📗بریدهای از جلسۀ دوازدهم کتاب طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن
توحید و نفی طبقات اجتماعی
پس خالق و معبود و مدبر امور همگان خداست. اين مسئلۀ خيلى مهمى است که اگر چنانچه خالق و معبود يكى شد، ناگزير انسانها در يك طبقه و يك ترازند. همه از اصل و ريشۀ مادىِ واحدى آفريده شدند. روى اين كلمۀ مادى دقت داريم، تكيۀ مخصوص داريم؛ از جنبۀ مادى، از جنبۀ ساختمان بدنى، همۀ انسانها از يك اصل و يك ريشه آفريده شدهاند. هيچكس در آفرينش از مزيتى كه منشأ برخورداريهاى حقوقى باشد، بهرهمند نيست.
اين را هم دقت كنيد؛ نهاينكه از مزيتى برخوردار نيست؛ چرا، ممكن است انسانهايى بر اثر شرايطى، يك استعداد خاصى پيدا كنند؛ خب، يك مزيتى شد. يك نفر ممكن است از لحاظ شرایط خِلقتى جورى بهوجود آمده باشد كه نابغه باشد. ممكن است كسى از پدر و مادرى توليد شده كه بااستعداد است. يكى کماستعدادتر است، يكى نيرومندتر است، يكى ضعيفتر و لاغرتر است، يكى زيباتر است، يكى زشتتر است، پس اين اختلافات هست، اما اين اختلافات منشأ اختلاف حقوقى نيست. چنين نيست كه آنكسىكه از قواىِ جسمىِ بيشترى برخوردار است، از حقوق اجتماعىِ بيشترى برخوردار باشد، ابداً! چنين نيست آنكه در يك خانۀ اشرافى و متنفّذى به دنيا آمده، از امكانات بيشترى برخوردار باشد. هرگز! اسلام اگر مدرسه باز مىكند، براى همۀ بچهها باز مىكند؛ اگر تعليم و تربيت مىدهد، براى همۀ بچهها مىدهد؛ اگر به انسانها امكان كسب و كار و تلاش و سعى در زندگى مىدهد، به همه مىدهد؛ كار اگر مىدهد، به همه مىدهد.
#خلاصه
#کتاب_اول
#جلسه_دوازدهم
#کتاب_طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
@t_manzome_f_r
📗بریدهای از جلسۀ سیزدهم کتاب طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن
تأثیرات روانی توحید
انسان موحد از جملۀ تأثیراتی که روح او از ناحیه و قِبَلِ توحید میبرد، یکی این است؛ دارای وسعت افق دید میشود. موحد از تنگنظریها، از کوتهبینیها، از نزدیکبینیها آسوده و راحت است. آدم موحد نمیگوید من در این میدان شکست خوردم یا جبهۀ ما دراینزمینه عقب نشست و کار به زیان ما تمام شد. او اینقدر نزدیکبین نیست. او میداند که فکر توحیدی به درازای عمرِ بشر دارای قلمرو است، عمرِ بشریت؛ با مقیاس عمرِ بشریت، ده سال و بیست سال و پنجاه سال و صد سال، یکلحظه و یکدقیقه بیش نیست. به بیان دیگر و از دیدگاه دیگر، آدم موحد افق دیدش در مسائل مادی و نیازهای پست و حقیر خلاصه نمیشود، متوقف نمیگردد. آدم موحد درمقابل خود وقتی نگاه میکند، در کنار نیازهای مادی، دهها نیاز، صدها نیاز از عظیمترین و عزیزترین نیازهای انسان را میبیند. تمام ذهنش و فکرش و حواسش، منحصر و متوقف نیست در نیازهای پست و حقیر و کوچک، آنگونه که انسانهای در باطن مادی، اگرچه در ظاهر الهی، در ظاهر معنوی، خودشان را در آن محبوس و زندانی کردهاند. آدم موحد وقتیکه نگاه میکند، آینده را درمقابل خود بینهایت وسیع میبیند. همانطوریکه در یکی از روزهای گذشته عرض کردم، موحد برای دنیا آخری قائل نیست. برای خاطر اینکه آخر دنیا را متصل به آخرت میبیند. آخرت را با دنیا سر و تهِ یک طومار میداند. مرگ را دیوار زندگی نمیداند، پایان این راه فرض نمیکند، بلکه دریچهای و مَمَرّی و معبری میداند، بهسوی دنیایی وسیعتر. اینها خواص توحید است.
#خلاصه
#کتاب_اول
#جلسه_سیزدهم
#کتاب_طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
@t_manzome_f_r
آن دستگاهی (در دوران خلافت مروانی و سفیانی و عباسی) که میخواست انسانها را عاقل، متعبّد، مؤمن، آزاد، دور از آلایشها، خاضعِ عندالله و متکبر در مقابل متکبران تربیت کند و بسازد به دستگاهی تبدیل شد که انسانها را با تدابیر گوناگون، اهل دنیا و هوی و شهوات و تملق و دوری از معنویات و انسانهای بیشخصیت و فاسق و فاسدی میساخت و رشد میداد.
@t_manzome_f_r
مجموعه عکس نوشته از سخنرانی در دیدار مسئولان نظام با رهبر انقلاب در تاریخ ۹۷۳۲.rar
1.97M
مجموعه #عکس_نوشته ها از
#بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان نظام
مورخه ۱۳۹۷/۳/۲
روایتی از #حضرت_صادق (علیه السلام) است که میفرماید: "وقَّت هذَا الاَمرَ فی السَّبعین" در تقدیرات #الهی این بوده که با فاصلهی سی سال از #شهادت_امیرالمؤمنین (علیه السلام) و ده سال بعد از شهادت #امام_حسین (علیه السلام) امر حکومت به دست اهل بیت برگردد. منتها، نتیجهی به این بزرگی، کِی حاصل میشود؟
@t_manzome_f_r
#انقلابی باید بود و انقلابی باید #ماند و انقلابی باید #حرکت کرد، که طبعا این الزاماتی دارد؛ انقلابی حرکت کردن #الزاماتی دارد.
بیانات مقام معظم رهبری
در دیدار با جمعی از دانشجویان
۱۳۹۷ / ۳ / ۷
@t_manzome_f_r
#حضرت_زینب، عامل پیروزی...
#انسان_۲۵۰_ساله
در #عاشورا، در حادثه #کربلا، خون بر شمشیر پیروز شد_ که واقعأ پیروز شد_ عامل این پیروزی، حضرت زینب بود؛ واِلّا خون در #کربلا تمام شد.
حادثه نظامی با شکست ظاهریِ نیروهای #حق در عرصه ی عاشورا به پایان رسید؛ اما آن چیزی که موجب شد این شکست نظامیِ ظاهری، تبدیل به یک پیروزی قطعیِ دائمی شود، عبارت بود از #منش زینب کبری؛ نقشی که حضرت زینب بر عهده گرفت؛ این خیلی چیز مهمی است.
این حادثه نشان داد که #زن در حاشیه ی تاریخ نیست؛ #زن در متن حوادث مهم تاریخی قرار دارد.
کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۹۵
#جلسه_هجدهم
#زینب_کبری
@t_manzome_f_r
عظمتِ خیره کننده #زینب کبری...
#انسان_۲۵۰_ساله
زینب سلام الله علیها کاری می کند که دشمنی که به حسب ظاهر در کارزارِ نظامی #پیروز شده است و مخالفین خود را قلع و قمع کرده است و بر تخت پیروزی تکیه زده است، در مقر #قدرت خود، در کاخ ریاست خود، تحقیر و ذلیل شود؛ داغ ننگِ ابدی را بر پیشانی او می زند و پیروزی او را تبدیل می کند به یک شکست؛ این کارِ زینب کبری است.
حضرت زینب سلام الله علیها نشان داد که می توان حُجب و عفاف زنانه را تبدیل کرد به #عزت_مجاهدانه، به یک #جهاد بزرگ.
کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۹۵
#جلسه_هجدهم
#زینب_کبری
@t_manzome_f_r
نظر یکی از اعضای طرح در مورد کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔰🔰
سلام بعد از مطالعه کتاب اول ( طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن ) نگاهم خیلی تغییر کرد. کاملا اسلام رو از اول شناختم.
حالا می فهمم مسلمانی یعنی چه!!!خیلی حرف دردناکیه که یه شیعه بعد از سی سال تازه دینش رو بشناسه و بدونه که بهترین و عالی ترین نعمت نصیبش شده بوده و خبر نداشته و مورد بعدی اینکه با تمام وجود غربت رهبر مظلومم رو درک کردم. 😭😭😭😭
حرف هاشون طلاست. اما کسی از این گنجینه زیاد اطلاعی نداره.
از استاد فخریان بسیار بسیار ممنونم که ما رو با منویات رهبری و اندیشه هاشون آشنا کردن.
خیلی خیلی ممنونم از استاد.
همچنین از نماینده گلمون خانم دیاری عزیز.
اجرشون با حضرت فاطمه انشاءالله...🌹🌹🌹
@t_manzome_f_r
هدایت شده از تولیداتِ طرح
17_Jalase-14.mp3
6.1M
📗بریدهای از جلسۀ چهاردهم کتاب طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن
فلسفهٔ نبوت
شما ببينيد مكتبهای عقلی را و فلسفی را که چطور درمقابل هم صفآرایی میكنند. ببينيد كه انسانيت تا به يك مبدأ و نقطهای فراتر و بالاتر و عميقتر از خرد انسان متصل نباشد، نمیتواند راه به هدايت و سعادت برساند. نبوت معنايش اين است؛ يك نيرويی بالاتر، يك هدايتی قویتر و عميقتر از هدايت حس، از هدايت غريزه، از هدايت عقل لازم دارد انسان. اين هدايت میآيد چهكار میكند؟ میآيد با حس شما رقابت میكند؟ میآيد با غريزهٔ شما مخالفت میكند؟ میآيد سر عقل را به سنگ میزند؟ ابداً. او میآيد تا عقل را راهنمايی كند، تا عقل را پرورش بدهد، تا عقلِ دفنشده را از زير خروارها خاك بيرون بياورد.
اميرالمؤمنين ما صلواتالله و سلامهعليه، اشتباهی گفتم، اميرالمؤمنين بشريت ـ منحصرش نكنيم به خودمان اميرالمؤمنين را ـ او معلم بشريت است، اميرالمؤمنينِ بزرگ بشريت میگويد پيغمبران را خدا فرستاد، بنابر آنچه كه در نهجالبلاغه است، تا اينكه وادار كنند انسانها را تا به ميثاق و پيمانِ فطرت خود پايبند بمانند و نعمتهای فراموششده را بهيادشان بياورند، بعد «وَ يُثيروا لَهُم دَفائِنَ العُقولِ»، خردها، عقلها، دركها، شعورهای جامعههای بشری كه بهوسيلهٔ فرعونها و نمرودها و بزرگها و قدرتمندها دفن شده بود، پيغمبران میآيند تا اينكه اين دفينهها را بيرون بياورند، اين عقلهای دفن شده را بر شورند. فرعون دوست نمیدارد كه مردم دارای عقل باشند، دوست نمیدارد كه انسانها بفهمند؛ چون اگر بفهمند، او وجودش باطل و افسانه خواهد شد، که اين را در بحثهای بعدی نبوت به تشريح خواهيم ديد انشاءالله. فرعون دوست نمیدارد كه مردم نيروی خرد را بهكار بزنند؛ چون اينجور است، نيروی خرد را دفن میكند، چهجوری دفن میكند، بحثهای بعدیست انشاءالله. پيغمبران میآيند اين دفينهها را، اين خزينهها را، اين گنجهای پنهان و مخفی را استخراج میكنند، تصفيه میكنند، میدهند دست مردم.
#خلاصه
#کتاب_اول
#جلسه_چهاردهم
#کتاب_طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
@t_manzome_f_r
جریان حق یعنی جریان #امام_حسن (علیهالسلام) ایشان اصالت را به دین میدادند، برایشان اصل، دین بود. #دین_یعنی_چه؟ یعنی هم در ایمان مردم و اعتقاد مردم، دین باقی بماند و مردم به دین متعبّد و پایبند بمانند در ایمان و عمل
@t_manzome_f_r