🔰 رمضانیّه
✍️ صدیق قطبی
بخش ششم (نهایی)
🔸 در میان چند آیهی مربوط به رمضان در سورهی بقره، آیهای را میبینیم که ظاهراً ربط مستقیمی به آیهی قبل و بعد که ناظر به احکام روزه است ندارد: «وَإِذَا سَأَلَک عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ؛ و چون بندگان من دربارۀ من از تو بپرسند، من نزديكم و به نداى كسى كه مرا بخواند پاسخ مىدهم.» (بقرة: ۱۸۶)
🔹اما پیام این آیهی دلنواز با نظر به سیاق و زمینه بحث این است که فرصت رمضان و روزهداری را برای نیایش و دعا که روح و مغز عبادت است غنیمت بشماریم. پیامبر(ص) گفتهاند: «الدعاء هو العبادة؛ دعا، همان عبادت است.» (سنن أبوداود و ترمذی)؛ «الدعاء مُخُّ العبادة؛ دعا، مغزِ عبادت است»(سنن ترمذی) و بر خلاف شیوههای رایج، اصل در ذکر و نیایش آن است که نهانی و با صدایی آهسته باشد: «ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً؛پروردگارتان را به زارى و نهانى بخوانيد.» (اعراف: ۵۵) «وَاذْكُرْ رَبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعًا وَخِيفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ؛ و پروردگارت را در دلت به زارى و بيم و بدون بانگ برداشتن ياد كن.» (اعراف: ۲۰۵)
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع نشست | «کرونا، فضای مجازی و انتخابات»
🎙محمدعلی شکوهیانراد
پژوهشگر مطالعات راهبردی سایبرنتیک و مدرس دانشگاه تهران
⏰ 23 فروردین 1400
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
120612_002.mp3
36.49M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع نشست | «#کرونا، فضای مجازی و #انتخابات»
🎙محمدعلی #شکوهیانراد
💥 فوق العاده مهم و استراتژیک
🔹 مطالبات برزمین مانده حکومتی مقام معظم رهبری از ستاد کرونا
🔹 کرونا چگونه بر انتخابات آینده تأثیر میگذارد؟ کنایه رئیسجمهور به تأخیر انتخابات چه منظوری داشت؟
🔹 تقابل دانش سایبرنتیک با دانش علوم سیاسی موجود چیست؟
🔹 نفوذ غرب از طریق حکمرانی سایبری علیه جمهوری اسلامی ایران چگونه خواهد بود؟
🔹 جنگ جهانی چهارم؛ نبرد استراتژیک ایران و غرب؟
🔹و...
⚜️ @Taammolat74
18.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 بدون شرح...
🔹نابسامانی ستاد کرونا عمدی است؟!
🔹چه کسانی دستشان به خون ملت آغشته است؟
🔹 پشت صحنه و صحنه گردان کرونا...؟!
⚜️ @Taammolat74
📎
✅ در ساختار قدرت سیاسی ما نیز گونهای سادهسازی و تقلیل مسائل بنیادین به شعارها و رجزخوانیهای سطحی و سیاسی دیده میشود.
✅ سخن من این است که برای توسعه و پیشرفت ما نیاز به حضور حقیقی و واقعی مردم در عرصههای گوناگون حیات اجتماعی داریم.
📚 تفکر به منزله کنش سیاسی، ص79 و 106
🏷 #انتخابات1400
⚜️ @Taammolat74
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌸
ما أفضَلُ الأعمالِ فيهذا الشَّهرِ؟ فقالَ : يا أباالحسنِ، أفضَلُ الأعمالِ في هذا الشَّهرِ الوَرَعُ عن مَحارِمِ اللّه عزوجل.
رسول خدا(ص):
برترين كارها در اين ماه چيست ؟ پيامبر فرمود : اى اباالحسن! برترين كارها در اين ماه خويشتندارى از حرامهاى خداوند عزوجل است.
📚 «إمالي الصدوق،جلد4، صفحه 84»
🌸
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🍃🌿🌸🍃🌼
⚜️ @Taammolat74
❇️ تکنکتههای قرآنی - تمدنی
🔖 تسریع در نیکی، تعجیل در ظهور
(قسمت هفتم)
✍️حبیبالله بابایی
🔸یکی از نکتههای بسیار مهم در موضوع مسارعه در خیر، تسریع در حرکت تاریخ به سمت ظهور است. هر مقدار سرعت در خیر و تراکم در نیکیها بوجود میآید، تاریخ در حرکتاش شتاب میگیرد، و هر مقدار شتاب تاریخ بیشتر میشود ما به سمت ظهور (نقطه کمال تاریخ) نزدیکتر میشویم.
🔹همینطور، اگر تاریخ در رفت و برگشت بین خیر و شرّ تکامل مییابد و ازدیاد نیکیها به تکامل شرور، و رشد شرور نیز به ارتقاء خیرات در جامعه میانجامد (حرکت حلزونی تاریخ در بیان استاد شهید مطهری)، آنگاه هر میزان نیکان در عمل نیکشان اهل سعی و سرعت و سبقت باشند، دنیا به برخورد نهایی (tipping point) میان خیر و شر نزدیکتر خواهد شد و در همان نقطۀ اوج هم ظهورِ موعود رخ خواهد داد. انشاءالله.
⚜️ @Taammolat74
🔰 نقش حکومتی رسول در جامعه
✍️ رسول لطفی
📍در ادامه تفسیر مومنین و متقین، اینبار، آیتالله خامنهای در تفسیر نورانی خویش به شرح آیات ابتدایی سوره انفال میپردازد. ابتدا مقدماتی درباره انفال و جایگاه حکومتی رسول در عرصه حکمرانی اشاره میکنند. انفال از مسائل بسیار مهم و پربحث، در حوزه اقتصاد اسلامی است. در شریعت ما «انقال یعنی ثروتهایی که به عموم مسلمانان متعلق است... ثروتهایی را میگویند که متعلق به یک فرد خاص یا به یک جمع خاص نیست، در اختیار همگان است، از آن تمامی ملت است.»
📖 #بازخوانی_طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
بخش هفتم
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 نقش حکومتی رسول در جامعه ✍️ رسول لطفی 📍در ادامه تفسیر مومنین و متقین، اینبار، آیتالله خامنهای
✔️ ادامه...
🔸درباره انفال، نزاعی بین اهل تسنن و تشیع وجود دارد که شهید مطهری در ذیل تفسیر سوره انفال به آن اشاره دارد: «اهل تسنن میگویند انفال یعنی غنائم جنگی؛ آیه انفال هم مربوط به غنائم جنگ است... ائمه ما گفتهاند انفال اختصاص به غنائم جنگی ندارد؛ انفال یعنی هر ثروتی که بشر آن را با کار تحصیل نکرده و مفت و مجانی به دست او رسیده است مثل ثروتی که در طبیعت خود به خود به وجود میآید مانند جنگلها و منابع استفادهای که در کوهستانهاست از مراتع و غیر آن. اینها مال خدا و پیغمبر است. یعنی پیغمبر در زمان خودش و امام در زمان خودش، به حکم اینکه حاکم مسلمین است اینها را صرف مصالح عمومی و راه خدا میکند.»
🔹بر همین اساس، منازعه بین اهل تسنن و تشیع، یک مناقشه تاریخی و منازعه بیاساس نیست بلکه در مفهوم و بطن معنایی واژه انفال تغییر رخ میدهد. تفسیر شیعی از انفال یک ماهیت و وجوه دیگری پیدا میکند که متناسب با وجه حکمرانی است لذا شهید مطهری در ادامه میفرماید: « آن طور که شیعه تفسیر میکند، یک مفهوم بسیار عام و کلی مییابد و از یک نظر ارتباط پیدا میکند با نظام اقتصادی اسلامی و از نظر دیگر ارتباط پیدا میکند با نظام حکومتی و سیاسی اسلامی.» (آشنایی با قرآن، ج3، جلسه ششم سوره انفال)
🔸همین امر در نظام فکری اجتماعی آیتالله خامنهای پررنگ است. پرسش و زاویه ورود ایشان به بحث، از وجه مصرف انفال است که خداوند متعال آنرا مختص به خدا و رسول میداند. پرسش بنیادی و کلیدی در این است که چرا بعد از خدا، رسول موضوعویت مییابد؟ آیتالله میفرماید: « [انقال] گرچه باید به مصالح عموم مسلمانان و بندگان واقعی خدا برسد، اما به مصلحت عموم رساندن، به این معنا نیست که بل بشو بشود، هرکه هرچه دلش خواست مصرف کند، لازم است یک مرکزیتی باشد.» لذا وجه بارز رسول و امام در جامعه طبق بیان ایشان، مرکزیت و محوری بودن رسول در جامعه است، «یک دست قدرتمندی باشد که نماینده خدا و قیّم امور مردم محسوب بشود!»
💢لذا این آیه یکی از شئون رسالت غیر از نبوت را تبیین میکند که همان اداره جامعه است. «موارد و مصادیقی که برای انفال ذکر شده، اگر چه برای همگان است، اما بالاخره باید در اختیار یک قدرتمند الهی که همان حاکم الهی است، قرار داشته باشد.»
🔗 برای مطالعه قسمت قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
🔰عادی شدن «قرآن کریم» برای ما
🔸به دلیل عادی شدن خواندن قرآن کریم و کلمه ها و جمله ها و آیه های قرآن برای ما، عظمت قرآن را چنان که باید حس نمی کنیم، و به هنگام خواندن قرآن یا گوش دادن به آن، آنگونه که باید در مدار روحانیت قرآن قرار بگیریم قرار نمی گیریم و بارش کلمات و آیات را، به صحرای عطشناک دل و روح خود نمی رسانیم و به مرحله نزول آیات قرآنی بر قلب خویش نمی رسیم و قلب خود را با قلب پذیرنده اصلی قرآن یعنی پیامبر اکرم(ص) منطبق نمی سازیم بلکه نزدیک به این مرتبه والا نیز نمی شویم.
🔹در صورتی که رحمت عام محمدی «بالمومنین رئوف رحیم»و حرصی که پیامبر بر صیرورت قرآنی هر فرد مسلمان داشته است «حریص علیکم»موجب قطعی آن است که اگر ما در این راه همتی به خرج دهیم و در دل بر سخن خدا بگشاییم، در رده «من کان له قلب»در آییم و دلهامان از تشعشعات فوق ملکوتی «ان القرآن الفجر کان مشهودا» نورباران گردد.
📚 پیام جاودانه، ص ۲۶۰
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع نشست | دین، تجربه و دانش بشری
🎙دکتر سید علی سیدیفر
بسیج دانشجویی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
نشست صدرنا؛ بازخوانی نظرات آیت الله سید محمدباقر صدر درباره علوم جدید و دین
⏰ ۲۳ فروردین ۱۴۰۰
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
دین، تجربه و دانش بشری.mp3
43.93M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع نشست | دین، #تجربه و #دانش_بشری
🎙دکتر سید #علی_سیدیفر
نشست #صدرنا
🔹علم امری منقطع و جدای از امور انسانی نیست و ارتباطش با این امور انسانی به قدری شدید است که شاید نتوان بین علم، دین، علایق، ارزشها و در کل نوع ارتباط انسان با هستی تمایز دقیقی قائل شد؛ این ارتباط آنقدر وثیق است که به واسطهٔ آن میتوان از فلسفههای متفاوت و علوم انسانی مختلف صحبت کرد. به این ترتیب میتوان و باید، از فلسفهٔ ما و اقتصادِ ما صحبت کرد!
🔹کوششهای علمی انسان برای یافتن نسب خود در تیرههای حیوانی و تفسیر انسانیت انسان براساس شکلپذیری عینی میسر نشده است به جز با قطع ارتباط او با آسمان؛ حال اگر ماجرا را برعکس بخوانیم چه؟ آیا نگاه به آسمان باعث شکلگیری نوع دیگری از این کوششها میشود؟
در واقع، رابطهی جهانبینی بشر با نظریههای علمی او چیست؟
⚜️ @Taammolat74