eitaa logo
تاملات
768 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
346 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
تاملات
🔰دگردیسی انگاره اهریمن از اسطوره «شیطان بزرگ» به سازه مدرن «دولت امریکا» ✍️ محمدعلی روزبهانی 📍 «اه
🔘 بخش نخست 🔸وقتی فوکو انقلاب اسلامی را « انقلاب به نام خدا» نامید، بدیهی بود اهریمن «شیطان بزرگ» باشد. آمریکا شیطان بزرگ بود تمامیت یافته تمام غرب تمدنی، آمریکا تمامیت غرب بود از یونان تا یونایتد استیت، از چین و شوروی تا آفریقای جنوبی و ژاپن و منطقه اسکاندیناوی. 🔹چهل سال قطع رابطه و عدم «گفتگو» با شیطان بزرگ، تا زمانی که شمایل اسطوره ای اهریمن بر پا بود، ممکن شد. فرصتی یگانه برای ملت و مردمی یگانه در جهان که بعید است بدینسان دیگر تکرار گردد. ‌ 🔸هر فرصتی در دل خود تهدیدی را حامل است و هر تهدیدی نیز حامل فرصتی است. فرصت نفی وجود اهریمنی دیگری انقلاب اسلامی، فرصتی بود برای تبلور و برافراشتگی هویت ممتاز امری غریب و هماوردطلب برای تمدن جهانگیر غرب. 🔹اما هر اسطوره ای وقتی خاکی می شود و به زمین میرسد، ناگزیر از رویارویی با ایده ی محاسبه است. ایده ی محاسبه هر اسطوره ای را، چه اهورایی، چه اهریمنی- چه رحمانی، چه شیطانی را به زعم خویش محاسبه پذیر و قابل پیش بینی می سازد. 💢ایده ی محاسبه، مبارزه را به محاسبه دو سوی یک معادله و در نهایت به یک معامله بدل می سازد. با شیطان بزرگ نمی شود مذاکره کرد، اما وقتی اسطوره ی اهریمنی به زیر می آید و در جهانی تخت و افقی و بدون اسطوره، به مثابه دشمن یا رقیب مقابلت و هم قد و شانه به شانه می ایستد، جهان مذاکره پرده می گشاید. اگرچه جهان دینی هرگز افقی شدن عالم را نخواهد پذیرفت و البته این به نحو هستی شناختی نیز نه هرگز ممکن خواهد بود. ✔️ این یادداشت ادامه دارد... ⚜️ @taammolat74
🔉 نشست علمی 🔶 موضوع |بررسی گفتمان بدیل سازش در مواجهه با فشارهای تحریمی آمریک ا ▪️ دکتر شاه‌ویسی ▪️مسعود براتی ▪️علیرضا فرقانی بخش نخست بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی تهران ⏰ ۱۷ آبان ۹۹ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
افول استکبار.mp3
32.25M
🔉 نشست علمی 🔶 موضوع |بررسی در مواجهه با فشارهای تحریمی آمریکا ▪️ دکتر ▪️ ▪️ بخش نخست 🔹اصلی‌ترین انحراف و تحریف زمانی رخ می‌دهد که بگوییم مشکلات را می‌توان از طریق مذاکره حل کرد. 🔹به احتمال زیاد تا زمان استقرار بایدن به عنوان رئیس جمهور منتخب آمریکا در ایران یک فرشته سازی و وجهه سازی جدی از او و همچنین یک چهره‌سازی از افرادی که می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری کشورمان زوج مکمل بایدن باشند صورت بگیرد. 🔹 آمریکایی‌ها معتقدند اگر سیگنال مذاکره را به طور واقعی، باورپذیر و جدی به ایران بدهند این اتفاق در انتخاب مردم بسیار تاثیر گذار خواهد بود و آن‌ها می‌توانند انتخابات ایران را تحت تاثیر قرار بدهند تا زوج مکمل بایدن با اقبال و سهولت بیشتری به عنوان رئیس جمهور ایران انتخاب شود. 🔹جریان تحریف جریانی است که مذاکره را تنها راهکار حل مشکلات می‌داند؛ با این وجود تنها جریان غرب گرا و دولت نیستند که معتقدند مذاکره راه حل است و جواب می‌دهد؛ بلکه در بین اصولگرایان نیز جریانی وجود دارد که مذاکره را راه حل می‌داند... ⚜️ @taammolat74
♨️ داود فیرحی پژوهشگر علوم سیاسی و اندیشه سیاسی اسلام بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت. 🔸این استاد علوم سیاسی چندی پیش بر اثر ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شد و به گفته پزشک معالجش از همان ابتدا شرایط تنفسی مطلوبی نداشته است واین اواخر هم شرایطش وخیم‌تر شده بود و در کمای مصنوعی به سر می‌برد. «قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام»، «دولت اسلامی و تولیدات فکر دینی»، «آستانهٔ تجدّد؛ در شرح تنبیه الامة و تنزیه الملة» و «فقه و حکمرانی حزبی» از جمله آثار منتشر شده وی در این سال‌ها بود. 🔹با اینکه بنده پروژه فکری ایشان را متعلق به جبهه فکری روشنفکری می دانم که شاه‌بیت ایده‌اش، با تمدن غالب مدرن است، ولی به جدّ متعقد بودم که وجود امثال ایشان که و با انقلاب اسلامی می‌کند، برای عرصه عقلانیت و خردورزی انقلابی بسیار مایه برکت است و زمینه‌ی اندیشیدن جبهه فکری انقلاب اسلامی به بنیان‌های انقلاب اسلامی را فراهم می‌سازد و مانع تبدیل شدن آنها به می شود. خداوند ایشان را مورد مغفرت خود قرار دهد و به بازماندگان ایشان صبر جمیل عنایت نماید🌺 ⚜️ @taammolat74 ⚜️ @alimohammadi1389
هدایت شده از فکرت
✅اختصاصی 📱# لایو 🔻موضوع: نقدر رویکرد روش شناسی دکتر فیرحی 🎙دکتر ذبیح الله نعیمیان ➕فکرت ⬅️پنج شنیه 22آبان ساعت18:00 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس پیج؛ 📱@fekratnet 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🔰پروژه فکری داود فیرحی از کار سید جواد طباطبایی جلوتر است! ✍️ محمدعلی بیگی 🔸بر اهل نظر پوشیده نیست که در نظر جواد طباطبایی، ایران و اندیشه ایرانشهری جز خوانشی مدرن از مآثر تاریخی کهن ما نیست. طباطبایی معتقد است «سنت اندیشه در ایران»، درصورتی می‌توانست زنده و زاینده باشد که اندیشه دوران جدید تاسیس می‌شد و با توجه به مبانی جدید این تاسیس، سنت مورد تفسیر مجدد قرار می‌گرفت. 🔹لذا طباطبایی تعلقی به عالم ایرانی ندارد بلکه درصدد پوشاندن هر چه بیشتر عالم ایرانی و سیطره وضع مدرن است. او که از علمای مشروطه‌خواه بابت «درنیافتن تفاوت حیثیات تاریخی» میان عالم اسلام و عالم مدرن، تمجید می‌کند، طبیعتا نمی‌تواند به فیرحی بابت همین خطا خرده گیرد. کار و پروژه دکتر فیرحی، علاوه‌بر اینکه ادامه منطقی کار طباطبایی است، دو بصیرت اساسی‌تر هم در خود دارد. 🔸یکی از بصیرت‌های اساسی که در فیرحی هست توجه به «اقتضائات علمی عالم مدرن» است. علم در عالم جدید دیگر با «نظر» و «فلسفه» چندان سروکاری ندارد و به تعبیر فیلسوفانه، «علم فکر نمی‌کند» ناظر به همین مطلب است. فیرحی با درک این نکته، از «تاریخ‌پریشی مورد تمجید و استفاده طباطبایی در ایدئولوژی‌بافی» گذر کرده و آن را در فقه به‌کار برده است. 🔹صیرت دیگر فیرحی آن است که برخلاف طباطبایی -که توان دیدن هیچ افق دیگری جز افق مدرن را ندارد- نسبت به سایر افق‌ها کور و نابینا نیست و می‌داند که نسخه‌اش با اشکالات اساسی مواجه است. فیرحی مکررا در جلسات می‌گوید و گفته است که اگر کسی راهی بهتر سراغ دارد، بگوید. ⚜️ @taammolat74
🔰 نگاهی بر پروژه فکری داود فیرحی ✍️ محمدرضا مرادی طادی 📍از منظر تبار اندیشه به نظر می‌رسد پروژه فقه سیاسی فیرحی، مشخصاً از فقه مشروطه آب می خورد. امّا از منظر مبانی معرفتی به نظر می‌رسد در تجدد و مدرنیته به سرانجام می‌رسد. سه لایۀ عظیم معرفتی/هویتی که کلیّتِ حیات فکری ما و اضلاع تمدنی‌مان را تشکیل می دهد (ایران، اسلام، مدرنیته) – لایه‌هایی که در بیشتر تنشهای اندیشی/اجتماعی ما حاضر است؛ فیرحی سازۀ فقهی را از لایۀ اسلامیّتِ تمدن ما گرفته است و آن را بر مبنای مفاهیمی مأخوذ از تجدد «به صدا در آورده» است! ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 نگاهی بر پروژه فکری داود فیرحی ✍️ محمدرضا مرادی طادی 📍از منظر تبار اندیشه به نظر می‌رسد پروژه فق
✔️ [ادامه... 🔘 بخش 1 از 2 🔸اگر بپذیریم که زمان و مکان پیش شرطهای هرگونه آگاهی، از جمله معرفت سیاسی‌اند، از همین رو، می توانیم بگوییم که جایگاه مانند ایران+تجدّد است. با این توضیح که چون ایران نمی‌تواند یک کلیّت یکپارچۀ متصلّب بسیطی باشد که بر مبنای قاعدۀ همه یا هیچ یا باید تمام آن را پذیرفت یا تمام آن را به کناری نهاد، فیرحی مولفۀ فقه و شریعت آن () را گرفته است و تغلیظ کرده است و طباطبایی عنصر ایرانیّت آن را! 🔹پس از نظر «گاه‌شناسی» هر دو در زمان و ایستاده‌اند و از دید «جای‌شناسی» هر دو در ایران‌اند؛ البته با این تفاوت که فیرحی می‌خواهد از منابع فکری موجود در لایۀ اسلامیّت تمدن ایرانی برای یک «تجدد سیاسی فقهی» بهره ببرد و طباطبایی به دنبال آن است تا از لایۀ تمدن ایرانی به یک «» برسد. 💢پس غایت القصوای هر دو هم متجددانه است و هم سیاسی و بی تردید «مسئلۀ ایران» در آغازگاه‌ها، در منابع و در دغدغه‌ها، در هر دو دستگاه فکری حاضر است، امّا با این حال، این دو، در دو ساحت متفاوت و مختلف قرار دارند. 🔸دستگاه فکری فیرحی معطوف ادارۀ جامعه با امکانات فقه است (وجه تأسیسی و کم و بیش آینده‌گرا) و نظام اندیشی طباطبایی خواهان حفظ و تحکیم موجودیّتی به نام ایران (وجه تحکیمی و بیشتر گذشته‌گرا). یکی دربارۀ ادارۀ جامعه سخن می گوید و دیگری درباب بقای آن. 🔹با توجه به آثار و مباحثی که فیرحی نوشته و طرح کرده است، تقریباً دستگاه فکری فقه سیاسی او را می توان با وضوح قابل توجهی ترسیم کرد. فیرحی می خواهد با توسل به تاکتیک «برجسته سازی امکانات دموکراتیک متون دینی»، دین را ابتدا از وجوهات اقتدارگرایانۀ آن تهی سازد و از منظری کاملاً مدرن تفسیری دموکراتیک از آن ارائه کند و نشان دهد که خوانشِ اقتداری از نص – که در سده‌های میانه شکل گرفت – تنها یک قرائت ممکن بود که وامدار نظام قدرت در همان دوره است و نه از ذاتیّات دین. ⚜️ @taammolat74
✔️ [ادامه... 🔘 بخش 2 از 2 🔸 بعد از گرفتن حکم برائت از اقتدارطلبی برای متون دینی به سراغ ابزارهای فقهی موجود در شرعیات ما می رود و می کوشد تا از امکانات آن برای «تأسیس تجدد سیاسی» بهره ببرد. در همین راستا فیرحی می کوشد مباحث جدّی و پایه در این حوزه، از جمله انسان‌شناسی دموکراتیک/اقتدارگرا، مجاری تولید حق، قانون، عدالت و دیگر مفاهیم و موضوعات هم‌خانواده را مطرح کند... 🔹 و در همین چارچوب اولاً نشان دهد که نظام فکری شرعی ما هم بر خوانش دموکراتیک و هم بر قرائت اقتدارگرایانه از این مفاهیم و موضوعات گشوده است، فلذا ضرورتی ندارد که برای حصول به آنها از گسترۀ دین خارج شد و ناگزیر در ساحتی «» آنها را دنبال کرد و در ثانی، برای ادارۀ جامعه نیز می توان از همین امکانات درونی فقه بهره برد. پس عجالتاً می توان گفت که دستگاه فقه سیاسی فیرحی به دنبال پاسخ و راهکاری برای دو بحران بنیادین دولت در جهان مدرن است: و . 🔸در اینجا – برای همدلی با دستگاه فکری فقه سیاسی فیرحی – می توان (با تسامح بسیار) به چیزی به نام « به مثابه روش» متوسل شد. اگر بپذیریم که دموکراسی می تواند صرفاً شیوه‌ای صوری و فرمال از ادارۀ جامعه باشد و نسبت به محتوای خودش الزاماً سوگیری و تعیّنی از پیش داده نداشته باشد، پس نمی‌توانیم نظام فکری فیرحی را با ملاحظاتی که برآمده از دغدغه‌های سکولار و یا ایران‌گرایانه است، طرد و ترک کنیم. چرا که این دستگاه فکری اگر در «دموکراسی روشی» به قدرت برسد و به لوازم آن هم پایبند باشد، در ادعا بر سر حق ادارۀ جامعه، تفاوتی با دیگر نظام‌های فکری رقیب – برای نمونه مکاتب سکولار – ندارد. 🔹امّا همان گونه که گفتیم بحث فیرحی فراتر از دموکراسی به مثابه روش است و بلکه او اساساً مدعی است که اولاً قرائت دموکراتیک از نص هم ممکن است و هم از جهاتی واجب (شاید برای دفع [فاسدی؟] به نام سکولاریسم) و هم این که توان ادارۀ کارآمدِ جامعه بر مبنای امکانات درونی این متون وجود فراهم است و بنابراین نمی توان دین را با اتهامِ ناکارآمدی از حلقۀ مدعیان «ولایت بر مدینه» به کناری نهاد. 💢پس مجموعاً فقه سیاسی فیرحی خواهان پاسخ/راهکارهایی برای بحران مشروعیت و بحران کارآمدی دولت مدرن است. ⚜️ @taammolat74
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |مبانی نظری غرب مدرن 🎙 محسن بهرامی جلسه دهم کانال تلگرامی اشراق ⏰ 15 مهر 1399 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
مبانی نظری غرب مدرن 10.mp3
20.55M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |مبانی نظری 🎙 جلسه دهم ⬅️مبانی نظری غرب مدرن 3- اصالت علم 🔸علم جدید مبتنی بر پیش فرض است. براین اساس مابه سراغ طبیعت نمی‌رویم تا طبیعت حقیقت خود را برما آشکار کند، بلکه ما طرح مساله می‌کنیم و طبیعت باید پاسخگویی ما باشد. 🔹بین متد(Method) و متدولوژی(Methodology) فرق است. متد به معنای روش بوده وبرای منطق است. اما متدولوژی یک دیدگاه خاص است، دیدگاهی که استفاده خاص از متد را تجویز می‌کند. 🔸 در فلسفه کلاسیک انسان در ابتدا خالی‌الذهن بود که بتدریج تصوراتی برای او حاصل می‌شد اما در فلسفه مدرن انسان به موجودات خارجی معنا و ذات می‌دهد. جوهر علم جدید استکباری وهویت آن استیلا جویانه است. 🔗 برای شنیدن جلسه قبل، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
🔰حرف نو ✍️ محمدامین رضایی 🔸مدت هاست که سخرانی های دکتر را گوش میدادم و کانالشان را پیگیری می کردم. اختلاف فکری و بودن در یک پایگاه اجتماعی دیگر سر جای خود، اما این مساله باعث نمیشود از اندیشه اهل فکر استفاده نکرد. حداقل من هیچ وقت در حوزه اندیشه خودم را محدود نکرده ام. چپ و راست، اصولگرا و اصلاح طلب و هر تقسیم بندی دیگر در عالم بی معناست. 🔹 دوره سیر مطالعاتی اندیشه های شهید بهشتی را که طراحی کردیم یکی از اساتید پیشنهادی از سمت من حاج آقای فیرحی بود، قرار بود استاد بحث را ارائه دهد و در یک فضای طلبگی دوستان نقد کنند تا گفتگو شکل بگیرد. ۵-۶ دفعه تماس گرفتم گوشی را بر نداشتند. تعجب کردم تا خبر مبتلا شدن شان به را دیدم ناراحت شدم. منتظر خبر سلامتی بودم تا هر چه زودتر تماس بگیرم اما در حیرت محض امروز خبر تلخ مرگ این اندیشمند را دیدم. 🔸 راستش را بخواهید حسرت به دل ماندم، دلم میخواست با کسی که اینقدر خوب تاریخ اسلام و معاصر و مسائل اجتماعی- سیاسی را تحلیل میکند و البته با او جدی دارم را از نزدیک ببینم. چند روز پیش به یکی از دوستان انقلابی م میگفتم در این روزگار سطحی زدگی و فقدان اندیشه وجود امثال دکتر فیرحی که تولید میکنند ولو به مذاق ما خوش نباید بسیار مغتنم است. حرف نو جامعه را به حرکت وا می‌دارد. حیف شد که ایشان را از دست دادیم. 🔹هنگام مرگ استاد خسروشاهی هم همین افسوس را خوردم و با خود گفتم چرا من که آنقدر علاقه داشتم به آثارشان یک بار از نزدیک با ایشان ملاقات نکردم تا در مورد اخوان المسلمین و.. پرسم. از امروز گرفته ام هر کس از اندیشمندان که دلم میخواهد او را ببینم هر طور شده یک بار به دیدنش بروم، این کرونای لعنتی دارد یک یک عزیزان ما را از ما میگیرد. خدا رحمت کند دکتر فیرحی را، روحش شاد و یادش گرامی باد. ⚜️ @taammolat74 ⚜️ @m_amin_rezai