40.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 چگونه در قرنطینه سکنی گزینیم؟!
🔶 دکتر نعمتالله فاضلی
🔘 قسمت ۲
🔸خانه برای انسان ایرانی و در فرهنگ ما همواره محیطی انباشته از معانی، ارزشها، باورها و بسیاری از ایدههای مفید بوده است که امروز ناگزیر باید با بازخوانی و ارزیابی مجدد این «ظرفیتهای فرهنگی»، خانة امروز و فردای خود را به صورت «محیط فرهنگی» متناسب با جهان مخاطره آمیز امروزی بازسازی کنیم.
🔸در این موقعیت بحرانی کرونایی که ما در قرنطینه زندگی میکنیم، ناگزیریم از تمام قابلیتها و ظرفیتهای وجودیمان مانند توان خلاقه، خاطره، خیالپردازی، توان گفتوگو و تعامل و هر ظرفیتی برای «زندگی فعال»و «کنشگری»، نهایت استفاده را ببریم.
♦️اکنون محصورشدن در چهاردیواری خانهها این پرسش را برای ما ایجاد کرده است که «چگونه میتوانیم در چهاردیواری خانه زندگی کنیم؟!
⚜️ @taammolat74
📮 سیزده بدر واقعی ما این است که از خودمان بیرون بیاییم، از خانههای تنگ و تاریک افکار خرافی خودمان به صحرای دانش و بینش خارج شویم.
✍️ متفکر شهید مرتضی مطهری/ یادداشتها ج6، ص131
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰 کرونا در غرب و مساله غربزدگی ✍️ محمدرضا کائینی ♦️«این تنها چشمه ای از برون داد اومانیسم پس از یک
🔰 کرونا در غرب و مساله غربزدگی
✍️ محمدرضا کائینی
🔸جماعتی که در سده اخیر، به بزک دوزک اومانیته بوده اند و این متاع مجهول را به هزار ترفند و فریب به خلق الله تپانده اند، این روزها حال و روز خوشی ندارند، عصبی اند و به بهانه ای اندک، پاچه می گیرند!
🔹 چرا؟ چون ابتدایی ترین انتظار از اومانیسم، حفظ جان انسان هایی است که امروز در غرب، در گوشه خیابان و راهروی بیمارستان، وَک و وِل شده اند و برای یک تست کرونا باید هزار دلار بپردازند! این همه، در صورتی است که جوان باشند و در غیر اینصورت، پیشاپیش خیالشان را تخت کرده اند که دندان طمع به زندگی را بکشند و برای جناب عزرائیل فدایت شوم بفرستند!
🔸پزشکانشان هفته ای یک ماسک بیشتر ندارند و کیسه زباله به تن کرده اند! پس از این خان نیز، تازه "مرگ پایان کبوتر نیست" و لاشه شان در ماشین های انتقال گوشت تلنبار و رهسپار گورستان می شود! در وهله بعد هم، عمله تدفین توی سرشانمی زنند که چطور می توان این همه را لایِ خاک کرد! (خبرش رسید که اسپانیا برای تدفین نعشِ جماعت، به گدایی از آلمان افتاده است!).
🔹این تنها چشمه ای از برون داد اومانیسم پس از یک سده عر و بوق است که جماعتی دلقک از مشروطه بدین سو، به تردستی آن را در چشم ما کرده اند! اما در این سو، ما در ذیل سقف تحریم های فلج کننده ایم، دولتی کارآمد نداریم، آماده سر شاخ شدن با این جانور موذی هم نبوده ایم، عده ای از مردمانمان هم زبان خوش به خرجشان نرفت و در آستانه تعطیلات، هوای ولایت و در و دهات به سرشان زد!
🔸 با این همه نه پیاده رو ها و نه راهروی بیمارستان هایمان جولانگاه کسانی است که نفس آخر را می کشند و نه فروشگاههایمان قحطی زده و خانه ارواح! آیا ما همچنان حق نداریم از چند و چون این دوگانه سوال کنیم و شاید در مواردی خودمان را تحسین که سربازان ترامپ در این سوی دنیا تخس شده اند برای کشتن مردمان، اما سربازان ما در همین کشورند و به کار ساختن بیمارستان صحراییِ هزار تختخوابی؟
🔹و نیز نگاه پرسشگرانه به غرب که از سربند عجز و ترس از ویروس به خود کثافت زده، که چطور برای ما نسخه می پیچد و فی المثل یک شازده کودن و مخنث را برای حکمرانی در آینده این کشور بَر می کشد؟...و این نوشته را تقدیم می کنم به جلال آل احمد که امروز از دنده حال و روحیه او برخاستم.روحش شاد.
#کرونا
#کرونا_را_شکست_میدهیم
#جلال_آل_احمد
⚜️ @taammolat74
🔉 درسگفتار
♨️ #اختصاصی
🔶 روششناسی فقهای معاصر
🔸 استاد محمدحسین عبدی
🔹جلسه یازدهم
🔻پ.ن: این درسگفتار هر شب در کانال بارگذاری میشود.
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
روش شناسی فقهای معاصر11.mp3
24.78M
🔉 درسگفتار
🔶 #روششناسی_فقهای_معاصر
🕰 جلسه یازدهم
🔸 استاد محمدحسین عبدی
🔹حکومت مرکز مهم در ذهن امام است که نقش قرینه عام متصله برای فقه ایشان دارد.
🔹روش و منهاج استنباطی فقهی و اصولی امام خمینی
🔹شبکه منظم و مترابط مساله عرفان و فلسفی با نظام فقهی و اصولی در اندیشه امام خمینی
🔹بررسی برخی از کتب، اثار و اندیشه های فقهی و اصولی امام خمینی
🔗 لینک جلسه قبل👇
🔺https://eitaa.com/taammolat74/1425
⚜️ @taammolat74
⚜️ @feghahat_3
🌸 #بهار_عاشقی
🌷🌷🌷
بامدادی که تفاوت نکند لیل و نهار
خوش بود دامن صحرا و تماشای بهار
صوفی از صومعه گو خیمه بزن بر گلزار
که نه وقتست که در خانه بخفتی بیکار
بلبلان وقت گل آمد که بنالند از شوق
نه کم از بلبل مستی تو، بنال ای هشیار
آفرینش همه تنبیه خداوند دلست
دل ندارد که ندارد به خداوند اقرار...
#حافظ
⚜️ @taammolat74
🔰 شکست بشر در علوم انسانی
✍️ آیت الله محیالدین حائری شیرازی
🔸انسان در علوم انسانی هر کاری که کرده با شکست مواجه شده، با این شکستها است که انسان در برابر دین خاضع میشود. زمان این امر آلان است، کمی مانده تا به این برسیم.
🔹بشر هر چه در علوم انسانی کشف کرده و هر راهی که رفته، نتیجهاش شکست بوده. شما یک مورد معرفی کنید که علوم انسانی مشکلی را حل کرده باشد! در اقتصاد، در سیاست، در مدیریت، در تربیت، در اخلاق و در مسائل خانه و خانواده! ؛ در کدام موفق بوده است!؟
🔸روشن ترین نمونه شکست بشر در علوم انسانی، مساله امنیت است. بشر برای امنیت بیشتر از آنچه که برای زندگی کردن و زنده ماندنش هزینه کرده، هزینه نظامی کرده است. با این هزینهها بشر به امنیت نزدیکتر شده است یا دور شده؟!
🔹چه مصیبتی می شود اگر بشر آنچه را که به دست آورده تجربه کند. می دانید چرا؟! بشر به شرق و غرب تقسیم شده. غرب پیروزیاش را در شکست شرق میداند و شرق پیروزیاش را در شکست غرب. چیزی که اصلا مطرح نیست، اصل انسان است. در این بین انسان است که ضرر میکند.
🔷 جلسه ششم درسگفتار در نگارستان اشراق سال 1395
⚜️ @taammolat74
🔰تحریف سردار سلیمانی در دستور کار جریانات اندیشهای معاند
🔸برنامه #پرگار بی بی سی فارسی یکی از مهمترین برنامههای اصلی این شبکه است، در موضوع هفته گذشته خود به بحث از #سردار_سلیمانی پرداخت. این برنامه که با اجرای داریوش کریمی (دانشجوی کارشناسی علوم سیاسی دانشگاه تهران در سالهای دهه 1360 بوده) صورت میگیرد، از سال دوم آغاز به کار این شبکه به روی آنتن رفت و با دعوت از صاحبنظران، استادان، منتقدان و مخالفان نظام، یا به عبارتی اپوزسیون خارج از کشور، در راستای سیاست رسانهای خود، به تحلیل و بررسی مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و همچنین مسائل روز داخلی کشور به صورت اندیشهای میپردازد.
🔹این برنامه در هفته گذشته با موضوع «سلیمانی کی بود؟ می توان جای او را پر کرد؟» در مورد روایتهای مختلف آمریکایی و ایرانی از سردار سلیمانی به بحث پرداخته و در کنار آن به تحلیل وضعیت سیاست خارجی ایران بعد از سردار سلیمانی اشاره میکند.
♦️اما این تحریف از روایت شخصیت او و جایگاه ایشان و اندیشه سردار، از سوی بی بی سی چنان جای تعجب ندارد؛ بلکه آنچه که زنگ خطر است همراهی برخی از اصلاح طلبان در این راهبرد است. تحریفهای #حسام_الدین_آشنا در برنامه #زاویه شبکه چهار و یادداشتی هایی مثل یادداشت دکتر #کنعانی (دکتری حقوق دانشگاه تهران) با عنوان "سردار سلیمانی ما، سردار سلیمانی آنها" نمونهای از این تحریفهای آشکار است.
⚜️ @taammolat74
🔰ما کرانه نشینان تمدن تکنیک
کرونا نوشت(3)
✍️ محمدعلی روزبهانی
🔻«حالا ما ساکنان عصر تکنیک و سایبرنتیک، حیرتی جدید را در حال تجربه کردنیم. دیده بان از بالای عرشه بانگ برآورده که خشکی می بیند. ساحل تمدن مان از دور پدیدار شده، اگرچه هنوز تا ساحل فاصله داریم اما آرام آرام همگی باور کرده ایم تمدن مان دریاچه ای بوده که دور تا دورش را صخره های سترگ سرنوشت در بر داشته اند و ما چه سرخوش و غافل، تقدیر را از یاد برده بودیم.»
✔️یادداشت کامل را در متن ذیل بخوانید👇👇👇
تاملات
🔰ما کرانه نشینان تمدن تکنیک کرونا نوشت(3) ✍️ محمدعلی روزبهانی 🔻«حالا ما ساکنان عصر تکنیک و سایبرنت
🔰ما کرانه نشینان تمدن تکنیک
✍️ محمدعلی روزبهانی
🔸در چرخش های هر عصر و دوران، دو واکنش از سوی آدمیان برای تفسیر رخداد ارایه شده است. نخست تلاش آنهایی است که در دفاع از فرهنگ و دانش متعارف، رخداد را با خط کشهای مرسوم عصر اندازه کنند و عرض و طول آن را بر آفتاب اندازند. دوم آنهایی بوده اند که با حیرت به توصیف رخداد مشغول شده اند و بیرون ماندن رخداد از سایه تمدن معاصرشان را تاب نیاورده و خطر را خبر آورده اند.
🔹این هردو واکنش، دو تصویر از حقیقت واحد و پیچیده ای به نام انسان است که چرخ تمدن و فرهنگ را همواره از میانه علم و حیرت عبورداده است انسان در ابتدا متنبه است که هر تمدنی که بنا می نهد، نه چون آبهای ازاد، بلکه مانند دریاچه ای بزرگ محصور سرنوشت است، اما هرچه تمدن از روزهای پیدایش و تولدش فاصله میگیرد، ساحل سرنوشت کم رنگ تر و کم رنگ تر می شود و در میانه تمدن، آدمی خود را آزاد آزاد و رها از سرنوشت تصور می کند. او از این غفلت و فراموشی سرخوش می شود و آنچنان که ادیان توحیدی وصف حال کرده اند، ادعای خدایی و قدرقدرتی می کند.
🔸 آنچه ادیان توحیدی از آن به ادعای خدایی انسان و فرعونیت و سرکشی او درمقابل رب تعبیر می کنند در ادبیات علوم «انسانی» به ادعای «اخرالزمانی» بودن یک تمدن قابل ترجمه است. بی جهت نیست که چه در تاریخ شیعه و چه در قرون وسطای مسیحی و چه در عصر حاضر کم نبوده اند آنها که عصر خود را آخرین دوره تمدن بشری قلمداد کرده اند، به عبارت دیگر هستی هر نیرنگی که در آستین داشته، آشکار کرده و اکنون دیگر اگر نوبتی هم باشد، نوبت وعده و قرار ادمیست.
🔹حالا ما ساکنان عصر تکنیک و سایبرنتیک، حیرتی جدید را در حال تجربه کردنیم. دیده بان از بالای عرشه بانگ برآورده که خشکی می بیند. ساحل تمدن مان از دور پدیدار شده، اگرچه هنوز تا ساحل فاصله داریم اما آرام آرام همگی باور کرده ایم تمدن مان دریاچه ای بوده که دور تا دورش را صخره های سترگ سرنوشت در بر داشته اند و ما چه سرخوش و غافل، تقدیر را از یاد برده بودیم!
🔸همهمه های بسیاری برای دفاع از ناموس تمدن ما بر پا شده، رخداد آنقدر عظیم است که هرکس به نزدیکترین چیزی که در دسترسش است متوسل میشود تا بگوید ساحلی در کار نیست، این یک جزیره بی نام و نشان است که به زودی در نقشه ها ثبت و خطر آن از سینه تمدن برداشته خواهد شد. این همان واکنش تکرار شونده مدافعان تمدن و دانش متعارف است و صداهای آشنایی است که در پایان هر عصر کهن و در زایش هر تمدن جدید شنیده می شود. سوی دیگر اما حیرتی است که در لولای چرخش دو تمدن آغاز شده و تقدیر را حیرت زده به تماش نشسته است.
🔗لینک یادداشت قبلی:
https://eitaa.com/taammolat74/1407
⚜️ @taammolat74
50.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 چگونه در قرنطینه سکنی گزینیم؟!
🔶 دکتر نعمتالله فاضلی
🔘 قسمت ۳
🔸روزهای قرنطینه فرصتی است برای تمرین زیستن در خانهای که از طریق آن دورکاری میکنیم؛ یا به تمرین یادگیری الکترونیک عادت میکنیم؛ یا میآموزیم که چگونه از کتابخانههای الکترونیک برای دستیافتن به رمانها، متنها و کتابهای موردنیاز خود استفاده کنیم. ما میتوانیم از خانههایمان از طریق دنیای مجازی با شهرها، موزهها و فضاهای دیدنی و گردشگرانه سراسر جهان دیدار کنیم. در این دورة قرنطینه، تمرین میکنیم که چگونه «خانهای فعال»بسازیم؛ یعنی خانهای که محیط آن پر از تعامل، گفتوگو، خلاقیت، خیالپردازی و همراه با مجموعه وسیعی از لذتها، یادگیریها و ارتباطهای سازنده است.
🔸«اقامتکردن»چیزی متفاوت از «سکنیگزیدن» است. انسان برای اینکه بتواند «خانه فعال» داشته باشد باید امکان «سکنیگزیدن» پیدا کند. اقامت کردن، تنها حضورداشتن جسمهای ما در جایی است، در هتل یا در محیط کار یا در هر مکان دیگری؛ اما «سکنیگزیدن» به معنای ایجاد پیوندی وجودی با فضا است.
♦️اکنون محصورشدن در چهاردیواری خانهها این پرسش را برای ما ایجاد کرده است که «چگونه میتوانیم در چهاردیواری خانه زندگی کنیم؟!
⚜️ @taammolat74
♨️ لینک مجموعه صوت درسگفتار #روششناسی_فقهای_معاصر
🔸استاد محمدحسین عبدی (استاد سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم)
🔻قسمت اول (مقدمه عمومی و روششناسی آیت الله بروجردی)
https://eitaa.com/taammolat74/1245
🔻قسمت دوم (روششناسی آیت الله بروجردی)
https://eitaa.com/taammolat74/1264
🔻 قسمت سوم (روششناسی آیت الله بروجردی)
https://eitaa.com/taammolat74/1276
🔻قسمت چهارم (روششناسی آیت الله حکیم)
https://eitaa.com/taammolat74/1328
🔻قسمت پنجم (روششناسی آیت الله حکیم)
https://eitaa.com/taammolat74/1313
🔻قسمت ششم (روششناسی آیتالله شاهرودی)
https://eitaa.com/taammolat74/1344
🔻قسمت هفتم (روششناسی آیتالله شاهرودی)
https://eitaa.com/taammolat74/1371
🔻قسمت هشتم (روششناسی آیت الله احمد خوانساری)
https://eitaa.com/taammolat74/1384
🔻قسمت نهم (روششناسی آیت الله احمد خوانساری)
https://eitaa.com/taammolat74/1413
🔻قسمت دهم(روششناسی امام خمینی)
https://eitaa.com/taammolat74/1425
🔻قسمت یازدهم (روششناسی امام خمینی)
https://eitaa.com/taammolat74/1440
⚜️ @taammolat74
⚜ @feghahat_3
💐 #تک_بیت_عاشقانه
﷽
🔰مولاے من مہـدی جـان
••••
چقدر ساده گذشتند، از تـو مردم شهر
میان اینهمه بودن،نبودنت سخت است...
#اللهم_عجل_لوليك_الفرج (عج)🍃🌷
⚜️ @taammolat74
🔰تکنوکراتها و اصلاحات لیبرالی
✍ شهریار زرشناس
🔸و شهید آوینی تمام قد با تکنوکراتها مبارزه میکرد در عرصه سیاسی و اقتصادی چون نمیتوانستند این سخنان را صریح مطرح نمایند تحت عنوان «مدیریت علمی» بحث #تکنوکراسی را پیش میآوردند و مدیریت علمی تکنوکراتها، پوششی برای نوعی اصلاحات ليبرالی بود.
🔹در ایران چون با مقاومت نیروهای حزب الله و آرمانگرای انقلابی روبهرو بودند با طرح کردن موضوع مدیریت علمی میخواستند حکومت الهی را تعدیل کنند و حرکتی که تکنوکراتها در دوران سازندگی انجام دادند زمینه را برای حرکت بعدی شان که به نام «جریان اصلاحات» بود فراهم کرد و کاری را آن زمان کردند که میوهاش را در #دوم_خرداد چیدند و #شهید_آوینی تمام قد با این جریان مخالف بود.
🔸شهید آوینی با لیبرالها، تکنوکراتها و جریاناتی که با آرمانگرایی انقلابی مقابله مینمودند شدیداً مبارزه میکرد و تمام حیات فکری و مجموعه آثار ایشان را اگر بخواهیم در یک عبارت کوتاه خلاصه کنیم نگاه ولایی از آرمانگرایی انقلابی علیه هرگونه رویکرد لیبرالی است.
📚کتاب تکنوکراسی، نشر معارف، ص۱۶۱
⚜ @taammolat74
🔶چندی پیش #محمد_قوچانی، روزنامهنگار جریان حزب کارگزاران، سردبیر روزنامه سازندگی و استاد توقیفکننده روزنامه در ایران ویژهنامه سال99 روزنامه سازندگی مقالهای با عنوان (دلقکها چریک میشوند...) را در تحلیل وضعیت انتخابات و جریانات سیاسی ایران نوشت و رئیس جمهوری 1400 در ایران را دلقک و پوپولیست دانست.
📮مهدی محمدیان در تحلیل این یادداشت نوشت:
«محمد قوچانی مرقوم فرمودهاند: همانطوری که مارکسیسم در گذشته به شکل سازمان مجاهدین خلق وفرقان بروز کرده است امروز هم نئومارکسیسم در اصولگرایی با صورت عدالتخواهان ودر اصلاح طلبان به شکل جنبش سبز ظهور کرده است.در آخر نیز دو طرف را دلقک وچریک نامیدهاند وخودشان را سیاستمدار و روشنفکر!!»
♦️ اینجاست که باید گفت:
آقای قوچانی، #جوکر شمایید بقیه ادای شما را در میآورند!!
برای مطالعه یادداشت قوچانی به لینک ذیل مراجعه کنید👇
🌐 https://sazandeginews.com/News/7024
⚜️ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سخنی از یک ویروس به آدمهای زمین
🔶کرونا فرصتی برای تامل نسبت انسان با طبیعت!
🔸جهانی را که در آن زندگی می کنیم، تغییرات و تحوّلات بسیاری را از سر گذرانیده، تا به آنچه امروز پیش روی ماست، تبدیل شده است. زمانی که انسان، پا به عرصه این کره خاکی نهاد، تصمیم گرفت با مسخّر کردن طبیعت، زندگی خویش را سر و سامان دهد. او در آغاز، از طبیعت، تنها برای رفع نیازهای ابتدایی خویش سود می جست. از چوب برای سرپناه و وسایل اوّلیه زندگی و لوازم شکار و سپس امکاناتی برای حمل و نقل، بهره برداری می کرد؛ ولی با گذشت زمان، با توسعه و پیچیدگی هایی که در زندگی انسان به وقوع پیوست، شیوه بهره برداری او از طبیعت نیز دستخوش پیچیدگی های بسیاری گردید.
♦️امّا اکنون سؤالی در پیش روی ماست که چگونه شیوه های غارتگرانه ـ که طبیعت را به نحوی خطرناک، رو به نابودی می برند ـ را در دنیای مدرن، به شیوه های معامله سودبخش با طبیعت و رشد توسعه اجتماعی و اقتصادی با حفظ طبیعت، تبدیل کنیم؟!
⚜️ @taammolat74
🔰 کرونا و مرئیشدن مرگ
♦️«بهنظر میرسد مرگ در برهنهترین وضعیت خود نسبت به انسان مدرن ظاهر شده است. آنچنان برهنه که دیگر نمیتوان بر هولناکیِ چهرهاش سرپوش گذاشت. این مواجهه، مواجههی انسان مدرن با چهرهی پیشامدرن مرگ است. »
ادامه این یادداشت را در پست ذیل بخوانید👇
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰 کرونا و مرئیشدن مرگ ♦️«بهنظر میرسد مرگ در برهنهترین وضعیت خود نسبت به انسان مدرن ظاهر شده اس
🔰 کرونا و مرئیشدن مرگ
🔹مرگ، در غیاب و بیاثر شدنِ مناسکِ انسانی، علیالخصوص تمهیدات پزشکی بار دیگر به چهرهی کریه و هولناک خود برگشته است. دفنکنندگان و مناسک دفن، شمایلی مخوف و غریب پیدا کردهاند. مرگ، به میانجی ابزاری چون اینترنت مرﯺ شده و آنچه میبینیم ماهیت مرﯺ شدهای از مرگ است که با ادراک و صورتبندی انسان مدرن از آن همخوان نیست.
🔸انسان مدرن پس از دههها تلاش برای بیرون راندن مرگ و مظاهر آن از محیط زندگی خود، ایزوله کردن آن در آسایشگاهها و بیمارستانها و پرتابِ آن به گورستانهای خارج از شهر، از ظهورِ یکباره و تمام عیار مرگ در مرکز شهرهای خود چنان شوکه شده که در برابر آن بیدفاعتر از همیشه بنظر میرسد. دیگر نمیتوان با لباسهای یکدست سیاه و آرایشِ ماتِ سوگواری در دستههای مرتب عزاداران، با کارگذاشتن عکسی باشکوه از بدن زندهی او که حالا مرده، با توزیع چای و شیرینی و میوه و هر آنچه نشان پررنگی از زندگی دارد، چهرهی کریه مرگ را تزیین کرد.
🔹گویی همه شاهد لحظهی کمانه کردنِ مرگی هستیم که پیشتر با تمامِ توان آن را به بیرون از مرزهای زندگی پرتاب کرده بودیم. آیا آنچه شاهد آنیم به چالش کشیده شدنِ تصویر و ادراکِ انسانِ این عصر دربابِ مرگ است؟ مرگی که برای دههها از خانه به بیرون منتقل شده بود و حالا بار دیگر به خانه و مراکزِ زندگی انسان مدرن بازگشته است؟ سیستمهای تسهیلگر مرگ، آنها که بارِ رویاروییِ مستقیم ما با مظاهرِ مرگ را از دوشمان برداشته بودند، آنها که جسد عزیزان ما را همچنان عزیز میداشتند، آنها را در تختهای خصوصی به آمبولانسهای خصوصی و سردخانهها و غسالخانههای جمعی انتقال میدادند، آنها که محترمانه عملیات کفن و دفن و جایگذاری او در قبر را به جا میآوردند، در هجوم یکبارهی ویروسی فراگیر در آستانهی از کار افتادناند و مرگ از درزهای آن ها در حال نشت کردن به زندگیست.
🔸 پر شدنِ تختها و بیمارستانها و آمبولانسها و سردخانهها و قبرستانها، سیستمهای مدرن تسهیلکنندهی امور را کُند کرده و از کار انداختهاند. ما پس از دههها چنان با مرگ معاصر شدهایم که زندگی را–آنگونه که پیشتر تجربه میکردیم- دستکم تا مدتی باید فراموش کرد.
🔹با پیدا شدن سروکلهی مرگ، و مخدوش شدنِ اقتدارِ مثالزدنیِ انسان مدرن در مقابله با آن، اولین واکنش غیرِارادی بسیاری -حتا در عصری که هالههای معنویت بیش از هر زمان دیگری فروریخته- گویی هنوز پناه بردن به نیروهای معنویست. این توصیف به تمامی بر تصویری نمادین از کاخ سفید، آنجا که همهی اعضا در حال دعا برای دفع بیماری نوشناختهی کرونا هستند منطبق میشود.
📚 سایت پروبلماتیکا
⚜️ @taammolat74
🔰 بحران تصمیمگیری[یا تصمیمسازی]
✍ امید رامز
🔸اندازه اقتصاد(GDP) ایران حدود ۴۰۰ میلیارد دلار است.
دوره حیات ویروس کرونا ۱۴ روز معادل دو هفته؛
🔹اگر با اولین گزارشهای ورود کرونا به ایران در بهمنماه، دو هفته کل فعالیتهای به معنای واقعی کلمه غیرضروری که حدود ۹۵٪ فعالیتها را شامل میشود تعطیل میشد و پس از آن هم مرزها کنترل میشد(کاری که الان انجام میشود)، حداکثر حدود ۱۵ میلیارد دلار از تولید ناخالص کشور کم میشد. اگر طبق برآوردها ۶۵٪ اقتصاد را دولتی بدانیم، تقریبا ۱۰ میلیارد دلار از این زیان سهم دولت و ۵ میلیارد سهم بخش خصوصی میشد. در پایان ۱۴ روز میشد نسبتا مطمئن بود اثری از بیماری نخواهد بود.
🔸حالا ۶ هفته است که محدودیتهایی در سطوح مختلف وضع شده و حداقل ۴ هفته دیگر ادامه خواهد داشت. مجموعا ۱۰ هفته.
📍زیان تولید ناخالص به دولت و بخش خصوصی ۵ برابر و حدود ۷۵ میلیارد دلار شده.
📍هزینههای بهداشت و سلامت صدها برابر به دولت و بیمهها تحمیل شده(۵۰ هزار بیمار فعلی در مقابل تعداد انگشتشماری بیمار اولیه).
📍به اینها ۱۲۰ هزار میلیارد تومان (معادل ۸ میلیارد دلار نیمایی یا ۳۰ میلیارد دلار رسمی) هم به عنوان کمک و تسهیلات دولتی به کسب و کارها و ... اضافه کنید( و به یاد داشته باشید برآورد اولیه از کسری بودجه ۹۹ قبل از این کمکها برای کل سال بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است)
📍از همه بدتر اینکه بیش از ۳۰۰۰ نفر از هموطنانمان فوت کردهاند و بنابراین دهها هزار خانواده داغدارند؛ حدود ۴۰۰۰ نفر هم وضعشان وخیم است.
📍فشارهای روحی و روانی به مابقی ۸۰ میلیون نفر را هم اضافه کنید.
♦️چند جای دیگر "تصمیمگیری عقلانیِ سخت" را فدای مصلحتسنجیها و محافظهکاریهای بیجا کردیم که عواقب آن دامنگیر آحاد ملت، نظام و انقلاب است ولی مطلقا به این راحتی قابل محاسبه و ارزیابی نیست؟
#کرونا
⚜ @taammolat74
🔉 فایل صوتی | گفتگو میان فقه و موسیقی
🔶سخنرانی حجت الاسلام مجتبی فلاحتی
🔸بررسی سیر تطور موسیقی سازی در فقه شیعه
⏰ ۲۶ آذرماه در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
گفتگو میان فقه و موسیقی.mp3
14.86M
🔉 گفتگو میان فقه و موسیقی
🔶سخنرانی حجت الاسلام مجتبی فلاحتی
🔸بررسی سیر تطور موسیقی سازی در فقه شیعه
🔹در دوره چهارم به فتوای خاص آیتالله خامنهای میرسیم که به عقیده من نگاه ایشان بهتنهایی آغازگر موج چهارم است. آیتالله خامنهای موسیقی را نعمت الهی میدانند که مبتنی بر نظم، فلسفه و ریاضیات است و آلات موسیقی هم بر پایه آیات الهی ساخته شده است. این جملات خیلی مهم است. ملاصدرا هم میگفت موسیقی از معراج و ملکوت عالم آمده و میتواند انسان را به خدا برساند. عین این تعبیرات را رهبر معظم انقلاب هم دارند.
⏰ ۲۶ آذرماه در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
⚜️ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فرازهایی از مناجات شعبانیه
💎 إلَهِی کَأَنِّی بِنَفْسِی وَاقِفَهٌ بَیْنَ یَدَیْکَ وَ قَدْ أَظَلَّهَا حُسْنُ تَوَکُّلِی عَلَیْکَ💎
خدایا! گویی من
با همهی هستے ام
در برابرت ایستادهام...
🔸 حاج مهدی رسولی
⚜️ @taammolat74
🔰 گذار از علوم پزشکی مدرن
✍️ حجت الاسلام والمسلمین رهدار
🔘 بخش ۱
🔸اسلام امروز در مواجهه تمدنی با غرب، در دو ساحت دست برتر دارد؛ یکی مسأله خانواده است، نه فقط به این علت که در چند قرن اخیر سیاستهای مربوط به خانواده در دنیای غرب غلط بوده، بلکه علاوه بر این، به این علت که محتوا و شکل مباحثی که اسلام در حوزه خانواده مطرح کرده، بسیار غنی و کارآمد است و دوم مسأله پزشکی است.
🔹عرصه پزشکی به دو علت، میتواند بستر مناسب همآوردی اسلام با دنیای غرب باشد.
1️⃣یکی به دلیل بنبستهای درونی پزشکی مدرن، که البته این بنبستها ضرورتاً از جنس بنبستهای علمی نیست،
بلکه اولاً به دلیل روزافزونی هزینههای آن است که هرچند شاید با خدماتش هم متناسب باشد ولی به هر حال، از منظر توده مردمی که باید هزینه درمان را پرداخت کنند، قابل توجیه نیست، همچنان که از منظر دولت که بخش قابل توجهی از هزینههای تولید در پزشکی را میپردازد، نیز توجیهپذیر نمیباشد.
ثانیاً به دلیل سبک درمان در پزشکی مدرن است که شبیه بحرانهایی مثل بحرانهای زیستمحیطی در مدرنیته ـ که هر راهحلی برای آن، غرب را از چاله به چاه میاندازد ـ میباشد؛ چرا که هر درمانی در این مکتب طبی، در نهایت منجر به آسیب به دیگر بخشهای بدن میشود. این مسأله را در گذشته، تنها خواص (اعم از پزشکان و …) میدانستند، اما اینک تبدیل به یک باور عمومی شده است.
2️⃣دوم به دلیل ظهور یک رقیب جدی و تا حدودی کارآمد به نام طب سنتی ـ اسلامی که برخلاف گذشته، خود را حداقل در حوزه بیماریهای خاص و حاد، با هزینههایی بسیار کمتر از هزینههای پزشکی مدرن در دسترس مردم قرار داده است.
⚜️ @taammolat74
🔰 قربانیان انفعال مدیریت
✍ میکائیل دیانی
♦️اقتدار در تصمیمگیری از سوی رئیسجمهور میتوانست در این سالها در مقاطع مختلف نجاتدهنده ایرانیان باشد اما هر بار انفعال او قربانیان زیادی به جا گذاشت؛ گاهی مال و عمر ایرانیان قربانی تصمیمات روحانی شد و گاهی جان آنها! حالا اگر قرار باشد سیاستها به تصمیمگیریهای قبل از هفته دوم فروردین بازگردد، طبیعتا نتیجههای جبرانناپذیری به بار میآورد و همین دستاورد کوچک نیز از بین خواهد رفت. بر مبنای نگاه کارشناسان و حتی نفر اول بهداشت و درمان که در نامه اعتراضی او به رئیسجمهور درباره شروع به فعالیت صنایع آمده است، ادامه محدودیتها ضروری است. اما انگار وضع به حالت قبل برگشته است!
🔻پ.ن:
عکس امروز صبح مترو تهران
⚜ @taammolat74 👇👇👇