🔰 انتخابات آمریکا، ظهور ذهنهای استعمارزده و نیلوفریابی در لجنزار!
✍️ پرویز امینی
🔘 بخش 2 از 2
🔸آنها در جنگ همه هنجارها و رویه های بین المللی را نقض کردند، اینها ما را بی مبالات و هنجار شکن در نظام بین الملل می دانند. آنها برخلاف تعهد بین المللی خود، از برجام خارج شده اند و تعهد خود را کان لم یکن کرده اند، اما این ماییم که مقصریم. آنها در حالیکه فعالیت های هسته ای ایران صلح امیز و انحراف نظامی نداشته است و بارها و بارها نظارت های حداکثری آژانس و دیگران این را اثبات کرده اند، بالاترین و غیرانسانی ترین تحریم ها را به ما تحمیل کرده اند، اما باز ما مقصریم که می خواهیم قوی شویم.
🔹 کشوری که در طول تاریخ در معرض تهدید نظامی از جمله دفاع مقدس هشت ساله بوده است، خود را از لحاظ توانایی دفاعی و نظامی قوی کرده است، مورد اعتراض اینهاست که چرا دشمن خود را حساس کرده اید؟ شهید سلیمانی به عنوان میهمان کشور همسایه مستقیما با دستور رییس جمهور آمریکا ترور می شود، حدود ۱۷ هزار شهید ترور در ایران از مقامات و مردم داریم، فرانسه پایگاه حمایت کننده گروه جهنمی منافقین است اما اینها فلش خشونت و ترور را به سمت داخل گرفته اند. این ذهن های استعمار زده با ادعای حقوق بشر، مخالفت با اپارتاید رژیم صهیونیستی و دفاع از حق طبیعی فلسطینی ها را نیز در زمره دشمن تراشی دانسته و مردود میداند.
🔸در نمونه اخیر یعنی در انتخابات اخیر امریکا و وسط لجن زار کرداری و گفتاری درآن که بایدن آن را بهم ریختگی و اختلال دموکراسی میداند، ترامپ رییس جمهور کنونی از فساد و تقلب گسترده در ان صحبت می کند و رسانه های بزرگ و مهم آمریکایی و غربی از عمل به ادعای آزادی بیان بازمانده اند و صریحا علیه گفتارها و مواضع یکی از کاندیداها موضع می گیرند و برنامه او را قطع می کنند و بر ادعاهای او برچسب می زنند، عده ای در ایران با منطق انچه ان "خسرو کند شیرین بود"، دنبال پیدا کردن نیلوفر در این لنجزارند. این ها البته مصادیق حاد ذهن های استعمار زده اند.
💢همین ها کاری کرده اند که انتخابات آمریکا در ینگه دنیا با آب و نان زندگی روزمره مردم مرتبط شده است و به این تحلیل دامن زده اند که کلید حل مسایل دیگر در ایران نیست. مادامی که این ذهن های استعمار زده هستند، استعمار تمام نشده است.
⚜️ @Taammolat74
🔰روشنفکری؛ پایی در حیرت و پایی در غیریت
✍️ داود مهدویزادگان
📍 علیرضا شجاعیزند در برنامه زاویه به درستی دفاع مکرون از هتک مقدسات را نشانه پارادوکس مدرنیته میدانست ولی دکتر تقی آزاد ارمکی این نسبت را قبول نداشت و کار او را سیاسی میدانست. در این صورت، باید پذیرفت که دولتهای غربی بدون پشتوانه عقلانیت فلسفیاند و مدرنیته در وضع بیدولتی قرار دارد.
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰روشنفکری؛ پایی در حیرت و پایی در غیریت ✍️ داود مهدویزادگان 📍 علیرضا شجاعیزند در برنامه زاویه
✔️ [ادامه...]
🔹مکرون، دلیل جواز هتک مقدسات را به اصول دموکراسی ارجاع میدهد. اما روشنفکر وطنی این نسبت را قبول ندارد؛ یعنی دولتهای غربی نماد مدرنیته نیستند! و از مدرنیته استفاده ابزاری میکنند! پس، نزاع جمهوری اسلامی ایران با دولتهای غربی به سود مدرنیته هم هست و نباید روشنفکری ایران و جهان با آن مخالفت کنند.
🔸وقتی نزاع جمهوری اسلامی ایران با دولتهای غربی برای مدرنیته سودمند است، چون نجاتبخش مدرنیته از استفاده ابزاری شدن است، نزاع و مخالفت روشنفکری با جمهوری اسلامی ایران چه معنایی دارد؟ مسئله اساسی ما با روشنفکری ایران در اینجا است. چرا اینان تعارض با دولت مدرن غربی را برنمیتابند و سریع به خود میگیرند؟!
🔹 یک پاسخ این است که باید بازسازی و احیای مدرنیته سیاسی، درونی باشد و جمهوری اسلامی ایران درونی نیست. اما این توجیه، فریبنده و غیرعقلانی است و تمام گفتههای روشنفکری درباره "دیگری" و "دیگردوستی" و "گفتوگو با دیگری" را کنار میگذارد. یاسپرس برای حل مشکل، میپرسد ما چه چیز شرق را منتقل نکردیم؟
🔸پاسخ دیگر آن است که اساساً روشنفکری موجود بیش از آنکه مدرن باشد، دولتی است. چون علیالقاعده نباید در کنار دولتهای غربی دیده شوند و دغدغه اینکه چه کسی رئیسجمهور میشود را داشته باشد. پس، ما با روشنفکری مدرن مواجه نیستیم بلکه با ماشین فرهنگی دولتهای غربی درگیر هستیم.
🔹پاسخ دیگر آن است که بیتفاوتی روشنفکری برابر استفاده ابزاری دولتهای غربی از مدرنیته نشانه ورود به حیرت است. در این صورت، نباید با جمهوری اسلامی ایران درگیر شود. این دوگانگی به معنای آن است که روشنفکری پایی در حیرت دارد و پایی در غیریت! این تناقض رنجآور و کشنده، گریزی از پوچی یا پرخاشگری ندارد.
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |صفآرایی روشنفکران در باب امید اجتماعی
🎙 رسول لطفی
بخشی از ارائه مقاله بنده
⏰ 18 آبان 1399
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
صف آرایی روشنفکران در حوزه امید اجتماعی.mp3
3.9M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |صفآرایی #روشنفکران در باب #امید_اجتماعی
🎙 رسول #لطفی
🔹 در این صوت کوتاه به دستهبندی آراء روشنفکران ایرانی در باب امید اجتماعی میپردازم. متأسفانه در #جبهه_روشنفکری قریب به ده سال است که در حال پژوهش و نظر در این مسأله مهم هستند اما #گفتمان_انقلاب اسلامی نسبت به این مسأله حساس که مورد تأکید بیانیه #گام_دوم انقلاب نیز بود، غفلت ورزیده است. این روشنفکران به نحو تئوریک و نظری به پمپاژ ناامیدی در جامعه دامن میزنند.
.
.
⚜️ @taammolat74
📮 تحلیلهای فلج کننده خطرناکتر از تحریمهای فلج کننده است. تحلیل فلج کننده یعنی آنچه اعتماد به نفس ملی را تضعیف و توانمندی داخلی را تحقیر و موجب دلبستن به سراب وعدههای دشمن شود.
✍️ سعید جلیلی
⚜️ @taammolat74
📮عزیزان من! این را بدانید که امروز - البته نه اینکه مخصوص امروز هم باشد؛ از مدتها پیش - در این زمینه یک جریان و یک حرکت فرهنگی و سیاسی تندتر و پُرشتابتری از طرف مخالفان نظام جمهوری اسلامی - که در واقع مخالف اسلامند - وجود دارد که متوجّه ذهنیّت در جامعه ماست. هدف، ذهنها هستند.
ذهن، به معنای آنچه که شامل فکر است، شامل اخلاق است، شامل خصوصیات روانی و روحی است - من مجموعه اینها را مورد نظر دارم - مورد هدف است. بهخاطر اینکه میدانند نظام جمهوری اسلامی - که رمز استقامت و ایستادگی یک ملت در مقابل سلطه جهانی بود و بحمدالله هست - و این کشور و این دولت و این مجموعه انسانی و جغرافیایی، با هیچ روش توأم با زور، قابل شکست دادن نیست؛ حقیقتش هم همین است.
قدم اوّل چیست؟ #نفوذ_در_ذهنیت_مردم . ذهن مردم، ایمان مردم، دل مردم، عواطف مردم و عشق مردم است که هدف دشمنان قرار دارد و نفوذ در اینها از طرق فرهنگی است.
✍️ مقام معظم رهبری 22/7/1378
#جنگ_ذهن
#جنگ_فکر
#نفوذ_فرهنگی
#جنگ_شناختی
#جنگ_نرم_فرهنگی
⚜️ @taammolat74
🔉 مناظره
#اختصاصی
🔶 موضوع |تشیع در کشاکش دیروز و امروز
▪️ میلاد دخانچی
▪️حسین شهرستانی
روششناسی مطالعات تشیع
بخش سوم
⏰ پنجشنبه 11 آبان 1399
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تشیع_در_کشاکش_دیروز_و_امروز_دخانچی_و_شهرستانی 3.mp3
27.94M
🔉 مناظره
🔶 موضوع |#تشیع در کشاکش دیروز و امروز
▪️ #میلاد_دخانچی
▪️#حسین_شهرستانی
بخش سوم
🔹 امکانهای علوم انسانی برای شناخت مذهب
🔹 نسبت روانکاوی با دین
🔹بازخوانی فاطمیه در دوران معاصر
🔹 ما و مسأله تقریب
و....
🔗 برای شنیدن بخش قبل اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
🔰 ناتوانی علم مادی برای برقراری صلح و آرامش در جهان
✍️ شهید محمدباقر صدر
🔸 از نظر اسلام نظام دموكراسى سرمايهدارى محكوم به نابودى و شكست قطعى است؛ اما نه بهدلیل تضادهايى كه سرشت سرمايه دارد و عوامل نابودىاى كه مالكيت خصوصى در درون خود دارد، چنانكه اقتصاد كمونيستى چنين مىپندارد. بلكه به اعتقاد اسلام منشأ شكست و وضعيت اسفبارى كه نظام دموكراسى سرمايهدارى از آن برخوردار است، برداشتهاى مادى محض اين نظام است كه نمىتواند بشر را با نظامى كه جوهرهاش الهام گرفته از اين برداشتهاست و خطوط كلى خود را از روح و جهتدهى آنها مىگيرد، به سعادت برساند.
🔹 بنابراين بايستى سرچشمۀ ديگرى- غير از نگرش مادى از هستي- وجود داشته باشد كه نظام اجتماعى از آن سيراب شود. بايستى بينش سياسى صحيحى وجود داشته باشد كه از نگرشى حقيقى برآمده باشد و مسئلۀ بزرگ انسانيت را عهدهدار گشته و تلاش كند كه آن را بر پايه آن نگرش برپا كند و به بررسى مسائل جهان از اين زاويه بپردازد.
🔸وقتى اين بينش سياسى در جهان تكميل شد و ديگر نگرشها را به حاشيه راند و با هر نگرشى از زندگى كه با پايه و اساس آن ناسازگار است مبارزه كرد، در اين صورت اين امكان وجود خواهد داشت كه جهان وارد زندگى جديدى شود كه فروزان به نور و سرشار از سعادت باشد.
💢اين بينش عميق سياسى، رسالت صلح حقيقى در جهان است و اين رسالت رهايىبخش، همان رسالت اسلام جاودان است كه نظام اجتماعیاش را- كه با تمامى نظامهاى گذشته متفاوت است- از طرز فكرى جديد از حيات و هستى گرفته است.
📚 اسلام راهبر زندگی، ص٣٣٢
⚜️ @taammolat74
🔰 شما نه تنها حاشیهساز، که خودِ حاشیهاید!
سخنی با «مشهورانِ بی دلیل» شبکه های اجتماعی
✍️ حسینعلی رحمتی
🔻1. وقتی برای افزایش فالوئر، در لایوهای خود هر روز دختر یا پسری را هدف گفتار و رفتار سخیف جنسی قرار می دهید و پرده حیا و عفت را در برابر چندین هزار کاربر جوان و نوجوان پاره می کنید، یعنی حاشیه ساخته اید.
🔻2. وقتی برای افزایش مشتریان سایت های قمار و شرط بندی خود، به هیچ حد و مرز اخلاقی و عرفی پابند نیستید و شخصی ترین رفتارهای تهوع آور خود و همسرتان را در معرض دید دیگران قرار می دهید، یعنی حاشیه ساخته اید.
🔻3. وقتی لباس جدیدی که خریده اید، ماشین جدیدی که سوار شده اید، رستوران تازه ای که رفته اید، و جلسات خصوصی خود با رفقای تان را با طول و تفصیل در پیج تان به اشتراک می گذارید، یعنی حاشیه ساخته اید.
🔻4. وقتی بدون داشتن صلاحیت لازم، درباره عالَم و آدم نظر می دهید و درباره هر موضوع بی ربط و باربط رهنمون ارایه می کنید، یعنی قضاوت کرده اید و حاشیه ساخته اید.
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 شما نه تنها حاشیهساز، که خودِ حاشیهاید! سخنی با «مشهورانِ بی دلیل» شبکه های اجتماعی ✍️ حسینعلی
🔰 شما نه تنها حاشیهساز، که خودِ حاشیهاید!
✍️ حسینعلی رحمتی
🔸 شما نه تنها حاشیهسازید، بلکه خود حاشیهنشین شهرهای #شبکههای_اجتماعی هستید که میلیون ها شهروندش به طور اخلاقی از این شبکه ها استفاده می کنند، اما باید تاوان حاشیهسازیهای غیراخلاقی شما را بپردازند.
🔹بنابراین، وقتی در دامِ فریبنده ای که خود ساخته اید گرفتار می شوید و تشت رسوایی روابط غیراخلاقی و کارهای بی حساب و کتاب تان در برابر دیدگان دیگران فرو می افتد و مورد انتقاد قرار می گیرید، به جای سرزنش دیگران، خود را توبیخ کنید که هیزم چنین آتشی را فراهم کرده اید. به تعبیر قرآن، این پیامد مصیبتی است که به دست خود ایجاد کرده اید («وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْديكُمْ»؛ سوره شوری، آیه30).
🔸مشهور شدن توسط دیگران یا مشهور کردن خود در #فضای_مجازی یک شمشیر دولبه است که همیشه لزوما به نفع شخص مشهورشونده نیست، به ویژه اگر شخص جزو «مشهورانِ بی دلیل» فجازی باشد؛ یعنی کسانی که نه هنر خاصی دارند، نه علم وفن و مهارتی، نه نقشی مهم در عرصه سیاست و اجتماع؛ اما به خاطر برخی کارهای بی ارزش یا کم ارزش در شبکه های اجتماعی برای خود اسم و رسمی به دست آورده و شاخ شده اند.
🔹این افراد وقتی دچار تبعات غیراخلاقی گفتار و رفتار خود می شوند به دیگران انتقاد می کنند که چرا برایشان حاشیه ساخته اند یا چرا آنها را قضاوت کرده اند. در حالی که توجه ندارند، یا نمی خواهند بپذیرند، که خودشان با نادیده گرفتن #مسوولیت_اخلاقی، زمینه چنین کاری را فراهم کرده اند. از این رو باید خود را سرزنش کنند نه دیگران را.
🔸اینان مهار رفتار خود را به دست شیطان سپرده اند ولی توجه ندارند که در قیامت حتی #شیطان هم از آنان دفاع نمی کند و می گوید من فقط شما را به بدی ها فراخواندم اما این شما بودید که دعوتم را اجابت کردید. پس اینک نیز فقط خود را سرزنش کنید نه مرا («وَ ما كانَ لِيَ عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلاَّ أَنْ دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لي. فَلا تَلُومُوني وَ لُومُوا أَنْفُسَكُم»؛ سوره ابراهیم، آیه 22).
به عبارت دیگر، از شماست که بر شماست:
چون نیک نظر کرد پرِ خویش بر آن دید / گفتا زکه نالیم که از ماست که بر ماست(ناصرخسرو قبادیانی)
⚜️ @taammolat74
🔉 درسگفتار
#اختصاصی
🔶 موضوع |مبانی نظری غرب مدرن
🎙 محسن بهرامی
جلسه نهم
کانال تلگرامی اشراق
⏰ 6 خرداد 1399
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
مبانی نظری غرب مدرن 9.mp3
13.82M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |مبانی نظری #غرب_مدرن
🎙 #محسن_بهرامی
جلسه نهم
⬅️مبانی نظری غرب مدرن
3- اندیشه ترقی(سیرخطی تاریخ)
💢(پیتیریمسوروکین) جامعهشناس آمریکایی روسیتبار وبنیانگذار تئوری تقارب در جامعهشناسی. وی به تباین ذاتی میان ادوار تاریخی قائل بود.ودر جامعه شناسی فرهنگی خویش به نقد تئوری اندیشه ترقی پرداخت.
🔗 برای شنیدن جلسه قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
🔰دگردیسی انگاره اهریمن از اسطوره «شیطان بزرگ» به سازه مدرن «دولت امریکا»
✍️ محمدعلی روزبهانی
📍 «اهریمن» مفهومی اسطوره ای و یکپارچه است که بنیاد و ذات آن شیطانی و نحس است. با اهریمن تنها می بایست مبارزه کرد، گفتگو با اهریمن، فارغ از متن و محتوای سخن، درآمدن در سپاه اهریمن است. مبارزه با اهریمن ازلی و ابدی است، آنچنان که دشمنی شیطان با انسان از هبوط بشر آغاز و تا پایان جهان همچنان برپاست. انقلاب اسلامی با نفی اهریمنی به نام «شیطان بزرگ» ممکن شد. سربرآوردن موجودیتی با هویت یگانه که مرزهایش به ناگزیر دیگری خویش را مشخص کرده بود.
⚜️ @taammolat74👇👇👇
تاملات
🔰دگردیسی انگاره اهریمن از اسطوره «شیطان بزرگ» به سازه مدرن «دولت امریکا» ✍️ محمدعلی روزبهانی 📍 «اه
🔘 بخش نخست
🔸وقتی فوکو انقلاب اسلامی را « انقلاب به نام خدا» نامید، بدیهی بود اهریمن «شیطان بزرگ» باشد. آمریکا شیطان بزرگ بود تمامیت یافته تمام غرب تمدنی، آمریکا تمامیت غرب بود از یونان تا یونایتد استیت، از چین و شوروی تا آفریقای جنوبی و ژاپن و منطقه اسکاندیناوی.
🔹چهل سال قطع رابطه و عدم «گفتگو» با شیطان بزرگ، تا زمانی که شمایل اسطوره ای اهریمن بر پا بود، ممکن شد. فرصتی یگانه برای ملت و مردمی یگانه در جهان که بعید است بدینسان دیگر تکرار گردد.
🔸هر فرصتی در دل خود تهدیدی را حامل است و هر تهدیدی نیز حامل فرصتی است. فرصت نفی وجود اهریمنی دیگری انقلاب اسلامی، فرصتی بود برای تبلور و برافراشتگی هویت ممتاز امری غریب و هماوردطلب برای تمدن جهانگیر غرب.
🔹اما هر اسطوره ای وقتی خاکی می شود و به زمین میرسد، ناگزیر از رویارویی با ایده ی محاسبه است. ایده ی محاسبه هر اسطوره ای را، چه اهورایی، چه اهریمنی- چه رحمانی، چه شیطانی را به زعم خویش محاسبه پذیر و قابل پیش بینی می سازد.
💢ایده ی محاسبه، مبارزه را به محاسبه دو سوی یک معادله و در نهایت به یک معامله بدل می سازد. با شیطان بزرگ نمی شود مذاکره کرد، اما وقتی اسطوره ی اهریمنی به زیر می آید و در جهانی تخت و افقی و بدون اسطوره، به مثابه دشمن یا رقیب مقابلت و هم قد و شانه به شانه می ایستد، جهان مذاکره پرده می گشاید. اگرچه جهان دینی هرگز افقی شدن عالم را نخواهد پذیرفت و البته این به نحو هستی شناختی نیز نه هرگز ممکن خواهد بود.
✔️ این یادداشت ادامه دارد...
⚜️ @taammolat74
🔉 نشست علمی
#اختصاصی
🔶 موضوع |بررسی گفتمان بدیل سازش در مواجهه با فشارهای تحریمی آمریک ا
▪️ دکتر شاهویسی
▪️مسعود براتی
▪️علیرضا فرقانی
بخش نخست
بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی تهران
⏰ ۱۷ آبان ۹۹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
افول استکبار.mp3
32.25M
🔉 نشست علمی
🔶 موضوع |بررسی #گفتمان_بدیل_سازش در مواجهه با فشارهای تحریمی آمریکا
▪️ دکتر #شاهویسی
▪️#مسعود_براتی
▪️#علیرضا_فرقانی
بخش نخست
🔹اصلیترین انحراف و تحریف زمانی رخ میدهد که بگوییم مشکلات را میتوان از طریق مذاکره حل کرد.
🔹به احتمال زیاد تا زمان استقرار بایدن به عنوان رئیس جمهور منتخب آمریکا در ایران یک فرشته سازی و وجهه سازی جدی از او و همچنین یک چهرهسازی از افرادی که میتوانند در انتخابات ریاست جمهوری کشورمان زوج مکمل بایدن باشند صورت بگیرد.
🔹 آمریکاییها معتقدند اگر سیگنال مذاکره را به طور واقعی، باورپذیر و جدی به ایران بدهند این اتفاق در انتخاب مردم بسیار تاثیر گذار خواهد بود و آنها میتوانند انتخابات ایران را تحت تاثیر قرار بدهند تا زوج مکمل بایدن با اقبال و سهولت بیشتری به عنوان رئیس جمهور ایران انتخاب شود.
🔹جریان تحریف جریانی است که مذاکره را تنها راهکار حل مشکلات میداند؛ با این وجود تنها جریان غرب گرا و دولت نیستند که معتقدند مذاکره راه حل است و جواب میدهد؛ بلکه در بین اصولگرایان نیز جریانی وجود دارد که مذاکره را راه حل میداند...
⚜️ @taammolat74
♨️ داود فیرحی پژوهشگر علوم سیاسی و اندیشه سیاسی اسلام بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.
🔸این استاد علوم سیاسی چندی پیش بر اثر ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شد و به گفته پزشک معالجش از همان ابتدا شرایط تنفسی مطلوبی نداشته است واین اواخر هم شرایطش وخیمتر شده بود و در کمای مصنوعی به سر میبرد. «قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام»، «دولت اسلامی و تولیدات فکر دینی»، «آستانهٔ تجدّد؛ در شرح تنبیه الامة و تنزیه الملة» و «فقه و حکمرانی حزبی» از جمله آثار منتشر شده وی در این سالها بود.
🔹با اینکه بنده پروژه فکری ایشان را متعلق به جبهه فکری روشنفکری می دانم که شاهبیت ایدهاش، #لزوم_انطباق_انقلاباسلامی با تمدن غالب مدرن است، ولی به جدّ متعقد بودم که وجود امثال ایشان که #مواجهه_نظری و #چالش_تئوریک با انقلاب اسلامی میکند، برای عرصه عقلانیت و خردورزی انقلابی بسیار مایه برکت است و زمینهی اندیشیدن جبهه فکری انقلاب اسلامی به بنیانهای انقلاب اسلامی را فراهم میسازد و مانع تبدیل شدن آنها به #کلیشه می شود.
خداوند ایشان را مورد مغفرت خود قرار دهد و به بازماندگان ایشان صبر جمیل عنایت نماید🌺
⚜️ @taammolat74
⚜️ @alimohammadi1389
هدایت شده از فکرت
✅اختصاصی
📱# لایو
🔻موضوع: نقدر رویکرد روش شناسی دکتر فیرحی
🎙دکتر ذبیح الله نعیمیان
➕فکرت
⬅️پنج شنیه 22آبان ساعت18:00
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
📌آدرس پیج؛
📱@fekratnet
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🔰پروژه فکری داود فیرحی از کار سید جواد طباطبایی جلوتر است!
✍️ محمدعلی بیگی
🔸بر اهل نظر پوشیده نیست که در نظر جواد طباطبایی، ایران و اندیشه ایرانشهری جز خوانشی مدرن از مآثر تاریخی کهن ما نیست. طباطبایی معتقد است «سنت اندیشه در ایران»، درصورتی میتوانست زنده و زاینده باشد که اندیشه دوران جدید تاسیس میشد و با توجه به مبانی جدید این تاسیس، سنت مورد تفسیر مجدد قرار میگرفت.
🔹لذا طباطبایی تعلقی به عالم ایرانی ندارد بلکه درصدد پوشاندن هر چه بیشتر عالم ایرانی و سیطره وضع مدرن است. او که از علمای مشروطهخواه بابت «درنیافتن تفاوت حیثیات تاریخی» میان عالم اسلام و عالم مدرن، تمجید میکند، طبیعتا نمیتواند به فیرحی بابت همین خطا خرده گیرد. کار و پروژه دکتر فیرحی، علاوهبر اینکه ادامه منطقی کار طباطبایی است، دو بصیرت اساسیتر هم در خود دارد.
🔸یکی از بصیرتهای اساسی که در فیرحی هست توجه به «اقتضائات علمی عالم مدرن» است. علم در عالم جدید دیگر با «نظر» و «فلسفه» چندان سروکاری ندارد و به تعبیر فیلسوفانه، «علم فکر نمیکند» ناظر به همین مطلب است. فیرحی با درک این نکته، از «تاریخپریشی مورد تمجید و استفاده طباطبایی در ایدئولوژیبافی» گذر کرده و آن را در فقه بهکار برده است.
🔹صیرت دیگر فیرحی آن است که برخلاف طباطبایی -که توان دیدن هیچ افق دیگری جز افق مدرن را ندارد- نسبت به سایر افقها کور و نابینا نیست و میداند که نسخهاش با اشکالات اساسی مواجه است. فیرحی مکررا در جلسات میگوید و گفته است که اگر کسی راهی بهتر سراغ دارد، بگوید.
⚜️ @taammolat74
🔰 نگاهی بر پروژه فکری داود فیرحی
✍️ محمدرضا مرادی طادی
📍از منظر تبار اندیشه به نظر میرسد پروژه فقه سیاسی فیرحی، مشخصاً از فقه مشروطه آب می خورد. امّا از منظر مبانی معرفتی به نظر میرسد در تجدد و مدرنیته به سرانجام میرسد. سه لایۀ عظیم معرفتی/هویتی که کلیّتِ حیات فکری ما و اضلاع تمدنیمان را تشکیل می دهد (ایران، اسلام، مدرنیته) – لایههایی که در بیشتر تنشهای اندیشی/اجتماعی ما حاضر است؛ فیرحی سازۀ فقهی را از لایۀ اسلامیّتِ تمدن ما گرفته است و آن را بر مبنای مفاهیمی مأخوذ از تجدد «به صدا در آورده» است!
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 نگاهی بر پروژه فکری داود فیرحی ✍️ محمدرضا مرادی طادی 📍از منظر تبار اندیشه به نظر میرسد پروژه فق
✔️ [ادامه...
🔘 بخش 1 از 2
🔸اگر بپذیریم که زمان و مکان پیش شرطهای هرگونه آگاهی، از جمله معرفت سیاسیاند، از همین رو، می توانیم بگوییم که جایگاه #فیرحی مانند #طباطبایی ایران+تجدّد است. با این توضیح که چون ایران نمیتواند یک کلیّت یکپارچۀ متصلّب بسیطی باشد که بر مبنای قاعدۀ همه یا هیچ یا باید تمام آن را پذیرفت یا تمام آن را به کناری نهاد، فیرحی مولفۀ فقه و شریعت آن (#تمدن_ایرانی) را گرفته است و تغلیظ کرده است و طباطبایی عنصر ایرانیّت آن را!
🔹پس از نظر «گاهشناسی» هر دو در زمان و #زمانۀ_تجدد ایستادهاند و از دید «جایشناسی» هر دو در ایراناند؛ البته با این تفاوت که فیرحی میخواهد از منابع فکری موجود در لایۀ اسلامیّت تمدن ایرانی برای یک «تجدد سیاسی فقهی» بهره ببرد و طباطبایی به دنبال آن است تا از لایۀ #ایرانیّت تمدن ایرانی به یک «#تجدد_سیاسی_ایرانی» برسد.
💢پس غایت القصوای هر دو هم متجددانه است و هم سیاسی و بی تردید «مسئلۀ ایران» در آغازگاهها، در منابع و در دغدغهها، در هر دو دستگاه فکری حاضر است، امّا با این حال، این دو، در دو ساحت متفاوت و مختلف قرار دارند.
🔸دستگاه فکری فیرحی معطوف ادارۀ #دموکراتیک جامعه با امکانات فقه است (وجه تأسیسی و کم و بیش آیندهگرا) و نظام اندیشی طباطبایی خواهان حفظ و تحکیم موجودیّتی به نام ایران (وجه تحکیمی و بیشتر گذشتهگرا). یکی دربارۀ ادارۀ جامعه سخن می گوید و دیگری درباب بقای آن.
🔹با توجه به آثار و مباحثی که فیرحی نوشته و طرح کرده است، تقریباً دستگاه فکری فقه سیاسی او را می توان با وضوح قابل توجهی ترسیم کرد. فیرحی می خواهد با توسل به تاکتیک «برجسته سازی امکانات دموکراتیک متون دینی»، دین را ابتدا از وجوهات اقتدارگرایانۀ آن تهی سازد و از منظری کاملاً مدرن تفسیری دموکراتیک از آن ارائه کند و نشان دهد که خوانشِ اقتداری از نص – که در سدههای میانه شکل گرفت – تنها یک قرائت ممکن بود که وامدار نظام قدرت در همان دوره است و نه از ذاتیّات دین.
⚜️ @taammolat74
✔️ [ادامه...
🔘 بخش 2 از 2
🔸#فیرحی بعد از گرفتن حکم برائت از اقتدارطلبی برای متون دینی به سراغ ابزارهای فقهی موجود در شرعیات ما می رود و می کوشد تا از امکانات آن برای «تأسیس تجدد سیاسی» بهره ببرد. در همین راستا فیرحی می کوشد مباحث جدّی و پایه در این حوزه، از جمله انسانشناسی دموکراتیک/اقتدارگرا، مجاری تولید حق، قانون، عدالت و دیگر مفاهیم و موضوعات همخانواده را مطرح کند...
🔹 و در همین چارچوب اولاً نشان دهد که نظام فکری شرعی ما هم بر خوانش دموکراتیک و هم بر قرائت اقتدارگرایانه از این مفاهیم و موضوعات گشوده است، فلذا ضرورتی ندارد که برای حصول به آنها از گسترۀ دین خارج شد و ناگزیر در ساحتی «#سکولار» آنها را دنبال کرد و در ثانی، برای ادارۀ جامعه نیز می توان از همین امکانات درونی فقه بهره برد. پس عجالتاً می توان گفت که دستگاه فقه سیاسی فیرحی به دنبال پاسخ و راهکاری برای دو بحران بنیادین دولت در جهان مدرن است: #بحران_مشروعیت و #بحران_کارآمدی.
🔸در اینجا – برای همدلی با دستگاه فکری فقه سیاسی فیرحی – می توان (با تسامح بسیار) به چیزی به نام «#دموکراسی به مثابه روش» متوسل شد. اگر بپذیریم که دموکراسی می تواند صرفاً شیوهای صوری و فرمال از ادارۀ جامعه باشد و نسبت به محتوای خودش الزاماً سوگیری و تعیّنی از پیش داده نداشته باشد، پس نمیتوانیم نظام فکری فیرحی را با ملاحظاتی که برآمده از دغدغههای سکولار و یا ایرانگرایانه است، طرد و ترک کنیم. چرا که این دستگاه فکری اگر در «دموکراسی روشی» به قدرت برسد و به لوازم آن هم پایبند باشد، در ادعا بر سر حق ادارۀ جامعه، تفاوتی با دیگر نظامهای فکری رقیب – برای نمونه مکاتب سکولار – ندارد.
🔹امّا همان گونه که گفتیم بحث فیرحی فراتر از دموکراسی به مثابه روش است و بلکه او اساساً مدعی است که اولاً قرائت دموکراتیک از نص هم ممکن است و هم از جهاتی واجب (شاید برای دفع [فاسدی؟] به نام سکولاریسم) و هم این که توان ادارۀ کارآمدِ جامعه بر مبنای امکانات درونی این متون وجود فراهم است و بنابراین نمی توان دین را با اتهامِ ناکارآمدی از حلقۀ مدعیان «ولایت بر مدینه» به کناری نهاد.
💢پس مجموعاً فقه سیاسی فیرحی خواهان پاسخ/راهکارهایی برای بحران مشروعیت و بحران کارآمدی دولت مدرن است.
⚜️ @taammolat74
🔉 درسگفتار
#اختصاصی
🔶 موضوع |مبانی نظری غرب مدرن
🎙 محسن بهرامی
جلسه دهم
کانال تلگرامی اشراق
⏰ 15 مهر 1399
⚜️ @taammolat74 👇👇👇