🔰درباره فراغت و تفکر
✍️ سید محمدتقی چاوشی
🔸لنین در وصف جامعۀ بیطبقه مارکس، به زیبایی و درستی مینویسد: هرآشپزی حاکم میشود. این جملۀ معروف که بارها دیده و شنیدهایم ناظر به سادگی حکومت در دورهای است که درختِ مجاهدتها و پایمردیهای پرولتاریا بهبارنشسته و ثمر داده است. نیز میتواند ناظر به وضع هر حکومتی باشد و نه دورهای خاص.
🔹بهخصوص اگر نیچه را به یاد داشته باشیم که میگفت: اهتمام به امور عوام و ادارۀ دولت و نظام، برازندۀ میانمایگان است و این گروه به خوبی بر انجام چنین اموری تواناست. ریشۀ تمام این فرمایشات و تفکرات، یافتِ ارسطو و افلاطون در وصف پولیس (دولتشهر) است. ارسطو مهمترین بارزۀ اهالی پولیس را "فراغت" میداند؛ کسانی که اهل پولیس هستند ساعاتی فراغت دارند و فکر میکنند.
🔸وی برای دهقانان اهلیتِ عضویت در پولیس قائل نیست و از سوی دیگر چوپانان که فراغتی دارند و ساعاتی فرصت و مجالی برای اندیشیدن و به خود التفات داشتن برایشان مهیاست، از اهالی پولیس میداند. بنابراین انسان حیوان متفکر است و نه بارکش و کارگر. تفکر بدون "فراغت" فراهم نمیآید. اهالی سیاست گویا تمام فرصت خود را برای "زیستن و اندیشیدن" فدای شهرت و اعتبار کردهاند.
🔹(بیسببی نبود که هگل، خودآگاهی و حیات را قابل انفکاک نمیدید و نمیخواست.) اینک و در ایام اشاعۀ ویروس جدید که اکثریت افراد ناگزیرند و استطاعت آن دارند تا در منزل بمانند، مجالی برای زیستن و اندیشیدن فراهم آمده است؛ لکن بر اهالی فلسفه فرض است که به واقعیت فراغت بیندیشند و بر عوام سزاوار است که ازین فرصت بهره گیرند. نتیجۀ این ایام ناگوار که ظاهراً و بالمرّه باخت است، به نظر میرسد تنها بدین نمط و بر این وجه سرتاسر بُرد و سعادت فرهنگ ما باشد؛ یعنی بدون تفکر که در این وضع اسفبار ناامیدی، یگانه امید میتواند باشد، هیچ سعادتی برای این فرهنگ متصور نیست؛ تفکر در سایۀ فراغت تنها مسیر خروج از حقارت است؛ تنها شیوۀ به خود بازگشتنِ ما که مسلماً هیچ وجه تاریخی ندارد و نیازمند هیچ عقبهای نیست.
⚜️ @taammolat74
📮تیم سازنده پایتخت۶،همان تیم پایتخت۵ و ماقبل آن است،مشکل آنها نیستند،مدیران بالای سر آنها تغییر کرده اند،ستون پنجم فرهنگی دشمن در سازمان مارادونا نیست،خود غضنفر است،کسی که به اشتباه از او خواسته شده اشکال راپیدا کند،اگر اشکالات و افتضاحات قبلی سیما پیدا و اصلاح شد،این نیز میشود
باور کنید پیرمدیران خسته مشکل اصلی سیما هستند،اگر نه همین تیم با اوج در پایتخت۵ ادای احترام به مدافعان حرم و امنیت حاصل از جانفشانی آنها کرد و امروز خروجی آنها مورد سوال خیلی از دوستداران پایتخت است.
آب از سر چشمه سیما گل آلود است،وادادگی فرهنگی آنها برای همه مسجل است.
✍️ سید محمود رضوی
⚜️ @taammolat74
🔉 فایل صوتی | نظام سازى يا نظام يابى
🔶 سخنرانی علمی حجت الاسلام ملکزاده
🔸تبيين ديدگاه و روش شهيد صدر در دستيابى به نظامهاى اجتماعى از منظر اسلام؛
⏰ زمان: چهارشنبه ۳ بهمن ۹۷
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
زمان:
حجم:
20.24M
🔉 نظام سازى يا نظام يابى
🔶 سخنرانی علمی حجت الاسلام ملکزاده
🔸تبيين ديدگاه و روش شهيد صدر در دستيابى به نظامهاى اجتماعى از منظر اسلام؛
📖 گزارش مکتوب نشست:
https://goo.gl/afXhbq
🌷 به مناسبت سالروز شهیدصدر (ره)
⚜️ @taammolat74
⚜ @mabaheth
♨️ رهبر معظم انقلاب در روز نیمه شعبان به صورت تلویزیونی سخنرانی خواهند کرد.
🔹ایشان روز پنجشنبه ۲۱ فروردین ۹۹ مصادف با نیمه شعبان، سالروز ولادت باسعادت قائم آل محمد (عج) با ملت شریف ایران مستقیم سخن خواهند گفت.
🔹سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب اسلامی ساعت ۱۱ صبح از شبکههای رسانه ملی و همچنین از پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR و حسابهای اینستاگرام و توئیتر این پایگاه به زبانهای مختلف و زنده پخش خواهد شد.
⚜ @taammolat74
🔰 کدام صدر به انقلاب نزدیکتر است؟!
✍ امین فرج اللهی
♦️ "واقعیت آن است که اساسا نگاه مرحوم موسی صدر به اسلام با نگاه امامخمینی و اصول انقلاب متفاوت است. اسلامِ نابِ امام خمینی با اسلامِ شاید به تعبیرِ این روزها رحمانیِ مرحوم موسی صدر از زمین تا آسمان متفاوت است."
⚜ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 کدام صدر به انقلاب نزدیکتر است؟! ✍ امین فرج اللهی ♦️ "واقعیت آن است که اساسا نگاه مرحوم موسی صدر
🔰 کدام صدر به انقلاب نزدیکتر است؟!
✍ امین فرج اللهی
🔸یک. از سخنرانی و پیامها گرفته تا خاطرات. "موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر" هم در طول سال نشستها، دوره های آموزشی، سیر مطالعاتی و سمینارهای مختلفی برگزار می کند. نتیجه اینکه بخشی از نسل جوان مشتاق دین و مذهبمان یا جذب افکار و آراء مرحوم صدر می شوند و یا ایشان را به عنوان الگویی مطلوب در ذهنشان قبول دارند.
🔹 دو: در مقابل اما پسرعموی او «شهید محمدباقر صدر» وضع دیگری دارد. چندکتاب محدود درباره اش پیدا میکنید که البته برخیشان در سالهای اخیر به برکت همان «موسسه امام موسی صدر» خوب توزیع شده اند. نه موسسه ای به نامش هست، نه برای افکار و آرائش دوره های آموزشی و سیرمطالعاتی برگزار میشود و نه هیچ اقدام ترویجی دیگر.
🔸 سه: واقعیت آن است که اساسا نگاه مرحوم موسی صدر به اسلام با نگاه امامخمینی و اصول انقلاب متفاوت است. اسلامِ نابِ امام خمینی با اسلامِ شاید به تعبیرِ این روزها رحمانیِ مرحوم موسی صدر از زمین تا آسمان متفاوت است. مرحوم موسی صدر معرّفِ اسلام و تشیعی است که بتواند در جامعه ی هفتاد و دو فرقهای لبنان مروج «همزیستی مسالمتآمیز مذاهب» باشد.
🔹او اصلا نگاهی به تاسیس نظام سیاسی اسلامی ندارد و در عالیترین سطح، تشیع را به عنوان یک جنبش موفق اجتماعی در جامعه ی چندپاره لبنان در نظر دارد. چیزی که با الگوی امامخمینی خیلی متفاوت است. شاید به همین خاطر است که دکترمحمود سریعالقلم که از اساس با نگاههای اسلامِ ناب امام موافقتی ندارد و نظریهپرداز وابستگی سیاسی و اقتصادی به آمریکاست، درباره اش کتاب «پیشوایی فراتر از زمان» را مینویسد و از مدل او در « ترکیب دین با واقعیت های زمان و مکان» تمجید میکند. شاید به همین خاطر است که آنهایی که در برابر« اسلامِ ناب امام خمینی» «اسلامِ رحمانی» را عَلم کردهاند، نام «امامصدر» را بر نیزه زده کردهاند.
مشی سیاسی مرحوم صدر هم با مشی سیاسی امام متفاوت است، نوع نگاه و تعاملشان با رژیم پهلوی، با حاکمان مرتجع عرب و خیلی چیزهای دیگر. مساله ای که باعث شد مرحوم صدر تا سال 55 و 56 برخلاف امام با رژیم پهلوی تعارضی نداشته باشد.
🔸 چهار: اما برخلاف مرحوم موسی صدر، شهید محمدباقر صدر از نظر فکر اسلامی به نگاه اسلامیِ امامخمینی بسیار نزدیک است. تئوری «مرجعیت صالحه»اش باعث میشود از سالهای تبعید امام به عراق حامی قوی ایشان باشد. سخنرانیها و تلگرافهایش در دفاع از شخص امام-آن هم در حالی که خود در عراقِ تحت حاکمیت رژیم بعث ساکن است-دلگرمی مبارزین است.
🔹 فتوای تکفیر حزب بعث توسط او صادر میشود. جمله ی معروف «ذوبوا فی الخمینی» خطاب به شاگردانش از زبان او صادر می شود و برای پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی رساله می نویسد. اسلامِ در صحنه و مبارزش، برخلاف پسرعمویش معتقد به تاسیس نظام اسلامی است.
🔸 پنج: غرض اینکه در حق شهیدصدر اجحاف کردهایم. در این سالها فامیلهای مرحوم موسی صدر زیر سایهی جمهوری اسلامی، مدلی از اسلامِ مطلوب جامعه لبنان را ترویج کردهاند که با توجه به پیوندِ اطرافیانِ مرحوم صدر و اصلاحطلبان، چندسالی است در قالب «اسلامِ رحمانی» به عنوان رقیب «اسلامِ نابِ امام» مطرح شده است. اما در برابرش، شهیدمحمدباقر صدر که هم اسلامی که عرضه میکرد و هم مشی سیاسیاش به «اسلامِ نابِ امام» و «اصول انقلاب» نزدیکتر بود به خاطر آنکه فامیلهای درجه یکش برایش موسسهی آنچنانی نزدند و هر سخنرانیاش را به عنوان کتاب و جزوهای مستقل و با صفحهبندی و جلد شیک منتشر نکردند گمنام مانده است.
⚜ @taammolat74
🔉 فایل صوتی | جریانشناسی تحول فقه در عصر حاضر
🔶 درسگفتاری از حجت الاسلام امین اسدپور
🔸بررسی جریانات متعددی که در راستای کارآمدی و تاثیر فقه بعداز انقلاب اسلامی شکل گرفت.
🔘 بخش سوم
⏰ آذرماه ۱۳۹۸
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
آقای اسدپورجریانشناسی تحول در فقه3.mp3
زمان:
حجم:
9.33M
🔉 جریانشناسی تحول فقه در عصر حاضر
🔘 بخش سوم
🔶 سخنرانی حجت الاسلام امین اسدپور
🔹در باب فقه معاصر/فقه پویا/فقه روز/فقه فعال و این اصطلاحات، سوالی مطرح میشود که این عناوین دقیقا چه تحولی را در فقه رقم میزند؟! کجای این مبانی و استنباط میخواهد متحول شود تا به برایند و خروجی کارآمد تبدیل شود؟! تحول در کجای این فقه رقم میخورد؟!
⚜️ @taammolat74
💐 #تک_بیت_عاشقانه
﷽
🔰مولاے من مہـدی جـان
••••
چارده قرن، جهان منتظرِ یک روز است
کِی ز کعبه خبر آید بسلامت از تو
نامِ مهدی به فلَک قُلقله انداز شده
مانده در کعبه فقط خواندنِ نامت از تو
مادرت فاطمه فرمود که یارِ تو شویم
طاعت از ما، تو بیا! امرِ مُدامت از تو
#اللهم_عجل_لوليك_الفرج (عج)🍃🌷
⚜️ @taammolat74
🔰 حقیقت امامت از منظر علامه طباطبایی (ره)
🔸 اینان به حقیقت به معنای امامت پی نبرده اند؛ زیرا در بحث امامت روشن شد که وظیفة امام تنها بیان صوری معارف و راهنمایی ظاهری مردم نیست و امام چنان که وظیفه راهنمایی صوری مردم را به عهده دارد، همچنان ولایت و رهبری باطنی اعمال را به عهده دارد و اوست که حیات معنوی مردم را تنظیم میکند و حقائق اعمال را به سوی خدا سوق میدهد.
🔹بدیهی است که حضور و غیبت جسمانی امام، در این باب تاثیری ندارد و امام از راه باطن به نفوس و ارواح مردم، اشراف و اتصال دارد، اگر چه از چشم جسمانی ایشان مستور است و وجودش پیوسته لازم است اگر چه موقع ظهور و اصلاح جهانیش تا کنون نرسیده است.
📚شیعه در اسلام، ص ۲۳۰
⚜ @taammolat74
🔰 ویروس کرونا و نظم تمدنی جهان
✍ آیتالله سیدمهدی میرباقری
♦️《بیماریای که اخیراً فراگیر شده و به یک ابتلای بزرگ برای جامعه جهانی تبدیل شده، از نظرِ اجتماعی و تمدنی، یک پدیدۀ چندوجهی است نه یکوجهی. ما با یک امرِ میانرشتهای و بلکه #فرارشتهای مواجه هستیم که نباید یک وجهۀ آن غلبه پیدا کند و باید ابعاد مختلف این پدیده به شکلِ جدی موردِ تأمل قرار بگیرد. وجهی از این پدیده، جنبۀ بهداشتی است که مربوط به دانشهای وابسته به پزشکی است. وجه دیگر مربوط به حوزه علوم انسانی و علومِ شناختی و همچنین دانشهای تمدنی و فلسفه تاریخ و حوزۀ رسانه و امثال اینها است. حتی جنبۀ امنیتی و #جنگ_بیولوژیکی هم مورد توجه قرار گرفته و آمادگیهایی برای مقابله با این تهدید فراهم شده است.》
⚜ @taammolat74 👇👇👇