eitaa logo
تاملات
744 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
341 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
1_446176948.mp3
24.16M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | علل و عوامل خوانشهای متعدد از حادثه 🎙دکتر جلسه ششم 🔹 قرائت جامع و اصیل و تمدن ساز از قیام حسینی علیه السلام 🔗 برای شنیدن قسمت قبل، اینجا رو کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
💠 سلسله سخنرانی معرفت حسینی آیت الله مصباح یزدی ⭕️
حسینیه مجازی کانال تاملات

جلسه نخست : مراتب زیارت جلسه دوم: تاثیر زیارت بر زندگی ما جلسه سوم: مراتب معرفت امام جلسه چهارم : جایگاه امام در عالم جلسه پنجم: راه‌های کسب‌معرفت به امام جلسه ششم: بهترین راه کسب‌معرفت به امام جلسه هفتم: رابطه بین محبت و معرفت جلسه هشتم: بهترین راه کسب محبت امام جلسه نهم: لزوم همراهی محبت با معرفت جلسه دهم: معرفت و محبت، مقدمه اطاعت 📩 نظرات و پیشنهادات و مطالب خود را برای ما ارسال کنید. 🔶🔸 با کانال ما همراه باشید🔸🔶 ⚜️ @taammolat74
🔉 گفتگو ♨️ 🔶 موضوع |گفتمان عاشورا در آثار علامه محمدرضا حکیمی 🎙امیرمهدی حکیمی برنامه سوره قسمت سوم ویژه «تاثیر گفتمان عاشورا در گفتمان‌های فکری_سیاسی معاصر» ⏰ ۱ شهریور ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
گفتمان عاشورا در آثار علامه محمدرضا حکیمی.mp3
40.17M
🔉 گفتگو ♨️ 🔶 موضوع |گفتمان عاشورا در آثار علامه 🎙امیرمهدی حکیمی قسمت سوم 🔹به تعبیر محمدرضا حکیمی عاشورا سرود جهش‌های آزادیبخش در طول تاریخ بوده است. او برای عاشورا رسالتی تاریخی قائل بوده و معتقد است پیام عاشورا پیامی آگاهی بخش به مردم بوده تا مانع تسلیم آنها در برابر طاغوت‌های سیاسی و اقتصادی شود‌. 🔹حکیمی عاشورا را پرچم اجرای عدالت می‌داند که بر قله خورشید نصب شده است. او با این تعبیر برای عاشورا رسالتی عدالتخواهانه نیز قائل است. در نگاه او عاشورا امری همیشه جاری در تاریخ و ویرانگر موانع رسیدن جامعه مظلوم به حقوق خود است. به نظر می رسد مواضع عدالتخواهانه‌ی حکیمی به حرکت درآورنده‌ی موج و مطالبه‌های عدالتخواهی در سال‌های اخیر بوده است. 🔹اگرچه برخی منتقدان ادبیات او را متاثر از ادبیات چپ و مارکسیست می‌دانند؛ او بر مفهوم محوری توحید نیز در بستر گفتمان عاشورایی خود تاکید دارد. 🔗 برای شنیدن قسمت قبل اینجا کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
🔰 بهشت لییبرالی! 🔸ما نیز روحمان را به سرمایه فروخته‌ایم و حق نداریم بگوییم بس است. مدام باید مصرف کنیم. از قضا جهان لیبرال با ایماژهایی که از راه پروپاگاندای رسانه‌ایش بر سر ما آوار کرده، بیشترین سهم را در خلق و انداختنِ “بهشت” به ما داشته است. بهشتی سرشار از مصرف، خوشباشی و لذت. تصویری که در آن محدویتهای خودمان و جهان را فراموش می‌کنیم و چنان اسبی به دنبال هویجی که بر سر چوب کرده‌اند می‌دویم. 🔹از این رو تصویرِ بهشتی را که جهان سرمایه به ما می‌فروشد، زندگی‌های ما را به جهنم بدل کرده، چراکه سرابیست که هیچگاه به آن نخواهیم رسید و تنها چیزی که نصیبمان می شود احساس گناه و عذابیست که از این نرسیدن به بهشت در ما به وجود می‌آید و آزارمان می‌دهد. 🔸امروزه ما از هر سو با فرمانِ «لذت ببر» بمباران می‌شویم. افراد در عذابند چراکه نمی‌توانند به لذتهایی که می‌بینند دست یابند. دیدنِ تصاویرِ بهشت که چون سرابی آنها را در برهوتِ واقعیت آزار می دهد. برای ما بهشتی ترسیم شده که به واسطه‌ی محدودیت‌هایِ این‌جهانی رسیدنِ به آن میسر نیست و ما با سودای آن جهنمی درونی و بیرونی برای خودمان خلق کرده‌ایم. 💢بهشتی که لیبرالیسم برای ما خواب دیده، تعبیرش را در جهنمِ واقعی موجود می‌توان به نظاره نشست. بهشتِ آنان جاییست که انسان باید مدام مصرف کند. آن‌ها خوشبختی را معادلِ مصرفِ هرچه بیشترِ همه چیز گرفته‌اند. سرمایه امیال مازادی را در وجود ما تعبیه کرده که ارضای آن در گروِ مصرفِ افراطی‌ست. و مصرفِ افراطی لاجرم کارِ مشدد می‌طلبد. و از خلالِ این فرایند زندگی و طبیعتمان را ویران می‌کنیم. ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | روز عاشوری ۶۱ قمری چه گذشت؟ 🎙 حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه مسجد الله اکبر دزفول ⏰ روز عاشورا محرم۹۹ ⚜️ @taammolat74 ⚜️ @khosropanah_ir 👇👇👇
روز عاشورا چه گذشت مسجدالله اکبر دزفول۹۹.mp3
17.2M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | روز ۶۱ قمری چه گذشت؟ 🎙 حجت‌الاسلام عبدالحسین مسجد الله اکبر دزفول . . ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | کربلا باز جست سعه صدر گمشده 🎙استاد اصغر طاهرزاده جلسه دوم لب المیزان ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
کربلا باز جست سعه صدر گمشده 2.mp3
5.24M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | ؛ باز جست سعه صدر گمشده 🎙استاد اصغر جلسه دوم 🔹در کربلا دو جبهه در مقابل یکدیگر ایستاده اند که هر دو خود را مسلمان می‌دانند با این تفاوت که یک جبهه تنها فهم خود از اسلام را حق می‌داند و هر فهم دیگری غیر از فهم خود از اسلام را به شدت نفی و تکفیر می کند، و آن جبهه ای است به فرماندهیِ عمر سعد، یعنی امام جماعت مردم کوفه. جبهه ی دیگر جبهه ای است که غم گمراهیِ مخالفان را می خورد و تلاش دارد آن ها را متذکر انحرافشان کند! سخن در باب صمیمیت از دست رفته و بازجست سعه صدر گمشده... 🔗 برای شنیدن قسمت قبل، اینجا رو کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
🔰 در نقد مکتب اگزیستانسیالیسم 🔸مکتب اگزیستانسیالیسم با نفی مکاتب فلسفی، ایدئولوژی ها و نظریه های مربوط به انسان و غیرواقعی قلمداد کردن یافته های علمی و فلسفی در باب وجود انسان، رهیافت نظری خود را زیر سئوال می برد. این مکتب زاییده شرایط خاص زمانی و مکانی سده بیستم و حوادث ناشی از جنگ جهانی دوم در اروپا است که با از میان رفتن آن شرایط، این مکتب نیز اهمیت خود را از دست داد. 🔹اگزیستانسیالیسم بازتاب بحران لیبرالیسم است، لیبرالیسمی که دیگر قدرت پاسخگویی به مسائل و بحران های اجتماعی و تاریخی جامعه را ندارد و چالش های زندگی در جامعه سرمایه داری، احساس درماندگی و نومیدی ذاتی را در مردمان خود دارد و فلسفه وجودگرایی تلاش دارد با طرح مسائل جدید، آرامش خاطر و رضایت از زندگی را به ساکنان نظام سرمایه داری ببخشد. 🔸اصول و مفاهیمی که اگزیستانسیالیسم آن را طرح و تحلیل می نماید، حول فرد انسانی دور می زند و حس بی معنایی و پوچی وجود انسان را به او تلقین می کند و نگرانی و دلهره ای مداوم در اذهان افراد جامعه سرمایه داری غرب رسوخ پیدا می کند. حس پوچ گرایی و یاس به طور ملموس در آثار اندیشمندان اگزیستانسیال وجود دارد که به برخی از آن اشاره می شود: 🔹رسالات کی یرکگور که یکی از پیشگامان این مکتب است، مملو از هراس و ترس و دلهره است، او در آثار خود بیان می دارد که بی معنایی هستی من، مرا از نومیدی و دلهره، احساس عجز و افسردگی عمیق پر کرده است. وی اعتراف می کند که زندگی انسان مدرن در نومیدی و هراس سپری می شود: «هستی بوی پوچی می دهد، چه کسی مرا به این دام انداخته و اکنون مرا وانهاده است؟ چگونه به جهان آمدم؟ چرا با من مشورت نشد؟» 🔸تصور اشتباهی که فلاسفه اگزیستانسیالیست از مسئله مرگ دارند، منجر گشته تا آنان تمامی طول حیات خود را در دلهره، هراس و یاس سپری کنند،؛ چرا که مرگ از دید آنان نیستی و پوچ شدن است و حیات آدمی با گذشت هر ثانیه به لحظه موعود یعنی نیستی جریان دارد، چنین حیاتی نوعی زوال است، در حالی که مرگ آغازی مجدد و حیاتی نوین و فارغ از قیود و قواعد حاکم بر این جهان است. 🔹با مرگ، جهانی فراخ تر و گسترده تر از دنیای محدود فراروی انسان قرار می گیرد. اگر انسان زندگی خود را در مسیر درستکاری و خوبی ها سپری کرده باشد، پس چه باک از مرگ دارد؟! اگر خطا و اشتباهی از او سر زده و اگر عمل خیری انجام داده، مرگ به تمامی این اعمال معنا و محتوا می بخشد و آن عدالت است. بنابراین دلهره و هراس جزای عملی است که انسان دانسته و از روی عمد مرتکب آن شده و امید و انگیزه به حیات، پاداش فردی که لحظات زندگی خود را با خوبی ها سپری می کند. ⚜️ @taammolat74
🔰 استعاره‌های مفهومی و فضاهای قرآن ✍️ علیرضا قائمی نیا 🔸امروزه، تحول چشم‌گیری را در شاخه‌های مختلف و زبان‌شناسی به بار آورده است. این علوم به سرعت در حال گسترش هستند و بسیاری از زمینه‌ها را تحت تأثیر می‌گذارند. یکی از این زمینه‌ها فهم متون دینی است. نظریه استعاره مفهومی و نیز نظریه تلفیق مفهومی از جمله نظریاتی هستند که در علوم شناختی مطرح شده‌اند. ‌ 🔹 نگارنده به کمک این دو نظریه تحلیل جدیدی از زبان استعاری قرآن و ارتباط آن با جهان‌بینی اسلامی را پیش کشیده که بنا به آن، استعاره‌های مفهومی قرآن بخش اجتناب‌ناپذیر هستند. از این رو، می‌توان از راه تحلیل آنها به نگرش اساسی؛ و یا به عبارت دیگر، جهان‌بینی قرآن دست یافت. ‌ 💢 استعاره‌های زبانی قرآن تجلیات استعاره‌های مفهومی آن هستند. این استعاره‌ها به ابعاد مختلف زندگی و تفکر اسلامی شکل می‌دهند. آنها صرفاً جهت زیبایی سخن به کار نرفته‌اند، بلکه با طرح آنها تفکر جاهلی را دگر‌گون می‌کند. ⚜️ @taammolat74
📮 گاه رنجها و محنت‌هایی بر انسانهای پاک و قدیس پیش می‌آید که بازتاب کار آنها نیست بلکه تجربه‌ای است برای ایشان و برای دیگران که ناظر احوال او هستند، آزمونی است در پایداری در راه حق و تعلیمی است مردمان را که در راه حق باید از هیچ رنج و محنتی نهراسند، مانند داستان حضرت ایوب. ✍️ حسین الهی قمشه ای 📚 "در صحبت قرآن" ⚜️ @taammolat74
💠 عشق خونین / سلسله سخنان آیت الله جوادی آملی ⭕️ حسینیه مجازی کانال تاملات جلسه اول جلسه دوم جلسه سوم جلسه چهارم جلسه پنجم جلسه ششم جلسه هفتم جلسه هشتم جلسه نهم جلسه دهم جلسه یازدهم 📩 نظرات و پیشنهادات و مطالب خود را برای ما ارسال کنید. 🔶🔸 با کانال ما همراه باشید🔸🔶 ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | علل و عوامل خوانشهای متعدد از حادثه عاشورا 🎙دکتر احمدحسین شریفی جلسه هفتم مسجد چهارده معصوم سال ۱۳۹۷ . ⚜️ @taammolat74 ⚜️ @ahmadhoseinsharifi👇👇👇
1_449066391.mp3
26.74M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | علل و عوامل خوانشهای متعدد از حادثه 🎙دکتر جلسه هفتم 🔹 معرفی و نقد سه خوانش دیگر از قیام حسینی علیه السلام 🔗 برای شنیدن قسمت قبل، اینجا رو کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
🔉 گفتگو ♨️ 🔶 موضوع | سرمایه‌داری دینی و عاشورا 🎙مصطفی زالی برنامه سوره قسمت چهارم ویژه «تاثیر گفتمان عاشورا در گفتمان‌های فکری_سیاسی معاصر» ⏰ ۲ شهریور ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
سرمایه‌داری دینی و عاشورا.mp3
38.12M
🔉 گفتگو 🔶 موضوع | سرمایه‌داری دینی و 🎙 قسمت چهارم 🔹برخی با مرور سیرۀ پیامبر در صدر اسلام و احکام فقهی اسلام در حوزۀ اقتصاد، اسلام را دینی در تأیید و توسعۀ سرمایه‌داری معرفی می‌کنند. اگرچه نظریه پردازان به صراحت مدعی نمی‌شوند که سرمایه‌داری در اسلام ریشه دارد؛ بلکه به این ایده می‌پردازند که در صدر اسلام می‌توان برای اولین بار در تاریخ، جلوۀ سرمایه‌داری را مشاهده کرد. 🔹این نظریه و تفکرات مشابه آن در ایران نیز مدافعانی دارد که معمولاً از سمت منتقدان، به شناخت نادرست یا گزینشی از اسلام متهم و یا به عنوان ذینفعانی معرفی می‌شوند که سعی دارند سرمایه‌داری را با حجابی دینی بپوشانند. 💢از نگاه پژوهشگران در میان حامیان الگوی سرمایه‌داری دینی باید به نقش سرمایه‌داران مذهبی سنتی بازار نیز توجه کرد. 🔗 برای شنیدن قسمت قبل اینجا کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
🔰راهنمای فلسفی زیستن 📍به نظر من هر کسی، دست‌کم به دو دلیل ساده، باید کمی فلسفه بخواند: 🔸نخست این‌که بدون فسفه نمی‌توانیم معنای دنیایی را که در آن زندگی می‌کنیم بفهمیم. فلسفه بهترین آموزش زندگی است و حتی از تاریخ و نیز بهتر است. چرا؟ خیلی ساده است. 🔹چون همهٔ اندیشه‌ها و باورها و ارزش‌های ما، خواه بدانیم خواه ندانیم،‌ در درون الگوهایی از قرار گرفته و معنا یافته‌اند که در طول تاریخ فکری بشر ایجاد شده‌اند و بنابراین درک گستره و منطق و پیامدهای آن‌ها نیازمند درک این الگوهاست. 🔸دوم این‌که آشنایی با متون اصلی فلسفه، علاوه بر این که ما را به درک خویشتن و دیگران قادر می‌سازد، کمکمان می‌کند تا بهتر و آزادتر زندگی کنیم. همان‌طور که بسیاری از اندیشمندان معاصر گفته‌اند: فلسفه بازیچه نیست و هدف آن حتی درک بهتر دنیا و جایگاه ما در آن نیز نیست، بلکه گاهی فقط «جان به در بردن» است. 🔹فلسفه است که توان بر ترس‌هایی را به ما می‌دهد که می‌توانند ما را در زندگی فلج کنند. و اشتباه است که بپنداریم چیزهایی همچون روان‌شناسی مدرن می‌توانند جایگزین آن شوند. یعنی یادگیری زیستن، یادگیری نترسیدن از چهره‌های مختلف مرگ؛ یا به زبان ساده‌تر، یادگیری پیروزی بر ابتذال زندگی روزمره، یعنی ملال و حس گذر زمان این‌ها انگیزهای نخست مکاتب یونان باستان بودند. 💢پیام آن‌ها باید گوش شنوایی بیابد، چون برخلاف آن‌چه در و علوم انسانی رخ می‌دهد، فیلسوفان گذشته در زمان حال با ما سخن می‌گویند. و این چیزی است که سزاوار تأمل و تفکر است. 📚راهنمای فلسفی زیستن؛ لوک فری ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | عاشورا از تحریف تا تفسیر بخش اول 🎙 استاد رحیم پور ازغدی نشست همه چیز در اوج دانشگاه فردوسی مشهد ⏰ محرم 1397 ⚜️ @taammolat74 ⚜️ @rahimpoor_azghadi 👇👇👇
کربلا،همه چیز در اوج.mp3
14.83M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | از تا تفسیر بخش اول 🎙 استاد . . ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | کربلا باز جست سعه صدر گمشده 🎙استاد اصغر طاهرزاده جلسه سوم لب المیزان ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
W4T_Moharam_99_-3(Karbala_bazjoste_sesadre_gomshodeh)_lobolmizan[H].mp3.mp3
8.94M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | ؛ باز جست سعه صدر گمشده 🎙استاد اصغر جلسه سوم 🔹در کربلا دو جبهه در مقابل یکدیگر ایستاده اند که هر دو خود را مسلمان می‌دانند با این تفاوت که یک جبهه تنها فهم خود از اسلام را حق می‌داند و هر فهم دیگری غیر از فهم خود از اسلام را به شدت نفی و تکفیر می کند، و آن جبهه ای است به فرماندهیِ عمر سعد، یعنی امام جماعت مردم کوفه. جبهه ی دیگر جبهه ای است که غم گمراهیِ مخالفان را می خورد و تلاش دارد آن ها را متذکر انحرافشان کند! سخن در باب صمیمیت از دست رفته و بازجست سعه صدر گمشده... 🔗 برای شنیدن قسمت قبل، اینجا رو کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
🔰 آموزه نجات منشأ پلورالیسم دینی 🔸این عامل عمده ترین مسئله کلامی موثر در پیدایش پلورالیسم دینی است. بر اساس این آموزه در کلام مسیحی، فقط کسانی رستگار می شوند و از قهر و دوزخ الهی نجات می یابند که به ربوبیت و مرگ فدیه وار حضرت عیسی(ع) ایمان آورند. کسانی که به این آموزه اعتقاد ندارند یا غسل تعمید انجام نداده اند، نمی‌توانند به بهشت راه یابند. 🔹در مقابل این دیدگاه تنگ نظرانه «کارل ری نر» کاتولیک دیدگاه شمول گرایی را مطرح کرد که معتقد بود؛ پیروان درستکار و صالح ادیان دیگر هم رستگار می‌شوند، چرا که آنها نیز در واقع مسیحی هستند. با این حال شمول گرایی نیز مانند انحصارگرایی تنها راه نجات را مسیحیت می دانست. 🔸جان هیک متکلم پروتستان به این مقدار هم راضی نشد و آن را نیز تنگ نظرانه می دانست، لذا قائل شد که هرکس با هر عقیده ای می تواند به بهشت راه یابد، به این شرط که از راه یکی از ادیان به حق توجه کند و از توجه به خود منصرف شود. 🔹این دیدگاه پلورالیسم دینی نام گرفت که برای گشودن در بهشت بر روی پیروان دیگر ادیان، مرز میان حق و باطل، ثنویت و تثلیث، توحید و شرک را برمی‌دارد. هیک و پیروان او از دیدگاه پلورالیسم در نجات به حقانیت و صدق منتقل شده، معتقدند که آموزه های همه ادیان توحیدی و غیرتوحیدی و اعتقادات شان درست و حق و مطابق با واقع است و نمی توان ادعا کرد که دینی در میان ادیان منحرف و باطل است. 🔸در واقع پلورالیسم دینی پاسخ به پرسش در مورد تنوع ادیان وحیانی و غیروحیانی با مذاهب گوناگون آنهاست، یعنی از یک طرف تنوع و تکثر ادیان و مذاهب به عنوان یک واقعیت خارجی قابل انکار نیست و از طرف دیگر یک اندیشمند دینی باید موضع و دیدگاه خود را نسبت به این واقعیت روشن کند و بیان کند که هر شخص دینداری نسبت به ادیان دیگر باید چه نگرشی داشته باشد. پلورالیسم دینی در مقابل انحصارگرایی، شمول گرایی و ابطال گرایی، پاسخی به این پرسش ها است. 💢در کشور ما هم برخی از روشنفکران به تبعیّت از جان هیک (طراح طرح پلورالیسم دینی) و با استفاده از تجربیات قبلی محمد ارکون و فضل الرحمان، سعی در بومی سازی نظریه پلورالیسم دینی دارند. ⚜️ @taammolat74
📮ولایت، ملاک تحقق‌عدالت‌است. درسیرصعودی‌ خود،جزءشون امام وفقیه‌ عادلی است که ملکه فرقان دراو تحقق یافته. بنابرقاعده سنخیت موجودی میتواند علتِ تحقق امری شود که کمال آن معلول را داشته باشد. فردی میتواند درمسیرتحقق عدالت حرکت کند که خودعدلِ نفس داشته و عادل شده باشد. ویا تابع امر فرد عادل باشد.به همین‌دلیل‌قیام‌عدالت مبتنی برشخص عادل است. ⚜️ @taammolat74
🔰مشتاقی و مهجوری 🔸بی‌قرار فرارسیدن 99 بودیم. این دفعه فرق داشت. می‌خواستیم بار دل را در غم شهادت سردار و سال پر فرازونشیب پشت سر، همراه با کاروان زینبی، بعد از 40 روز در محضر امام خود سبک کنیم و با کوله‌باری پرامید قدم به قرن تازه هجری خورشیدی بگذاریم. 🔹کرونا، برنامه‌ریزی‌های را به هم ریخت و ما را بیشتر در ژرفای حکمت امیرالمومنین (ع) غوطه‌ور کرد که فرمود: «خداوند سبحان را به درهم شكستن عزم‌ها و فرو ريختن تصميم‌ها و برهم خوردن اراده‌ها و خواست‌ها شناختم». حالا اربعینی در محرومیت و اشتیاق مملو از پیشرفت در شناخت ابعاد معرفتی، ابعاد عاطفی، ابعاد سیاسی و اجتماعی و فرهنگی پیش روی ماست. 🔸این روزها فضای مجازی در داغ فراق اربعین، داغ‌تر از همیشه شده است. کاربران بسیاری از کشورهای مختلف در اظهار این هجران و دوری، مطالبی در صفحات خود منتشر می‌کنند و در این میان در صفحات ایرانی‌ها به عنوان پرتعدادترین زائران اربعین، بعد از عراقی‌ها بیش از همیشه غوغاست. 🔹بسیاری از کاربران با مرور خاطرات خود از شرکت در راهپیمایی اربعین سال‌های گذشته در تويیتر و اینستاگرام، سعی می‌کنند درد این هجران را تسکین دهند. بسیاری دیگر نیز با ‌‌طلب نیابت زیارت از کاربران عراقی، حسرت‌شان را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند تا شاید غم دوری سبک‌تر شود. در این میان بازار شعر و اشک داغ است. یکی از کاربران تويیتر نوشته است: «به اشک چله گرفتم که محترم باشم/ ولی نشد که شب اربعین حرم باشم» ⚜️ @taammolat74