eitaa logo
تاملات
744 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
341 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |کجا ایستاده‌ایم؟! 🎙 امیر خراسانی بخش دوم مدرسه علوم انسانی دعوت ⏰ ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
Amir Khorasani2.mp3
27.9M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |کجا ایستاده‌ایم؟! 🎙 بخش دوم مدرسه علوم انسانی 🔹بحث اول درمورد فروپاشی تخیل بود: سالها روشنفکر ایرانی از قصه «تا رسیدن به جایی» سخن می‌گفتند، اما با ظهور امثال داعش تخیل جمعی ما دچار یک شوک شد. سوال عوض شد و به جای اینکه چگونه به توسعه برسیم، این شد که چگونه داعش نشویم؟ 🔹بحث دوم: در حوزه اقتصاد سیاسی، مسئله از دست رفتن آینده بود. اتفاق مهمی که رقم خورد، نابودی سه خرده مکانیسم با انواع مداخلات مارکت محور، با تورم، با کاهش ارزش پول، با بازتوزیع نابرابر رانت و لیبرال شدن دولت بود. ♨️ عین همین اتفاقات با سلطه نئولیبرالیسم در دنیا نیز رقم خورده است. 🔗 برای شنیدن سخنرانی جلسه قبل، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
🧠 🔸🔸 شما حتماً می‌دانید که آدمی قطعاً می‌داند که يک انسان ضعیف، فردی از نوع اوست و دارای همان غرایز و خواسته‌ها و لذایذ و آلامی است که خود او داراست. این درک و احساسی به طور طبیعی و منطقی ایجاب می‌کند که دست آن ضعیف را بگیرد و او را از سقوط در میدان حیات نجات دهد. آیا انسان از مقتضای این درک و احساس طبیعی و منطقی منحرف نمی‌شود؟ و نه فقط او به ناتوانان بی‌اعتنایی می‌کند، بلکه برای باز کردن میدان برای تورم خود طبیعی‌اش، تا نابود کردن آنان پیش می‌رود. آیا چنین انعطافی خطرناک در برابر واقعیات وجود ندارد؟ بالاتر از این، آیا ضعف ناتوانان برای اقویای خودپرست وسوسه‌انگیز نیست؟ این حقیقتی است که خود همین انسان به آن اعتراف کرده، به صراحت گفته است: ناتوانی ضعفاء برای اقويا وسوسه‌انگیز است. ✍️ علامه جعفری 📚ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه. ج ۵، ص ۴۸۴ ⚜️ @Taammolat74
🔰 تجربه آخرالزمانی ایرانی‌ها از سیاست ✍️ سید مهدی ناظمی قره‌باغ 🔘 بخش 1 از 2 🔸درکی آخرالزمانی در نزد ما ایرانی ها همواره پررنگ بوده و هست و خیلی معلوم نیست این امر در دیگر اقوام چگونه باشد. حداقل این هست که در همسایگان ما چنین درک شدیدی از آخرالزمانی بودن وجود ندارد. شاید به این دلیل که ایران فرهنگی در طی قرون متمادی، کانون تحولات تاریخی، یعنی نسخ تاریخی و تولد تاریخی دیگر بوده است و ایران کوچک امروزی، وارث همان فرهنگی است که آمد و شد تاریخها و فرهنگها و سیاستها را بسیار دیده است، ولی همسایگان جدا شده از ایران بزرگ، نسبتاً حال و هوای متفاوتی دارند. این درک آخرالزمانی، ممکن است خلجانی ایجاد کند بین آرمانگرایی های بزرگ و نیست انگاری بزرگ. خلجانی که ضروری تاریخ ما شاید باشد ولی ضروری سیاست ما نیست. 🔹این آخرالزمانی بودن، امروز در فرهنگ ما بسیار خودنمایی می کند. آخرالزمانی بودنی که سخن از آن می رود، شرعی نیست، فلسفی است و عبارت دیگری است از ناامیدی از کل ساختارهای موجود، در عین امکان پذیر دیدن تحولاتی بزرگ. خرد شدن دو هزار و پانصد سال پادشاهی، شاید یکی از مهمترین عوامل بروز این درک آخرالزمانی است. شکست خوردن بسیاری از برنامه های جمهوری اسلامی، دیگر عامل آن است. مردم کلافه کوچه و بازار، هر چند به لحاظ فرهنگ تاریخی خود صبور هستند و هوشیار، اما امروز فکر می کنند در حال حرکت به سمت نوعی عدم مطلقند. این حس ناشی از حال ناامیدی مطلق است. شکست خوردن سنگین ترین پروژه آمریکاگرایی کشور در هشت سال اخیر، آخرین گام این آخرالزمانی بودن سیاست بود. 🔸 آخرالزمانی درک کردن سیاست روزمره، باعث خرابی دنیا و از بین رفتن امکانات و هدر رفتن فرصتها می گردد. منجر به تشتت در زبان و فرهنگ و اخلاق عمومی می شود. سیاست را باید مانند خود سیاست دید. برای ساختن امروز، واقع بینانه و عمل گرایانه. اما همین هم که گفته شد، جز با پشتوانه ای از فکر شدنی نیست. وگرنه که شعار همین هم گفته شده است. در واقع ما گنجشک سیاست خودمان را هر بار با نام قناری متفاوتی رنگ آمیزی کردیم و همه این نامها را هم بی اعتبار کردیم، از اسلام بگیر تا لیبرالیسم. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
📣 اطلاعیه آیینه سکندر... 🔶موضوع | جامعه‌شناختی غرب شناسی در ایران 🎙دکتر محمدرضا قائمی‌نیک ▪️م
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |جامعه‌شناسی غرب‌شناسی در ایران 🎙محمدرضا قائمی‌نیک بازخوانی ایده غرب شناسی و غرب پژوهی در ایران سلسله نشست‌های آیینه سکندر ⏰ ۲۲ فروردین 1400 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
جامعه شناختی غرب شناسی در ایران.mp3
38.19M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |جامعه‌شناسی در ایران 🎙 سلسله نشست‌های 🔹مروری بر تاثیر فلسفۀ تاریخ تجدد در تکوین علوم اجتماعی در غرب 🔹مروری بر بسترهای اجتماعی-تاریخی تکوین علوم اجتماعی در غرب 🔹نقد و بررسی نحوۀ ورود علوم اجتماعی و جامعه شناسی به ایران تا قبل از انقلاب اسلامی 🔹نقد و بررسی نحوۀ مواجهه با علوم اجتماعی غربی در ایران بعد از انقلاب اسلامی 🔗 برای شنیدن جلسه گذشته، سخنرانی عبدالوهاب فراتی، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @roozegareno_ac
‌ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌸 مَنْ تَصَدَّقَ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ بِصَدَقَةٍ صَرَفَ اَللَّهُ عَنْهُ سَبْعِينَ نَوْعاً مِنَ اَلْبَلاَءِ. امام صادق عليه السلام: هر كه در ماه رمضان صدقه اي دهد خداوند هفتاد گونه بلا را از او برگرداند. 📚 ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ج ۲، ص ۱۴۲ 🌸 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🍃🌿🌸🍃🌼 ⚜️ @Taammolat74
❇️ تک‌نکته‌های قرآنی - تمدنی 🔖 مسارعه، تواصی، و تناهی (قسمت پنجم) ✍️حبیب‌الله بابایی 🔸«از هم سرعت‌گرفتن» و «از هم سبقت‌گرفتن» در چه وضعیتی و در چه فرایندی رخ می‌دهد؟ زمانی من از شما و شما از من اثر می‌پذیری (یا سرعت می‌گیری و یا سبقت می‌گیری) که با من در ارتباط باشی. در وضعیتِ عدم ارتباط نه مشارکت در سرعت رخ می‌دهد و نه مشارکت در سبقت. 🔹یکی از زمینه‌های سرعت و سبقت از یکدیگر، ممکن است از رهگذر «تواصی» (تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر) و توصیۀ یکدیگر به صبر و راستی مهیا شود، و گاه نیز ممکن است از طریق «تناهی» (کانوا لا یتناهون عن منکر فعلوه) و نهی همدیگر از کژی و ناراستی بوجود آید. تناهی همدیگر از امور ناصواب، موانع شتاب را برطرف می‌کند، همان‌طور که تواصی به حق و به صبر، عوامل شتاب را بیشتر می‌کند. ⚜️ @Taammolat74
🔰 اوصاف متقین ✍️ رسول لطفی 📍 «تقوا» و «اطاعت‌پذیری از فرمان الهی و رسولش» به همراه «تلاش و مسارعت در جهت مغفرت و جنت»، محورهای کلیدی است که این چند آیه شریفه برای جامعه ایمانی توصیه دارد. تقوا با تفسیری که از نفی رهبانیت در اسلام داده شد، مختصر توضیحی ارائه شد و روشن گشت که تقوا در حقیقت یک سپر محافظ در عرصه اجتماعی است. با این حال شروط تقوا و اوصاف متقین ، در ادامه آیات محمل کلام است. 📖 بخش ششم ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 اوصاف متقین ✍️ رسول لطفی 📍 «تقوا» و «اطاعت‌پذیری از فرمان الهی و رسولش» به همراه «تلاش و مسارع
✔️ ادامه... 1️⃣انفاق شرط تقوا، انفاق است. در بازتعریف مجدد از مفهوم ارزشی انفاق، آیت‌الله خامنه‌ای اشاره دارند که انفاق صرفاً خرج کردن نیست؛ بلکه در حقیقت «انفاق آن خرج کردنی را می گویند که با آن، یک خلئی پر بشود، یک نیاز راستینی برآورده بشود... انفاق آن چیزی است که یک خلأ را پر می‌کند. یک نیازی بر آورده می‌کند.» لذا انفاق هوشمندی لازم دارد، حس مسئولیت می‌خواهد و طرح و برنامه لازم دارد. از اینرو انفاق شرط تقواست و متقین کسانی هستند که در خوشی و ناخوشی و سختی و آسانی، انفاق می‌کنند، یعنی همواره نواقص و کمبودها در زمینه‌های مختلف را تشخیص می‌دهند و در تلاشند نیازها را به بهترین شکل تکمیل سازند. با این توصیف، انفاق بیش از آنکه جنبه اقتصادی در آن پررنگ باشد، بن‌مایه فرهنگی دارد. 2️⃣ فروبرنده خشم‌اند. جامعه متقین و مومن، جامعه‌ای است که بر اساس خشم و غیظ تصمیم نمی‌گیرد. (الکاظمین الغیظ) یعنی تصمیمات آن‌ها بر محور احساسات نیست «بر احساس احساسات کار نمی‌کنند، همه جا عقل.» یعنی جامعه‌ای که به این سر حد بلوغ رسیده که بتواند هیجانات خود را مدیریت سازد. متّقين محكوم غرايز نيستند، آنان حاكم ومالك خويشتن‌اند. البته دقت شود این توصیف نمی‌توان توجیهی برای تفکرات سازش‌کارانه و لیبرال‌زده قلمداد گردد و از دل آن صلح و دوستی با دشمنان را تئوریزه کنند و بخواهند سوء فهم خود را تسری ببخشند. چراکه اساسا به این معنا نیست که نباید یک جامعه، علیه آن کسانی که باید بر آنان خشم گرفـت، غضب کند و موضع داشته باشد؛ بلکه همان‌طور که توضیح داده شد، به معنای مدیریت هیجان است که تصمیم‌گیری بر اساس عقل باشد و «بر اساس خشم کاری انجام نمی‌دهد.» 3️⃣گذرندگان از خطاها و اشتباه‌ها و لغزش‌های مردم و احسان به آنها تقوا، از سعه‌ى صدر جدا نيست و لذا همدلی با مردم در جامعه را لازم دارد. بخشیدن کسى که به انسان بدى کرده، به مراتب بهتر از فروخوردن خشم است؛ زیرا انسان بسیارى از اوقات خشم خود را آشکار نمى کند و خود را کنترل مى کند، تا منافعش را حفظ و از گرفتار شدن در مشکلات دورى کند، امّا بخشودن خطاهاى دیگران، احسان محض است. 4️⃣متذکر خدا و طالب استغفار در هنگام خطا و گناه انسان فطرى و هوشیاری که أثر و تیرگى گناه را در شخصیت روحى خود احساس کرد و آگاه گردید، وسیله اى براى جبران آن مى جوید و جز روى آوردن به مبدأ رحمت و خیر راهى نمى یابد. «یـاد خدا حربه‌ای اسـت در دسـت مـا علیه شـیطان ها، یاد خـدا ریسـمانی اسـت در اختیـار مـا، برای نجـات از ورطه‌ای که دشـمنان هوشیاری ما، در برابر ما به وجود آورده‌اند.» 🔗 برای مطالعه قسمت قبل، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
🔰 رمضانیّه ✍️ صدیق قطبی بخش پنجم 🔸باید مراقب بود تا روزه‌داری ما را سخت‌گیر، طلبکار، درشت‌خوی و تُندمزاج نکند. روزه می‌گیریم که مهربان و نرم‌خو و ملایم شویم. «إِذَا كَانَ يَوْمُ صَوْمِ أَحَدِكُمْ فَلاَ يَرْفُثْ وَلاَ يَصْخَبْ، فَإِنْ سَابَّهُ أَحَدٌ، أَوْ قَاتَلَهُ فَلْيَقُلْ: إِنِّي امْرُؤٌ صَائِمٌ؛ وقتی کسی روزه است، نه دشنام بدهد و نه فریاد بکشد؛ و اگر کسی به او دشنام داد یا به ستیز درآمد، پاسخ بدهد: من روزه‌دارم.» ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |مسئله چیست؟ 🎙 وحید جلیلی بخش اول مدرسه علوم انسانی دعوت ⏰ ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
Vahid_Jalili_Sound_990719_112.mp3
26.02M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | چیست؟ 🎙 بخش اول مدرسه علوم انسانی 🔹مسئله: نوعی کنارهم گذاشتن داشته و نداشته هاست که بتوانیم با داشته ها، نداشته ها را تحصیل کنیم. 🔹امروز دچار بحران طرح مسئله هستیم. 🔹به نظر بنده، بحران طرح مسئله از آن جهت است که داشته های خود را نمی‌بینیم. 🔹اگر میخواهیم طرح مسئله داشته باشیم و نهضت طرح مسئله در کشور اتفاق بیافتد، باید به داشته‌های خود بها بدهیم. 🔗 برای شنیدن سخنرانی جلسه قبل، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
📎 ✅ به‌قدری در انتخابات ایران دارای اهمیت شده که احتمالا با به نتیجه‌ رسیدن آن و یا عدم‌حصول نتیجه، کاندیدای نهایی هر دو جریان تغییر کند. با این اوصاف می‌توان گفت که این سومین انتخابات پیاپی در ایران است که زلفش را به یک مساله خارجی گره زده‌اند. پیوند زدن سیاست‌خارجی به انتخابات، باعث می‌شود دیگر مسائل مهم و حیاتی کشور که نیاز به تمرکز و توجه به آن است، دیده نشده و هیچ‌گاه حل نشوند. باز کردن پای سیاست‌خارجی به انتخابات می‌تواند با دوقطبی‌کردن روابط خارجی، منافع ملی را به‌خطر بیندازد.❗️ ✍️سیدمهدی طالبی 🏷 ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 جایگاه فلسفه در نسبت با علوم غلامرضا اعوانی ملاصدرای شیرازی در کتاب مبدأ و معاد از نقل می‌کند که طلب فلسفه موقوف به سیر از فطرت اول به فطرت ثانی است و تا این سیر صورت نگیرد، فلسفه هم ممکن نمی‌شود. ⚜️ @Taammolat74
🔰نئولیبرالیسم دولت‌ها را در امر توزیع فشل کرد ✍️امیر خراسانی 🔸«دولت و نهاد دولت یکی از کارهای اصلی که دارد توزیع است، یعنی توزیع منابع، توزیع دسترسی. مثلا به آموزش‌وپرورش چقدر دسترسی داریم؟ دولت باید این آموزش و حق دسترسی را توزیع کند، دسترسی به درمان، توزیع مسکن و... . دولت سه کار اصلی دارد. بدون این سه کار اصلی هیچ دولتی دولت نیست. یک اینکه به ‌صورت مشروع می‌تواند خشونت اعمال کند. 🔹 من اگر با باتوم به کسی بزنم می‌توانند از من شکایت کنند ولی دولت می‌تواند مشروع و بدون اینکه کسی از آن شکایت کند اعمال خشونت کند. تعریف کلاسیک دیگری وجود دارد که تعریف بلندمدت‌تری است و اینکه دولت و حاکمیت نهادی است که مالیات می‌گیرد. این ضرورتا مربوط به دولت مدرن نیست، دولت‌های پیشامدرن و حکومت‌های فئودالی هم خراج می‌گرفتند. درواقع مالیات‌ستانی ویژگی دیگر دولت است. 🔸سومین ویژگی دولت‌ها توزیع است. توزیع، کار دولت مدرن است یعنی حاکم دوران فئودالی تعهد چندانی نداشت هر چند نظام توزیعی داشت ولی تعهد چندانی نداشت که آموزش‌وپرورش مردم را توزیع کند، یا شغل برای مردم تامین کند. اتفاقی که افتاد این است که نولیبرالیسم دولت‌ها را در توزیع فشل کرد. یعنی به دولت‌ها گفتند به شما ربطی ندارد توزیع کنید، توزیع را به بخش خصوصی بدهید و برون‌سپاری کنید. 💢دولت الان با دولت دهه 60 تفاوت دارد. در آن دولت یک بازرگانی ایران داشتید که از دوربین عکاسی تا برنج را وارد می‌کرد. دولت هم می‌توانست همزمان مایحتاج اساسی مردم را در قالب کوپن در سراسر کشور توزیع کند، یعنی تهیه یا توزیع کند. به تدریج از دهه 70 به بعد توان توزیع دولت کاهش یافت. پولی‌سازی آموزش یعنی من توزیع آموزش‌وپرورش را به بخش خصوصی می‌سپارم، پولی‌سازی درمان هم همین است. کلیدواژه اصلی ما توزیع است.» ⚜️ @Taammolat74
‌ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌸 لو یعلم العبد ما فى رمضان لود ان یكون رمضان السنة. رسول خدا(ص): اگر بنده «خدا» مى‏دانست كه در ماه رمضان چیست [چه بركتى وجود دارد] دوست مى‏داشت كه تمام سال، رمضان باشد. 📚 ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ج ۲، ص ۱۴۲ 🌸 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🍃🌿🌸🍃🌼 ⚜️ @Taammolat74
❇️ تک‌نکته‌های قرآنی - تمدنی 🔖 مسارعه و تقلید (قسمت ششم) ✍️حبیب‌الله بابایی 🔸اگر بخواهیم ماهیت «مشارکت در سرعت» یا همان مسارعه در خیرات را به درستی درک کنیم، می‌توانیم آن را با نظریه «تقلید» از رنه ژیرارد مقایسه کنیم. رنه ژیرارد «تقلید در برخورداری از دنیا» یا «تقلید در علائق» (mimetic desires) (یا بگویید چشم‌هم‌چشمی) را یکی از خاستگاه‌های مهم تَنش در مناسبات و روابط انسانی می‌داند. چشم‌هم‌چشمی‌های مرسوم در واقع سرایتِ علائق دنیوی از یک فرد به فرد دیگر، و آنگاه شکل‌گیری یک جوّ عمومی برای تقاضای چیزی کم (مثلا داشتن گوشی آیفون) است که البته می‌تواند آثار نامطلوبی در فرهنگ مصرف‌گرایی داشته باشد. 🔹ولی مسارعه در نیکی نوعی از سرایت خوبی از یک فرد به فرد دیگر، و آنگاه شکل‌گیری یک جوّ عمومی برای انجام عمل خیر (مانند سرایت فرهنگ اربعین و خدمت به دیگران از عراق به ایران) است که می‌تواند آثار بسیار مثبتی در ایجاد موجی از «اراده‌های نیک» در میان ملت‌ها داشته باشد. اراده‌های نیک در میان ملت‌ها آنگاه که به شکل‌گیری «معروف»‌های بزرگ در سطح جهان منجر می‌شود، جامعه را به آستانه‌های تمدن نزدیک‌تر می‌کند. بدون شک سرعت‌گیری در تأسیِ به اراده‌های نیک در میان دیگران، اصلاح وضعیت ملت‌ها را تسریع می‌بخشد و آینده متفاوتی را برای انسان معاصر رقم می‌زند. ⚜️ @Taammolat74
🔰 سکوت خدا 📍حضور خدا گاهی مثل کسوف است. پشت و پس این مناسبات ساده، مناسبات ما در بطن و متن تاریک شهر اتفاق می‌افتد و او آن بیرون بازی، نظاره می‌کند، اما دخالت نمی‌کند. خدا گاهی می‌رود در نقش ناظر خاموش تا قضاوتش بماند برای روز دیگر... یک فردای دیگر.. . ⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰 سکوت خدا 📍حضور خدا گاهی مثل کسوف است. پشت و پس این مناسبات ساده، مناسبات ما در بطن و متن تاریک شه
✔️ادامه... 🔸اما کار خدا فقط قضاوت نیست، فقط نشستن روی صندلی در آن روز اصلی نیست، خدا در خلال تماشاگری، سخن هم می‌گوید؛ نه سخن وحی که برای انبیاست، نه معجزه که گفته‌اند برای اولیاست، نه رفع حاجت که مال فقراست، نه در همین متن روزمره عجیب؛ 🔹خدا سخن دارد، زبان دارد، هست پشت مناسبات اما زبانش زبان دیگری است، قوی ترین زبان برای بیان هستی ناگفتنی؛ زبان «سکوت» و خدا قوی‌ترین زبان را برای حضور در متن این مناسبات ما به کار می‌گیرد. 🔸زبان خدا اما کجاست که ما نمی‌شنویم، سکوت را باید کجا شنید و کجا حس کرد؟ من برآنم که خدا جایی به زبان سکوت ظاهر می‌شود که باید باشد، اما نیست! لحظاتی که ما فکر می‌کنیم باید وسط معرکه باشد، اما پیدایش نیست، باید حرف بزند اما نمی‌زند، باید حق بگیرد اما نمی‌گیرد، باید طرفداری کند اما نمی‌کند. 🔹قدرتمندترین سکوت جهان، این سکوت خداست. سکوت می‌کند تا تو بی‌خود شوی، سکوت می‌کند که به خودت شک کنی، سکوت می‌کند که از پوستت دربیایی، بروی آن طرف مدعی بایستی، سکوت می‌کند که شاید خودت را حق ندهی، بروی حق را بسازی! 💢میخواهد عمیقترین امر بیان نشدنی را برای تو بیان کند، اما این سکوت خدا، آدمی را که می‌شنود چنان بنیادین جابه جا می‌کند که هستی‌اش عوض می‌شود... تو هم گوش کن، شاید سکوت خدا رو شنیدی... 📚 اینستالوژی، ص17 ⚜️ @Taammolat74
🔰 رمضانیّه ✍️ صدیق قطبی بخش ششم (نهایی) 🔸 در میان چند آیه‌ی مربوط به رمضان در سوره‌ی بقره، آیه‌ای را می‌بینیم که ظاهراً ربط مستقیمی به آیه‌ی قبل و بعد که ناظر به احکام روزه است ندارد: «وَإِذَا سَأَلَک عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ؛ و چون بندگان من دربارۀ من از تو بپرسند، من نزديكم و به نداى كسى كه مرا بخواند پاسخ مى‌دهم.» (بقرة: ۱۸۶) 🔹اما پیام این آیه‌ی دل‌نواز با نظر به سیاق و زمینه بحث این است که فرصت رمضان و روزه‌داری را برای نیایش و دعا که روح و مغز عبادت است غنیمت بشماریم. پیامبر(ص) گفته‌اند: «الدعاء هو العبادة؛ دعا، همان عبادت است.» (سنن أبوداود و ترمذی)؛ «الدعاء مُخُّ العبادة؛ دعا، مغزِ عبادت است»(سنن ترمذی) و بر خلاف شیوه‌های رایج، اصل در ذکر و نیایش آن است که نهانی و با صدایی آهسته باشد: «ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً؛پروردگارتان را به زارى و نهانى بخوانيد.» (اعراف: ۵۵) «وَاذْكُرْ رَبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعًا وَخِيفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ؛ و پروردگارت را در دلت به زارى و بيم و بدون بانگ برداشتن ياد كن.» (اعراف: ۲۰۵) ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع نشست | «کرونا، فضای مجازی و انتخابات» 🎙محمدعلی شکوهیان‌راد پژوهشگر مطالعات راهبردی سایبرنتیک و مدرس دانشگاه تهران ⏰ 23 فروردین 1400 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
120612_002.mp3
36.49M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع نشست | «، فضای مجازی و » 🎙محمدعلی 💥 فوق العاده مهم و استراتژیک 🔹 مطالبات برزمین مانده حکومتی مقام معظم رهبری از ستاد کرونا 🔹 کرونا چگونه بر انتخابات آینده تأثیر می‌گذارد؟ کنایه رئیس‌جمهور به تأخیر انتخابات چه منظوری داشت؟ 🔹 تقابل دانش سایبرنتیک با دانش علوم سیاسی موجود چیست؟ 🔹 نفوذ غرب از طریق حکمرانی سایبری علیه جمهوری اسلامی ایران چگونه خواهد بود؟ 🔹 جنگ جهانی چهارم؛ نبرد استراتژیک ایران و غرب؟ 🔹و... ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بدون شرح... 🔹نابسامانی ستاد کرونا عمدی است؟! 🔹چه کسانی دستشان به خون ملت آغشته است؟ 🔹 پشت صحنه و صحنه گردان کرونا...؟! ⚜️ @Taammolat74
📎 ✅ در ساختار قدرت سیاسی ما نیز گونه‌ای ساده‌سازی و تقلیل مسائل بنیادین به شعارها و رجزخوانی‌های سطحی و سیاسی دیده می‌شود. ✅ سخن من این است که برای توسعه و پیشرفت ما نیاز به حضور حقیقی و واقعی مردم در عرصه‌های گوناگون حیات اجتماعی داریم. 📚 تفکر به منزله کنش سیاسی، ص79 و 106 🏷 ⚜️ @Taammolat74