تاملات
🔰 شما نه تنها حاشیهساز، که خودِ حاشیهاید! سخنی با «مشهورانِ بی دلیل» شبکه های اجتماعی ✍️ حسینعلی
🔰 شما نه تنها حاشیهساز، که خودِ حاشیهاید!
✍️ حسینعلی رحمتی
🔸 شما نه تنها حاشیهسازید، بلکه خود حاشیهنشین شهرهای #شبکههای_اجتماعی هستید که میلیون ها شهروندش به طور اخلاقی از این شبکه ها استفاده می کنند، اما باید تاوان حاشیهسازیهای غیراخلاقی شما را بپردازند.
🔹بنابراین، وقتی در دامِ فریبنده ای که خود ساخته اید گرفتار می شوید و تشت رسوایی روابط غیراخلاقی و کارهای بی حساب و کتاب تان در برابر دیدگان دیگران فرو می افتد و مورد انتقاد قرار می گیرید، به جای سرزنش دیگران، خود را توبیخ کنید که هیزم چنین آتشی را فراهم کرده اید. به تعبیر قرآن، این پیامد مصیبتی است که به دست خود ایجاد کرده اید («وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْديكُمْ»؛ سوره شوری، آیه30).
🔸مشهور شدن توسط دیگران یا مشهور کردن خود در #فضای_مجازی یک شمشیر دولبه است که همیشه لزوما به نفع شخص مشهورشونده نیست، به ویژه اگر شخص جزو «مشهورانِ بی دلیل» فجازی باشد؛ یعنی کسانی که نه هنر خاصی دارند، نه علم وفن و مهارتی، نه نقشی مهم در عرصه سیاست و اجتماع؛ اما به خاطر برخی کارهای بی ارزش یا کم ارزش در شبکه های اجتماعی برای خود اسم و رسمی به دست آورده و شاخ شده اند.
🔹این افراد وقتی دچار تبعات غیراخلاقی گفتار و رفتار خود می شوند به دیگران انتقاد می کنند که چرا برایشان حاشیه ساخته اند یا چرا آنها را قضاوت کرده اند. در حالی که توجه ندارند، یا نمی خواهند بپذیرند، که خودشان با نادیده گرفتن #مسوولیت_اخلاقی، زمینه چنین کاری را فراهم کرده اند. از این رو باید خود را سرزنش کنند نه دیگران را.
🔸اینان مهار رفتار خود را به دست شیطان سپرده اند ولی توجه ندارند که در قیامت حتی #شیطان هم از آنان دفاع نمی کند و می گوید من فقط شما را به بدی ها فراخواندم اما این شما بودید که دعوتم را اجابت کردید. پس اینک نیز فقط خود را سرزنش کنید نه مرا («وَ ما كانَ لِيَ عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلاَّ أَنْ دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لي. فَلا تَلُومُوني وَ لُومُوا أَنْفُسَكُم»؛ سوره ابراهیم، آیه 22).
به عبارت دیگر، از شماست که بر شماست:
چون نیک نظر کرد پرِ خویش بر آن دید / گفتا زکه نالیم که از ماست که بر ماست(ناصرخسرو قبادیانی)
⚜️ @taammolat74
🔉 درسگفتار
#اختصاصی
🔶 موضوع |مبانی نظری غرب مدرن
🎙 محسن بهرامی
جلسه نهم
کانال تلگرامی اشراق
⏰ 6 خرداد 1399
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
مبانی نظری غرب مدرن 9.mp3
13.82M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |مبانی نظری #غرب_مدرن
🎙 #محسن_بهرامی
جلسه نهم
⬅️مبانی نظری غرب مدرن
3- اندیشه ترقی(سیرخطی تاریخ)
💢(پیتیریمسوروکین) جامعهشناس آمریکایی روسیتبار وبنیانگذار تئوری تقارب در جامعهشناسی. وی به تباین ذاتی میان ادوار تاریخی قائل بود.ودر جامعه شناسی فرهنگی خویش به نقد تئوری اندیشه ترقی پرداخت.
🔗 برای شنیدن جلسه قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
🔰دگردیسی انگاره اهریمن از اسطوره «شیطان بزرگ» به سازه مدرن «دولت امریکا»
✍️ محمدعلی روزبهانی
📍 «اهریمن» مفهومی اسطوره ای و یکپارچه است که بنیاد و ذات آن شیطانی و نحس است. با اهریمن تنها می بایست مبارزه کرد، گفتگو با اهریمن، فارغ از متن و محتوای سخن، درآمدن در سپاه اهریمن است. مبارزه با اهریمن ازلی و ابدی است، آنچنان که دشمنی شیطان با انسان از هبوط بشر آغاز و تا پایان جهان همچنان برپاست. انقلاب اسلامی با نفی اهریمنی به نام «شیطان بزرگ» ممکن شد. سربرآوردن موجودیتی با هویت یگانه که مرزهایش به ناگزیر دیگری خویش را مشخص کرده بود.
⚜️ @taammolat74👇👇👇
تاملات
🔰دگردیسی انگاره اهریمن از اسطوره «شیطان بزرگ» به سازه مدرن «دولت امریکا» ✍️ محمدعلی روزبهانی 📍 «اه
🔘 بخش نخست
🔸وقتی فوکو انقلاب اسلامی را « انقلاب به نام خدا» نامید، بدیهی بود اهریمن «شیطان بزرگ» باشد. آمریکا شیطان بزرگ بود تمامیت یافته تمام غرب تمدنی، آمریکا تمامیت غرب بود از یونان تا یونایتد استیت، از چین و شوروی تا آفریقای جنوبی و ژاپن و منطقه اسکاندیناوی.
🔹چهل سال قطع رابطه و عدم «گفتگو» با شیطان بزرگ، تا زمانی که شمایل اسطوره ای اهریمن بر پا بود، ممکن شد. فرصتی یگانه برای ملت و مردمی یگانه در جهان که بعید است بدینسان دیگر تکرار گردد.
🔸هر فرصتی در دل خود تهدیدی را حامل است و هر تهدیدی نیز حامل فرصتی است. فرصت نفی وجود اهریمنی دیگری انقلاب اسلامی، فرصتی بود برای تبلور و برافراشتگی هویت ممتاز امری غریب و هماوردطلب برای تمدن جهانگیر غرب.
🔹اما هر اسطوره ای وقتی خاکی می شود و به زمین میرسد، ناگزیر از رویارویی با ایده ی محاسبه است. ایده ی محاسبه هر اسطوره ای را، چه اهورایی، چه اهریمنی- چه رحمانی، چه شیطانی را به زعم خویش محاسبه پذیر و قابل پیش بینی می سازد.
💢ایده ی محاسبه، مبارزه را به محاسبه دو سوی یک معادله و در نهایت به یک معامله بدل می سازد. با شیطان بزرگ نمی شود مذاکره کرد، اما وقتی اسطوره ی اهریمنی به زیر می آید و در جهانی تخت و افقی و بدون اسطوره، به مثابه دشمن یا رقیب مقابلت و هم قد و شانه به شانه می ایستد، جهان مذاکره پرده می گشاید. اگرچه جهان دینی هرگز افقی شدن عالم را نخواهد پذیرفت و البته این به نحو هستی شناختی نیز نه هرگز ممکن خواهد بود.
✔️ این یادداشت ادامه دارد...
⚜️ @taammolat74
🔉 نشست علمی
#اختصاصی
🔶 موضوع |بررسی گفتمان بدیل سازش در مواجهه با فشارهای تحریمی آمریک ا
▪️ دکتر شاهویسی
▪️مسعود براتی
▪️علیرضا فرقانی
بخش نخست
بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی تهران
⏰ ۱۷ آبان ۹۹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
افول استکبار.mp3
32.25M
🔉 نشست علمی
🔶 موضوع |بررسی #گفتمان_بدیل_سازش در مواجهه با فشارهای تحریمی آمریکا
▪️ دکتر #شاهویسی
▪️#مسعود_براتی
▪️#علیرضا_فرقانی
بخش نخست
🔹اصلیترین انحراف و تحریف زمانی رخ میدهد که بگوییم مشکلات را میتوان از طریق مذاکره حل کرد.
🔹به احتمال زیاد تا زمان استقرار بایدن به عنوان رئیس جمهور منتخب آمریکا در ایران یک فرشته سازی و وجهه سازی جدی از او و همچنین یک چهرهسازی از افرادی که میتوانند در انتخابات ریاست جمهوری کشورمان زوج مکمل بایدن باشند صورت بگیرد.
🔹 آمریکاییها معتقدند اگر سیگنال مذاکره را به طور واقعی، باورپذیر و جدی به ایران بدهند این اتفاق در انتخاب مردم بسیار تاثیر گذار خواهد بود و آنها میتوانند انتخابات ایران را تحت تاثیر قرار بدهند تا زوج مکمل بایدن با اقبال و سهولت بیشتری به عنوان رئیس جمهور ایران انتخاب شود.
🔹جریان تحریف جریانی است که مذاکره را تنها راهکار حل مشکلات میداند؛ با این وجود تنها جریان غرب گرا و دولت نیستند که معتقدند مذاکره راه حل است و جواب میدهد؛ بلکه در بین اصولگرایان نیز جریانی وجود دارد که مذاکره را راه حل میداند...
⚜️ @taammolat74
♨️ داود فیرحی پژوهشگر علوم سیاسی و اندیشه سیاسی اسلام بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.
🔸این استاد علوم سیاسی چندی پیش بر اثر ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شد و به گفته پزشک معالجش از همان ابتدا شرایط تنفسی مطلوبی نداشته است واین اواخر هم شرایطش وخیمتر شده بود و در کمای مصنوعی به سر میبرد. «قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام»، «دولت اسلامی و تولیدات فکر دینی»، «آستانهٔ تجدّد؛ در شرح تنبیه الامة و تنزیه الملة» و «فقه و حکمرانی حزبی» از جمله آثار منتشر شده وی در این سالها بود.
🔹با اینکه بنده پروژه فکری ایشان را متعلق به جبهه فکری روشنفکری می دانم که شاهبیت ایدهاش، #لزوم_انطباق_انقلاباسلامی با تمدن غالب مدرن است، ولی به جدّ متعقد بودم که وجود امثال ایشان که #مواجهه_نظری و #چالش_تئوریک با انقلاب اسلامی میکند، برای عرصه عقلانیت و خردورزی انقلابی بسیار مایه برکت است و زمینهی اندیشیدن جبهه فکری انقلاب اسلامی به بنیانهای انقلاب اسلامی را فراهم میسازد و مانع تبدیل شدن آنها به #کلیشه می شود.
خداوند ایشان را مورد مغفرت خود قرار دهد و به بازماندگان ایشان صبر جمیل عنایت نماید🌺
⚜️ @taammolat74
⚜️ @alimohammadi1389
هدایت شده از فکرت
✅اختصاصی
📱# لایو
🔻موضوع: نقدر رویکرد روش شناسی دکتر فیرحی
🎙دکتر ذبیح الله نعیمیان
➕فکرت
⬅️پنج شنیه 22آبان ساعت18:00
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
📌آدرس پیج؛
📱@fekratnet
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🔰پروژه فکری داود فیرحی از کار سید جواد طباطبایی جلوتر است!
✍️ محمدعلی بیگی
🔸بر اهل نظر پوشیده نیست که در نظر جواد طباطبایی، ایران و اندیشه ایرانشهری جز خوانشی مدرن از مآثر تاریخی کهن ما نیست. طباطبایی معتقد است «سنت اندیشه در ایران»، درصورتی میتوانست زنده و زاینده باشد که اندیشه دوران جدید تاسیس میشد و با توجه به مبانی جدید این تاسیس، سنت مورد تفسیر مجدد قرار میگرفت.
🔹لذا طباطبایی تعلقی به عالم ایرانی ندارد بلکه درصدد پوشاندن هر چه بیشتر عالم ایرانی و سیطره وضع مدرن است. او که از علمای مشروطهخواه بابت «درنیافتن تفاوت حیثیات تاریخی» میان عالم اسلام و عالم مدرن، تمجید میکند، طبیعتا نمیتواند به فیرحی بابت همین خطا خرده گیرد. کار و پروژه دکتر فیرحی، علاوهبر اینکه ادامه منطقی کار طباطبایی است، دو بصیرت اساسیتر هم در خود دارد.
🔸یکی از بصیرتهای اساسی که در فیرحی هست توجه به «اقتضائات علمی عالم مدرن» است. علم در عالم جدید دیگر با «نظر» و «فلسفه» چندان سروکاری ندارد و به تعبیر فیلسوفانه، «علم فکر نمیکند» ناظر به همین مطلب است. فیرحی با درک این نکته، از «تاریخپریشی مورد تمجید و استفاده طباطبایی در ایدئولوژیبافی» گذر کرده و آن را در فقه بهکار برده است.
🔹صیرت دیگر فیرحی آن است که برخلاف طباطبایی -که توان دیدن هیچ افق دیگری جز افق مدرن را ندارد- نسبت به سایر افقها کور و نابینا نیست و میداند که نسخهاش با اشکالات اساسی مواجه است. فیرحی مکررا در جلسات میگوید و گفته است که اگر کسی راهی بهتر سراغ دارد، بگوید.
⚜️ @taammolat74
🔰 نگاهی بر پروژه فکری داود فیرحی
✍️ محمدرضا مرادی طادی
📍از منظر تبار اندیشه به نظر میرسد پروژه فقه سیاسی فیرحی، مشخصاً از فقه مشروطه آب می خورد. امّا از منظر مبانی معرفتی به نظر میرسد در تجدد و مدرنیته به سرانجام میرسد. سه لایۀ عظیم معرفتی/هویتی که کلیّتِ حیات فکری ما و اضلاع تمدنیمان را تشکیل می دهد (ایران، اسلام، مدرنیته) – لایههایی که در بیشتر تنشهای اندیشی/اجتماعی ما حاضر است؛ فیرحی سازۀ فقهی را از لایۀ اسلامیّتِ تمدن ما گرفته است و آن را بر مبنای مفاهیمی مأخوذ از تجدد «به صدا در آورده» است!
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 نگاهی بر پروژه فکری داود فیرحی ✍️ محمدرضا مرادی طادی 📍از منظر تبار اندیشه به نظر میرسد پروژه فق
✔️ [ادامه...
🔘 بخش 1 از 2
🔸اگر بپذیریم که زمان و مکان پیش شرطهای هرگونه آگاهی، از جمله معرفت سیاسیاند، از همین رو، می توانیم بگوییم که جایگاه #فیرحی مانند #طباطبایی ایران+تجدّد است. با این توضیح که چون ایران نمیتواند یک کلیّت یکپارچۀ متصلّب بسیطی باشد که بر مبنای قاعدۀ همه یا هیچ یا باید تمام آن را پذیرفت یا تمام آن را به کناری نهاد، فیرحی مولفۀ فقه و شریعت آن (#تمدن_ایرانی) را گرفته است و تغلیظ کرده است و طباطبایی عنصر ایرانیّت آن را!
🔹پس از نظر «گاهشناسی» هر دو در زمان و #زمانۀ_تجدد ایستادهاند و از دید «جایشناسی» هر دو در ایراناند؛ البته با این تفاوت که فیرحی میخواهد از منابع فکری موجود در لایۀ اسلامیّت تمدن ایرانی برای یک «تجدد سیاسی فقهی» بهره ببرد و طباطبایی به دنبال آن است تا از لایۀ #ایرانیّت تمدن ایرانی به یک «#تجدد_سیاسی_ایرانی» برسد.
💢پس غایت القصوای هر دو هم متجددانه است و هم سیاسی و بی تردید «مسئلۀ ایران» در آغازگاهها، در منابع و در دغدغهها، در هر دو دستگاه فکری حاضر است، امّا با این حال، این دو، در دو ساحت متفاوت و مختلف قرار دارند.
🔸دستگاه فکری فیرحی معطوف ادارۀ #دموکراتیک جامعه با امکانات فقه است (وجه تأسیسی و کم و بیش آیندهگرا) و نظام اندیشی طباطبایی خواهان حفظ و تحکیم موجودیّتی به نام ایران (وجه تحکیمی و بیشتر گذشتهگرا). یکی دربارۀ ادارۀ جامعه سخن می گوید و دیگری درباب بقای آن.
🔹با توجه به آثار و مباحثی که فیرحی نوشته و طرح کرده است، تقریباً دستگاه فکری فقه سیاسی او را می توان با وضوح قابل توجهی ترسیم کرد. فیرحی می خواهد با توسل به تاکتیک «برجسته سازی امکانات دموکراتیک متون دینی»، دین را ابتدا از وجوهات اقتدارگرایانۀ آن تهی سازد و از منظری کاملاً مدرن تفسیری دموکراتیک از آن ارائه کند و نشان دهد که خوانشِ اقتداری از نص – که در سدههای میانه شکل گرفت – تنها یک قرائت ممکن بود که وامدار نظام قدرت در همان دوره است و نه از ذاتیّات دین.
⚜️ @taammolat74