eitaa logo
تاملات
744 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
341 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 نشريه اصلاح‌طلب «صدا» در شماره اخير خود با انتشار مطالبی با عناوین «افكار عمومی را آماده مذاكره با آمريكا كنيد» و «پيش از انتخابات ۲۰۲۰ با آمريكا مذاكره كنيم» و طرح این سوال که: "آيا كشور می‌تواند يك سال ديگر فشارهای اقتصادی و تحريم‌ها را تحمل كند؟" در پی گدایی مذاکره از ترامپ برآمده است! ۱) نیش "عقرب" نه از ره کین است، اقتضای طبیعتش این است! ۲) اینها هنوز در عصر قاجار گیر کرده و هنوز آمریکا را محور دنیا می‌دانند و خیال می‌کنند زندگی بدون مذاکره و رابطه با آمریکا ممکن نیست! ۳) نوکری و پادویی اجنبی در بعضی افراد خونی و ژنتیکی است! اجدادشان با افتخار نوکر سفارت فخیمه بریتانیا بوده و خودشان دنبال پادویی سفارت آمریکا هستند! ✍ محمدصادق کوشکی ⚜ @taammolat74
🔰 آوینی‌گر امروز بود چه فکر می کرد؟ ✍ رفیع الدین اسماعیلی گاهی فکر می کنم اگر آوینی امروز بود درباره سینمای ایران چه می گفت؟ وقتی انحراف سینمای ایران از گفتمان انقلاب اسلامی را می دید چه می گفت؟ اگر می دید بعد از ۴۱ سال هنوز سینمای دهه شصت بهترین سینمای ما بوده چه فکر می کرد؟ آیا می توانست تلویزیون رو با این همه دوری از فرهنگ ایرانی ببیند؟ آیا می توانست برنامه هفت را با نقدهای صرفا فرمی و عدم توجه به محتوای آن ها تحمل کند؟ آیا می توانست برنامه های نقد سریال ها رو برای توجیه مدیران و کارگردانان ببیند؟ آیا می توانست این همه غرب زدگی و در خدمت تکنولوژی بودن را ببیند؟ قطعا آوینی که ما می شناسیم کم نمی آورد و محکم و با قوت به راه خودش ادامه می داد. شاید هم شهید شد که این روزها را نبیند که تحملش برای او سخت بود. @taammolat74
🔉 فایل صوتی| انتظارات و ظهور منجی از نگاه هنر 🔶 سخنرانی| دکتر حسن بلخاری 🔹 امید و انتظار و ظهور منجی که سراسر شور و شعور است از نکات بنیادی اندیشه اسلامی به ویژه اندیشه شیعی است. ما از سویی با این سرمایه عظیم و گرانبها مواجه هستیم. 🔹ادیان منبع‌های عظیم نوری دارند. منبع‌های انرژی روحانی دارند که بسیار موثرند ولی به اندازه آن عظمت اگر استفاده درستی صورت نگیرد ممکن است نتیجه عکس دهد! 🔹شیعه امامی بنیاد مذهب خود را بر مهدویت قرار داده است. ⏰ ۹ بهمن ۱۳۹۵ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
537.mp3
9.75M
🔉 انتظار و ظهور منجی از نگاه هنر 🔶 سخنرانی| دکتر 🔸🔸 اندیشه مهدویت بنیان اساسی دستگاه عقیدتی شیعه، که در نظام امامت تبیین گشته است. اندیشه مهدویت، عنصری است که موجب تحول بنیادین در تمام سطوح معرفتی است و از دل آن بنیان سکولاریسم نفی می‌گردد و اجتماعی بودن حوزه دین تثبیت می‌گردد‌. این اندیشه فرهنگی می‌سازد که مردم آن جامعه با نور امید والا در انتظار اهداف عالیه فطری، رنگ الهی می‌گیرند و تمرین ولایت را در ذیل رهبری انجام می‌دهند.🔸🔸 ⚜️ @taammolat74
📮من راه خویش را تا هر کجا که سرنوشت و رسالتم اقتضا کند ، برای حقیقت ، خواهم پیمود . اگر کسی در خیال خود سپیده دمان را در آغوش بگیرد ، جاودانه می شود . کسی که شب درازش را به خواب رود ، به یقین در دریایی خوابی ژرف محو می شود . کسی که در بیداری اش زمین را تنگی در آغوش می گیرد ، تا به آخر بر روی زمین خواهد خزید . ✍️ جبران خلیل جبران ✅ به مناسبت هشتاد و نهمین سالگرد درگذشت جبران خلیل جبران ⚜️ @taammolat74
🔰آیا انتظار ما انقلابی است؟! (سوزنی به خود و جوالدوزی به حجتیه) ✍️ محمدجواد میری 🔸سال‌هاست می‌پنداریم دعوای اصلی ما انقلابیون، تنها با آنانی است که به اسلام فردی معتقدند، مفهوم مبارزه و شهادت را قبول ندارند، اهل برائت و امربه معروف و نهی از منکر نیستند، معتقدند در عصر غیبت باید فساد را ترویج کرد تا امام زمان –عجل الله فرجه- بیاید و...! البته که درگیری با چنین جماعتی اگر هنوز وجود داشته باشند واجب است. اما این ساده‌انگاری در مرزبندی دو نوع انتظار، باعث شده بسیاری از ما نخواسته و ندانسته، اتفاقاً آب به آسیاب همان انتظار قلابی بریزیم و به گزاره‌ها و نمادهای حجتیه‌ای دامن بزنیم. 🔹طیف مذهبی سنتی به انفاق، کار خیر، ترویج دین و... دعوت می‌کنند و این اتفاقا یعنی اسلام اجتماعی و نه سیاسی. اسلامی اجتماعی که نه به ابزارهای حاکمیتی برای تحقق اهداف دین می‌اندیشد و نه به پیچیدگی ها و معادلات ستم‌ساز و ستم‌سوز ملی و بین‌المللی کاری دارد. نگاه اجتماعی‌ اینان مسیحی وار، بی‌خطر و مثبت است و هرگز خود را به دردسرهای اسلام حکومتی و و اسلام سیاسی گرفتار نمی‌کند. آیا تربیت اجتماعی و پیام‌های تبلیغی امروز ما این اسلام حداقلی اجتماعی را تبلیغ می کند یا اسلام حداکثری انقلابی را؟ 🔸طیف مذهبی سنتی بعضاً با بهائیت جنگ اعتقادی کرده‌اند، دغدغه آمادگی اعتقادی و معنوی برای ظهور دارند، با مقابله کرده‌اند و... اما هیچ گاه خطر مبارزه آشکار با دشمنان فرقه‌ساز را به جان نخریده‌اند و به ریشه‌های انحرافات نیاندیشیده‌اند و کانون اصلی آن یعنی استکبار امریکا و صهیونیسم را در عمل به چالش نکشیده‌اند. آیا بسیاری از سرگرمی‌های امروز ما در عرصه کار فرهنگی، جلوه‌ای از بازی کم‌خطر و وجدان‌راضی‌کن حجتیه نیست؟! 🔹طیف مذهبی سنتی اهل دشمن‌ستیزی‌ اند اما اول از همه اهل سنت را دشمن می‌گیرند و حاضر نیستند امام زمانی را که «مهدی الامم» و منجی بشریت است، بیشتر از منتقم و منجی شیعیان و «آقامون» بنامند. از میان همه قصه‌های تشرف، قصه «انار و حاکم بحرین» را می‌پسندند. 🔸و در اوج حملات اسرائیل به فلسطین، شبهه ناصبی بودن فلسطینیان را شایعه می‌کنند. و حتی اگر به مسالمت با مسیحیت تن دهند، دلشان با اهل سنت پاک نمی‌شود. آیا بخش بزرگی از ادبیات آیینی ما و نیز تربیت ناقص مذهبی ما جز اینچنین نگاهی را اقتضا می‌کند؟ ♦️خلاصه، خلاصه‌ی اسلام اینان، با احترام به خلوصشان، دو چیز است: یکی ظاهربینی و سطحی‌نگری و دیگری عافیت‌طلبی و راحت‌طلبی. و اگر ما جماعت مذهبی انقلابی هم دچار چنین آفاتی شویم، فحش دادن مان به حجتیه و تظاهرمان به انقلابی‌گری دردی از ما دوا نخواهد کرد. این، همزمان پاسخی بود به آن پرسش پیشین، که چرا برخی موضوعات اهم از قبیل فراخوان نائب امام زمان به جهاد برای اقتصاد مقاومتی، آن قدر در ما جوش و خروش ایجاد نمی‌کند که برخی جنجال ها و موضوعات مهم یا بی اهمیت؟! ⚜️ @taammolat74
📮استیصال و اعتراض بشر نسبت به ظلم و جنگ و فساد و بی‌عدالتی برای حضور امام کافی نیست. باید دید نظام معرفتی و اجتماعی 《جامعه منتظر》تا چه اندازه پذیرای نقش محوری شریعت در فهم و تحقق عدالت اجتماعی است.جامعه معترض لزوما منتظر امام نیست! ✍ سیدیاسر تقوی ⚜ @taammolat74
🔉 فایل صوتی| مساله مهدویت 🔶 سخنرانی| دکتر غلامحسین دینانی 🔹هیچ موضوعی در عالم پیچیده‌تر و عمیق‌تر از مهدویت نیست. در عین سادگی پیچیده است. 🔹گفته می‌شود مساله مهدویت مساله شیعی است، اما مهدویت مساله اصلی تمام ادیان علی الاطلاق است! ⏰ ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ ⚜️ @taammolat74 👇👇
022.mp3
15.66M
🔉 مساله مهدویت 🔶 سخنرانی| دکتر غلامحسین 🔸🔸 اندیشه مهدویت بنیان اساسی دستگاه عقیدتی شیعه، که در نظام امامت تبیین گشته است. اندیشه مهدویت، عنصری است که موجب تحول بنیادین در تمام سطوح معرفتی است و از دل آن بنیان سکولاریسم نفی می‌گردد و اجتماعی بودن حوزه دین تثبیت می‌گردد‌. این اندیشه فرهنگی می‌سازد که مردم آن جامعه با نور امید والا در انتظار اهداف عالیه فطری، رنگ الهی می‌گیرند و تمرین ولایت را در ذیل رهبری انجام می‌دهند.🔸🔸 ⚜️ @taammolat74
38.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کلیپ او 🔸موسیقی جدید محسن چاووشی به مناسبت نیمه شعبان تاج گذاری کند آمده کاری کند بت شکند شاه ما بنده نوازی کند خوی علی خوی او روی علی روی او دست به زانو زند ، فتحِ اراضی کند @taammolat74
🔰گذار از علوم پزشکی مدرن ✍️ حجت الاسلام والمسلمین رهدار 🔘 بخش ۵ 🔸نظام پزشکی در ایران، اساساً امکان و اجازه گفت‌وگو با گفتمان‌های بدیل خود را نمی‌دهد و اگر جاهایی به این گفت‌وگو تن داده، به اضطرار و تحت فشار بوده است؛ بدین معنی که تاکنون خود دانشگاه‌های علوم‌ پزشکی در دعوت از اطبای سنتی و اسلامی، برای ارائه درس‌گفتار در این دانشگاه‌ها پیش‌قدم نشده‌اند. 🔹دانشگاهی که مدعی علم و تحقیق است، چرا به یک پزشک سنتی یا اسلامی، اجازه طرح بحث در مراکز تخصصی پزشکی نمی‌دهد؟ این امر نشان می‌دهد که جامعه علمی پزشکی در ایران، به لحاظ روشی، بسته عمل می‌کند و واضح است که این روش، علمی نیست. بی‌شک، مردم به همان مکتب علمی مراجعه خواهند کرد که با اتقان بیش‌تر، هزینه‌ کم‌تر، وقت کم‌تر و… بیماری آن‌ها را درمان نماید. 🔸علم پزشکی، علمی بیش‌تر ابجیکتیو و عینی است. از همین‌ رو، سنجش و ارزیابی آن نه به صورت تأویلی و تفسیری، بلکه به صورت تجربی ممکن خواهد بود. اگر طب اسلامی یا سنتی ادعایی علیه پزشکی مدرن دارند، نباید این ادعا به صورت نظری، آن هم به بدترین شکل ممکن، از جانب دانشگاه‌های علوم پزشکی پاسخ داده شوند. 🔹از نظر عموم مردم، حساسیت نظام پزشکی ایران نسبت به پزشکان سنتی و اسلام به این نکته برمی‌گردد که آن‌ها موفق شده‌اند از طریق درمان‌های سهل‌الوصول و هزینه‌های اندک، کاسبی پزشکی مدرن را تهدید نمایند؛ به عبارت دیگر، اگر گفتمان‌های طب سنتی و اسلامی در میان مردم مطرح شده‌ و مورد استقبال قرار گرفته‌اند، دو علت دارد: یکی کارآمدی و دیگری در دسترس بودن (البته این شاخص‌ها تا اندازه‌ای نسبی است) و این البته چیزی نیست که به راحتی نظام پزشکی و پزشکان مدرن را با سرمایه‌های نجومی کسب کرده از طریق طبابت بدون واکنش بگذارد. ♦️انصاف و اهمیت موضوع ـ که به نظام سلامت در ایران و آینده آن مربوط است ـ اقتضاء دارد که نظام پزشکی مدرن با حلم، دقت و تقوای بیش‌تری به ارزیابی گفتمان‌های رقیب و بدیل خود بپردازد و تنها عامل محرک آن‌ها در این خصوص، تغییر درآمدهای پزشکان مدرن نباشد. ⚜️ @taammolat74
🔰دامن زدن به فضای دین ستیزی کرونایی توسط روزی‌نامه به سردبیری محمد قوچانی 🔸البته از که در ماجرای شارلی ابدو ماهیت واقعی خود را نشان داد انتظاری نیست. 🔹ولی حوزه علمیه به عنوان اصلی‌ترین نهاد متولی تفسیر دین، باید این مساله را جدی گرفته و تبیین الهیات کرونایی را هر چه سریعتر کلید بزند. 🔸به نظر می‌رسد برجامیان بعد از شکست قطعی در صحنه سیاسی، و مواجه شدن با پایان گفتمان، به دنبال بازگشت به اندیشه‌های چپ به عنوان آلترناتیو جریان انقلابی هستند. 🔹قوچانی به موازات تلاش برای مصادره و خط دهی به جریان عدالتخواهی، در حال هویت‌سازی برای چریان چپ مارکسیست/سوسیالیست نیز هست. ♦️جریانهایی که به نظر می‌رسد اکنون برای نقش‌آفرینی در آنارشیسم اجتماعی/سیاسی گسترده، به سمت ایجاد توافقی نانوشته با محوریت طیفی از برجامیان عاشق آمریکا حرکت می‌کنند! ⚜ @rozaneebefarda@taammolat74
🔰 مرگ، آزادی، انزوا و بی معنایی: چگونه وضع موجود را صورتبندی کنیم؟ ✍ سیدجوادمیری 🔸آیا می توان گفت این پدیده ای که ما اکنون با آن مواجه شده ایم این چهار شاخصه بنیادین را با خود بهمراه آورده است؟ 🔹 به نظرم ما نباید برای صورتبندی وضع موجود که "وجود آدمی" را نشانه رفته است از "مفاهیم مدیکال" استفاده کنیم. کرونا یا وضعیت کرونایی و موقع پسا-کرونایی همگی به نوعی تقلیل دادن وضع وجودی به موقعیتی اپیدمولوژیک است و توگویی زندگی انسان صرفاً وضعی بیولوژیک دارد که بتوان عالم انسانی را با مفاهیم برآمده از اقلیم زیست شناسانه مفصلبندی کرد. ⚜ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 مرگ، آزادی، انزوا و بی معنایی: چگونه وضع موجود را صورتبندی کنیم؟ ✍ سیدجوادمیری 🔸آیا می توان گفت
🔰 مرگ، آزادی، انزوا و بی معنایی: چگونه وضع موجود را صورتبندی کنیم؟ ✍ سیدجوادمیری 🔸آیا می توان گفت این پدیده ای که ما اکنون با آن مواجه شده ایم این چهار شاخصه بنیادین را با خود بهمراه آورده است؟ 🔹 به نظرم ما نباید برای صورتبندی وضع موجود که "وجود آدمی" را نشانه رفته است از "مفاهیم مدیکال" استفاده کنیم. کرونا یا وضعیت کرونایی و موقع پسا-کرونایی همگی به نوعی تقلیل دادن وضع وجودی به موقعیتی اپیدمولوژیک است و توگویی زندگی انسان صرفاً وضعی بیولوژیک دارد که بتوان عالم انسانی را با مفاهیم برآمده از اقلیم زیست شناسانه مفصلبندی کرد. 🔸این رخداد که وضع انسانی با مفاهیم مدیکال ترسیم شده است خود نشان از "هجوم عقل ابزاری" به "ساحت زندگی" دارد که فیلسوفان و جامعه شناسان انتقادی به گونه ایی شلخته "حفظ مراتب" نمی کنند و این "زندیقی مفهومی" خود به انحاء گوناگون موجب گردیده است که ما نتوانیم فرسایش هستی اجتماعی جامعه خویش را به درستی صورتبندی کنیم. 🔹 بنابراین من بر این باورم که تا اطلاع ثانوی این وضع موجود را "وضعیت کرونایی" ننامم بل آنرا با مفهوم "تعلیق وجود" صورتبندی کنم. اما تعلیق وجود به چه معناست؟‌ کرونا صورت مدیکال دارد ولی معنای وجودی انسان را بر روی کره خاکی متحول کرده است و این تحول چهار ساحت وجود انسانی را که به گونه تاریخمند درونی شده بود را مورد هجمه بنیادین قرار داده است. 🔸کرونا آزادی انسان را گرفته است و حقوقی که در نسبت با بدن انسان و مترتب بر آن است را کاملاً به حالت تعلیق درآورده و هر حرکت بدن را زیر ذره بین پزشکی برده است و نوعی "معلولیت جمعی" بر وجود جمعی و فردی انسان تحمیل کرده است و به نوعی سلب آزادی کرده است. 🔹انسانی که مسلوب از آزادی شده است، تبدیل به عدد می شود و عددی شدن انسان او را دچار انزوا می کند و در وضع کنونی که انزوای پزشکی بر آدمی تحمیل شده است این نوعی انزوای روحی هم بر جان آدمی وارد می کند. بنابراین ما اکنون بنیادی ترین وجه انسانی خویش که آزادی است را از کف داده ایم و انزوا را برای رهایی از مرگ به جان خریده ایم ولی تعلیق زندگی ما را از تمامی هر آنچه انسانی است "جدا" کرده است و "زنجیر صله ارحام" را دریده است و این همه به تمنای نجات حیات آدمی ولی در این میان زندگی به حالت تعلیق درآمده است. 🔸 این تعلیق بی معنایی را بر ما مستولی کرده است. زیرا معنای وجود آدمی در باروری زندگی در نسبت با دیگری است و این نسبت ها که گسست آیا معنا را می توان در نسبت با اشیاء و حفظ تناسب شیئوی زنده نگه داشت؟‌ حال می بینیم که سیطره وضع موجود "مرگ" را در دامن خود داشته است ولی ذهن ها به دلیل چیرگی رویکرد مدیکال "فیزیکِ مرگ" را در نظر گرفته اند و این غفلت موجب شده است ما مرگ وجودی خویش را نبینیم و ندانیم که چگونه در این وضعیت دچار شده ایم. 🔹 به سخن دیگر، وضع ما "وضعیت کرونایی" نیست بل صورتی از نیهیلیسم است که در حال ساختن جهانِ فردا است که در آن نه تنها "خدا" وجود ندارد بل دیگر "جامعه" هم وجود نخواهد داشت. این دغدغه داستایوفسکی بود که می گفت در جهانی که خدا نیست همه چیز مجاز است و پاسخ این چالش را دورکهایم به اینگونه داد که جامعه همان خداست ولی فردا که جامعه هم نیست باید چه را جایگزین کرد؟‌ ⚜ @taammolat74
📑 فصلنامه مجازی ✴️ شماره نخست 💢 زیر نظر دکتر شاه قاسمی 🔸همه از فرهنگ شهرت آگاهند اما هیچ‌کس نمی‌داند چه‌وقت،کجا و چرا این فرهنگ پدید آمده و حفظ این تناقض بزرگترین پیروزی فرهنگ شهرت است.🔸 🖇 اولین شماره این فصلنامه را در پست ذیل دانلود کنید👇👇👇 ⚜ @taammolat74
4_5789412917673723626.pdf
624.8K
📑 فصلنامه مجازی فرهنگ شهرت ✴️ شماره نخست: 🔻سلبریتیِ صداوسیما یا سلبریتیِ واقعی ✍🏻 علی مؤمنی 🔻رابطه فرااجتماعی ✍🏻 دکتر احسان شاه‌قاسمی 🔻سلبریتیزه شدن تلویزیون ایران و اقتصاد توجه ✍🏻 محمد حسین ترکمان 🔻سلبریتیِ کتاب‌باز ✍🏻 داوود طالقانی 🔻ابزار ‌ها از دل مفاهیم بیرون می‌آیند؛ سلبریتی‌ها از دل ابزار ✍🏻 جواد کتابی 🔻چاقویی در دست حاکمیت ✍🏻 علی رئیسی ⚜ @taammolat74
🔉 فایل صوتی| اضطرار به حجت 🔶 سخنرانی| حجت الاسلام علی صفایی حائری(ره) 🔹قسمت اول 🔹🔹انتظار از حجت موجب تحول در زندگی می شود ؛ سوال اینجاست که چگونه تحول صورت می گیرد و با چه وسیله‌ای می توان به تحول رسید؟! ...اضطرار به حجت، افتقار به خدا را در بر می آورد؛ به عبارت ساده تر امام شناسی فقر الی الله را می آورد. از آن طرف هم، خدا استغناء از انسان دارد و در عین استغناء، اشتیاق به ما»🔹🔹 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
استاد صفایی حائری_ اضطرار به حجت1.mp3
8.06M
‍ 🔊 فایل صوتی | اضطرار به حجت سلسله سخنرانی حجت الاسلام حائری (ره) 🔸حقیقت اخلاص برای کسانی شکل می گیرد و حقیقت عمل صالح برای کسانی میسور می شود که از دنیا بیرون رفته باشند پیش از خروجشان از دنیا، و به آخرت مشرف شده باشند پیش از اسارت شان در آن محشر! کسانی که به این حد از اخلاص می رسند طبیعتا تزلزلشان در کنار ولی شان و در غیبت ولی شان کمتر خواهد بود و التهاب شان در غیبت ولی شان کمتر است. بر ولی سنگین نیستند و در غیاب ولی هم مشغول به غیر او نمی شوند و منتظر او هستند وبرای او قدم بر می دارند. به حدی که این اضطرار به لقاء و اخلاص بیاید آمادگی برای پذیرش اولیاء حق ایجاد می شود. 🔹یقین باید بر اعتقاد من و تصمیم گیری های من غالب شود و تاثیر بگذارد چه در رابطه با ولی و چه در رابطه با معاد و چه در رابطه با غیب و وحی و حتی در رابطه با خود الله؛ مادامی که افتقار ما و اضطرار ما به آنها مطرح نشود اثبات آنها چه برهانا و چه شهودا مشکلی را حل نمی کند! ⚜ @taammolat74
40.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کلیپ جان جانان 🔸چقدر تنها و غمگینیم، در این حبس بدون جرم که شاید که مجرمیم اما نمیدانیم! 🔹چقدر عاجز شدیم این روزها اما نمیگوییم، هنوزم مات و مبهوتیم که حتی گفتنش سخت و چه سنگین است برای ما که ما باور کنیم کوچکتر از آنیم و تنها تر از آنیم که پنداریم! 🔸 تاوان کدامین جرم آدم بود نمیدانیم تقدر خداوند است این حال بشر، از بس که یادش رفت خدایی هست نمیدانیم! ⚜ @taammolat74
🔰امرِ غریب و بازسازی واقعیت ✍ محمود مقدسی 🔸این روزها چشم در چشم امرِ غریب دوخته‌ایم؛ چیزی که حیاتِ عینی و روانی ما را به چالش کشیده است، چیزی ورای زندگی روزمرّه که از هیچ‌کجا و بی‌خبر آمده، امری که پیش‌تر تخیّل آن نیز برای بسیاری از ما ناممکن بود. 🔹امر غریب که معمولاً ابتدا نظم نمادین و سپس نظمِ عینی را به چالش می‌کشد (مطابق روایتِ روانکاوی و فلسفه از آن) این‌بار مسیر متفاوتی را انتخاب کرده است: ابتدا نظمِ عینی را آشفته کرده و سپس به سراغ نظمِ نمادین آمده است. امرِ غریب از واقعیتِ آشنای هرروزه ما، هزارتوی گیج‌کننده و حیرت‌آفرینی ساخته و آنچه را پیشتر به بیرون از مرزهای زندگی رانده شده بود، به میانه آورده است: بیماری، مرگ، انزوا، تنهایی، جنون و ... . 🔸 امرِ غریب، حفره‌ای است بلعنده معنا و آفریننده راز؛ هر آنچه را پیشتر ساخته بودیم می‌بلعد و حیرت و معمّا بیرون می‌دهد. 🔹 این روزها علاوه بر همه چیز، با بحرانِ واقعیت و آینده روبروییم؛ واقعیت چیست و آینده کدام است؟ معانیِ پیشین از کار افتاده‌اند. واقعیت مگر آن چیزی نبود که هر روز در آن قدم می‌زدیم و به گوشه و کنارش سرک می‌کشیدیم؟ پس کجاست آن واقعیت؟ آینده مگرساخته رؤیاها و دستانِ ما نبود؟ مگر برایش نمی جنگیدیم؟ پس کجاست آن آینده‌ای که امید می‌داد و مایه تکاپویمان بود؟ 🔸 همه این‌ها را امر غریب بلعیده و نادیدنی کرده است. چه بار سنگینی بر دوش ما گذاشته این امر غریب؟ این روزها باید در کنارِ غم نان و تقلاّی جان، کاری برای رهایی از این واقعیت‌پریشی هم بکنیم. ما این روزها بی‌خانمان (بی‌واقعیت) شده‌ایم. ♦️باید دوباره زمین سفتی بیابیم و خانه تازه‌ای بسازیم. و چه حیرت‌آور است که این روزها واقعیتِ از هم پاشیده بیرون، دوباره نه اینجا و در میان اشیاء که در قلمروِ امواج و کدها (اینترنت) ساخته می‌شود. امرِ غریب، ما را هرچه بیشتر به واقعیتِ پیشتر مجازیمان سوق داده و آن را بیش از هر زمانِ دیگری واقعی کرده است. و باز چه حیرت‌آور است توان آدمی در آفرینشِ چنین جهانی؛ جهانی نادیدنی که جهانِ دیدنی را جان دوباره‌ای بخشیده است. 🔸این روزها غمگین و حیرت‌زده‌ام و همزمان امیدوار و در حالِ تماشا. روزگاری پرسش فلسفه این بود که آیا جایی برای فلسفه‌ورزی باقی مانده است؟ امروز باید پرسید چگونه کسی می‌تواند در این فراخیِ بی‌حد و حصر، فلسفه‌ورزی کند و از پا در نیاید؟ ⚜ @taammolat74
🔰 شوک جدید عصر ما ✍ سیدجواد نقوی 🔸هنوز بعد از دوسال قبول نکرده بودم آنچه نائومی کلاین در کتاب دکترین شوک میگوید توانایی تحقق دارد. هرطور هم حلاجی میکردم قبول نمی کردم، زمانی فرا برسد که بتواند مثل ماشین زمان تمام ذهن‌ها را برای مقطعی متوقف کند و انسان‌ها را تبدیل به مجسمه‌ای در دست سیاست مداران و آکادمسین‌ها کند. ⚜ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 شوک جدید عصر ما ✍ سیدجواد نقوی 🔸هنوز بعد از دوسال قبول نکرده بودم آنچه نائومی کلاین در کتاب دکتر
🔰 شوک جدید عصر ما ✍ سیدجواد نقوی 🔹حتی شوک بنزینی و حتی رسوایی موشکی بعد از سه روز هم من را به آن سطحی که کلاین میگفت راستش را بخواهید نرساند. اما هفته گذشته دچار شوک مشابه آنچه کلاین میگفت شدم. 🔸وقتی دیدم تتلو و یکی از خودش بدتر می توانند پانصد هزار نفر را به لایو بکشانند (معادل پنج تا استادیوم آزادی) و چند شب بعدتر از آن هم حسن آقا میری و جوانی که اخیرا دست به افشاگری علیه سلبریتی ( به نام امین فردین) می‌زند ساعت سه شب میتوانند بالا بیست هزار نفر را به لایو بکشانند و خیلی راحت آقا میری درس دین میدهد و میگوید من همه آهنگ های امیر تتلو را گوش دادم، دیگر زنگ خطری ساده نیست همان شوک است که باور نمی‌کردم! 🔹 اینبار آن را ابتذال و پوپولیست بعلاوه تکنولوژی در قامت گوشی های هوشمند و اینستگرام رقم زده‌اند ان هم دقیقا در چه دوره‌ای ؟ در اوج مبارزه با کرونا که انسان ها اندکی با مرگ فاصله دارند و سیطره علم مدرن هم‌فعلا در حال تحقیق است. یعنی به تعبیری ابتذال و سلبریتی بازی دیگر از مرحله مرگ آگاهی عبور کرده و در قامت انسان فراتر از پسا مدرن حلول کرده که حتی مرگ و حتی ترس و، وحشت هم نمی تواند او را از مصرف یا همان تخدیر سرگرمی های مبتذل دور کند به قول مارک فیشر چنان تکنولوژی و نئولیبرالیسم ‌در کنار انسان پست مدرن بهم پیوند خورده اند که از صدها گره کور هم بدتر است. 🔸 روان آنسان ها ربوده شده و به قول ارسطو انسان‌ها تبدیل به ابزاری جاندار شده‌اند. اما وظیفه ما چیست؟ آیا دلخوش باشیم که الهیات شیعه را با کارهای تحقیقاتی مرتضی فرهادی پیوند دهیم و چند صباحی دیگر هم نظریه دولت اسلامی را خواهیم ساخت و به تمدن اسلامی می‌رسیم یا باور کنیم‌ با دوره‌ای پیچیده طرف هستیم که باید تلاش کنیم‌، ابتدا از شوک خارج شویم و بهتر بگویم از توهم خود ساخته حرکت کنیم... ♦️اگر کمی واقع بین هم باشیم در شرایط پیچیده ای هستیم نباید ساده گذشت و نباید بدون تامل کاری انجام داد: شهرهایمان مصرفی، صدا و سیماهای ما مصرف بعلاوه سرگرمی، کنش گران انتزاعی خاموشی و به حاشیه رانده شدن نخبگان و عدم درک بخش عمده از انقلابی ها!! ⚜ @taammolat74
📮‏دو هزار مرگ در یک روز آن هم به اذعان BBC! کعبه آمال روشنفکران جهان سومی! سجده گاه وطنفروشان داخلی و..به کجا رسیده؟! اگر این رکورد در ایران ثبت شده بود رسانه‌ها چه بلایی سرمان می‌آوردند؟ سلبریتیها چقدرتحقیرمیکردند؟ همه چیزتقصیر انقلاب و اسلام نبود؟ حالا روزه سکوت گرفته اند! ✍ مرسده جوان ⚜ @taammolat74
🔰 انگلیس چگونه با "آنفولانزای اسپانیایی" در ایران نسل‌کشی کرد؟ 🔸 "آنفولانزای اسپانیایی" که مردم آن را "ذکام فرنگی" می‌نامیدند، بلافاصله پس از قحطی بزرگ توسط نیروهای نظامی انگلیسی وارد ایران شد و بیش از یک میلیون ایرانی را به کام مرگ کشاند. ⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰 انگلیس چگونه با "آنفولانزای اسپانیایی" در ایران نسل‌کشی کرد؟ 🔸 "آنفولانزای اسپانیایی" که مردم آن
🔰 انگلیس چگونه با "آنفولانزای اسپانیایی" در ایران نسل‌کشی کرد؟ ✍ محمدقلی مجد نویسنده کتاب «قحطی بزرگ» معتقد است که هیچ کشوری مانند ایران از جنگ جهانی اول آسیب ندید. بزرگترین خسارتی که به ایران وارد شد، کشته شدن و نسل‌کشی حدود 40 درصد از مردم ایران تحت عنوان «قحطی بزرگ» بود. ایران که در این جنگ بی‌طرف بود، متحمل بزرگترین خسارات شد. 🔸نیروهای متخاصم انگلیسی و روسی از شمال و جنوب وارد ایران شدند و باتوجه به نیاز این قوا به غذا و آذوقه، تمام غلات و نیازهای خوراکی مردم ایران توسط نیروهای انگلیسی جمع‌آوری شد. به همین دلیل بین 25 تا 40 درصد مردم ایران به دلیل گرسنگی، سوتغذیه و بیمارهای ناشی از آن کشته شدند. 🔹اما قحطی پایان ماجرا نبود و در پایان جنگ جهانی اول بیماری واگیرداری با نام ویروس آنفولانزای اسپانیایی که مردم آن را ذکام فرنگی نام نهاده بودند در کشور شیوع پیدا کرد. این بیماری را سربازان نیروهای متجاوز وارد کشور کردند و به دامن مردم ایران انداختند. مردمی که از قحطی بزرگ جان سالم به در برده بودند، سیستم ایمنی بدنشان به شدت ضعیف شده و برخی دچار بیماری‌های دیگری هم شده بودند. 🔸بنا بر برخی نوشته‌ها بین 10 تا 25 درصد مردم ایران یعنی 900 هزار تا دو و نیم میلیون نفر به دلیل شیوع این ویروس به کام مرگ فرورفتند. آنفولانزای اسپانیایی که ویروسی همه‌گیر در جهان (دنیاگیر) بود، به نسبت دیگر کشورها، تلفات بسیاری از ایران گرفت. 🔹موج اصلی و بزرگ این بیماری توسط نیروهای انگلیسی و نیروهای نظامی هندی وابسته به انگلیس از جنوب کشور وارد ایران شد و شهرهای جنوبی ایران از جمله بندرعباس، بوشهر و شیراز آلوده شد. 🔸پیوند سه سوغات انگلیسی یعنی قحطی بزرگ، تریاک و آنفولانزای اسپانیایی در کنار ضعف و ناتوانی حاکمان و دولت‌های قاجاریه تلفات بسیار زیادی را از مردم ایران گرفت. 🔹آنفولانزای اسپانیایی گرچه نام آن اسپانیایی است، اما منشا آن اسپانیا نیست؛ مهمترین و رایج‌ترین فرضیه نسبت به منشا این ویروس، مربوط به آمریکاست. مک‌فارلن برنت محقق سیستم ایمنی بدن و برنده جایزه نوبل که مطالعاتش در حوزه آنفولانزاست، استدلال می‌کند که منشا ویروس آمریکا بوده و دلیل انتشار آن در فرانسه به دلیل ورود سربازان آمریکایی به آن کشور بوده است. 📚 منبع: مشرق (با تلخیص و تنظیم) ⚜️ @taammolat74