🔰 تاملی در باب حیات معقول علامه جعفری
✍️ پیشگفتار کتاب حیات معقول
🔸یکی از تفکرات بسیار عمیق و شناخته شده علامه محمدتقی جعفری، اندیشه ای است که آن را با عنوان « حیات معقول » ابراز داشته است. حیات معقول در نظامِ فکریِ این شخصیت، یک اندیشه مدام و جاری است که با تبیین های علمی و چندباره وی، از فرضیه عبور به جایگاه یک تئوری رسیده است.
🔹طی این تئوری، او می کوشد در مقام یک پویش گر، میان مرزهای انسان و جهان قرار گرفته و الگویی جدید برای یک نوع جهان نگریِ ریشه دار طرّاحی کند. به نظر می رسد، جدی ترین و واضح ترین مسئله ای که در کنه حیات ملحوظ است، ارتباط با هستی از یک سو و ارتباط با انسان از سوی دیگر است.
🔸در اصل، حیات معقول می کوشد حیات را به عنوان شاخص هستی، در کنار عقل و فکر به عنوان شاخص انسان قرار دهد. بنابراین، به سهولت می توان از حیات معقول به عنوان اندیشه و جریانی یاد کرد که در صدد ایجادِ پیوندِ دوباره میان هستی و انسان از منظر حیات یابی، عقل محوری و عقلانیت باشد.
🔹چنین می نماید که چنین مدلی، هرگز نمی تواند بدون اندیشه هایی عمیق و تثبیت شده، حاصل بیاید و چنین نیز هست، زیرا حیات معقول از اندیشه های متاخّر محمدتقی جعفری محسوب می شود، لذا حیات معقول فکرواره ای است که در دهه پنجمِ حیاتِ وی صورت پذیرفته است.روشن است که این موضوع در ملاحظه مجموعیِ افکار یک متفکر می تواند اهمیتی خاص و معنادار داشته باشد.
⚜️ @taammolat74
🔰 پارادوكس روشنفكر سلبريتي؟
✍️علي وراميني
🔘بخش 1 از 2
🔸وقتي از سلبريتي صحبت ميكنيم منظور فقط آن بازيگر خوشچهره يا آن خواننده بددهن نيست. هر «صنف»ي سلبريتي خودش را دارد. خاطرم هست دو سال پيش كه عروسي شاهزاده انگليسي با يك بازيگر دستچندم امريكايي بود، همه مردم با چه حساسيتي دنبال ميكردند، نه در قلب لندن و ساسِكس كه در بين دوستانِ بهاصطلاح نويسنده و دغدغهدار همين ايران. چنان ذوقزده بودند كه انگار با ماشين زمان به گذشته سفر كردهاند و مشغول تماشاي عروسي پدر و مادر خود هستند. بيبيسي، رسانه سلطنتي بريتانيا هم كه چنان اين مراسم را پوشش ميداد كه انگار اولين و آخرين اتفاق در هستي است. حتي بيبيسي فارسي هم از شو ازدواج آن دو پخش زنده داشت و خبرنگار بيچاره مانند طفلي سرگردان و در انتظار ماشين عروس بود.
🔹اين شو البته بسيار كامل بود، براي سطح اول كه همان شاهزاده و خاندان سلطنتي بودن با بزكو دوزكهايشان كفايت ميكرد، اما يك لايه پيچيدهتر هم به آن داده بودند و مدام نكاتي را برجسته ميكردند كه تابهحال در خانواده سلطنتي رخ نداده بود و آوانگارد محسوب ميشد. مثلا اينكه زوجه داستان از خاندان سلطنتي نبود و يكبار هم ازدواج كرده بود و...
🔸اين لايه بهخوبي جواب داده بود. عدهاي فعال اجتماعي، فعال زنان و هزاران فعال ديگري كه به لطف شبكههاي اجتماعي چنين القابي كسب كردهاند، در ناخودآگاهشان تحت سيطره بمباران رسانهاي و فرآيند سلبريتيسازي خاندان سلطنتي بودند، ميگفتند ببينيد يك دورگه مطلقه پرنسس فلان كاخ انگلستان شد و چه نشستهايد زنان جهان كه پيروز شديم (اين نمايش البته چندماهي زودتر از اين خبر بود كه بسياري از كسبوكارهاي بريتانيا زنان كارمند را براي امتناع از پوشيدن كفش پاشنهبلند اخراج كنند).
🔹به همين شو هم كفايت نكردند و آن مضحكه را كه «ميخواهيم مستقل كار كنيم» راه انداختند. رسانههاي جريان اصلي هم چنان روي اين گفته مانور ميدادند كه بعضي فكر كردند منظور اين زوج خوشبخت اين است كه از فردا نيازمنديهاي روزنامهها و سايتهاي كاريابي را بالا و پايين ميكنند تا كاري پيدا كنند، يا براي اين شركت و آن شركت رزومه ميفرستند.
✔️ [ادامه دارد...]
⚜️ @taammolat74
🔰 پارادوكس روشنفكر سلبريتي؟
✍️علي وراميني
🔘بخش 2 از 2
🔸همان موقع خبر آمد كه فقط ماشين زير پايشان نيم ميليون دلار قيمت دارد؛ يعني با پول يكي از ماشينهايشان ميتوانستند محلهاي فقيرنشين در لندن را سروسامان دهند. پرسش اينجاست كه خاندان سلطني چرا چنين ميكند؟ چون كالا يا برندي را دارد عرضه ميكند كه دايما بايد توي بورس باشد. «برند خاندان سلطنتي.» كمي عميقتر شويم؛ بالا و پايين خاندان سلطنتي چه هنري دارند؟ چه سينماگر، نويسنده، دانشمند، مخترع و حتي كارآفريني از اين خاندان بيرون آمده؟
🔹پس اين خاندان جز اينكه پدرشان با ديگر مردمان فرق داشته، تفاوت ديگري ندارند و مزيت هم كه هيچ. اينها از اين «تفاوت» كه از خوشاقبالي نصيبشان شده است ارتزاق ميكنند. به اين معنا كه در سازوكار پيچيدهاي با تداوم اين برند و بسته به قوي/ ضعيف شدن برند قدرت سياسي/اقتصادي خود را بالانس ميكنند. خاندان سلطنتي با هوشياري تمام از همان ابتداي عصر ارتباطات اين ضرورت را متوجه شده كه برندسازي بايد در قالبهاي جديد صورت بگيرد و اگر رسانه را از دست بدهند قافيه را از دست دادهاند.
🔸براي همين است كه قديميترين سازمان رسانهاي جهان متعلق به بريتانيا و بهنحوي وابسته به خاندان سلطنتي است. خاندان سلطنتي براي در صدر بودنش حتي در مواقعي هم قهرمان تودهها و ضدقهرمان خانداني مثل شاهزاده هري توليد ميكند. چالشهايي كه بهظاهر نفس آنها براي خاندان مهم است و بهباطن فرآيند چالش و موردتوجه بودن آن مهم است.
🔹اما درباره كار روشنفكري هم همين است؟ جواب ساده نيست و به نظر ميرسد ميتواند يكي از مسائل مهمي باشد كه موافقان و مخالفانش تا ابد نتوانند يكديگر را قانع كنند. اگر روشنفكر را بهمثابه ميانجي آكادمي و مردم بدانيم و وظيفهاش را بهقول «مصطفي ملكيان» تقرير حقيقت و تقليل مرارت، ناگزير است كه به تاثيرگذاري سخنش و مخاطبانش هم بينديشد و چه كسي پرمخاطبتر از سلبريتيهاست؟! ولي اين دو با هم جمعپذير هستند؟
🔸به نظر ميرسد در امتزاج اين دو و گرفتن مطلوبترين نتيجه موانعي اساسي وجود دارد. مهمترينش اين است كه سلبريتي براي در صدر بودن بايد هميشه جلبتوجه كند و حرف موافق فهم عرفي بزند، اين با ذات كار روشنفكري كه اكثر اوقات مخالفِ برداشتهاي عرفي و سطحي است در تضاد است.
💢براي سلبريتيشدن و سلبريتيماندن بايد با رسانههاي جريان اصلي و قدرتمند كنار آمد. كنار آمدن با اين رسانهها هم بسته به رسانهاش درصدي از خودسانسوري دارد كه اين هم با تقرير حقيقت در تضاد است و البته بزرگترين خطر اين است كه روشنفكر در ساختار جذابِ سلبريتيبودن مضمحل شود. بهقول شاملو، «شير آهن كوه مردي» ميخواهد كه بتواند در برابر اين گرداب مقاومت كند و تن به هر ابتذالي ندهد.
⚜️ @taammolat74
🗨 #پرونده_اعدام
🔰جای خالی اقناع افکار عمومی در برخی احکام قوه قضائیه
✍️ محمدحسین همتی نژاد
📍در وضعیتی که فضا به اصطلاح غبار آلود و مسموم است و حجم تبلیغات گوناگون و سنگین رسانههای ضدانقلاب، خارجی و خارج نشین در حال انتقام گیری از جمهوری اسلامی هستند؛ تنها چیزی که میتواند مشخص کند پروندهی سه فرد مذکور، شبیه ماجرای تروریستهای پژاکی است و یا سرنوشتی مشابه به متهمین قتل دانشمندان هستهای دارد، این است که بازوهای رسانهای قوه قضاییه در چنین مواقعی بهتر عمل کنند و قبل از فضاسازیها با ارائه مستندات، اقناع سازیها را انجام دهند.
🔗این یادداشت را در پست ذیل بخوانید👇👇👇
⚜️ @taammolat74
تاملات
🗨 #پرونده_اعدام 🔰جای خالی اقناع افکار عمومی در برخی احکام قوه قضائیه ✍️ محمدحسین همتی نژاد 📍در
🔰جای خالی اقناع افکار عمومی در برخی احکام قوه قضائیه
✍️ محمدحسین همتی نژاد
🔘 بخش 1 از 2
1️⃣در اردیبهشت سال 1389 خبر صدور حکم اعدام پنج فرد، باعث ایجاد موجی از اعتراضات از سوی شخصیتهای سیاسی و رسانهای در کشور شد. در آن برهه که کشور هنوز درگیر حواشی فتنه 88 بود؛
🔸«زهرا رهنورد» در یادداشتی با زير سوال بردن حکم الهی اعدام، نوشت: "آیا این اعدامهای شتابزده برای زهر چشم گرفتن از مردم در سالگرد بیست و دوم خرداد بوده است؟ آیا اعدام زنان و خشونت در حق لطیف ترین بندگان خدا، موجب سرافرازی حاکمیت است یا نشان ضعف و ذلت آن؟ و این درحالی است که به فرموده پیامبر، زن به ریحانه تشبیه می شود: «إنَّ النّساء ریحانة»"
🔹 میرحسین موسوی و مهدی کروبی در بیانیههایی جداگانه اعدامیها را «مظلوم» نامیدند و به نوعی سعی کردند که این احکام را به ادعاهای دروغشان در انتخابات سال 88 مرتبط کنند. در دیگر محافل نیز، بسیاری از روزنامهنگاران، برخی بازیگران و چهرههای ادبی با این اعتراضات همراهی کردند؛ فارغ از اینکه این افراد، قبل از ماجرای فتنه 88 بازداشت شده بودند و 4 نفر از این 5 نفر، جرمشان همراهی و عضویت در گروه تجزیه طلب «پژاک» و اقدام مسلحانه علیه کشور بوده است.
مشابه این ماجرا بعدتر و در ابعادی دیگر تکرار شد. اما آنچه که در اینجا مورد نقد، تامل و حتی بررسی است؛ دستگاههای مسئول، تلاش شایسته و درخوری جهت پاسخگویی نکردند. درحالی که میشد به جای بیانیه خوانی، تنها محتوای سایتهای پژاک را نشر داد!
2️⃣در سال 91 مستندی تحت عنوان «کلوب ترور» از سیمای ملی پخش شد. در این مستند 13 نفر به جاسوسی اعتراف کردند. تعدادی از متهمان اعتراف کردند که به اسرائیل رفته، آنجا آموزش ترور و استفاده از مواد منفجره را دیدهاند و برای ترور دانشمندان اتمی یه ایران بازگشتهاند اما پس از گذشت 7 سال از این ماجرا، کاشف بعمل آمد که تمامی متهمان این پرونده بیگناه بوده و آزاد شدهاند.
💢این قضیه ضربه بزرگی به اعتبار بخشی از دستگاههای امنیتی کشور و سیستم قضایی وارد کرد. مشاهدات میدانی و فضای مجازی نشان میدهد ماجرای متهمین قتل دانشمندان هستهای، افکار عمومی را در قبال اعترافات تلویزیونی، تا میزان چشمگیری بدبین کرده است. مع الاسف در اینجا نیز، دستگاه پیگیر پرونده و مسئولین قضایی، پاسخ شایستهای در برابر ابهامات ماجرا ارائه نکردند و این قضیه ابتدا توسط شبکه بیبیسی فارسی بود که افشا شد.
✔️ [ادامه دارد...]
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰جای خالی اقناع افکار عمومی در برخی احکام قوه قضائیه ✍️ محمدحسین همتی نژاد 🔘 بخش 1 از 2 1️⃣در ار
🔰جای خالی اقناع افکار عمومی در برخی احکام قوه قضائیه
✍️ محمدحسین همتی نژاد
🔘 بخش 2 از 2
3️⃣این روزها خبر حکم اعدام 3 جوان، فضای خبری جامعه و شبکههای اجتماعی را با موضوعی مشابه صدور اعدام شیرین علم هولی و همدستانش مواجه کرده است. به گفته قوهقضاییه این افراد در سرقت با سلاح سرد دست داشتهاند و از آن طرف شبکههای ضدانقلاب نیز مدعیاند که این احکام به خاطر شرکت در اعتراضات آبان ماه است که صادر شده!
🔸در اینجا نیز متاسفانه ضعف آگاهی بخشی و شفاف سازی به چشم میخورد. کافی است سری به فضای مجازی بزنید؛ حتی اکانتها و حسابهای افراد انقلابی و منتسب به نظام هم در موضع صریح گرفتن در قبال چنین پرونده ای محتاط و یا منفعلاند. شاید اینطور استدلال شود که آبروی اشخاص مهم بوده و به همین دلیل موضوعاتی این چنینی از پیش به سمع و اطلاع مردم نرسیده و یا دستگاه قضایی از بیان جزییات آن معذور است که در این صورت جای سوال است که آیا آبروی نظام برخواسته از خون هزاران شهید کم اهمیتتر از آبروی این افراد است!؟
🔴 سایت میزان در تاریخ مرداد 93 توسط قوه قضاییه راه اندازی شد و به نظر میرسد یکی از اصلیترین اهداف تشکیل آن، اقناع و تنویر افکار عمومی و مقابله با فضاسازیهای این چنینی است. به عبارتی قوه قضاییه متوجه این امر مهم شده که باید برای اذهان پرسشگر، پاسخ داشت و به همین منظور، خود به صورت مستقیم و تخصصی به عرصه خبر ورود پیدا کرده است.
🔹در وضعیتی که فضا به اصطلاح غبار آلود و مسموم است و حجم تبلیغات گوناگون و سنگین رسانههای ضدانقلاب، خارجی و خارج نشین در حال انتقام گیری از جمهوری اسلامی هستند؛ تنها چیزی که میتواند مشخص کند پروندهی سه فرد مذکور، شبیه ماجرای تروریستهای پژاکی است و یا سرنوشتی مشابه به متهمین قتل دانشمندان هستهای دارد، این است که بازوهای رسانهای قوه قضاییه در چنین مواقعی بهتر عمل کنند و قبل از فضاسازیها با ارائه مستندات، اقناع سازیها را انجام دهند.
⚜️ @taammolat74
🔰رویکرد حکومتی به فقه
✍️ عبدالحمید واسطی
🔸با توجه به ماهیت پاسخگویی فقه شیعه و نیاز جهان اسلام به سیستمهای دینی، دستگاه اجتهاد و فقاهت اگر در تبدیل محصول خود از فتواهای خطی به سیستمهای دینی شتاب نکند، نه تنها هر روز منزویتر خواهد شد؛ بلکه چون حوزویان، فقه و علوم وابسته به آن را ناکارآمد مییابند، اشتیاقی به تحصیل و تمحض در این رشته از خود نشان نمیدهند، به گونهای که در آینده نه چندان دور شاهد بحران جدی در این وادی خواهیم بود.
🔹فقه حکومتی به عنوان رویکردی به انش فقه، جواب این مساله است. «حکومتی» یک رویکرد حاکم به کل فقه برای جوابگویی به نیازهای افراد و جامعه خواهد بود که در واقع این رویکرد درصدد کشف ساختارها و نظامهای اداره کننده جامعه برای تحقق تمدن اسلامی میباشد.
🔸با پیروزی انقلاب اسلامی این فرصت فراهم شد تا فقه به صجنه بیاید و تواناییهای خود را به منصه ظهور برساند، اما بعد از گذشت چند دهه، هم نیازها بیشتر احساس شده و هم تهیگاهها، بهتر خود را نمایانده است. از این رو امروز عرصه فقه پژوهی سخت نیازمند واکاوی است:
1. ایجاد نگرشی کلان نسبت به سیستمی بودن فقه و مدیریت سیستمی
2. قدرت و توانایی فقه برای اداره زندگی
3. ترجمه ابواب فقهی به زبان سیستم
4. فقه تمدنی.
⚜️ @taammolat74
🔰 هایدگر و اتفاقاتِ روز مره و جالب!
🔸هایدگر می گوید امروزه وقتی از «جالب» بودن چیزی سخن گفته می شود (interesse) یعنی از چیزی صحبت می شود که دَمی و لحظه ای توجهِ انسان را بر می انگیزاند انسان را به خود مشغول می کند عواطف یا احساسات یا حتی اندیشه ی او را به سوی خود می کشاند و سپس محو می شود.
🔹یک روز ماشینی با سرعتِ بالای دویست کیلومتر جلب توجه می کند، روزِ دیگر پختِ بزرگترین شیرینی جهان، روز دیگر قهرمان شدنِ فلان شخص، روزی دیگر اختراعی جدید و همینطور اتفاقات غیر عادی و ... همه ی اینها به نوع خاصی جلبِ توجه می کند اما هایدگر معتقد است که ارزش همه ی اینها بکسان است! چرا که جالب بودن اقتضائش همین است. او می گوید:
"آنچه جالب است چنان چیزی است که پیشاپیش مجاز است تا دمی دیگر بالسویه باشد و نوبت خود را به چیزی دیگر دهد که شخص همان قدر اندک در بندِ آن است که در بندِ پیشین بود"
🔸چیزی که یک آن جالب به نظر می آید، همان لحظه که جالب به نظر آمد یعنی در همان حین، پذیرفت که لحظه ای دیگر جالب و جذاب نباشد و این برخلاف دیدگاه بسیاری به معنای ارجمند بودن نیست ارزش داشتن نیست بلکه یکسان بودن با تمامی اتفاقات روز-مره است که اگر اندکی بیش از آنچه جالب است بماند ملال انگیز و زننده خواهد بود!
"امروزه چه بسا چنین پندارند که از طریق جالب یافتن چیزی آن را بسی ارجمند شمرده اند. در حقیقت آدمی با این داوری چیزی را که جالب است پیشاپیش به حیطه ی آن گونه چیزهای بالسویه ای که به زودی ملال آور می گردمد طرد کرده است"
💢بنابراین تمامی اتفاقات روزمره یکسان اند و فرقی بین عظیم بودن و جزئی بودنشان وجود ندارد، احساسات و عواطف آدمی هم تنها برای لحظه ای و ذره ای معطوف به این اتفاقات جلب می شود و ساعتی دیگر و لحظه ای دیگر تمامی آنها را به فراموشی سپرده و به دنبال چیزِ جالبِ نویی می رود!
📚چه باشد آن چه خوانندش تفکر ص 76_77
⚜️ @taammolat74
🔰منطق احمقانه اعداد برای جان آدمها
🔸در دنیای عدد و رقم ها امروز اتفاق خاصی نیفتاد. آقای #روحالله_رجایی رفت و فقط یک عدد به آمار ترسناک کرونا در اخبار نیمروزی ساعت ۱۴ اضافه شد...
🔹قبلا هم گفته بودم کاش کسی پیدا می شد که به ما آدمها شمردن یاد میداد، ما زخم ها و بغض هایمان را با همان اعدادی اندازه گرفتیم که با آنها تعداد پرتقال های پرتقال فروش مسئله های ریاضی را شمرده بودیم. کسی به ما یاد نداد که منطق احمقانه پشت اعداد برای شمارش اسکناس و سیب زمینی پیاز است نه جان آدم ها!
🔸جان آدم ها را باید با واحد "دنیا"شمرد. باید به این فکر کرد که به ازای هر جانی که از دست می رود "دنیا" برای چند نفر تمام می شود؟؟؟؟ این روزها به این فکر می کنم به ازای "جان"هر آدم چند نفر دیگری همسری ندارند که سر روی شانه هایش بگذارند؟؟ چند دختر و پسر دیگر پدر و مادری ندارند که شبها منتظرش باشند؟؟؟چند پدر مادر دیگر جوانی ندارند که قربان قد و بالایش بروند؟؟؟
🔹این روزها به همین فکر می کنم به اینکه به ازای هر"جان" دنیای چند نفر زیر آوار خراب شده؟؟ این روزها دنیا برای چند نفر تمام شده؟؟؟؟
⚜ @taammolat74
📮چشم دریده دارد این شب عجیب که دندان به طعم تازیانه تیز میکند.
ما هم به یاد می آوریم که هر خاکستر دیرپایی خود پیراهن هزار خرمن از خواب آتش است.
پس پاسخ مرا چه میدهی که باداباد؟!
اینجا
کبریت سوخته حتی،
در کمین حادثه میدود از بغض باد.
✍ سیدعلی صالحی
⚜ @taammolat74
18.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مصاحبه اختصاصی مستضعفین تیوی با #محمد_صادق_شهبازی
🔸بسیاری بچههای حزباللهی ما مستضعف فکری هستند. جاهل مقصر نیستند، جاهل قاصرند. این بچهها فطرتشان پاک است. همین بچهها بودند که وقتی ماجرای فتف برایشان جا افتاد، آمدند در میدان و بها پرداختند و ایستادند.
🔹 یعنی چه که شما بیایید و بگویید من نمیدانستم، وقتش را نداشتم. از شما نمیپذیرند... ملت باید بفهمند این چیزهایی که یک عده به اسم دین برای ما ارائه میکنند، در تضاد با صحبتهای امام و آقاست.
🔸 عامل اول دوری از ادبیات امام و انقلاب است. عامل دوم آلوده شدن، به خود این دنیا گراها است.
🔹 در روز های منتهی به ۲۹ تیر، لزوم بازخوانی #پیام_قطعنامه به عنوان مهمترین پیام تبیین کننده اصول فکری امام، بسیار ضروری است.
#سانسور_۲۹تیر
#جنگ_فقروغنا
⚜ @taammolat74
🔰 روشنفکرانِ قدرت، پاشنه آشیل امنیت
✍️ عبدالله گنجی
🔸روشنفکر در هر منازعهای، بر سر هر چیزی و هر پدیدهای که یک طرف آن حاکمیت است، حاکمیت را مقصر میداند و دیگر هیچ. چون انگاره ذهنی او این است که فقط مشکل از حاکمیت ما است. روشنفکر اگر صحنهای ببیند که پلیس زیر دست و پا له میشود سکوت میکند، اما عکس آن را ببیند حکومت را به دیکتاتوری، سرکوب، اختناق و... متهم میکند. اصولاً روشنفکر فهم امنیتی از شرایط را دون شأن خود میداند و پذیرش آن را نوعی کلاهگذاری از سوی حاکمیت میداند.
🔹روشنفکر قدرت و غیرقدرت در ایران ذهنش بین کرهشمالی و جنوبی در حیران است. هیچ حقی را برای کرهشمالی مقابل امریکا قائل نیست و مثالآوریاش برای ایران بعضاً کرهشمالی است، اما کرهجنوبی را دوست دارد و اگر صدهاهزار سرباز امریکایی آنجا باشند و خرید نفت ایران را بهدستور امریکا یکشبه قطع کنند از نگاه روشنفکر ایرانی موجه است، چون توسعه مییابد.
🔸روشنفکر توسعه خطی غرب را دوست دارد و هر مانعی که آن را سد کند نمیپذیرد. استقلال نیز بدون توسعه برایش بیمعناست و اصولاً دوگانه مرکز-متروپل را پذیرفته است. هم میخواهند پرچمدار مطالبات اجتماعی و محل رجوع باشند و هم در غرب به عنوان طرفداران حقوق بشر و دموکراسی دیده شوند و هم فشار میآورند که بخشی از قدرت باشند.
🔹روشنفکر مدعی آزادی بیان است. اما از شعار علیه امریکا در ایران آشفته میشود، ولی در نقطه مقابل اگر صدها تحریم، فشار و تهدید را ببیند به همان نقطهای ارجاع میدهد که فقط شعار است و مردمی که این شعار را میدهند نیز «طرفداران حکومتند» و دیگر هیچ.
⚜️ @taammolat74