eitaa logo
تاملات
734 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
339 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️ علامہ‌امینےشب‌تاسوعا‌وعاشورا براۍ‌امام‌زمان‌"عج‌الله‌"صدقہ‌کنار‌میگذاشتند ومیگفتند: امشب‌قلب‌نازنین‌حضرت‌درفشاراست...💔 چه بهتر که به نیت سلامتی و تسلی قلب نازنین آقا صاحب الزمان مشارکت داشته باشیم 🙏💔🖤 ⚜ @Taammolat74
⚫️⚫️⚫️ ســخــت اســت ڪــه تــڪــیــه گــاه عــالــم و بــاشــیــ یــڪ نــیــزه شــڪــســتــه تــڪــیــه گــاهت بــاشــد... ‌ أَلــســَّلــامــُ عــَلــَے الــْمــُحــامــے بــِلــا مــُعــیــن ...* ســلــام بــر آن مــدافــعــِ بــے یــاور🏴🏴 ‌ ⚜ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ما گر ز سر بریده می ترسیدم در محفل عشاق نمی رقصیدیم بخشی از سخنان دکتر الهی قمشه‌ای ⚜ @Taammolat74
4_6019178614149350606.mp3
5.18M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | فضیلت عاشورا 🎙 دکتر الهی قمشه‌ای . . . ⚜️ @Taammolat74
🔹ظرفیت این عبادت، تحمل ابتلا، اخلاص سیدالشهدا، میثاقی که حضرت با خدای متعال بسته و محبتی که نسبت به خدای متعال ظهور و بروز داده‌اند، ظرفیتی است که با همه ظلمت ها مقابله می‌کند. 🔹معنای ابوت حضرت را باید در همین وفای به میثاق و تحمل سنگین ترین بلاها و فشارها برای مسدود کردن راه اولیای طاغوت و هموار کردن طریق بندگی خدا، مشاهده کرد. ✍ حجت الاسلام میرباقری 📚 ضیافت بلا، ص۱۴۱ ⚜ @Taammolat74
📘 💠 ویژه‌نامه موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت شماره بیست و نهم، شهریور۱۴۰۰ 🔻نشریه تخصصی رصد رویدادهای اندیشه‌ای () در شماره بیست و نهم خود به معرفی سیره علمی و عملی به همراه معرفی آثار دکتر محمد حسین فرج‌نژاد می‌پردازد. این شماره از نشریه شامل سه فصل می‌باشد. ▪️ فصل اول: بررسی ویژگی‌های فردی و اجتماعی. ▪️فصل دوم: تبیین افکار و اندیشه‌ها. ▪️فصل سوم: معرفی آثار. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻لینک دانلود فایل نشریه: 🌐 fekrat.net/?p=4848@Taammolat74
تاملات
📘 #دیده‌بان_اندیشه 💠 ویژه‌نامه #محمدحسین_فرج‌نژاد موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت شماره بیست و نهم،
حوزه علمیه در فرهنگ شیعی یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های استراتژیک برای راهبری جامعه‌ی اسلامی به‌شمار می‌رود. این راهبری و هدایت که باید توسط روحانیون و طلاب حوزه علمیه صورت بگیرد لوازم که دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به‌رشد و ارتقاء یافتگی طلاب اشاره کرد. این رشد نیز محصور به ابعاد علمی نبوده و جنبه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد، از این رو رهبر معظم انقلاب همواره روی چند مقوله به‌عنوان ویژگی‌های طلبه طراز تأکید می‌ورزند، ۱ .اهتمام به علم و علم‌آموزی ۲.انس با قرآن و روایات اسلامی ۳. دارابودن بصیرت سیاسی در مواجهه با بزنگاه‌های مهم تاریخی ۴.توجه به مهندسی فرهنگی جامعه ۵.دغدغه‌مندی نسبت به آرمان‌های انقلاب ۶. خدمت‌رسانی اجتماعی به مردم جامعه بر اساس این شش ویژگی می‌توان مرحوم «دکتر محمد حسین فرج‌نژاد» را در جمله طلاب طراز قرار داد. طلبه‌ای که سال‌ها در حوزه علمیه قم تحصیل کرده و با ورود به دانشگاه سعی می‌کرد تا شاخصی باشد برای معرفی حوزه به دانشگاه و دانشگاهیان، شاخصی که حوزه‌های مختلف اندیشه را تورق کرده و به برخی از مهم‌ترین آن‌ها مثل فقه، فلسفه، عرفان و… ورود پیدا کرده است. شاخصی که تمدن‌سازی و نگاه راهبردی به مسائل مختلف علمی و فرهنگی را از میراث‌گرانبهای اساتیدی همچون شهید مطهری، شهید آوینی، آیت الله مصباح یزدی اخذ کرده و در مسیر آگاه‌سازی مردم جامعه نسبت به مهندسی فرهنگی غرب توسط رسانه‌های نوظهور، قدم برمی‌داشت. نشریه تخصصی رصد رویدادهای اندیشه‌ای (دیدبان اندیشه) در شماره بیست و نهم خود به معرفی سیره علمی و عملی به همراه معرفی آثار دکتر محمد حسین فرج‌نژاد می‌پردازد. این شماره از نشریه شامل سه فصل می‌باشد که در فصل اول به بررسی ویژگی‌های فردی و اجتماعی دکتر فرج‌نژاد می‌پردازد و فصل دوم به تبیین افکار و اندیشه‌های ایشان و سومین فصل از نشریه به معرفی آثار اختصاص یافته است. ⚜ @Taammolat74
🎥 🔶 موضوع |مفهوم أَنَا مِنْ حُسَیْنٍ 🎙 دکتر علیرضا شجاعی‌زند مراسم عزاداری محرم هیأت الزهرا(س) دانشگاه شریف ⏰ شب چهارم محرم‌الحرام ۱۴۴۳ جلسه اول 🔗 تماشای سخنرانی 🔗 متن کامل ⚜️ @Taammolat74
◼️ انا لله و انا الیه راجعون روح بلند حضرت علامه حسن زاده آملی به ملکوت اعلا پیوست ⚜ @Taammolat74
📍«کل زندگی جوامعی که در آنها شرایط مدرن تولید فراگیر می‌شود، خود را به شکل مجموعه عظیمی از نمایش‌ها نمایان می‌سازد. همه آنچه زمانی به طور مستقیم تجربه زیسته بود، به بازنمایی صرف تبدیل شده است.» ⚜ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
📍«کل زندگی جوامعی که در آنها شرایط مدرن تولید فراگیر می‌شود، خود را به شکل مجموعه عظیمی از نمایش‌ها
🔸🔸 مدت مدیدی است به ظاهر از هیاهوی فضای مجازی به دورم، به دلیل مشغله‌ها و طرحی که هم‌اکنون در دست نگارش دارم. به ظاهر چراکه طرح نگارش من در حوزه سلبریتی است و به همین منظور، فرصت پدید آمده تا به وجهی دیگر به فضای مجازی بپردازم. 🔹حداقل در یک ماه اخیر درگیر تفکرات این پدیده جدید عصر جدید شده‌ام و پایان نامه خود را به این موضوع اختصاص داده‌ام تا قدری با تأمل بیشتری به رسانه و جامعه، مدیوم‌هایی که زندگی ما را فرا گرفته‌اند و به مناسباتی که در زیست ما پدیدار شده قدری بیاندیشم. 🔸«سلبریتی» بهانه بود تا بیشتر در حوزه مورد علاقه‌ام یعنی رسانه بنویسم و فکر کنم. البته معتقدم پدیده سلبریتی در اکنون زندگی ما اینقدر رسوخ کرده که خود مستقلا پروژه فکری باشد. سلبریتی زدگی بیش از پیش به فرهنگ ناب ایرانی رسوخ کرده و تحولاتی را پدیدار شده که اینجا مجالش نیست و بعد از تکمیل کارم، نوشته‌ها دارم که می‌خواهم در این رابطه در میان بگذارم. 🔹خب به دلیل نوظهور بودن این موضوع، کمتر منبع خوبی میشد یافت که استفاده کرد. با این حال منابع مختلف و نظریه های متعددی رو شب ها در کنار میز کوچک خودم مرور کردم ، اما یک نظریه چیزی بود که نمیشد راحت از آن گذشت و آن نظریه «جامعه نمایشی» گی دبور فیلسوف و نویسنده فرانسوی بود. 🔸چالش‌های زیادی با این نظریه داشتم و دارم اما به نظرم یک طرح خیلی خوب و نویی از تحولات جامعه مدرن را بنا کرده است که میتوان از آن بهره گرفت و مستقلا آنرا بال و پر داد. 🔹فعلا به همین مقدار بسنده میکنم و در مجال بهتری به بحث چیستی نظریه گی دبور در باب جامعه نمایش و چگونگی استخدام آن برای فهم تحولات پیرامونی عصر رسانه‌های جدید خواهم نوشت... ⚜ @Taammolat74
▪️ وقتی رهبر عزیز انقلاب از تولید آنتی تز انقلاب اسلامی در خود نکاتی را متذکر شدند، به سمت ، و ... باورمند شدیم که این باور هم درست بود. ▪️ اما تکمیل کننده اصلی این پازل، شبهات سنگینی است که بسیاری از بچه‌های انقلابی در دل و نهادهای دیگر یا خودجوش و آتش به اختیار از ماجرای ، ، و ... دارند. ▪️ نهضت روشنگری را باید دوباره روشن نمود یا در میان مردم با چراغ بگردند و به دنبال اقناع بچه‌های انقلابی باشند. هیچ کسی متولی این موضوع نمی‌شود و جلسات بصیرتی دهه شصت و هفتاد را به کلی فراموش کردند. ⚜ @Taammolat74@ponezs
🔰 نخبگان بی وطن! 📍قانون، حل مشکل نیست... رفع معضلات اجتماعی نیازمند «فهم نظام مند» و «تصمیمات عقلانی» است... بله سیاست نمی‌فهمد! ⚜ @Taammolat74. 👇👇👇
تاملات
🔰 نخبگان بی وطن! 📍قانون، حل مشکل نیست... رفع معضلات اجتماعی نیازمند «فهم نظام مند» و «تصمیمات عقلا
🔰 نخبگان بی وطن! 🔘 بخش ۱ از ۲ 🔹ظاهرا پیش‌بینی‌ها درست بوده و بناست را با جریمه و قانون حل کنند! روزنامه ایران یادداشتی به قلم سید مهدی ناظمی با عنوان «نخبگان و مراعات ساختاری» منتشر کرده. نویسنده در قسمتی از این یادداشت گفته: «نخبگان غیر جوان یا نخبگانی که قبلاً از سهم مناسبی در کشور برخوردار شده‌اند، مانند پزشکان متخصص معتبر، در صورتی که تمایل جدی برای مهاجرت دارند باید مالیات سنگینی بابت استفاده از امکانات کشور در طی سال‌های رشد و اعتباریابی خود پرداخت کنند و این مالیات باید به صورت مستقیم صرف توسعه آموزش و پژوهش مراکز خوش سابقه در تربیت نخبگان گردد...» 🔹البته خود این طرح، شامل زمینه‌های فسادزایی است؛ مثل اینکه چه کسی تعیین می‌کند نخبه جوان کیست؟ اما مساله اصلی آن نادیده گرفتن یکی از علل اساسی مهاجرت نخبگان یعنی «بی‌وطنی» است. بگذارید مساله را از همانجایی که نویسنده شروع کرده آغاز کنیم: چرا سازمان‌ها افراد با استعداد را جذب نمی‌کنند؟ ⚜ @Taammolat74
تاملات
🔰 نخبگان بی وطن! 📍قانون، حل مشکل نیست... رفع معضلات اجتماعی نیازمند «فهم نظام مند» و «تصمیمات عقلا
🔰 نخبگان بی وطن! 🔘 بخش ۲ از ۲ 1⃣ گور بابای مردم! مدیران این سازمان‌ها می‌دانند که حضورشان در این پست‌ها تابع شرایط «دیگری» غیر از نظر مثبت و خواست مردم است. طبیعتا دلیلی نمی‌بینند که خدمات «بهتری» به مردم ارائه دهند پس نیازی به افراد نخبه ندارند. 2⃣ نخبگان دردسر سازند! ساز و کار تقسیم پست‌ها در سازمان‌ها وابسته به خوش‌خدمتی به محافل سیاسی‌است. هرچه کارمندان یک سازمان پخمه‌تر باشند مدیر آن سازمان راحتتر به کارهای «دیگر» می‌رسد. در حالی که نخبگان اگر برای کار آمده باشند عملاً دست و پای مدیر را می‌بندند و برای حیف و میل بودجه برای قراردادهای باندی دردسر می‌سازند. 3⃣ نخبه به مثابه آچار فرانسه! همانطور که در متن بالا دیده می‌شود هیچ وقت کسی از مشارکت نخبگان در سطوح بالای سیاسی و حاکمیتی صحبت نمی‌کند. چون اکثریتِ نخبگان با شرایط فعلی هم‌فکر نیستند پس باید کنترل شوند و بیشتر به عنوان کارگر در سیستم استفاده شوند تا یک مدیر موثر و رهبرگونه. البته گاهی از «نخبگان باندی» هم استفاده می‌شود که حداقل یک ظاهر نخبه‌گرایانه دست و پا کنند اما همین نکته «تقدم باند بر نخبه» را به خوبی نشان می‌دهد. 🔸با همین چند نکته مشخص می‌شود که «حداقل» با یک فساد در سطح سیاسی روبرو هستیم که مخالف مشارکت اساسی «آحاد نخبگان» (نه فقط یک گروه از آنها) در کشور است و ساختار سیاسی غیر رسمی نیز به نفع آن کار می‌کند. وقتی این پالس از سوی حاکمیت به دانشجو ارسال می‌شود عملا دانشجو «بی‌وطن» می‌شود، چون در افق خود امکان اثرگذاری «جدی» در کشورش را نمی‌بیند. بنابراین اکثرا این تحقیر را در کنار مشکلات اقتصادی تحمل نمی‌کنند و به جایی می‌روند که اندک احترامی داشته باشند و مکافات اقتصادی هم نکشند. ⚜ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اهمیت جهاد فرهنگی استاد مرحوم دکتر فرج‌نژاد 🔻چه قدر به این جنس حرف‌های خالصانه و مخلصانه برآمده از ضمیری خالص که حقیقتا عامل به گفته خویش بوده ، سخت نیازمندیم.... به راستی کجای این جهاد فرهنگی ایستاده‌ایم؟ ⚜ @Taammolat74
💠 سلسله نشست های علمی پژوهشی دین و فضای مجازی 🔻شنبه ۲۰ آذر ماه 🎙 حجت الاسلام دکتر دیرباز 🔸کاربرد هوش مصنوعی در علوم انسانی اسلامی بایدها و نبایدها 🔻 یکشنبه ۲۱ آذرماه 🎙 آیت الله عبدالکریم فرحانی 🔸 مبانی فقهی حکمرانی فضای مجازی 🔻 دوشنبه ۲۲ آذر ماه 🎙آیت‌الله احمد مبلغی 🔸کار کرد هوش مصنوعی در فرآیند اجتهاد 🔻 سه شنبه ۲۳ آذرماه 🎙آیت الله سیدمحمد قائم‌مقامی 🔸انسان در عصر فضای مجازی 🔻چهارشنبه ۲۴ آذرماه 🎙حجت الاسلام عبدالکریم بهجت پور 🔸الزامات زیست و کنشگری بانوان طلبه در فضای مجازی 🔰نشست روز پژوهش به همراه رونمایی پنج جلد از آثار دفتر مطالعات اسلامی 🔻پنجشنبه ۲۵ آذر ماه 🎙 آیت الله محسن اراکی 🔸 حاکمیت و سیاستگذاری رمز ارز از منظر فقه ✔️برگزاری نشست ها ساعت ۱۰ صبح می باشد. ✔️ نشست به صورت حضوری و مجازی برگزار می گردد. ✔️ به همراه اعطای گواهی به شرکت کنندگان 💠 مکان قم بلوار فردوسی ساختمان نعیم دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی @ENOEnsani 🔰دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی به مناسبت هفته پژوهش .
ما را از امتداد شب مترسان ما با فانوس دل‌هایمان چلچراغ ساخته‌ایم. چه باک از جفای اهریمن؟ وقتی زمزمهٔ فریادمان کاخ‌ها را لرزاند. روزی که آمد ایمان در ما شعله کشید بهشتی ساختیم از رهایی حدیثی خواندیم از عهد ما نوادگان سلمانیم 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷✊✊✊ ۴۳ 🌹 ⚜ @Taammolat74
📍تفکر شریعتی و روزگار ما آیا اندیشه شریعتی برای امروز ما اهمیت دارد ؟! چه بخواهیم یا نخواهیم اندیشه شریعتی در تاریخ تفکر معاصر ما نقش جدی دارد. شریعتی را چه ملتقط بدانیم و چه ندانیم، تفکر او سریان اجتماعی یافته و در زمانه خویش تأثیرگذار بوده است. مسئله آنجاست که در زمانه‌ای که انسداد اندیشه‌ورزی حکم‌فرماست، مواجه ما با اندیشه شریعتی همانند سایر متفکران دیگر چگونه بوده و هست؟ ⚜ @Taammolat74. 👇👇👇
تاملات
📍تفکر شریعتی و روزگار ما آیا اندیشه شریعتی برای امروز ما اهمیت دارد ؟! چه بخواهیم یا نخواهیم اندی
🔹طبیعی است که شریعتی به دلیل خواستگاه ناموزون او، بیش از سایرین مورد بی‌اعتنایی باشد. از سویی نه اسلام‌شناسی او مورد اقبال متفکران اسلام‌شناس است و نه دانشگاهیان او را فیلسوف و جامعه‌شناس می‌دانند، شاید هم از هر دو سمت مورد نقد باشد؛ با این حال با تمام انتقادات درست و به‌جایی که در اندیشه او وجود دارد، آیا هیچ ظرفیت و پتانسیلی از تفکر شریعتی برای نسل جدید و امروزه ما راه‌گشا نیست؟ 🔹خب مسلما من با شخص شریعتی کاری ندارم. من معتقدم تفکر شریعتی پتاسیل‌های مهمی برای امروز ما دارد و باید با نگاهی واقع‌بینانه‌تر به جای سلب و نفی او، ضمن خودآگاهی به اندیشه‌های التفاطی‌اش، ظرفیت‌ها و بینش‌های راه‌گشای شریعتی را جست. 🔹بازخوانی مدرن او از سنت هر چند نابه‌جاست، اما هندسه فکری شریعتی آن چیزی است که امروزه بیش از پیش احساس می‌شود. اندیشه شریعتی، اندیشه مبارزه بود، مبارزه با زر و زور و تزویر. در بسط نئولیبرالیسم، شریعتی می‌تواند راه‌گشا باشد. منطق انتقادی که شریعتی بر اساس تجربه، روحیات و خلقیات و بینش خودش تولید کرده، می‌تواند در جامعه امروزی افق‌گشایی کند و لااقل زمینه‌ساز رهایی باشد. در عصری که اندیشه انتقادی سرکوب می‌شود، مسیری که شریعتی برای خودآگاهی به جامعه در پیش گرفت، راهگشاست و میتواند روح پرسشگری جامعه را زنده کند. 🔹البته که با نوشریعتی‌هایی که دم از شریعتی می‌زنند و بعضا همخون شریعتی هستند، زاویه جدی دارم. نوشریعتی‌ها هرچند که میخواهند به قول خود دیالوگ با شریعتی پیدا کنند تا بتوانند مسائل جدید را از زاویه شریعتی توضیح و بسط بدهند، اما خود در دام نئولیبرالیسم مخفی افتاده‌اند و عامدانه یا غیرعامدانه، دین را هدف قرار داده‌اند. @Taammolat74
🔰 نشست مجازی: «نقش سینمای شناختی در جهت‌دهی اندیشه» گفتگوهای برخط اینستاگرامی 💢 بازنمایی زن در سینمای ایران 👤 مریم بحرالعلومی؛ کارگردان و تهیه کننده 🔸سه‌شنبه۲۹شهریور، ساعت۲۱ 💢 سینما و ایدئولوژی؛ فرصتها و تهدیدها 👤 دکتر مرضیه ادهم؛ پژوهشگر سینما 🔸چهارشنبه۳۰شهریور، ساعت۲۱ 💢 سینمای اندیشه‌ای و جایگاه آن در انقلاب اسلامی 👤 دکتر رامتین شهبازی؛ مدیر گروه سینمای دانشگاه سوره 🔸پنج‌شنبه۳۱شهریور، ساعت۲۱ 💢 سینما؛ راه حلی برای مسائل اجتماعی و یا وسیله‌ای برای سیاه‌نمایی؟ 👤 سیدمجید صالحی؛ کارگردان سینما 🔸جمعه ۱ مهر، ساعت۲۱ 💢 سیر تطور سینما در ایران قبل و بعد از انقلاب 👤 دکتر رضا غلامی؛ استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 🔸‌شنبه ۲ مهر، ساعت ۲۱ 🛑 پخش از صفحه اینستاگرام فکرت @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵 آرمان و روح‌‌الله رفتند که آرمانِ روح‌الله بماند... ⚜️ @Taammolat74
🇮🇷🇮🇷🇮🇷 گرفتار تاریکی بودیم که امام خمینی از قلب تاریخی که می‌رفت تا فراموش شود، چون محمد فریاد برآورد که «واعتصموا بحبل‌الله جمیعا و لاتفرقوا» و ما که هنوز دست و پا می‌زدیم تا به خویشتن خویش بازگردیم، از این سخن تازه شدیم و دریافتیم که آنچه می‌جستیم، یافته‌ایم و به یقین رسیدیم و حتی من که همواره بویی از محمد در مشام داشتم در آغاز باور نمی‌کردم که در این ظلمت‌کده‌ی زمین بتوان نقبی به سوی نور زد و برق یقین بی‌هیچ واسطه‌ای بر دلم نشست. همانگونه که بر کوه سینا، و ایمان آوردم برادر! ✍️ شهید مرتضی آوینی ⚜️ @Taammolat74