eitaa logo
تعدد زوجات در آئینه فقاهت (همراه بااحکام چندهمسری)
890 دنبال‌کننده
53 عکس
30 ویدیو
0 فایل
با نام خدای متعال واستغاثه به حضرت ولی عصر عجل الله فرجه الشریف برای احیای سنت چند همسری راه ارتباطی: @hodalenas
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🌸احکام چند همسری🌸🌸 🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋 مقدار ارث زوجات 🌺🌺🌺وبرای زنان(زوجات) است یک چهارم اموالی که به جا می گذارید البته اگر فرزندی نداشته باشید.و چنانچه فرزندی داشتید، پس برای زنان است یک هشتم میراثتان؛ البته(این سهم ارث) پس از انجام وصیتی که به آن سفارش کرده اید یا پس از ادای بدهی هایتان.....این وصیتی است از جانب خداوند و خداوند دانای بردبار است(۱۲سوره نساء) 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 توضیح: زوجه چه یکی باشد یا متعدد باشند در صورتی که زوج از هر یک از همسران فرزندی داشته باشد به میزان یک هشتم از ارث به زوجات میرسد و اگر فرزندی نداشته باشد به مقدار یک چهارم از آنچه زوج باقی گذارده به آنها میرسد به عنوان مثال اگر فردی یک زوجه داشت و فرزند هم داشت یک هشتم و اگر دو زوجه داشت یک شانزدهم از ارث به صورت مساوی به هر یک از زوجات تعلق میگیرد(با این مقدار ناچیز آیا سزاست که زوجه ای به خاطر ارث،نخواهد تحمل همسر دیگر برای شوهرش کند؟) 🌴@taadodzojat🌴
🌹قسمت چهارم 🌹 وقتی رضایت خداوند تبارک و تعالی معیار شد و تمام رضایتها در طول رضایت خداوند قرار گرفت باید دستورات الهی را رعایت کرد تا اگر هم در جایی نیاز به رضایت غیر خداوند بود تامین شود به عنوان مثال: 🌺🌺🌺 يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا لاٰ تَأْكُلُوا أَمْوٰالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبٰاطِلِ إِلاّٰ أَنْ تَكُونَ تِجٰارَةً عَنْ تَرٰاضٍ مِنْكُمْ... اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، اموال همديگر را به باطل مخوريد -مگر آنكه داد و ستدى با تراضى يكديگر، از شما باشد 🌿النساء(بخشی از آيه: ۲۹) در این آیه خداوند،معامله شرعی بر سر مالی که با رضایت طرفین انجام شده باشد را امضاء فرموده است مثلا زمانی میشود صاحب منزل شد که بر اساس قرارداد شرعی و با رضایت طرفین انجام بگیرد از جمله در مورد زوجه که در بعضی کارها رضایت زوجه شرط هست و بعضی کارها نیست و گاهی برعکس ........ 🌴@taadodzojat🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿قسمت ششم قبل از شناخت همسران پیامبر گرامی اسلام که صلوات و سلام خدا بر او باد،باید زمان ماموریت پیدا کردن ایشان را بدانیم در زمانی حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم برای دعوت به اسلام برانگیخته شدند که دین الهی دچار رهبانیت شده بود به فرموده قرآن کریم: 🌺🌺🌺وَ رَهْبٰانِيَّةً اِبْتَدَعُوهٰا مٰا كَتَبْنٰاهٰا عَلَيْهِمْ إِلاَّ اِبْتِغٰاءَ رِضْوٰانِ اَللّٰهِ فَمٰا رَعَوْهٰا حَقَّ رِعٰايَتِهٰا فَآتَيْنَا اَلَّذِينَ آمَنُوا مِنْهُمْ أَجْرَهُمْ وَ كَثِيرٌ مِنْهُمْ فٰاسِقُونَ 🇮🇷و ترك دنيايى كه از پيش خود درآوردند ما آن را بر ايشان مقرّر نكرديم مگر براى آنكه كسب خشنودى خدا كنند، با اين حال آن را چنانكه حقّ رعايت آن بود منظور نداشتند. پس پاداش كسانى از ايشان را كه ايمان آورده بودند بدانها داديم و[لى‌] بسيارى از آنان دستخوش انحرافند.(الحدید/ ۲۷) در تفسیر نمونه آمده : انحراف از قوانین آفرینش همیشه واکنشهای منفی به دنبال دارد، بنا بر این جای تعجب نیست که وقتی انسان از زندگی اجتماعی که در نهاد و فطرت او است فاصله بگیرد گرفتار عکس العملهای منفی شدید می‌شود، لذا رهبانیت به حکم اینکه بر خلاف اصول فطرت و طبیعت انسان است مفاسد زیادی به بار می‌آورد از جمله:...... ترک ازدواج که از اصول رهبانیت است نه فقط کمالی نمی آفریند بلکه موجب پیدایش عقده‌ها و بیماریهای روانی می‌گردد. در دائرة المعارف قرن بیستم می‌خوانیم: "بعضی از رهبانها تا آن اندازه توجه به جنس زن را عمل شیطانی می‌دانستند که حاضر نبودند حیوان ماده ای را به خانه ببرند! مبادا روح شیطانی آن به روحانیت آنها صدمه بزند"!! اما با اینحال تاریخ فجایع زیادی را از دیرها به خاطر دارد، تا آنجا که به گفته"ویل دورانت"پاپ انیوسان"سوم یکی از دیرها را به عنوان فاحشه خانه توصیف کرد! تفسیر نمونه ج۲۳ص۳۸۹ البته ناگفته نماند ما هم گرفتار رهبانیت منتهی به شکل دیگر شدیم........ 🌴@taadodzojat🌴
🌺🌺🌺زنى به خدمت امام صادق عليه السّلام شرف‌ياب شد و گفت: خداوند كارهاى شما را اصلاح كند! من زنى تارك دنيا هستم. امام صادق عليه السّلام فرمود: ترك دنيا را در چه مى‌دانى‌؟ گفت: ازدواج نمى‌كنم. فرمود: چرا؟ گفت: مى‌خواهم به اين وسيله فضيلتى كسب كنم. حضرتش فرمود: از اين كار صرف نظر كن؛ اگر ترك شوهر فضيلت بود، حضرت فاطمۀ زهرا عليها السّلام از تو به آن فضيلت سزاوارتر بود. زيرا در كسب فضايل و مناقب، هيچ كس نمى‌تواند بر آن بانوى بزرگوار پيشى بگيرد. 🌿کافی ج۵ ص۵۰۹ 🌴@taadodzojat🌴
🌹قسمت پنجم 🌹 در جاهایی که رضایت زوجه شرط هست مثل اینکه صاحب مالی باشد و رضایت ایشان در تصرف در آن مال برای زوج شرط هست. امروزه معمولا جهیزیه را زوجه تامین میکند و همچنین عده ای زنان شاغل هستند و اموالی خریداری میکنند یا زوج ممکن هست مهریه را ندهد یا کم بدهد یا بخواهد نفقه را کمتر بدهد، در تمام این موارد باید با رضایت زوجه باشد همچنین گاهی ممکن هست زوجه، صاحب حقی باشد مثل اینکه در ازدواج با دختر خواهر یا دختر خواهر زوجه،رضایت زوجه شرط هست آنچه به نظر می‌رسد (البته کمک اعضای محترم را می طلبد) در سایر موارد رضایت زوجه شرط نیست که ان شاالله احادیث آن خواهد آمد فعلا بحث در مورد حقوق هست و شرط نبودن زوجه باعث نمیشود برخورد نامناسب داشت.نحوه برخورد هم ان شاالله در بحث احادیث خواهد آمد در مورد گرفتن همسر دوم هم رضایت زوجه شرط نیست اما در مورد اینکه در مورد گرفتن همسر دوم چگونه عمل کرد..... 🌴@taadodzojat🌴
🌿قسمت هفتم در زمانی که دین الهی اینگونه تفسیر شده بود هر مقدار متدین تر باشی باید کمتر به نظافت ظاهری بپردازی و بیشتر از زنان دوری کنی تا بیشتر به عبادت بپردازی به گونه ای شد که ما در تاریخ داستان زندگی راهبان را در خارج شهر و در معبد و دیر میشنویم در چنین زمانه ای که سبقت در عدم آراستگی بود شخصی از جانب خداوند متعال مامور شد که در جهت عکس متدینین ظاهری عمل کند و معصوم علیه السلام بفرماید: از اخلاق پيامبران عليه السّلام: 1⃣ تميز كردن خود، 2⃣عطر زدن، 3⃣تراشيدن موى سر 4⃣و فراوانى جماع است. 🌿کافی ج ۵ ص۵۶۷(قسمتی از حدیث) یعنی بالاترین متدین که پیامبر باشد خودش را به زحمت می اندازد و عمل اخلاقی انجام میدهد چون نفرمود از عادت پیامبران بلکه فرمود از اخلاق پیامبران و معمولا عمل اخلاقی با زحمت بدست می آید یعنی یک پیامبر ولو نفس خودش نخواهد ولی خودش را به زحمت می اندازد و به آراستگی خود و زیادی همبستری میپردازد 🌴@taadodzojat🌴
🔴مرحوم صاحب جواهر از فقیهان معروف و بزرگ است که بسیاری ازبزرگان از جمله مرحوم امام خمینی ره بر فقه جواهری تاکید داشتند ایشان در کتاب جواهر الکلام میفرماید: 💠بل يستحب الزيادة على الواحدة مع الحاجة قطعا، بل و بدونها على الأقوى، للتأسي و إطلاق بعض النصوص، و لما في الزيادة من تكثير النسل و الأمة، و لعروض الحاجة مع عدم التمكن من قضائها مع اتحاد الزوجة، لحيض أو مرض أو غيرهما، قيل: و لقوله تعالى «فانکحوا ما طاب لكم من النساء» فإن أقل مراتب الأمر الندب 🇮🇷در صورت داشتن نیاز قطعا بیش از یک همسر داشتن مستحب است و بلکه بدون نیاز هم بنا بر اقوی مستحب است به خاطر 1⃣تأسی به فعل معصومین علیهم‌السلام 2⃣و مطلق آورده شدن بعضی از آیات و روایات (و مقید به ازدواج اول نشده بلکه صورت کلی تشویق به ازدواج شده) 3⃣ و به خاطر داشتن نیاز در مواردیکه در تک همسری امکان تامین نیاز نیست مثل ایام عادت و مریضی یا غیر اینها(مثل بعضی ایام بارداری) 4⃣و به خاطر سخن خداوند متعال: (فانکحوا ما طاب لکم من النساء) که امر به چند همسری شده و پایین ترین درجه امر کردن به چیزی،استحباب و مطلوب بودن آن است 🌴@taadodzojat🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❌عده ای از بزرگواران خواستند از این شریفه فانکحوا ما طاب لکم استفاده کنند و بگوینداصل بر چند همسری هست چون میفرماید دو و سه و چهار زن بگیرید و اگر نتوانستید به همان یک زن بسنده کنید یعنی اصل بر چند همسری هست و به خاطر عارض شدن مشکلی باید به یکی اکتفا کرد ولی به نظر می‌رسد این دلیل درستی نیست ✅ابتدا باید مقدمتا گفت که: اصولاً کسانی بدنبال سرپرستی یتیمان میروند که ازدواج کرده باشند.خصوصا اگر فرزند نداشته باشند.کسیکه مجرد باشد مگر استثنائا بخواهند یتیمی را بزرگ کنند.مرد مجرد بدنبال همسر هست و نگهداری فرزند برای یک مرد مجرد مشکل هست نتیجتا این آیه شریفه خطاب به مردان متأهل میباشد و بعد از اینکه در جاهای مختلف خطر سوءاستفاده از مال یتیم را گوشزد فرمود چون بعضی ایتام دارای مال فراوانی بودند و آن سرپرست میخواست از مال خود یتیم برای اداره زندگی یتیم استفاده کند و احیانا چه بسا وسوسه می‌شد و بیشتر از حد لازم برمیداشت و کلا مخلوط شدن مال یتیم با مال سرپرست و اینکه چگونه حساب کند خیلی مشکل بود بخصوص اگر آن سرپرست بخواهد با دختر یتیمی که بزرگ کرده،ازدواج کند خطر دیگری هم وجود دارد و آن اینکه بگوید حالا که تو را بزرگ کردم مهریه نباید بگیری یا مهریه ای در شأن آن دختر قرار ندهد و بعد از ازدواج هم نسبت به نفقه کوتاهی کند و از مال خود یتیم استفاده کند آیه شریفه میفرماید ای کسانیکه ازدواج کردید و میخواهید با دختر یتیم هم ازدواج کنید اگر میترسید نسبت به مال یتیم،قسط را رعایت نکنید(از همین جا استحباب تعدد هم ثابت میشود چون باید از یک سیاست تشویقی استفاده کرد تا مردان متأهل از وسوسه نسبت به مال یتیم بدور باشند وگرنه صرف اینکه بفرماید از این به بعد مجاز هستید با زنهای دیگر تا چهار تا ازدواج کنید،انگیزه چندانی برای دوری از ازدواج با یتیم ایجاد نمیکند.و چه زیبا این سیاست تشویقی را بیان میکند به طوری که در هر کلمه ای بکار میبرد از بیان تشویقی استفاده میفرماید به این صورت:) بروید با زنهای دیگر که پسند و گوارایتان باشد دوتا دوتا و سه تا سه تا و چهار تا چهار تا ازدواج کنید و اگر میترسید که عدالت را در تعدد رعایت نکنید از طرفی هم که نسبت به ازدواج با یتیمی که بزرگ کردید میترسید پس به همان یک زنی که داشتید اکتفا کنید و یا اگر میخواهید بدون دغدغه ٔ عدالت،زنهای بیشتری را سرپرستی کنید بروید هر مقدار که میخواهید با کنیز ازدواج کنید روشن شد روی سخن با کسانی هست که زن دارند نه اینکه اصلا زنی نداشته باشند و از ابتدا بفرماید دوتا و سه تا و چهار تا بگیرید.منطقی هم نیست که از دو شروع شود چون قبل از دو،یک هست و از تک همسری شروع میشود آنچه به نظر صحیح هست با کنار گذاشتن این آیه با آیات دیگر اصل بر چند همسری ثابت میشود که ان شاالله در ادامه خواهد آمد 🌴@taadodzojat🌴
🌿 قسمت هشتم ابن قدّاح گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود: روزى همسر عثمان بن مظعون نزد پيامبر صلّى اللّه عليه و آله آمد و گفت: اى پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله! عثمان، روز را روزه مى‌گيرد و شب را به عبادت مى‌پردازد. پيامبر صلّى اللّه عليه و آله با خشم و در حالى كه نعلين خود را مى‌كشيد از خانه خارج شد تا به عثمان رسيد و او را در حال نماز يافت. هنگامى كه عثمان پيامبر صلّى اللّه عليه و آله را ديد نماز را رها كرد. پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله به او فرمود: اى عثمان! خداوند مرا به رهبانيّت نفرستاده است، بلكه مرا به دين حنیف سهل و آسان فرستاده است. من روزه مى‌گيرم، نماز مى‌خوانم و با همسرانم نزديكى مى‌نمايم. پس هركس دين مرا دوست دارد، به سنّت و روش من عمل كند و از سنّت‌ها و روش‌هاى من، ازدواج است. 📚کافی ج۵ص۴۹۴ 📌این روایت نشان میدهد چگونه پیامبر گرامی اسلام صلوات الله علیه برخورد جدی با رهابنیت میکردند و از حقوق زنان در مسائلی که شاید نادیده گرفته شود دفاع میکردند و حتی خود ایشان این روش را به عنوان متدین ترین فرد عملی کردند و بصورت سنت برای عموم مسلمانان دستور دادند تا کسی این امور را به بهانه عبادت کنار نگذارد 🌴@taadodzojat🌴
🌹قسمت ششم 🌹 آنچه مهم هست توانایی زوج بر اجرای عدالت میباشد و گرچه رضایت زوجه شرط نیست ولی به معنای دخالت نداشتن در تصمیم گیری نیست.گاهی زوجه باعث میشود زوج نتواند اجرای عدالت کند. همین اشتباه برای بسیاری باعث شده که خیال کنند وقتی رضایت زوجه شرط نیست پس میتوانند بدون در نظر گرفتن روحیات همسر اول به راحتی ازدواج مجدد کنند. بنابراین هر تعدد زوجاتی که میبینیم به این معنا نیست که آن زوج فرد توانایی هست و دیگران که تعدد زوجات ندارند ناتوان هستند بلکه همراهی زوجه نقش بسیار موثری در زندگی دارد عده ای هم خیال میکنند همینکه رضایت زوجه بود میتوانند ازدواج مجدد کنند تجربه های فراوان نشان داده بخصوص کسانیکه خود زوجه بدنبال تعدد زوجات برای زوج هست گویا زوجه به عنوان تصمیم گیرنده حتی در طلاق همسر دوم هست.چه در تعدد زوجات و چه در تک همسری آنکه بعنوان تصمیم گیرنده هست زوج هست و ان شاالله روایات خواهد آمد که چگونه در مقابل خواسته های زوجه حتی در کارهای نیک ایستاد آنچه صفت یک زوجه هست بنا بر قرآن کریم قانت بودن زوجه است یعنی دائما در اطاعت زوج خود باشد(فَالصّٰالِحٰاتُ قٰانِتٰاتٌ) بنابراین این زوج هست که باید تصمیم بگیرد آیا ولو بدون رضایت همسر میتواند زندگی مجدد را بصورت عادلانه تشکیل بدهد یا خیر همچنین کسیکه به عنوان مثلا همسر دوم میخواهد اقدام به ازدواج کند نباید رضایت زوجه را ملاک خود قرار بدهد بلکه باید ببینید آیا آقا میتواند عدالت در همخوابی(و طبق بعضی فتواها عدالت در نفقه هم اضافه میشود) را رعایت کند یا نه 🌴@taadodzojat🌴
💠على بن ابراهيم قمى در تفسيرش از امام صادق عليه السّلام روايت كرده: پيامبر صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم دخترش فاطمه سلام الله علیها را خيلى دوست داشت و هر وقت او را مى‌ديد مى‌بوسيد، عايشه از اين موضوع اظهار ناراحتى مى‌كرد پس رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود:اى عايشه!در آن شبى كه مرا به آسمان بردند،داخل بهشت،جبرئيل دست مرا گرفته نزديك درخت طوبى برد و مقدارى از ميوۀ آن را به من داد،پس از خوردن آن ميوه،نطفه‌اى در پشت من به هم رسيد، هنگامى كه به زمين بازگشتم با خديجه همبستر شدم و او به فاطمه حامله شد،پس هيچ گاه فاطمه را نبوسيده‌ام مگر اينكه بوى درخت طوبى را از او استشمام كرده‌ام. 🌴@taadodzojat🌴
🌿 قسمت هشتم شاهد دیگری که ازدواجهای حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم یک مساله شخصی نبوده اینست که نه تنها تشویق به ازدواج فرمودند و فرمودند هر کس از روش من که ازدواج هست کناره گیری کند از من نیست بلکه عملا اقدام به ازدواج جوانان میکردند بطوریکه بصورت فراوان از واسطه گری ایشان در ازدواج نقل شده است و با اینکه یک پیشوا مشغله های فراوان دارد اما مستقیما خودشان واسطه گری مینمودند و عمر شریفشان را صرف وصلت آنهم بصورت آسان میکردند که صلوات و سلام خدا بر او آلش باد . حتی مهریه پانصد درهم را به عنوان روش و سنت خود قرار دادند تا مبادا وصلت بین دو نفر به تاخیر و تشریفات بیانجامد. نه تنها واسطه گری بلکه حتی پیشنهاد ازدواج به جوانان میدادند و معرفی میکردند.معرفی هایی که در ذهن ما اصلا نمیگنجد به این داستان توجه کنید: 🌴@taadodzojat🌴
⭕️در كتاب «اسلام و تمدّن» كه نويسندۀ آن يك مستشرق فرانسوى به نام «گوستاولوبون» است نكته‌اى مربوط به تعدد زوجات آمده است كه مى‌گويد: در مورد تعدّد زوجات به مسلمانان اشكال مى‌كنيم و آنها را شهوت‌پرست مى‌دانيم ولى انصاف بدهيد كدام يك از شما رابطه‌تان منحصر به همسرتان است؟! ما دم از وحدت زوجه مى‌زنيم ولى در پشت پرده با زنان ديگر ارتباط داريم، ولى مسلمانان به عنوان يك قانون مشكل را حل كرده‌اند آيا وحدت رياكارانۀ ما درست است يا تعدّد خالصانۀ آنان؟ 🌿کتاب نکاح آیت الله مکارم شیرازی 🔖نکته: آیا ما در حال حاضر جامعه خودمان تعدد زوجات نداریم؟ یک همسر در منزل و گاهی چندین همدم و همراه در محل کار و ادارت در کنار هم صادقانه یا ریاکارانه کدام بهتر است؟ 🌴@taadodzojat🌴
تعدد زوجات در آئینه فقاهت (همراه بااحکام چندهمسری)
#همسران_حضرت_محمد_صلی_الله_علیه_و_آله_و_سلم 🌿 قسمت هشتم شاهد دیگری که ازدواجهای حضرت محمد صلی الل
🌿 قسمت نهم جویبر مردی از اهل یمام در جستجوی اسلام پیش حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم آمد و اسلام آورد و اسلام او نیکو شد جویبر مردی کوتاه اندام زشت روی فقیر برهنه و از سیاه پوستان بود پيامبر صلى الله عليه و آله او را در آغوش حمايت خويش گرفت زيرا او غريب و برهنه بود و به او مقداری غذا و دو جبه لباس پوشاند و به او دستور داد در مسجد اقامت گزیند و شب ها در آنجا بخوابد بعدها که تعداد فقراء در مسجد زیاد شد رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمان داد تا براى مسلمانان مكانى سقف‏دار برگزينند. و آن‏جا همان «صفّه» بود. روزى رسول خدا صلى الله عليه و آله نگاهى عطوفت‏آميز و رحمت‏انگيز به جويبر كرد و فرمود: اى جويبر! كاش با زنى ازدواج مى‏كردى تا عفافت را به وسيله او پاس مى‏داشتى و او تو را بر كارهاى دنيوى و اخروى ياورى مى‏كرد. جويبر به آن حضرت گفت: اى رسول خدا پدر و مادرم به فدايت باد! چه كسى به من ميل پيدا مى‏كند به خدا سوگند نه شخصيت دارم، نه نسب، نه دارايى و نه زيبايى. پس كدامين زن به من رغبت مى‏ورزد....... 🌴@taadodzojat🌴
🔴 🌺🌺🌺به نقل از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم: اى مردم! جبرئيل از جانب پروردگار لطيف و آگاه نزد من آمد و عرض كرد: دوشيزگان همانند ميوه بر درخت‌اند كه اگر ميوه‌اش رسيد و چيده نشد، خورشيد آن‌را خراب مى‌كند و باد آن‌را بر زمين مى‌افكند؛ دوشيزگان نيز همين‌گونه هستند، هنگامى كه آنچه به زنان میرسد رسیدند( عادت میشوند)، درمانى جز شوهر كردن ندارند، و گرنه از تباه و فساد در امان نيستند؛ چرا كه اينان بشر هستند. 🌿کافی ج ۵ ص ۳۳۷ 💠زندگی سالم در سایه سخنان معصومین علیهم‌السلام 👌 🌴@taadodzojat🌴
تعدد زوجات در آئینه فقاهت (همراه بااحکام چندهمسری)
#همسران_حضرت_محمد_صلی_الله_علیه_و_آله_و_سلم 🌿 قسمت نهم جویبر مردی از اهل یمام در جستجوی اسلام پیش
🌿 قسمت دهم رسول خدا صلى الله عليه و آله به او فرمود: اى جويبر! بى‏ترديد خدا به وسيله اسلام كسانى را كه در جاهليّت گرانقدر بودند فرودست كرد و به وسيله اسلام كسانى را كه در جاهليت خوار مى‏زيستند عزّت بخشيد و به وسيله اسلام ،غرور جاهليت و باليدن به قبايل و افتخار به بلند مرتبه بودن نياكان از بين رفت امروز همه مردم؛ سفيد، سياه، قرشى، عرب و عجم از نسل آدمند و بى‏شك خداوند آدم را از گل آفريد و محققاً محبوب‏ترين مردم نزد خداى والا و برين در روز رستاخيز كسى است كه فرمان پذيرتر براى او و پرهيزكارتر باشد و اى جويبر! من هيچ مسلمانى را امروز والاتر و برتر نمى‏دانم مگر كسى كه پرهيزكارتر از تو براى خدا باشد و فرمان پذيرتر. سپس فرمود: اى جويبر! به سوى زياد پسر لبيد برو. او از با شخصيت‏ترين پسران بياضه است و به او بگو من فرستاده رسول خدا به سوى تو هستم و او مى‏گويد: دخترت ذلفاء را به همسرى جويبر درآور. جويبر پيام رسول خدا صلى الله عليه و آله را پيش زياد پسر لبيد برد. او در خانه‏اش بود و گروهى از قبيله‏اش پيرامون او را گرفته بودند. جويبر اذن خواست به زياد خبر دادند و او اذن داد و جويبر داخل شد و سلام كرد و سپس گفت: اى زياد بن لبيد! من فرستاده رسول خدا به سوى تو هستم درباره نيازى كه دارم آيا آشكارا بگويم يا پنهانى؟ زياد گفت: ...... 🌴@taadodzojat🌴
🌿 قسمت یازدهم زیاد گفت:آشكار كن، اين براى من شرف و افتخار است. جويبر گفت: رسول خدا مى‏فرمايد: ذلفاء را به همسرى جويبر درآور. زياد به او پاسخ داد: آيا رسول خدا تو را با اين پيام فرستاده است؟ جويبر گفت: آرى. من اين گونه نبودم كه بر رسول خدا دروغ ببندم. آنگاه زياد به او گفت: ما تنها دختران‏مان را به همگنان‏شان از انصار مى‏دهيم. اى جويبر! تو بازگرد تا من با رسول خدا ملاقات كنم و عذرم را بگويم. جويبر بازگشت و مى‏گفت به خدا سوگند بر چنين سنّتى قرآن فرود نيامده است و نبوت پيامبر ظاهر نگشته است. ذلفاء دختر زياد در پشت پرده گفتار جويبر را شنيد كسى را پيش پدرش فرستاد كه پيش من بيا. زياد آمد. ذلفاء گفت: با جويبر چه گفتگويى داشتيد؟ زياد پاسخ داد: جويبر به من گفت كه فرستاده رسول خدا هستم و پيامبر به من فرمان داده است تا ذلفاء را به همسرى جويبر درآورم. ذلفاء به پدرش گفت: به خدا سوگند جويبر اين گونه نيست كه در حضور پيامبر به او دروغ بندد اكنون كسى‏را بفرست تا جويبر را بازگرداند. فرستاده زياد به جويبر رسيد و او را بازگرداند. زياد گفت: اى جويبر آفرين بر تو! آسوده باش تا به سوى تو بازگردم آن گاه زياد به محضر رسول خدا صلى الله عليه و آله رفت و گفت: ..... 🌴@taadodzojat🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
درمان به روش کلام منقول از امام علی علیه السلام 🌺🌺🌺إِذَا رَأَى أَحَدُكُمُ اِمْرَأَةً تُعْجِبُهُ فَلْيَأْتِ أَهْلَهُ فَإِنَّ عِنْدَ أَهْلِهِ مِثْلَ مَا رَأَى وَ لاَ يَجْعَلَنَّ لِلشَّيْطَانِ إِلَى قَلْبِهِ سَبِيلاً وَ لْيَصْرِفْ بَصَرَهُ عَنْهَا فَإِنْ لَمْ تَكُنْ لَهُ زَوْجَةٌ فَلْيُصَلِّ رَكْعَتَيْنِ وَ يَحْمَدُ اَللَّهَ كَثِيراً وَ يُصَلِّي عَلَى اَلنَّبِيِّ وَ آلِهِ ثُمَّ لْيَسْأَلِ اَللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ فَإِنَّهُ يُبِيحُ لَهُ بِرَأْفَتِهِ مَا يُغْنِيهِ 🌿الخصال ج۲ ص۶۱۰(حدیث اربعمئه) 🇮🇷اگر یکی از شما زنی را دید که دوستش دارد، با همسرش همبستری کند، زیرا همسر او چیزی شبیه آنچه او دیده است دارد و به هیچ وجه برای شیطان به قلبش راهی قرار ندهد و چشمش را از آن زن بگرداند واگر زنی ندارد دو رکعت نماز کند و حمد خدا را زیاد گوید و صلوات بر پیامبر و آلش بفرستد و خداوند را از فضلش بخواهد(مثلا بگوید الحمد لله حمدا کثیرا و صلی الله علی النبی و آله و اسئل الله من فضله)بدرستیکه خداوند با رأفت خودش آنچه بی نیازش میکند را برای او حلال میکند 📌نکته باید توجه داشت این روایت به معنای نفی تعدد زوجات نیست که شاهد قرآنی و روایی در این زمینه دارد بلکه به معنای نفی نگاه به نامحرمیست که امکان ازدواج با او نیست 🌴@taadodzojat🌴
تعدد زوجات در آئینه فقاهت (همراه بااحکام چندهمسری)
#همسران_حضرت_محمد_صلی_الله_علیه_و_آله_و_سلم 🌿 قسمت یازدهم زیاد گفت:آشكار كن، اين براى من شرف و ا
🌿 قسمت دوازدهم پدر و مادرم به فداى‏تان باد! جويبر پيام شما را آورده است و مى‏گويد رسول خدا فرمود: دخترت ذلفاء را به همسرى جويبر درآور ولى من با او به نرمى سخن نگفتم و انديشيدم كه با شما ديدار كنم ما تنها دختران‏مان را به كسانى از انصار كه هم‏شأن ما باشند مى‏دهيم.(جویبر نه مال دارد و نه نسب و سیاه و قدکوتاه و زشت هست) رسول خدا به او فرمود: اى زياد! جويبر مؤمن است و مؤمن هم‏شأن زن مؤمنه است و مرد مسلمان همتاى زن مسلمان است(کفویت در اسلام هست یعنی هر دو مسلمان باشند و کفویت در مال و قیافه و طبقه اجتماعی و.... ملاک نیست) پس جويبر را زن بده و از او روى مگردان. زياد به خانه بازگشت، پيش دخترش رفت و آنچه را از رسول خدا شنيده بود بدو بازگفت. دخترش گفت: بى‏شك اگر فرمان رسول خدا را نپذيرى كفر پيشه كرده‏اى بنابراين جويبر را زن بده. زياد از خانه بيرون آمد، دست جويبر را گرفت و پيش قومش برد و او را براساس سنت خدا و سنّت رسول خدا همسر داد و مهرش را به عهده گرفت. سرانجام زياد وسايل زندگى ذلفاء را فراهم ساخت و او را آماده كردند سپس به جويبر پيام دادند آيا خانه دارى تا ذلفاء را به خانه‏ات بياوريم؟ 🌴@taadodzojat🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥خانم دستجردی:از اهرمهای دیگه هم استفاده میکردیم مثلا یک هفته قبل به خانمهای اینها زنگ میزدیم که اگر رای ندی اصلا خونه نیا 📌حالا احادیث با آنان مشورت کنید سپس مخالفتشان کنید هم در نظر بگیرید 🌺🌺🌺لم تحرم ما احل الله لک تبتغی مرضات ازواجک(سوره تحریم) 🌴@taadodzojat🌴
🌿 قسمت سیزدهم جویبر پاسخ داد به خدا سوگند مرا خانه‏اى نيست آنان ذلفاء را مهيّا كردند و براى او خانه‏اى آماده ساختند و در آن فرش گستردند و ابزار زندگى نهادند و بر جويبر دو جامه پوشاندند. ذلفاء به خانه‏اش برده شد و جويبر نيز شبانگاه با بدرقه همراهان بر ذلفاء وارد گشت. جويبر چون چشمش به ذلفاء افتاد به خانه و وسايل خانه و بوى خوش نگريست. به گوشه اتاق رفت پيوسته تا سپيده دم به تلاوت قرآن، ركوع و سجود پرداخت تا اين كه اذان صبح را شنيد او و همسرش به سوى نماز رفتند، وضو ساختند و به نماز صبح پرداختند. از ذلفاء سؤال شد: آيا جويبر با تو تماسى داشت؟ پاسخ داد: او پيوسته قرآن تلاوت مى‏كرد و در ركوع و سجود بود تا اين كه صداى اذان برخاست از اتاق بيرون آمد. جويبر تا سه شب چنين مى‏كرد و داستان او را از زياد پنهان مى‏داشتند چون روز سوم فرا رسيد باز او چنين كرد. 🌴@taadodzojat🌴