eitaa logo
تاملات
744 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
341 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 کرونا، آغاز تنهایی و شیوع شرارت ✍ایوب رستمی 🔸چند هفته از انتشار ویروس بسیار خطرناک کرونا در بسیاری از کشورها می‌گذرد. این ویروس از همان آغاز انبوهی از تنهایی و یاس را به بار آورد و انسان مدرن تنها را بیش از پیش تنهاتر ساخت. تعداد کشته‌های ناشی از این ویروس باعث شده که همه‌ی دغدغه مندان حیات انسان، چه سیاسیون چه پزشکان و چه حاکمان و ... برای حفظ جان افراد انسانی، تک تک انسان‌ها را به تنهایی فرا بخوانند. تنهایی در دل خانه و خانواده به عنوان راهی برای فرار از مرگ! 🔹اما باید بدانیم که در این مدت هرچه در خانه و خانواده و در این دورانِ عزلتِ مقدس بر انسان عزلت گزین بگذرد پس از مدتی بر جامعه در کلیت آن اثر می‌گذارد، همان‌گونه که این ویروس بر تمام انسان‌ها از هر طیف و طبقه و نژادی اثر گذاشته است. 🔸بدانیم که خانواده چارچوب پنهان فضای اجتماعی است. نهادی است به ظاهر خصوصی که بر کلِ پیکرِ فضایِ عمومی و اجتماعی اثرگذار است. اینکه امروزه در برابر ویروس تهدیدگر به مرگ (ویروس کرونا) ما را به تنهایی در فضای خانه و خانواده و نه اجتماع فرا می‌خوانند نشان از ماهیت و جایگاه حساس و بسیار مهم خانه به عنوان آخرین پناهِ انبوهِ آدمیان دارد. انبوه افرادی که یک ویروس آنها را به انبوه تنهایان (به اجبار) در خانه به عنوان مکانی برای حبس و افقِ تولدِ سلامتی سوق داده است. 🔹نوربرت الیاس جامعه‌شناس و نویسنده‌ی کتاب "تنهایی دم مرگ" معتقد است که مرگ در عصر جدید و در دنیای مدرن و صنعتی امروز بسیار ناخوشایند است، چراکه در تنهایی اتفاق می‌افتد. اما در جوامع ماقبل مدرن و سنتی مرگ به نسبت راحت‌تر صورت می‌گرفت و افراد در کنار بستگان و خویشان و دوستانشان جان می‌دادند. اما اکنون این فرار از مرگ به‌سوی تنهایی را چه می‌شود نام گذاشت؟ 🔸تنهایی که پیش از این (این بیماری و وضعیت کنونی) به عنوان چهره پنهانی مسائل قلمداد می‌شد اکنون جایش را به همزیستی و معاشرت به عنوان چهره‌ی آشکار این مسئله‌یِ حادِ اجتماعی و درهم‌شکننده‌یِ ساختارِ اجتماعی داده است. بدین صورت که ارتباطات اجتماعی و به طور کلی عرصه‌ی عمومی، مکانی برای بیماری و آغازی بر پایان (مرگ) شده است. 🔹در این برهه انسان اجتماعی به عنوان عامل تعیین کننده و تهدید کننده فضای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حوزه‌ی بهداشت عمومی و سلامت شهروندان (عموم افراد بشر به عنوان جمع) بدل شده است. تنهایی در مفهوم کلی آن، که از آن به عنوان رنج بشر نام برده می‌شد، اکنون منزلت یافته و به عنوان نماد سلامتی و عامل نجات‌دهنده‌ی بشر توصیه می‌شود. 🔸اما نباید در حبس و تنهایی از هم‌جواریِ سلامتی و شرارت و رنج غافل باشیم و در همگانی‌ترین سلول‌های انفرادی برای بهداشت عمومی، شرورانی تنها بسازیم. این تنهایی تجویزشده و جلا داده، شیوه‌ی واحد و یکه‌ی زیستن نیست؛ بلکه تنها در حکم امکان حیات است و رسالت آن، بودگی بخشی به ساحت وجود است. 🔹اکنون بهار تنهایی است اما باید حواسمان باشد که این بهار کوتاه مدت است و آن را طولانی نسازیم. در کنار کارکرد پزشکی این تنهایی نباید از کارکرد دوگانه خودسازی/ خودباختگی آن غافل بود. در این تنهایی، انسان یا موفق می‌شود یا شکست می‌خورد، یا خود را به عنوان انسانی دارای حالات روحی و احساسات والای انسانی بازمی‌یابد یا خود را گم می‌کند. 🔸انسان تنها شده، اگر غرق در تنهایی شود، بعد از مدتی به انسانی وحشی و سرکشی تبدیل می‌شود که دست به هر جنایتی می‌تواند بزند. تنهایی می‌تواند به عنوان عامل اصلی شیوع شرارت در میان انبوه تنهایان بدل می‌شود. انسان تنها، انسانی است شررو؛ اما عشق پایان رنج تنهایی و دوای درد این عزلت‌گزینی است. در عین تنهایی باید عاشق دیگری باشیم، نه برای فرار از تنهایی بلکه برای ایجاد زندگی پس از این دوران تنهایی. 🔹به گمانم با عشق می‌توانیم تنهایی دردناک را موقوف به سعادت سازیم. چراکه در طول تاریخ همواره عشق ثابت کرده که چریکی است که باعث هجرت رنج از انسان تنها شده است. عشق انسانی‌ترین و سیاسی‌ترین کنش انسانی در این برهه از حیات است. این نوع تنهایی که همراه و همگام عشق است، تنهایی مقدس است. این تقدس تنهایی از تقدس حیات ناشی می‌شود. یادمان باشد که در این تنهایی انسانیتمان را به قمار نگذاریم و دیگران را فراموش نکنیم. رنج دیگران را رنج خود بدانیم و مرهمی بر آن باشیم. ⚜ @taammolat74
📮‏همزمان با انگشت اشاره چین،روسیه و ایران مبنی بر احتمال ‎ بودن ‎، آمریکا دهها مقر حشدالشعبی عراق را به صورت بی سابقه بمباران کرد. رسانه ها و شخصیت های کشورهای آسیب دیده از کرونا نباید بگذارند آمریکا با خلق سوژه،جایگزینی برای کرونا در افکار عمومی جهان بتراشد ‏البته شاید با مدل تولد القاعده و داعش بشود تحلیلش کرد. ✍️ عبدالله گنجی ⚜️ @taammolat74
43.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مدیریت رسانه‌ای کرونا 🔶 امیررضا مافی «ما امکان دارد کرونا بگیریم ولی این کروناست که همه ما را در برگرفته است!» 🔹ضرورت تشکیل اتاق فکرهای رسانه‌ای برای مدیریت افکار عمومی؟! 🔹شبکه‌های اجتماعی چه تاثیری در واقعیت بحران دارند؟! 🔹رسانه در دنیای امروز در مقابل با این دست بحران‌ها چه می‌کند؟! ⚜️ @taammolat74
🔰چرا این قدر به دنبال تفریح و گشت و گذاریم؟ چرا از تنهایی فراری هستیم؟ ✍️مصطفی ملکیان 🔸چرا اين قدر تفريح و گشت و گذار مي کنيم؟ چرا در زندگي انسان مدرن تفريح جايگاهي دارد که در زندگي انسان سنّتي ندارد؟ براي اين که انسان مدرن نمي‌تواند با خودش تفريح کند. يعني هروقت به خودش رجوع مي کند از خودش بدش مي ‌آيد. باغي در درون خودش ندارد که اگر ده سال هم مسافرت نرود هيچ وقت حوصله اش سر نرود. 🔹آدمي که تفكّر معنوي عميقي دارد، اگر صد سال هم مسافرت نرود يك لحظه نمي گويد حوصله ام سر رفت. چون دائماً مشغول سير در يك باغ دروني است . وقتي ما باغ دروني نداريم بايد برويم باغهاي بيروني را ببينيم.آدمي که خودش را نمي تواند تماشا کند چاره اي جز اين ندارد که برود و بيرون از خودش را تماشا کند. 🔸اشخاص معنوي آن قدر درون خودشان چيزها ي نو کشف مي کنند و چيزهاي بسيار شاد کننده، اميدوارکننده و آرامش بخش مي يابند که هيچ وقت به سير و مسافرت بيروني احتياج پيدا نمي کنند. بنابراين يكي از دلايلي که ما اين قدر به مسافرت و تفريح نيازمنديم ، اين است که ما انسان هاي معنوي اي نيستيم. 🔹هر چه انسان معنوي تر باشد، کمتر احتياج پيدا مي کند به اين که منظره و تابلو راعوض کند، اين است که انسان جديد تابلوهاي خانه اش را هم بايد هر از چند مدّت عوض کند، مبلمان خانه اش را هم و... چون بعد از مدّتي اينها ديگر نمي توانند او را از خودش به بيرون از خودش عطف توجّه دهند. اگر همه ما شبيه مولوي بوديم مسافرتهايمان هم بسيار کاهش پيدا مي کرد. ⚜️ @taammolat74
♦️تو خدمت کن و فحش بخور... دوست و دشمن هم دارند به تو می تازند. مشغول خدمت به بیماران کرونایی بودی که به تو خبر دادند، همسر باردارت که در آی سی یو بستری بوده، تو را با یک دنیا غم و غصه با این دنیای بی مزه و بی وفا تنها گذاشته و رفته.‌. همسرت غریبانه رفت و تو هم غریبانه آمدی بیرون اورژانس و گریه کردی تا روحیه رفقای جهادگر طلبه‌ات خراب نشود، بتوانند کماکان به بیماران کرونایی خدمت کنند. ⚜ @taammolat74
⁠ 🔰تأملات کرونایی ✍️ محسن آزموده 🔸شیوع ویروس کرونا موجب شده بسیاری از اهل اندیشه، در کنج خلوت خود بنشینند و ضمن تامل درباره وضعیت پیش آمده، متونی درباره آن تولید کنند و حاصل تفکرات خود را در شبکه‌های اجتماعی یا درسایت‌ها یا ... با دیگران به اشتراک می‌گذارند. هر یک از ایشان هم می‌کوشند، وجوهی تاریک از آن را در منظر و مرآی عموم وحشت زده و هراسان ، روشن سازند. تا جایی که به مباحث فکری غیرپزشکی مربوط می‎شود، در وهله اول مباحثی درباره کمیت و کیفیت توجهی که رسانه‌ها به این قضیه کردند، به چشم می‎خورد. گروهی به این اشاره کردند که این حجم از اخبار و نحوه پرداختن به آنها با انگیزه‎های سیاسی همراه است. 🔹این که بیماری از چین شروع شده و از آنجا به سایر نقاط جهان گسترش یافته، سبب شده بسیاری مدعی شوند رسانه‌های کشورهای غربی با انگیزه‎های سیاسی برای زمین زدن اقتصاد چین از طریق قرنطینه کردن آن، عمدا و سوگیرانه اخبار مربوط به این بیماری را بزرگنمایی می‌کنند. حتی گروهی با طرح تئوری‌های توطئه مدعی شدند که اصل ماجرا یعنی خود بیماری هم ممکن است با دخالت‌های عمدی انسانی و با اهداف سیاسی و اقتصادی پدید آمده باشد. در این میان برخی برخوردهای تبعیض‌آمیز و نژادپرستانه در جاهای مختلف دنیا نسبت به چینی‌ها، موجب شد شماری از اهل نظر، جوامع بشری را به بازگشت به نوع دوستی و رعایت اخلاق فراخوانند. 🔸گروه دیگری از اظهارنظرها در سطح علوم انسانی، مباحث تاریخی است. یعنی شماری با مشاهده این بیماری فراگیر، به یاد اپیدمی‌ها و بیماری‌های واگیردار در طول تاریخ ایران و جهان افتادند و ضمن بازگویی آنها، به مقایسه نحوه مواجهه انسان امروز با این پدیده پرداختند. یکی از وجوه جالب این شکل از تاملات، مقایسه نحوه مواجهه و برخورد جوامع غربی با شکل رویارویی ایرانیان در دوره‌های گذشته است. 🔹 اما دسته‌ای دیگر از اظهارنظرها راجع به قضیه کرونا، از سوی کسانی طرح شده که از منظری خاص در اندیشه و فکر به آن می‌نگرند. برای نمونه چپ‌گرایان، قضیه را از منظر سازوکارهای جامعه سرمایه‌داری کنونی می‌نگرند و آن را تحلیل می‌کنند، مثل دو یادداشت اسلاوی ژیژک که در روزهای اخیر منتشر شده، و یادداشتی که جورجو آگامبن، متفکر چپ گرای ایتالیایی با عنوان «وضعیت استثنایی کرونایی» نوشته است. آگامبن ماجرای کرونا را یک «وضعیت استثنایی» تلقی کرد که در آن سرمایه‌داری، با بهره‌گیری از هراس ناشی از کرونا، وضعیتی حاد برای تحکیم سلطه خود و توجیه تعلیق حقوق عمومی انسان‌ها پدید آورده است. 🔸 او مدعی است که کرونا، آن قدر هم که در رسانه‌های تحت سلطه سرمایه‌داری گفته می‌شود، خطرناک نیست و سرمایه‌داری با دامن زدن به هراس عمومی، سعی دارد که حقوق انسان‌ها را تحدید کند. ژان لوک نانسی، فیلسوف چپ‌گرای معاصر فرانسوی که اتفاقا دوست آگامبن است، در یادداشت کوتاهی با عنوان «استثناء ویروسی‌شده» نسبت به اظهارنظر او واکنش نشان داد و سخنان او را نه تاملی سیاسی، بلکه مانوری برای منحرف کردن اذهان نامیده است. 🔹نگاه دیگری که به ماجرای کرونا و اپیدمی آن از سوی اصحاب اندیشه مطرح شده، رویکرد الهیاتی به قضیه و طرح بحث‌هایی در زمینه تئودیسه(عدل الهی) است. این رویکرد که عمدتا در جوامع معتقد به باورهای تئولوژیک(الهیاتی) صورت گرفت، با مقایسه اپیدمی کرونا با زلزله لیسبون، به نقد تئودیسه‎های ایدئولوژیک می‌پردازد و شیوع این بیماری را زمینه‌ساز بی‌اعتباری توجیه باورهای الهیاتی ایدئولوژیک می‌خواند. دیگر رویکرد فکری نسبت به ماجرای کرونا، توجه به رفتار اجتماعی مردم است. این نگاه در صورت انتقادی به نقد واکنش‌های رفتاری و گفتاری فردی یا جمعی مردم در ایران یا در عرصه بین الملل می‌پردازد، و در صورت هنجاری می‌کوشد با توضیحات فلسفی و روان‌شناختی و تاریخی، مواجهه آحاد جامعه با مشکل را راحت‌تر سازد. 🔸کوتاه سخن آن که از زمان شیوع سریع کرونا زیاد نمی‌گذرد، اما در همین زمان کوتاه، گفتارها و متن‌های فکری فراوانی پدید آمده ، نشانه‌ای از آن که ذهن پرسشگر انسان سخت مشغول است و می‌کوشد این رویداد ناگوار را به نحوی بفهمد، توضیحی برای آن بیاید و راه چاره‌ای برای مواجهه با خطری که پدید آورده پیدا کند. چنین باد. ⚜️ @taammolat74
🎉 پیشنهاد ویژه #رمان_خوانی 📚 کتاب درخت ابریشم بی‌حاصل ▪️مولف : محمدرضا بایرامی ▪️ناشر کتاب : کتاب نیستان ▪️سال نشر : 1398 ▪️تعداد صفحات : 272 🔸داستان زندگی نویسندگان و اصحاب قلم و تنوع نگاه آنها به بسیاری از موضوعات سیاسی و فرهنگی و اجتماعی زمانشان، به دلیل آشکار شدن جزئیاتی از تجربه زیسته آنان، همواره مورد علاقه مخاطبانشان بوده است. مخاطبان بسیاری سعی می‌کنند با تمسک به این جزئیات در دنیای ناشناخته مانده خالق برخی از مهمترین آثار ادبی زمانه‌شان نفوذ کرده و زندگی را از دریچه زیسته او نگاه کنند. محمد رضا بایرامی از نویسندگان شناخته شده و صاحب سبک ادبیات داستانی ایران پس از انقلاب اسلامی نیز با نگارش کتاب درخت ابریشم بی‌حاصل به جرگه این دست از نویسندگان پیوسته است. 🔹این کتاب شامل پانزده یادداشت از بایرامی است که هر کدام موضوعی خاص را در برهه ای از زندگی وی تعریف می کند. او سعی کرده است در این یادداشت ها که راوی اتفاقاتی در بخشی از سالشمار زندگی اوست به تدریج سیر تحول و تطور در نظام فکری و نیز آنچه بر او و آثارش رفته و نیز نوع نگاه به اهالی قلم در گذر زمان و در سیستم های مختلف سیاسی و فرهنگی در ایران را به نمایش بکشد. 🔸بایرامی در جمله کوتاهی بیان کرده این یادداشت‌های به ظاهر کم ارتباط با یکدیگر در مجموع یک منظومه فکری برای مخاطب وی می‌سازد که او به عنوان یک نویسنده در آن تصویر شده است. او بسیار چیره‌دست و منتقد و گاه با استفاده از طنزی تلخ سوژه‌های هر یک از این یادداشت‌ها را مورد پرداخت قرار داده است. #درخت_ابریشم_بی_حاصل #محمدرضا_بایرامی ⚜️ @taammolat74
🔰کوتاه با اهالی رسانه ✍️معصومه نصیری 🔸بیماران بستری شده به علت کرونا در بیمارستان ها، وقتی اخبار رسانه ها درباره مرگ و میر، نحوه خاکسپاری فوت شدگان، عکس های مرتبط با این مساله را می بینند و می خوانند بشدت می ترسند و امیدشان برای مبارزه با بیماری را از دست می دهند، آنها با دیدن هر خبر و عکس یک بار می میرند و زنده می شوند. 🔹در زمینه انتشار اخبار مربوط به کرونا شفافیت در اطلاع رسانی و قوام یافتگی اخبار موضوعی فراتر از انتشار لحظه به لحظه اخبار فوت شدگان و ... است. این مدل از کنشگری رسانه ها ضمن اینکه اثرات روانی میان مدت و بلندمدتی روی افکار عمومی دارد، درگیرشدگان با بیماری و خانواده های آنها را آزار می دهد. «مخاطب آزاری» به بهانه نشر اخبار، نقض اخلاق رسانه ای و مسوولیت اجتماعی است. 🔸رسانه‌هایی که دارای استراتژی دقیق هستند در دوران بحران، علاوه بر اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در زمان بحران، به تاثیرات تولیداتشان در دوران بعد از بحران نیز دقت میکنند. یک لحظه از خودمان سوال کنیم آیا این پمپاژ اخبار موجب افزایش تاب آوری مخاطبان در حین و بعد از کرونا می شود یا آنها را افرادی عصبی و ناراحت با درجه بالایی از حس بدبینی به کشور؟ اساسا این مدل از اطلاع رسانی آیا بهترین مدل از اطلاع رسانی است؟ آیا تاکتیک و روش جایگزین دیگری برای اینکه هم رسالت رسانه ای انجام شود و هم حقوق افکار عمومی محترم شمرده شود وجود دارد؟ 🔹رخدادها روز به روز تغییر میکنند، گونه های نوین رسانه ای پا به عرصه می گذارند و نحوه مدیریت افکار عمومی دستخوش تحول میشوند اما ما کماکان طبق همان فرمول همیشگی نظام رسانه ای خود را تنظیم و تعریف می کنیم. هنوز با شیوه وی گفت و وی افزود خبر می نویسیم، هنوز هم واکنشی تولید محتوا می کنیم و نه کنشی، هنوز هم در شرایط بحران قهرمان پروری نمی کنیم و با چینش اخبار منفی و ناامید کننده خارج از توان تحمل روحی مردم، رنجشش اجتماعی ایجاد می کنیم. 🔸این سخنان وقتی برایمان معنا پیدا میکند که روی تخت بیمارستان هم با بیماری دست و پنجه نرم کنیم و هم با موج اخبار منفی که از در و دیوار رسانه هایمان بالا می رود. ⚜ @asrehooshmandi@taammolat74
📮حسام الدین آشنا در توییتی نوشت: با ریاست دکتر روحانی در ستاد مبارزه با ، مطمئن باشید ویروس کرونا را نیز مانند بیکاری، مشکلات اقتصادی، فقر و... ریشه کن خواهیم کرد. 🔻پ.ن: خدایا خودت به ما رحم کن 🙄🙄🙄 ⚜ @taammolat74
🔉 درسگفتار ♨️ 🔶 روش‌شناسی فقهای معاصر 🔸 استاد محمدحسین عبدی 🔹جلسه نخست 🔻پ.ن: این درسگفتار هر شب در کانال بارگذاری میشود. ⚜ @taammolat74 👇👇👇
روش شناسی فقهای معاصر ۱.mp3
8.04M
🔉 درسگفتار 🔶 🕰 جلسه نخست 🔸 استاد محمدحسین عبدی 🔹مقدمه عمومی و روش‌شناسی آیت الله بروجردی(ره) 🔹 نقش تجربه در استنباط احکام شرعی 🔹 جایگاه فقه در عصر حاضر ⚜ @taammolat74
♨️زمین لرزه ای به بزرگی ۴ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین، حوالی قم و جمکران را لرزاند. 🔻پ.ن: خواب ما که پرید. نماز آیات فراموش نشود. آدم نمیفهمم باید چکار کنه بریم بیرون کرونا در کمینه نریم بیرون زلزله در زمینه😂 ⚜ @taammolat74
🌹ناگـــزیرم از سـفر بــــی سرو سامان چون باد بـــه گـــرفـتـار رهــــایـــی نتـــوان گــــفـت ازاد کوچ تا چند؟! مگـر می شود از خویش گریخت بــال تنهـــا غـــــم غــــربت بــه پرســتو ها داد ایــن کـــه مردم نشــناسند تورا غربت نیست غـــربت ان است کــــه یـــاران ببرنـــدت از یـاد🌹 👤 ‌فاضل نظری ⚜️ @taammolat74
🎉 پیشنهاد ویژه #رمان_خوانی 📚 کتاب ارتداد ▪️ مولف : وحید یامین پور ▪️ناشر کتاب : سوره مهر ▪️سال نشر : 1398 ▪️تعداد صفحات : 248 🔸یامین پور در رمان «ارتداد» به سراغ سیاست رفته و کوشیده یک عاشقانه سیاسی را برای علاقه مندان تدارک ببیند. 🔹در «ارتداد»، داستان از اوج شروع می شود و خواننده از شنیدن خبری شوکه می شود، او ما را به 22 بهمن 57 برده اما نه آن 22 بهمنی که انقلاب پیروز شد! بلکه یک 22 بهمن سیاه و خون آلود ... 22 بهمنی که رنگ و بویی از پیروزی ندارد ... سیاه تر از 17 شهریور. 🔸حالا شنیدن قصه هم جذاب است و هم غیر قابل تصور، در جای جای کتاب خودت را در خیابان های تهران تصور میکنی؛ در شرایطی که هنوز ده روز از جشن عمومی ورود امام به میهن نگذشته، عزادار شده است. مردم تمام امید خود را نابود شده می بینند و شیرینی پیروزی در کام آنها تلخ شده است. 🔹راوی قصه، مرد عاشقی است که عاشقانه های زندگی اش در دل این تاریخ معکوس رقم می خورد و حالا در جایی از تاریخ ایستاده که هیچگاه رخ نداده اما به ما نهیب می زند که ممکن بود امروز در جایی شبیه آنجا که او قرار گرفته، ایستاده بودیم. #ارتداد #وحید_یامین‌پور ⚜️ @taammolat74
🔰الهیات کرونا (سوء‌استفاده‌های فلسفی از یک ویروس عفونی) ✍️ مسعود زین‌العابدین 🔸انسان سنتی می‌خواست مرگ آگاه باشد ولی طب، چنین قابلیتی نداشت. پزشکیِ امروز به انسان می‌گوید که مثلاً در چند ماه آینده خواهد مرد و همین آگاهی، زندگی را برای انسان مدرن سخت و بی‌معنا می‌کند و رنج بیماری را به یک فرایند دردناک‌تر بدل می‌کند. 🔹 انسان سنتی تمایل بیشتری به مرگ‌آگاهی داشت. او دوست می‌داشت ماه‌ها قبل، از مرگ مطلع باشد و تمهیداتی بیندیشد؛ اما انسان مدرن وقتی به مرگ می‌اندیشد، زندگی را بی‌معنا می‌یابد. 🔸 او طالب مرگ ناگهانی است. ما دوست می‌داریم اصلاً از مرگ خود باخبر نشویم؛ مرگ یکباره به سراغ‌مان بیابد، تا آخرین لحظه فقط زندگی کنیم و مرگی در کار نباشد و در آخرین لحظه هم مرگ بیاید و زندگی‌ای در کار نباشد. 🔹 برای انسان مدرن، اینکه هم زندگی کند و هم از مرگ خود پیش‌آگاهی داشته باشد، امری شکنجه‌آور است. نیچه می‌گفت مرگ پایان زندگی است اما مرگ‌اندیشی آغاز آن. 🔸شما درست از وقتی که به یاد مرگ می‌افتید زندگی راستین و واقعی‌تان را آغاز می‌کنید. آلبر کامو می‌گفت مهم‌ترین مساله فلسفی، خودکشی است، یعنی فلسفه باید به من بگوید که آیا زندگی، ارزش زیستن دارد تا به آن استمرار دهم یا ارزش زیستن ندارد و باید متوقفش کنم؟ رنج و درد ناشی از بیماری نیز غالباً معنای زندگی و هـدف از زیستن را مورد چـالش قـرار می‌دهد. 🔹مواجهه انسانِ ایرانی با کرونا چالشی نیمه‌مدرن و نیمه‌سنتی در برابر مرگ‌آگاهی است. اضطراب او بیش از آنکه ناشی از مرگ باشد از تصور مرگ است. وحشت کرونایی وحشتی در جست‌وجوی معنا برای زندگی است. او دوست دارد بی‌اطلاع بمیرد و برای همین از مرگ‌ومیر جاده‌ای که کشته بیشتری دارد، نمی‌هراسد اما از کرونا وحشت دارد. ♦️تقلای امروز انسان ایرانی برای فرار از کرونا، بیش از آنکه فرار از مرگ باشد، فرار از مرگ‌آگاهی است. کسانی که برای حفظ شعائر همت کرده‌اند نماز جماعت حرم تعطیل نشود، برای چنین عارضه‌ای هم نسخه دارند؟ @taammolat74
♨️ دلیل قطعی ایتا از ظهر چه بود؟! 🔸به دلیل مراجعه بسیار بالا و افزایش بیش از حد ترافیک، یکی از سرورها از مدار خارج شد و همین امر باعث شد که دوستان ایتا برای ارتقاء و تغییر برخی موارد فنی از حوادث پیش رو و مشابه جلوگیری کند. 🔹لذا تصميم گرفته شد که برای ساعاتی ارتباط کاملا قطع شده تا بروزرسانی و بازگشت به مدار انجام شود. ⚜ @taammolat74
📮چه خوب گفت که «میزان فرصتی که در ها هست، در خود ها نیست.» یک بحران زیستی است که در خیلی کشورها از جمله کشور ما می تواند تبدیل به و حتی شود. 🔸اما وقتی می بینیم در کنار این همه سختی و بحران، پژوهشگران و دانشگاهیان از فرصت استفاده کرده و دست به تولید زده اند و به فناوری اقلامی که تا به حال فقط در انحصار چند کشور بود، دست پیدا کرده اند و به خاطر نیاز فوری کشور، صنایع تولیدی سریع پای کار تولید انبوه آنان می آیند (چیزی که در شرایط عادی مدت ها زمان می برد یا حتی گاه کلا نادیده گرفته می شود) و کشور را در همان اقلام دچار کمبود شده، به خودکفایی می رسانند، انسان تبدیل تهدید به فرصت را با چشم خود مشاهده می کند. 🔸البته شرطش به قول سردار، نترسیدن و نترساندن است و همچنین چشم بریدن از وابستگی به غیر. ✍محمد عبدالهی ⚜ @taammolat74
🌷تلخ است که لبریز حقایق شده است 🌷زرد است که با درد موافق شده است 🌷عاشق نشدی وگرنه می فهمیدی 🌷پاییز بهاریست که عاشق شده است... 👤 میلاد عرفان‌پور ⚜️ @taammolat74
🎉 پیشنهاد ویژه #رمان_خوانی 📚 کتاب قربانی طهران ▪️مولف : حامد اشتری ▪️ناشر کتاب : دفتر نشر معارف ▪️سال نشر : 1398 ▪️تعداد صفحات : 188 🔸یکی از چیزهایی که بارها شنیده‌ایم این‌ است که در تاریخ مشروطه پیچیدگی‌هایی است که متوجه نمی‌شویم. این اثر از کتاب‌هایی است که شاید بتواند به شناخت مقطع غبارآلود مشروطیت و آن پیچ تاریخی ایران در زمینه ورود به دنیای مدرن و تجدد کمک کند. 🔹 ورود تکنولوژی‌ به ایران تغییرات عمیق سیاسی فرهنگی و اقتصادی به همراه داشت که زیست جهان مردم ایران را هم تحت تأثیر قرار داد. در این رمان سعی شده به این بپردازد که چه چیزهایی اتفاق افتاده و چطور این مسائل به بطن زندگی مردم وارد شده است. 🔸«قربانی طهران» اولین رمان بلند مولف است که سعی نموده نگاهی داستانی به اتفاقات مشروطه داشته باشد و می کوشد سیر تحول جوانی عدالت خواه را در آن دوران نشان دهد. جوانی که با رویای عدالت خواهی از وطن مهاجرت کرده و به مرکز تحولات سیاسی آن زمان یعنی تهران می آید و اوضاع را با آنچه در جراید می خوانده کاملا متفاوت می باید. #قربانی_طهران #حامد_اشتری ⚜️ @taammolat74
🔰ترامپ از کدام خدا حرف می‌زند؟ ✍️ محمدعلی بیگی ترامپ نوشته است: به‌سراغ خدا رفتن «در زمانهایی مثل این». 🔹«تکنولوژی در یک معنا، به وسایل و ابزارهای تکنولوژیک گفته می‌شود. اما معنای عمیق‌تر آن، فارغ است از ابزارها و وسایل و بلکه تکنولوژی اصلا نمی‌تواند صرفا وسیله و ابزار باشد. مایکل آلن گیلسپی فیلسوف آمریکایی در مقاله‌اش باعنوان «ناسیونال سوسیالیسم ارسطویی»، راجع‌به «امریکنیسم» از منظر هایدگر، توضیحاتی به این شرح دارد: 🔸«عالَمِ مدرن نزد هیدگر، تلاشی‌ست فراگیر جهت کوبیدن طبیعت و تبدیل آن به [امری] «مورد تسلط» و «مورد تصرف». این فرآیند را هیدگر «تکنولوژی» می‌خواند و اوج آن را نیز اراده به تبدیل همه‌چیز، حتی خود انسانیت یا حیث انسانی(humanity) به مادۀ خامی می‌داند که می‌تواند مورد استثمار و بهره‌کشی و مصرف در تولید وسایطِ تولید قرار گیرد. 🔹هیدگر بر آن است که خطرناک‌ترین صورت این سائقه و هوسِ تکنولوژیک، امریکنیسم و مارکسیسم بوده است. او بر آن بود که اروپا میان این دو نیرو -که غرض‌شان اداره عالَمِ «انسانِ روزمره» برای بهره‌کشی نامحدود از زمین و سایر انسان‌هاست- در حال تکه‌شدن است. در نظر هیدگر، هیچ‌کدام [از مارکسیسم و امریکنیسم] تکنولوژی را وسیله تمهید شرایط نمی‌کند [و عاجز از آن است] چراکه‌ هردو در این غفلت مشترکند که «تکنولوژی صرفا ابزار است». این طرز تلقی، تشخیص یا تدارک چنین تنزل و هبوطی را برای انسان‌ها غیرممکن می‌کند...» 🔸گیلسپی در ادامه نشان می‌دهد هیدگر با مرور زمان دانست که ناسیونال‌سوسیالیسم نیز نتوانسته از سیطرۀ همین نظرِ تکنیکی برکنار بماند و بنابراین، سه ایدئولوژیِ روزگار او، یعنی مارکسیسم، امریکنیسم و ناسیونال‌سوسیالیسم، هر سه نسبت به ذات تکنیکْ کورند و راهی به نجات غرب نمی‌برند. اما نکتۀ مهم در متن گیلسپی این است که سیاست و حتی انسانیت [و نیز «خدا»] در امریکنیسم، چیزی جز ابزار به‌حساب نمی‌آید. ابزارْ از خود شأنی و مرتبتی ندارد و شأنش در تحقق غرضی‌ست که از آن انتظار می‌رود.» 🔹امریکنیسمْ محدود در امریکای جغرافیایی نیست و می‌تواند در نقاط دیگری از عالَم نیز پیدا شود -و در کشورهایی که از درِ رقابت با امریکا درآمدند و خواستند تا جایگزین آن شوند، کمابیش پیدا آمد- اما دیانت حقیقی امریکنیستی نیست و خدایش خدایِ مصرفی نخواهد بود؛ آن خدای متعالی که اُنس با او مستلزم خوف و هیبت است. ⚜️ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 انبار بذرهای قیامت ☣️ سال ۲۰۰۰ پروژه‌ای تحت عنوان انبار جهانی بذر یا به عبارت دیگر انبار بذرهای قیامت توسط دو بنیاد صهیونیستی بیل و ملیندا گیتس و راکفلر کلید خورد که هدف از ساخت آن اینگونه عنوان شد: " بک آپ غذای بشریت... " 🔸کنترل انسان ها از طریق غذا چگونه رخ داده است؟! 🔹از انبار جهانی گیاه‌‌های خاص چیزی شنیده اید؟! ⚜️ @mouodname ⚜️ @taammolat74
🔰کرونا بزرگترین فرصت برای طرح پرسش‌های بنیادین ✍️ کمیل سوهانی 🔸کرونا نقطه انفعال ما نیست بلکه برعکس بزرگترین فرصت برای طرح پرسش های بنیادین از تمدن حاکم بر جهان است. یک . کرونا، چه ریشه در تسویه حسابهای سیاسی قلدرهای حاکم برجهان با عنوان جنگ بیولوژیک داشته باشد که نشانه افول اخلاق و معنویت و انسانیت است و چه ریشه در سبک زندگی غلط بشری و تغذیه و بهداشت من درآرودی بشر باشد؛ در هر صورت فرصت طرح یک سوال بزرگ را در ذهن بشر فراهم می آورد و آن اینکه آیا بشر برای برنامه ریزی زندگی خودش کافی است و نیازی به راهنمایی الهی ندارد؟ چه کسی حق حاکمیت بر مردم را دارد؟ آیا علم تجربی برای سعادت دنیوی بشر کافی است؟ ریشه یکه تازی و حاکمیت صاحبان قدرت و ثروت در جهان چیست؟ ⚜️ @taammolat74
🔰 بررسی ابعاد جنگ بیولوژیکی 🔸اگرچه سابقه استفاده از جنگ افزارهای بیولوژیکی در قالب عوامل بیماری زا از قرن‌های دور آغاز شده بود، اما در خلال جنگ های اول و دوم جهانی برنامه استفاده از این گونه تسلیحات وسعت زیادی پیدا کرد و نام سلاح میکروبی به تدریج در ادبیات نظامی به جنگ افزار بیولوژیک ارتقاء پیدا کرد. 🔹 یا استفاده از عوامل بیولوژیکی از قبیل باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و سموم حاصل از موجودات زنده برای کشتن و یا ناتوان ساختن هدف مورد نظر است! 🔸جنگ افزارهای بیولوژیک به دلیل برخورداری از ویژگی‌هایی همچون سهولت دسترسی و تهیه، هزینه تولید پایین، تشخیص نسبتا مشکل منشاء حمله، عدم امکان حفاظت موثر علیه بسیاری از عوامل زیستی بیماری‌زا از شرایط خاصی برخوردار هستند و در کنار چالش‌های بهداشتی و درمانی که ایجاد می‌کنند، باعث ایجاد هراس، ارعاب و هرج و مرج در یک جاممعه می‌شوند که باعث کاهش ضریب امنیتی جامعه می‌شوند. ترکیب این ویژگی‌ها، دفاع در برابر این تسلیحات را به یکی از دغدغه‌ها و چالش‌های جدی تئوریسین های نظامی و امنیتی تبدیل کرده است. ♦️با ما همراه باشید، تا توضیحات خوبی را در مورد جنگ بیولوژیکی را ارائه دهیم 👇👇👇 ⚜️ @taammolat74
☣️بررسی ابعاد جنگ بیولوژیک 🔸در طی قرون گذشته، بسیاری از مردم (بیش از پانصدمیلیون نفر) به‌علت بیماری‌های عفونی مرده‌اند. در بسیاری از جنگ‌ها (به‌ویژه در جنگ‌جهانی دوم) این مرگ‌ها به‌علت انتشار عوامل بیماری‌زا یا سمّی بوده‌اند و اکنون این ترس وجود دارد که بسیاری از بیماری‌‌های منجر به مرگ، توسط عوامل طبیعیِ دست‌کاری شده و تغییریافته، تحت عنوان سلاح بیولوژیک به‌وجود بیایند. این جنگ بیولوژیک در عصر حاضر با وجود معاهده‌ای پیرامون سلاح‌های بیولوژیک هم‌چنان ادامه دارد. [1] 🔹این معاهده در سال 1975 تنظیم شد. این قرارداد (که بر اساس ممنوعیت اختراع، تولید، گسترش و ذخیره سلاح‌های بیولوژیک و هم‌چنین از بین بردن آن‌ها بوده) به‌عنوان معاهده «سلاح‌های بیولوژیک و سمّی» شناخته شده و نتیجه تلاش‌های طولانی جامعه بین‌الملل برای تکمیل پروتکل 1925 ژنو بوده است. هم‌چنین، نخستین معاهده خلع سلاح چندجانبه برای ممنوعیت یک دسته‌ِ کلی از سلاح‌‌‌ها تلقی می‌شود. [2] [3] 🔸نخستین گزارش استفاده از سلاح‌های بیولوژیک، استفاده‌ رومیان از حیوانات مرده برای آلوده‌سازی ذخایر آبی دشمن بوده؛ که تأثیری دوگانه در کاهش تعداد افراد دشمن و کاهش روحیه جنگجویان داشته است. در مثالی دیگر، مغولان، با منجنیق اجساد مبتلا به طاعون را به‌سوی جزیره کریمه پرتاب می‌کردند. برخی از مورخان بر این باورند که این رویداد، علت شیوع طاعون در اروپا در قرون وُسطا بود، که 25 میلیون کشته داد. [4] ——--منابع: [1] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1326439/ [2] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12197874 [3] http://www.pgaction.org/campaigns/bwc.html [4] http://www.uhavax.hartford.edu/bugl/bio-war.pdf 💢در ادامه با کانال تاملات، همراهی کنید تا پرونده را ارائه دهیم... ⚜️ @taammolat74
🔰جنگ بیولوژیک در تراث اسلامی ایرانی 🔸سید اسماعیل جرجانی‌ جرجانی‌، پزشک‌ و نویسنده ‌ایرانی‌ قرن‌ پنجم‌ و ششم‌(800سال پیش) است که‌ آثار پزشکی‌ مهمی‌ به‌ زبان‌ فارسی‌ تألیف‌ کرد وی علاوه‌ بر پزشکی‌ آثاری‌ نیز در موضوع‌ فلسفه‌ و اخلاق‌ نوشته‌ است‌. 🔹 کتاب «ذخیره ی خوارزمشاهی» اثر جرجانی، مباحثی درباره مطرح کرده که می تواند پایه مسائل مبتلابه امروزی به شماربیاید. ذخیرهٔ خوارزمشاهی بزرگ‌ترین کتاب پزشکی به زبان فارسی بود که تا بدان تاریخ نوشته می‌شد. 🔸جرجانی خود در باب تفصیل کتاب در مقدمهٔ اثر گوید: این کتاب چنان جمع کرده آمده‌است که طبیب را اندر هیچ باب به هیچ کتاب دیگر حاجت نباشد و به سبب بازگشتن به کتابهای بسیار، خاطر پراکنده نشود. 🔻 پ.ن: پزشکی امروز ما با نادیده انگاشتن سرمایه هزاران ساله خودی، دلخوش به پروتکل های سازمان های صهیونیستی و تاجر(به ظاهر بهداشتی) بین المللی هستند. با این حال، فرصتی است تا طلاب و دانشجویان انقلابی با احیای تراث اسلامی-ایرانی بشریت را از تهدید طب شیمیایی خارج کنند. ⚜ @darseenghelab@taammolat74