#همسران_حضرت_محمد_صلی_الله_علیه_و_آله_و_سلم
🌿قسمت ششم
قبل از شناخت همسران پیامبر گرامی اسلام که صلوات و سلام خدا بر او باد،باید زمان ماموریت پیدا کردن ایشان را بدانیم
در زمانی حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم برای دعوت به اسلام برانگیخته شدند که دین الهی دچار رهبانیت شده بود به فرموده قرآن کریم:
🌺🌺🌺وَ رَهْبٰانِيَّةً اِبْتَدَعُوهٰا مٰا كَتَبْنٰاهٰا عَلَيْهِمْ إِلاَّ اِبْتِغٰاءَ رِضْوٰانِ اَللّٰهِ فَمٰا رَعَوْهٰا حَقَّ رِعٰايَتِهٰا فَآتَيْنَا اَلَّذِينَ آمَنُوا مِنْهُمْ أَجْرَهُمْ وَ كَثِيرٌ مِنْهُمْ فٰاسِقُونَ
🇮🇷و ترك دنيايى كه از پيش خود درآوردند ما آن را بر ايشان مقرّر نكرديم مگر براى آنكه كسب خشنودى خدا كنند، با اين حال آن را چنانكه حقّ رعايت آن بود منظور نداشتند. پس پاداش كسانى از ايشان را كه ايمان آورده بودند بدانها داديم و[لى] بسيارى از آنان دستخوش انحرافند.(الحدید/ ۲۷)
در تفسیر نمونه آمده :
انحراف از قوانین آفرینش همیشه واکنشهای منفی به دنبال دارد، بنا بر این جای تعجب نیست که وقتی انسان از زندگی اجتماعی که در نهاد و فطرت او است فاصله بگیرد گرفتار عکس العملهای منفی شدید میشود، لذا رهبانیت به حکم اینکه بر خلاف اصول فطرت و طبیعت انسان است مفاسد زیادی به بار میآورد از جمله:......
ترک ازدواج که از اصول رهبانیت است نه فقط کمالی نمی آفریند بلکه موجب پیدایش عقدهها و بیماریهای روانی میگردد.
در دائرة المعارف قرن بیستم میخوانیم: "بعضی از رهبانها تا آن اندازه توجه به جنس زن را عمل شیطانی میدانستند که حاضر نبودند حیوان ماده ای را به خانه ببرند! مبادا روح شیطانی آن به روحانیت آنها صدمه بزند"!! اما با اینحال تاریخ فجایع زیادی را از دیرها به خاطر دارد، تا آنجا که به گفته"ویل دورانت"پاپ انیوسان"سوم یکی از دیرها را به عنوان فاحشه خانه توصیف کرد!
تفسیر نمونه ج۲۳ص۳۸۹
البته ناگفته نماند ما هم گرفتار رهبانیت منتهی به شکل دیگر شدیم........
🌴@taadodzojat🌴
🌺🌺🌺زنى به خدمت امام صادق عليه السّلام شرفياب شد و گفت: خداوند كارهاى شما را اصلاح كند! من زنى تارك دنيا هستم.
امام صادق عليه السّلام فرمود: ترك دنيا را در چه مىدانى؟
گفت: ازدواج نمىكنم.
فرمود: چرا؟
گفت: مىخواهم به اين وسيله فضيلتى كسب كنم.
حضرتش فرمود: از اين كار صرف نظر كن؛ اگر ترك شوهر فضيلت بود، حضرت فاطمۀ زهرا عليها السّلام از تو به آن فضيلت سزاوارتر بود. زيرا در كسب فضايل و مناقب، هيچ كس نمىتواند بر آن بانوى بزرگوار پيشى بگيرد.
🌿کافی ج۵ ص۵۰۹
🌴@taadodzojat🌴
#مباحث_رضایت
#رضایت_همسر
🌹قسمت پنجم 🌹
در جاهایی که رضایت زوجه شرط هست مثل اینکه صاحب مالی باشد و رضایت ایشان در تصرف در آن مال برای زوج شرط هست. امروزه معمولا جهیزیه را زوجه تامین میکند و همچنین عده ای زنان شاغل هستند و اموالی خریداری میکنند یا زوج ممکن هست مهریه را ندهد یا کم بدهد یا بخواهد نفقه را کمتر بدهد، در تمام این موارد باید با رضایت زوجه باشد
همچنین گاهی ممکن هست زوجه، صاحب حقی باشد مثل اینکه در ازدواج با دختر خواهر یا دختر خواهر زوجه،رضایت زوجه شرط هست
آنچه به نظر میرسد (البته کمک اعضای محترم را می طلبد) در سایر موارد رضایت زوجه شرط نیست که ان شاالله احادیث آن خواهد آمد
فعلا بحث در مورد حقوق هست و شرط نبودن زوجه باعث نمیشود برخورد نامناسب داشت.نحوه برخورد هم ان شاالله در بحث احادیث خواهد آمد
در مورد گرفتن همسر دوم هم رضایت زوجه شرط نیست
اما در مورد اینکه در مورد گرفتن همسر دوم چگونه عمل کرد.....
🌴@taadodzojat🌴
#همسران_حضرت_محمد_صلی_الله_علیه_و_آله_و_سلم
🌿قسمت هفتم
در زمانی که دین الهی اینگونه تفسیر شده بود هر مقدار متدین تر باشی باید کمتر به نظافت ظاهری بپردازی و بیشتر از زنان دوری کنی تا بیشتر به عبادت بپردازی به گونه ای شد که ما در تاریخ داستان زندگی راهبان را در خارج شهر و در معبد و دیر میشنویم
در چنین زمانه ای که سبقت در عدم آراستگی بود شخصی از جانب خداوند متعال مامور شد که در جهت عکس متدینین ظاهری عمل کند و معصوم علیه السلام بفرماید:
از اخلاق پيامبران عليه السّلام:
1⃣ تميز كردن خود،
2⃣عطر زدن،
3⃣تراشيدن موى سر
4⃣و فراوانى جماع است.
🌿کافی ج ۵ ص۵۶۷(قسمتی از حدیث)
یعنی بالاترین متدین که پیامبر باشد خودش را به زحمت می اندازد و عمل اخلاقی انجام میدهد چون نفرمود از عادت پیامبران بلکه فرمود از اخلاق پیامبران و معمولا عمل اخلاقی با زحمت بدست می آید یعنی یک پیامبر ولو نفس خودش نخواهد ولی خودش را به زحمت می اندازد و به آراستگی خود و زیادی همبستری میپردازد
🌴@taadodzojat🌴
🔴مرحوم صاحب جواهر از فقیهان معروف و بزرگ است که بسیاری ازبزرگان از جمله مرحوم امام خمینی ره بر فقه جواهری تاکید داشتند
ایشان در کتاب جواهر الکلام میفرماید:
💠بل يستحب الزيادة على الواحدة مع الحاجة قطعا، بل و بدونها على الأقوى، للتأسي و إطلاق بعض النصوص، و لما في الزيادة من تكثير النسل و الأمة، و لعروض الحاجة مع عدم التمكن من قضائها مع اتحاد الزوجة، لحيض أو مرض أو غيرهما، قيل: و لقوله تعالى «فانکحوا ما طاب لكم من النساء» فإن أقل مراتب الأمر الندب
🇮🇷در صورت داشتن نیاز قطعا بیش از یک همسر داشتن مستحب است و بلکه بدون نیاز هم بنا بر اقوی مستحب است
به خاطر
1⃣تأسی به فعل معصومین علیهمالسلام
2⃣و مطلق آورده شدن بعضی از آیات و روایات (و مقید به ازدواج اول نشده بلکه صورت کلی تشویق به ازدواج شده)
3⃣ و به خاطر داشتن نیاز در مواردیکه در تک همسری امکان تامین نیاز نیست مثل ایام عادت و مریضی یا غیر اینها(مثل بعضی ایام بارداری)
4⃣و به خاطر سخن خداوند متعال: (فانکحوا ما طاب لکم من النساء) که امر به چند همسری شده و پایین ترین درجه امر کردن به چیزی،استحباب و مطلوب بودن آن است
🌴@taadodzojat🌴
❌عده ای از بزرگواران خواستند از این شریفه فانکحوا ما طاب لکم استفاده کنند و بگوینداصل بر چند همسری هست
چون میفرماید دو و سه و چهار زن بگیرید و اگر نتوانستید به همان یک زن بسنده کنید یعنی اصل بر چند همسری هست و به خاطر عارض شدن مشکلی باید به یکی اکتفا کرد
ولی به نظر میرسد این دلیل درستی نیست
✅ابتدا باید مقدمتا گفت که:
اصولاً کسانی بدنبال سرپرستی یتیمان میروند که ازدواج کرده باشند.خصوصا اگر فرزند نداشته باشند.کسیکه مجرد باشد مگر استثنائا بخواهند یتیمی را بزرگ کنند.مرد مجرد بدنبال همسر هست و نگهداری فرزند برای یک مرد مجرد مشکل هست
نتیجتا این آیه شریفه خطاب به مردان متأهل میباشد و بعد از اینکه در جاهای مختلف خطر سوءاستفاده از مال یتیم را گوشزد فرمود چون بعضی ایتام دارای مال فراوانی بودند و آن سرپرست میخواست از مال خود یتیم برای اداره زندگی یتیم استفاده کند و احیانا چه بسا وسوسه میشد و بیشتر از حد لازم برمیداشت و کلا مخلوط شدن مال یتیم با مال سرپرست و اینکه چگونه حساب کند خیلی مشکل بود بخصوص اگر آن سرپرست بخواهد با دختر یتیمی که بزرگ کرده،ازدواج کند خطر دیگری هم وجود دارد و آن اینکه بگوید حالا که تو را بزرگ کردم مهریه نباید بگیری یا مهریه ای در شأن آن دختر قرار ندهد و بعد از ازدواج هم نسبت به نفقه کوتاهی کند و از مال خود یتیم استفاده کند
آیه شریفه میفرماید ای کسانیکه ازدواج کردید و میخواهید با دختر یتیم هم ازدواج کنید اگر میترسید نسبت به مال یتیم،قسط را رعایت نکنید(از همین جا استحباب تعدد هم ثابت میشود چون باید از یک سیاست تشویقی استفاده کرد تا مردان متأهل از وسوسه نسبت به مال یتیم بدور باشند وگرنه صرف اینکه بفرماید از این به بعد مجاز هستید با زنهای دیگر تا چهار تا ازدواج کنید،انگیزه چندانی برای دوری از ازدواج با یتیم ایجاد نمیکند.و چه زیبا این سیاست تشویقی را بیان میکند به طوری که در هر کلمه ای بکار میبرد از بیان تشویقی استفاده میفرماید به این صورت:) بروید با زنهای دیگر که پسند و گوارایتان باشد دوتا دوتا و سه تا سه تا و چهار تا چهار تا ازدواج کنید و اگر میترسید که عدالت را در تعدد رعایت نکنید از طرفی هم که نسبت به ازدواج با یتیمی که بزرگ کردید میترسید پس به همان یک زنی که داشتید اکتفا کنید و یا اگر میخواهید بدون دغدغه ٔ عدالت،زنهای بیشتری را سرپرستی کنید بروید هر مقدار که میخواهید با کنیز ازدواج کنید
روشن شد روی سخن با کسانی هست که زن دارند نه اینکه اصلا زنی نداشته باشند و از ابتدا بفرماید دوتا و سه تا و چهار تا بگیرید.منطقی هم نیست که از دو شروع شود چون قبل از دو،یک هست و از تک همسری شروع میشود
آنچه به نظر صحیح هست با کنار گذاشتن این آیه با آیات دیگر اصل بر چند همسری ثابت میشود که ان شاالله در ادامه خواهد آمد
🌴@taadodzojat🌴
#همسران_حضرت_محمد_صلی_الله_علیه_و_آله_و_سلم
🌿 قسمت هشتم
ابن قدّاح گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود:
روزى همسر عثمان بن مظعون نزد پيامبر صلّى اللّه عليه و آله آمد و گفت:
اى پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله! عثمان، روز را روزه مىگيرد و شب را به عبادت مىپردازد.
پيامبر صلّى اللّه عليه و آله با خشم و در حالى كه نعلين خود را مىكشيد از خانه خارج شد تا به عثمان رسيد و او را در حال نماز يافت. هنگامى كه عثمان پيامبر صلّى اللّه عليه و آله را ديد نماز را رها كرد.
پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله به او فرمود: اى عثمان! خداوند مرا به رهبانيّت نفرستاده است، بلكه مرا به دين حنیف سهل و آسان فرستاده است.
من روزه مىگيرم،
نماز مىخوانم
و با همسرانم نزديكى مىنمايم.
پس هركس دين مرا دوست دارد، به سنّت و روش من عمل كند و از سنّتها و روشهاى من، ازدواج است.
📚کافی ج۵ص۴۹۴
📌این روایت نشان میدهد چگونه پیامبر گرامی اسلام صلوات الله علیه برخورد جدی با رهابنیت میکردند و از حقوق زنان در مسائلی که شاید نادیده گرفته شود دفاع میکردند و حتی خود ایشان این روش را به عنوان متدین ترین فرد عملی کردند و بصورت سنت برای عموم مسلمانان دستور دادند تا کسی این امور را به بهانه عبادت کنار نگذارد
🌴@taadodzojat🌴
#مباحث_رضایت
#رضایت_همسر
🌹قسمت ششم 🌹
آنچه مهم هست توانایی زوج بر اجرای عدالت میباشد
و گرچه رضایت زوجه شرط نیست ولی به معنای دخالت نداشتن در تصمیم گیری نیست.گاهی زوجه باعث میشود زوج نتواند اجرای عدالت کند. همین اشتباه برای بسیاری باعث شده که خیال کنند وقتی رضایت زوجه شرط نیست پس میتوانند بدون در نظر گرفتن روحیات همسر اول به راحتی ازدواج مجدد کنند. بنابراین هر تعدد زوجاتی که میبینیم به این معنا نیست که آن زوج فرد توانایی هست و دیگران که تعدد زوجات ندارند ناتوان هستند بلکه همراهی زوجه نقش بسیار موثری در زندگی دارد
عده ای هم خیال میکنند همینکه رضایت زوجه بود میتوانند ازدواج مجدد کنند
تجربه های فراوان نشان داده بخصوص کسانیکه خود زوجه بدنبال تعدد زوجات برای زوج هست گویا زوجه به عنوان تصمیم گیرنده حتی در طلاق همسر دوم هست.چه در تعدد زوجات و چه در تک همسری آنکه بعنوان تصمیم گیرنده هست زوج هست و ان شاالله روایات خواهد آمد که چگونه در مقابل خواسته های زوجه حتی در کارهای نیک ایستاد
آنچه صفت یک زوجه هست بنا بر قرآن کریم قانت بودن زوجه است یعنی دائما در اطاعت زوج خود باشد(فَالصّٰالِحٰاتُ قٰانِتٰاتٌ)
بنابراین این زوج هست که باید تصمیم بگیرد آیا ولو بدون رضایت همسر میتواند زندگی مجدد را بصورت عادلانه تشکیل بدهد یا خیر
همچنین کسیکه به عنوان مثلا همسر دوم میخواهد اقدام به ازدواج کند نباید رضایت زوجه را ملاک خود قرار بدهد بلکه باید ببینید آیا آقا میتواند عدالت در همخوابی(و طبق بعضی فتواها عدالت در نفقه هم اضافه میشود) را رعایت کند یا نه
🌴@taadodzojat🌴
#فاطمیه
💠على بن ابراهيم قمى در تفسيرش از امام صادق عليه السّلام روايت كرده:
پيامبر صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم دخترش فاطمه سلام الله علیها را خيلى دوست داشت و هر وقت او را مىديد مىبوسيد،
عايشه از اين موضوع اظهار ناراحتى مىكرد
پس رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود:اى عايشه!در آن شبى كه مرا به آسمان بردند،داخل بهشت،جبرئيل دست مرا گرفته نزديك درخت طوبى برد و مقدارى از ميوۀ آن را به من داد،پس از خوردن آن ميوه،نطفهاى در پشت من به هم رسيد، هنگامى كه به زمين بازگشتم با خديجه همبستر شدم و او به فاطمه حامله شد،پس هيچ گاه فاطمه را نبوسيدهام مگر اينكه بوى درخت طوبى را از او استشمام كردهام.
🌴@taadodzojat🌴
#همسران_حضرت_محمد_صلی_الله_علیه_و_آله_و_سلم
🌿 قسمت هشتم
شاهد دیگری که ازدواجهای حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم یک مساله شخصی نبوده اینست که
نه تنها تشویق به ازدواج فرمودند و فرمودند هر کس از روش من که ازدواج هست کناره گیری کند از من نیست بلکه عملا اقدام به ازدواج جوانان میکردند
بطوریکه بصورت فراوان از واسطه گری ایشان در ازدواج نقل شده است و با اینکه یک پیشوا مشغله های فراوان دارد اما مستقیما خودشان واسطه گری مینمودند و عمر شریفشان را صرف وصلت آنهم بصورت آسان میکردند که صلوات و سلام خدا بر او آلش باد .
حتی مهریه پانصد درهم را به عنوان روش و سنت خود قرار دادند تا مبادا وصلت بین دو نفر به تاخیر و تشریفات بیانجامد.
نه تنها واسطه گری بلکه حتی پیشنهاد ازدواج به جوانان میدادند و معرفی میکردند.معرفی هایی که در ذهن ما اصلا نمیگنجد
به این داستان توجه کنید:
🌴@taadodzojat🌴