eitaa logo
تأمُّلاتِ نظری
1.7هزار دنبال‌کننده
339 عکس
218 ویدیو
37 فایل
🔸️طلبه حوزه علمیه قم، #فقه_و_اصول و #اقتصادخون 📚 تحقیق و پژوهش: مطالعاتِ #علوم_انسانی 🔸️علاقه مندی: #کتاب و #کتابخوانی 💠 راه ارتباطی: @s_mortezahoseini
مشاهده در ایتا
دانلود
تأمُّلاتِ نظری
💢‏ما با افزایش نرخ ارز مواجه نیستیم؛ با گران‌سازی و گران‌فروشی ارز توسط دلارداران و دلاری فروشان موا
✍️ مواضعِ جناب دکتر جبرائیلی در مقابلِ مبتنیِ بر کتابِ ایشان است. برای اینکه متوجه شویم منشأ این موضع گیری ها چیست، کتاب مذکور بایستی مطالعه گردد. ما بعد از اتمام سلسله مباحثِ ، کتاب خوب و کاربردیِ "دولت و بازار" رو حتما تحلیل خواهیم کرد. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
: "توسعه" و "عدالت اجتماعی" 🔰 نسبتِ با چیست؟ آیا راه تحققِ "عدالت اجتماعی" از کانالِ "توسعه" می گذرد؟ در کشور ما، برخی معتقدند که برای تحقق عدالت اجتماعی، باید مسیر توسعه را پیش گرفت؛ آنها مدعی اند که تحقق عدالت اجتماعی در گرو توسعه است. در مقابل عده ای دیگر معتقدند که "عدالت اجتماعی" امری مستقل از "توسعه" است و باید مقدم بر آن شود. 🔰 برای ورود تفصیلی به این بحث بایستی دو مفهوم توسعه و عدالت اجتماعی را دقیق تعریف کنیم. سابقا در یادداشت های گذشته، هم معنای توسعه [Development] را بیان کرده ایم و هم در باب عدالت و چیستی و اقسامش سخن گفته ایم. [به یادداشت های سابق ارجاع می دهیم؛ بالا پین شده است.] اجمالا می گوییم: روح و جانِ توسعه، چیزی جُز بسطِ و و برای ثروتمندان نیست؛ چرا که ذاتِ تمدن مدرن؛ ذاتی سرمایه سالار و به نفعِ سرمایه داران است. بنابراین توسعه به معنای غربیِ آن اساسا نافیِ آزادي و عدالت است. حقیقت آزادي و عدالت در نسبتِ قُربِ با حق، تجلّی و تحقق می یابد و که مدل های توسعه برای بسطِ آن هستند؛ اساسا اومانیستی و خودبنیاد است و مبتنی بر بُعدِ آدمی از حق و حقیقت. بنابراین "توسعه" با "عدالت اجتماعی" به لحاظ نظری قابل جمع نیست. 🔰 از سویی دیگر؛ در کشورهای و چه کشورهای به خوبی نشان دهنده ی این حقیقت است که؛ اساسا مُنجر به "بی عدالتی"، "نابرابری اقتصادی"، "ایجاد فاصله ی طبقاتی"، "فقر" و "بحران" شده است، و البته این در ذاتِ نهفته است و اصلاح شدنی هم نیست. بنابراین؛ مدل های مختلف توسعه که در کشورهای در حال توسعه در حال پیاده سازی است؛ جُز تشدید فقر و فاصله طبقاتی و بی عدالتی و بحران آورده ای ندارد [کما اینکه مشاهده می کنیم] و اتفاقا نتیجه ای جُز وابستگیِ بیشتر و بیشتر به نظام جهانیِ سلطه ی امپریالیستی نخواهد داشت. 🔰 در پایان پیشنهادِ مطالعه ی کتابِ اثر "لسترتارو" به ترجمه ی "عزیز کیاوند" را به مخاطبان فرهیخته می دهم و از این کتاب برای اثبات مدعای خود شواهدی را اجمالا ذکر می کنم. در این کتاب مستندات و آمارهای زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه؛ خود کشورهای و مدرن هم که عده ای به دنبالِ پیاده سازیِ "اقتصادی-اجتماعی" آنها در کشورمان هستند، به لحاظ اجتماعی_اقتصادی دچار مشکلاتِ لاعلاج و سهمگینی از قبیلِ؛ فقر، بی عدالتی و اختلاف طبقاتی، وضعیتِ اسفناکِ اشتغال و نرخ بیکاری، و نیز حقوق و دستمزدها و هزینه ها، و وضعیتِ نابسامانِ سایر مؤلفه های اقتصادی هستند. [مجددا مطالعه ی کتابِ مذکور یادآوری می گردد.] بنابراین؛ راه این نیست که برای سامان دادنِ به نسخه های غربی که خود شکست خورده هستند رجوع کنیم؛ راه، سامان دادنِ اقتصادِ ایران مبتنیِ بر الگویی است که پیرامونش سخن خواهیم گفت. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
ممنون از اینکه همراه "تأمّلاتِ نظری" هستید. ما، تولید محتوای خوب و اثرگذار رو نوعی احترام به مخاطب می دانیم. ما، بنا نداریم تولید کنیم. ؛ بناست دریچه ای باشد به سوی آگاهی و پیشرفت.🙏🏻💚📚
‏به کاندیدایی رأی دهید که انسان باشد و دلسوز. چون انسانِ دلسوز از خودش می‌پرسد؛ چطور برای دارو ارز نداریم ولی برای 20 میلیارد دلار کالای قاچاق داریم؟ چطور از بورس بازان همه جور حمایت می‌کنیم ولی حمایت از طبقات پایین تورم زاست؟ چطور یکی 100 میلیون حقوق می‌گیرد دیگری 10؟ چطور مردم هزينه‌ها دلاری و درآمدها ریالی را تراز کنند؟ و ده‌ها سوال مشابه.... @DrRezaGholami
: "توسعه"، تشدید کننده ی فاصله های طبقاتی 🔰میل به ، گرایشی فطری در نهاد آدمی است که ریشه در فطرتِ روحانی انسان دارد. هر انسان سالم و آشنا با تمامیت انسانی خود، طبعا است و به گونه ای اجمالی تصوری ارتکازی از عدالت دارد؛ زیرا که نظامِ حاکم بر هستی، عادلانه و روحانی است و نهاد آدمی با سرچشمه های معنوی و روحانیِ عالَم به گونه ای طبیعی مرتبط است. در خصوصِ نیز وضع تا حدودی به همین گونه است. برخی نظام ها مبتنی بر بنیان های معنوی و رویکردهای عادلانه شکل گرفته و می گیرند و برخی دیگر مبتنی بر بُعدِ از و . از اینرو به معنای غربیِ آن، همانگونه که سابقا گفتیم؛ اساسا ذاتِ آن مبتنیِ بر نابرابری و اختلاف طبقاتی و نفیِ آزادیِ حقیقی است. 🔰برنامه های یکی از الگوها و سیاستگذاری های رایج برای تحققِ در جوامع و اقتصادهای ماقبلِ مدرن یا نیمه مدرن است. آمار نشان می دهند؛ اجرای این برنامه ها که موردِ نظرِ است، نتیجه ای جُز و در پی نداشته است. اجمالا نمونه هایی ذکر می گردد که بدین قرار است: 🔰"جنوب، گرفتار بحران است. در کشورهای در حالِ توسعه حدودا ۱۳ تا ۱۸ میلیون نفر، عمدتا کودکان، هر ساله از گرسنگی و فقر می میرند؛ یعنی ۴۰۰۰۰ نفر در روز یا ۱۷۰۰ نفر در هر ساعت. تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد از گرسنگی به دلیل پیشامدهای اضطراری است، بیشترین میزان گرسنگی ۸۵ تا ۹۰ درصد زاده ی است." در گزارشِ ؛ رئیسِ انستیتوی منابعِ جهانی آمده است: " غیر از شرق آسیا و بعضی مناطق در جنوب آسیا، تجربه ی اکثر کشورهای جنوب، رکود یا کاهش آشکار رشد، تشدید فقر و افزایش نابرابری میان و درون کشورها را نشان می دهد. در حالیکه در جنوب ثابت ماند، در کشورهای شمال در دهه ی ۱۹۸۰ سالانه ۲/۴ درصد افزایش یافت. به همین دلیل شکافِ سطح زندگی میان شمال و جنوب بیشتر شده است." 🔰در گزارشِ [UNDP] ذکر شده که؛ توزیعِ جهانیِ درآمد به گونه ایست که نگران کننده به نظر می رسد. ۷۷ درصدِ جمعیت جهان فقط ۱۵ درصدِ درآمدِ جهان را دارند." همچنین مناطقی که برنامه های گسترده تری داشته اند، صدماتِ بیشتری داشته اند. [آمریکای لاتین و افریقا] به ادعای ، رییسِ پیشینِ بانک مرکزی پرو، این سیاست های تعدیل ساختاری، کشور را دچارِ یک رشته دور باطل کرده است؛ یعنی به ازای بهبودِ ناچیز در وضعیتِ مالی و تراز پرداخت ها، بهای سنگینی به صورت تورم بالا، رکود و فرسایش بنیانِ سیاسی پرداخت می گردد." همچنین "بر اساس یک بررسی در خصوصِ در زامبیا، مصرفِ مواد غذایی کاهش یافته است. و موارد و آمارهای بسیار زیادِ دیگر که وجود دارد." 🔰بنابراین؛ تحقق و کاهش یا رفعِ بحرانِ منازعات و فاصله های حاد طبقاتی از طریق گام نهادن در مسیرِ تفکر پارسایانه، نسبت به مدرنیته و تشبّه به آن و سلوک در طریقِ تقوای معنوی و قرار گرفتن در مدارِ به خداوند ممکن است، و مُدل های شبه سوسیالیستی، شبه لیبرال، نئولیبرال و... علاوه بر اینکه کمک به بهبودِ وضع توده مردم نمی کند بلکه بر تشدیدِ فقر و اختلاف طبقاتی و بی عدالتی می افزاید. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
تأمُّلاتِ نظری
#بخش_ششم: "توسعه"، تشدید کننده ی فاصله های طبقاتی 🔰میل به #عدالتخواهی، گرایشی فطری در نهاد آدمی است
🔸️ منبع آمارهای یادداشتِ بخش ششم👇 United Nations Development Program [UNDP], Human Development Report 1991, New York Oxford University Press, 1991, p.23 🔸️ و چند منبعِ انگلیسیِ دیگر به نقل از:👇 ماهنامه ی ، شماره ۲۸، برنامه های تعدیلِ ساختاری و فلاکت جهانی، کاظم فرهادی، ص ۲۶-۲۷
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان این تولیدکننده را با دقت گوش کنید! این اقتصاد، جهنم تولیدکنندگان و بهشت خام‌فروشان و دلالان و نوسان‌گیران شده است. @syjebraily
جدول هزینه خوراک و قیمت فروش فرآورده های نفتی پالایشگاه تهران یک نمونه از دلاریزه شدن اقتصاد داخل کشور است. محصولی ملی به کالاهایی اساسی تبدیل می شود که قیمت همگی به دلار می باشد. سئوال اینست: مگر واحد پول کشور دلار است؟! @hemmatgholizadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شهادتِ سربازان و سردارانِ ایرانی و غیرایرانیِ تسلیت و تبریک. تسلیت برای ما که از نعمتِ وجودِ ظاهری شان محروم شدیم و تبریک به جهت اینکه به غایتِ آرزوی شان پس از عُمری مجاهدت رسیدند.
✍️ از سلسله مباحثِ یک یا دو یادداشت بیشتر باقی نمانده و فعلا به همین مقدار بسنده میشه. بعد از اون سَری به کتابِ جناب دکتر جبراییلی خواهیم زد و در مورد محتوای این کتاب خوب و کاربردی مطالبی به سمع و نظر خواهیم رسوند. 🔸️ پ.ن: برخی عزیزان پیام دادند؛ کتابی معرفی کنیم به جهت آشنایی با که درش مفاهیم و اصطلاحات این علم به زبان ساده توضیح داده شده باشه تا دوستان بتونند دقیقتر و عمیقتر مسائل اقتصادی رو فهم و درک کنند. ما، علاوه بر اینکه کتابی خوب محضرتون تقدیم خواهیم کرد؛ در قالب صوت های کوتاه در فرصت مقتضی حتما و رو بصورت آموزشی توضیح خواهیم داد تا عزیزان شون افزایش هم پیدا کنه. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
تأمُّلاتِ نظری
✍️ از سلسله مباحثِ #توسعه یک یا دو یادداشت بیشتر باقی نمانده و فعلا به همین مقدار بسنده میشه. بعد از
📚 برخی عزیزان پیام ارسال می کنند کتابی معرفی کنیم برای آشنایی با . ما؛ کتابِ "مبانی و اصولِ علم اقتصاد" اثر جناب دکتر یدالله دادگر رو برای شروع پیشنهاد می کنیم. پ.ن: در تصویر نام مولفان و ناشر هم مشخصه 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 Eitaa.com/taammolatenazari
میلاد آقاجانمون الامام محمد بن علی الجواد محضر یکایک محبّین و شیعیان حضرتش تبریک و تهنیت.💚🍃💐🌺
🔰 وَ قالَ الْجَوادُ عليه السلام: الثِّقَةُ بِاللّه ِثَمَنٌ لِكُلِّ غالٍ وَسـُلَّمٌ اِلى كُلِّ عـالٍ. [بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۳۶۴] حضرت می فرمایند: و بر خدا بهاى هر چيز گرانقيمت و نـردبان هر مقام بـالا و رفيعى است. 🔸️ جناب حافظ -رحمه الله- همین معنا را در بیتی اینچنین زیبا تصویر می کنند: تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافریست راهرو گَر صد هُنر دارد بایدش
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
پاستور حاضر نیست هزینه‌هایش را کاهش دهد! - هزینه‌های پاستور چیست؟ + حقوق و دستمزد ۳.۵ میلیون کارمند - چرا اینقدر دستمزدها زیاد است؟ همه بدبختی و تورم و فساد و کسری بودجه و خلق نقدینگی به خاطر همین دستمزدهای کارمندان است! + اما حقوق کارمندان بین ۱۸ تا ۲۰ درصد افزایش می‌یابد درحالیکه تورم نزدیک ۳۹ درصد بوده! در واقع ارزش واقعی حقوق دارد کم می‌شود! - اینقدر با آمار بازی نکن، هزینه‌های دولت را کم کن تا همه مشکلات اقتصادی حل شود. + پس کارمندان با این دستمزد چطور زندگی کنند؟ - مگر قرار است همه زندگی کنند؟! حالا یه عده‌ای بروند کارهای دیگری بکنند، آخه زندگی هم شد کار؟! + جناب ببخشید شما نئولیبرال هستید؟ - نخیر، من کجام لیبراله؟ من دنبال منافع ملی هستم نادان! + آخه وقتی کسی زندگی نکند شما دنبال منافع چه کسانی هستید دقیقاً؟ - باز از این حرفهای پوپولیستی عوام‌فریبانه زدی ای کمونیست مسلمان سوسیالیست اسلامگرا؟! برو کمی بخوان تا بفهمی حق با من است! ----------------------------------------------- پی‌نوشت: امام محرومان می‌فرمود من در میان شما باشم و یا نباشم به همه شما وصیت می‌کنم که نگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد. حال این نااهلان با رسانه‌های خود بستن سنگ و رهاگذاشتن سگ را تجویز می‌کنند. صحنه را خوب و شفاف ببینید. 🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
این دو نامه را با دقت بخوانید! پتروشیمی‌های ایرانی پلی استر را به ترکیه زیر قیمت جهانی صادر می‌کنند، به نحوی که کاربیخ پیدا کرده و بحث شکایت از ایران بابت دامپینگ مطرح است. اما همین محصول برای تولیدکننده داخلی دو برابر قیمت جهانی تمام می‌شود. ریشه گرانی در گرانفروشی اینهاست، نه نقدینگی دست مردم. صحنه کاملا روشن است؛ اما آنکه در صندلی ذینفع نشسته، قصد دیدن ندارد. @syjebraily
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
✍️ ذهن، قلب و وقت تان را در فضای سایبر به اختصاص ندهید. بیش از آنکه تمایل دارید و تماشا و استماع کنید؛ سعی کنید بخوانید. ؛ آن هم از نوعِ محتوای خوب، برکاتش بیش از دیدن و شنیدن است.
: بیانِ اجمالیِ چند تئوری و 🔰 قبل از بیانِ این ها؛ ضرورت دارد مقدمه ای بیان شود و سپس بصورتِ چکیده وار آرای سه تن از مطرحِ غربِ مدرن یعنی ، و که نخستین زمینه های شکل گیریِ مفهوم بواسطه ی آرای ایشان شکل گرفت را بیان کنیم. 🔰 همانطور که سابقا اشاره شد؛ و تبدیل شدن به یک کشور توسعه یافته یعنی کاپیتالیستی شدن و در مدارِ سرمایه داری قرار گرفتن، نخستین آرای اقتصادی ای بود که در مطرح شد و بدون آنکه نامی از "توسعه" ببرند، از امکاناتِ بسطِ سخن می گفتند و بعد ها در نخستین سال های و بویژه در سال های پس از و تبدیل شدن سیاره ی زمین به یک ساختارِ به هم پیوسته ی جهانی که قطب های سرمایه سالارِ چپ و راست یعنی؛ و ، بر آن حاکمیت داشتند، برای نخستین بار تلاش "خودآگاهانه" و برنامه ریزی شده برای رسیدن به قلمروِ سرمایه سالاری و مدرنیته تحتِ عنوانِ برنامه ها و مدل های مختلفِ توسعه مطرح گردید و به هدف اصلی و محورِ برنامه های اقتصادی-اجتماعی بسیاری از دولت ها تبدیل گردید. 1️⃣ در آرای [متوفی به ۱۷۹۰ میلادی] اثرِ چندانی از مفهومِ قرنِ بیستمیِ "توسعه" به معنای برنامه ای مشخص از سیاستگذاری های اقتصادیِ خودآگاهانه برای رسیدن به که توجه آن متمرکز بر ملل آسیایی و آفریقایی و آمریکای لاتین باشد سراغ نداریم، اما نطفه های آنچه که بعد ها نامیده شد را شاهد هستیم. آدام اسمیت یک "اقتصادِ مدرن" و پیشرفته را اقتصادی سرمایه مدارانه می دانست و از "تراکم انباشت سرمایه"، "تخصصی شدنِ روندِ تولید و پیداییِ متخصصین و حاکمیت آنها بر روند تولید"، "تقسیم کار در پروسه ی تولید" به عنوانِ ارکانِ یک اقتصادِ پیشرفته و توسعه یافته نام می برد. معتقد بود که؛ انباشتِ سرمایه موجبِ استفاده ی بیشتر از "ماشین آلات" و موجب گسترده تر می شود و این امر علاوه بر افزایشِ کارایی کارگران، موجبِ سوددهی بیشتر و انباشتِ سرمایه ی فزون تر می گردد. اسمیت صراحتا از ضرورتِ تصرف کشورهای دیگر و استفاده از نیروی کار و بازار مصرف آنها به منظورِ افزایش سودآوری در روندِ تولید سخن می گفت. [همتی، عبدالناصر، نگرشی بر دیدگاه ها و مسائل توسعه ی اقتصادی، ص ۴۱ و ۴۳] در واقع او صراحتا اقتصاد صنعتی و توسعه یافته را دعوت به نفوذ و ایجادِ سیطره در میانِ ملل و سرزمین های دیگر می کرد. همچنین او صراحتا اقتصاد مدرن و پیشرفته را یک اقتصادِ مبتنی بر و و می دانست و نیز بازرگانان و کارخانه داران را منبعِ اصلیِ انباشتِ سرمایه برای پیشرفت بیشتر می دانست. [هانت، دایانا، نظریه های اقتصاد توسعه، ترجمه غلامرضا آزاد، ص ۲۳-۲۵] 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
تأمُّلاتِ نظری
#بخش_هفتم: بیانِ اجمالیِ چند تئوری و #مدل_توسعه 🔰 قبل از بیانِ این #مدل ها؛ ضرورت دارد مقدمه ای بیا
2️⃣ ، یکی دیگر از تئوریسین های اقتصادِ لیبرالی کلاسیک است. او از تکنولوژیِ پیشرفته و استفاده از کالاهای ارزان قیمت از آسیا و آفریقا [به علت پایین بودنِ دستمزد در آن سرزمین ها] و فرصت های موجود برای صدورِ سرمایه [البته باید دانست؛ صدور سرمایه یا سرمایه گذاریِ خارجی در کشورهای جهان سوم جُز با استثمارِ نیروی انسانیِ ملل دیگر و غارتِ منابع طبیعیِ آنها ممکن میست] و افزایشِ سود به عنوانِ مقوّمِ یک اقتصاد پیشرفته نام می برد. استوارت میل، یکی از ایدئولوگ های معروف اقتصاد سرمایه داریِ لیبرالی و از مروّجینِ تئوریِ است. استوارت میل در تئوریِ اقتصادی خود به دنبالِ یافتنِ راه هایی برای "انباشتِ بیشتر سرمایه" و بالا رفتنِ است. 3️⃣ به جرگه ی اقتصاددانانِ تعلق ندارد؛ او نیز به طور صریح و منسجم از الگویی برای توسعه سخن نگفته است، اما در توصیفاتِ خود ضمنِ انتقاداتِ اساسی و تحلیلِ مبنایی ای که از سرمایه سالاری لیبرال به عمل می آورد، برخی عناوینِ بنیادینِ یک اقتصاد سرمایه سالارِ صنعتی را به عنوانِ ایده آلی تحتِ عنوان و سپس حفظ می کند. مارکس به در دستِ عده ای معدود و در میانِ انبوه مردم و به ها و به و نیز روابطِ از خودبیگانه در معترض است. اما او گمان می کند که با تغییرِ حقوقیِ از سرمایه دارانِ به که خود را مظهرِ اراده ی و به تبع آن جامعه می داند، می توان استثمار را از بین برد. در واقعِ در مدلِ ایده آل او محو می گردد، اما نوعی سرمایه داریِ دولتی به نام جانشین آن می شود. در یک نتیجه گیری کلی می توان گفت: سوسیالیسم، همان سرمایه داری است منتها سرمایه داریِ غیرلیبرال که ی فردی را تحت الشعاعِ نفس امّاره ی جمعی قرار می دهد. 🔰 بنابراین باید گفت: طبقِ منطقِ در حوزه ی اقتصاد؛ ما نه اقتصاد بازار آزاد به معنای لیبرالی آن را قبول داریم و نه اقتصادِ دولتی به معنای مارکسیستی-سوسیالیستیِ آن. بل نوعی اقتصاد مورد نظر ماست که؛ علاوه بر توجه به و تولیدِ ثروت، مداخلاتِ نامعقول و تصدّی گرایانه ی دولت در اقتصاد را نفی نموده و برای در اقتصاد، شأنِ ، و قائل است. ان شاء الله در تحلیلِ کتابِ به این مهم بیشتر خواهیم پرداخت. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari