eitaa logo
تاملات
781 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
374 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 وحدت حوزه و دانشگاه در گرو تعامل کلام اسلامی و علوم انسانی ✍️ محمدتقی سبحانی 🔸برخی به اشتباه تصور می‌کنند زمان علم کلام گذشته است و می‌توان دانشی همانند فلسفه را جایگزین کرد، اما این درست نیست، چراکه فلسفه از یک طرف با علوم انسانی و دانش کلام ارتباط دارد و دانش کلام نمی‌تواند جای آن را بگیرد و به همین دلیل است که فیلسوفان هر وقت خواسته‌اند خلأ دانش کلام را پر کنند، خودشان متکلم شده‌اند. 🔹ما یک عقلانیت فقهی، کلامی و اخلاقی داریم که به معنای استدلال قیاسی نیست، بلکه به معنای رویکرد شما به مسئله‌ها است و در دانش‌ها بنیادساز است و همه عالمان با پذیرش آن می‌توانند در مورد چنین دانشی نظر بدهند. چارچوب‌های نظری را با عنوان مبادی یا مبانی دانشی تلقی می‌کنیم. منظور از نظریه‌ها، کلان‌نگره‌های حاکم بر دانش و گزاره‌های تعمیم‌پذیری است که پدیده‌های علمی را در قالب‌های کلی مورد بررسی قرار می‌دهند. 🔸وقتی اصول اساسی کلامی و اصل قرآنی داریم، می‌توانیم به فقه، اخلاق، جامعه‌شناسی و ... عرضه کنیم و دانش کلام برای ما حَکَم باشد.معتقدم برای ایجاد تعامل میان دو حوزه دانشی که استقلال دارند، ضرورت دارد باب گفت‌وگو را باز کنیم و بدون این کار، شکاف میان دانش‌ها همچنان باقی می‌ماند و وحدت میان حوزه و دانشگاه امکان‌پذیر نیست. ⚜️ @Taammolat74
🔰چیستی ماهیت رسانه دینی ✍️ مصطفی انصافی 🔸رسانه دینی، رسانه ای است که دارای کارکرد دینی است. یعنی حوزه های دینی در آن انعکاس یافته و جامعه را به سوی دینی شدن حرکت می دهد. به عبارتی رسانه دینی، رسانه ای است که از خاستگاه نظری و مبانی تا برنامه سازی و تکنولوژی و تاثیربخشی اجتماع بر مبنای آموزه های دینی استوار باشد. 🔹رسانه ها در یک جامعه دینی باید عاملی در جهت اعتلای ارزش های دینی و انسانی باشند و نه صرفا ابزاری برای گذران اوقات فراغت. اگر ماهیت دین به سلول ها و بنیادهای رسانه وارد نشود، رسانه ما رسانه دینی نخواهد بود و اگر رسانه دینی نباشد، جامعه ای دینی هم نخواهیم داشت. رسانه ها بعد از وقوع انقلاب اسلامی کارگزار انتقال ادبیات و آموزه های مذهبی به مخاطبان شدند. 🔸رسانه ها در غرب هیچ گاه چنین کارکردی را نداشته و در واقع باید گفت که رسانه در غرب برای ترویج مقاصد دنیوی و اهداف سرمایه داری غرب به وجود آمد و نه تبلیغ ارزش های دینی، این به خاطر دنیوی بودن فرهنگ غرب و عبور از معنویات بود ولی در جامعه اسلامی ما که اساسا در حول مدار دین می چرخد باید برداشتی دینی از رسانه به وجود بیاید که نه تنها در مقابل فرهنگ دینی مردمان قرار نگیرد بلکه ابزاری برای نیل به تعالی نیز بگردد. 🔹رسانه دینی خود را در برابر باریتعالی مسئول می داند از این رو هیچ گاه منافع مادی زودگذر مثل جذب مخاطبان به هر قیمت را برنمی تابد. این نوع از رسانه برنامه های خود را براساس هنجارهای حاکم بر جامعه اسلامی تولید می کند تا در جامعه اسلامی ایجاد آنومی و بی هنجاری و تشنجات فرهنگی نکند. 💢رسانه دینی، در فرایند اطلاع رسانی راستگوست و تصویر درستی از اندیشه ها و رویدادها ارائه می کند، برخی از نشانه های دور از واقعیت را برای دستکاری تصویر بر آن نمی افزاید و برخی از خطوط را آن نمی کاهد، چون که این مسائل ذهن مخاطب را آلوده می سازد. ارزش راستگویی در کار اطلاع رسانی از آن روست که اطمینان را در جان های مردم می کارد و گونه ای از ارتباط و همبستگی را میان اسلام، به مثابه سمت و سوی حرکت اطلاع رسانی، و مردم که از حرکت آگاه می شوند و آن را امانتدار مصالح در زندگی حال و آینده خود می یابند، ایجاد می کند زیرا هدفی جز بیان حقیقت ندارد. ⚜️ @Taammolat74
🧠 💢اگر امروز طاعون به شما روی آورده است از این روست که لحظه ی اندیشیدن فرا رسیده است. 📚 کتاب طاعون، آلبر کامو ⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |جستاری در استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر 🎙حجت الاسلام محمدحسین عبدی درسگفتارهای مدرسه عالی روزگار نو جلسه پنجم ⏰ 21 مرداد ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
F.m.5.mp3
زمان: حجم: 12.23M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |جستاری در در حل مسائل معاصر 🎙حجت الاسلام جلسه پنجم 🔹 تنوع و تکثر موضوعات احکام شرعی در فقه امامیه، استعدادی دیگر در حل مسائل معاصر است. شهید ثانی(ره) در رساله الاقتصاد، تقسیم موضوعات به عبادات، عقود، ایقاعات و احکام را منسوب به مشهور فقهای امامیه می داند. شهید اول(ره) از احکام به سیاسات تعبیر کرده است. تنوع موضوعاتِ عبادات، تامین کننده نیاز فطری بشر به پرستش است. میرزای نایینی(ره) در تقریرات منیه الطالب و تقریرات بیع شیخ محمد تقی آملی(ره) عبادات را توضیح می دهد. هریک از موضوعات عبادی، بُعدی از ابعاد نفسی برای پرستش را تامین می کند. 🔹فقه امامیه نه تفکیک جغرافیایی واتیکانی را می پذیرد و نه تفکیک معرفتی سکولاری را تا بخواهد در غیر عبادات با مبانی پوپولیسمی یا سوسیالیسمی یا کاپیتالیسمی حرکت کند‌. سکولاریزم اسلامی می تواند به صورت سکولاریزم مخفی باشد که گاهی در پرده رهاورد مشروطیت و مانند آن پنهان می شود و تلاش برای تولید فقه برای حل مسائل معاصر را از دست می دهد. 🔗 جلسه چهارم را در اینجا بشنوید. 🔻 پ.ن: هر پنج‌شنبه به این درسگفتار خواهیم پرداخت. ⚜️ @Taammolat74
♨️ 🔸صوت کامل همایش روشنفکر مطهر با حضور اساتید و اندیشمندان انقلابی 💠 روشنفکری انقلاب، آری یا خیر؟! | بخش نخست / بخش دوم 🎙رحیم‌پور ازغدی 💠 جریان روشنفکری در ایران 🎙شهریار زرشناس 💠 نظام سازی مبتنی بر اسلام؛ وظیفه روشنفکری انقلاب 🎙حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسمی 💠 نواندیشی حکمی و فقاهی 🎙حجت‌الاسلام محمدحسین ملک‌زاده 💠 خطر غربزدگی در نظام معنایی 🎙حجت‌الاسلام احمد رهدار 📩 نظرات و پیشنهادات و مطالب خود را برای ما ارسال کنید. 🔶🔸 با کانال ما همراه باشید🔸🔶 ⚜️ https://eitaa.com/joinchat/2648178709C2169abb994
🔰زندگی در جامعه نمایشگاهی ✍️ مهدی کاشفی‌فرد 📍«و بی‌گمان، زمانه ما... تصویر چیزی را به خود آن چیز، نسخه کپی را به نسخه اصلی، بازنمود را به واقعیت و نمود را به بود (وجود) ترجیح می‌دهد... آنچه برایش مقدس است، وهم است و بس؛ اما آنچه نامقدس است، حقیقت است. از این هم بهتر، هرچه حقیقت کاهش و توهم افزایش می‌یابد، مقدسات در نظرش بزرگ‌تر می‌گردد؛ آن‌چنان‌که اوج توهم برایش همانا اوج تقدس است».فوئرباخ (پیش‌گفتار دومین چاپ ذات مسیحیت) ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰زندگی در جامعه نمایشگاهی ✍️ مهدی کاشفی‌فرد 📍«و بی‌گمان، زمانه ما... تصویر چیزی را به خود آن چیز،
✔️ [ادامه...] 🔘 بخش نخست | تشنگان توجه 🔸رابرت گرین، در کتاب خود با عنوان قانون طبیعت انسان (2018)، از هفت گروهی نام می‌برد که حضور آنها در شبکه‌های اجتماعی، بدون ارتباط رودررو، آرامش کاربران را بر هم می‌زند. در بین هفت گروهی که گرین نام می‌برد، نام گروهی دیده می‌شود با این نام: تشنگان توجه (Greene 2019). 🔹هرچند، نام‌گذاری گرین درباره این گروه، نام‌گذاری انتقادی و جهت‌داری است، این گروه جدید از کاربران شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر، تحت عنوان میکروسلبریتی و نام‌های مشابه آن (مانند سلبریتی، واینر، اینفلوئنسر، چهره‌های خودساخته و از این دست) ظهور کرده و به‌سرعت، در حال گسترش هستند. 🔸تعامل این دسته از کاربران در فضای مجازی با دنبال‌کننده‌های خود، تنها، به مصرف محتوای تولیدشده توسط آنها خلاصه نمی‌شود. برای مثال، بسیاری از این کاربران نوظهور در فضای مجازی، با گرفتن سفارش‌های تبلیغی، دنبال‌کننده‌های بالقوه خود را به صاحبان برندهای گوناگون می‌فروشند و از این طریق کسب درآمد می‌کنند. 🔹دربیانی کنایه‌آمیز، مول به نقل از مایکل آپانا می‌گوید: «امروزه، دشوار بتوان اینفلوئنسری یافت که روکش دندان نداشته باشد» (مول، 1398). حضور جذاب سلبریتی‌ها و میکروسلبریتی‌ها در فضای مجازی، با به نمایش درآوردن تفریحات، مسافرت‌ها و سایر عناصر سبک زندگی، عطش توجه و رسیدن به شهرت را در میان سایر کاربران نیز به وجود آورده است. 🔸آنچه از سلبریتی‌ها و میکروسلبریتی‌ها در فضای مجازی، به‌ویژه اینستاگرام در ایران، دیده می‌شود، صرفاً، تصویری از زندگی روزمره آنهاست که در بسیاری اوقات، با تحسین دنبال‌کننده‌ها همراه است؛ تحسینی که خود را در قالب‌هایی نظیر لایک، بازاشتراک‌گذاری، ظهور صفحات طرفداری و نظردهی خود را نشان می‌دهد. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
♨️ #ویژه 🔸قابل توجه علاقه‌مندان به مباحث علوم انسانی، از این هفته شب‌های پنجشنبه به بازتاب سلسله نش
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |علوم انسانی و انقلاب اسلامی 🎙 سعید زیباکلام سلسله نشست‌های عصر علوم انسانی نشست چهارم ⏰ ۲ اسفند ۱۳۹۵ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
سعید زیباکلام004-AOE-SaeedZibakalam.mp3
زمان: حجم: 25.76M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | و 🎙 سلسله نشست‌های 🔹 . . 🔗 برای شنیدن نشست قبلی عصر علوم انسانی، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
🔰صفحه شطرنج سیاست ✍️ دکتر موسی نجفی 🔸 «آنی که وارد عرصه‌ی سیاست میشود، باید مثل یک شطرنج‌باز ماهر هر حرکتی را که میکند، تا سه تا چهار تا حرکت بعد از او را هم پیش‌بینی کند. شما این حرکت را میکنی، رقیبت در مقابل او آن حرکت دیگر را خواهد کرد؛ باید فکرش باشی که تو چه حرکتی خواهی کرد. اگر دیدی در آن حرکت دوم، تو درمیمانی، امروز این حرکت را نکن؛ اگر کردی، ناشی هستی.» مقام معظم رهبری 🔹صحنه سیاست مثل صفحه شطرنج می ماند. سیاستمدار کار کشته باید مثل شطرنج باز ماهر عمل کند ، یعنی نه تنها به چندین حرکت بعد از حرکت حاضر خودش فکر کند ، بلکه حرکت و حرکات بعدی رقیب را هم سنجیده و حدس بزند. او بایستی برای انجام هر حرکتی پیش بینی لازم را بنماید و البته مهمتر از آن بتواند نقشه نهایی طرف مقابل را ذهن خوانی و حدس بزند ؛ چرا که حرکت مهره ها در شطرنج و همچنین در سیاست تابع نقشه راه و یا هدفی کلی بازیگر است. این اهداف و نحوه استفاده از شرایط پیش آمده و یا برنامه ریزی شده است که تکلیف و ارزش هر حرکت و هر مهره ای را در نهایت تعیین می نماید. 🔸یک شباهت دیگر هم در شطرنج وجود دارد و آن این است که بازی شطرنج بازی برد - برد نیست ، بلکه یکی می برد تا دیگری ببازد. شطرنج بازی که به فکر کیش دادن و مات کردن حریف نباشد به زودی خودش کیش و مات خواهد شد ۰ سیاستمداری که به این قواعد بازی شطرنج در سیاست فکر نمی کند، به درد بازی مذاکره نمی خورد ! این نقد به "شطرنج برجام" وارد است که چرا مهره های اصلی خود را برای ادامه بازی حفظ نکردید؟! ⚜️ @Taammolat74
🧠 💠این روزها ما با حس ناامنی در رابطه‌هایمان و اضطرابِ ناشی از صمیمیت‌هایمان، از فناوری می‌خواهیم راهی پیشِ‌پایمان بگذارد تا هم رابطه داشته باشیم و هم از خودمان در برابر رابطه محافظت کنیم. زمانی که راهمان را از میان انبوه پیام‌های متنی پیدا می‌کنیم، زمانی که با یک روبات تعامل داریم، چنین چیزی می‌تواند رخ دهد. انگار سومین بار است که شاهد یک نقطه عطف در انتظاراتمان از فناوری و یکدیگر هستیم. ما با نوعی نگرانی جدید، تسلیم این موجود بی‌جان می‌شویم. ما از ریسک‌ها و سرخوردگی‌های روابطمان با دیگر انسان‌ها می‌ترسیم. ما از فناوری بیشتر و از یکدیگر کمتر انتظار داریم.‌‌ ‌ 📚 «تنها در کنار هم: چرا ما از فناوری بیشتر و از یکدیگر کمتر انتظار داریم»، شری تورکِل، سوره مهر ⚜️ @Taammolat74