🔰 پارادایم غرب مدرن
✍️دکتر منوچهر صانعی
🔸معمولاً تفکرات فلسفی یک چهارچوبهای فکری را به وجود میآورند که به عنوان یک پارادایم مطرح میشود و متناسب با ظرفیتی که این چهارچوبها برای جوابگویی به سؤالات انسانها دارند، شرایط فکری و فرهنگی و اجتماعی مردم را برنامهریزی میکنند. شاید مناسبترین نمونه، نمونهی فلسفهی ارسطو باشد که با توجه به ساختاری که قرون وسطی پیدا کرد، موجب عبور جوامع از فلسفهی افلاطونی شد و بعد کمکم همهگیر شد.
🔹به دلیل تحولاتی که در عصر جدید یعنی از قرن هفدهم به بعد پیش آمد، این جریان، جای خود را به جریان دیگری داد که اسمش را گذاشتهاند «مدرنیته». کمکم آن فضای ارسطویی به تدریج به نفع فضای مدرنیته عقبنشینی کرد. خود غربیها برای آن تحولات، چند عامل ذکر میکنند:
1️⃣ آشنایی غربیها با مشرق زمین، به خصوص آشنایی با فرهنگ اسلامی بوده است. همین نوشتههایی که در قرون وسطی از امثال ابنسینا به زبان لاتین ترجمه شد و اینها در مدارسشان تدریس میشد. اینها از منابعی که از فرهنگ اسلامی گرفتند، خیلی خوب استفاده کردند و میگویند که یکی از منابع مدرنیته، فرهنگ اسلامی است.
2️⃣کشف قارهی آمریکاست. خود قارهی آمریکا و ثروت این قاره، معادن طلا و هوای چهارفصلش در مقایسهی با اروپا، زمینهای حاصلخیز و آن نیروی مهاجر پر انرژی و مواردی از این قبیل، و همچنین امکاناتی که در اختیار مغرب زمین و فرهنگ غربی گذاشت، از هر جهت یکی از محرکات و انگیزهها و جانمایههای مدرنیته است.
3️⃣چرخش فلسفی، کلیسا و روش عملکرد آن است.
⚜️ @Taammolat74
🔰 اندکی از اندیشه و شخصیت استاد حائری
✍️ محمدرضا کائینی
🔸این قلم اگر بنا باشد که از میان متفکران حوزوی، چند شخصیت را نام ببرد که از سر ژرف اندیشی و تسلط، به نظریه پردازی در ساحت های گوناگون زیست دینی پرداخته اند، قطعا یکی از آنها، زنده یاد آیت الله حاج شیخ محمد صادق (محی الدین) حائری شیرازی است. برجستگی او در این حوزه، بیشتر در دهه پایانی حیاتش عیان شد، آنگاه که پس از بیست و هشت سال، از امامت جمعه شیراز کناره گرفت و رحل اقامت را به قم بُرد!
🔹پیش از آن نیز اما، کسانی که در قلمرو تلاش مداوم وی قرار داشتند، او را با همگنانش کاملا متفاوت می دیدند! ایت الله حائری به رغم اینکه در اردوگاه حامیان جدی نظام اسلامی و سویه اصولگرایان تعریف می شد، گفتمانی داشت کاملا ابداعی، غیر کلیشه ای و مبتنی بر فهم و یافته های شخصی. نحوه ورود وی به مباحث و پرداخت آن نیز، کاملا بدیع و خودبنیاد می نمود. به سهولت وسرعت، می توانست در باره بسا مشکلات، راه حل هایی متنوع عرضه کند.
🔸در این آوردگاه، مسافت های بعید فکری و سیاسی را، به آسانی پشت سر می گُذارد و به منزلگاههای جدید می رسید. به طور مشخص، برخورداری از منظر عرفانی، به فکر و آورده های او، طراوت و جذابیت بخشیده بود. در جنبه عملی نیز، او چه در دوران مسئولیت در شیراز و چه در دوره اقامت و تدریس در قم، یک "جهان وطن" بود و پر همت و با نشاط، در طریق واگویه اندیشه های خویش، تقریبا تمامی ایران و جهان را زیر پا داشت! همین سیر آفاق و انفس نیز، منظر وی را غنی تر و پرمایه تر ساخته بود.
🔹با نحله های دیگر، با زبان فطرت و مهر سخن می گفت و جذبشان می کرد. او در روزآمد کردن مفاهیم دینی و عرضه دلنشین آن، توفیقی شگرف یافت و میراث اش در این فقره، در خور اقتباس و حتی تقلید است. چند سالی است که در حوالی خویش، می بینم که برخی دیدگاههای وی، در حوزه علوم انسانی، به ویژه نظریه پردازی های اقتصادی اش، مورد توجه و خوانش جوانان جویایِ طلبه و دانشجو قرار می گیرد. این شاهدی است بر آنکه عالمان ربانی در پسِ مرگ خویش، فضای بیشتری می یابند و دستگیری های افزون تری می کنند.
روحش شاد
⚜️ @Taammolat74
🔰 #حفظ_نظام مهم است اما #حفظ_مکتب مهم تر!
✍️ داود مدرسیان
📍از اواخر صفویه تا قبل از انقلاب 57، ترویج دین فردی و بی تفاوت نسبت به اجتماع در حوزه ها و مراکز دینی بیش از ترویج اسلام سیاسی بود. دینی که صرفاً رعایت ظواهر و اعمال فردی برایش مهم بود و نسبت به مدیریت جامعه، مبارزه با ظلم، سلوک اجتماعی و امر و نهی اصحاب قدرت و ثروت بی تفاوت بود. هنر امام بزرگوار (ره) این بود که توانست با حلقه یاران و شاگردان جوان خود همچون آقایان بهشتی، طالقانی، خامنه ای، مطهری، باهنر، مفتح، هاشمی و سایرین، اسلام ناب را در مقابل اسلام بی تفاوت به حقوق مردم(اسلام آمریکایی) عَلَم کند.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 #حفظ_نظام مهم است اما #حفظ_مکتب مهم تر! ✍️ داود مدرسیان 📍از اواخر صفویه تا قبل از انقلاب 57، ترو
✔️ [ادامه...]
🔘بخش 1 از 2
🔸در حالیکه جوانان و دانشگاهیان، اسلام را مکتب مبارزه با ظلم نمی دیدند و به مارکسیسم می پیوستند یاران امام، در اقصا نقاط کشور به بازتعریف مفاهیم و معارف اسلام پرداختند. آیت الله خامنه ای در مسجد امام حسن(علیه السلام) مشهد جلسات مهم «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» را برگزار کردند تا معارف اسلام ناب را بازتعریف کنند معارفی که اسلام را به عنوان یک مکتب مبارزه اجتماعی معرفی می کرد. شهیدان بهشتی و مطهری و مفتح و باهنر هر کدام به یک شکل.
🔹نهضت امام خمینی(ره) و حواریون ایشان به «انقلاب اسلامی 57» منجر شد. انقلاب اسلامی ای که آرمان هایی داشت من جمله: اعتلای توحید، عدالت، مبارزه با تبعیض و فساد، ساده زیستی مدیران، مبارزه با استکبار، سبک زندگی اسلامی و غیره. از دل انقلاب اسلامی، «نظام جمهوری اسلامی» بیرون آمد که بنا شد این نظام، ساختار و وسیله ای باشد برای رسیدن به اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی.
🔸حضرت آیت الله خامنه ای(حفظه الله) در 19/4/1368 در اوایل رهبری خویش می فرماید: «خدا نکند سرنوشت کشور ما به آنجا برسد که جمهورى اسلامى از انقلاب جدا بشود و آرمان برایش مطرح نباشد». ایشان در سال های گذشته می فرماید: «دشمنان به این نتیجه رسیده اند که انقلاب را از محتوای خود، از مضمون اسلامی و دینی خود، از روح انقلابی خود تهی کنند و جدا کنند... جمهوری اسلامی، اسمش جمهوری اسلامی باشد، اسمش نظام انقلابی باشد، اما از محتوای اسلام، از محتوای انقلاب در آن خبری نباشد. 28/11/87 حتی «از اینکه یک عمامهبهسری در رأس جمهوری اسلامی باشد هم [باکی ندارند]. 19/11/94»
🔹از این نکات متوجه می شویم که باطن و محتوا بسیار مهم تر از پوسته و ظاهر و ساختار است. بلی؛ برای رسیدن به اهداف و آرمان ها باید با این نظام و ساختار جلو برویم و این ساختار را حفظ کنیم اما باید بدانیم این ساختار و این مسئولین وحی منزل نبوده و به اصلاح دائمی نیاز دارند. ما باید کژی ها را راست و کج دست ها را قطع یَد کنیم.
⚜️ @Taammolat74
✔️ [ادامه...]
🔘بخش 2 از 2
🔸 🔸جمهوری اسلامی با انقلاب اسلامی متفاوت است. اگر تفاوت نداشته چرا رهبر انقلاب دعا می کند که هیچ روزی جمهوری اسلامی مقابل انقلاب اسلامی قرار نگیرد! دشمنان انقلاب اسلامی به دنبال فروپاشی این ساختار و یا خالی کردن آن از محتوا هستند؛ در داخل هم برخی با محافظه کاری و برخی با شیادی بدنبال تهی کردن جمهوری اسلامی از آرمان های انقلابی و مکتبی هستند؛ باید با هر دو مبارزه کرد.
🔹امام خمینی حفظ مکتب و آرمان ها را مهم تر از حفظ ساختار و نظم می دانستند: «ما و شما دو مسئولیت داریم؛ یک مسئولیت کوچک و یک مسئولیت بزرگ. مسئولیت کوچک حفظ کشور، حفظ نظام و پیشبرد و رعایت جهات نظمی و تربیتی افراد [است] که این مهم است، لکن کوچکتر از آن دومی است. دوم، حفظ مکتب و چهرۀ اسلام.» (صحیفه امام، ج10، ص106)
🔸امام عزیز ما فرمود: «اگر اسلام عزیز و جمهوری اسلامی نوپا به انحراف کشیده شود و سیلی بخورد و به شکست منتهی شود، خدای نخواسته اسلام برای قرنها به طاق نسیان سپرده میشود». منظور امام از اسلام، کدام اسلام است؟ اسلام فردی و بی تفاوت به حقوق مردم؟ معلوم است که منظور امام آن اسلامی است که قبل از انقلاب بازتعریف شده؛ آن اسلامی است که ادعای مدیریت جامعه را دارد؛ آن اسلامی است که مدعی مکتب مبارزه اجتماعی است نه اسلام فردی و بی تفاوت به جامعه و ظلم ظالمان و مظلومیت مستضعفان!
🔹عزیزانی که دغدغه نظام و حفظ نظام را دارند ولی چشم خود را بر کژی ها، انحرافات، ظلم و تعدی به حقوق مردم بسته اند و توجیه می کنند و هر نقدی به ساختار جمهوری اسلامی را بر نمی تابند اینها در شکست اسلام سهم دارند!
🔸ما باید بدانیم هم «اسلام سیاسی» برای ادامه حیات به ساختار جمهوری اسلامی نیازمند است هم جمهوری اسلامی باید روز بروز ترمیم و اصلاح شود تا ظرفیت تحقق آرمان های انقلاب اسلامی را داشته باشد.
⚜️ @Taammolat74
گفتههای شنیدنی کاردان.mp3
1.83M
🧠 #فلسفیدن
💠برخلاف آنچیزی که به نظر میآید زندگی خیلی کوتاه است...!
خبری نیست! ... کجا میرویم؟
🎙 داریوش کاردان
.
.
.
⚜️ @Taammolat74
🔉 نشست علمی
🔶 موضوع |تاثیر علوم عقلی بر سبک زندگی طلاب
🎙حجتالاسلام محمدحسن وکیلی
مدرسه علمیه عباسقلیخان شاملو مشهد
⏰ 27 آذرماه 1393
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تأثیر علوم عقلی بر سبک زندگی طلاب.mp3
35.18M
🔉 نشست علمی
🔶 موضوع |تاثیر #علوم_عقلی بر سبک زندگی #طلاب
🎙حجتالاسلام #محمدحسن_وکیلی
1. تأثیر مهارت تفکر در تصمیمگیری صحیح و آرامش زندگی فردی و اجتماعی
2. تأثیر علوم عقلی بر آزاداندیشی و تحمّل مخالفان
3. تأثیر حکمت متعالیه بر تعبّد کامل به شریعت
4. تأثیر حکمت بر استحکام عقائد و توان گفتگو با مکاتب مخالف
5. تأثیر حکمت در فهم عمیق دین
6. تأثیر فهم عمیق توحید و معاد و ولایت در اخلاق و سبک زندگی
⚜️ @Taammolat74
🔰 ضرورت گفتگو و نقد فرهنگی
✍️ علیاصغر مصلح
🔸افرادی که دعوت به گفتوگو میکنند، معتقدند گفتوگو ضرورت این عالم است. فرهنگ مدرن اگرچه غالب است، اما دچار بحران است و نیازمند به این گفتوگوست. یعنی فرهنگ اروپایی برای ادامهی قوام خودش نیاز به گفتوگو با سایر فرهنگها دارد.
🔹نکتهی دیگر این است که فرهنگ اروپایی الان به لحاظ سختافزار غالب است، مانند نظام قدرت، رسانهها، تکنیک، اقتصاد و... اما، در عرصهی نرم اینطور نیست و همهی فرهنگهای پیرامونی در همین قالبها هویت خودشان را حفظ میکنند و راههایی برای تأثیرگذاری بیشتر جستوجو میکنند. بنابراین این امکان فراهم است. حالا اینکه این کوششها به جایی میرسد یا نه، مسئلهای است که آینده باید جواب بدهد.
🔸#نقد_فرهنگی به یک معنا کوشش برای استفاده از تجارب گذشته برای استفاده از آنها در آینده است. فرهنگهایی در دویست سال اخیر دوام داشتهاند، که خودشان را دایم نقد کردهاند. نقد نشانهی قدرت تفکر در جامعه است.
💢فرهنگی که در آن نقادی رواج داشته باشد، به وضع موجود دلخوش نیست و کوشش میکند که در وضع موجود آسیبها و نقاط ضعف را ببیند و راههای بهتر را برای آینده باز کند. بنابراین نقد فرهنگی ضرورت است.
🔹نقد در زمان ما اهمیت بیشتری پیدا کرده است چون فرهنگها مراودات وسیعی با هم دارند. ما در دنیایی زندگی میکنیم که به راحتی با شیوههای مختلف زندگی در دنیا آشنا میشویم و دیگران را با خودمان مقایسه میکنیم. این مقایسه کردن خود زمینهی نگاه نقادانه را فراهم میکند.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰خطا جامعه ما کجاست؟ ✍️ علی صفایی حائری 🔘 بخش نخست 🔸من میدیدم از زمان #سیدجمال تا به امر
🔰خطا جامعه ما کجاست؟
✍️ علی صفایی حائری
🔘 بخش دوم
🔸بیرون آمدم و حالت سختی داشتم. خشم و عصیان، هراس و اشتیاق در من طوفانی به راه انداخته بود. من میدیدم آنها که مدعی هستند باید اسلام را از سرچشمهی اصلیاش گرفت، این اسلام را از راه اصلیاش، از راه خودش به مقصد نمیرسانند و هنگام بیان کردن این اسلام از طرحهایی غیر اسلامی مدد میگیرند و بر قدرتی خارجی تکیه میکنند و فقط به کمک #شعار میخواهند اسلام را قالب بزنند و پیاده کنند.
🔹در حالی که #اسلام جز با پای خودش به مقصد نخواهد رسید و نه تنها هدف بلکه راه هم باید راه خودش باشد. چه فرق میکند در قسمت #سازندگی و تهیه افراد و جمعآوری اینها و یا در قسمت تبدیل #شخصیتها به قدرت و بستن افراد به حزب و به #بینان_مرصوص. و چه فرق میکند در قسمت تربیتیاش یا اعتقاداتش یا در نظامهای اقتصادی و قضایی و جزایی و حقوقیاش.
💢در تمامی اینها و جز اینها نمیتوان جز از #طرح_اسلام و راهحلهای قرآن به سوی راه حل دیگری رفت و اگر رفتیم دیگر این #حکومت_اسلام و حقیقت اسلام نیست، چون همین که هدف حکومتی اسلام و معیارهای انتخاباتی آن و روش سازندگی و جمعآوری و وابستگی افراد آن و یا تهیه نیرو و قدرت آن از جای دیگر آمد، اسلام طعمهای خواهد شد و دستاویز محکمی و به همان جایی برمیگردد که از آن آغاز شده و بر آن دامانی میخوابد که در آن تربیت گردیده است.
📚 مقدمه کتاب اندیشه من
🔗 برای مطالعه بخش نخست اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
🔰امام خميني، «جامعيت اسلام» و «سکولاريسم حوزوي»
✍️احمدحسين شريفي
🔸#امام_خمينی(ره) در ابتداي کتاب ولايت فقيه مطالب مهمي دربارة #جامعيت_اسلام و فهم و عرضة ناقص اسلام توسط روحانيت و يا به تعبير ديگر رخنه و نفوذ فکر سکولاريستي در #حوزههای_علميه بيان ميکنند. ايشان ميفرمايد الان فهم نادرستي از حقيقت اسلام در ميان عامه مردم وجود دارد و شکل ناقصي از اسلام و آموزههاي اسلامي در حوزههاي علميه عرضه ميشود.
🔹بلکه، در اثر تبليغات سوء دشمنان دين و کمکارهاي عالمان راستين، متأسفانه شاهد آن هستيم که حتي برخي از طبقة تحصيلکرده، چه دانشگاهي و چه حوزوي، گمان ميکنند «اسلام دين جامعى نيست؛ دين زندگى نيست؛ براى جامعه نظامات و قوانين ندارد؛ طرز حكومت و قوانين حكومتى نياورده است. اسلام فقط احكام حيض و نفاس است. اخلاقياتى هم دارد؛ اما راجع به زندگى و اداره جامعه چيزى ندارد.»
🔸و کار به جايي رسيده است که «چنانچه كسى بخواهد اسلام را آن طور كه هست معرفى كند، مردم به اين زوديها باورشان نمىآيد؛ بلكه عمال استعمار در حوزهها هياهو و جنجال به پا مىكنند.»
🔹«براى اينكه كمى معلوم شود فرق ميان اسلام و آنچه به عنوان اسلام معرفى مىشود تا چه حد است، شما را توجه مىدهم به تفاوتى كه ميان «قرآن» و كتب حديث، با رساله هاى عمليه هست: قرآن و كتابهاى حديث، كه منابع احكام و دستورات اسلام است، با رساله هاى عمليه، كه توسط مجتهدين عصر و مراجع نوشته مىشود، از لحاظ جامعيت و اثرى كه در زندگانى اجتماعى مىتواند داشته باشد بكلى تفاوت دارد.
💢نسبت اجتماعيات قرآن با آيات عبادى آن، از نسبت صد به يك هم بيشتر است! از يك دوره كتاب حديث، كه حدود پنجاه كتاب [باب و بخش] است و همه احكام اسلام را در بردارد، سه- چهار كتاب مربوط به عبادات و وظايف انسان نسبت به پروردگار است؛ مقدارى از احكام هم مربوط به اخلاقيات است؛ بقيه همه مربوط به اجتماعيات، اقتصاديات، حقوق، و سياست و تدبير جامعه است.»
#سکولاريسم_حوزوی
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @Ahmadhoseinsharifi
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |جستاری در استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر
🎙حجت الاسلام محمدحسین عبدی
درسگفتارهای مدرسه عالی روزگار نو
جلسه ششم
⏰ 21 مرداد ۱۳۹۹
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇