eitaa logo
تاملات
763 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
347 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
📸عکس نگاشت تاریخی ✍️ محمدرضا کائینی 💠 این قلم در روزی که تصاویر گریه مرحوم علی اصغر زارعی پس از تصویب برجام در مجلس نشر یافت، اساسا برایش مهم نبود که او به حق چنین کرده یا نه؟ و یا حتی صورت مساله را درست دریافته یا نه؟ (هر چند که با او هم داستان بود و در پس این معرکه، برای کشور جز درِ بسته نمی دید!) برای من اما، مهم نفس بیم و‌ دلشوره او، برای آینده ایران بود. زارعی می توانست به سان برخی همگنانش، برای سلفی گرفتن با موگرینی، لباس خود و بغل دستی هایش را پاره کند! اما تاریخ، همواره او را با گریه اش برای فرجامِ برجام، به یاد خواهد آورد! نگارنده همواره آنان که دغدغه، دلشوره و بیدار خوابی های آینده را داشته اند، بزرگ دیده و بر این باور است که نهایتا، صاحبان این دلواپسی ها و اشک ها، تاریخ را رقم زده اند. روحش شاد. ⚜️ @Taammolat74
📑 ماهنامه مجازی دیده‌بان اندیشه ✴️ شماره دوازدهم/ ویژه محرم ویژه‌نامه نقد وبررسی جریان‌شناسی رسانه‌ای درباره محرم و عاشورا (شماره دو) موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه 🔸رصد روشنفکران، اندیشمندان و ژورنالیست‌های علمی در فضای مجازی 🔹دیده‌بان اندیشه عرصه‌ای است تا بازتاب و پژواک اندیشه‌های اصحاب علوم انسانی باشد. بازتاب اندیشه‌هایی که در فضای مجازی به صورت پراکنده وجود دارد. اینجا فرصتی است تا بیشتر با اندیشمندان و روشنفکران و ژورنالیست‌های اندیشه، آشنا شده و پای گفتارها و یادداشت‌های تحلیلی‌شان باشیم و عالمانه و منصفانه برخی نکات آنها را تحلیل و ارزیابی علمی کنیم. 🖇 دوازدهمین شماره این نشریه الکترونیکی را در پست ذیل دانلود کنید👇👇👇 ⚜️ @fekrat_net ⚜️ @taammolat74
دیده‌بان شماره 12.pdf
12.01M
📑 دو‌هفته نامه مجازی ✴️ شماره دوازدهم / ویژه 1399 ویژه‌نامه نقد وبررسی درباره محرم و عاشورا (شماره دو) 🔹دیده‌بان اندیشه، رسالت خود را رصد میدان ژورنالیسم اندیشه در فضای مجازی می‌داند و سعی دارد تا با نگاه انتقادی به دیدگاه‌ها و نظرات مطرح شده بپردازد تا علاوه بر آگاهی‌بخشی، زمینه‌ساز ایجاد فضای انتقادی و گفتگو بین نخبگان و اهالی سخن و علم باشد. در این شماره که بخش دوم ویژه محرم امسال است، مباحث مطرح شده را در قالب پنج فصل «عاشورا و سیاست»، «روایت‌های مختلف عاشورا»، «عاشورا، جامعه و تاریخ»، «عاشورا و مناسک» و «عاشورا و شریعتی» صورت‌بندی کردیم. 🔗 برای مطالعه شماره قبلی اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |جریان روشنفکری در ایران 🎙دکتر شهریار زرشناس همایش "روشنفکر مطهر، سه روز با روشنفکری انقلاب اسلامی" بسیج دانشجویی دانشکده الهیات دانشگاه تهران ⏰ 15 اردیبهشت 98 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
روشنفکری مطهر 3.mp3
38.57M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |جریان در ایران 🎙دکتر 🔹بدنه اصلی جریان روشنفکری بعد از انقلاب در ایران نئولیبرال است. روشنفکری به معنای تخصصی اولاً متعلق به عالم مدرن است دوماً از نظر طبقاتی یک کاست است و سوم اینکه این جریان جهت‌گیری مدرن دارد. 🔹جامعه ایران نسبت به این شبه مدرنیته انقلاب کرد و انقلاب اسلامی رستاخیز عالم ایران اسلامی با تکیه بر ظرفیت‌هایش علیه این شبه مدرنیته بود. بعد از این انقلاب چه شد؟ ساخت سیاسی شبه مدرنیته یعنی پهلوی متلاشی شد، اما ساخت فرهنگی و اقتصادی باقی ماند و روشنفکری ایران نقش در این زمینه بر عهده دارد که بازسازی شبه مدرنیته در ایران را آغاز کند. 🔹 نقش روشنفکران بعد از انقلاب این بود که یک مانعی بشود که اقتصاد ایران آسیب ببیند و از طرفی مانع تحولات فرهنگی شوند و سه سعی کنند در ساختار سیاسی هم قدرت را به شبه مدرنیته برگردانند. روشنفکری بعد از انقلاب می‌شود مأمور معماری یک ارتجاع شبه مدرنیته در ایران پس از انقلاب و اینها هم غالباً نئولیبرال هستند. 🔗 برای شنیدن سخنرانی قبلی این نشست اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
🔰 پست مدرنیسم ✍️ حسین قدمیاری 🔸از جمله نظریه‌پردازان و متفکران پست‌مدرنیسم که عمدتاً فرانسوی هستند، می‌توان از این چهره‌هایی مثل ژان فرانسوا لیوتار، میشل فوکو، ژان بودریار، ژاک دریدا، ژیل دلوز، چالز جنکز، ژاک لاکان و اهب حسن نام برد. البته "نیچه"، "هایدیگر" فروید و هوسرل نیز به‌عنوان نیاکان پست‌مدرنیسم به‌شمار می‌روند؛ که نظرها و دیدگاه‌های آن‌ها تأثیر بسیاری در ظهور پست‌مدرنسیم داشته بطور کلی دو دیدگاه رایج در مورد این واژه قابل ذکر است. 🔹دیدگاهی که پست مدرنیزم را یک دوره زمانی (با اعتقاد به سیر تاریخی) به شمار می‌آورد و دیدگاه دیگر که آن را نوعی فلسفه در نظر می‌گیرد. در دیدگاه تاریخی، پسامدرنیزم یک دوره زمانی است که پس از دوران مدرنیزم با همه فراز و نشیبهای آن ظهور نموده است. 💢آنچه مسلم است واژه پسانوین یا پست مدرن نماد مجموعه‌ یافته‌هایی است که بعد از مدرنیزم یا نوگرایی مطرح شده است و در واقع می‌تواند حاصل تکامل و یا نتیجه انتقادی آن باشد و سرانجام می‌توان گفت در مقام ارتباطی «رویکردی» برای مواجهه با آینده است که این گفته با دیدگاه کسانی که آن را فلسفه نیز به شمار آورده‌اند تعارض چندانی ندارد. 🔸در عرصه علوم اجتماعی پسامدرنیزم قائل به انسان صاحب اراده مستقل بعنوان محور جهان نیست، (اعتقادی که در دوره مدرنیته وجه غالب تفکر در غرب بود) بلکه گاهی با تاکید برغرایز و امیال و دیگر عوامل انگیزش در افراد، به استبداد منطق و خرد (از نوع ابزاری) حمله می کند. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
رزق اگر باشد شهادت شام با تهران یکی است بی تفاوت ها فقط شرمنده تر خواهند شد ... #شهید_محسن_فخری_زا
🔰 «ترور» از دریچۀ «مذاکره» ✍️مهدی جمشیدی [۱]. اگر دشمن دریابد که ما «احساسِ ضعف» می‌کنیم، «تردید» ش در ضربه‌زدن، به «یقین» تبدیل خواهد شد! آن‌قدر «ضربه‌های پی‌درپی» وارد خواهد آورد که «گیج» و «گنگ» شویم و در برابرش به زمین بیفتیم؛ بی‌آن‌که حتّی «جرأت» و «جسارتِ» دفاع از خویش را بیابیم! [۲]. رهبرِ انقلاب، بارها به نیروهای سیاسی مایل به مذاکره تذکّر دادند که به دشمن، «پیامِ ضعف»، ارسال نکنید! از آغازِ تبلیغاتِ انتخاباتی در سالِ نودودو تاکنون، کمترین کوتاهی و سستی در ارسالِ «پیامِ ضعف» به دشمن از سوی برخی تکنوکرات ها نشده است! چنان‌که با «تحریف»، وانمود شده که راه‌حلِ گشایشِ اقتصادی، «مذاکره با آمریکا» است. برخی نیروهای غربگرا، هم این وسوسه را به ذهنِ مردم افکند و معیشتِ مردم را «شرطی» کردند؛ و هم به آمریکا اطمینان دادند که در ایران، هیچ اتّفاقی رخ نخواهد داد، مگر این‌که تحریم‌ها برطرف شوند! آخرین «پیامِ ضعفِ» به دشمن، چشم امید داشتن به بازشدنِ بابِ «مذاکرۀ مجدّد با آمریکا» به‌واسطۀ تغییرِ رئیس‌جمهورِ آن بود! گویا تدبیر و امیدِ دولتمردان، وابسته به «معادلاتِ سیاسیِ آمریکا» است! [۳]. وقتی به‌گونه‌ای با دشمن روبرو شویم که سراپا، «احساسِ نیاز و وابستگی» باشیم و به بهای مساعدتِ او، تمامِ «خطوطِ قرمزِ» خویش را زیرِ پا بگذاریم، او به «هیچ حدّی»، بسنده نخواهد کرد، بلکه فرصت را برای «پیشروی»، مناسب دانسته و می‌کوشد «سنگرهای بیشتر و مهمّ‌تر» ی را فتح کند! به‌عبارت‌دیگر، «عقب‌نشینی» و «انفعال» و «سازش‌جوییِ» ما، به ضررِ ما تمام خواهد شد. «دولتمردان ضعیف» و «جامعۀ به‌ضعف‌کشانده‌شده»، حریم و حصاری ندارد و دستخوشِ تعدّیِ دشمن قرار می‌گیرد. [۴]. تلخ‌تر و غم‌انگیزتر این‌که جریان‌های غربگرا که همچنان، دلبسته و شیفتۀ مذاکره هستند، تلاش می‌کنند تا «دانشمندِ هسته‌ایِ» خویش را «دانشمندِ دفاعی» بخواند تا مبادا «خطِ جدیدِ مذاکره»، گزند و آسیبی ببیند! دولتِ جدیدِ آمریکا نیز می‌داند که «نیروهای سیاسی اهل مذاکره»، بیش از صدورِ چند بیانیّۀ رقیق و کلیشه‌ای، قدمی بر نخواهد، بلکه «رام‌تر» و «تسلیم‌تر» و «حقیرتر» از همیشه، برای آغاز شدنِ مذاکره، لحظه‌شماری می‌کنند! «صنعتِ هسته‌ای»، «صنعتِ موشکی»، «فتوحاتِ منطقه‌ای»، «معیشتِ مردم»، «عزّتِ ایرانی»، «»، «محسن فخری‌زاده» و … همه و همه باید فدای «خطِ مذاکره با آمریکا» شوند! [۵]. این «دانشمندِ هسته‌ای»، قربانیِ عملیّاتِ شناسایی در متنِ «روندِ رسمیِ اعتمادسازی با آمریکا» شد، نه عملیّاتِ جاسوسی و تعقیب و مراقبتِ غیررسمی …! تفنگی که این گلوله‌ها از آن شلیک شدند، در همان «دستِ چُدنی‌ِ با روکشِ مخملی» قرار داشتند! [۶]. به‌راستی، ما بهای چه‌چیزی را می‌پردازیم؟! «اختلالِ دستگاهِ محاسباتی»؟! «اعتماد به دشمن»؟! «ساده‌لوحی و حماقت»؟! «نفوذِ رسمی»؟! بی‌جهت نبود که رهبرِ انقلاب گفت: مگس بر روی «زخم» می‌نشیند! این «زخم‌ها»، حاصلِ نیشِ خنجرِ «مذاکره» هستند که از پشت، بر پهلوی انقلاب فرود می‌آیند… ⚜️ @Taammolat74
🔰 ایراد سرگرمی‌های دنیای مدرن چیست؟ ✍️ اصغر طاهرزاده 🔸عقل دنیای مدرن برای این‌که انسان را قانع کند کافی نبود. بشر به این دلیل آفریده شده که به وسعت حضور خدا خودش را در عالم وسعت دهد. دنیای مدرن نمی‌تواند این را به انسان بدهد. بشر زده شده از مدرنیته می‌خواهد خود را پیدا کند اما در بستر خودی پیدا نمی‌کند. 🔹در ادامه رنه گنون ها و گارودی ها به صحنه آمدند و بشر دید که بودنش را باید به سعه همه عالم حس کند. تمدن مدرن می‌گوید دین‌داری از آن خودت و معیشت و زندگی مرفه از من. این ادعای مدرنیته است اما بشر در میانه این مسیر فهمید که نمی‌تواند این دو را از هم جدا کند و باید همه‌جا خدایی زندگی کند. 🔸سرگرمی‌های دنیای مدرن برای چیست؟ من مخالف و بازی نیستم و خودم زمانی فوتبالیست بوده‌ام. اما بازی به این معنا که می‌خواهیم خود را از فشارهای روحی‌مان قائم کنیم یا برای سرگرمی بازی می‌کنیم؟ سرگرمی‌های دنیای مدرن با این هدف است که بشر به درباره خلأ وجودی‌اش نرسد. انبیا آمدند تا به ما بگویند خود را بازی ندهید! 🔹اگر با خودمان کنار آمدیم تمام عالم می‌شود سعه وجودی ما. می‌گفت هویت تعلقی خود را باید بیابید. شهید مطهری از این جمله با این تعبیر یاد می‌کرد: شگفت جمله‌ای از شگفت فیلسوفی. چرا امام ملاصدرا و ابن عربی را به گورباچف پیشنهاد کردند؟ هویت تعلقی یعنی ما عین ربط به خداوندی هستیم که همه عالم را پر کرده است. ملاصدرا این نکته را برای حیات آینده بشر گفته بود. ⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |گستره دین 🎙آیت الله مصباح یزدی جلسه سوم ⏰ 15 مهر 1380 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
گستره دین 3.mp3
34.74M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع | 🎙آیت الله جلسه سوم 🔹قبل از پرداختن به بحث از گستره دین، باید مراد خود را از مفهوم دین روشن سازیم. 🔹دین مجموعه‌ای اعتقادات، ارزش‌های اخلاقی و مجموعه‌ای قواعد رفتاری و اجرایی است. 🔹شناخت دین چگونه است؟! روش عقلی، تجربی، شهودی و نقلی، کدام ؟! 🔗 برای شنیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
📑 ماهنامه مجازی دیده‌بان اندیشه ✴️ شماره دوازدهم/ ویژه محرم ویژه‌نامه نقد وبررسی جریان‌شناسی رسانه‌
🔰محرم و ژورنالیسم اندیشه (2) ✍️ رسول لطفی 🔘 بخش 1 از 2 🔸عاشورا به عنوان نقطه عطف تاریخ، همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. حماسة عاشورا نه صرفاً یک رویداد تاریخی، بلکه به تعبیر مقام معظم رهبری به عنوان یک فرهنگ، استراتژی و نقشه راه برای تفکر شیعی عمل می‌کند. عاشورا به عنوان بخش مهمی از نظام بینشی و گرایشی، جزء انفکاک ناپذیری از هویت تشیع را تشکیل می‌دهد که در طول تاریخ نیز بسیار أثرگذار بوده است. 🔹در عالم سنت، روحانیون به دلیل شأنیت راهبری و هدایت جامعه، از طریق بستر «منبر» با عموم جامعه در ارتباط بودند. گرچه کرسی‌های مدارس علمیه محفلی برای حرف‌های تخصصی بود ولی در رسانه منبر، اهداف، رسالت‌ها و نظام معرفتی عاشورا و دین را با حوزة نیازمندی‎های روزمرة مردم تطبیق داده می‌شد. علماء دین از طریق منبر که در مکانی مقدس مانند مسجد و حسینیه قرار داشت، آموزه‌های عاشورایی را به عموم جامعه می‌رساندند. 🔸امروز اما افراد، به دلیل توسعه و بسط رسانه‌های جدید در قالب «ژورنالیسم اندیشه»، در برساخت مفاهیم اجتماعی نقش مهمی ایفا می‌کنند. هرچند رسانه‌های مدرن تفاوت ماهوی با منبر داشته وعمق و شأنیت و باورپذیری و هدایتگری را ندارند، اما بستری را فراهم می‌سازند تا متفکر پرسش‎های خود را با عقلانیت جمعی توده‌ها به اشتراک بگذارد. 🔹 عاشورا به دلیل جایگاه مهمی که در تفکر و هویت تشیع دارد، در دوره کنونی محل توجه بیشتری از سوی اندیشمندان، متفکران و روشنفکران بوده است. محرم امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا با محدودیت‌های بسیاری همراه شد و ضرورت استفاده و بهره‌مندی از ژورنالیسم مجازی به جای منبر سنتی، در انتقال آموزه‌های عاشورایی به سطح عمومی جامعه را افزون ساخت. 🔸بر همین اساس صف‌آرایی ویژه‌ای از جریان‌های مختلف فکری در باب تحلیل واقعه عاشورا در فضای مجازی رقم خورد. در این بین جریانات مدرن و التقاطی با هجمه رسانه‌ای انبوه در قالب تئوری‌ها و نظریه‌های مدرنیستی و پسامدرن، خواسته یا ناخواسته دست به تحریف عاشورا زدند. ⚜️ @Taammolat74
🔰محرم و ژورنالیسم اندیشه (2) ✍️ رسول لطفی 🔘 بخش 2 از 2 🔸جریانات مدرن اساساً معتقد به تفسیر عقلانی حوادث و رخدادها هستند و برای عوالم غیبی اعتباری قائل نیستند. از دوره مشروطه و فکر مدرن است که تفسیرهای «این دنیایی» فرصت ظهور و بروز پیدا می‌کنند. به تعبیر دکتر کچوئیان مرحوم دکتر شریعتی با نوع نگاه خاصش مهم‌ترین فرد در این حوزه است. این‌ها تلاش می‌کنند حادثه را به شکل زمینی آن فهم و تفسیر کنند و با منطق زمینی تحلیلش کنند.البته علم مدرن هم مؤید این نوع تفسیر و تحلیل است. 🔹تحریف مدرنی که اخیراً از عاشورا می‌شود این است که می‌خواهند به قول خودشان عاشورا را در دورة گذار از دینداری به سکولاریسم و دین نوین منهای وحی تفسیر کنند. یعنی می‌خواهند عاشورا را طبق تفاسیر شبه لیبرال بازسازی کرده و منطق‌سازی کنند و تفسیری هرمنوتیک و حسی از عاشورا ارائه دهند. یعنی می‌خواهد آن‌گونه حول عاشورا فرهنگ‌سازی کند که مزاحم جهانی‌سازی و استکبار درونی مدرنیسم و انحصارطلبی لیبرال دموکراسی نشود؛ این بزرگ ترین تحریف پیرامون عاشوراست. 🔸از سوی دیگر تلاش برخی اساتید، متفکران و علماء دینی، احیاء فرهنگ اصیل عاشورایی و تبیین و ترویج روایت اصیل عاشورا با خروج از پارادایم‌های محدود و مادی عقلانی مدرن و معیشت محورانه است. این اندیشه‌ورزان متعهد در صددند رسالت و آرمان‌های عاشورایی را از بیانات و رهنمودهای اهل‌بیت و تفسیری نزدیک به خط اصلی اسلام سیاسی علوی و حسینی طرح کنند و زمینه عبرت‌آموزی در جامعه را فراهم سازند. همچنین تلاش این گروه پاسخ‌گویی به شبهات و خوانش‌های انحرافی از این رخداد عظیم است. 💢 بنابراین امروزه به دلیل توسعه و بسط تکنولوژی مدرن و زیست مجازی جامعه، آگاهی و شناخت از «ژورنالیسم اندیشه» بیش از پیش مهم و ضروری است. ژورنالیسم قادر به تولید علم نیست، اما یک لایه از کارکرد و کارآمدی را داراست. برساخت مفاهیم و اندیشه‌ها در قالب رویدادهای انضمامی جهت تأثیرگذاری عمیق و شناختی مهم‌ترین کارکرد ژورنالیسم اندیشه در بستر فضای مجازی می‌باشد. رسالت دیده‌بان اندیشه ترسیم میدان ژورنالیسم اندیشه سایبری است. آگاه‌سازی و دغدغه‌مند کردن ذهن نخبگان برای مواجه عمیق‌تر با مسائل و پدیده‌ها. 📚سرمقاله دیده‌بان اندیشه شماره 12 ⚜️ @Taammolat74