eitaa logo
تاملات
769 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
348 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔉 گفتگو 🔶 موضوع |غرب در روابط بین‌الملل ◾️ گفتگو کورش علیانی با حیدرعلی مسعودی ⭕️ نویسنده کتاب برنامه چراغ مطالعه ـ فصل انقلاب اسلامی قسمت نهم ⏰ ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
09. Heydarali Masoudi-1.mp3
26.87M
🔉 گفتگو 🔶 موضوع | در روابط بین‌الملل ◾️ گفتگو کورش علیانی با برنامه ـ فصل قسمت نهم 🔹 مفهوم «غرب» در رویکردهای روابط بین‌الملل ایرانی، نقطه تمایزبخش «خود» و «دیگری» است و در طول حیات جمهوری اسلامی ایران مصادیق مختلفی مانند غرب به معنای خاصِ آمریکا، شوروی، اسرائیل، عراق و غیره پیدا کرده است. سوال کتاب این است که مفهوم «غرب» در رویکردهای رسمی و آکادمیک روابط بین‌الملل ایرانی در دوره زمانی ۱۳۵۷ تا ۱۳۸۴ چگونه تکوین یافته است؟ 🔗 برای شنیدن قسمت قبلی، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
به نام خدا 🔸🔸🔸 کانال تاملات🔸🔸🔸 💠 🔹 در عصر پرشتاپ گذار و گذر زمین و زمان؛ کمی ‼️تامل‼️ باید کرد برای شناخت خود و جهانی که در آن زیست می کنیم تا💎 حقیقت 💎را جست و در راه هدف ثبات قدم پیدا کرد. 🔹💠 🔴🔴🔴 کانال تاملات؛ محفلی برای تبادل اندیشه ها و تفکر برای بازگشت به خویشتن و طرح نظر از یک طلبه دغدغه مند... 🔷🔷🔷 🔸 دین 🔹 فلسفه 🔸 فرهنگ 🔹 روانشناسی 🔸 رسانه و فضای مجازی و... ♦️♦️♦️ به جمع ما بپیوندید....👇👇👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2648178709C2169abb994 👆👆👆 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
🔰تحول یعنی تعامل میان انسان و هستی ✍️ امام موسی صدر 🔸موجبات تحول از عالم دیگری به حیات او و جهانی که انسان در آن زندگی می‌کند وارد نمی‌شود. چیزی از خارج، حیات انسان را دگرگون نمی‌کند و فقدان عاملی از عوامل حیات ایشان موجب تغییر نمی‌شود، بلکه تحول یعنی تعامل میان انسان و هستی. معروف‌ است‌ كه در بدو آفرینش، انسان‌ و جهان‌ دو عنصر بودند كه‌ در صحنۀ‌ حیات‌ وجود داشتند. بر این‌ دو عنصر چیزی‌ افزوده‌ نگردیده‌ و چیزی‌ هم‌ از آن‌ها كم‌ نشده، بلكه‌ با هر كشفی‌ از جهان‌ صفحۀ‌ جدیدی‌ از حیات‌ برای‌ انسان‌ پدیدار گشته‌ است. 📚 برگرفته از سخنرانی در دانشگاه آمریکایی بیروت، 1966/ کتاب نای_و نی ⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰 می‌نویسم پس هستم! سلام خدمت دوستان عزیز! 🔸نوشتن گاهی مثل ایستادن زیر روزنه‌ی زندان هستی‌ست که شا
🔰 آیا نوشتن و گفتن بی معنا شده است؟ ✍️ مصطفی مهرآیین 🔸روایت چیزی جز میانجی زندگی ما انسانها نیست.ما به میانجی قصه ما می شویم و از وجود یکدیگر باخبر می شویم. یکی از مهمترین نقدهایی که به سورن کیرکگور،فیلسوف دانمارکی،در میانه بحران اقتصادی اروپا و خود کشور دانمارک میشد آن بود که چرا کیرکگور در این زمان سخن از فهم مسیحیت و چگونگی تبدیل شدن به یک مسیحی واقعی می گوید. 🔹پاسخ کیرکگور آن بود که من بیش از هر چیز معتقدم انسان یک موجود معنوی است و آنچه می تواند تمامی بحران های ما اعم از اقتصادی یا سیاسی یا نظامی را حل کند همین توجه به وجه معنوی انسان و مساله شدن بحران معنویت است. کمترین ارزش سخن گفتن و قصه سرایی کردن از رنج آدم ها و به تصویر کشیدن آن در دنیای زبان یا هنر آن است که قصه به ما می گوید "تو انسانی" و باید به مثابه انسان زیست و رفتار کنی. 💢نباید انتظار داشت که ادبیات یا فلسفه یا هنر یا شعر لزوما مشکلات کلان سیاسی و اقتصادی ما را حل کند و یا برای ما توسعه بیاورد. ادبیات و هنر و فلسفه جای ثبت و ضبط شدن درون انسان است،درونی که آغازگاه هر امر بیرونی است. بنابراین در هر شرایطی باید سخن گفتن از انسان و معنوی بودن آن را ادامه داد تا جهانی تازه از درون ما خلق شود و دنیای بیرون ما را تغییر دهد‌. ⚜️ @Taammolat74
🔰 و تأملی اجتماعی و تاریخی درباره آن ✍️ مجتبی نامخواه ۱. تدبیر در میانه‌ی انقلاب و تحول امکان‌پذیر است. این را الهیات نوروز به ما می‌گوید. ۲. توحیدِ نوروز، توحیدی مبتنی بر تغییر است. خدای نوروز مقلّبِ جان‌ها و نگرش‌ها و محوّل حال انسان‌ها و احوال جوامع انسانی است و به همین دلیل و در میان این دو اسم است که مدّبرِ تاریخ است. ۳. الهیات نوروز می‌کوشد تغییر در جهان طبیعت را به جهان انسانی و اجتماعی بکشاند. ۴. پیوند ناگسستنی و روزافزون انسان ایرانی و نوروز به این خاطر است که کمالِ مطلوب و خدای مطلوب خود را در آینه‌ی این آیین می‌یابد. ۵. همین تاریخ معاصر را نگاه کنیم؛ از مشروطه تا نهضت نفت تا انقلاب۵۷ و تا انتخابات‌های پس از آن: انسان ایرانی سرشار از میل به تغییر است. انسان ایرانی، صورت بشریِ اراده‌ی معطوف به تغییرِ خداوند بر روی زمین است و نوروز آن زمانی است که این انسان، خدایِ دوست‌داشتنیِ خود را پیدا می‌یابد. ۶. نظم جوامع البته مهم است و ممهد امنیت؛ اما تغییر است که به جوامع امکانِ قسط می‌دهد. جوهره تغییرخواهی انسان ایرانی فهم همین اولویت است، همچنان‌که جوهره انقلاب بر هم زدن «جزیره ثبات» به امید رسیدن به عدالت است. ۷. انقلاب ما درست در لحظه‌ای متولد/بازتولید می‌شود که امر انقلابی، امر اسلامی و امر ایرانی به نقطه‌ای مشترک برسند و پرسشِ «انقلاب/اسلام/ایران چیست؟» پاسخی یک‌سان ‌یابد: جستجوی تغییر از درون توحید. نوروز در معنای اخیر خود گرامی‌داشتن این لحظه و روز مشترک است. ۸. ما امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند نگاه الهیاتی، تاریخی و اجتماعی به نوروز هستیم. نگاهی که بتواند معنای فردی نوروز را از یک شادی و عید فردی به سمت یک امر اجتماعی بسط بدهد. ۹. کلیه منتفعان از نابرابری‌هایِ وضعیت های موجود، مثلا رسانه مسلطِ موسوم به ملی و پدیده/طبقه مرفه جدیدِ موسوم به نئولیبرالیسم، تلاش می‌کنند برای جامعه‌زدایی و معنازدایی از نوروز. تلاش می‌کنند شادی‌های عید و آرزوهای آن از مرزهای فردی فراتر نرود. جهت کوشش ما باید دقیقاً بر عکس باشد. ۱۰. نوروز نماد امر اجتماعی ماست. ما به ناگزیر باید به جامعه‌زدایی، سیاست‌زدایی و معنازدایی از نوروز فکر کنیم؛ و به مقابله با آن. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
♨️ دوره مجازی مسأله شناسی فعالان عرصه فرهنگ و رسانه #ویژه_نوروز_1400 🔶 موضوع |مسئله چیست؟! 🎙با سخ
🔉 گفتگو 🔶 موضوع |مسأله مسأله چیست؟ 🎙 دکتر سید مجید حسینی ⭕️ استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران مدرسه علوم انسانی دعوت بخش دوم ⏰ 13 شهریور 1399 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
Majid Hossaini2.mp3
32.77M
🔉 گفتگو 🔶 موضوع |مسأله ؟ 🎙 دکتر سید مدرسه علوم انسانی بخش دوم 🔹ما در لحظه بی‌مسئلگی قرار داریم و اینجاست که باید از نقش علوم انسانی سخن بگوییم. 🔹نقش علوم انسانی بحرانی کردن و از شکل طبیعی کردن آن چیزی که مسلط شده است. دائما وظیفه علوم انسانی، بحرانی کردن وضعیت حال است. 🔹مهمترین ایده لیبرالیسم این است که مشکلات را به جای ساختارها به روانشناسی تقلیل می‌دهند. روانشناسی یک صنعت فرهنگی لحاظ می‌شود! 🔹ما در این بازی قدرت، نیازمند روشنفکر مستقل که ذی نفع از این بازی نباشد. 🔗 برای شنیدن بخش نخست، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
📎 ✅برخی تصور می‌کنند ایران 1400 را می‌توان در چارچوب بازگشت آمریکا به برجام و گشایش در روابط خارجی تحلیل کرد. برخی فراتر رفته و برجام و آمریکا را هم در چارچوب انتخابات 1400 تحلیل می‌کنند. مسأله اما به گمان من بسیار فراتر از این‌هاست. تا آینده شاید دوری، و حداقل در میان مدت، دو چیز است: سامان سیاسی برای ساختن دولت؛ و شکل‌گیری ائتلافی از نخبگان سیاسی، فکری، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر سر مفهومی از ایران و منافع ملی یا ساختن روایتی از ایران که بر سر آن اجماع باشد. من فکر می‌کنم بدون این دو مؤلفه، بازگشت آمریکا به برجام و حتی مذاکره مستقیم دو کشور، و هر نتیجه‌ای در انتخابات 1400 مشکلات ساختاری و اساسی را حل نمی‌کند. ✍️محمد فاضلی - عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی 📚ایران 1400: مناقشه بر سر «روایت ایران» 🏷 ⚜️ @Taammolat74
🔰دانشگاه‌های ما؛ برج عاج‌نشینان نه‌چندان توانا (1) ✍️ رضا داوری اردکانی 📍 «آموزش عالی» یک اصطلاح فرانسوی است؛ آنها ابتدا نظام آموزشی‌شان را به سه دوره ابتدایی، متوسطه و عالی تقسیم کرده بودند و ما هم بدون توجه به شرایط کشور، نظام آموزشی‌مان را به «ابتدایی»، «متوسطه» و «آموزش عالی» تغییر دادیم و بعدها که آنها نظام آموزشی‌شان را چهار دوره‌ای کردند ما نیز «مقطع راهنمایی» را به سطوح آموزش‌‌مان اضافه کردیم. حال اینکه مقطع راهنمایی در نظام آموزشی ما برآمده از چه فلسفه و ضرورتی است، خود جای سؤال دارد! ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰دانشگاه‌های ما؛ برج عاج‌نشینان نه‌چندان توانا (1) ✍️ رضا داوری اردکانی 📍 «آموزش عالی» یک اصطلاح
✔️ [ادامه...] 💠
 بخش اول


🔸«آموزش عالی» به معنای آموزش در مرتبه‌ای بالاتر است. البته این اصطلاح فرنگی است و اینکه ما چقدر ترجمه درستی از آن داشته‌ایم هم جای بحث دارد. برای مثال، ما واژه «دارالفنون» را از پلی‌تکنیک فرانسه بخوبی ترجمه کردیم هر چند که دارالفنون، دارالفنون نبود و مدرسه‌ای معمولی بود. این را گفتم تا بگویم نخستین مدرسه متوسطه و عالی را که تأسیس کردیم «دارالفنون» نامیدیم نه «دانشگاه». اصلاً چرا فرهنگستان زبان ما، لفظ «دانشگاه» را جعل کرد و چرا نگفت مدرسه؟ ما در گذشته مدرسه نظامیه و حوزه علمیه داشتیم چه نیازی به جعل لفظ «دانشگاه» بود! 🔹همانطور که می‌دانید لفظuniversity در قرن 12 و اواخر قرون وسطا مطرح شد. وقتی برخی مدارس پاپی و مدارس کلیسایی را متحد کردند اسمش را univetsity گذاشتند اما university به معنای جدید و آنچه که ما امروز «دانشگاه» می‌نامیم، در قرن هجدهم به وجود آمد. دانشگاه، به معنای اصطلاحی لفظ، نه به آکادمی افلاطون، نه بر میراث ارسطو و نه بر هیچ مؤسسه آموزشی قدیم چه بزرگ و چه کوچک دلالت ندارد. «دانشگاه» یک امر تازه است و «آموزش عالی» در دانشگاه صورت می‌گیرد و به تعبیری، دانشگاه «جایگاه آموزش عالی» است. 🔸از آغاز دهه هفتاد، هزاران کتاب مهم راجع به دانشگاه نوشته شد و بزرگترین صاحب‌نظران زمان پیرامون دانشگاه تأمل‌ورزی کردند اما حال این سؤال مطرح می‌شود که اگر دانشگاه جایگاه تدریس، تعلیم و پژوهش است پس چرا برای تعریف آن، اینقدر کتاب می‌نویسیم؟ به نظر می‌رسد دانشگاه مرحله عالی‌تر و پیچیده‌تر یا تنها مکانی که در آن درس می‌خوانیم، نیست. ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ تصویری 🔶 موضوع |از برای جمع آمدن «امکان ترجمه و مسئله مسئولیت» 🎙دکتر عبدالکریم رشیدیان سیمافکر مسئله ترجمه همواره ما را به ضرورت گفتگو میان انسان‌ها ملتفت می‌کند. گرچه این گفتگو به سادگی ممکن نیست و هر انسان در گفتگو با دیگری به دشواری‌هایی بر می‌خورد. میان زبان‌های گوناگون، این دشواری بسیار بیشتر هم می‌شود و گاهی انسان‌ها را از مفاهمه ناامید می‌کند. در قبال این شرایط که خود را در مسئله ترجمه به تمامی نشان می‌دهد همواره دو موضع متضاد و رایج اتخاذ می‌شود. ⏰ ۲۶ بهمن ۹۹ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇