🔰دانشگاههای ما؛ برج عاجنشینان نهچندان توانا (1)
✍️ رضا داوری اردکانی
📍 «آموزش عالی» یک اصطلاح فرانسوی است؛ آنها ابتدا نظام آموزشیشان را به سه دوره ابتدایی، متوسطه و عالی تقسیم کرده بودند و ما هم بدون توجه به شرایط کشور، نظام آموزشیمان را به «ابتدایی»، «متوسطه» و «آموزش عالی» تغییر دادیم و بعدها که آنها نظام آموزشیشان را چهار دورهای کردند ما نیز «مقطع راهنمایی» را به سطوح آموزشمان اضافه کردیم. حال اینکه مقطع راهنمایی در نظام آموزشی ما برآمده از چه فلسفه و ضرورتی است، خود جای سؤال دارد!
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰دانشگاههای ما؛ برج عاجنشینان نهچندان توانا (1) ✍️ رضا داوری اردکانی 📍 «آموزش عالی» یک اصطلاح
✔️ [ادامه...]
💠
بخش اول🔸«آموزش عالی» به معنای آموزش در مرتبهای بالاتر است. البته این اصطلاح فرنگی است و اینکه ما چقدر ترجمه درستی از آن داشتهایم هم جای بحث دارد. برای مثال، ما واژه «دارالفنون» را از پلیتکنیک فرانسه بخوبی ترجمه کردیم هر چند که دارالفنون، دارالفنون نبود و مدرسهای معمولی بود. این را گفتم تا بگویم نخستین مدرسه متوسطه و عالی را که تأسیس کردیم «دارالفنون» نامیدیم نه «دانشگاه». اصلاً چرا فرهنگستان زبان ما، لفظ «دانشگاه» را جعل کرد و چرا نگفت مدرسه؟ ما در گذشته مدرسه نظامیه و حوزه علمیه داشتیم چه نیازی به جعل لفظ «دانشگاه» بود! 🔹همانطور که میدانید لفظuniversity در قرن 12 و اواخر قرون وسطا مطرح شد. وقتی برخی مدارس پاپی و مدارس کلیسایی را متحد کردند اسمش را univetsity گذاشتند اما university به معنای جدید و آنچه که ما امروز «دانشگاه» مینامیم، در قرن هجدهم به وجود آمد. دانشگاه، به معنای اصطلاحی لفظ، نه به آکادمی افلاطون، نه بر میراث ارسطو و نه بر هیچ مؤسسه آموزشی قدیم چه بزرگ و چه کوچک دلالت ندارد. «دانشگاه» یک امر تازه است و «آموزش عالی» در دانشگاه صورت میگیرد و به تعبیری، دانشگاه «جایگاه آموزش عالی» است. 🔸از آغاز دهه هفتاد، هزاران کتاب مهم راجع به دانشگاه نوشته شد و بزرگترین صاحبنظران زمان پیرامون دانشگاه تأملورزی کردند اما حال این سؤال مطرح میشود که اگر دانشگاه جایگاه تدریس، تعلیم و پژوهش است پس چرا برای تعریف آن، اینقدر کتاب مینویسیم؟ به نظر میرسد دانشگاه مرحله عالیتر و پیچیدهتر یا تنها مکانی که در آن درس میخوانیم، نیست. ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ تصویری
🔶 موضوع |از برای جمع آمدن
«امکان ترجمه و مسئله مسئولیت»
🎙دکتر عبدالکریم رشیدیان
سیمافکر
مسئله ترجمه همواره ما را به ضرورت گفتگو میان انسانها ملتفت میکند. گرچه این گفتگو به سادگی ممکن نیست و هر انسان در گفتگو با دیگری به دشواریهایی بر میخورد. میان زبانهای گوناگون، این دشواری بسیار بیشتر هم میشود و گاهی انسانها را از مفاهمه ناامید میکند. در قبال این شرایط که خود را در مسئله ترجمه به تمامی نشان میدهد همواره دو موضع متضاد و رایج اتخاذ میشود.
⏰ ۲۶ بهمن ۹۹
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🎥 کلیپ تصویری 🔶 موضوع |از برای جمع آمدن «امکان ترجمه و مسئله مسئولیت» 🎙دکتر عبدالکریم رشیدیان س
🎥 کلیپ تصویری
🔶 موضوع |از برای جمع آمدن
«امکان #ترجمه و مسئله مسئولیت»
🎙دکتر #عبدالکریم_رشیدیان
#سیمافکر
🔹شاید باید بپرسیم اساسا چرا ترجمه برای انسان مسئله شده و اصل وجود این مناقشه اشاره به چه دارد؟ چه بسا این پرسشی نباشد که بتوان پاسخی تمام کننده و قاطع به آن داد اما ما را متوجه امکانی میکند که در مسئله ترجمه نهفته است. دشواری ترجمه همچون یک معضله نیست که بتوان آن را به نوعی رتق و فتق کرد.
🔹گویی این موقعیت انسان در عالم است که گفتگوکردن و اتفاق میان انسانها را دشوار میکند و البته در این دشواری راهی را به سوی او میگشاید و تلاشی را در او بر میانگیزد. تلاشی که هزینهایست برای جمع آمدن انسان. تلاشی که در کتاب مقدس اینگونه به آن اشاره شده: «از برای خود نامی پیدا کنیم تا در جهان پراکنده نشویم».
🔗 برای تماشا کامل این سخنرانی اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
🧠 #فلسفیدن
🔸🔸آنقدر زندگی و خوب زندگی کردن، به هر روشی پول درآوردن و لذتِ گسترده از زندگی اهمیت یافته و جنبۀ جهانی به خود گرفته که ضرورتِ پرداختن به رشدِ فردی، سوالات مهم فلسفیِ، ایندۀ جامعه و سرنوشت جمعی به حاشیه رفته اند.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
♨️ پرونده ویژه تأملات 🔶 پرونده | سلبریتی و فرهنگ شهرت 📍[سلبریتی ها] اکنون کالا هستند چون تبدیل
🔰اسکرول بیانتها: زندگی در زمانۀ اینستاگرام
✍️ دینا تورتوریچی
📌اینستاگرام یکی از شلوغترین جاهای دنیاست، ولی هیچجا به آن اندازه احساس تنهایی نمیکنید
⏰ ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰اسکرول بیانتها: زندگی در زمانۀ اینستاگرام ✍️ دینا تورتوریچی 📌اینستاگرام یکی از شلوغترین جاهای د
✔️ ادامه...
🔸فکر میکنیم میدانیم، اما آیا واقعاً از گسترۀ کامل دستکاریهای این پلتفرم، پیچیدگیهای روانی و میزان مهندسی اجتماعیای که در آن در جریان است خبر داریم؟ بله و خیر. اینستاگرام تجارتخانۀ جمعآوری داده و فروش رسانه است. ابزارهای فهرستبردار از هر چیزی که منتشر میشود داده استخراج میکنند و بهشکل تحلیل برند، یا بهعنوان اطلاعات به دولتها، شرکتهای امنیتی و نظارتی، و شرکتهای تجاری میفروشند.
🔹فیسبوک برای کمک به آموزش نرمافزار تشخیص تصویر اختصاصیاش از تصاویر منتشره در اینستاگرام استفاده میکند. و البته، اینستاگرامِ تحتِ مالکیتِ فیسبوک حرکات شما در سراسر اینترنت را دنبال میکند و بهشیوههایی گاه ظریف و گاه زمخت به این اشاره میکند که در تعقیب شماست.
🔸پاییز سال ۲۰۱۹ دیگر به این نتیجه رسیده بودم که اینستاگرامیها مردمی درهمشکستهاند، مردمی مناسب من. اگر من در حال افسردهشدن بودم، بقیه نیز بودند. تأثیرِ تالار آیینهایِ این الگوریتم انگار دوباره دستاندرکار این اتفاقات بود: افراد بیشتر و بیشتری دربارۀ درخانهماندن، تکاپو برای حفظ سلامت روان و یافتن جماعتی از رنجورانِ همدرد در این پلتفرم پست منتشر میکردند.
🔹سابقۀ چشمچرانی مدرن، حتی نوع چندپنجرهایِ آن، به گذشته میرسد.... شما چشمچرانِ پشتِ پنجرهاید و میکوشید تا دید بهتری داشته باشید. و در این سناریو، ضدقهرمانی که وارد حریم خصوصی شما میشود، آن هم نه از پنجره، بلکه از در ورودی خانه، تبلیغات است.
📚 «Infinite scroll: life under Instagram» در وبسایت گاردین
🌠 #فرهنگ_شهرت
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @celebritism
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | تقوایِ در خیال
🎙 حجتالاسلام مهدی میرباقری
در جمع شعراء و هنرمندان آیینی
⏰ بهار سال 87
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تقوای در خیال .mp3
14.54M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | تقوایِ در #خیال
🎙 حجتالاسلام مهدی #میرباقری
🔹«تقوایِ در خیال» غیر از «تقوایِ در عمل» است. ممكن است یك آدمی در عمل متقی باشد، نماز شبش هم ترك نشود، اما تقوای در خیال نداشته باشد. این یك موضوع جدی است. من ندیدهام كه مناسكِ تخیل در جایی بیان شده باشد.
🔹فرق توهم با خیال: توهم خیال رها شده است که چیزی از ان در نمیآید مثل افسانهها ، تخیل قاعدهمند است که هنر موثر در آن در میآید. در فلسفه هنر غرب، درباب قاعده مندی خیال خیلی کار شده است. اما ما آزاد گذاشتهایم.
💥 البته باید توجه کرد که معمولاً «زیاد به كار گرفتنِ خیال»، برای وقتی است كه انسان به عوالم بالاتر راه پیدا نكرده است. انسان اگر به عوالم بالاتر راه پیدا كرد، تلاش میكند كه حتیالمقدور خیال را محدود كند و نگذارد خیال دخالت كند تا بتوان یك تصویری از آن عالم بالا ارائه داد.
🔹هنر تجسد تخیل اجتماعی است. تخیل هنرمندان میشود خیال اجتماعی. اگر این تجسد خیال در آن تقوا و تولی موج بزند، ححتما جماعه را جلو می برد. ما در شعر خودمان به هر میزان که به دنبال قاعدهمند کردن حرکت خیال اجتماعی (هنر اجتماعی) به دنبال معصومین باشیم، قوه خیال جامعه دنبال معصوم حرکت میکند.
⚜️ @Taammolat74
📺 ویژه برنامه گفتوگویی
با حجت الاسلام و المسلمین احمد ابوترابی
♨️با موضوع |فاصلهی حوزه ی امروز از افق منشور روحانیت
قسمت یازدهم(نهایی)
🔗دانلود کامل برنامه از طریق لینک زیر👇
🌐 https://aparat.com/v/0ERwL
🔗 برای دیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @redaaa
🔉 گفتگو
🔶 موضوع |الف لام خمینی
◾️ گفتگو کورش علیانی با هدایت الله بهبودی
⭕️ یکی از موسسان دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری و عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی
برنامه چراغ مطالعه ـ فصل انقلاب اسلامی
قسمت دهم(نهایی)
⏰ ۲۲ بهمن ۱۳۹۹
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
10. Hedayatollah Behbodi.mp3
26.12M
🔉 گفتگو
🔶 موضوع |الف لام #خمینی
◾️ گفتگو کورش علیانی با #هدایتالله_بهبودی
برنامه #چراغ_مطالعه ـ فصل #انقلاب_اسلامی
قسمت دهم
🔹 هدایت الله بهبودی در الف لام خمینی کوشیده روایتی ارائه دهد که از یک سو آکنده از تصویرهایی روایی است و به ما اجازه میدهد تک تک صحنه های زندگینامه را در ذهن خودمان بازسازی کنیم و از سویی دیگر آکنده از سند است و هیچ تصویری بدون سند اجازه ورود به کتاب نیافته است. هر چه بخش زندگی پس از انقلاب امام خمینی به عنوان یک رهبر پر است از اسنادی که به دقت نگهداری شده است بخش پیش از انقلاب زندگی مبارزی است که هر از چندی دستخوش تطاول ایام شده و حتی نوشته هایش نیز مفقود شدهاند.
🔗 برای شنیدن قسمت قبلی، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74