eitaa logo
تأمُّلاتِ نظری
1.7هزار دنبال‌کننده
339 عکس
218 ویدیو
37 فایل
🔸️طلبه حوزه علمیه قم، #فقه_و_اصول و #اقتصادخون 📚 تحقیق و پژوهش: مطالعاتِ #علوم_انسانی 🔸️علاقه مندی: #کتاب و #کتابخوانی 💠 راه ارتباطی: @s_mortezahoseini
مشاهده در ایتا
دانلود
تأمُّلاتِ نظری
📚 #عنوان_کتاب: "پیوندِ ناگسستنیِ تکنوکراسی و اقتصادِ نئولیبرال" اثر شهریار زرشناس ✍️ کتابِ حاضر در
: از کتابِ "پیوند ناگسستنیِ تکنوکراسی و اقتصادِ نئولیبرال" ✍️ چکیده ی کتابِ مذکور رو طی چند سلسله یادداشتِ نسبتا بلند به استحضار شما فرهیختگان می رسونم. [اگه کتاب رو نخوندی؛ دست کم چکیده اش رو بخون؛ ما واسه فکر و ذهنِ مخاطب ارزش قائلیم، لذا محتوای بد ارائه نمی دیم.] تکنوکراسی [Technocracy] و بوروکراسی محصولِ عالَمِ مدرن و انقلابِ صنعتی اند. عالَمِ مدرن [مدرنیته] از قرن ۱۴ میلادی ظهور و بسطِ خود را شروع کرده است. [درباره ؛ مدرنیته، سلسله یادداشت هایی رو نوشتم؛ پین شده بالا] با ظهور و بسطِ جدید [اینکه ماهیتِ تکنولوژی چیه بعدا مفصلا عرض می کنم] و گسترشِ دامنه ی نفوذِ آن، "سن سیمون" جامعه شناس و نویسنده ی فرانسوی متوفی ۱۸۲۵ م این نظر را مطرح کرد که با غلبه یافتنِ تکنوکراسی [نظام تکنیک] تکنوکرات ها یا فن سالاران [کسانیکه اداره و کنترل نظامِ تکنیکِ مدرن را بر عهده دارند] قدرت یافته اند. واقعیت این است که؛ از دهه های پایانیِ قرن ۱۹ م، همه ی مظاهرِ تمدن مدرن به سیطره ی تکنیک و تکنوکراسی درآمد و اساسا ، در نحوی تکنیک گرایی مُنحل شد. [عذرخواهم اگه درک این عبارات واسه برخی دوستان که مطالعات تمدنی ندارند کمی دشواره؛ ما اینجا هستیم تا این درک رو افزایش بدیم] به لحاظِ اجتماعی نیز طبقه ی نوظهوری که آشنایان و راهبرانِ جدید بودند[تکنوکرات ها] قدرت گرفتند و سیطره ی نظامِ تکنیک، همه چیز را به رنگ خود درآورد. اصطلاحِ در سالِ ۱۹۱۹ م توسطِ "ویلیام هنری اسمیت" نویسنده ی آمریکایی مطرح گردید. چند سالِ بعد "هاوارد اسکات" در حمایت از نظریه ی حکومتِ تکنوکرات ها، کتابِ را نوشت. بنابراین؛ تکنوکرات ها، یک طبقه ی اجتماعیِ ذی نفوذ که پس از زرسالاران[سرمایه داران] هستند، قوی ترین طبقه ی متنفذِ اجتماعی در جوامع مدرن می باشند و طیفِ بالایی از آنها در قدرت بورژوایی هستند. در هم طبقه ی تکنوکرات حضور داشته و بویژه در سال های موسوم به [دهه ی ۶۰] در اثر پیش گرفتنِ رویکردهای توسعه مدارانه به قدرت و مکنت رسیدند. دوره ی تکنوکراسی و تکنوکرات ها محدود به سال های موسوم به "سازندگی" و "کارگزارانی ها" نیست، و هم نمی شناسد. گویا تکنوکراسی همانندِ روحی است که می تواند در هر کسی که هضمِ در مدرنیته شده، حضور داشته باشد. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
قال اميرالمؤمنين عليه السلام:  إِنَّ لِكُلِّ شَيْءٍ زَكَاةٌ وَ زَكَاةُ اَلْعِلْمِ أَنْ يُعَلِّمَهُ أَهْلَهُ. ترجمه: هر چیزی را زکاتیست، و زکات دانش این است که آن را به اهلش بیاموزند. 📚 منبع: [تحف العقول عن آل الرسول علیهم السلام، جلد۱، صفحه۳۶۴]
السلام علی المهدی و علی آبائه
✍️ یه شاه بیت از جنابِ در بابِ به خدا داشتن وجود داره که آدمی با خوندنِ اون؛ مصداقِ امروزیِ "توکل داشتن" رو تو مردم مقاوم و مؤمنِ مشاهده می کنه. دس مریزاد که با "توکل" و "ایمان" بالا به خدا؛ اینجور ابرقدرتیِ "آمریکا" و دنباله روهاش رو تو منطقه به چالش می کشید. [زدن ناوهای آمریکایی و انگلیسی] کار بزرگیه. اینکه آقای بهجت فرمودند: اخبارِ رو از یمن پیگیری کنید، واقعا محل تأمّله و تنبّه! تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافریست راهرو گر صد هُنر دارد بایدش 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تأمُّلاتِ نظری
📚 #عنوان_کتاب: "پیوندِ ناگسستنیِ تکنوکراسی و اقتصادِ نئولیبرال" اثر شهریار زرشناس ✍️ کتابِ حاضر در
: از کتابِ "پیوندِ ناگسستنیِ تکنوکراسی و اقتصادِ نئولیبرال" ✍️ اجمالا در بابِ چیستیِ باید گفت: تکنوکراسی یک نظام، خُرده سیستم یا صورتی از عالَمِ غربِ مدرن است که به دنبالِ انقلابِ صنعتی و عصر به اصطلاح روشنگری ظهور می کند. : تکنوکراسی بعد از ظهور، نقشِ محوری، اصلی و تعیین کننده در اداره ی اجتماعاتِ مدرن پیدا می کند. نقشی که تفکیک ناپذیر است و دیگر نمی شود آن را انکار کرد، و یا از بین برد. : بوروکراسی یکی از متفرعات یا یکی از شُعَبِ تکنوکراسیِ مدرن است که از دلِ آن ظهور می کند و مکمّلِ آن است و به دنبالِ آن می آید. : طبقه ی اجتماعیِ یا هسته ی مرکزیِ طبقه ی متوسط مدرن، کسانی هستند که تکنوکراسی و بوروکراسی را اداره می کنند و در خدمتِ تداوم و بقاءِ عالَمِ غربِ مدرن یا همان هستند. : تکنوکرات-بوروکرات ها دارای ویژگی های فرهنگی، نظامِ ارزشیِ خاص و از آن فراتر، هویتی ایدئولوژیک هستند که اساسا ، یا می باشند. پ.ن: دوستان، مباحث جدّی و مفصّله، خیلی کلی و چکیده داریم کتاب رو اهمِّ مطالبش رو تقدیم می کنیم. حتما شنیدید که آقای هاشمی و پیروانش می گفتند ایران باید بشه ! این تفکرات برخاسته از همین رویکردهای لیبرالیستی و نولیبرالیستی و توسعه مدارانه است. [در مورد لیبرالیسم و نئولیبرالیسم هم با محوریتِ کتاب؛ نکاتی خواهم گفت.] 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
قال الامام الباقر -علیه السلام- : "خُذُوا الكَلِمَةَ الطَّيِّبَةَ مِمَّن قالَها و إن لَم يَعمَل بِها" حضرت فرمودند: سخن نيك را از گوينده آن برگيريد، اگر چه به آن عمل نكند. 📚 منبع : [تحف العقول، ص ۲۹۱]
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
🔰 قال الامام الحسین علیه السلام: "فَلَعَمْري، ما الإمامُ إلّا الحاكمُ بالكِتابِ، القائمُ بالقِسْطِ، الدّائنُ بِدِينِ الحَقِّ، الحابِسُ نَفْسَهُ على ذاتِ اللّه" [الارشاد، ج۲، ص ۳۹] امام حسین علیه السلام تو نامه شون خطاب به کوفی ها می فرمان: "به جان خودم سوگند، امام کسی نیست جُز اینکه بر اساس کتابِ خدا حکومت کنه، برپادارنده ی باشه، پایبند دین حق باشه و خودش رو وقف در راه خدا کنه." شاهد مثال من اون جایی هستش که یکی از ویژگی ها و وظائف امام، اقامه ی تو جامعه است. حالا که عدل این همه اهمیت داره، چرا ما به عنوان شیعه ی امام حسین علیه السلام بایستی اولویت هامون رو گم کنیم و به اقامه ی عدل تو جامعه، نسبت به مسائل دیگه کمتر توجه کنیم و بها بدیم؟!؟!؟ جالب این جاست: تو روایتی از وجود نازنین اميرالمؤمنين علیه السلام داریم: "العدل حیاة الاحکام"؛ يعني اگه عدالت تو جامعه تحقق پیدا کنه [خاصتا عدالت اقتصادی و نفیِ تبعیض] قطعا سایر احکام و فروعاتِ فقهیِ دیگه هم در سطح جامعه، جاری و ساری میشه. حالا اون وقت ما هی بیایم دوگانه های کاذب تو جامعه درست کنیم و وقت خودمون و جامعه رو بگیریم و سرمایه دارِ زالوصفتِ رانت بده و رانت خوار رو به حال خودش رها کنیم! دوستِ من! مسأله ی اول ما باید باشه و تمام. [نمی خوام قلمبه سلمبه حرف بزنم؛ خیلی ساده و خودمونی گفتم و ساده سازی کردم] 💢 کانالِ "تأمّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
✍️ نزاعِ اساسی بین جریان معتقد به انقلاب اسلامی و جریانِ غرب گرا در کشور بر سر چه مسأله ایست؟! 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
در بابِ مسأله ی مهمِ حتما با محوریتِ کتاب، مباحثِ اساسی، ضروری و به روزی رو در کانال خواهیم داشت. باید دانست؛ توسعه به معنایِ غربیِ آن [Development] ذبح کننده ی است، اما توسعه به معنای ، عدالت محور.
🔰 گزیده‌ی بیاناتِ رهبر انقلاب درباره‌ی و پ.ن: وقتی این بیانات رو با دقت بخونیم؛ متوجه خواهیم شد که چرا رهبر انقلاب، تفاوت قائل میشن بینِ به معنای غربیِ اون با توسعه به معنای الگوی ایرانی-اسلامی. [دقت داشته باشیم این مباحث بیشتر در دوره سازندگی و دولت اصلاحات مطرح شده!] 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
التماس دعا داریم تو این روزها و ایام، از همه ی شما اعزه ی گرام🤲 [رجب، شعبان، رمضان؛ جانم به این ماه های سه گانه💚]
✍️ قبل از آنی که پیرامونِ به معنای Development صحبت کنیم، لازمه سلسله یادداشت هایی که سابقا پیرامونِ و و نسبتِ بین شون از منظر اندیشه ی اسلامی نوشتیم رو تقدیم حضورتون کنم. توسعه‌ی غربی نه آزادی را به ارمغان می آورد و نه عدالت. اساسا توسعه ی غربی مروّجِ اصلیِ بی عدالتی و نافیِ آزادیِ حقیقی است. : مفهوم شناسیِ آزادی👇 https://eitaa.com/taammolatenazari/9 : وجوه و اقسام آزادی👇 https://eitaa.com/taammolatenazari/11 : کدام آزادی؛ انسانی یا حیوانی؟!👇 https://eitaa.com/taammolatenazari/12 : مفهوم شناسیِ عدالت👇 https://eitaa.com/taammolatenazari/14 : ادامه ی مفهوم شناسی👇 https://eitaa.com/taammolatenazari/15 : وجوه و اقسام عدالت، و بررسیِ نسبتِ بین آزادی و عدالت👇 https://eitaa.com/taammolatenazari/16 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
✍️ مناظره ی امشبِ آقایان الهی راد و زیدآبادی بیش از آنکه بار و باید می داشت، متاسفانه جنبه ی داشت. البته اشکال از ناحیه ی جریان که به خود اجازه می دهد در حوزه ای که تخصص ندارد، اظهار نظر کند. لا اقل توقع می رفت از سازندگان برنامه ی وزینِ شیوه، اگر بناست اندیشه های سیاسیِ بررسی شود از کسانی استفاده کنند که دَست کم با فکر و اندیشه ی دینی بطور عام و بحثِ اندیشه های آقای مصباح به طور خاص آشنا باشند. پ.ن: جناب زیدآبادی فرمودند: تو این یکی دو روزِ مجبور شدم دوباره کتاب رو مرور کنم. این حرف ها ناشی از این است که این عزیزان نه با مبانی فکری-عقیدتی اسلامی دقیق و عمیق آشنا هستند و نه با مبانیِ فقهی. لذا اینگونه پراکنده و پریشان تکلم می کنند. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
درباره ی منابع توسعه.m4a
1.32M
🔰در سلسله یادداشت هایی که پیرامونِ خواهیم داشت از چه منابعی استفاده می کنیم؟ تو این صوت کوتاه اجمالا اشاره شده؛ تقدیم حضورتون. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
🎙صوت نشست علمی تحلیل ساختاری لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ سخنران: محمد جواد توکلی مجری کارشناس: دکتر امید ایزانلو https://ble.ir/mjtvyadeq/-4457226226695500378/1704979226192 ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
‏کنترل قیمت‌ها؟ نمی‌شود بهینه سازی مصرف سوخت؟ نمی‌شود کنترل قاچاق کالا؟ نمی‌شود پيمان سپاری ارزی؟ نمی‌شود کنترل سوخت با پیمایش و بارنامه؟ نمی‌شود برخورد با حقوق نجومی؟ نمی‌شود کنترل کم و بیش اظهاری های تجاری؟ نمی‌شود کنترل...؟ نمی‌شود افزایش قیمت ها؟ احسنت. راهکار باید علمی باشد. @DrRezaGholami
: مفهوم شناسیِ "توسعه" 🔰توسعه [Development] لُغتا به معنای فراخی و گشادگی است. اما این واژه معنای اصطلاحیِ خاصی دارد که با معنای لغویِ آن تفاوتی جدّی دارد. توسعه در ؛ معادلِ صرفِ آبادانی و بهبودِ وضعِ زندگیِ معیشتی و رفاه زندگی نیست؛ زیرا تلاش برای آبادانی و بهبودِ وضع معاش همواره بصورت معقول و مشروع بوده است. آنچه در سال های پس از و دهه های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی تحتِ عنوانِ به طور جدّی مطرح گردید، در واقع به معنای به جهانِ غیرغربی و در میانِ مللِ آسیایی و آفریقایی بود. 🔰بنابراین؛ هنگام بحث از توسعه، به جای توجه به معنای لغوی و ظاهری آن، باید به و که این مفهوم از آن سخن می گوید توجه کرد و دریافت که "در باطنِ ، بسطِ چه صورتی از زندگی و کدام نهفته است؟" 🔰جوهر و جانِ آنچه "توسعه" نامیده می شود: و است؛ یعنی توسعه در اساسِ خود با دو ویژگیِ و تعریف می شود، که هر دو از ویژگی های اصلیِ است. 🔰 از اینرو باید گفت: برخلاف آنچه عده ای می پندارند؛ توسعه، عبارت از مجموعه ای از برنامه های مدون برای رفاه و آبادانی نیست. در هر یک هسته ی مرکزی و وجود دارد. ؛ عبارت از ایجادِ دگرگونی های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی به منظورِ و یا پایه های مُدلِ زندگیِ مدرن و مبتنی بر اقتصاد بورژوایی است. این نوع توسعه؛ علاوه بر اینکه نیست، موجب ، ، و خواهد شد. همانگونه که مشاهده می کنیم هم در کشورهای مدرن و هم در جوامعِ دیگر چنین شده است. پ.ن: پیرامونِ نیز سخن خواهیم گفت. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
اگرچه همه مشکلات را نمی‌شود به گردن آمریکا انداخت اما بسیاری از مشکلات ما از آمریکا است و بقیه مشکلات ما هم به گردن تحصیلکرده‌های آمریکا، آمریکاگرایان، معقتدین به لیبرالیسم اقتصادی و خودباخته‌هایی است که به درمان‌های بانک جهانی و نسخه‌های صندوق بین‌المللی پول اعتماد دارند| برشی از آخرین سخنرانی مرحوم حاج احمد خمینی در نقد سیاست‌های اقتصادی دولت آقای هاشمی رفسنجانی، اسفند ۱۳۷۳ @syjebraily
شهادتِ آقاجانمون علیه السلام محضرِ یکایکِ مُحبّین و شیعیانِ حضرتش تسلیت.
📚 : "فریب بزرگ؛ علم اقتصاد یا اقتصادِ علم نما!" مولف: استاد گرانقدر دکتر مسعود درخشان ✍️ بخشی از پیشگفتار کتاب: موضوعِ این کتاب بررسیِ نقادانه ای از منشأ علمِ اقتصادِ جدید است. اکثریتِ اقتصاددانانِ معاصر بر این عقیده اند که؛ ساحتی علمی است بدین دلیل که روش تحلیلیِ به کار رفته در آن به واقع است. ما در این کتاب نشان داده ایم؛ آنچه از رویکردِ ریاضی به اقتصاد حاصل شده است چیزی جُز نیست که امروزه به علم اقتصادِ جدید معروف است. اقتصادِ علم نما فریبِ بزرگی است؛ زیرا که در پُشتِ نقابِ زیبای که ادعا می شود مستقل از هاست، چهره ی زشتِ را پنهان می کند. پ.ن: مطالعه ی این کتاب برای دغدغه مندان جزء ضروریات است. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روحِ شهید با ارواحِ طیبه ی شهدای دشتِ کربلا محشور باشد ان شاء الله