eitaa logo
تا ابد زندگی
898 دنبال‌کننده
367 عکس
82 ویدیو
0 فایل
🔴معارف کاربردی با نگاه عمیق به مرگ و حیات برزخی و عالم قیامت 👤 ارتباط با ادمین @admin_ravaasi ‌ ⭕آدرس دیگر صفحات ما https://zil.ink/ravasii ✅ آثار حجت‌الاسلام عابدینی؛ حول احادیث کتاب الموت و المعاد بحارالانوار ‌ 🔸 مؤسسه مطالعات اسلامی رواسی
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ نتیجه اشتغال به کثرت‌ها 🔻دیدن تعیّن‌ها و کثرت‌ها باعث شده انسان برای کثرات تأثیر قائل باشد و از سببیّت حقیقی غافل شود. یکی از دلایلی که نمی‌توانیم خداوند متعال را احساس کنیم، اطلاقِ اطلاق او است؛ یعنی مطلق بودنِ خدا باعث می‌شود که ما هیچ‌جا نتوانیم او را احساس کنیم. ما عادت کرده‌ایم احساس خود را با تعیّن و تکثر وفق دهیم؛ لذا خدای تبارک و تعالی را که از همه و حتی رگ گردن به ما نزدیک‌تر است و بین ما و قلب ما حائل است - یعنی این‌قدر نزدیک است- احساس نمی‌کنیم؛ چرا که هیچ تعیّنی ندارد. البته تعیّن نداشتن گاهی به دلیل ضعف است؛ مانند عالم مفاهیم که اگر مفهومی بتواند بر افراد زیادی صدق کند، باید مطلق باشد، مانند مفهوم «شیء» که بر همۀ اشیاء صادق است. البته این مفهوم با همین ضعفش هم حکایت از وسعت می‌کند ولی در عالم وجود، سعۀ وجودی باعث رفع حدود و تعیّنات می‌شود؛ البته در عین نبود تعیّن، همۀ تعیّنات، ظهور و بروز و تجلیّات آن می‌باشند. 💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی 📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢ 🆔@ta_abad_zendegi
⭕️ تبدیل زمین در قیامت (١) 🔻در روایت پنجم باب «صفة المحشر» می‌فرماید: نافع از امام باقر (ع) سؤال کرد: کدام زمین تبدّل پیدا می‌کند یا آن زمینی که تبدیل شده است کدام است؟ «فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع بِخُبْزَةٍ بَيْضَاءَ» حضرت فرمودند: زمین به نانی سفید رنگ تبدیل می‌شود. سفید از جهت فیزیکی، مجموعۀ نور و سیاه، خالی از نور است؛ لذا وقتی نور سفید در منشور شکسته شود، همۀ نورهای هفتگانه از آن خارج می‌شود. تمام حقایق در رنگ سفید هست، این‌طور نیست که به تعیّنی ممتاز باشد؛ چون اگر می‌خواست به تعیّنی ممتاز باشد، فقط همان یک تعیّن بود. اگر با نگاه دقیق روی رنگها در روایات کار شود، نتایج و ثمرات خوبی دارد؛ مثلاً اینکه چرا در قیامت رنگ لباس بعضی سبز و بعضی دیگر سفید است؟ بحث تفاوت رنگها در این مباحث اهمیت پیدا می‌کند. ادامه دارد... 💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی 📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢ 🆔@ta_abad_zendegi
⭕️ تبدیل زمین در قیامت (٢) 🔻امام باقر (ع) فرمودند در قیامت زمین تبدیل به تکه نان سفیدی می‌شود که مردم از آن می‌خورند. زمین برای ما منبع خوردنی‌هاست، نه اینکه خودش خوردنی باشد، اما در قیامت از خود، تأثیری غیر از تأثیری که بشر به آن عادت دارد نشان می‌دهد. تا پیش از قیامت، زمین محل کسب و کار و زراعت و دامداری و ... بود و انسان از طریق فعالیت‌های مختلف از زمین ارتزاق می‌کرد ولی در قیامت زمین تبدیل یافته و قدرت الهی آشکار است و واسطه‌ها حذف شده و دیده نمی‌شوند. در جانب عمل و رشد هم تا زمانی که انسان در دنیا وجود دارد، زمین جای عمل است ولی با تبدّل زمین و ورود به آخرت، دیگر بساط عمل جمع شده و هرچه هست فقط جزاست. 💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی 📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢ 🆔@ta_abad_zendegi
⭕️ تفاوت خوردن در بهشت و جهنم 🔻نیاز به غذا در جهنّم و بهشت هم هست، منتها نیاز در بهشت مثل نیاز در جهنّم نیست؛ نیاز در بهشت از باب گرسنگی و رفع گرسنگی نیست. نسبت به بهشتِ نزولیِ حضرت آدم (ع) می‌فرماید: «إِنَّ لَكَ أَلاَّ تَجُوعَ فيها وَ لا تَعْرى‏* وَ أَنَّكَ لا تَظْمَؤُا فيها وَ لا تَضْحى‏» تو در بهشت نه گرسنه می‌شوى و نه برهنه می‌گردی و نه در آن تشنه می‌شوى و نه دچار آفتاب‏زدگى می‌گردی‏. اما می‌فرماید: «كُلُوا وَ اشْرَبُوا هَنيئاً بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ؛ به پاداش اعمالى كه همواره انجام مى‏داديد بخوريد و بياشاميد، گوارايتان باد». در بهشت، خوردن هست اما گرسنگی نیست؛ در آنجا لذت خوردن هست اما سختی گرسنگی نیست. 💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی 📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢ 🆔@ta_abad_zendegi
⭕️سختی های قبل از ظهور 📜طبق روایات، قبل از ظهور حضرت حجت ، فشارها، شدت ها و سختی هایی رخ میدهد تا مردم آماده شوند. این فشارها در دل مردم امید به یک منجی را زنده می کند و آن منجی وقتی می آید مقبولیت هم دارد؛ یعنی عمده کارها، قبل از ظهور حضرت محقق می شود نه اینکه حضرت بیایند و بعد عمده کارها محقق شود. این سنت الهی است که اگر میخواهد یک کمالی بدهد کمال را در پی ابتلا می دهد؛ در رفاه و راحتی، انسان به اوج کمال نمی‌رسد. حال که قرار است ظهور حضرت حجت محقق شود، ابتلائات موجب آمادگی مردم برای ظهور می‌شود. 💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی 📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢ 🆔@ta_abad_zendegi
⭕️جدا شدن اعمال انسان 💠 «وَ تَضَعُ الْحَوَامِلُ مَا فِي بُطُونِهَا» کسانی که حملی دارند آن را به زمین میگذارند. 📜در روایات هم نسبت به تولد نوزاد، تعبیر وضع حمل آمده است و هم نسبت به جدا شدن اعمال انسان به خصوص نسبت به اعمالی که با ذات انسان عجین نشده است. این اعمال مثل بار و حملی است که در جان و ذات انسان ننشسته است و یک صفت منفصل است. 🔹 قبلا گفتیم حقیقت موت جدا شدن از اغیار است. سختی ها و شدت های احتضار و ورود به محشر یا مواقف، انسان را از اغیار جدا می‌کند. 🔸 اگر انسان شقی، عمل صالحی داشته باشد که عَرَضی وجود او باشد و همچنین انسان مؤمنی، عمل ناصالحی داشته باشد که عرضی او باشد، در شدتها و سختی‌های این مراحل این اعمال از او جدا می شود؛ چون این اعمال غیر از وجود اوست؛ مثل فرزندی که به ظاهر جسمی غیر از مادر است و بالأخره از او جدا می‌شود. 💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی 📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢ 🆔@ta_abad_zendegi 🌐https://eitaa.com/ta_abad_zendegi
📜«يَحَارُ فِي تِلْكَ الْأَهْوَالِ عَقْلُ لَبِیبِهَا» لبیب به انسانی گفته می‌شود که خیلی عاقل است و عقل جزو ذات اوست. در هول و هراس آن روز، عقل انسان عاقل حیرت زده می‌شود، آن روز دیگر عقل کشش ندارد. 🔴آن کسی که از مراحل غفلت گذر کرده، مثل همان است که در آیه فرموده: (فَصَعِقَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَمَنْ فِي الْأَرْضِ إِلا مَنْ شاءَ اللهُ)؛ و در صور دمیده می شود، پس هر که در آسمانها و زمین است می میرد مگر کسی را که خدا بخواهد. ائمه اطهار ع (مَنْ شاءَ اللهُ) هستند کسی که در چنین موطنی قرار بگیرد حضور تام دارد و عقل او حیرت زده نیست. 🔴عقل کسی حیرت زده می شود که اهل غفلت است و عقلش را به دنیا مشغول کرده باشد. 💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی 📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢ 🆔@ta_abad_zendegi 🌐https://eitaa.com/ta_abad_zendegi
⭕تحقق آخرت در حال حاضر 📜كَشِفَ عَنِ الْآخِرَةِ غِطَاؤُهَا پرده و غطاء آخرت کنار میرود و مکشوف می‌شود، نه اینکه آخرت ایجاد شود، بلکه آخرت الآن موجود است و در آن روز فقط پرده کنار میرود و دیده میشود. در روایتی از پیغمبر است که «بُعِثْتُ أَنَا وَالسَّاعَةُ كَهَاتَيْنِ» حضرت دو انگشت سبابه را کنار هم قرار دادند و فرمودند من و قیامت مثل دو انگشت سبابه هستیم، این طور به هم نزدیک ومرتبط هستیم. قرآن میفرماید: فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ؛ پس ما پردۀ غفلت را از دیده ات کنار زدیم در نتیجه دیده ات امروز بسیار تیزبین است. در آن روز چشم تیز می‌شود نه اینکه لزوماً چیزی عوض شود؛ انسان در یک سختی و شدتی واقع میشود که بقیۀ سختیها را احساس نمیکند. در آن حالت چشمش تیز می‌شود. 💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی 📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢ 🆔@ta_abad_zendegi 🌐https://eitaa.com/ta_abad_zendegi
⭕سخت ترین لحظه 📜يَا لَهَا مِنْ سَاعَةٍ مَا أَشْجَى مَوَاقِعَهَا مِنَ الْقُلُوبِ حِينَ مُتزَ بَيْنَ الْفَرِيقَيْنِ فَرِيقٌ فِي الْجَنَّةِ وَفَرِيقٌ فِي السَّعِير) » چقدر این ساعت شدید و سخت است. آن لحظه ای که میخواهند بین بهشتیها و جهنمی ها تمییز قائل شوند، سنگین ترین لحظه است. همه سختی ها و شدتهای قبلی یک طرف و این آخرین موقف یک طرف. در این موقف به انسان میگویند که تو جهنمی هستی یا بهشتی! یعنی تا آن لحظه هنوز برای انسان بهشتی یا جهنمی بودن روشن نشده است. البته عده محدودی هستند که از همان ابتدا، انتهای مسیرشان روشن است ولی نسبت به عموم مردم این طور نیست. در موقعیتی که برای دوره ای از عمر قرار است تکلیفمان روشن شود مثل جواب کنکور یا اشتغال به یک کار مهم یا ازدواج یا غیره، آن لحظه چقدر برایمان هیجان انگیز و سخت است! یا حتی جواب آزمایش یک بیماری مهلک؛ همۀ اینها مربوط به دورانی از عمر و چند سال از آن است در حالی که این لحظه قیامت مربوط به ابدیت انسان است. لذا فرمود: «مِنْ مِثْلِ هَذَا فَلْيَهْرُبِ الْهَارِبُونَ»‌‌‌‌؛ هر کس میخواهد از سختی فرار کند، باید از این لحظه فرار کند. 💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی 📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢ 🆔@ta_abad_zendegi 🌐https://eitaa.com/ta_abad_zendegi
⭕️مراتب ارتباط با خداوند 🔸 یک چیز ساده ای که حضور قلب در نماز ایجاد میکند این است که انسان حین نماز حالت تخاطب داشته باشد. ما معمولاً در نماز حالت غیبت داریم؛ یعنی اگر خداوند را هم صدا می‌زنیم یا با او راز و نیاز می‌کنیم، با حالت غیبت راز و نیاز می‌کنیم و او را دور می‌بینیم. در قرآن گاهی خدا را به صورت غایب گاهی به اسم ظاهر گاهی به صورت مخاطب و گاهی فوق اینها مورد خطاب قرار میدهد؛ مثلاً (أَنَّ اللهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ؛ خداوند میان آدمی و دلش حایل می‌شود) ؛ این بیان آخرین مرتبه ارتباط است. خداوند از خود انسان به انسان نزدیکتر است. اگر انسان در نماز خود حالت مخاطب داشته باشد و احساس تخاطب کند، حضور قلب در نماز حاصل می‌شود. 💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی 📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢ 🆔@ta_abad_zendegi 🌐https://eitaa.com/ta_abad_zendegi
⭕️ فرج شخصی، فرج عمومی 🔸 اینکه می‌فرماید: «لَيُصْلِحْ لَهُ أَمْرَهُ فِي لَيْلَةٍ» خداى تبارك و تعالی امر ولیّ خود را در یک شب محقق می‌کند، این طور نیست که گفته شود با توجه به همهٔ وقایعی که برای ظهور حضرت گفته شده، امر ظهور خیلی طول می‌کشد، بلکه همهٔ این وقایع در یک شب امكان تحقق دارد. اگر کسی این چنین منتظر باشد و احساس نیاز در وجود او باشد، قطعاً فرج شخصی برای او محقق میشود و غیبت از او برداشته میشود؛ هر چند فرج عمومی در نظام عمومی، دائر مدار نیاز وحاجت عمومی است. 💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی 📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢ 🆔@ta_abad_zendegi 🌐https://eitaa.com/ta_abad_zendegi
⭕️ ایمان، مانع عذاب دائمی 🔸 رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمودند : «لَا يَدْخُلُ النَّار مَنْ كَانَ فِي قَلْبِهِ مِثْقَالُ حَبَّةٍ مِنْ إِیمَان»؛ اگر ذره ای ایمان در قلب کسی باشد قطعاً نجات پیدا خواهد کرد و در آتش داخل نخواهد شد. قبلاً بحث کردیم که وقتی انسان می می‌میرد، اگر عناد و کفر در وجودش تثبیت و ملکه نشده باشد، این کفر رو به ضعف می‌رود. تا وقتی انسان در دنیاست، عناد و کفر توسط اعمال سيئه او دائماً تقویت می شود، ولی وقتی از دنیا خارج شد، دیگر با اعمال سیئه امداد نشده و چون مطابق هستی و وجود نیست، رو به ضعف می رود. از طرف دیگر حقایق و وقایع و فشارها و مطهرات قیامت باعث می شود عوارض وجودی انسان زائل شود، تا به جایی میرسد که ذره ای از ایمان در ترازوی وجود او غلبه پیدا می‌کند و وارد آتش نشده، بلکه وارد بهشت می شود. 💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی 📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢ 🆔@ta_abad_zendegi 🌐https://eitaa.com/ta_abad_zendegi