تاملات
🔰ایده دانش و دانشگاه توقفی کوتاه در معنا، جایگاه و نقش دانشگاه و دانشجو ✍️ علی ربیع زاده 📍از انته
✔️ [ادامه...]
1️⃣ اول:
دانشگاه اجتماعی گسترده از پژوهشگران و دانشجویان است که به کار جستجوی حقیقت می پردازند؛ اجتماعی که امور خود را باید مستقلاً اداره کند، فارغ از اینکه امکانات و منابع مالی خود را از اوقاف، اموال خصوصی یا بودجه های دولتی دریافت می کند.
ایده استقلال دانشگاه بازتاب نیت بنیانگذاران آن برای دست یابی به حقیقت بدون هیچ گونه وابستگی فکری و اجتماعی و سیاسی است.
2️⃣دوم:
پس دانشگاه همانند کلیسا خود آیینیِ خود را که حتی مورد احترام دولت است، از یک ایده جاودان جهانی و فراملی به دست می آورد: آزادی فکری آکادمیک!
آزادی آکادمیک اولویتی است که مستلزم تعهد به آموزش و کشف حقیقت است؛ حتی اگر دیگران قصد داشته باشند داخل یا خارج از دانشگاه این امر را محدود نمایند.
3️⃣سوم:
دانشگاه صرفاً مکانی برای آموزش نیست، بلکه دانشجو باید فعالانه در پژوهش و کشف حقیقت مشارکت فعال داشته باشد.
به واسطه چنین تجربه ای، باید تربیت و انضباط فکری به دست آورد که طبیعتاً در تمام زندگی اش باقی خواهد ماند.
مطلوب این است که دانشجو به طور مستقل بیاندیشد، نقادانه گوش دهد و در عین حال که در یادگیری آزاد است، در قبال آینده و اهداف خود مسئول باشد.
4️⃣چهارم:
دانشگاه تحقق عزم بنیادین انسان برای دانستن است. از آن جا که کشف حقیقت از طریق پژوهش نظام مند میسر می شود، پژوهش نخستین دغدغه و مرکز توجه دانشگاه است.
دغدغه دوم آموزش است، زیرا حقیقت باید به شیوه های گوناگون منتقل شود.
پس دانشگاه نهادی است که افرادی را که به طور حرفه ای به جستجوی حقیقت و انتقال آن در چارچوب ضوابط علمی می پردازند، متحد می کند.
📚منبع برای مطالعه بیشتر: ایده دانشگاه، کارل یاسپرس، ترجمه مهدی پارسا، نشر ققنوس
⚜️ @Taammolat74
🔰 اضمحلال مفهوم دانشجو
✍️ محمدرضا پویافر
📍طی سالهای گذشته حجم تأثیر سیاستهای نادرست در مورد توسعه کمّی و مدیریت آموزش عالی آن قدر زیاد بوده که یکی از اثرات آن، فرو ریختن مرز دانشجو و غیر دانشجو- مانند فرو ریختن تدریجی مرز دانشگاه از حوزه های دیگری همچون بازار، سیاست، دین و مانند آن – بوده است. در حال حاضر ایران سومین جمعیت فارغ التحصیلان رشته های مهندسی، یکی از بالاترین نسبت های دانشجو به جمعیت دیپلمه و در عین حال یکی از بالاترین شاخص های تقلب علمی را بین کشورهای مختلف داراست.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 اضمحلال مفهوم دانشجو ✍️ محمدرضا پویافر 📍طی سالهای گذشته حجم تأثیر سیاستهای نادرست در مورد توسعه
✔️ [ادامه...]
🔘 بخش 1 از 2
🔸توسعه کمّی آموزش عالی در مقاطع مختلف تحصیلی، همراه با تأسیس دانشگاه های جدید و ظرفیت های خالی زیاد در مناطق مختلف موجب شده تا هر آنکس که تا دیروز قصد یا شایستگی دانشجو شدن نداشته، برای مزایای مختلف مالی، مدیریتی و حتی پرستیژ اجتماعی وارد دانشگاه شود.
🔹امروز ایران جمعیت زیادی دارد که نام دانشجو را حمل می کنند. آنها کاسبان، کارمندان، ورزشکاران، نظامیان، هنرمندانی هستند که با وجود داشتن پیشه و اشتغال خاص، دوست دارند دانشجو بشوند، مدرک دانشگاهی بگیرند، پستی به دست بیاورند، کمی به حقوقشان اضافه شود، یا این که فقط بتوانند با مدرک دانشگاهی برای خود جایگاه اجتماعی ظاهریِ بهتری دست و پا کنند.
🔸 آنها شغل های ارزشمندی برای نیازهای اجتماعی گوناگون دارند، اما با این وجود در پی تصاحبِ نام «دانشجو» هستند. اشتباهی که با اصالت دادن به تحصیل دانشگاهی در همه رده های اجرایی، در نگاه مدیران و سیاسیون سطح اول کشور وجود دارد و در سطح جامعه هم رسوخ کرده است.
🔹بنابراین دیگر ما با یک گروه متمایز با یک فرهنگ خاص – فرهنگ دانشجویی- مواجه نیستیم؛ چرا که این روزها تقریباً همه دانشجو هستند یا می توانند دانشجو باشند. پس دانشجو بودن هیچ وجه تمایز بارزی در منشِ رفتاری، مشیِ فکری و تقیدات اخلاقی با دیگرانِ بیرون از دیوارهای دانشگاه ندارد.
🔸چنین انسانی به دست ساختارِ سیاستگذاریهای بیماری اجتماعی، از درون تهی شده و تنها پوستهای با برچسب دانشجو را بر تن خود حمل می کند. این پوستهی تهی تاب تحمل فشارها و نهیب های درون و بیرون دانشگاهی برای بیان و مطالبه حق را ندارد. اصلا نه حوصله و نه میل و نه توانِ این بیان و مطالبه را ندارد.
⚜️ @Taammolat74
✔️ [ادامه...]
🔘 بخش 2 از 2
🔸او درگیر تمام شدن دوره تحصیلی و گرفتن مدرک دانشگاهیاش برای رسیدن به چند هزار تومان اضافه حقوق، ارتقای پست سازمانی یا ژشتی جلوِ دیگران است. هیچ کدام از اینها با عمیق شدن در رشته تخصصی، کنجکاوی و ماجراجویی برای دانش و فریاد زدن در راه آنچه درست می داند تطابق ندارد. پس منطقی است که دانشجوی امروز «یکی از دیگران» باشد.
🔹یکی از دیگران بودن، به خودیِ خود بد نیست، شاید در بسیاری از موارد نشانه همدلی و یکرنگی با جامعه ای است که فرد در آن زندگی می کند. اما در مسیرِ به ابتذال کشیده شدن و اضمحلال مفهوم «دانشجو»، آنچه رخ می دهد، تن دادن دانشگاه – یعنی نهادِ علم و پایگاهِ تفکرِ انتقادی در جامعه- به قواعدِ تعامل و بلکه معامله در بیرون از دانشگاه است.
💢بنابراین همزمان با اضمحلال مفهوم دانشجو، مفهوم دانشگاه است که از درون تهی می شود. در این مسیر دانشگاه به هنجارها و ارزشهای بازار، سیاست یا سایر حوزه های دیگرِ غیر دانشگاهی آلوده شده و وجوه تمایز فرهنگ دانشگاهی در مسیر اضمحلال قرار می گیرد.
🔸 16 آذر روز دانشجو بود. روز دانشجویانی که وقایع محیط شان برایشان مهم بود. اما سیاستهای سالهای گذشته در مورد توسعه کمّی آموزش عالی موجب شده تا همزمان با تکثیرِ پوسته و عنوان دانشجو، دانش-جو بودن و فریادگری اون در نتیجه این دانش-جویی کمیاب و کمیابتر شود. آنها امروز یکی از دیگران هستند، همان دیگرانی که از فاجعه جوک می سازند و برای منافع خود به هر سرقت، زد و بند و دروغی رضایت می دهند.
#دانشگاه
#روز_دانشجو
#نقد_آموزش_عالی
⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |گستره دین
🎙آیت الله مصباح یزدی
جلسه دوم
⏰ 8 مهر 1380
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
002_80-07-10.mp3
8.76M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |#گستره_دین
🎙آیت الله #مصباح_یزدی
جلسه دوم
🔹زندگی اخروی انسان، دقیقاً محصول و نتیجه رفتار و اعمال دنیوی او است. انسان حقیقتی پویا و در حال شدن است که ساختار وجودی و شیوه زندگی آن جهاتیاش را خود و با اعمال و رفتار خویش رقم میزند و در مقام گزینش شیوههای رفتار، باید احکام الزامی دین را رعایت کند. این نگرش که همان تفکر اسلامی ناب است، نه دیدگاه افراطی «اکثری» را بر میتابد و نه نگرش تفریطی «اقلی» را میپذیرد. تمام اموری که اصل و یا کیفیّت انجام آنها مورد الزام دین نیست، در دایره برنامهریزی و تحقیق و مطالعهی انسان قرار میگیرد.
🔹تصمیمگیری درباره اصل و چگونگی انجام آنها، به عقل و نیروی فکر و اندیشهی انسانها وانهاده شده است، تا با کاوشهای خود و بهرهگیری از دستآوردهای علمی و تحقیقی دیگران، زمینه را برای هر چه بیشتر و بهتر به کمال رسیدن و تأمین مصالح خویش فراهم آورند.
🔗 برای شنیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
📣 خاطرات دانشگاه غربزده
🔴بسیاری از دانشجویان، نخبگان و اساتید انقلابی که دغدغه علم و پیشرفت واقعی کشور را دارند، خاطرات ناشنیده بسیاری از چالش با جریان غربزده دارند که نشاندهنده کمسوادی، بیمایگی و کمظرفیتی غربزدگان است. گردآوری این سنخ خاطرات از یک سو به دانشجویان جوان حزباللهی اعتمادبنفس و قوت قلب می دهد که در مقابل این جریان منفعل و منزوی نگردند، و از سوی دیگر بنمایه تولیدات هنری و رسانهای در هجو غربزدگی را فراهم خواهد ساخت.
↙️ شما هم می توانید خاطرات خود از مواجهه با طیف های مختلف جریان غربزده را برای ما ارسال کنید.
آیدی بله،تلگرام و ایتا: @gharbzadegy_admin
☎️ شماره تماس: 09215123962
⚜️ @Taammolat74
📸عکس نگاشت تاریخی
✍️ محمدرضا کائینی
💠 این قلم در روزی که تصاویر گریه مرحوم علی اصغر زارعی پس از تصویب برجام در مجلس نشر یافت، اساسا برایش مهم نبود که او به حق چنین کرده یا نه؟ و یا حتی صورت مساله را درست دریافته یا نه؟ (هر چند که با او هم داستان بود و در پس این معرکه، برای کشور جز درِ بسته نمی دید!) برای من اما، مهم نفس بیم و دلشوره او، برای آینده ایران بود. زارعی می توانست به سان برخی همگنانش، برای سلفی گرفتن با موگرینی، لباس خود و بغل دستی هایش را پاره کند! اما تاریخ، همواره او را با گریه اش برای فرجامِ برجام، به یاد خواهد آورد!
نگارنده همواره آنان که دغدغه، دلشوره و بیدار خوابی های آینده را داشته اند، بزرگ دیده و بر این باور است که نهایتا، صاحبان این دلواپسی ها و اشک ها، تاریخ را رقم زده اند. روحش شاد.
#علی_اصغر_زارعی
#برجام
⚜️ @Taammolat74
📑 ماهنامه مجازی دیدهبان اندیشه
✴️ شماره دوازدهم/ ویژه محرم
ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره دو)
موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
🔸رصد روشنفکران، اندیشمندان و ژورنالیستهای علمی در فضای مجازی
🔹دیدهبان اندیشه عرصهای است تا بازتاب و پژواک اندیشههای اصحاب علوم انسانی باشد. بازتاب اندیشههایی که در فضای مجازی به صورت پراکنده وجود دارد. اینجا فرصتی است تا بیشتر با اندیشمندان و روشنفکران و ژورنالیستهای اندیشه، آشنا شده و پای گفتارها و یادداشتهای تحلیلیشان باشیم و عالمانه و منصفانه برخی نکات آنها را تحلیل و ارزیابی علمی کنیم.
🖇 دوازدهمین شماره این نشریه الکترونیکی را در پست ذیل دانلود کنید👇👇👇
⚜️ @fekrat_net
⚜️ @taammolat74
دیدهبان شماره 12.pdf
12.01M
📑 دوهفته نامه مجازی #دیدهبان_اندیشه
✴️ شماره دوازدهم / ویژه #محرم 1399
ویژهنامه نقد وبررسی #جریانشناسی_رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره دو)
🔹دیدهبان اندیشه، رسالت خود را رصد میدان ژورنالیسم اندیشه در فضای مجازی میداند و سعی دارد تا با نگاه انتقادی به دیدگاهها و نظرات مطرح شده بپردازد تا علاوه بر آگاهیبخشی، زمینهساز ایجاد فضای انتقادی و گفتگو بین نخبگان و اهالی سخن و علم باشد. در این شماره که بخش دوم ویژه محرم امسال است، مباحث مطرح شده را در قالب پنج فصل «عاشورا و سیاست»، «روایتهای مختلف عاشورا»، «عاشورا، جامعه و تاریخ»، «عاشورا و مناسک» و «عاشورا و شریعتی» صورتبندی کردیم.
🔗 برای مطالعه شماره قبلی اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار
#اختصاصی
🔶 موضوع |جریان روشنفکری در ایران
🎙دکتر شهریار زرشناس
همایش "روشنفکر مطهر، سه روز با روشنفکری انقلاب اسلامی"
بسیج دانشجویی دانشکده الهیات دانشگاه تهران
⏰ 15 اردیبهشت 98
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
روشنفکری مطهر 3.mp3
38.57M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |جریان #روشنفکری در ایران
🎙دکتر #شهریار_زرشناس
🔹بدنه اصلی جریان روشنفکری بعد از انقلاب در ایران نئولیبرال است. روشنفکری به معنای تخصصی اولاً متعلق به عالم مدرن است دوماً از نظر طبقاتی یک کاست است و سوم اینکه این جریان جهتگیری مدرن دارد.
🔹جامعه ایران نسبت به این شبه مدرنیته انقلاب کرد و انقلاب اسلامی رستاخیز عالم ایران اسلامی با تکیه بر ظرفیتهایش علیه این شبه مدرنیته بود. بعد از این انقلاب چه شد؟ ساخت سیاسی شبه مدرنیته یعنی پهلوی متلاشی شد، اما ساخت فرهنگی و اقتصادی باقی ماند و روشنفکری ایران نقش در این زمینه بر عهده دارد که بازسازی شبه مدرنیته در ایران را آغاز کند.
🔹 نقش روشنفکران بعد از انقلاب این بود که یک مانعی بشود که اقتصاد ایران آسیب ببیند و از طرفی مانع تحولات فرهنگی شوند و سه سعی کنند در ساختار سیاسی هم قدرت را به شبه مدرنیته برگردانند. روشنفکری بعد از انقلاب میشود مأمور معماری یک ارتجاع شبه مدرنیته در ایران پس از انقلاب و اینها هم غالباً نئولیبرال هستند.
🔗 برای شنیدن سخنرانی قبلی این نشست اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
🔰 پست مدرنیسم
✍️ حسین قدمیاری
🔸از جمله نظریهپردازان و متفکران پستمدرنیسم که عمدتاً فرانسوی هستند، میتوان از این چهرههایی مثل ژان فرانسوا لیوتار، میشل فوکو، ژان بودریار، ژاک دریدا، ژیل دلوز، چالز جنکز، ژاک لاکان و اهب حسن نام برد. البته "نیچه"، "هایدیگر" فروید و هوسرل نیز بهعنوان نیاکان پستمدرنیسم بهشمار میروند؛ که نظرها و دیدگاههای آنها تأثیر بسیاری در ظهور پستمدرنسیم داشته بطور کلی دو دیدگاه رایج در مورد این واژه قابل ذکر است.
🔹دیدگاهی که پست مدرنیزم را یک دوره زمانی (با اعتقاد به سیر تاریخی) به شمار میآورد و دیدگاه دیگر که آن را نوعی فلسفه در نظر میگیرد. در دیدگاه تاریخی، پسامدرنیزم یک دوره زمانی است که پس از دوران مدرنیزم با همه فراز و نشیبهای آن ظهور نموده است.
💢آنچه مسلم است واژه پسانوین یا پست مدرن نماد مجموعه یافتههایی است که بعد از مدرنیزم یا نوگرایی مطرح شده است و در واقع میتواند حاصل تکامل و یا نتیجه انتقادی آن باشد و سرانجام میتوان گفت در مقام ارتباطی «رویکردی» برای مواجهه با آینده است که این گفته با دیدگاه کسانی که آن را فلسفه نیز به شمار آوردهاند تعارض چندانی ندارد.
🔸در عرصه علوم اجتماعی پسامدرنیزم قائل به انسان صاحب اراده مستقل بعنوان محور جهان نیست، (اعتقادی که در دوره مدرنیته وجه غالب تفکر در غرب بود) بلکه گاهی با تاکید برغرایز و امیال و دیگر عوامل انگیزش در افراد، به استبداد منطق و خرد (از نوع ابزاری) حمله می کند.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
رزق اگر باشد شهادت شام با تهران یکی است بی تفاوت ها فقط شرمنده تر خواهند شد ... #شهید_محسن_فخری_زا
🔰 «ترور» از دریچۀ «مذاکره»
✍️مهدی جمشیدی
[۱]. اگر دشمن دریابد که ما «احساسِ ضعف» میکنیم، «تردید» ش در ضربهزدن، به «یقین» تبدیل خواهد شد! آنقدر «ضربههای پیدرپی» وارد خواهد آورد که «گیج» و «گنگ» شویم و در برابرش به زمین بیفتیم؛ بیآنکه حتّی «جرأت» و «جسارتِ» دفاع از خویش را بیابیم!
[۲]. رهبرِ انقلاب، بارها به نیروهای سیاسی مایل به مذاکره تذکّر دادند که به دشمن، «پیامِ ضعف»، ارسال نکنید! از آغازِ تبلیغاتِ انتخاباتی در سالِ نودودو تاکنون، کمترین کوتاهی و سستی در ارسالِ «پیامِ ضعف» به دشمن از سوی برخی تکنوکرات ها نشده است! چنانکه با «تحریف»، وانمود شده که راهحلِ گشایشِ اقتصادی، «مذاکره با آمریکا» است. برخی نیروهای غربگرا، هم این وسوسه را به ذهنِ مردم افکند و معیشتِ مردم را «شرطی» کردند؛ و هم به آمریکا اطمینان دادند که در ایران، هیچ اتّفاقی رخ نخواهد داد، مگر اینکه تحریمها برطرف شوند! آخرین «پیامِ ضعفِ» به دشمن، چشم امید داشتن به بازشدنِ بابِ «مذاکرۀ مجدّد با آمریکا» بهواسطۀ تغییرِ رئیسجمهورِ آن بود! گویا تدبیر و امیدِ دولتمردان، وابسته به «معادلاتِ سیاسیِ آمریکا» است!
[۳]. وقتی بهگونهای با دشمن روبرو شویم که سراپا، «احساسِ نیاز و وابستگی» باشیم و به بهای مساعدتِ او، تمامِ «خطوطِ قرمزِ» خویش را زیرِ پا بگذاریم، او به «هیچ حدّی»، بسنده نخواهد کرد، بلکه فرصت را برای «پیشروی»، مناسب دانسته و میکوشد «سنگرهای بیشتر و مهمّتر» ی را فتح کند! بهعبارتدیگر، «عقبنشینی» و «انفعال» و «سازشجوییِ» ما، به ضررِ ما تمام خواهد شد. «دولتمردان ضعیف» و «جامعۀ بهضعفکشاندهشده»، حریم و حصاری ندارد و دستخوشِ تعدّیِ دشمن قرار میگیرد.
[۴]. تلختر و غمانگیزتر اینکه جریانهای غربگرا که همچنان، دلبسته و شیفتۀ مذاکره هستند، تلاش میکنند تا «دانشمندِ هستهایِ» خویش را «دانشمندِ دفاعی» بخواند تا مبادا «خطِ جدیدِ مذاکره»، گزند و آسیبی ببیند! دولتِ جدیدِ آمریکا نیز میداند که «نیروهای سیاسی اهل مذاکره»، بیش از صدورِ چند بیانیّۀ رقیق و کلیشهای، قدمی بر نخواهد، بلکه «رامتر» و «تسلیمتر» و «حقیرتر» از همیشه، برای آغاز شدنِ مذاکره، لحظهشماری میکنند! «صنعتِ هستهای»، «صنعتِ موشکی»، «فتوحاتِ منطقهای»، «معیشتِ مردم»، «عزّتِ ایرانی»، «#قاسم_سلیمانی»، «محسن فخریزاده» و … همه و همه باید فدای «خطِ مذاکره با آمریکا» شوند!
[۵]. این «دانشمندِ هستهای»، قربانیِ عملیّاتِ شناسایی در متنِ «روندِ رسمیِ اعتمادسازی با آمریکا» شد، نه عملیّاتِ جاسوسی و تعقیب و مراقبتِ غیررسمی …! تفنگی که این گلولهها از آن شلیک شدند، در همان «دستِ چُدنیِ با روکشِ مخملی» قرار داشتند!
[۶]. بهراستی، ما بهای چهچیزی را میپردازیم؟! «اختلالِ دستگاهِ محاسباتی»؟! «اعتماد به دشمن»؟! «سادهلوحی و حماقت»؟! «نفوذِ رسمی»؟! بیجهت نبود که رهبرِ انقلاب گفت: مگس بر روی «زخم» مینشیند! این «زخمها»، حاصلِ نیشِ خنجرِ «مذاکره» هستند که از پشت، بر پهلوی انقلاب فرود میآیند…
#مذاکره
#پالس_ضعف
#شهید_ترور
#شهید_فخریزاده
#شهید_هستهای
#محسن_فخری_زاده
⚜️ @Taammolat74
🔰 ایراد سرگرمیهای دنیای مدرن چیست؟
✍️ اصغر طاهرزاده
🔸عقل دنیای مدرن برای اینکه انسان را قانع کند کافی نبود. بشر به این دلیل آفریده شده که به وسعت حضور خدا خودش را در عالم وسعت دهد. دنیای مدرن نمیتواند این را به انسان بدهد. بشر زده شده از مدرنیته میخواهد خود را پیدا کند اما در بستر #مدرنیته خودی پیدا نمیکند.
🔹در ادامه رنه گنون ها و گارودی ها به صحنه آمدند و بشر دید که بودنش را باید به سعه همه عالم حس کند. تمدن مدرن میگوید دینداری از آن خودت و معیشت و زندگی مرفه از من. این ادعای مدرنیته است اما بشر در میانه این مسیر فهمید که نمیتواند این دو را از هم جدا کند و باید همهجا خدایی زندگی کند.
🔸سرگرمیهای دنیای مدرن برای چیست؟ من مخالف #سرگرمی و بازی نیستم و خودم زمانی فوتبالیست بودهام. اما بازی به این معنا که میخواهیم خود را از فشارهای روحیمان قائم کنیم یا برای سرگرمی بازی میکنیم؟ سرگرمیهای دنیای مدرن با این هدف است که بشر به #خودآگاهی درباره خلأ وجودیاش نرسد. انبیا آمدند تا به ما بگویند خود را بازی ندهید!
🔹اگر با خودمان کنار آمدیم تمام عالم میشود سعه وجودی ما. #ملاصدرا میگفت هویت تعلقی خود را باید بیابید. شهید مطهری از این جمله با این تعبیر یاد میکرد: شگفت جملهای از شگفت فیلسوفی. چرا امام ملاصدرا و ابن عربی را به گورباچف پیشنهاد کردند؟ هویت تعلقی یعنی ما عین ربط به خداوندی هستیم که همه عالم را پر کرده است. ملاصدرا این نکته را برای حیات آینده بشر گفته بود.
⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |گستره دین
🎙آیت الله مصباح یزدی
جلسه سوم
⏰ 15 مهر 1380
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
گستره دین 3.mp3
34.74M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |#گستره_دین
🎙آیت الله #مصباح_یزدی
جلسه سوم
🔹قبل از پرداختن به بحث از گستره دین، باید مراد خود را از مفهوم دین روشن سازیم.
🔹دین مجموعهای اعتقادات، ارزشهای اخلاقی و مجموعهای قواعد رفتاری و اجرایی است.
🔹شناخت دین چگونه است؟! روش عقلی، تجربی، شهودی و نقلی، کدام ؟!
🔗 برای شنیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
📑 ماهنامه مجازی دیدهبان اندیشه ✴️ شماره دوازدهم/ ویژه محرم ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانه
🔰محرم و ژورنالیسم اندیشه (2)
✍️ رسول لطفی
🔘 بخش 1 از 2
🔸عاشورا به عنوان نقطه عطف تاریخ، همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. حماسة عاشورا نه صرفاً یک رویداد تاریخی، بلکه به تعبیر مقام معظم رهبری به عنوان یک فرهنگ، استراتژی و نقشه راه برای تفکر شیعی عمل میکند. عاشورا به عنوان بخش مهمی از نظام بینشی و گرایشی، جزء انفکاک ناپذیری از هویت تشیع را تشکیل میدهد که در طول تاریخ نیز بسیار أثرگذار بوده است.
🔹در عالم سنت، روحانیون به دلیل شأنیت راهبری و هدایت جامعه، از طریق بستر «منبر» با عموم جامعه در ارتباط بودند. گرچه کرسیهای مدارس علمیه محفلی برای حرفهای تخصصی بود ولی در رسانه منبر، اهداف، رسالتها و نظام معرفتی عاشورا و دین را با حوزة نیازمندیهای روزمرة مردم تطبیق داده میشد. علماء دین از طریق منبر که در مکانی مقدس مانند مسجد و حسینیه قرار داشت، آموزههای عاشورایی را به عموم جامعه میرساندند.
🔸امروز اما افراد، به دلیل توسعه و بسط رسانههای جدید در قالب «ژورنالیسم اندیشه»، در برساخت مفاهیم اجتماعی نقش مهمی ایفا میکنند. هرچند رسانههای مدرن تفاوت ماهوی با منبر داشته وعمق و شأنیت و باورپذیری و هدایتگری را ندارند، اما بستری را فراهم میسازند تا متفکر پرسشهای خود را با عقلانیت جمعی تودهها به اشتراک بگذارد.
🔹 عاشورا به دلیل جایگاه مهمی که در تفکر و هویت تشیع دارد، در دوره کنونی محل توجه بیشتری از سوی اندیشمندان، متفکران و روشنفکران بوده است. محرم امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا با محدودیتهای بسیاری همراه شد و ضرورت استفاده و بهرهمندی از ژورنالیسم مجازی به جای منبر سنتی، در انتقال آموزههای عاشورایی به سطح عمومی جامعه را افزون ساخت.
🔸بر همین اساس صفآرایی ویژهای از جریانهای مختلف فکری در باب تحلیل واقعه عاشورا در فضای مجازی رقم خورد. در این بین جریانات مدرن و التقاطی با هجمه رسانهای انبوه در قالب تئوریها و نظریههای مدرنیستی و پسامدرن، خواسته یا ناخواسته دست به تحریف عاشورا زدند.
⚜️ @Taammolat74
🔰محرم و ژورنالیسم اندیشه (2)
✍️ رسول لطفی
🔘 بخش 2 از 2
🔸جریانات مدرن اساساً معتقد به تفسیر عقلانی حوادث و رخدادها هستند و برای عوالم غیبی اعتباری قائل نیستند. از دوره مشروطه و فکر مدرن است که تفسیرهای «این دنیایی» فرصت ظهور و بروز پیدا میکنند. به تعبیر دکتر کچوئیان مرحوم دکتر شریعتی با نوع نگاه خاصش مهمترین فرد در این حوزه است. اینها تلاش میکنند حادثه را به شکل زمینی آن فهم و تفسیر کنند و با منطق زمینی تحلیلش کنند.البته علم مدرن هم مؤید این نوع تفسیر و تحلیل است.
🔹تحریف مدرنی که اخیراً از عاشورا میشود این است که میخواهند به قول خودشان عاشورا را در دورة گذار از دینداری به سکولاریسم و دین نوین منهای وحی تفسیر کنند. یعنی میخواهند عاشورا را طبق تفاسیر شبه لیبرال بازسازی کرده و منطقسازی کنند و تفسیری هرمنوتیک و حسی از عاشورا ارائه دهند. یعنی میخواهد آنگونه حول عاشورا فرهنگسازی کند که مزاحم جهانیسازی و استکبار درونی مدرنیسم و انحصارطلبی لیبرال دموکراسی نشود؛ این بزرگ ترین تحریف پیرامون عاشوراست.
🔸از سوی دیگر تلاش برخی اساتید، متفکران و علماء دینی، احیاء فرهنگ اصیل عاشورایی و تبیین و ترویج روایت اصیل عاشورا با خروج از پارادایمهای محدود و مادی عقلانی مدرن و معیشت محورانه است. این اندیشهورزان متعهد در صددند رسالت و آرمانهای عاشورایی را از بیانات و رهنمودهای اهلبیت و تفسیری نزدیک به خط اصلی اسلام سیاسی علوی و حسینی طرح کنند و زمینه عبرتآموزی در جامعه را فراهم سازند. همچنین تلاش این گروه پاسخگویی به شبهات و خوانشهای انحرافی از این رخداد عظیم است.
💢 بنابراین امروزه به دلیل توسعه و بسط تکنولوژی مدرن و زیست مجازی جامعه، آگاهی و شناخت از «ژورنالیسم اندیشه» بیش از پیش مهم و ضروری است. ژورنالیسم قادر به تولید علم نیست، اما یک لایه از کارکرد و کارآمدی را داراست. برساخت مفاهیم و اندیشهها در قالب رویدادهای انضمامی جهت تأثیرگذاری عمیق و شناختی مهمترین کارکرد ژورنالیسم اندیشه در بستر فضای مجازی میباشد. رسالت دیدهبان اندیشه ترسیم میدان ژورنالیسم اندیشه سایبری است. آگاهسازی و دغدغهمند کردن ذهن نخبگان برای مواجه عمیقتر با مسائل و پدیدهها.
📚سرمقاله دیدهبان اندیشه شماره 12
⚜️ @Taammolat74
📸از اینجا آغاز شد...
🔶 درست از زمستان ۵۹ در خوزستان که #چمران نابغه فیزیک دانشگاه برکلی کالیفرنیا دست به کار شد برای ساخت اولین موشک دستساز ایرانی؛
کاری که #تهرانی_مقدم در زمستان ۶۳ادامهاش داد. از موشکِ چمران با برد یک کیلومتر آغاز شد و با تهرانی مقدم و فخریزاده رسید به برد ۲۰۰۰کیلومتر.
پس از این نیز ادامه خواهد داشت...
.
🔻شرح تصویر:
در تصویر فوق دکتر چمران و شهید ناصر فرجاللهی در حال آمادهسازی اولین موشک دستساز ایرانی در منطقه دب حردان در جنوب اهواز در زمستان ۱۳۵۹ هستند. اصل این موشک یک لوله ۳ متری است که از تیانتی یا سیفور پر شده و با چهار موشک بازوکا که با برق باطری روشن میشوند به پرواز درآمد. این موشک در زیر آب هم میتوانست پرتاب شود و بعدا با ریموت کنترل تا فاصله یک کیلومتری قابل هدایت بود. این موشک در همان ماههای اول جنگ و در اهواز و با وجود نداشتن امکانات در کوتاهترین زمان ساخته و آزمایش شد.
⚜️ @Taammolat74
شهید چمران.mp3
1.76M
🔉 کلیپ صوتی
🔶 موضوع |دوستان باید بترسید!
🎙شهید مصطفی چمران
💢در انقلابها بعد از پیروزی، نوبت مصلحت شخصی فرا میرسد! منافع مادی دامانش بازتر میشود! بین انسانها اختلاف و تشنج روی میدهد و تفرق روی میدهد و تشتت عارض میشود. این مردم دچار خودخواهی و غرور می شوند. هر یک از آنها خود طاغوتی میگردد که میخواهد بر دیگران حکومت کند! و مصالح مادی خویش را بهتر و بیشتر تأمین کند!
🔹آنجاست که باید به خدای بزرگ بازگردیم ...
در مقابل او توبه کنیم و از او بخواهیم که ما را هدایت کند. این بزرگترین انتباه و بیدارباش برای جوانان انقلابی ماست....
.
.
.
⚜️ @Taammolat74
🔰کسانی که اطلاع از احکام اسلام و اقتصاد اسلام ندارند، میگویند که در اسلام نیست!
🔸 قرآن غنی ترین کتابهای عالم است در تربیت، در تعلیم و تربیت، منتها متخصص لازم دارد. اینطور نیست که بعضی گمان کردند که ما دو تا آیه را بلدیم پس ما قرآن شناسیم، اسلام شناسیم. کسانی که قرآن را از رو نمیتوانند درست بخوانند خودشان را اسلام شناس حساب می کنند. کسانی که اطلاع از احکام اسلام ندارند، از اقتصاد اسلام ندارند، از فرهنگ اسلام ندارند، از علوم عقلی اسلام اطلاع ندارند، اینها میگویند که در اسلام نیست.
🔹خوب، تو که اطلاع نداری، به چه مناسبت یک همچو حرفی می زنی؟ متخصص لازم است و در این امر باید از حوزه های علمیه متخصص بیاورند، دستشان را دراز کنند پیش #حوزههای_علمیه که در آنجا این نحو متخصصین هست و دانشگاه را باز کنند، لکن علوم انسانیاش را بتدریج از دانشمندانی که در حوزههای ایران هست و خصوصاً، در #حوزۀ_علمیۀ_قم استمداد کنند.
✍️ امام خمینی (ره)
📚 (۱۸آذر۱۳۶۰ / صحیفه امام جلد 15 ص 415)
🔻پ.ن:
امام خمینی به عنوان یکی از مجتهدین برجسته عصر حاضر، ادعای «نداشتن اقتصاد اسلامی» را ناشی از بیسوادی و بیاطلاعی عنوان میکنند. با این وصف، تکلیف برخی معممین که ممکن است ادعای مرجعیت نیز داشته باشند و اقتصاد اسلامی را به صراحت نفی میکنند معلوم است.
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @Bonyadtarikh
🔰در ستایش بطالت!
🔸ما بر طبق عادت همیشگیمان بطالت را نوعی رذیلت میدانیم؛ چیزی که باید از آن شرمنده باشیم. اما وقتی برتراند راسل، فیلسوف انگلیسی، در سال ۱۹۳۲ و در اوج رکود بزرگ رسالۀ در ستایش بطالت را نوشت، بطالت برای میلیونها نفر که کارشان را از دست داده بودند واقعیتی اجتنابناپذیر بود.
🔹راسل دریافت که جامعهاش به چیزی بیش از مقابله با بحران بیکاری عمومی نیاز دارد. او میخواست تجدید نظری اساسی در نحوۀ ارزشگذاری کار و فراغت به وجود آورد. راسل باور داشت که تنها نیاز ما اصلاح نظام اقتصادیای نیست، ما علاوهبرآن، باید نظام اخلاقی را هم به چالش بکشیم. اخلاقیاتی که طبق آموزههایش خود را بر اساس ظرفیتمان در «فعالیت مولد اقتصادی» ارزشگذاری میکنیم. انسانها چیزی فراتر از نیروی کار هستند. باید ارزش قائل شدن برای فراغت را نیز بیاموزیم.
🔸دعوت راسل بیش از همیشه برای وضعیت امروز ما مناسب به نظر میرسد. ما در آستانۀ رکود بزرگ دیگری قرار داریم. در ماههای آتی احتمالاً میلیونها نفر کارشان را از دست خواهند داد و از آنجایی که اتوماسیون و تکنولوژی به پیشرفت خود ادامه میدهند، شغلهای ازدسترفته ممکن است هرگز بازنگردند.
💢طبق دیدگاه راسل، راهحل این مسئله علاوهبر وجه اقتصادی یا سیاسی، ماهیتی فرهنگی و اخلاقی دارد. تنها علت ارزشمند بودن مدارس و دانشگاهها این نیست که ما را برای کارکردن آماده میکنند، بلکه علاوهبرآن، مدارس و دانشگاهها ما را مهیای فراغت نیز میکنند.هدف اصلی آموزش مجهزکردن جامعه به توانایی است که امکان لذتبردن از فراغت خلاقانه را به دست میدهد.
⚜️ @Taammolat74
🔰جو زدگی علمی؛ خطری برای انسان مدرن
📍این روزها که در خیابانها مجسمه های برده داران بزرگ قرون گذشته به پایین کشیده میشود، در کتابخانه ها نیز نظرات مبتنی بر نژادپرستی بزرگان گذشته از سیاسی تا علمی، از لابلای سطور کتابها به بیرون می آید. برای نمونه از سیاسیون میتوان به نظر تئودور روزولت رییس جمهور معروف امریکا نام برد که می گفت: «وقتی انسان وظیفه دشواری چون متمدن کردن نژادهای پست و وحشی را به عهده گرفت، باید قاطع باشد و تحت تاثیر احساسات، قرار نگیرد.» به نظر میرسد اکثر قاتلان سرخپوستان و سیاهان نیز اگر این را نگفتند، اما با تعاریف متفاوتی از تمدن و مدرنیسم به شدت به آن معتقد بودند!
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰جو زدگی علمی؛ خطری برای انسان مدرن 📍این روزها که در خیابانها مجسمه های برده داران بزرگ قرون گذشته
✔️ [ادامه...]
🔸از افراد علمی نیز میتوان به نظریات داروین در کتاب خاستگاه انسان اشاره کرد که از انسان سفیدپوستِ اروپایی به عنوان گونهٔ تکاملیافتهترسخن میراند و دیگر امتها را در ردههای میانی نیاهای حیوانی و انسان قرار میدهد؛ چراکه تکامل آنان هنوز کامل نشده است. او در فصل ششم کتاب خود مینویسد: «بدون تردید، در آیندهای نزدیک نژادهای متمدن انسانی نژادهای وحشی سراسر جهان را نابود خواهند کرد و جایگزین آنها خواهند شد.»
🔹نکته قابل توجه آن است که نظریه پردازیهای افراد سیاسی معمولا با اهداف سیاسی آنها در ارتباط است، و همگان میدانند سیاست را کمتر قید و بندی است. اما سوال بر نظریه پردازیهای افراد علمی است و دغدغه مهمتر از آن قبول این نظریات توسط افراد عادی جامعه است.
🔸بسیار واضح است که نظریه تکامل داروین مانند بسیاری از نظریه های علمی، یک نظریه محتمل و غیر اثبات شده است که مورد نقدهای فراوان در مجامع علمی قرار گرفته است. اما آنچه عجیب است پذیرش بیشتر این نظریه در بین افکار عمومی مردم نسبت به مجامع علمی است. نظریه ای که بعضا پیامدهای خطرناک اجتماعی مانند نژادپرستی را با خود به همراه داشته است.
🔹نژادپرستی که توسط برخی از انسانهای مدرن علم زده به عنوان یک اصل علمی پذیرفته شده است. در این مورد در 30 ژانویه 2009 روزنامه ایندیپندنت مقاله ای در مورد میراث خطرناک نظریه داروین ارایه داد. در قسمتی از مقاله آمده است: «هنگامی که چارلز داروین در 200 سال پیش وارد جهان شد ، یک سؤال واضح و ساده وجود داشت. همه مردان، مرد و برادر بودند، زیرا همه از تبار آدم بودند. اما وقتی زمان بزرگسالی داروین فرا رسید، عقاید پیرامون او دوچندان شد، زیرا وی توانست بشریت را در 15 گونه جداگانه با منشأ جداگانه قرار دهد»
💢آری انسان مدرن امروزی بیشتر علم زده است تا علمی و لذا نظریات محتمل و غیرقطعی علمی را بعضا به عنوان حقیقت هایی ناب مورد استفاده قرار میدهد. هرچند علم بشر بسیار کاربردی است و در بسیاری مواقع نیز به کمک نسل انسانها آمده است، اما باید خارج از جو زدگیهای علمی، و با دیدن محاسن و معایب یافته های علمی یا شبه علمی به سراغ قضاوت در مورد پدیده ها، خصوصا امور دینی، اجتماعی و ... با خط کش علم رفت.
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @DiNneVeSht