تاملات
📣هم اکنون ، اولین مناظره رسمی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ قابل پیگیری از : 1️⃣شبکه یک
♨️جلیلی: اقتدار حرف تند زدن نیست به موقع تصمیم گرفتن است
نامزد انتخابات ریاستجمهوری:
🔹اگر کسی در جایگاه ریاستجمهوری قرار میگیرد باید بگوید با چه تضمینی برنامههایش به نتیجه میرسد.
🔹 ۸ سال پیش حرفهایی زده شد اما کدام انجام شد، تحریمها چه شد؟ دلار چند برابر شد.
🔹اقتدار این نیست که چند حرف تند زده بشود اقتدار این است که به موقع تصمیم بگیرد و اجرا کند.
🏷 #انتخابات۱۴۰۰
⚜️ @Taammolat74
♨️ زاکانی: به جای قرارگاه اقتصادی، قرارگاه مرغ زدید!
🏷 #انتخابات۱۴۰۰
⚜️ @Taammolat74
📮 حقیقت تلخ!
رئیسی از کارنامه میگوید، جلیلی از برنامههایش!
همتی و مهرعلیزاده هم از خاتمی و روحانی میگویند :)))
✍️ محمد پازوکی
🏷 #انتخابات۱۴۰۰
⚜️ @Taammolat74
📮 مناظره امروز هفت نامزد داشت اما هشت نفر در مناظره حضور داشتند. نفر هشتم، روح آقای روحانی بود. روح و روش روحانی بود. روح و و روش روحانی در #همتی و #مهر_علیزاده حلول کرده بود. بدعت آقای روحانی در رای آوردن با متلک و طعنه زدن ادامه دارد.
این روش تکراری سفره و معیشت همه ما را کوچکتر خواهد کرد.
✍️ علیرضا زادبر
🏷 #انتخابات۱۴۰۰
⚜️ @Taammolat74
📩 نظرات تون رو درباره اولین مناظره انتخابات 1400 برای تأملات بفرستید...
⚜️ @Taammolat74
🔰 حق را بپذیرید..!
امام صادق (ع):
خردمند کسی است که..
⬅️در پذیرش حق رام و آرام باشد.
⬅️در گفتار به انصاف بگراید.
⬅️در برابر باطل سرکشی کند و گفتاری خصمانه داشته باشد...
⬅️انسان عاقل ، دنیای خود ( و منافع دنیا ) را رها می کند لیکن از دین خود دست برنمی دارد...!
📚 الحیات جلد ۸ صفحه ۵۵ - تحف العقول /۲۸۵
⚜️ @Taammolat74
🔰 روشنفکران ایرانی چرا چه نامزدی را میپسندند؟
✍️ داود مهدویزادگان
📍در این گفتار، میخواهم به مساله عاملیت روشنفکری در عدم پیشرفت و درجازدنهای ایران امروز با تاکید بر حمایتهای انتخاباتی آنان از کاندیدای خاص، اشاره کنم. همانطور که میدانیم نامزدهای موردحمایت روشنفکری همواره از میان جریان سیاسی خاصی موسوم به اصلاحات بوده است و سابقه نداشته که آنان از نامزدهای جریان انقلابی حمایت کنند.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 روشنفکران ایرانی چرا چه نامزدی را میپسندند؟ ✍️ داود مهدویزادگان 📍در این گفتار، میخواهم به مسا
✔️ ادامه...
🔘 بخش 1 از 2
🔸میتوان گفت که یکی از ویژگیها یا معیارهای نامزد مطلوب روشنفکران ایرانی، غیرانقلابی بودن است. پرداختن به همین ویژگی مطلوب، گویای خیلی چیزهاست. تصور رایج از موضع سیاسی روشنفکری، مخالف وضع موجود بودن است. پس علیالقاعده، شخصیت مطلوب روشنفکری یک انقلابی است.
🔹زیرا فرد انقلابی در پی تغییر و اصلاح وضعیت موجود است. برخلاف شخصیت غیرانقلابی که محافظهکارانه عمل میکند و سعی در حفظ وضع موجود دارد. اما در ایران، روشنفکری از این قاعده تبعیت نمیکند و هیچگاه از شخصیت انقلابی حمایت نکرده است. به این اعتبار، دفاع و حمایت روشنفکری از کاندیدای غیرانقلابی به معنای مدافع وضع موجود بودن است. به همین خاطر، هیچگاه نشده که روشنفکران ایرانی منتقد برجام باشند.
🔸ویژگی دوم کاندیدای مطلوب روشنفکری ایران، غربگرایی است. از خاتمی تا روحانی نوعی خصلت غربگرایی را در آنها میتوان مشاهده کرد. خاتمی با انگیزههای الحاق ایران به دنیای غرب، ایده گفتوگوی تمدنها را مطرح کرد. چنانکه غربیها به استقبال آن آمدند و یک سال را هم با همین عنوان نامگذاری جهانی کردند.
🔹به همین خاطر، روشنفکران از او حمایت کردند. بهخصوص که گفته شده ایده گفتوگوی تمدنها از آن داریوش شایگان بوده است. اما حسن روحانی علیرغم سوابق افراطیگری گذشتهاش همچون خاتمی به دلیل مواضع غربگرایانهاش بهشدت مورد حمایت روشنفکری قرار گرفت. عدممخالفت با برجام و نیز مساله تحریم غرب علیه ایران در دوران دولت روحانی به دلیل همسویی روشنفکری با غرب است والا نباید این جریان با تفاهمنامه ایران و چین مخالفت میکردند.
🔸اما دستاورد عینی دولت مردان غربگرا، بسط و تعمیق وابستگی اقتصادی و اجتماعی و لاجرم حفظ وضعیت موجود و عقبماندگی است. زیرا عنصر وابستگی با هرگونه اراده تغییر در تعارض است. از این رو، حمایت روشنفکران ایرانی از نامزد غربگرا در مبارزات انتخاباتی، وجه دیگری از همسویی آنان با حفظ وضع موجود است.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰 روشنفکران ایرانی چرا چه نامزدی را میپسندند؟ ✍️ داود مهدویزادگان 📍در این گفتار، میخواهم به مسا
✔️ ادامه...
🔘 بخش 2 از 2
🔸ممکن است دو شاخصه غیرانقلابی بودن و غربگرایی را دلیلی بر دفاع روشنفکری از وضعیت موجود ندانیم. لکن ویژگی سومی هم وجود دارد که تردیدی در اثبات موافقت روشنفکری با حفظ وضعیت موجود باقی نمیگذارد و آن عبارت از شاخصه ناکارآمدی نامزد انتخاباتی است. هرگونه اصلاح و تغییر توسط دولتمردان کارآمد ممکن است. یک دلیل نابسامانیها، سپردن امورات به دست دولتمردان بیکفایت است.
🔹لذا حمایت از اینگونه افراد به معنای عدم اراده بر تغییر وضعیت موجود است. چنانکه یکی از ویژگیهای نامزدهای موردحمایت روشنفکری در سه دهه اخیر، ناکارآمد بودن آنان است. محسن رنانی که کارشناس اقتصاد توسعه است و از ناتوانی دولت روحانی در تغییر وضعیت موجود آگاه بود، برای آنکه در ایام انتخابات 96 مجبور به اتخاذ موضع انتقادی نسبت به روحانی نشود، به گفته خودش پنهان میشود و تمام راههای ارتباطی با خود را قطع میکند.
🔸درحالی که مردم در آن زمان به روشنگری امثال وی نیاز داشتند. این شکل حمایت روشنفکری از کاندیداهای ناکارآمد بسیار تأملبرانگیز است، زیرا انتظار منطقی از روشنفکری این است که یا از هیچ کاندیدایی حمایت نکنند یا اگر میخواهند در انتخابات مشارکت داشته باشند، باید از نامزد کارآمد و آزموده حمایت کنند و نه نامزد ناتوان. به هر روی، حمایت روشنفکری از نامزدی که انقلابی نیست و غربگرا و ناکارآمد است، تماما دلالت بر آن دارد که این جریان به لحاظ عملی خواهان حفظ وضعیت نابسامان موجود است.
🔹شاید یک دلیل این کار آنان حفظ ژست چهره اپوزیسیونیشان است، زیرا با قرار گرفتن جامعه در مسیر پیشرفت و ترقی، دیگر موضوعی برای گفتار انتقادی آنان باقی نمیماند. اما در هر صورت، مواضع سیاسی و عملی روشنفکری در حفظ وضع موجود، دیدگاه نظری آنان در بحث علل توسعهنیافتگی را بیمعنا میکند. امروز، پارادوکس نظر و عمل روشنفکری در جامعه ایرانی به معضل بزرگ فرهنگی تبدیل شده است. بدون تردید، حیات علمی و سیاسی توأم با پارادوکس نظر و عمل، رنجآور و تلخ است.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
☑️ ۱۴ خرداد سالگرد عروج ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و شهادت یاران ایشان
🔰زمانی غیر زمانها
دربارهی تفسیرهای عرفانی از انقلاب اسلامی ایران
✍️ علیرضا سمیعی
📍 گویا قصهی آدمی در «احسنالقصص» از الف تا یا روایت شده و بعدها «سعدی» با شرح احوال «زلیخا»، روز و حال زمانهاش را باز میگوید. چگونه سعدی در آیهها وضعیت انسان را به عینه مییابد و طوری به اشاره باز میگوید که تو گویی فرض گرفته مخاطبین میدانند چه را مراد کرده است. اصلا «تضمین» و اشاره به داستان و مثل در یک شعر، زمانی معنا دارد که قصهای مشهور باشد و باطن آن بیش و کم بر مخاطبان آشکاره؛ و اگر نه که شاعر معما نمیبافد.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰زمانی غیر زمانها دربارهی تفسیرهای عرفانی از انقلاب اسلامی ایران ✍️ علیرضا سمیعی 📍 گویا قصهی آ
✔️ ادامه...
🔘 بخش نخست
🔸سورهی حضرت یوسف، با خواب آغاز میشود و در تعبیرش ادامه مییابد و آنگاه در آیات پایانی با نوعی فرجامشناسی قرآنی خاتمه مییابد که فیروزی آخر را در صفوف مؤمنین میداند. از فرعیات قصه یکی زلیخاست که سوز عشق به اصلِ زیبایی و ولایت را با کششهای کامجویانهی جسمانی اشتباه میگیرد، و به جای پیروی از نبیالله، یوسف را تعقیب میکند و میشود آنچه شنیدهاید.
🔹سعدی میداند که این همان قصهی آدمیست که مثلا کششهای الهی را با اهواء نفسانی اشتباه میگیرد و مثل بنیاسرائیل آواره میشود. اگر شیعهای بیت سعدی را بخواند، احتمالا افسوساش تازه میشود که چرا مسلمین نعمت ولایت را درنیافتند و آن را با سروری و عافیتهای دنیایی و حکومت اشتباه گرفتند و از دیدار امام زمان فرو ماندند و اکنون نیز تا زمانی نامعلوم باید که در غصهی فقدان آن حضرت بمانند و بلکه بمیرند.
🔸امروزه به سختی میتوان سورهی حضرت یوسف را چنین خواند؛ چه، نه سعدیِ نکتهدانی هست و نه زمانه، مردمانی نکتهشناس میپرورد. اصلا اگر روزگاری توضیح دهریِ ماجراها دشوارتر بود، امروزه خوانش باطنی اوضاع دشوار مینماید. آدمی همیشه از حق محجوب بوده اما روزگاری میتوانست بود که خونچکانِ خامهی جوانمردی مانند هجویری، کشفالمحجوب باشد.
🔹این موضوع وقتی بغرنج میشود که گاهی نمیتوان چیزها را به توصیفی ماتریالسیتی سپرد. وصف یک معجزه و یا حتی از منظر بعضی، انقلاب و جنگ ایران، با منطق تحلیلهای معمولی مثل این میماند که در وصف یک باغچه، قطعهای از گزارش مسابقهی فوتبال میان پرسپولیس و فنرباغچهی ترکیه را بیاوریم!
💢آنها به رهبریِ کسی انقلاب و جنگ را از سر گذراندند که کتابهایی چون «شرح دعای سحر» و «جنود عقل و جهل» را در جوانی نوشته بود و مثل جلالالدین آشتیانی، وی را در سلسلهی شاگردان ابنعربی آورده بودند. البته امام(ره) در نیمهی دوم زندگی مشغول فقه و مبارزه شد و سلوک خود را به گونهای پیش برد که گویا میدانست میخواهد آن کارهای بزرگ را تدارک کند.
🔹با اینحال چپهای موسوم به پیرو خط امام که امروزه چپهای شرمگین نامیده میشوند، در توجیه شیفتگی اولیهی خویش به شخصیت وی از نظریهی فرهمندی «وبر» آویختند.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
♨️ درآمدی بر جریان نوصدرایی 🔸امروزیکم خرداد است و روز صدرالمتالهین! جریان عقلانیت وحکمت اسلامی سا
🔰 فلسفه نوصدرایی تکیه گاهی برای معماری اسلامی
✍️ رضا غلامی
🔸فلسفه نوصدرایی که نماد و مجسمه آن مرحوم علامه طباطبایی و شاگردان درجه یک ایشان مانند استاد شهید مطهری می باشد، می تواند در دورانی که آن را دوران رقابت تنگاتنگ ایسم ها می نامیم، نقش کارآمدی را در تولید الگوی معاصر معماری و شهرسازی اسلامی- ایرانی ایفا کند به نحوی که بتوان گفت معماری معاصر، آینه و بازتابنده فلسفه عمیق و زاینده نوصدرایی است لکن این فلسفه هم اکنون در خیلی از میادین از جمله در میدان معماری مهجور و ناشناخته مانده است
🔹فلسفه نوصدرایی علاوه بر تداوم بخشی به فلسفه صدرایی به معنای تحکیم پیوند میان وحی، فلسفه و عرفان، قلمرو فلسفه را گسترش داده و آن را با بهره گیری از روش شناسی های متنوع وارد پاسخگویی به مسائل نوظهور انسان و جامعه انسانی کرده است که نمونه های موفق آن را باید در آثار فیلسوفان نوصدرایی مشاهده کرد.
💢ما هم اکنون در عرصه معماری و شهرسازی در یک دو راهی قرار گرفته ایم : راه اول؛ راهی است که می توان از آن به گذشته گرایی و احیاء گذشته تعبیر کرد که عملاً ما را به توقف کشانده است و راه دوم، راهی است که با ایجاد شرایط نو و مبتکرانه، در صدد ارائه الگوی عصری معماری اسلامی- ایرانی بدون عقب نشینی از محکمات و اصول فکری و اندیشه ای است. ایشان با اشاره به واقع بینانه نبودن حرکت در راه اول، راه دوم را با موقعیت امروز کشور و عوارض تلخ شهرنشینی مدرن در کشور منطبق دانست و خواستار تئوریزه شدن افکار و همچنین مدل سازی برای حرکت در مسیر دوم شد.
⚜️ @Taammolat74