💐 مبعثی به بزرگی تاریخ
🌷تاریخ، به مکه رسیده است تا شروعی دیگرگونه را رقم بزند؛ آغازی دیگرگونه در خاکی آفتاب سوخته، در خاکی تشنه، در خاک آکنده از دختران زنده به گور، در خاک آرزوهای زیر خاک. تاریخ ایستاده است تا بنویسد؛ تا پنجره ها را به خواندن فراخواند و کوچه ها را به شنیدن. ایستاده است تا در دل صخره ها و سنگریزه ها، نور جاری کند.
🌷تاریخ، به مکه رسیده است و کسی از آسمان به زمین پا می گذارد. با دست هایی از روشنی آکنده و از نور آکنده.
🌷فریادگر آزادی، فریادگر عشق و آزادگی است؛ این که از دامن تاریخ، پا بر خاک مکه می گذارد و افلاک، پا به پای او حرکت می کنند.
🌷نقطه ثقل تاریخ است؛ این که ابرها، بر فرازش سایه می گسترند، این که قلم در دست هایش به فریاد آمده و می گوید: «اقراء».
اینک، تو پیامبر خدایی و راه آسمان، از دست های تو می گذرد.🌸🌸🌸
⚜ @taammolat74
🔰 تحلیل رهبری در مورد کمک دارویی و درمانی آمریکا
💢 سران آمریکا چندبار گفته اند میتوانیم از لحاظ درمان و دارویی به شما کمک کنیم اگر شما بخواهید!
اولا خود شما دچار کمبود هستید.
ثانیا آمریکاییها متهم هستند که این ویروس را خودشان درست کردهاند. وقتی این اتهام وجود دارد چه اعتبار و اعتمادی هست؟
هیچ عاقلی از کشوری که متهم به ایجاد ویروس کرونا است درخواست کمک نمیکند.
ثالثا شاید این دارو شما سبب گسترش بیماری شود. شاید سبب این شود که ویروس در ایران ماندگار گردد.
چهارما اگر پزشکی بخواهند به ایران بفرستند این احتمال وجود دارد که اطلاعات خودشان را نسبت به ژنتیک ایران تکمیل و اثر سم موجود را بررسی نماید.
لذا این حرفی نیست که مقبول شود.
⚜ @taammolat74
💠 رهبر انقلاب: فضای مجازی امروز حاکم بر زندگی مردم دنیا است و قوت در این زمینه حیاتی است.
⚜ @taammolat74
🔰ما، کرونا و انسان شناسی فاجعه
✍️ دکتر احمد نادری (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران)
🔘 بخش 1 از 2
۱/یکی ازشاخه های مهم درعلوم اجتماعی، انسان شناسی فاجعهAnthropology of Disasterاست.این شاخه، به بررسی آثار اجتماعی و فرهنگی ناشی از فجایع طبیعی یا انسانی نظیر سیل، زلزله، جنگ و... می پردازد. مطالعه آثار اجتماعی فاجعه درموقعیت های اجتماعی پیش، حین و پسافاجعه دستور کار آن است.
۲/ در موقعیت پیشافاجعه آنچه بیشترین اهمیت را دارد، پیشگری از وقوع بحران با تاکید بر مولفه های فرهنگی و اجتماعی است. اما در موقعیت وقوع، تاکید بر مدیریت بحران با مولفه های فوق است. مولفه های فرهنگی بومی یکی از عناصر مهم در مدیریت بحران است.
۳/این مولفه ها در فرهنگ هایی که با سنت ارتباط بیشتری دارند، کارکرد بیشتری در مدیریت بحران دارند. در فرهنگ های سنتی تر، روحیه جمع گرایی بیشتری وجود دارد و این روحیه همبستگی اجتماعی بیشتری را درپی دارد و از این رو می توان در حین فاجعه برای مدیریت بهتر از آن استفاده کرد.
۴/در موقعیت های حین فاجعه، نقش دولتها States در کمک رسانی و مدیریت بسیار پررنگ است. دولتها با ابزارهای قوی در اختیار، در هنگام وقوع بحرانها بسیار موثرند واز اینرو، بایستی از تمامی ظرفیت ها و امکانات داخلی و بین المللی خود در جهت مدیریت بحران استفاده کنند و این البته وظیفه آنهاست.
۵/دولتها با ابزارهای در اختیار خود، نظیر ابزارهای فنی، بهداشتی و تخصصی و بطور کلی امکانات سخت افزاری از سویی؛ و از سوی دیگر در کنترل داشتن پروسه ها و فرایندهای حقوقی و سیستم های خشونت مشروع، نقش اول را در موقعیت حین فاجعه و کنترل و مدیریت این موقعیت دارند.
۶/در این موقعیت، یکی از نقش های دولتها، استفاده از ظرفیت های فرهنگی و اجتماعی در سطوح خرد و کلان برای مدیریت بحران است. در سطح کلان، ایجاد همبستگی ملی با استفاده از نظام تبادل نمادین و سیستم رسانه ای بسیار مهم است و این البته با الگوسازی از رفتار خود دولتمردان شروع می شود.
۷/استفاده از لایه های کلان هویتی نظیر مذهب و دین درفاجعه بسیار مهم است.همبستگی های اجتماعی ناشی از عقاید و مذهب،ناگسستنی ترین سطح پیوندهاست.ادیان قبل از هر چیز یک بعد ذهنی و باوری قوی دارند، واین کلان ذهنیت اگر بکار گرفته شود، هم در سطح کنشی و هم در سطح احساسی وکاهش آلام مهم است.
⚜️ @taammolat74
🔰ما، کرونا و انسان شناسی فاجعه
✍️ دکتر احمد نادری (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران)
🔘 بخش 2 از 2
۸/در سطح خرد نیز بایستی با استفاده از ظرفیت های محلی و مولفه های فرهنگ های بومی و همبستگی های سطوح خردتر، نظیر حلقات هویتی استانی، شهری، قومیتی، طایفه ای، خانوادگی و... به مدیریت بحران پرداخت.استفاده از ظرفیت سمن های بومی و حتی ملی در این راستا ضروری است.
۹/کرونا اولین پدیده ای است که بعد از جنگ دوم جهانی تبدیل به یک بحران بین المللی شده که اثرات بومی مشابه و البته متفاوتی دارد.این پدیده نیز مانند همه پدیده های زیستی و فنی از بعد اجتماعی پررنگی برخوردار است که در مدیریت آن هم مشابهت و هم تفاوتهای جدی وجود دارد.
۱۰/موقعیت ما در ارتباط باکرونا، موقعیت حین فاجعه است و نقش دولت در مدیریت آن بسیار بالاست. یکصدابودگی State دراینجا بسیار مهم است. در ایران بخش مهم استیت،قوه مجریه است و ۸۰ درصد اختیارات اجرایی را برعهده دارد. متاسفانه این قوه از زمان وقوع بحران تاکنون،نقش موثری در مدیریت نداشته.
۱۱/کم کاری قوه مجریه(غیر از وزارت بهداشت) و شخص ریاست محترم جمهور و البته مقننه در مدیریت بحران را بصورت داوطلبانه نهادها و حلقات سنتی فرهنگی سعی در جبران داشته اند، که البته کافی هم نیست. این عدم توازن، مدیریت بحران را در موقعیت کنونی دشوار ساخته.
۱۲/دولت باید در میدان باشدو تمام ظرفیت های داخلی وبین المللی اش رابرای مدیریت به میدان آورد، ازظرفیت های بومی و حلقه های هویتی کلان و خرد و همبستگی اجتماعی ناشی از آن برای حل مساله استفاده کند. عدم حضور رئیس جمهور دراین میدان، پیام نمادین نامناسبی در عرصه عمومی دارد.
۱۳/بحران پیش آمده در ارتباط با کرونا را می توان در بعد اجتماعی با عناصر فرهنگی سنتی ایرانیان نظیر مذهب و جمع گرایی و ارزش های ناشی از آن مدیریت کرد و به سبب نفوذ فردگرایی نئولیبرال، توجه به این بعد در بخش هایی از کارگزاران ما کمتر شده است.
۱۴/ کرونا و موقعیت فاجعه آمیز آن در ایران، عرصه نبرد دو پارادایم صدساله تاریخ ایران را وارد فاز جدیدی کرده؛ فردگرایی سکولار و نئولیبرال، و جمع گرایی سنتی و مذهبی؛ هر دو با تمامی نظام ارزشی خود به میدان آمده اند، و هر دوی اینها نمایندگانی در سطح State دارند.
۱۵/دیسیپلین علمی انسان شناسی و شاخه متاخر یعنی انسان شناسی فاجعه، به ما توصیه میکند بایستی در مدیریت بحران، جانب نظام ارزشی سنتی را رها نکرد. اگرچه تجربیات بین المللی بشر موضوعیت دارد، اما مدیریت بهینه فجایع قطعا با تکیه بر ارزشهای بومی رقم میخورد.
⚜️ @taammolat74
🔰 پایتخت باید مردمی بماند
✍ عزیز نجف پور
مردم ایران و خانواده های ایرانی هرسال در ایام نوروز به دیدن سریال مردمی پایتخت می نشینند... بیایید پایتخت را از مردم نگیریم.
💠 متن کامل یادداشت را در مطلب بعدی بخوانید.
⚜ @taammolat74 👇👇👇
🔰پایتخت باید مردمی بماند
✍ عزیز نجف پور
🔸امسال شاهد پخش ششمین سری از سریال #پایتخت هستیم. سریالی که بی شک یکی از پرمخاطب ترین سریالهای تلوزیون در دهه های گذشته بوده است. دلیل اقبال مردم به این سریال را در گام اول باید #مردمی بودن آن دانست.
🔹پایتخت از همان سری اول سعی کرده است بدور از افکار و خیالات و بعضا شطحیات نویسندگان و کارگردانان شایع در آثار سینمایی، به نوعی زندگی واقعی مردم را که حول نهاد مقدس #خانواده قوام می یابد، تصویر کند و در این تصویر گری، فضایی فرهنگی و صمیمی و دوست داشتنی و صاف و صادق روایت نماید.
🔸همین مردمی بودن، صداقت و البته فرهنگی و تربیتی بودن این سریال عامل جذابیت آن در بین مردم بوده است.
طنزهای مردمیِ پاک و بی آلایش، یکی دیگر از عوامل جذابیت این سریال بوده است.
🔹پایتخت 6 در همین ابتدای کار و در دو قسمت نخست، نشانه هایی از عدول از روح حاکم بر پایتخت را نشان داده است. طنز عموما ناشی از جابجایی برخی عناصر یک اکوسیستم معنایی و حذف و اضافه یا بزرگ نمایی و کوچک نمایی برخی عناصر در کنار کلیت آنهاست.
🔸 این جابجایی برخی عناصر نباید کیان کل اکوسیستم معنایی را تهدید کند. فرهنگ مردم #ایران و اکوسیستم خانواده برای خندیدن و شاد بودن نیازی به ارجاعات و برجسته سازی های مکرر جنسی ندارد.
🔹 اینگونه طنز آفرینی راحت ترین روش و البته سخیف ترین نوع طنز است که بیشتر ناشی از ضعف درک نویسنده از روح اکوسیستم معنایی و ضعف خلاقیت ایشان در آفرینش #هنری و متعاقبا دست یازیدن به #هزل و هجو است...
🔸هنرمندان سابق چه نیکو گفته اند که: چون قافیه تنگ آید شاعر به جفنگ آید.
عاقبت اینگونه #طنز_هزل هم مشخص است... بعد از چندبار تکرار، جذابیت خود را از دست می دهد و ملال خاطر می آورد.
⚜ @taammolat74
🔉 گفتگو
🔶 مجموعه لایوهای #همه_گیر
🔸گفتوگو میلاد دخانچی با دکتر اصغر ایزدی (جامعهشناس)
♦️ از هفته دوم شیوع ویروس کرونا در ایران، مجموعه مصاحبههای لایوی با عنوان همهگیر در پیج اینستاجیوگی صورت گرفت که در آن تلاش شد با مردم درگیر کرونا و متخصصین این حوزه گفتگو صورت گیرد و به یک درک جامعتر از ابعاد بحران شیوع ویروس کرونا منجر شود.
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
4_6001249221632591719.mp3
27.33M
🔉 فایل صوتی
🔶 مجموعه لایوهای همهگیر
🔸 گفتگو #میلاد_دخانچی با #اصغر_ایزدی
🔹او از فقر و طبقه فرودست جامعه سخن میگوید و تحلیلی درباره سانسور سیستماتیک جامعه فقیر ارائه میدهد!
🔹 درخواست #در_خانه_بمانیم در موقعیت کرونا را به چالش میکشد. او استدلال میکند که این درخواست از اساس نسبت به مقوله طبقه و کسانی که سقفی برای قرنطینه کردن پیدا نمیکنند بیتوجه است.
🔹 او در این هیاهوی #همه_گیر از حاشیهنشینانی حرف میزند که تمام بحرانهای روزمرهشان را در سکوتی مرگبار سپری میکنند!
🔗لینک گفتگو با علیرضا شیری:
https://eitaa.com/taammolat74/1311
⚜️ @taammolat74
📮 درحالی خبر درمان پیرمرد 101 ساله اردبیلی وپیرزن 103 ساله سمنانی منتشرشد، که در ایتالیا افشاشد سالمندان درمان نمی شوند و در انگلیس اعلام شد برای سالمندان امکانات نداریم.
حقیقت کشورها رااین روزها ببینیم
آنچه این روزها در اروپا خبری است غارت فروشگاه هاست ودر ایران قهرمان های اجتماعی.
✍ محسن مهدیان
⚜ @taammolat74
♨️ مستند «جنگ خاموش» با موضوع بررسي ساخت ويروس كرونا توسط ايالاتمتحده آمريكا امشب (۳ فروردين ۹۹) ساعت ۲۱:۳۵ از شبكه سوم سيما پخش ميشود.
⚜ @taammolat74