اولین کار پیامبر #سیاست بود...
#انسان_۲۵۰_ساله
یک عده ای اسلام را فقط مساله #فردی دانستند و #سیاست را از اسلام گرفتند، در حالی که نبی مکرم اسلام در آغاز هجرت، در اوّلی که توانست خود را از دشواری های مکّه نجات دهد، اولین کاری که کرد، #سیاست بود، بنای جامعه ی اسلامی، تشکیل حکومت اسلامی، تشکیل نظام اسلامی.
کتاب انسان ۲۵۰ساله، ص۳۱
#جلسه_دوم
#پیامبر_اعظم
@t_manzome_f_r
انبیاء برای تشکیل #نظام_اسلامی آمدند...
#انسان_۲۵۰_ساله
لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ
قسط چیست؟ قسط یعنی استقرار #عدالت_اجتماعی در جامعه.
چه کسی می تواند این کار را انجام دهد؟
تشکیلِ یک جامعه ی همراه با عدالت و قسط، یک کار #سیاسی است؛ کار مدیران یک کشور است. این، #هدف انبیاست.
نه فقط پیغمبر ما، بلکه عیسی و موسی و ابراهیم و همه پیغمبران الهی برای سیاست و برای تشکیل #نظام_اسلامی آمدند.
کتاب انسان ۲۵۰ساله، ص۳۱
#جلسه_دوم
#پیامبر_اعظم
@t_manzome_f_r
#درخشان_ترین دوره حکومت ...
#انسان_۲۵۰_ساله
سیره نبی اکرم در دوران ده ساله ی حاکمیت اسلام در مدینه،
یکی از #درخشان_ترین دوره های حکومت در طول تاریخ بشری است.
باید این دوره ی کوتاه و پُر کار و فوق العاده تاثیر گذار در تاریخ بشر را
شناخت.
دوره ی مدینه، فصل دوم دوران بیست و سه ساله رسالت پیغمبر( ص ) است.
کتاب انسان ۲۵۰ساله، ص ۳۵
#جلسه_دوم
#پیامبر_اعظم
@t_manzome_f_r
#هدف_پیامبر، رساندن پیام آزادی و بیداری و خوشبختی ...
#انسان_۲۵۰_ساله
هدف پیغمبر از هجرت به مدینه این بود که با محیط ظالمانه و طاغوتی و فاسدِ سیاسی و اقتصادی و اجتماعی ای که آن روز در سرتاسر دنیا حاکم بود، مبارزه کند و هدف، فقط مبارزه با کفار مکه نبود؛ مسئله، مسئله جهانی بود .
پیامبر اکرم این #هدف را دنبال می کرد
که هرجا زمینه مساعد بود، #بذر_اندیشه و #عقیده را بپاشد؛ با این امید که در زمان مساعد، این بذر سبز خواهد شد .
هدف این بودکه پیام #آزادی و #بیداری و #خوشبختی انسان به همه ی دلها برسد.
این جز با ایجاد یک #نظام_نمونه و #الگو امکان پذیر نبود؛
لذا پیامبر به مدینه آمد تا این نظام نمونه را به وجود آورد.
کتاب انسان ۲۵۰ساله، ص ۳۵
#جلسه_دوم
#پیامبر_اعظم
@t_manzome_f_r
شاخص های #نظام پیغمبر(ص)...
#انسان_۲۵۰_ساله
نظامی که #پیغمبر ساخت، شاخص های گوناگونی دارد که در بین آنها هفت شاخص از همه مهمتر و برجسته تر است:
شاخص اول، #ایمان و معنویت است.
شاخص دوم، قسط و #عدل است.
شاخص سوم، #علم و معرفت است.
شاخص چهارم، صفا و #اخوت است.
شاخص پنجم، #صلاح اخلاقی و رفتاری است.
شاخص ششم، #اقتدار و عزت است.
شاخص هفتم، کار و #حرکت و پیشرفت دائمی است.
کتاب انسان ۲۵۰ساله، ص۳۶
#جلسه_دوم
#پیامبر_اعظم
@t_manzome_f_r
#تقویت روح ایمان و معنویت...
#انسان_۲۵۰_ساله
#انگیزه و موتور پیش برنده ی حقیقی در نظام نبوی، #ایمانی است که از سرچشمه دل و فکر مردم می جوشد و دست و بازو و پا و وجود آنها را در جهت صحیح به حرکت در می آورد.
دمیدن و تقویت روح #ایمان و #معنویت و دادن #اعتقاد و #اندیشه ی درست را پیغمبر از مکه شروع کرد و در مدینه پرچمش را با قدرت بالا برد.
کتاب انسان ۲۵۰ساله، ص۳۶
#جلسه_دوم
#پیامبر_اعظم
@t_manzome_f_r
#ضرورت_آگاهی و شناخت در نظام نبوی....
#انسان_۲۵۰_ساله
در نظام نبوی، پایه ی همه چیز، #دانستن و #شناختن و #آگاهی و #بیداری است.
کسی را کورکورانه به سمتی حرکت نمی دهند؛ مردم را با آگاهی و معرفت و قدرت تشخیص، به #نیروی_فعال بدل می کنند.
کتاب انسان ۲۵۰ساله، ص۳۳
#جلسه_دوم
#پیامبر_اعظم
@t_manzome_f_r
#توقف_ممنوع
#انسان_۲۵۰_ساله
#توقف در نظام #نبوی وجود ندارد.
به طور مرتب، حرکت، کار و پیشرفت است، اتفاق نمی افتد که یک زمان بگویند: دیگر تمام شد، حال بشینیم #استراحت کنیم، این وجود ندارد.
کتاب انسان ۲۵۰ساله، ص۳۳
#جلسه_دوم
#پیامبر_اعظم
@t_manzome_f_r
اول باید #اعتقادات را ساخت...
#انسان_۲۵۰_ساله
اول باید #عقاید و اندیشه های صحیحی وجود داشته باشد تا یک #نظام بر پایه ی آن افکار بنا شود.
پیغمبر این اندیشه ها و افکار را در قالب کلمه #توحید و عزت انسان و بقیه معارف اسلامی در دوران سیزده سالِ مکه تبیین کرده بود؛ بعد هم در مدینه و در تمام آنات و لحظات، تا دمِ مرگ، دائما این افکار و معارف بلند را _ که پایه های این نظام اند_ به این و آن تفهیم کرد و تعلیم داد.
کتاب انسان۲۵۰ ساله، ص۳۴
#جلسه_دوم
#پیامبر_اعظم
@t_manzome_f_r
#پیغمبر حتی یک #لحظه را #هدر نداد...
#انسان_۲۵۰_ساله
پیغمبر به مجرد اینکه وارد مدینه شد، کار را شروع کرد.
از جمله شگفتی های زندگی آن حضرت این است که در طول این ده سال، یک لحظه را هدر نداد.
دیده نشد که پیغمبر از فشاندن نور معنویت و هدایت و تعلیم و تربیت لحظه ای باز بماند.
بیداری او، خواب او، مسجد او، خانه ی او، میدان جنگ او، در کوچه و بازار رفتن او، معاشرت خانوادگی او و وجود او _هر جا که بود_ درس بود.
کتاب انسان ۲۵۰ساله، ص۳۵
#جلسه_دوم
#پیامبر_اعظم
@t_manzome_f_r
#پیغمبر در تمام لحظات در حال تعلیم دادن بودند ...
#انسان_۲۵۰_ساله
پیغمبر اندیشه ها و افکار صحیح را در قالب کلمه ی #توحید و #عزت_انسان و بقیه ی معارف اسلامی در دوران سیزده سالِ مکّه تبیین کرده بود؛ بعد هم در مدینه و در تمام آنات و لحظات تا دم ِ مرگ، دائماً این افکار و این معارف بلند را، به این و آن تفهیم کرد و تعلیم داد.
کتاب انسان ۲۵۰ ساله ، ص۳۷
#جلسه_سوم
#پیامبر_اعظم
@t_manzome_f_r
#نظام_اسلامی قائم به #فرد نیست...
#انسان_۲۵۰_ساله
ایجاد #نظام_اسلامی، به پایه های اعتقادی و انسانی احتیاج دارد.
#اول باید عقاید و اندیشه های صحیحی وجود داشته باشد تا این نظام بر پایه ی آن افکار بنا شود.
#دوم، پایه ها و ستون های انسانی لازم است تا این بنا بر دوش آنها قرار گیرد، چون نظام اسلامی قائم به فرد نیست.
کتاب انسان ۲۵۰ ساله ، ص۳۷
#جلسه_سوم
#پیامبر_اعظم
@t_manzome_f_r
#پیغمبر وارد مدینه شد تا #نظام را سر پا کند...
#انسان_۲۵۰_ساله
#پیغمبر وارد مدینه شد تا این #نظام را سر پا و کامل کند و آن را برای ابد در تاریخ، به عنوان نمونه بگذارد تا هرکسی در هر جای تاریخ _ از بعد از زمان خودش تا قیامت _ توانست مثل آن را به وجود آورد و در دل ها شوق ایجاد کند تا انسان ها به سوی چنان #جامعه_ای بروند.
کتاب انسان ۲۵۰ ساله ، ص۳۷
#جلسه_سوم
#پیامبر_اعظم
@t_manzome_f_r
شروع انسان سازی از لحظه ورود #پیغمبر...
#انسان_۲۵۰_ساله
پیغمبر آمد، از لحظه ورود، #انسان_سازی را شروع کرد و روز به روز مدیران لایق، انسانهای بزرگ، شجاع، با گذشت، با ایمان، قوی و با معرفت، به عنوان #ستون_های_مستحکم
این بنای شامخ و رفیع، وارد مدینه شد.
کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۳۸
#جلسه_سوم
#پیامبر_اعظم
@t_manzome_f_r
نسیم خوش بهاری ...
#انسان_۲۵۰_ساله
#هجرت_پیغمبر به مدینه، مثل نسیم خوش بهاری بود که در فضای این شهر پیچید و همه احساس کردند کانّه #گشایشی بوجود آمده است؛ لذا دل ها #متوجه و #بیدار شد، وقتی که مردم شنیدند پیغمبر وارد قُبا شده است.
شوق دیدن ایشان روز به روز در دل مردم مدینه بیشتر می شد.
کتاب انسان ۲۵۰ساله، ص۳۸
#جلسه_سوم
#پیامبر_اعظم
@t_manzome_f_r
#پیغمبر اوّل در دل ها طوفان ایجاد کرد...
#انسان_۲۵۰_ساله
وقتی #پیغمبر وارد مدینه شدند، مردم ناگهان احساس کردند که عقاید عواطف و وابستگی های قبایلی و تعصبات آنها، در چهره و رفتار و سخن این مرد محو شده است و با دروازه جدیدی به سوی #حقایق_عالم_آفرینش و #معارف_اخلاقی آشنا شده اند.
همین توفان بود که اوّل در دل ها
#انقلاب ایجاد کرد؛ بعد به اطراف مدینه گسترش پیدا کرد.
کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۳۸
#جلسه_سوم
#پیامبر_اعظم
@t_manzome_f_r
#پیامبر دل ها را تکان داد...
#انسان_۲۵۰_ساله
#پیامبر که وارد مدینه شد، دل ها را تکان داد و در درون انسانها #انقلاب به وجود آورد.
مسلمانان در صدر اسلام، ایران و روم را با نیروی #ایمان فتح کردند.
ملّت های مورد هجوم هم به مجرّدی که اینها را می دیدند، در دل هایشان نیز این ایمان به وجود می آمد.
شمشیر برای این بود که مانع ها و سرکرده های زر و زورمدار را از سر راه بردارد.
کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص ۳۹
#جلسه_سوم
#پیامبر_اعظم
@t_manzome_f_r
عجب برکتی ...
#انسان_۲۵۰_ساله
#پیغمبر به مجرّد اینکه وارد مدینه شد، کار را شروع کرد. از جمله #شگفتی_های زندگی آن حضرت این است که در طول این ده سال، یک لحظه را هدر نداد. دیده نشد که پیغمبر از فشاندن نور #معنویت و #هدایت و #تعلیم و #تربیت لحظه ای باز بماند.
بیداری او، خواب او، مسجد او، خانه ی او، میدان جنگ او، در کوچه و بازار رفتن او، معاشرت خانوادگی او و وجود او _ هر جا که بود _ درس بود.
عجب برکتی در چنین عمری وجود دارد.
کتاب انسان ۲۵۰ سال، ص۳۹
#جلسه_سوم
#پیامبر_اعظم
@t_manzome_f_r
پیغمبر، #تاریخ را مسخّرِ فکر خود کرد...
#انسان_۲۵۰_ساله
کسی که همه #تاریخ را مسخّرِ فكر خود كرد و روي آن تاثير گذاشت _ كه من بارها گفته ام، بسياري از مفاهيمي كه قرن هاي بعد براي #بشريت تقدّس پيدا كرد؛ مثل مفهوم مساوات، برادري، عدالت و مردم سالاري، همه تحت تاثير تعليم او بود؛ در تعاليم ساير اديان چنين چيزهايي وجود نداشت و يا لاقل به مَنَصهٔ ظهور نرسيده بود _ فقط ده سال كار #حكومتي و #سياسي و #جمعي كرده بود.
چه عمر با بركتي! از اولِ ورود، موضع گيري خود را مشخص كرد.
كتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۳۹
#جلسه_سوم
#پیامبر_اعظم
@t_manzome_f_r
محلِّ استقرار #پیغمبر...
#انسان_۲۵۰_ساله
وقتی شتر #پیغمبر وارد شهر یثرب شد، جلوی هر کدام از قلعه های قبایل که رسید، بزرگان بیرون آمدند و جلوی شتر را گرفتند: یا رسول الله! بیا اینجا؛ خانه، زندگی، ثروت و راحتی ما در اختیار تو.
پیغمبر فرمود: جلوی این شتر را باز کنید؛ « اِنّها مأمورة »؛ دنبال دستور حرکت می کند؛ بگذارید برود.
#بزرگان، #اشراف، پیرمردان، شخصیت ها و #جوانان و #خویشاوندان آمدند جلوی ناقه ی پیغمبر را گرفتند: یا رسول اللّه! اینجا فرود بیا...
شتر به فقیر نشین ترینِ محلات مدینه آمد و در جایی نشست.
کتاب انسان ۲۵۰ ساله، صفحه۴۰
#جلسه_سوم
#پیامبر_اعظم
@t_manzome_f_r
موضع اجتماعی #مشخص ...
#انسان_۲۵۰_ساله
پیغمبر به عنوان میهمان، وارد خانه ی ابی ایّوب انصاری که یکی از فقیرترین آدم های مدینه بود شد و به اعیان و اشراف و متنفّذان و صاحبان ِ قبیله و امثال اینها دستِ رد زد؛ یعنی #موضع_اجتماعی خودش را مشخص کرد.
معلوم شد که این شخص، #وابسته به #پول و #حیثیت_قبیله ای و #شرف_ریاست فلان قبیله و# وابسته به قوم و خویش و فامیل و آدم های پُررو و پشت هم انداز و امثال اینها نیست و نخواهد شد.
کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۴۰
#جلسه_سوم
#پیامبر_اعظم
@t_manzome_f_r