📖 اگر ماه رمضانی را گذراندیم، شب های احیایی را گذراندیم، روزه های متوالی را گذراندیم و بعد از ماه رمضان در دل خود 💛 احساس کردیم که بر شهوات خودمان بیش از پیش از ماه رمضان مسلط هستیم، بر عصبانست خودمان از سابق بیشتر مسلط هستیم، بر چشم خودمان بیشتر مسلط هستیم، بر زبان خودمان بیشتر مسلط هستیم و بالاخره بر نفس خودمان بیشتر مسلط هستیم و می توانیم جلو نفس امّاره✋ را بگیریم، این علامت قبولی #روزه ماست.🔅
#آزادی_بندگی
💟 بینش مطهر - خراسان شمالی 💟
#عبادات به انسان آرامش روحی می دهند و اضطراب را می گیرند، به علاوه در مبارزه با طبیعت و با انسانها نیز به شخص قوت و نیرو می دهند؛ یعنی در هر سه جبهه ای که خواه ناخواه انسان باید بجنگد:
🔸جبهه طبیعت
🔸جبهه انسانها
🔸جبهه نفس اماره
📗 #آزادی_بندگی ، هدف زندگی
✍شهید مطهری(قدس سره)
﷽
📋 #احیاء یعنی زنده کردن، نقطه مقابل ( اماته ) که به معنی میراندن است. این کلمه چنین می رساند که شب دو حالت دارد: ممکن است شب کسی زنده باشد و ممکن است شب او مرده باشد.
📿 شب زنده آن شبی است که تمام یا لااقل پاسی از آن شب را با یاد خدا به سر ببرد.
📖 آن کسی که می گوید احیاء، شب را زنده نگه داشتن، مقصودش این نیست که این قطعه زمان را شما زنده نگه دارید؛ مقصود زنده نگه داشتن خود شماست در این قطعه از زمان.
📖 زمانی که ما روی آن حساب می کنیم، ساعات و دقایق و هفته ها و ماه ها و سال ها را حساب می کنیم، آن زمان ما نیست، زمان این زمین است.
📖 زمان ما یک حقیقتی است متحد با وجود خود ما، جزء وجود ماست.
👈 زمان را زنده نگه داریم؛ یعنی زمان خودمان را زنده نگه داریم، هر کداممان آن زمانی را که در درون ماست زنده نگه داریم. آن زمانی که درون ماست چیست؟
✅ آن خود ما هستیم.
📚 #آزادی_بندگی
﷽
💠 سلسله مباحث آیات منتخب کتاب بینش و رفتار قرآنی "1"
🔸آیه منتخب سوره مبارکه منافقون(1) :
📜 َیَقُولُونَ لَئِنْ رَجَعْنَا إِلَی الْمَدِینَةِ لَیُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَّ ۚ وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِینَ وَلَٰکِنَّ الْمُنَافِقِینَ لَا یَعْلَمُونَ﴿8﴾
می گویند: اگر به مدینه بازگردیم، قطعاً آن که عزیزتر است آن را که زبون تر است از آنجا بیرون خواهد کرد، و حال آن که عزّت همه از آن خدا و پیامبرش و مومنان است، امّا منافقان نمی دانند.
📝 آیت الله جوادی آملی در تفسیر این آیه مبارک میفرمایند :
📖 از دیدگاه اهل بیت عصمت و طهارت (ع) که تجلی گاه اسلام راستین نبوی (ص) و علوی (ع) است، انسان آزاد خلق شده و طوق طاعت کسی به گردن او نیست، حتی اختیار خودش نیز در این زمینه محدود است.
📖 یعنی همانگونه که حق ندارد سلامتی خود را به خطر بیندازد، دست و پای خودش را قطع کند و... عزت، آبرو و آزادی خود را نیز نمی تواند به خطر بیندازد.
👈 سرّش آن است که عزّت، سرمایه اکتسابی مومن نیست که چوب حراج بر آن بزند، بلکه امانت ویژه الهی به دست وی است. اختیار چنین امانتی به دست خداست و تصرفات مومن نباید فراتر از تصرفات امانتداری پارسا باشد.
#بینش_و_رفتار_قرآنی
﷽
📖 شما وقتی به علی بن ابی طالب (ع) از یک نظر نگاه کنید، می بینید یک عابد و اول عابد دنیاست به طوری که عبادت علی (ع) میان همه ضرب المثل می شود.
⁉️ اما آیا علی (ع) فقط اهل محراب بود و در غیر محراب جای دیگری پیدایش نمی شد؟
📖 باز علی (ع) را می بینیم که از هر نظر اجتماعی ترین فرد است، آگاه ترین فرد به اوضاع و احوال مستمندها، بیچاره ها، مساکین و شاکی هاست. در حالیکه خلیفه بود، روزها دِرّه (شلاق) خودش را روی دوشش می انداخت و شخصاً در میان مردم گردش می کرد و به کارهای آن ها رسیدگی می نمود.
✅ این را میگویند نمونه یک مسلمان واقعی. در عبادت، اول عابد است. در مسند قضا، یک قاضی عادل است. میدان جنگ می رود، یک سرباز و فرمانده شجاع است، روی کرسی تدریس می نشیند، اول معلم و مدرس است و در هر فضیلتی همین طور است. این نمونه کامل اسلام است.
#علی_علیه_السلام_نمونه_کامل_انسان
#آزادی_بندگی
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
﷽
📖 به خدا قسم یک روزش یک روز است، یک ساعتش یک ساعت است. یک شب را اگر به تأخیر بیندازیم، اشتباه می کنیم! نگویید: فردا شب، شب بیست و سوم ماه رمضان است؛ یکی از لیالی قدر است و برای توبه بهتر است. نه!
✅ همین امشب از فردا شب بهتر است. همین ساعت از یک ساعت بعد بهتر است. هر لحظه از لحظه بعدش بهتر است. عبادت بدون توبه قبول نیست. اول باید توبه کرد.
📖 ما اگر توبه نکنیم، چه عبادتی میکنیم؟! ما توبه نمی کنیم و روزه میگیریم! توبه نمی کنیم و نماز می خوانیم! توبه نمی کنیم و قرآن می خوانیم!
📋 به خدا قسم اگر شما یک توبه بکنید تا پاک بشوید و بعد یک شبانه روز نماز با حالت توبه و پاکی نماز بخوانید، همان یک شبانه روز به اندازه ده سال شما را جلو می برد و به مقام قرب پروردگار می رساند.
#توبه
#آزادی_بندگی
﷽
💠 سلسله مباحث آیات منتخب کتاب بینش و رفتار قرآنی "1"
🔸آیه منتخب سوره مبارکه منافقون (2) :
📜 وَ أَنفِقُوا مِن مَّا رَزَقْنَكُم مِّن قَبْلِ أَن يَأْتىَ أَحَدَكُمُ الْمَوْت فَيَقُولَ رَب لَوْ لا أَخَّرْتَنى إِلى أَجَلٍ قَرِيبٍ فَأَصدَّقَ وَ أَكُن مِّنَ الصلِحِينَ(10)
و بخشی از آنچه را که به شما ارزانی داشته ایم انفاق کنید، پیش از آن که یکی از شما را مرگ در رسد و بگوید: پروردگارا، چرا مرگ مرا اندکی به تاخیر نینداختی تا از اموال خود صدقه دهم و از شایستگان باشم.
📝 شهید علامه مطهری (ره) در تفسیر این آیه مبارک میفرمایند :
📖 بنای کار خودتان را بر انفاق بگذارید و اینکه تا زنده هستید از مال و ثروت خودتان، خودتان استفاده کنید. استفاده شما در این است که اینها را در راه خدا بدهید و تنها به این وسیله است که مال خود را برای خود جاوید کرده اید.
📖 علی (ع) پولی به دستشان رسید. ایشان این پول را در دستشان حرکت می دادند و می فرمودند که ای پول، ای دینار، ای درهم، تو آن وقت مال من هستی که تو را خرج کنم. بر عکس آنچه معمولاَ خیال می کنند که می گویند پول تا وقتی در دست من است مال من است، ایشان فرمودند: پول تا در دست من است مال من نیست؛ وقتی که پول را خرج کردم آن وقت است که مال من می شود.
#بینش_و_رفتار_قرآنی
﷽
📖 آقایان در دعاهای خودتان در درجه اول اصلاح روح خودتان را بخواهید؛ اصلاح قلب خودتان را بخواهید؛ صفای نفس خودتان را بخواهید؛ پاکی خودتان را از گناهان بخواهید.
#دعا
#آزادی_بندگی
﷽
💠 سلسله مباحث آیات منتخب کتاب بینش و رفتار قرآنی "1"
🔸آیه منتخب سوره مبارکه انسان (1)
📜 وَ یطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یتِیماً وَ أَسِیراً (8)
و غذایی را که از شدّت احتیاج، آن را دوست می داشتند، به مسکین و یتیم و اسیر عطا کردند.
📝 آیت الله جوادی آملی در تفسیر این آیه مبارک میفرمایند :
📖 بزرگان در نثار و ایثار موفق اند و به آسانی کارهای خیر انجام می دهند.
🌺 اهل بیت (ع) نیز اینگونه بودند؛ برای دیگران بسیار دشوار است که بتوانند ایثار کنند و لقمه خاص خود را به مسکین بدهند، اما اهل بیت (ع) به آسانی این کار را کردند.
📖 متوسطین از مفسران ضمیر "حُبّهِ" را به "طعام" یا "ایتاء" بر می گردانند، ولی اوحدی از اهل معنا می گویند: ضمیر به "الله" بر می گردد؛ یعنی "و اتی المال علی حبّ الله" و "یطعمون الطعام علی حبّ الله".
📖 او نه مال را می بیند و نه کار خود را تا به یکی از آنها دل ببندد، اگر کسی تنها حق را دید و دلش با حق آرام گرفت نه جا برای مال است که راهی به دل بیابد و نه برای انفاق و اعطا و امثال آن.
#بینش_و_رفتار_قرآنی