تاملات
🔰 فقه و فلسفه : تضاد یا تضایف؟ ✍️استاد موالی زاده 📍 نسبت میان فقه و فلسفه به عنوان دو علم اصالی د
✔️ [ادامه...]
🔘 بخش اول
💠
مقدمه 🔸بیشک انتقال از فقه مساله محور به فقه منظومه ای ، و همچنین تولید علوم انسانی اسلامی ، بدون تعیین تکلیف نحوه ارتباط منطقی میان فقه و فلسفه(حکمت) به عنوان نخستین گام انجام این پویش ، امکان پذیر نیست. به جرات می توان گفت ، یکی از عوامل اصلی کند بودن حرکت تولید علم در عرصه علوم اسلامی ، مبهم ماندن ارتباط میان فلسفه و فقه است . پرسشهای زیر بستر مناسبی برای تحلیل دقیق تر این موضوع ارزشمند خواهد بود : 1️⃣ آیا فقیه باید از فلسفه دوری کند تا ذوق فقهی تعبدی خود را از دست ندهد و به استفاده از قیاس و سد ذرایع و استحسان در امر استنباط احکام شرعی گرایش نیابد، یا آنکه فلسفه ، می تواند فقه را پویا کند و بدان تحرک بخشد و از انجماد و ایستائی خارج نماید بدون آنکه هویت جواهری آن به خطر افتد ؟ 2️⃣ در مقابل ،آیا فقه می تواند برای فلسفه فایده داشته باشد و آن را از انتزاعی بودن و حصر ذهن خارج کند و بدان امتداد عملیاتی دهد ، و یا آنکه فیلسوف باید از فقه که از سویی نماد امور تعبدی ، و از سوی دیگر نماد عرفیات و نگاه تسامحی است ، دوری گزیند تا دچار ضعف در قوّه عاقله خود نگردد و ملکه پرسشگری و کنجکاوی خود را از دست ندهد ؟ 3️⃣کسانی که به نزدیک کردن و تقریب این دو علم باور دارند ، چه فرآیندی را تعریف کرده اند ؟ آیا به دنبال جمع مکسر این دو علم و درهم آمیختن فلسفه در فقه هستند به گونه ای که قوانین تکوینی را در میان مقولات اعتباری حاکم کنند و یا فقه را امتداد عملی فلسفه و حکمت میدانند بدون آنکه امتزاج ظاهری رخ دهد؟ تلاش می کنند از وحدت وجود و قاعده بسیط الحقیقه و بسیاری دیگر از مبانی حکمت متعالیه ، یک دستگاه فلسفی اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی درست شود تا بر پایه آن وضع حکومت ، روابط اجتماعی مردم با همدیگر ، نظام اقتصادی و دیگر مسائل روشن گردد. #امتداد_حکمت #تولید_علم #علوم_انسانی_اسلامی #فقه_منظومهای ⚜️ @Taammolat74
🔰باززایی الهیات در عصر پساکرونا
✍️ احمد پاکتچی
🔸در دوره معاصر، به دلیل وجود شبکههای اجتماعی و امکاناتی که برای به اشتراک گذاشتن تجربهها فراهم میکنند، با یک سرعت و قدرت زیادی میبینیم که تجربههای دینی به اشتراک گذاشته میشوند و نمونه آن در مورد کرونا دیده میشود. پرسش جدی برای ما این است که تجربههای دینی در حوزه جهان اسلام در عصر کرونا و بازتاب آن چیست؟
🔹میتوانم با یک اطمینان نسبی از منظر مطالعات سنتی ادیان و جامعهشناسی دین بگویم به اعتقاد بنده، تجربههای دینی رخ داده در دوره کرونا، یک واکاوی جدی برای سنتهای دینی است و میتوانیم بگوییم، سنتهای دینی از جانب کرونا، یک واکاوی برای خود ایجاد کردند.
🔸ما در تمدن غرب، در اثر کرونا با یک رفورماسیون جدید مواجه هستیم. واکاویهایی که در مورد عملکرد کلیسا در مورد کرونا وجود دارد را میتوان زمینهای برای پیشبینی یک رفورماسیون جدید در غرب قرار داد. غرب آماده به وجود آمدن نوع جدیدی از دینورزی مبتنی بر رفورماسیون است که از سنت کاتولیک و پروتستان عبور میکند و نئوپروتستانتیسم یا موج اعتراضی نو را در غرب میبینیم.
🔹در جوامع اسلامی و کشوری مانند ایران، با وضعیت پیچیدهای روبهرو هستیم. در ایران به دلیل اینکه در لایه حاکمیتی، دین نقش مهمی دارد و هویتها و سنتهای دینی اهمیت زیادی در سطوح سیاسی و اجتماعی دارند، با شرایطی مشابه با شرایط جوامع نوع دوم مواجه هستیم و بعید است تجربههای دینی تأثیر مستقیمی بر روی نمود و بروز رسمی دین داشته باشند و دین را در ساختهای رسمی خود با نوعی تغییر مواجه کنند.
🔸این باعث میشود لایههای زیرین و رویین دینورزی، دچار شکاف شود، اما به دلیل اینکه برخی از جوامع اسلامی از جمله ایران یک روند اصلاح دینی را از ۱۵۰ سال قبل آغاز کردند و این روند در حال شدن است، رخدادهایی مانند پدیده کرونا، میتواند این روند اصلاح دینی را در کشورهای اسلامیِ پیشرو از جمله ایران شدت بدهد و بر اهمیت آن اضافه کند. به همین دلیل است که ما در جوامع اسلامی پیشرو مانند ایران و برخی کشورها مانند ترکیه و مصر، با وضعیت پیچیده مُرکب مواجه هستیم.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰 نهضت علمی مبتنی بر آموزه فقاهت ✍️ رسول لطفی 🔸انسان ایرانی در کشاکش #سنت و #تجدد زمانه در جستوجو
🔰ارزشمندی آموزه فقاهت
✍️ رسول لطفی
🌷امام کاظم(ع) فرمودند:
(تَفَقَّهُوا فِي دِينِ اَللَّهِ فَإِنَّ اَلْفِقْهَ مِفْتَاحُ اَلْبَصِيرَةِ وَ تَمَامُ اَلْعِبَادَةِ وَ اَلسَّبَبُ إِلَى اَلْمَنَازِلِ اَلرَّفِيعَةِ وَ اَلرُّتَبِ اَلْجَلِيلَةِ فِي اَلدِّينِ وَ اَلدُّنْيَا وَ فَضْلُ اَلْفَقِيهِ عَلَى اَلْعَابِدِ كَفَضْلِ اَلشَّمْسِ عَلَى اَلْكَوَاكِبِ وَ مَنْ لَمْ يَتَفَقَّهْ فِي دِينِهِ لَمْ يَرْضَ اَللَّهُ لَهُ عَمَلاً).
🔸در امتداد نهضت علمی مبتنی بر آموزه فقاهت، امام کاظم(ع) در سخنانی از ارزشمندی تفقه در دین سخن میگویند. دستگاه فقاهت شیعی، سیستم راهبری جمعی شیعی است در مسیر نظام امامت. رشد و بالندگی دستگاه فقاهت شیعی، مبتنی بر همین تکیه بنیادی ائمه معصومین به عقلانیت و توجه ویژه به فهم عمیق در آموزههای معرفتی از سوی مومنین است.
🔹در این مکتب، ارزشمداری فقیه بر عابد به منزله خورشید بر ستارههاست، چراکه ارزشمندی عمل در این نظام مبتنی بر فهم عمیق از آموزههایی دینی است. لطافت در تعبیر و تشبیه فقیه و عابد به شمس و کوکب بسیار است و انسان را به تأنی وا میدارد و میتوان چنین برداشت کرد همانگونه که خورشید مظهر نورانیت است و پرورنده جانداران در عرصه زندگانی است، فضلیت فقیه نیز به مانند خورشید است اما ستاره فقط خود میدرخشد.
🔸دستور به تفقه در دین، یک آموزه راهبردی برای نهضت علمی است. نهضت علمی که باید در عصر جدید شکل گیرد، از طریق احیاء عقلانیت مبتنی بر دین ممکن است. زمینهسازی جهت ترویج آموزهها در چارچوب رشد فهم عمیق قرار گیرد. در نتیجه باید گفت معیار و شاخص جامعه دینی مبتنی بر فهم عمیق دینداران است نه میزان تعبد آنها به آموزههای دینی! جامعهای دینیتر است که افراد آن از فهم عمیقتری نسبت به آموزههای دینی بهره داشته باشند، اصل و اساس آموزهها را فهم کرده باشند و با آن متعالی شده باشند.
🔹ارزشمندی این فهم عمیق که از تأمل در آموزههای دین شکل میگیرد:
1-کلید بصیرت
2-تمام عبادت
3-راه رسیدن به منازل رفیع و مراتب جلیل در دین و دنیاست.
4-رضایت الهی از عمل او بسته به آن است.
💢اما آنچه باید مورد تفکر قرار گیرد، تفقه در دین از چه مسیری و به چه وجهی صورت میگیرد؟ راهها و روشهای زمینهسازی برای نهضت علمی مبتنی بر آموزه فقاهت چیست؟
⚜️ @Taammolat74
🔉 میزگرد علمی
#اختصاصی
🔶 موضوع |میزگرد علمی داغ انتقادی در موضوع معرفت شناسی
🎙اساتید:
آیتالله مصباح یزدی | غلامرضا فیاضی | محمد لگنهاوزن | مصطفی ملکیان
جلسه هفتم ـ بخش دوم
🔻 پ.ن:
آنچه از منظر مخاطبان فرهیخته میگذرد، بخشی از سلسله نشستهای پژوهشی -آموزشی است که در مؤسسه امام خمینی قم به منظور تبیین تاریخی و تطبیقی مباحث معرفتشناسی در دهه 70 برای طلاب حوزه علمیه قم تشکیل یافته است. این جلسات به صورت روزانه در کانال تأملات بارگزاری میشود.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
07-2 - میزگرد معرفت شناسی.mp3
13.2M
🔉 میزگرد علمی
🔶 موضوع |میزگرد علمی داغ انتقادی در موضوع #معرفت_شناسی
🎙اساتید:
آیتالله #مصباح_یزدی | #غلامرضا_فیاضی | محمد لگنهاوزن | مصطفی ملکیان
جلسه هفتم ـ بخش دوم
🔹علم حصولی و حضوری چیست؟! تمایز و ارتباط آنها به چه شکل است؟
🔹اقسام تعریف چیست؟ در تبیین و حدود علم، باید از چه تعریفی بهره برد؟
ارائه دکتر ملکیان و علامه مصباح
🔗 برای شنیدن جلسه قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
🧠 #فلسفیدن
اگر فقط لباس کسی را عوض کردیم
و چادر بر سرش انداختیم
و نماز خوانش کردیم
و با شعارها و تلقین ها و یا تشویق ها و تهدیدها داغش کردیم
بدون این که از درون روشنش کرده باشیم و عشقی را در نهادش گذاشته باشیم
ناچار در محیط دیگر سرد می شود.
همان طور که آهن تفدیده در محیط دیگر سرد وسخت می شود.
✍️ علی صفایی
📚 از مسئولیت و سازندگی، صفحه 40
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |انقلابات و تأسیس نظم اجتماعی 🎙دکتر حسین کچوئیان جستاری درباب فهم تمدنی انقلاب
🎥 کلیپ تصویری
🔶 موضوع | انقلاب یا فراتر از آن؟
🎙دکتر حسین کچویان
سیمافکر
بزرگترین تهدید برای یک انقلاب چیست؟ یک انقلاب چگونه از آرمانهایش جا میماند؟ انقلاب زمانی که صرفا درون مرز های خودش باقی بماند و راهی به بیرون باز نکند آیندهای نخواهد داشت.
⏰ 18 بهمن 1399
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🎥 کلیپ تصویری 🔶 موضوع | انقلاب یا فراتر از آن؟ 🎙دکتر حسین کچویان سیمافکر بزرگترین تهدید برای ی
🎥 کلیپ تصویری
🔶 موضوع | #انقلاب یا فراتر از آن؟
🎙دکتر #حسین_کچویان
#سیمافکر
🔸 باز شدن پای انقلاب به بیرون از مرزهایش مستلزم ایجاد جغرافیا و فضاست. انقلابی که نتواند در جغرافیای پیرامونش نفوذ کند توسط نیروهای اطرافش هضم میشود؛ انقلاب اتفاقی غیر عادی در جغرافیای اینک موجود است و بدواً از سوی همین جغرافیا تهدید می شود. اگر انقلاب بایستد و نسبت به جغرافیا بیتوجه باشد، میمیرد یا با انحلال در جغرافیا یا با مصادره توسط جغرافیا.
🔹اگر انقلاب نتواند جغرافیای اطراف را جهت بدهد و در این جهتدهی، خود را به مثابه نیرویی رسمی و همیشگی و نه اتفاقی و اضطراری طرح کند، توسط نیروهای اطرافش که نمایندگان جغرافیای عادی هستند منحل میشود.
انقلاب ایران را به ماجراجویی و حضور در منطقه متهم میکنند. البته این حضور و ماجراجویی برای ایران یک انتخاب تفننی و غیرضروری نیست.
🔸این موقعیتی است که ایران به عنوان شرط ضروری بقای انقلاب و تداومش انتخاب کرده. در واقع ایران به دنبال منحل نشدن در میان نیروهای معارض و غیرانقلابی اطرافش است.
🔗 برای تماشا کامل این سخنرانی اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
📺 ویژه برنامه گفتوگویی
با حجت الاسلام و المسلمین علی ذوعلم
♨️با موضوع | الگوی مجتهد جامع از دیدگاه امام خمینی (در پرتو #منشور_روحانیت)
قسمت سوم
🔗دانلود کامل برنامه از طریق لینک زیر👇
🌐 https://aparat.com/v/6Wn5H
🔗 برای دیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @redaaa
🔉 گفتگو
🔶 موضوع |پرونده مسکوت: بررسی اسناد و اسرار انفجار ۸ شهریور ۱۳۶۰ در نخست وزیری
◾️ گفتگو کورش علیانی با محمدمهدی اسلامی
⭕️ روزنامهنگار و تاریخ پژوه
برنامه چراغ مطالعه ـ فصل انقلاب اسلامی
قسمت ششم
⏰ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
06. Mohammad mahdi Eslami.mp3
19.38M
🔉 گفتگو
🔶 موضوع |پرونده مسکوت: بررسی اسناد و اسرار انفجار ۸ شهریور ۱۳۶۰ در نخست وزیری
◾️ گفتگو کورش علیانی با #محمدمهدی_اسلامی
برنامه #چراغ_مطالعه ـ فصل #انقلاب_اسلامی
قسمت ششم
🔹 دو ماه بعد از انفجار هفتم تیر در ساختمان حزب جمهوریاسلامی که در آن آیتالله بهشتی و بیش از هفتاد نفر دیگر شهید شدند انفجار دفتر نخست وزیری اتفاق افتاد که در آن محمدعلی رجایی و محمدجواد باهنر به شهادت رسیدند. در آغاز گمان میشد مسعود کشمیری که در آن زمان جانشین دبیر شورای عالی امنیت ملی بود در این انفجار کشته شده است و قطعاتی از اجساد دیگران را به عنوان بازمانده جسد وی دفن کردند. پس از مدتی معلوم شد که او مرتبط با سازمان مجاهدین و عامل اصلی انفجار بوده و به خارج از ایران گریخته است.
🔗 برای شنیدن قسمت قبلی، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
🔰بازآفرینی پدیدهای سنتی ـ تاریخی در عصر جدید
✍️ امیر ابیلی
📍 کاری که علی جلیجو (مدیر و مربی گروه جوانمردان) با تشکیل این گروه و اجراهای درخشان در عصرجدید برای احیای ورزش باستانی ایران انجام داد، سالها برنامههای تخصصی و تحلیلی انجام نداده بودند و پس از این هم نمیتوانستند انجام دهند.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇