eitaa logo
تا ابد زندگی
895 دنبال‌کننده
367 عکس
81 ویدیو
0 فایل
🔴معارف کاربردی با نگاه عمیق به مرگ و حیات برزخی و عالم قیامت 👤 ارتباط با ادمین @admin_ravaasi ‌ ⭕آدرس دیگر صفحات ما https://zil.ink/ravasii ✅ آثار حجت‌الاسلام عابدینی؛ حول احادیث کتاب الموت و المعاد بحارالانوار ‌ 🔸 مؤسسه مطالعات اسلامی رواسی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰دو علت سختی و فشار مالی ❇️خداوند سبحان انسان را به سختی ها و فشارهای مالی و جانی مبتلا می کند تا حرکت و رجوعش به سوی خود را سرعت بخشد، نه اینکه خسته شود و از زندگی ناامید شود. 💢لذا خود سختی ها و مشکلات با نگاه درست، حرکت دهنده انسان در نظام تطهیری است که فَأَخَذْنَاهُمْ بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ(آیه ۴۲ سوره انعام). ✳️با این نگاه، هرچند سختی‌ها و مشکلات نتایج اعمال ما هم باشد، از منظره لطف الهی برای تطهیر انسان در دنیا است که به آخرت کشیده نشود؛ چه برسد به اینکه بسیاری از اوقات، مشکلات و سختی‌ها برای انقطاع بالاتر و حرکت سریعتر و رشد بیشتر به سوی خداوند است که نظام ترفیع است. @ta_abad_zendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰فرشتگان محافظ کیستند؟ 🔷خدای تبارك و تعالی"حفظة" (١) را به سوی شما می‌فرستد. حفظة ملائكه ای هستند كه بقای انسان به عهده آنهاست كه دوتا دوتا در روز و دوتا دوتا در شب حافظ هستند. هرروزی كه می آيد، ديگر دو ملك شب پيش انسان بر نمی گردند. ❇️موقع طلوع آفتاب بالا می روند و گروه بعد وارد می شوند. تشبيهی كه در روايات به كار رفته اينگونه است كه در شب و روز دو شيفت دارند و نوبتی عوض می‌شوند. 💠البته ارسال رسل حافظ قابل دقت است كه ارسال از بيرون و به عنوان حقيقتی منفصل صورت نمی‌گيرد و رابطه ملائكه با انسان، رابطه اتحادی است نه انضمامی .لذا آمدن و رفتن ملك هيچ شباهتی به آمدن و رفتن معهودی كه ما می شناسيم ندارد. ✳️احكام نظام روحی و عالم مثال، خاص خودش است و اين رفت و آمد ها از باطن به ظاهر است و از قبض به بسط است كه در جای خودش روشن می شود. 🔻(١)وَهُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ وَيُرْسِلُ عَلَيْكُم حَفَظَةً حَتَّىَ إِذَا جَاء أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنَا وَهُمْ لاَ يُفَرِّطُونَ : 🔻وتنها اوست كه قهر و اقتدارش مافوق بندگان است و نگهبانانی بر شما می فرستد، تا آنكه چون مرگ يكی از شما فرا رسد، فرستادگان ما(فرشتگان) جان او را بازگيرند و در كار خود، هيچ كوتاهی نكنند. 📚برگرفته از كتاب تا ابد زندگی حجت الاسلام و المسلمین عابدينی *⃣در مجموعه پست‌های به بررسی علمی و تخصصی مشاهدات در برنامه زندگی پس از زندگی که هر روز قبل از افطار در شبکه‌ چهارم سیما پخش می‌شود، می‌پردازیم‌. @ta_abad_zendegi
✳️یک روایت کلیدی داریم که انسان مصادیق آن را فراوان می بیند و بسیار قابل تأمل و دقت است. 💠می فرماید: "انسان گناه می کند تا جایی که تزلزل در نظام فکری او نسبت به امامت ایجاد می‌شود، اصرار بر گناه می‌کند و تزلزل در نظام اعتقادی او نسبت به نبوت شکل می‌گیرد، او اصرار بیشتری بر گناه می‌کند و تزلزل در باور به خداوند سبحان در وجودش شکل می گیرد." 💢با همین گناه عملی؛ یعنی قصد نداشت که با امام و پیغمبر خداوند در بیفتد اما گناه، انسان را کم کم غاوین(گمراه) می کند و هدف را از انسان می‌گیرد. تا حالا گناه می‌کرد فکر می‌کرد یک خطایی است، جبران می‌کند،‌ اما نه، این گونه نیست گناه می کند به طوری که با امام در می‌افتد. ناگهان حس می‌کند که شبهه دارد و برای او قابل حل نیست، می‌بیند که نمی تواند قبول بکند، برای چه امام، معصوم باشد؟ برای چه حرف او با بقیه تفاوت بکند؟ برای چه پیغمبر استثناء باشد؟ برای چه خداوند فرموده باشد و من بگویم چشم؟ چرا این طوری باشد؟ و... ❇️کم کم در بدیهیات اولیه که پیش از این برای او بدیهی بود مشکوک می شود. نه آن شکی که انسان را به راه می برد، بلکه شکی که انسان را از راه می اندازد و نمی داند از کجا است! ادامه در متن زیر⬇️⬇️⬇️ @ta_abad_zendegi
⚜راه درمان این شخص هم اقامه برهان و دلیل برای او نیست، زیرا با اینکه دلایل را می پذیرد و پاسخی نسبت به آن ها ندارد ولی می‌یابد که تزلزل و شک‌ های او پایان نیافته و رفع نشده است. 🔶بلکه راه درمان، فقط جبران عملی است یعنی تدارک کند آن گناهانی را که می‌تواند این شک را بردارد. البته همیشه عده‌ی کمی هستند که شبهات علمی دارند و باید برای آنها اقامه دلیل در کار باشد تا رشد فکری بکنند و شبهات برطرف شود. @ta_abad_zendegi
🔰اهمیت خوابیدن با طهارت 1⃣روح مؤمن ارتباط خاصی با خداوند متعال دارد و هنگام خواب به سوی او به پرواز آید. لذا صحیح نیست که چنین ملاقاتی در حال جنابت انجام پذیرد. خداوند قدوس است و نشاید که بنده بدون طهارت چنین ملاقاتی گزیند. 2⃣نه تنها جنب خوابیدن کراهت دارد، بلکه مؤمن با طهارت در بستر می آرمد. اگر آب بود، وضو می گیرد و اگر نبود، تیمم می کند. روح مؤمن در خواب به سمت خدا اوج می گیرد و خدا او را پذیرفته، مبارک می گرداند. اگر اجل او رسیده باشد، غریق دریای رحمتش می کند؛ وگرنه به دست ملائکه امین به سوی جسم بازگردانده می شود. 3⃣امام رضا(ع) علت غسل برای جنابت را نظافت و تطهیر نفس بیان کرده و می فرماید: «اذیتی از جنابت به روح می رسد که با غسل تطهیر می شود. درست است که در خروج بول و مدفوع نیز نجاست از بدن خارج می شود، ولی جنابت بر تمام جسم تأثیر می گذارد و باید تمام بدن را تطهیر نمود». 4⃣اینکه امام علی(ع) می فرماید روح در خواب به سوی خدا می رود، نه به آن معناست که انسان می میرد، بلکه شمه ای از توفی را درک می کند. روح در هنگام خواب گرفته می شود، ولی نه به طور کامل، بلکه نوعی از ارتباط باقی می ماند که در هنگام مرگ همان هم قطع می شود. ادامه در متن زیر⬇️⬇️⬇️ @ta_abad_zendegi
5⃣خوابی که همراه با یاد خدا عجین شود، ولو به ظاهر سکون به نظر می رسد، اما به واقع سلوک است. انسان می تواند با به کار بستن سفارش های شریعت مطهره درباره خواب، از چنان مواهبی بهره مند گردد. 6⃣شیطان می خواهد با زدودن آرامش، انسان را به وادي هلاکت بیندازد، لذا گاهی فرد در اثر افکار بدون فایده و مضر، بی خواب می شود و نمی تواند بهره مناسبی از این نعمت الهی ببرد و در نهایت با خستگی های روزانه روبه رو می شود. ذکر خداوند مایه آرامش است و تعبد به دستورات الهی (از ذکرهای قبل از خواب، توبه، غسل و امثال آن) وقتی برای رضای الهی باشد، مایه آرامش دنیوی و تقرب روحی و سعه وجودی است. 📚برگرفته از مجموعه بیانات آیت الله تحریری در تفسیر حدیث چهارصدگانه امیرالمومنین(ع) @ta_abad_zendegi
🔷تمام سکرات و سختی های موت هم برای این است که می خواهد وارد عالمی شود که قواعد آنجا و زبان آنجا را نمی داند. 🔶این فشارها و این سنگینی ها هستند که کم کم او را آماده کنند. 📚برگرفته از کتاب تا ابد زندگی حجت الاسلام و المسلمین عابدینی @ta_abad_zendegi
🔰دین داری یعنی هر لحظه مردن 🔻مرحوم علامه طباطبایی(ره) فرموده بودند: کسانی که ریاضت های سخت را انتخاب می‌کنند، گاهی چهل روز ریاضت می‌کشند، بعضی از صوفی ها دو سال ریاضت می‌کشند، یا درویش ها یا مرتاض های هندی، اینها از سخت به ساده فرار کردند. ✳️چون دین داری، هر لحظه مردن است؛ هر لحظه انسان باید مطابق میل الهی باشد. مطابق میل خود نبودن و مطابق میل الهی بودن، یعنی مردن از خود و خود را فدا کردن. 💠فردی جلوی کاخ سفید، روی هوا ایستاده یا نشسته بود. یعنی به یک قدرتی رسیده است که می‌تواند در هوا به بایستد. از او فیلم گرفته اند. پرسیدند که چطور این کار را کردی؟ گفت: دوست داشتم مشهور بشوم. مدام از زیر او دست می کشیدند که معلوم شود به جای تکیه ندارد. همین قدر توانسته بود که یک مقداری خود را از زمین بالاتر نگه دارد و بر جاذبه زمین غلبه کند. اما گفته بود می خواستم مشهور بشوم. این یک انانیت بالاتر است. 💢گاهی یک انانیت بالاتر باعث می شود که انسان از چیزهایی بگذرد. مثلاً من می خواهم نماینده مجلس بشوم و از پول زیادی می گذرم. خرج تبلیغات می کنم تا وکیل بشوم مقامی را به دست بیاورم. 🔶گاهی حب شهرت است که مثلاً در یک شب، همه تلویزیون های عالم او را نشان دهند که فلانی اینطور است. همین لذت خیالی کافیست که مدت‌ها خود را شکنجه دهد و ریاضت کشد تا بتواند بر یک جاذبه‌ ای غلبه کند. ادامه در متن زیر⬇️⬇️⬇️ @ta_abad_zendegi
❇️اما دین‌داری هر لحظه مردن است، هر لحظه. نه اینکه به خاطر انانیت بالاتر از انانیت پایین تر بگذرد. این راحت است و خیلی ها به دست می‌آورند. اما گذشتن از انانیت و اینکه در وجود انسان، خداوند حاکم باشد، خیلی سخت است. 🔷لذا در روایت می فرماید: دائماً در حال مردن هستند. کلام علامه(ره) هم از اینجا اخذ شده است. هفتاد مرتبه مردن، تعبیر کنایی است. یعنی از این جهت موت دائمی دارند که دائماً نفس خود را سرکوب می کنند و خداوند را در وجود خود حاکم می کنند. @ta_abad_zendegi
🔰چگونگي تغییر اعمال ناصالح با توبه ❓پرسش: چگونه رابطه عمل با انسان، پس از اینکه ایجاد شد، مثلا با توبه و يا حبط تغییر می کند؟ ✅پاسخ: يك بحثی مطرح است مبنی بر اینکه عمل وقتی ایجاد شد از بین نمی رود. چیزی که در عالم وجود، به وجود آمد دیگر از بین نمی رود اما سَيئ بودن و صالح بودن، نسبت انسان با آن عمل است. 💠يك عمل به عنوان يك حقیقت ایجاد شده در خارج داریم و یک نسبت من با آن عمل داریم. حقیقت عمل، آن نسبت است. ادامه در متن زیر⬇️⬇️⬇️ @ta_abad_zendegi
❇️ممکن است شما در گوش يك نفر زدید تأدیبا، دیگری هم در گوش يك نفر می زند ظُلما؛ آن تأدیبا اگر به جا باشد یا حد الهی را جاری کرده باشید، عمل صالح می شود، عمل همان عمل است ولی نسبتی که با شما پیدا می کند، آن نسبت ، حقیقت عمل است. والا آن عملی که در خارج رخ داد و مثلا به گوش کسی زدید، آن در گوش زدن، مشمول زمان می شود و تمام می شود، اما چیزی که باقی می ماند آن نسبتی است که با انسان پیدا می کند که دیگر به ابدیت من، آن هم ابدی است، چه در عمل صالح و چه در عمل ناصالح، با ایجاد من ایجاد شده است و از بین نمی رود. 💢اما توبه، تبدیل، تکفیر، حبط و غیره که در اعمال وجود دارد، چه در جانب خراب شدن آن و چه در جانب رشد آن، هر کدام از اینها يك نظامی برای خود دارد که رابطه را با آن عملی که ایجاد شده است تغییر می دهد که اینها در قرآن آمده است، مثلا تكفير يک نظامِ آن است "يُكفِّر عَنهُم سَيئاتِهم" یا تبدیل "يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ" یا حبط؛ لذا "فَأُولَئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ" هم امکان دارد، همچنان که در "التّائبُ مِن الذَّنبِ كَمَـنْ لا ذَنْبَ لَهُ"، "كَمَـنْ لا ذَنْبَ لَهُ" صدق می کند. @ta_abad_zendegi
🔰اولین کار برای روحانی شدن نفس ✳️یک موقع هست که روح تجسّد پیدا می کند، روح از سنخ بدن می شود و حالِ بدنی پیدا می کند، و یک موقع هست که بدن، حالت روحانی پیدا می کند. 💠بالاترین چیزی که آغازِ توجه جسدانی شدنِ روح است، خوردن است. آغاز این جسدانی شدنِ روح انسان، توجه به خوردن است. مهم بودن خوردن است برایش. نمی گویم انسان باید به خوردن بی توجه باشد به این معنا که هر چیزِ خوب و بد را بخورد، نه! 💢انسان توجه داشته باشد، «فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَىٰ طَعَامِهِ» ، باید توجه داشته باشد، اما این توجه به گونه ای نباشد که امیالش، و اشتهاهای نظامِ بدنی، شور و شیرین و ترش خواستنِ بدن، او را مغلوب خودش کند، به طوری که دائماً برایش اهمیت این مسئله، جزء مسائل مهم وجودش بشود. 🔷لذا اینکه حضرت می فرمایند: « مَا مَلَأَ آدَمِیٌّ وِعَاءً شَرّاً مِنْ بَطْنِهِ»، مال این است که انسان را از روحانی بودن به جسمانی بودن می کشاند. اگر کسی می خواهد سلوک داشته باشد، حرکت بکند، حتماً باید نسبت به بدن، کمی بی رغبت باشد. نمی گویم بی رغبت باشد ها، کمی بی رغبت باشد. ❇️یک وقت هست انسان جوری می خورد که آب هم جا ندارد. جوری می خورد که نفس کشیدن هم برایش مشکل است، به طوری که وقتی می خواهد نفس بکشد، نفس کشیدن برایش مشکل است، به طوری که نفس نفس می زند. از بس خورده است. 🔻پس راه رسیدن به آن کمالات، دور شدن از سلطه ی احکام بدن است که نزدیک ترین راه آن گرسنگی است منتها مقصود از گرسنگی که دائما ذکر می شود، گرسنگی است که آدم را از کار نمی اندازد ، ضعف ایجاد نمی کند بلکه یعنی سیر نبودن.