🧠 #فلسفیدن
💠این روزها ما با حس ناامنی در رابطههایمان و اضطرابِ ناشی از صمیمیتهایمان، از فناوری میخواهیم راهی پیشِپایمان بگذارد تا هم رابطه داشته باشیم و هم از خودمان در برابر رابطه محافظت کنیم. زمانی که راهمان را از میان انبوه پیامهای متنی پیدا میکنیم، زمانی که با یک روبات تعامل داریم، چنین چیزی میتواند رخ دهد. انگار سومین بار است که شاهد یک نقطه عطف در انتظاراتمان از فناوری و یکدیگر هستیم. ما با نوعی نگرانی جدید، تسلیم این موجود بیجان میشویم. ما از ریسکها و سرخوردگیهای روابطمان با دیگر انسانها میترسیم. ما از فناوری بیشتر و از یکدیگر کمتر انتظار داریم.
📚 «تنها در کنار هم: چرا ما از فناوری بیشتر و از یکدیگر کمتر انتظار داریم»، شری تورکِل، سوره مهر
⚜️ @Taammolat74
🔰 بزرگترین موانع تشکیل دولت جوان انقلابی
✍️ سعید درخشان
🔸 برای عبور از مشکلات فعلی کشور حتما باید دولت جوان حزب الهی تشکیل بشود. اما این انقلاب مهم مدیریتی موانعی دارد.
1️⃣ مانع اول جریان غربگراست که تشکیل دولت جوان انقلابی را به منزله مرگ خود قلمداد میکند لذا از هیچ توطئه و خیانتی فروگذاری نمیکند
2️⃣ موانع بعدی اما درون خود جریانات ارزشی و انقلابی و اصولگرایان است.
🔹 مهمترین این موانع جریانات پدرخوانده ای هستند که در طی دو دهه اخیر تلاش زیادی برای کسب جایگاه مدیریت اجرایی کشور کردند اما همیشه ناکام بودند .
🔸 این جریان فرسوده و ناکارآمد برای انتخابات ۱۴۰۰ دوباره روی همان چهره های تکراری و شکست خورده در انتخابات های گذشته سرمایه گذاری کرده است و به هیچ عنوان پذیرای پدیده های جوان انقلابی و نوظهور نیست .
🔹 اما مانع بعدی درون جریان انقلابی جوانانی هستند که صرفا بخاطر کسب مدارک تحصیلی عالیه و کمی فعالیت رسانه ای خود را مصداق دولت جوان حزب الهی قلمداد میکنند بدون اینکه حتی مدیریت یک پروژه عمرانی یا اقتصادی کوچک را هم در پرونده خود داشته باشند . این قشر متوهم باعث بدبینی و یا ناامیدی از تشکیل دولت جوان انقلابی میشوند.
💢 در جبهه انقلاب جوانان توانمند و برومندی داریم که با ویژگی های نخبگانی و پاکدستی توانسته اند در سالیان اخیر بزرگترین پروژه های اقتصادی و صنعتی و پالایشگاهی و کشاورزی را در کشور مدیریت کنند و شگفتی های بزرگ بیافرینند . بدون تردید تشکیل دولت جوان انقلابی خود مصداق یک انقلاب است و این انقلاب خود مجاهدت ها میطلبد.
⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |گستره دین
🎙آیت الله مصباح یزدی
جلسه دهم
⏰ 4 آذر 1380
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
آیت الله مصباح یزدیگستره دین 10.mp3
زمان:
حجم:
9.65M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |#گستره_دین
🎙آیت الله #مصباح_یزدی
جلسه دهم
🔹تبیین شناخت قلمرو دین
🔹جایگاه عقل در هندسه نظام دین
ما جایگاه عقل را کم نشمردهایم. صحبت سر عقل عملی است برای کشف بایدها و نبایدها چه میزان میتواند به عقل متکی بود؟ در این مسائل بیشتر باید متکی به درون دینی و اتکاء به وحی باشد.
🔹در فرهنگ غربی امروز وقتی منبع دیگری را برای شناخت معرفی میکنند، یک بار منفی دارد. یعنی چنین القاء میکنند که این شناختها عقلانی نیستند! معنای تعبدی را بی دلیل و جزاف معنا میکنند! در حالی که باید توضیح داد دلیل تعبدی ما نیز بر اساس عقل است.
🔗 برای شنیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
1.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 وقتی در مقام پاسخگویی پاسخگو نیستیم!
گفتگو جنجالی دکتر حداد عادل با حبیب رحیمپور
برنامه هفته گذشته #زاویه
در باب وضعیت علوم انسانی
#اصولگرایی
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @ponezs
تاملات
📣 اطلاعیه 🔶 برنامه تلویزیونی | چراغ مطالعه فصل چهارم چراغ مطالعه از امرز یعنی ۲۲ آذر آغاز خواهد شد
📣 اطلاعیه
🔶 برنامه تلویزیونی |قسمت دوم «چراغ مطالعه»
با حضور مسعود امیدی مترجم کتاب «افسانه طبقه متوسط: پیرامون کار، فناوری، طبقه اجتماعی و مبارزه طبقاتی»
💢 کتاب افسانه طبقه متوسط مجموعه مقالاتی از نویسندگان مختلف است که مسعود امیدی جمع آوری و ترجمه کرده است و سیر شکلگیری این مفهوم در آمریکا، دلایل تبلیغ آن و انتقادات وارد بر آن را بررسی و تشریح میکند. هری ساموئل مگداف شناخته شدهترین چهره در میان نویسندگان این کتاب از مفسران برجسته سوسیالیست آمریکایی است.
چراغ مطالعه در این فصل در ۱۳ قسمت با نویسندگان و مترجمان آثار حوزه علوم اجتماعی به گفتگو خواهد نشست.
⏰شبکه 4 سیما، شنبهها ساعت 21
⚜️ @Taammolat74
🔰هویت، قربانی استعمار
🔸ايدۀ جهانی شدن مخالف جدي هويت واحد و منطقهاي است. استعمار، هويت جهاني يكدست ميخواهد و بر اين اساس خواستار ريشهكنسازي حس تعلق به سرزمين در يكايك افراد است. سلب مليت، بيگانگي هويت را تسهيل ميسازد و بيگانگي هويت، تغيير هويت را هموار ميكند. پاككردن حافظۀ تاريخي يك ملت از آنچه بر سرش آمده است نيز در اين مسير مورد توجه قرار ميگيرد.
🔹تئوری پردازان استعمار فرانو در جهت تحقق راهبردهاي هويتي خود در حوزۀ جهانيسازي فرهنگي به دنبال اشاعۀ جهانبيني اومانيستي در بين مسلماناناند. همزمان با تغيير جهانبيني، استحالۀ فرهنگي و هويتي به راحتي صورت خواهد گرفت. ترفندهايي چون تضعيف ايمان و گسترش شاخصهاي نازل غربي و مادي (پولپرستي، تجملپرستي، طمعورزي، دنياطلبي) در همين رهگذر انجام ميشود.
🔺ايمانگرايي، نفي سلطهگري و سلطهپذيري، نكوداشت باورهاي اخلاقي، استقلالطلبي، آزاديخواهي و روحيۀ اتكا به خويش براي هر ملتي موجبات رشد و ترقي است و استعمارگران فرانو به دنبال سلب اين خصايص از داشتههاي يك ملتاند. راهبردهاي هويتي غربيان در جريان استعمار فرانو در قالب روشهايي چون مواجهه مستقيم با آموزههاي اسلامي، تبليغ مسيحيت در جوامع مسلمان، فرقهسازي و ايجاد نحلههاي دروغين مذهبي و بسط تفكرات التقاطي صورت گرفته است.
📚ماهنامه زمانه، شهریور و مهر 1392، شماره 31 و 32، ص 47
⚜️ @Taammolat74
🔰علوم اجتماعی دوپارادایمی در ایران
✍️ محسن ملاباشی
📍بیگمان، بعد از کتاب انقلابهای علمی توماس کوهن، مفهوم پارادایم با وجود ابهامهای فراوان بهدلیل کاربردهای زیاد در معناهای گوناگون، از جایگاه ویژهای در علم، از جمله علوم انسانی و علوم اجتماعی برخوردار شد؛ تا حدی که در علوم اجتماعی روشها و نظریههای گوناگون را بر اساس آن دستهبندی و فهم و نقد میکنند؛ زیرا چنانکه مورگان میگوید، از این مفهوم چهار برداشت در علوم اجتماعی وجود دارد: موضع هستیشناختی، موضع معرفتشناختی، باورهای مشترک در یک زمینۀ پژوهش و مثالهای نمونه. این چهار برداشت در کنار هم عملاً بیشتر گسترۀ علم اجتماعی را در بر میگیرند.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰علوم اجتماعی دوپارادایمی در ایران ✍️ محسن ملاباشی 📍بیگمان، بعد از کتاب انقلابهای علمی توماس کوه
✔️ [ادامه...]
🔘 بخش 1 از 2
🔸صرفنظر از این کاربردهای مفهومی گوناگون پارادایم در علوم اجتماعی، دربارۀ انواع آن نیز نظرهای بسیاری در بین فیلسوفان علوم اجتماعی وجود دارد؛ چنانکه بلیکی معتقد است یازده پارادایم در علوم اجتماعی وجود دارد، شش پارادایم کلاسیک و پنج پارادایم معاصر: اثباتگرایی، منفیگرایی، تاریخیگری، عقلگرایی، هرمنوتیک، تفسیرگرایی و نیز نظریۀ انتقادی، رئالیسم، هرمنوتیک معاصر، نظریۀ ساختیابی و فمنیسم.
🔹اما نیومن به وجود سه پارادایم اصلی در گسترۀ علوم اجتماعی باور دارد: اثباتگرایی و تفسیرگرایی و انتقادی. در هر صورت، علوم اجتماعی را به دو پارادایم و آن هم به شکل خاصی از آنها محدود نمیدانند.
💢جالب اینکه با وجود اینهمه بحث و درگیری نظری و تخصصی دربارۀ جایگاه پارادایم و چیستی و انواع آن در علوم اجتماعی، ما در ایران فارغ از همۀ این بحثها، دهههای متمادی به انجام پژوهشهایی ذیل پارادایم اثباتی مشغول بودیم. بالاخره، در یکیدو دهۀ اخیر کمکم بعد از ترجمۀ تعدادی از منابع روشهای کیفی، تا حدی پژوهشهای تفسیری هم در ایران رونق گرفت؛ اما بیگمان، هنوز پارادایم اثباتی بهصورت آشکار و پنهان بر ذهن و قلم ما در علوم اجتماعی مسلط است.
⚜️ @Taammolat74
✔️ [ادامه...]
🔘 بخش 2 از 2
🔸عجیب اینکه در این فضای اثباتیزدۀ جامعۀ علمی ما که انجامدادن پژوهشهایی ذیل پارادایم تفسیرگرایی، در برههای، به نوعی مد روز و مخالفت با جریان حاکم بر علوم اجتماعی در ایران تبدیل شده بود، پژوهشهای اجتماعی به همین دو پارادایم اثباتی و تفسیری محدود شد؛ گویا هیچ پارادایم دیگری در علوم اجتماعی وجود ندارد.
🔹در ایران با پارادایم انتقادی تا چه اندازه آشناییم؟ چند کتاب ترجمهای و تألیفی در این زمینه در دسترس دانشجویان و پژوهشگران علوم اجتماعی در ایران قرار دارد؟ چند پژوهش ذیل این پارادایم انجام دادهایم یا دیدهایم که پژوهشگران دیگر انجام داده باشند؟ اگر باشد، آیا تعداد آنها با پژوهشهای اثباتی یا دستکم، پژوهشهای تفسیری قابلمقایسه است؟ همین پرسشها را میتوان دربارۀ پارادایمهای دیگر هم پرسید.
💢متأسفانه، ما پس از دوران اثباتگراییزدگی، امروزه گرفتار نگاه تنگ و محدود پارادایمی به پژوهشهای اجتماعی و بیتوجه و بیاعتنا به دیگر پارادایمها و نقد و اصلاح و بهبود پارادایمهای اثباتگرایی و تفسیرگرایی و البته تکرار کلیشهوار الگوهای حاضر پژوهش اجتماعی هستیم. البته آنچه گفتیم، بهمعنای نادیدهانگاشتن تلاشهای اهالی علوم اجتماعی در دهههای گذشته نیست؛ بلکه بهمعنای ضرورت نقد و بازبینی مداوم علوم اجتماعی از منظر فلسفۀ علوم اجتماعی است که میکوشد زمینۀ پویایی علوم اجتماعی را فراهم سازد.
⚜️ @Taammolat74
🧠 #فلسفیدن
کسانی که عقل برای آنها به منزلۀ فصل مقوّم است، به تمام معنای کلمه، عقیله اند. حسین بن علی (ع) «عقیلة بنی هاشم» است و زینب کبرا (س) نیز «عقیلة بنی هاشم»؛ این «تاء»، «تا» ی مبالغه است، نه «تا» ی تأنیث. وقتی میگویند انسان خلیفةالله است به همین صورت است. آدم خلیفةالله است نه خلیف الله، چرا؟ برای اینکه این «تاء»، «تا» ی مبالغه است. همان طور که میگوئیم فلان شخص علامه است. بنابراین هم وجود مبارک حسین بن علی (ع) عقیلۀ بنی هاشم است و هم وجود مبارک زینب کبری؛ عقل برای اینها به منزلۀ فصل مقوّم بود. اگر عقل برای کسی، فصل مقوّم باشد، کمالات از او نشأت میگیرد؛ مقهور اوست و نه مسلّط بر او. کسانی هستند که کمال، آنها را حفظ میکند [اما] برخی از افراد، حافظ کمالند.
📚آیت الله جوادی، درس نهج البلاغه
⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |گستره دین
🎙آیت الله مصباح یزدی
جلسه یازدهم
⏰ 11 آذر 1380
⚜️ @taammolat74 👇👇👇