eitaa logo
کانال احیای تمدن نوین اسلامی
165 دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
2.7هزار ویدیو
172 فایل
༺▪️ ..................................... @t_n_Eslami #احیای_تمدن_نوین_اسلامی #پای_انقلاب_ایستاده_ایم
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جعفرزاده نماینده‌ی سابق و رد صلاحیت شده‌ی این دوره مجلس و صاحب نظریه‌ی "حقوق مجلس فاجعه است، بعدا نگویند چرا نماینده دزد شد" با حکم نوبخت رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور شد! از دلایل ردصلاحیتش در انتخابات اخیر مجلس، اتهامات مالی، اعمال نفوذ و همکاری نزدیک با رئیس فاسد سازمان صمت گیلان بوده! @t_n_Eslami
⁉️سوال با توجه به نزدیکی غدیر خواستم برام توضیح بدید که ایا کلمه مولی در حدیث غدیر به معنای دوستی است یا سرپرستی 🗯پاسخ: ❗️قراين و دلا‌يل زيادي وجود دارند بر اين كه «مولي»، در اين جا، به معناي «ولي و سرپرست ديني»، است؛ يعني كسي كه از طرف خداوند مقام ولا‌يت و سرپرستي، بر مردم، دارد. معلوم است كسي كه داراي ولا‌يت بر مردم باشد،‌امام و صاحب اختيار مردم است و خواسته اش برخواسته هاي آنان مقدم بوده و پيروي او،‌بر همه، واجب است. بعضي از آن قراين و دلا‌يل به قرار زير هستند: 1⃣مسأله دوستي علي آن قدر نگران كننده نبود كه در آيه تبليغ(سوره ي مائده، آيه ۶۷)، با آن لحن داغ و تهديدآميز، بيان شود و پيامبر از افشاي آن،‌احساس خطر كند، بلكه منظور آيه‌ تبليغ چيزي جز ابلا‌غ ولا‌يت و امامت اميرالمؤمنين علي نبوده است. 2⃣مسأله دوستي علي با همه مؤمنان مطلب پنهان و پيچيده‌اي نبود كه نياز به آن همه تأكيد، بيان، متوقف ساختن آن قافله‌ عظيم،‌در وسط بيابان خشك و سوزان،‌خطبه خواندن و گرفتن اعتراف هاي پي در پي از جمعيت داشته باشد،‌ زيرا اخوت اسلا‌مي و دوستي مسلمانان با يكديگر از بديهي‌ترين مسايل اسلا‌مي است كه از آغاز اسلا‌م وجود داشت و پيامبر بارها آن را تبليغ كرد و بر آن تأكيد نمود؛ چنان كه قرآن به صراحت مي گويد: ❗️«مؤمنان همه برادر يكديگرند». 📓حجرات، 10 ❗️«مردان و زنان مؤمن يار و دوستدار يكديگرند». 📓 توبه، آيه‌71 🗯پس منظور پيامبر از اين كارها، بيان مسأله‌ بسيار مهم و اساسي بوده و آن عبارت است از اعلا‌م ولا‌يت و امامت علي و انتصاب او به اين مقام. 3⃣جمله‌ «ايها الناس من اولي الناس بالمؤمنين من انفسهم»« ای مردم چه کسی نسبت به مردم از خودشان سزاوار تر است و صاحب اختیار انان است» در بسیاری از کتب نقل شده است مانند تفسیر عیاشی ج۱، ص۳۳۲، ح۱۵۲ ،البرهان في تفسير القرآن ،ج۱، ص۴۸۹، . نورالثقلين، ج۱، ص۶۵۳، ح۲۹۲؛ ❗️و در بعضي روايات جمله «الست اولي بكم من انفسكم»« ایا من سرپرست و سزاوار تر نسبت به شما از خودتان نیستم » 📚سنن ابن ماجه ج۱، باب۱۱، ص۴۳،‌ح۱۱۶.مسند احمد ج۱، ص۱۱۹، ج۴، ص۲۸۱، ۳۶۸،۳۷۲، ج۵، ص۳۴۷؛ المستدرك علي الصحيحين، ج۳، ص۱۱۰، ۵۳۳؛ مناقب علي بن ابي طالب (ع)،‌ص۲۴۰، ح۳۴۹؛ ❗️در بيش تر روايات، كه پيش از جمله‌ «من كنت مولا‌ه فعلي مولا‌ه» واقع شده اند،‌هيچ تناسبي با بيان يك دوستي ساده يا معاني ديگر ندارند، بلكه پيغمبر با اين جمله‌ها مي‌خواهد مردم به همان اولويت و اختياري كه آن حضرت نسبت به آنان دارد، اقرار و اعتراف كنند. ❗️ معناي اولويت پيغمبر اين است كه خواسته ي او برخواسته ي مردم مقدم است و هرچه بگويد و انجام دهد براي مردم حجت است، چون در حقيقت بر مردم ولا‌يت و سرپرستي دارد. 🗯بنابراين، همان گونه كه در جمله ي پيشين صحبت از اولويت و ولا‌يت پيامبر است،‌در جمله بعدهم بايد سخن از ولا‌يت و اولويت به همان معني باشد تا ارتباط معنوي و جمله‌ي پيشين و پسين محفوظ بماند. پيامبر در جمله‌ بعد، مي‌خواهد بگويد: همان اولويت و اختياري كه من نسبت به شما دارم و پيشوا و سرپرست شما هستم، براي علي نيز ثابت است. 🗯به اين ترتيب معناي اين چند جمله اين است، چنان كه در بيش‌تر روايات آمده كه پيامبر فرمود: «آيا من نسبت به شما از خودتان سزاوارتر نيستم؟ همه گفتند: هستي . آن گاه فرمود: همين سزاواري و ولا‌يتي كه من نسبت به شما دارم، علي نيز دارد و پس از من، او مولا‌ي همه مسلمانان وجانشين من خواهد بود». 4⃣يكي از راه هاي تشخيص مراد متكلم، فهم عرف و اهل زبان از كلا‌م او است. در مورد حديث غدير، كساني كه در غدير خم حاضر بودند و نيز شاعران،‌اديبان و لغويان همه از كلمه‌ي «مولي»، در اين جا، «امام و رهبر، سرپرست و صاحب اختيار» را فهميده اند،‌زيرا مردم در پايان مراسم غدير به علي به عنوان اميرالمؤمنين، سلا‌م كردند؛ اين مقام را به او تبريك گفتند و با او بيعت نمودند. اين سلا‌م ها، تبريك ها و بيعت ها از سوي مردم،‌در اين واقعه ي تاريخي، به خصوص تبريكي كه ابوبكر و عمر به او گفتند 📚مسند احمد بن حنبل،‌ج۴، ص۲۸۱، الكشف والبيان، ثعلبي، ج۴، ص۹۲؛ ‌،‌روح المعاني ‌آلوسي،ج6، ص۱۹۴.تفسير المنار،رشيد رضا،ج6، ص465 ❗️نشان مي دهد كه چيزي جز مسأله‌ي نصب به خلا‌فت و امامت نبوده كه درخور اين‌گونه سلا‌م، تبريك و تهنيت و بيعت باشد؛ دوستي‌اي كه براي مسلمانان، ‌به طور عموم، ثابت است و اعلا‌م آن نيازي به تبريك ندارد. 🗯شعرا هم در اشعارشان «مولي» را به «امام،‌رهبر وسرپرست» معنا كرده اند. از جمله ي آنان حسان بن ثابت است كه در روز غدير حاضر بود و درپايان مراسم، با اجازه ي پيامبر حديث غدير را به نظم درآورد 📚‌ روض‌الجنان ،ج7، ص۶۸ 🗯ادامه پاسخ👇👇👇
🗯ادامه پاسخ 👇👇👇 ❗️اهل لغت نيز «مولي» را، در اين حديث، به «ولي و سرپرست ورهبر ديني» معنا كرده اند. ازهري و ابن منظور مي‌گويند: «ولي و مولي در زبان عرب به يك معناست. مولي در كلام عرب در موارد متعددي به كار مي‌رود،‌از جمله‌ي آنها مولا‌ي در دين است كه به معناي ولي و سرپرست مي‌باشد. اين نوع مولي در اين كلا‌م خداوند آمده است: اين (عاقبت نيك مؤمنان و عاقبت بد كافران) براي آن است كه خداوند مولي و سرپرست كساني است كه ايمان آوردند،‌اما كافران مولا‌يي ندارند. 📓 سوره‌ي محمد،‌آيه‌۱۱ ❗️يعني براي كفار هيچ ولي و سرپرستي وجود ندارد. 🗯 از اين نوع مولا‌ست مولا‌يي كه در اين فرمايش پيامبر آمده است: هر كس من مولا‌ي اويم، پس علي مولا‌ي اوست. يعني هر كس من ولي و سرپرست اويم، پس علي ولي و سرپرست اوست». 📚 معجم تهذيب اللغه، ص۳۹۵۶؛ لسان العرب، ج 15، ص۴۰۸ ❗️اين تلقي عموم حاضران، شاعران، اديبان، لغت دانان و ساير عالمان حجت قاطع است بر معنايي كه از واژه ي «مولي» در حديث غدير اراده شده است. 🗯با توجه به اين قراين و دلا‌يلي كه ذكر شدند، دلا‌لت حديث غدير بر ولا‌يت و امامت اميرالمؤمنين، علي براي صاحبان انصاف بسي روشن است.
✨﷽✨ 🇮🇷سال ۱۳۹۹ ،سال جهش تولید🇮🇷 #گروه_احیای_تمدن_نوین_اسلامی_در_فضای_مجازی_و_نرم ⏰ ساعت: ۲۲:۰۰ 🗒 زمان : سه شنبه ۱۴ مرداد ماه ۱۳۹۹ 🔊موضوع: #چگونگی_به_خلافت_رسیدن_خلفا_ #بعد_از_شهادت_پیامبر_ #قسمت_اول_حدیث_دوات_و_قلم 🆔کانال آرشیو 🔻 @t_n_Eslami 🆔 لینک گروه احیای تمدن در تلگرام🔻 @t_n_Eslmi_92 🆔 #احیای_تمدن_نوین_اسلامی در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1804992523C5790e595fd 💥 لینک گروه👆
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋 عرض سلام و ادب خدمت یکایک دوستان بزرگوار در عرصه ی فضای مجازی 🌸🍃 ماه ذی الحجه بر همه ی شما خوبان مبارک 🌸🍃 دوستان در این ماه عظیم ما چندین مناسبت بزرگ داریم که اهم آنها سه مناسبت بزرگ زیر می باشد🌸🍃 اول ماه با سالگرد ازدواج زوج آسمانی ، پیوند دو نور نبوت و امامت ، خانم فاطمه ی زهرا سلام الله و مولا امیرالمومنین علیه السلام آغاز شد 🌸🍃 دو مناسبت بزرگ دیگر هم در پیش رو داریم عید قربان و عید غدیر 🌸🍃 ص ۱ ‍ 🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋 طبق رسم هر سال به مناسبت ⚡️ایام غدیر بزرگترین عید شیعیان⚡️ سلسه مباحث و کنفرانس هایی را تهیه کرده ایم که ان شاء الله در گروه های مذهبی ارائه خواهد شد 🌸🍃 در حال حاضر می خواهم در مورد چگونگی به خلاقت رسیدن خلفا بعد از شهادت آقا رسول الله با شما عزیزان صحبت کنم 🌸🍃 شاید پیش خود بگویید خوب این بحث چه ربطی به واقعه ی غدیر دارد ⁉️ در طول مباحث متوجه ارتباط آن خواهید شد ، اگر مردم و امت اسلامی ⚡️غدیر ⚡️ را جدی می گرفتند اصلا کار به تعیین خلیفه ، نمی کشید و اتفاقات بعدی رقم نمی خورد 🌸🍃 اجازه بدید یک سیر تاریخی را با هم داسته باشیم 🌸🍃 ص ۲ ‍ 🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋 تاریخ اسلام نشانه های فراوانی از عظمت این آیین و حقانیت پیامبر صلوات الله علیه و آله را در خود جای داده است 🌸 این تاریخ ، مملو از نکاتی است که اگر به خوبی به آن پرداخته شود ، برای جلب افراد دور افتاده از دبن اسلام ، بسیار کار ساز است 🍃 چه مناسب و زیباست که بزرگان علمای اسلام سعی در نشان دادن این نکات نمایند ، نکاتی از 👇 خلق و خوی پیامبر و رحمت و رافت او که سبب پیشرفت سریع اسلام در جهان شد و در برابر دشمنان نیرومند ، لجوج و متعصب ایستاد و سرانجام موجب تاثیر اسلام در پیشبرد علوم و دانش ها و تمدن بشری گردید 🌸 ص ۳ ‍ 🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋 با این حال ، برخی نقاط تاریک هم وجود دارد که بر دانشمندان دینی لازم است ، بدون تعصب و پیش داوری آنها را باز گو کنند 🍃 لازم است ، به ویژه به جوانان جستجو گر و حقیقت طلب پاسخ قانع کننده ای بدهند تا سبب دور شدن آنها از اسلام ناب نگردد 🌸 من و اعضای تیم تحقیق در این مجموعه مباحث تلاش می کنبم به بخشی از آن نقاط تاریک و سوال برانگیز اشاره کنیم 🍃 ص ۴ ‍ 🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋 واکنش خلیفه دوم بر خلاف برخی از آیات قرآن دانسته شده و انتقاد برخی از نویسندگان مسلمان را در پی داشته است 🌸 این واقعه که از آن به مصیبت بزرگ یاد شده در منابع روایی و تاریخی شیعه و سنی نقل شده است از نظر شیعیان، پیامبر اراده داشت 👈 بر جانشینی حضرت علی علیه السلام پس از خود تأکید کند 🍃 بنابر منابع تاریخی و روایی 👈 هنگامی که پیامبر اسلام در آخرین روزهای حیات خود ⚡️در ۲۵ صفر سال ۱۱ هجری⚡️ در بستر بیماری بود قلم و دواتی خواست تا سفارشی بنویسد که مانع گمراهی مسلمانان پس از خود شود 🌸 این خواسته، با مخالفت یکی از حاضران که⚡️ در سند بالا آمده عمر بود ⚡️مواجه شد و وصیت پیامبر ناگفته ماند🍃 او گفت 👈 پیامبر هذیان می‌گوید و کتاب خدا ما را بس است سپس میان اصحاب اختلاف افتاد. پیامبر با مشاهده اختلاف اصحاب از آنان خواست از نزد او بروند🌸 بیشتر منابع شخص مخالفت‌کننده با پیامبر را ، ⚡️خلیفه دوم ⚡️معرفی کرده‌اند🍃 بنابر نظر علمای شیعه، پیامبر می‌خواست با حدیث دوات بر جانشینی حضرت علی پس از خود تأکید کند. اما برخی از حاضران به این امر پی بردند و مانع آن شدند🌸 خلیفه دوم نیز در گفت‌وگویی که میان او و ابن عباس نقل شده، تصریح می‌کند که 👈 پیامبر در بیماری‌اش می‌خواسته نام علی را برای خلافت پس از خویش به زبان بیاورد ولی من از روی دل‌سوزی نسبت به اسلام و حفظ آن، مانع شدم 🍃 ص ۶ 🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋 منابع 📚 این ماجرا با جزئیات و عبارات متفاوتی در منابع روایی و تاریخی شیعه و سنی گزارش شده است 👇 کتاب‌های صحیح بخاری صحیح مسلم مسند احمد سنن بیهقی طبقات ابن سعداز منابع اهل سنت 👆 الارشاد اوائل المقالات الغیبة نعمانی و المناقب ابن شهر آشوب از منابع شیعی آمده است 👆 ص ۷ ‍ 🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋 ✍موضع شیعه ♈️ علمای شیعه این ماجرا را از مصیبت‌های بزرگ دانسته‌اند 👈 زیرا مانع از آن شد که وصیت پیامبر برای جلوگیری از گمراهی مسلمانان نوشته شود 🍃 در برخی از نقل‌های روایت در منابع اهل سنت نیز آمده است که 👈 ابن عباس جلوگیری از نوشتن وصیت پیامبر را مصیبتی بزرگ می‌خواند 😔 در متون عربی از این واقعه به⚡️ رزیه یوم الخمیس ⚡️یاد می‌شود 😔 شرف الدین عاملی در المراجعات، با توجه به آیات قرآن کریم، چند ایراد بر عمر بن خطاب در این ماجرا وارد کرده است از جمله 👇 پیروی نکردن از دستور رسول خدا و مخالفت با او ✅ اظهار اینکه گویا عمر از پیامبر نسبت به خواص قرآن و فواید آن داناتر است ✅ نسبت دادن هذیان‌گویی به پیامبر ✅ ص ۸ ‍ 🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋 از نظر شیعه، این برخورد عمر بن خطاب، بر خلاف بسیاری از آیات قرآن است ؛ از جمله 👇 وَمَا آتَاکمُ الرَّ‌سُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکمْ عَنْهُ فَانتَهُوا 👈 و آنچه را فرستاده او به شما داد، آن را بگیرید و از آنچه شما را باز داشت، بازایستید [ سوره حشر / آیه ۷]🍃 مَا ضَلَّ صَاحِبُکمْ وَمَا غَوَیٰ ﴿۲﴾ وَمَا ینطِقُ عَنِ الْهَوَیٰ ﴿۳﴾ إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْی یوحَیٰ ﴿۴﴾ که‌ یار شما نه گمراه شده و نه در نادانی مانده و از سر هوس سخن نمی‌گوید این سخن به جز وحی که وحی می‌شود نیست [ سوره نجم / ایات ۲-۵]👆 ص ۹ ‍ 🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋 ✍موضع اهل سنت♈️ عده‌ای از علمای اهل سنت درصدد توجیه این ماجرا برآمده‌اند از جمله 👇 بعضی این روایت را ضعیف و غیر معتبر دانسته‌اند در حالی که در صحیح بخاری و مسلم آمده است 🍃 برخی عبارت ⚡️هجر⚡️ را به معنای ترک کردن گرفته و گفته‌اند منظور عمر این بوده که👈 پیامبر ما را ترک می‌کند 🌸 سخن عمر، استفهام انکاری بوده یعنی 👈 پیامبر هذیان نمی‌گوید 🍃 سخن عمر درباره کافی بودن قرآن و بی‌نیازی از وصیت پیامبر، نشانه دقت‌نظر اوست ✅ در برخی نقل‌ها، گوینده عبارت مشخص نیست و به صورت جمع بیان شده است 🍃 ایا واقعا عقل سالم این توجیهات را می پذیرد در حالی که در کتب اهل سنت خودش به صراحت اقرار کرده که از وصیت کردن پیامبر ممانعت کرده ⁉️ ص ۱۰ ‍ 🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋 منابع 📚 بخاری / صحیح البخاری / جلد۱ / ص۳۷ / ج۴ / ص۶۶ / ج۵ /ص۱۳۷-۱۳۸ / ج۷، ص۹ / مسلم، صحیح مسلم / جلد۵ ص ۱۱ ‍ 🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋 ✍سبب انصراف پیامبر از نگارش♈️ به باور برخی از عالمان شیعه، دلیل اینکه پیامبر از نگارش وصیت منصرف شد، همان سخنی بوده که در مقابلش گفته شد🍃 زیرا 👈 دیگر اثری برای نوشتن آن نامه باقی نمی‌ماند، جز اختلاف پس از درگذشت پیامبر🍃 بر این اساس 👈 اگر پیامبر توصیه مذکور را مکتوب می‌کرد، ممکن بود باز هم گفته شود که این نوشته هذیان است 🍃 ص ۱۲ ‍ 🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋 ✍ذکر یک نکته ی مهم ♈️ دانشمند معروف دیگری به نام ⚡️نووی ⚡️در شرح صحیح مسلم می گوید 👇 بدان که پیامبر یقینا از سخن دروغ و ناروا و تغییر احکام شرعی چه در حال صحتو چه در بیماری معصوم است 🍃 اضافه بر آیات متعددی از قرآن که قبلا به آن اشاره شد ، اینها همگی گواه است که مقام پیغمبر اکرم فراتر از این بود که سخن نادرستی در تمام عمر از او سر زند 🍃 ص ۱۳ ‍ 🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋 قابل توجه اینکه 👈 گروهی از دانشمندان اهل سنت دست به توجیهاتی برای این مسئله ی مسلم تاریخی زده اند که رایتی شگفت آور است ‼️ مسئله ای به این روشنی توجیه ندارد ، آیا بهتر نبود به جای توجیهات غیر منطقی ، پیش داوری های خود را کنار می گذاشتند و می گفتند خطای بزرگی از شخص یا اشخاصی سر زده که همه می دانیم آنها معصوم نبودند 🍃 ص ۱۴ ‍ 🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋 آیا کتاب الله بدون سنت پیامبر کافی است ❓ در حالی که حتی عدد رکعات نماز ، نصاب زکات ، عدد اشواط طواف ، عدد سعی صفا و مروه و بسیاری از احکام دیگر فقط در سنت پیامبر آمده ‼️ آیا نفی این امور نشانه ی فقه و دقت نظر عمر بود ⁉️ آیا اعتراف به واقعیت ها بهتر از این گونه توجیهات نیست ⁉️ ص ۱۵ ‍ 🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋 ✍مسئله ی مهمتر ♈️ از این سخنان ناروا و حیرت انگیز که بگذریم این سوال پیش می آید که پیامبر چه چیز مهمی را می خواست بنویسد یا دستور دهد بنویسند که با این مخالفت شدید رو به رو شد ⁉️ به یقین آن مطلب 👇 ۱ -- تناسب با آخرین روزهای حیات پیامبر داشته ✅ ۲ -- مسئله ی بسیار مهمی بوده که اگر به آن عمل میشد هر گونه گمراهی و اختلاف ناشی از آن برطرف می گشت ✅ ۳ -- آن مسئله خوشایند بعضی از حاضران نبود، و با آن مخالف بودند ✅ ص ۱۶ ‍ 🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋 تصور می کنم شما دوستان عزیز می توانید حدس بزنید که آن مسئله چیزی جز 👈 مسئله خلافت و ولایت نبود ‼️ خلاقت چه کسی جز علی بن ابی طالب ⁉️ ما معتقدیم پیامبر اسلام پس از بیانات گوناگون در جهت معرفی حضرت علی به ولایت امت و به ویژه پس از ماجرای غدیر ، در پی تثبیت امر امامت و خلافت آن حضرت بود 🍃 ص ۱۷ ‍ 🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋 این نکته 👆 را می توان از کلمات مشابه این حدیث و کلمات دیگری از آن حضرت که در باره ی عترت گرامی اش است مخصوصا در حدیث⚡️ ثقلین ⚡️بدست آورد 🍃 دوستان خوبم ❗️یک بار دیگر این کنفرانس را مطالعه بفرمایید ما قضاوتی نمی کنیم بهتر است خودتان داوری نمایید 🌸 منتظر کنفرانس های بعدی باشید 🍃 نشست امشب را با ذکر صلوات بر آقا رسول الله و اهل بیت اطهرش به پایان می رسانم 🌸 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 🍃 اللهم عجل لولیک الفرج 🤲 ص ۱۸ ‍ 🦋┄┅══🦋┄┅══🦋