⭕️ نتیجه رضایت به افعال دیگران
🔻 در روایت* آمده است امام زمان عج که قیام میکند، جزء اولین کارهای حضرت این است که نوادگان قاتلان امام حسین را میکشد. راوی سؤال میکند آیا این خلاف قانون دین نیست؟!
امام رضا ع می فرمایند: «لِرِضَاهُمْ بِفِعْلِ آبَائِهِم».
در همه زمانها رضایت به فعل دیگری انسان را به آن ملحق می کند، ولی در زمان ظهور حضرت عج ، رضایت به فعل کسی، عین فعل است و حکم ظاهری بر آن هم اجرا می شود؛ لذا حد کسی که فاعل فعل است بر راضی به فعل نیز اجرا می شود.
در قیامت هم همینگونه است که رضایت به فعل، عین فعل است.
شخص می گوید این گناه در پرونده من نبود و من کاری نکردم و آزار من به مورچه نرسیده است، این قتلها چیست؟!
میگویند : تو به فعل دیگران راضی بودی! لذا همان قتل در پرونده تو هم هست.
*عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج ١،ص ٢٧٣
💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی
📚 جلد هفتم؛ شرح محشر ١
🆔@ta_abad_zendegi
۱۴ خرداد ۱۴۰۳
#تازه_نشر
🔰 بحمدالله جلد هشتم از مجموعه تا ابد زندگی، (شرح احادیث کتاب بحارالانوار) از چاپ خارج شد.
📚جلد هشتم با عنوان "شرح محشر ٢ " حاوی این مباحث و بیش از اینهاست :
- اوصاف عالم قیامت
- حقیقت حشر
- علت حشر جمعی مردم
- ویژگیهای زلزله قیامت
- تغییرات آفرینش در آستانه قیامت
- صف های مردمان در قیامت
و...
قیمت روی جلد ٣٠٠/٠٠٠ تومان
⭕ تخفیف ٢۵ درصد
👈 قیمت ٢٢۵ هزار تومان
ثبت سفارش از طریق؛
👤 @admin_ravaasi
🆔 @ta_abad_zendegi
۲۰ شهریور ۱۴۰۳
⭕️ رابطهٔ دنیا و قیامت
🔻 قیامت که قیام میکند، منافاتی با دنیا و برزخ ندارد. مطلب بالاتر اینکه به تصریح روایات،* برای بعضی قیامت در دنیا محقق میشود؛ در قیامت هستند ولی عالم دنیا هم برقرار است.
این نشان میدهد که برپایی قیامت، ملازم با از بین رفتن دنیا نیست.
*نهج البلاغه، خطبه ٢٢٢
💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی
📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢
🆔@ta_abad_zendegi
۲۸ شهریور ۱۴۰۳
⭕️ رابطهٔ نیاز و فرج
🔻 در دنیا چنین است که وقتی نیاز به اوج برسد، گشایش محقق میشود؛ فرج دائرمدار نیاز است؛ هرچقدر نیاز به اوج خود برسد، گشایش قطعیتر میشود.
دعای حقیقی، برخاسته از نیاز حقیقی است؛ یعنی اجابت دعا، فرع نیاز است. در بسیاری از موارد که دعای ما مستجاب نمیشود به این دلیل است که نیاز هنوز در وجود ما حقیقی نشده است
💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی
📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢
🆔@ta_abad_zendegi
۳۰ شهریور ۱۴۰۳
⭕️ خداوند فاعل قاهر است
🔻دست خداوند متعال بسته نیست؛ اگر خداوند متعال به لحاظ بعضی اعمال ما بفرماید صد سال بعد چنان میشود، اینطور نیست که ما حتماً باید صد سال صبر کنیم، بلکه شدنی است که صد سال را - با اعمال دیگری که آن هم تحت سنتهای خداست - به یک روز و به یک لحظه تبدیل کند؛ چون در نظام الهی، خداوند فاعل قاهر است؛ فاعل مقهور نیست که سلسلۀ اسباب، خداوند متعال را مقهور کرده باشند.
انسانها با معرفت و تذلّل و نیازی که در وجود خود ایجاد میکنند، از مرتبۀ دیگری از فاعلیت الهی بهرهمند میشوند.
💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی
📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢
🆔@ta_abad_zendegi
۳۱ شهریور ۱۴۰۳
⭕️
🔻آیتالله بهجت (ره) میفرمودند: شخصی گرفتار و محتاج شد، به حرم امیرمؤمنان (ع) رفت و ابراز حاجت کرد. از حرم که بیرون آمد دید کاروانی از شهرشان رسیده است و شخصی از کاروان به او گفت: این پول را پدر شما فرستاده است.
ایشان میفرمودند: آن شخص به سمت حرم امیرمؤمنان (ع) رو کرد و گفت: آقا! این آن چیزی نیست که من الآن از شما خواستم، این را پدر من قبلاً فرستاده است!
او باور ندارد که خداوند تبارک و تعالی میتواند سلسلۀ علل را طوری قرار دهد که آن کاروان مدتی پیش حرکت کرده باشد تا دعای امروز او، همین الآن مستجاب شود و اگر هم دعای الآن او نبود، اجابت نیز محقق نمیشد.
ما چون نظام اسباب عادی در وجودمان رسوخ کرده است، این بحثها را باور نداریم.
💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی
📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢
🆔@ta_abad_zendegi
۱ مهر ۱۴۰۳
⭕️ شرط تحقق فرج
🔻اینکه میفرماید: « لَيُصْلِحُ لَهُ أَمْرَهُ فِي لَيْلَةٍ» خدای تبارک و تعالی امر ولیّ خود را در یک شب محقق میکند، اینطور نیست که گفته شود با توجه به همۀ وقایعی که برای ظهور حضرت (عج) گفته شده، امر ظهور خیلی طول میکشد، بلکه همۀ این وقایع در یک شب، امکان تحقق دارد. اگر کسی اینچنین منتظر باشد و احساس نیاز در وجود او باشد، قطعاً فرج شخصی برای او محقق میشود و غیبت از او برداشته میشود؛ هرچند فرج عمومی در نظام عمومی دائرمدار نیاز و حاجت عمومی است.
💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی
📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢
🆔@ta_abad_zendegi
۲ مهر ۱۴۰۳
🔻در روایتی دارد، قبل از اینکه موسی (ع) قیام کند و معلوم شود ایشان به دنیا آمده است، قوم موسی (ع) از شدت فشار و سختی سراغ یکی از عالمان خود رفتند و گفتند زندگی برای ما خیلی سخت شده است چرا که در دست قِبطیان اسیر بودند و بدترین کارها را با عنوان بردگان با آنها میکردند. علت مبتلا شدن ایشان در روایت آمده است؛ این ذلت ناشی از عمل خودشان بود. بعد از سالیانی که در این حالت بودند، سراغ عالمی که نبیّ آن زمان بود رفتند. آنقدر به او بیاعتنا بودند که در روایت دارد، مدتی گشتند تا او را پیدا کردند. به او گفتند: ما مضطر شدیم، نمیدانیم چه کار کنیم؟ آن قائمی که از زمان یوسف (ع) وعدۀ او را به ما داده بودند کجاست؟ آن عالم به درگاه الهی دعا میکند، سپس میفرماید چهل سال بعد، آن قائم ظهور میکند؛ خیلی خوشحال میشوند و خدا را شکر میکنند، به آن نبیّ خطاب میشود که بگو به خاطر شکرگزاری ایشان، ده سال کم شد. دوباره شکرگزاری میکنند، دوباره خطاب شد که ده سال دیگر به خاطر این شکرگزاری کم شد. شکرگزاری و کم شدن مدت ادامه پیدا کرد تا اینکه خطاب رسید، همین الآن دارد میآید. نگاه کردند، دیدند یک سوار در حال آمدن است. آن نبیّ گفت: این خصوصیات موسی (ع) است. آنها سجده کردند و خدا را سپاس گفتند. در ادامه دارد که اگر نیاز شما در رابطه با فرج و ظهور حضرت ولیعصر (عج) به اوج برسد و چنین حالتی را با خداوند تبارک و تعالی داشته باشید، فرج منجی شما هم نزدیک خواهد شد.
💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی
📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢
🆔@ta_abad_zendegi
۲ مهر ۱۴۰۳
⭕️ ویژگی آسمان و زمین قیامتی
🟥 در روز قیامت، تعیّنهای زمین که سبب امتیاز بود، از دست میرود؛ تعیّنها باعث میشود که ما برای زمین اثر میبینیم؛ یعنی وقتی کوه و دشت دیده میشود، زمین صاحب اثر دیده میشود. مثلاً تا وقتی آلودگی هوا، سرما و گرما پیش نیاید، توجهی به هوا نداریم؛ در حالت عادی انسان به هوا توجه ندارد و تأثیری برای هوا نمیبیند. اما این به معنای نبود هوا نیست، بلکه تأثیری برای آن نمیبیند؛ چراکه امتیاز و تعیّن که جلب توجه کند ندارد؛ اما همین که هوا گرم شود، یک تعیّن، عارض شده است و انسان آن را احساس میکند. پس آنچه سبب میشود انسان تأثیر را احساس کند، وجود تعیّن است.
انسان در روز قیامت، آسمان و زمین را احساس نمیکند؛ زیرا هیچ امتیاز و تعیّنی برای آنها باقی نمیماند.
💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی
📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢
🆔@ta_abad_zendegi
۳ مهر ۱۴۰۳
⭕️ قیامت، روز شکسته شدن تعیّنات
🔻در روایات که میفرماید در روز قیامت، زمین بدون کوه، پستی و بلندی میشود -درحالیکه گفته شده کوهها میخهای زمین هستند و زمین را راسخ نگه میدارند- به دلیل این است که در آن روز هیچ تعیّنی نیست؛ کوه، گیاه، پَستی و بلندی دیده نمیشود. وقتی چیزی در زمین دیده نشود، خود زمین نیز دیده نمیشود.
فرض کنید در یک بیابان کاملاً بیآب و علف، بدون هیچ پَستی و بلندی قرار دارید؛ تا چشم کار میکند هیچ تفاوتی مشاهده نشود، در این بیابان هر چقدر انسان حرکت کند هیچ تفاوتی احساس نمیکند.
💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی
📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢
🆔@ta_abad_zendegi
۳ مهر ۱۴۰۳
⭕️ نتیجه اشتغال به کثرتها
🔻دیدن تعیّنها و کثرتها باعث شده انسان برای کثرات تأثیر قائل باشد و از سببیّت حقیقی غافل شود.
یکی از دلایلی که نمیتوانیم خداوند متعال را احساس کنیم، اطلاقِ اطلاق او است؛ یعنی مطلق بودنِ خدا باعث میشود که ما هیچجا نتوانیم او را احساس کنیم. ما عادت کردهایم احساس خود را با تعیّن و تکثر وفق دهیم؛ لذا خدای تبارک و تعالی را که از همه و حتی رگ گردن به ما نزدیکتر است و بین ما و قلب ما حائل است - یعنی اینقدر نزدیک است- احساس نمیکنیم؛ چرا که هیچ تعیّنی ندارد.
البته تعیّن نداشتن گاهی به دلیل ضعف است؛ مانند عالم مفاهیم که اگر مفهومی بتواند بر افراد زیادی صدق کند، باید مطلق باشد، مانند مفهوم «شیء» که بر همۀ اشیاء صادق است. البته این مفهوم با همین ضعفش هم حکایت از وسعت میکند ولی در عالم وجود، سعۀ وجودی باعث رفع حدود و تعیّنات میشود؛ البته در عین نبود تعیّن، همۀ تعیّنات، ظهور و بروز و تجلیّات آن میباشند.
💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی
📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢
🆔@ta_abad_zendegi
۴ مهر ۱۴۰۳
⭕️ تبدیل زمین در قیامت (١)
🔻در روایت پنجم باب «صفة المحشر» میفرماید: نافع از امام باقر (ع) سؤال کرد: کدام زمین تبدّل پیدا میکند یا آن زمینی که تبدیل شده است کدام است؟
«فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع بِخُبْزَةٍ بَيْضَاءَ» حضرت فرمودند: زمین به نانی سفید رنگ تبدیل میشود.
سفید از جهت فیزیکی، مجموعۀ نور و سیاه، خالی از نور است؛ لذا وقتی نور سفید در منشور شکسته شود، همۀ نورهای هفتگانه از آن خارج میشود. تمام حقایق در رنگ سفید هست، اینطور نیست که به تعیّنی ممتاز باشد؛ چون اگر میخواست به تعیّنی ممتاز باشد، فقط همان یک تعیّن بود.
اگر با نگاه دقیق روی رنگها در روایات کار شود، نتایج و ثمرات خوبی دارد؛ مثلاً اینکه چرا در قیامت رنگ لباس بعضی سبز و بعضی دیگر سفید است؟ بحث تفاوت رنگها در این مباحث اهمیت پیدا میکند.
ادامه دارد...
💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی
📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢
🆔@ta_abad_zendegi
۵ مهر ۱۴۰۳