🗣 آزادسازی راهپیمایی روز قدس!!؟
🔹 ۸۸ وقتی شور و شعارهای محکم یکی از تجمعات جنبش سبز را از نزدیک دیدم، کم حالی و ضعف خلاقیت راهپیماییها بیشتر به چشممان آمد، و شاید مشابه آن را فقط در خروش مردمی ۹ دی ۸۸ و ۱۳ دی ۹۸ دیدیم.
🔹 برای آزادسازی انرژی و خلاقیت مردم میبایست نهادهای حاکمیتی از سطحیترین و راحتترین کار دست برداشته و بساط این شعارها و پلاکاردهای تکراری و یکدست را جمع کنند.
و اگر میخواهند کار سخت و غیر چشمپرکنی را انجام دهند، همزمان با آزادسازی راهپیمایی، دغدغه شور و شعور انقلابی را در مردم زندهتر کنند.
گاهی سکوت از این تکرار مکررات شیرینتر است.
عوامل وحدت بخش در مناسبتها و راهپیماییها داریم باید بیش از این پاسدار زیبایی کثرت باشیم؛ «کثرت در عین وحدت»
🔹 این کمیت نسبتا خوب حضور مردم را میتوان با کیفیت بخشیدن و مشارکتی کردن راهپیماییها ارتقا بخشید.
این کثرت و رنگارنگی باید به حدی برسد که لااقل برای روز قدس، تریبونی به سخنران اهل سنت داده شود.
🔹 ضرورت «تکثر» یک امر ذوقی نیست که یک نفر بگوید من راهپیمایی را شبیه یک آسمان یکدست و صاف میپسندم که فقط نسیمی بوزد.
و دیگری راهپیمایی را بسان یک آسمان بارانی، طوفانی و رنگینکمانی خوش آید.
این تکثر و رنگارنگی ضرورتی برای تعمیق و حرکت انقلاب است.
@taamolha
▪️طالب زاده؛قدس ۱۳۸۸ قدس ۱۴۰۱
▪️ تنها گفت و گوی کوتاهی که با ایشان داشتم در میدان ولیعصر و در زیر باران شعارهای نه غزه نه لبنان.. بود
اشارهای به جمعیت کردم و گفتم این جمعیت و شعارها محصول نوع فعالیت صدا و سیما هست...
از این جهت که صدا و سیما را کمتر به عنوان یک دانشگاه عمومی، عمیق و جسور دیده میشد..
ایشان منتقد صدا و سیما بود ولی بصورت ایجابی هم فعالیتهایی انجام داد، برنامه پر محتوای «راز» در اوایل دهه نود یکی از گامهای رسیدن به یک «دانشگاه عمومی» بود...
▪️قدس امسال، آن روز و آن مرد متواضع و صادق را تداعی کرد ... 😔
لطفاً برای آمرزش ایشان صلوات و حمد قرائت بفرمائید
🔸 یکی از فعالیتهای جدی و تاثیرگذار ایشان که کمتر در ایران به آن پرداخته شد، ارتباط ایشان با جمعی از روشنفکران، فعالین اجتماعی و رسانه اروپا و آمریکا و همچنین اتصال آن به جامعه ایرانی بود...
از این جهت که داشتن یک تصور دقیقتر و جامعتر و غیر فانتزی از غرب یکی از نیازهای حیاتی ماست !!؟
➕ جمع غیرت شیعی و آرمانهای امت اسلامی
چگونه و چرا قاسم سلیمانی و مکتب او با این که شیعهای غیور هست و حتی به مناسک فاطمی و زیارت و... هم بسیار دلبسته و حساس است
ولی بشدت وحدتگرا است و ذهن او در خدمت تحقق آرمانهای امت واحده است
و در قلبش برای پیروان مذاهب مختلف اسلامی جایی دارد ⁉️
📩 شنیدن نظر شما @mohtif
#مکتب_سلیمانی
#وحدت
#غیرت
#سوال
♨️ زندگی اشتباهی و مصرف زیادی (۱)
1⃣ زندگی شاعرانه و مصرف عشقی!؟
افرادی هستند که میخواهند آرایه های ادبی را زندگی کنند!!؟
مثلاً آرایه ادبی «تضاد و مطابقه» را در فصول مختلف زندگیشان پیاده میشود؛ در زمستان هم با یک زیرپوش یا تاپ و شلوارک میچرخند و نوع مصرفشان بگونهای هست که «زمستان بهاری» و یا « تابستان در زمستان» شعر زندگیشان میشود.
2⃣ زندگی جلادانه و مصرف وحشی !!؟؟
شاید این زندگی برای شما نامأنوس باشد. برخی از اپوزیسیون برای مبارزه با ج.ا.ا، جلادانه همه چیز را تخریب میکنند تیغشان برای هر چه رنگ و بوی حکومت داشته باشد، برنده هست. از قلب و گلوی یک جوان تا شیر آب !!؟
مثلاً در حمام خوابگاه، قهرمانانه به جان شیرهای آب میافتادند و تا چند روز به سرعت نور و شدت یک نهر آب جریان داشت.
نه خود میخورد نه به کسی میدهد، گند میکند و به سگ میدهد.
3⃣ زندگی اشرافانه و مصرف نمایشی
برخی از سلبریتیها وقتی از لذتهای درونی تهی میشوند میخواهند در ارتباط با اشیاء، تولید لذت کنند و با رسانهای کردن آن بر لذت خود بیافزایند...
@taamolha
4⃣ زندگی وسواسی و مصرف تکراری
متشرعه و غیر متشرعه مبتلا هستند، مثلاً متشرعه برای احتیاط نابهجا در حفظ طهارت و غیر متشرعه در حفظ تمییزی و بهداشت ...
5⃣ زندگی بزدلانه و مصرف طنازانه
بسیاری موارد طبیعت آنها را ناز و حساس نیافریده بلکه با برخی از عادتهای رفتاری پوستشان از کلفتی به نازکی گراییده و یا متوهم در ناز بودن هستند.
مثلا ترس تخیلی از بیماری مانع کاهش دادن چند درجه از دمای خانه میشود.
⛔️ الگوهای مصرف قبلی گاهی در هم متداخل هستند و با تسامح برخی از ویژگیهای مدل زندگی برجسته شده است.
این نوع زندگیها و مصارف منجر به اسراف، اتراف و تبذیر میشود.
✳️ زندگی مومنانه و مصرف عقلایی
زندگی مومنانه با عقلانیت در اهداف مصرف و همچنین عقلانیت و خلاقیت در روشهای مصرف به سوی مصرف مدبرانه، عادلانه و مقتصدانه در حرکت است.
زندگی مومنانه در شرایط وفور هم از مصرف غیر متعادل بیزار است چه برسد در شرایط بحرانی که با عقل لطیف خود وقتی محیط گرمابخش کودک خود را میبیند همزمان به خود لرزیدن کودک دیگری را شهود میکند و حتی نیاز آیندگان از این منابع عمومی را میبیند.
عقلانیت مومنانه در پس و پیش مصرف، بسیاری لطایف دیگر را خودآگاه و ناخودآگاه میبیند و یا به آن ملتزم است که در این متن فرصت بیان آن نیست...
@taamolha
✳️ آیا راه حل مسئله جمعیت را صرفا باید در اقتصاد جستجو کرد؟
🔸 تا از راه حل مسئله جمعیت پرسیده میشود، حتی بسیاری از فعالین فرهنگی انگشت اشاره بسمت اقتصاد سیاسی دراز میکنند و منتظر سیاستگذاری اقتصادی هستند.
البته اینگونه هم نیست که مطالبه یا پیشنهادی به حاکمیت ارسال کنند و فقط توپ را در زمین اقتصاد و حاکمیت میبینند
🔸 برخی از اندیشمندان غرب متاخر ریشههای فکری- فرهنگی زوال جمعیت را نمایان میکنند و از ضرورت و اولویت اصلاح «ابر رویدادهای فرهنگی» مثل فردگرایی، اخلاق جنسی و... سخن میگویند.
ولی در اینجا، ذهن بسیاری از فعالین فرهنگی فرهنگیترین انقلاب در انتظار اقتصاد نشسته است و مبتلا یک نوع «شبه جبرگرایی اقتصادی» هست.
🔸 چرا واقعیتهای جلوی چشم، شاخکهای فکری و فرهنگی ما را درباره تاثیر جدی عوامل غیراقتصادی فعال نمیکند!؟ 👇
وقتی در همین چند سال اخیر و با شدت فشارهای اقتصادی کرونا بسیاری از ازدواج ها تسهیل میشود ! ویا اینکه فرزندآوری طبقات اقتصادی متمولتر کمتر است ! ....
📺 فیلم مستند دو قسمتی «واقعیت اقتصادی جدید؛ زمستان جمعیتی» که با اندیشمندان و اساتید غربی در رشتههای مختلف اقتصادی، جامعه شناسی و... گفتوگو کرده محملی برای تامل دغدغهمندان خواهد بود.
این مستند دوبله هم شده است:
https://www.doctv.ir/program/209440
@taamolha
🎥 بیش از شهیدشدن، شهیدبودن او را قضاوت و روایت کنیم!!؟
- بعد از اعلام قصاص هر یک از قاتلان مسلح، هنر و سواد عدهای خرج مظلومنمایی جلادان میشود و نورافکنهایشان بر زمختی و زشتی طناب دار متمرکز میشود.
در نقطه مقابل و برای حمایت از شهید و نفی جلاد، لحظه شهادت شهید و قساوت جلاد نمایش مییابد و از تاثر و تألم خانوادههایشان سخن گفته میشود.
- گاهی میتوان بیش و پیش از تمرکز بر لحظه مرگ طرفین، زندگی طرفین را به نظاره نشست و بر اساس ارزشهای مشترکمان زندگیشان را روی میز ریخت.
اگر در فضای غبارآلود، لحظههای اعدام و شهادت نشانمان داده میشود و قضاوت مشکل میشود، چقدر خوب است لحظات متعدد زندگی طرفین را معنابخش و تعیینکنندهی نوع مرگ طرفین بدانیم.
به فرض که برهنگی ارزش است و ما در این ارزش اختلاف داریم،
ولی در بیارزشدانستن «از هم گسیختگی خانواده» «تجاوز به عنف» «سستی در عقیده و ضعف اراده»، «خشونتهای اجتماعی و نه سیاسی» و... در زندگی قاتلان قهرمان! مشترک هستیم.
و ارزشمند بودن «فعالیتهای جهادی گاها طولانی در سیل و زلزله»، «فقرزدایی از محلات»، «استحکام ارزشهای خانوادگی»، «قدرت اراده و رشادت» مقتولین و... اتفاق داریم.
#زبانزندگیشهید
https://eitaa.com/taamolha
✳️ آیا «مراحل پنجگانه تکامل انقلاب» در اندیشه آیتاللهخامنهای بسط «انتظار سازنده» و «حلقات مبارزه» در اندیشه آیتاللهمطهری است ؟!
- رهبر انقلاب مراحل پنجگانه #انقلاب_نظام_دولت_جامعه_تمدن را زمینهساز طلوع خورشید عظمی امامت میدانند.
- شهید مطهری در کتاب «قیام و انقلاب مهدی» و در پایان بحث، #انتظارویرانگر پذیرش و یا گسترش ظلم و فساد را نقد کرده و اندیشه اصیل و مطلوب #انتظارسازنده را طرح مینمایند و در اولین دلیل خود میفرماید:«ظهور مهدی موعود حلقهای است از #حلقاتمبارزهاهلحق و اهل باطل که به پیروزی اهل حق منتهی میشود» ایشان این نظر را مستند به آیات و روایات میداند و با استدلالها و استنادات دیگری هم سعی در تبیین آن دارند...
https://eitaa.com/taamolha
🎙 گونهشناسی #روایتپیشرفت (۱)
1⃣ روایت کلان آماری بر اساس شاخصهای بینالمللی:
در این روش بر اساس شاخصهای مختلف تولید ناخالص داخلی، ضریبجینی، توسعه انسانی و... وضعیت ایران امروز و گذشته را در مقایسه با کشورهای اصطلاحا توسعه یافته مقایسه میکند که بسیاری از این پیشرفتها مثل توسعه انسانی یا برخی مسائل زنان برای هر انسان غیرلجوجی قابل تامل است.
در صدر این گونه از روایت پیشرفت، «صعودچهلساله» قرار دارد که تیم نخبه آن با زحمت فراوان اسناد بینالمللی زیادی را رصد کردهاند.
در عین ضرورت این گونه از روایت ولی برخی اشکالات و بدبینیها به آمار و مهمتر از آن ضعف واقعنمایی شاخصههای غیربومی مطرح است که این شاخصهها چقدر میتوانند رنجها و لذتهای جامعه ایرانی را نمایش دهند،
که البته نویسنده صعود چهل ساله به این اشکالات خودآگاهی دارد و مهم این است که مخاطب هم به این خودآگاهی برسد.
https://eitaa.com/taamolha
🎙 گونهشناسی #روایتپیشرفت (۲)
2⃣ روایتگری جزئی در قالب تاریخشفاهی، خاطرات و..
روایتی با روح و شیرین که ما را به کوچه و پس کوچههای پیشرفت میبرد. از نزدیک با اشکها و لبخندهای قهرمانان پیشرفت همراه میکند. در آثار مکتوب برخی از کتب انتشارات راهیار مثل داستان رویان و در آثار تصویری فیلم سینمایی منصور و یا نمایشگاههای موشکی سپاه در زمره این گونه از روایت قرار میگیرد.
جشنواره نوپای روایت پیشرفت بسیاری از این آثار خواندنی را معرفی کرده است https://ravayatepishraft.ir/ravayatepishraft-books/ هرچند برای روایت جزئ و هنرمندانه پیشرفت جامعه ایرانی هزاران راه نرفته وجود دارد.
https://eitaa.com/taamolha
🎙 گونهشناسی #روایتپیشرفت (۳)
3⃣ تولید نظریهها و شاخصهای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... بر اساس اندیشههای بومی و اقتضائات جامعه ایرانی:
برخی از شاخصهای بینالمللی و رایج در بیان مطلوبیتها و نامطلوبیتهای جامعه ما، لکنت زبان دارند.
همانطور که در گونهشناسی یک اشاره شد، در این نوع روایتگری بومی میخواهد با نگاه به عقل و نقل از یک طرف و رصد عینیت جامعه ایرانی از طرف دیگر نظریات و شاخصههای موجود را نقد و سپس به طرح نظرات و شاخصهای جایگزین بپردازد.
پویش این مسیر خلوت بیشتر به عهده عالمان حوزوی و دانشگاهی است. و متاسفانه در این زمینه فعالیتهای بسیار اندکی انجام گرفته است.
مثالی از یک روایت بومی و واقعیتر از اقتصاد ایران : https://eitaa.com/Mohammad_AmiriTayebi/224
گونه شماره 2⃣ و 3⃣ برای تکامل روایتگریشان محتاج یکدیگر هستند.
🌱 در هر صورت ما فعالین فرهنگی برای خودآگاهی بیشتر، باید هر سه مسیر
1⃣ جدل احسن
2⃣ هنر و
3⃣ تفکر مستقل و نقادانه
را رصد کنیم.
https://eitaa.com/taamolha
🏢 سیاستگذاری تنبیهی خداوند بر خانههای خالی؛ محرومیت سکونت در جنت
🌱 قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : مَنْ كَانَتْ لَهُ دَارٌ فَاحْتَاجَ مُؤْمِنٌ إِلَى سُكْنَاهَا فَمَنَعَهُ إِيَّاهَا قَالَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ يَا مَلاَئِكَتِي أَ بَخِلَ عَبْدِي عَلَى عَبْدِي بِسُكْنَى اَلدَّارِ اَلدُّنْيَا وَ عِزَّتِي وَ جَلاَلِي لاَ يَسْكُنُ جِنَانِي أَبَداً . (الکافی، ۲، ۳۶۷)
⭕️ آیا همه نخبگان اهل سنت لجاجت دارند!؟
تلقی برخی از دوستان متشرع و هیئتی این است که همه نخبگان و فرهیختگان اهل سنت لجوج و منکر خورشید درخشان امامت و تشیع هستند
و فقط عموم مردم اهل سنت به عنوان مستضعف فکری از این رذیله لجاجت مبری هستند.
قاعدتاً کسانی که این نوع تصور را دارند از همه فرهیختگان اهل سنت به صورت خودآگاه و یا ناخودآگاه ناراحت و عصبانی میشوند و گاهی این کینهها از دل به اعضاء سریان پیدا میکند و مانع تعایش و گفتگو میشود
برای صحتسنجی این تلقی باید بر پیچیدگی نحوه شکلگیری و افول اندیشهها، مکاتب و مذاهب تاملی داشت و از نزدیک با اندیشه و فرهیختگان اهلسنت به گفتوگو نشست.
آیت الله سبحانی در دهه ۷۰ سفری علمی و گفتگو محور با فرهیختگان ترکیه و اردن داشتهاند،
ایشان به عنوان یک عالم شیعی که بر اندیشههای کلامی و فقهی شیعی غیرت دارد، مردم و نخبگان اردن را کم اطلاع نسبت به تشیع و آماده شنیدن و اندیشیدن میداند و اعتقاد دارد که تعصبهای کور در آنجا بسیار کم است. (ص ۱۹۲ و ۱۹۴)
البته اگر ایشان به این «کم اطلاعی، آمادگی و بی تعصب بودن» تصریح نمیداشت
خواننده میتوانست از متن و حواشی خاطرات متعدد ایشان این مطلب را برداشت کند.
https://eitaa.com/taamolha
🔅 مثلث طلائی #مادر_کودک_کتاب
👩👦👦 مادر مدتی برای من و برادر کوچکم کتاب «داستان راستان» میخواند.
اگر الان به محتوای آن کتاب خودآگاه نباشم، صمیمیت و عاطفه پیوند من، مادر و کتاب خودآگاه و ناخودآگاه من را درگیر کرده است
و میدانم که این حس و خاطرات شیرین کتابخوانی با موسیقی شورانگیز صدای مادر را تا پایان عمر از یاد نخواهم برد.
🔸باز هم تابستان شده و بسیاری از مادرها بدنبال #پیمانکارانفرهنگ هستند.
در بدترین حالت کودک را در چنگال تلویزیون و گوشی و بازی رایانهای رها میکنند و از مشغول شدن و پرداخت هزینه کمتر به پیمانکاری رسانههای صوتی و تصویری شادمان میشوند،
و در بهترین حالت کودک را به پیمانکاران محلی فرهنگ سپرده و وقت او را با کلاسهای متعدد دانشی و مهارتی پر میکنند.
🔸این #برونسپاریکودک! توسط #دولتحداقلیوالدین تا کجا ادامه دارد!
و قرار است فقط شاهد یک والدین زیستی و تامین کننده بودجه باشیم.
🔸کتابخوانی و قصهخوانی برای فرزندان بویژه توسط مادر بهترین فرصت برای #بازگشتبهکودک و آینده کودک! است، کودکی که قرار نیست یک ربات هوشمند پر از مهارت باشد.
🤝برای شروع میتوانیم هفتهای دو دفعه این مهم را انجام دهیم و قبل از خواب در کام فرزندانمان جرعه جرعه مهر مادر و فکر کتاب بریزیم.
کتابی که همچنان متفکرانهترین رسانه هست.
🎙اگر این مسیر شیرین را همراه شکوفه های خودتان پیمودید، تجربیات خودتان را با ما درمیان بگذارید.
🖇 معرفی موضوع محور کتاب کودک برای مادر و پدر:
@shokofehayetafakor
🖇 برای آشنایی با اهمیت و روشهای قصه گویی و کتابخوانی:
کتاب «عطر قصه های تو: مهارت های قصه گویی و نقش آن در تربیت فرزندان» ساناز شجاعی
https://eitaa.com/taamolha
🔸روز زی آزاد و حماسی طوعه و مسلم
♦️ «طوعه» آزادهای بود که توانست خود را از طوع و اسارت ساختارها و برساختهای خانوادگی، قبیلگی و اجتماعی رها کند. بر حس روانشناختی ترس غلبه کند و در موسم بیوفایی یک شهر وفادار بماند.
#الگویریحانهها
https://eitaa.com/taamolha
🌱 شکوفهزدن ریحانههای مغرب زمین (۱)
تاملی کوتاه بر کتاب «طعم غربی ایمان؛ تجربه زیسته زنان نومسلمان در غرب»
🔸 این کتاب را از دو جهت انتخاب کردم: ۱- بعد جنبش مهسا جامعه ایرانی با این موضوع بیشتر درگیر است ۲- دوست بیرجندیمان مجتبی ساقینی این کتاب را ترجمه کرده که از این جهت فرصت گفتگو درباره کتاب بیشتر فراهم است.
🔸 این کتاب یک تجربهنگاری فرهنگی است که با ژرفنگری میتوان نکات فکری و نظری متعددی را از آن اصطیاد کرد.
1⃣ مهاجرت ایمانی این بانوان فعلا آنها را به اسلام سنی رسانده و شوق این ریحانهها به حضرت رسول و دیگر مفاهیم اسلام سنی توانسته زندگی آنها را تغییر دهد.
برای برخی نگاههای فرقهای که به هیچانگاری تسنن مشغول هستند، این فرصت برادری اسلامی قابل درک نیست و نمیتوانند از این فرصت بهره ببرند.
2⃣ معمولا این نومسلمانان مسیر هجرت ایمانیشان از مسئلهای شروع میشود که فکرش را هم نمیکنند؛ فردی از پوشش یک بانوی زیبای مسلمان متعجب میشود و سوال میکند، جواب کوتاه بانوی مسلمان مثل یک انفجار درونش را بهم میریزد، فردی دیگر به خاطر ادب مسلمانان فرزندش را به مدرسه اسلامی میفرستد و از همینجا به دام میافتد و...
3⃣ با تعریف فرهنگ غربی، زندگی و شخصیت متعادلی داشتهاند.
برخی مشغول برهنگی، گلوپهای شبانه، الکل و... بودهاند ولی بعد مدتی این مدل از آزادی را بالا میآورند.
4⃣ بعد از تجربه زیست غربی و چشیدن مصائب آن، احکام حرمت الکل، حرمت اختلاط و... برایشان معقول است و در جانشان مینشیند.
5⃣ یکی از دلایل این هجرت موفق این است که بین اسلام و فرهنگ جوامع اسلامی تفکیک قائل میشوند.
و از نگاه شان جهل به اسلام و عمل نکردن به آن عامل ظلم به زن است و نه خود اسلام.
6⃣ در اوج شادیهای مرسوم نمیتوانند خودشان را از بند سوالهای عمیق و همیشگی پیشروی بشر رها کنند. برای پاسخ به این سوالات محققانه تن به هجرت میدهند.
ادامه دارد...
https://eitaa.com/taamolha
🌱 شکوفه زدن ریحانههای مغرب زمین (۲)
7⃣ اسلام را «به مثابه سبک زندگی و نه فقط دین» یافتهاند که البته به نظر میرسد منظور از لفظ دین در اینجا مناسک و معنویت صرف باشد.
از این رو متمایلاند عبودیت را در زندگیشان جریان دهند.
8⃣ پوشش اسلامی و اخلاق جنسی اسلام هر چند برایشان سختیهایی دارد و جامعه غربی از سر جهل و ترس با آن مقابله میکند
ولی برای ریحانهها سرشار از معنا، عقلانیت و زیبایی است:
- جزیی از فرامین الهی و نه محصول جوامع اسلامی و پیشا اسلامی
- بندگی و خضوع الهی
- پایان نقش تحریک و جلب توجه مردان
- نماد افتخارآمیز زن مسلمان
- آزاد شدن از هوسهای خود و دیگران و عرصه دادن به رشد استعدادهای دیگر و توجه به زیباییهای درون
- رهایی از توهم «تسلط بر مردان با جلوهگریهای زنانه در عرصه عمومی»
- مرز و حصنی برای زنان
- رهایی از فشارهای جسمی و روانی مسابقه بیپایان زیبایی
9⃣ «امر جنسی» برایشان «عبادتی خصوصی»! است. و همزمان با جلال و شکوه زنانهشان در جلوت، جمال و جلفبودنشان در خلوت حفظ میشود.
0⃣1⃣ هویت و نقشهای جنسی را مشوش و آزار دهنده میبینند. همانطور که مستند ۲۰۲۲ «زن چیست؟» به خوبی این امر را نشان میدهد.
1⃣1⃣ در باب تفاوتهای طبیعی زن و مرد، تفاوت نقشهای اجتماعی و تفاوت حقوق زن و مرد را میفهمند.
حق اقتصادی زن و عدم تکلیف اقتصادی او برایشان جذاب است.
2⃣1⃣ عشق زمینیشان را در پرتو عشق آسمانی ریشهدارتر و با دوامتر مییابند.
3⃣1⃣ علی رغم برساخت رسانهای، مرد مسلمان لطافت دارد
ادامه دارد...
https://eitaa.com/taamolha
🌱 شکوفه زدن ریحانههای مغرب زمین (۳)
4⃣1⃣ در پرتو توحید خود را از امیال کورکورانه جامعه رها میبینند.
آرامش توحید در حل نزاعهای خانوادگی آنها هم نقش بیبدیلی دارد.
و باعث میشد در دنیای پر از غرور و نخوت در برابر حقیقت مطلق خضوع کنند.
5⃣1⃣ عقل جمعی که توسط یک نهاد خانواده مستحکم شکل میگیرد در مسیر انتخابهای ازدواج کمک کننده است. و مانع از ظاهرسازیهای ارتباطات آزاد پیش از ازدواج میشود
6⃣1⃣ خودشان را از «فقر مدرن» و مصرفزدگی و همچنین آزادیهایی سخیف رها میبینند.
🗂مصائب مصرفزدگی که مارکوزه در «انسان تکساحتی» به آن میپردازد.
🗂مفهوم «فقر مدرن» را میتوان در آثار شهریار زرشناس دنبال کرد.
7⃣1⃣ یکی مسائل مهم جامعه شناختی و تمدنی که در کتاب با آن پرداخته شده خواهرانههایی است که بعد از مسلمانی برایشان تولید میشود.
دوستداشتنهای خالصانهای که در پرتو عشق الهی شکل گرفته و زنان مسلمان با هر وضعیت طبقاتی، قومیتی، ملی، ظاهری و... خواهر یکدیگر میشوند. احکام شریعت هم از خواهرانههای آنها محافظت میکند و دیگر لازم نیست در محیط مختلط و برای تسخیر قلب مردان به صورت و قلب یکدیگر چنگ بزنند.
🗂 این تنازع و «داروینیزم اجتماعی» را میتوان در مولفههای لیبرالیسم جستوجو کرد.
🗂و این از هم گسیختگی اجتماعی پیشامسلمانی را میتوان در ویژگیهای جامعه مدرن پی گرفت، نظریات مختلف توسعه این جامعه مدرن را غیرعاطفی، منفعتطلب، رقابتجو و.. میدانند.
8⃣1⃣در بخشی از کتاب به نکته مهم معرفتشناختی و روششناسی اشاره میکند و از نارسایی کلمات انگلیسی برای توضیح مفاهیم اسلامی شکایت میکند و معتقد است که با پیشفرضهای غربی نمیتوان به فهم چرایی فرهنگ اسلام رسید.
🗂این مسئله تداعی کننده دغدغه نظریهپردازان نظریههای «گفتمان» میباشد.
https://eitaa.com/taamolha
🎓 پنج اندیشمند و پنج اندیشه عاشورایی 1⃣
📍اهداف و انتخابهای حرکت عاشورا و حرکتآفرینی آن (۱)
📖 عاشورا، علی صفایی
🔸 اولا زبان عین صاد زبان خاصی هست و دوما ایشان «کمگوی و گزیدهگوی» هستند. بنابراین برای هضم مراد ایشان باید کتاب را حداقل دو دفعه خواند.
🔸 بخاطر این زبان و فشردهگویی، از بیان خلاصه و گزیده تحلیل ایشان بیمناک هستم
ولی امیدوارم که این خلاصه و گزیده، انگیزهای برای مطالعه این کتاب باشد:
❇️ زندگی سرتاسر پیکار است و برای سنجش هر مبارزهای باید در آن مبارزه پنج مولفه را به نقد و بررسی نشست.
بررسی پنج مولفه در عالیترین نوع مبارزه، یعنی #پیکارعقیدتی و #جهاد :
1⃣ ۱-گستردگی ۲- عمق ۳-پویایی و لحاظ قواعد فریادگری و پنهانکاری بهترین #شکل مبارزه را رقم میزند.
2⃣ ۱- بینش «درحرکتبودن» ۲- ایمان و عشق به الله و عیال الله ۳- توحید و لازمه آن یعنی سازشناپذیری با هر بت محدودکننده و ضدحرکت ۴- مرگ رشدآفرین که خریدار آن الله است.
#انگیزه های ما را از ۱- ضرورتهای آزادیخواهانه، اقتصادی و.. ۲- آوازه گریها ۳- خودخواهیهای فردی و جمعی ۴- قدرتطلبیها عبور داده و به اوج میرساند.
3⃣ #هدف جهاد، آزادی دادن به رشد استعدادهای انسانی هست،
بعد این آزادی، انسان رو به رشد از آزادی هم آزاد خواهد شد و روح او پس از آزادی از انجماد یخزدن، تبخیر میشود ولی باید این بخار برای حرکت آفرینی با سرپوش مهار شده و «شکل» بگیرد که ایدهآلترین شکل رشد انسان «دین و عبودیت» است.
برای ایجاد آزادی، زمینه انتخاب و شکلیافتگی انسان، باید با قدرتهای طاغوتی درگیر شد تا تعادل قدرت و یا لااقل تزلزلی در قدرتشان ایجاد شود. این انسانهای شکل گرفته با کوران حوادث آبدیده و امتحان خواهند شد.
4⃣ هر مبارزه و درگیری به نیرو، نفرات و رهبری #نیاز دارد و هرچقدر اهداف وسیعتر و عمیقتر باشد رهبر باید در تهیه نیرو و نفرات رنج و صدمه بیشتری ببیند و انگیزههای بزرگی برای افراد ایجاد کند و بجز زمانه قدرت نمیتواند به ائتلافها و زدوبندها اتکا کند. تلاش ۱۳ ساله و ۲۵ ساله رسول و امام علی گویای این مطلب است.
این رهبران بزرگ، هدفشان نه خوب شدن مردم بلکه ایجاد زمینه برای انتخاب انسان است.
5⃣ #مانع های بزرگ و متعددی برای مبارزه وجود دارد و رهبر باید با تفهیم و انتخاب و نه تلقین و انضباط و سختگیری روح مبارزان را در برابر مشکلات بزرگ کند و نه اینکه مشکلات را تضعیف و کوچک شمارد.
انسان برای جان دادن و عبور از خود-عاشقی، باید عشق بزرگتری را تماما در وجودش احساس کند که در اینصورت تنها ترس او گسستن از این عشق بزرگ خواهد بود.
ادامه دارد....
... 📍اهداف و انتخابهای حرکت عاشورا و حرکتآفرینی آن (۲)
❇️ پیکار حسین (ع)
🔸مقدمات:
- حسین(ع) برای آزادی انسان و حکومت حق پیکارش را شروع میکند.
- درگیری او و یزید به عنوان دو بینش و شناخت، اجتناب ناپذیر است.
- تحلیل عاشورا به دلیل عظمت و ابعاد متعدد آن، سخت و متکثر میشود.
♦️تحلیلهای رایج و نقد آن:
1⃣ اگر هدف قیام را « شفاعت و شهادت» بدانیم؛
ا) به قتل امام رضایت دادهایم و از شهادت او خشنود شدهایم، در حالی که بدلیل نفوذ و شخصیت اجتماعی متفاوت معصوم، جای خالی حسین(ع) را معصوم دیگری پر نمیکند.
ب) بین «هدف» و «انتخاب و نتیجه کار» خلط کردهایم، شهادت انتخاب حسین (ع) است، نه هدف. و شفاعت نتیجه هست، نه مقصد.
2⃣ هرچند حرکت حسین(ع) همراه با «امر به معروف.. و مبارزه با ستم» است. ولی متوقف در آن نیست و برنامه بزرگتری را در پیش دارد.
چون بالفرض اگر یزید پذیرای حرف امام بود و یا امام با او بیعت میکرد و یا به موازات او حکومتی را تشکیل میداد باز هم قدرت و زلالی امامت نمیتوانست دائما حکومت استعدادکش بنیامیه را تحمل نماید.
3⃣ اگر هدف قیام را «تشکیل حکومت» باشد، با مسئله «علم امام به شکست» ناسازگار است.
♦️حرکت حسین (ع) با ابعاد به ظاهر متضادی همراه هست که تحلیل آن و توجیهات سهگانه را دشوار میکند:
۱- خطبههای انقلابی و نامههای دعوت امام به شهرها
۲- کنارهگیری از درگیری با والی مدینه و مکه و کنارهگیری از شروع جنگ.
۳- طرز بیرون آمدن با آن همه غوغا و جنجال (نشانه از عدم تسلیم و عدم مبارزه!)
۴- گرفتن اموال و هدایای یزید در میان راه. (مصادره اموال)
۵- طرح کنارهگیری و استسلام، آن هم حتی پس از مرگ دوستان (لو ترک القطا لنام)
۶- تفاوت رفتار امام با معاویه و یزید
...📍اهداف و انتخابهای حرکت عاشورا و حرکتآفرینی آن (۳)
⬅️ هدف و انتخابهای امام!؟
♦️حسین(ع) در زمان معاویه و یزید به اقتضای ایمان، توحید و امامت برای «هدف حکومت» زمینهسازی میکند و برای این هدف بزرگ باید نیازهای بزرگی را تامین کرد، پس او روحها رت تربیت میکند، گامهای محکم پرورش میدهد. به شهرها نامه مینویسد...
♦️ تا اینکه یزید پیشدستانه بیعت میخواهد ولی اکنون که یاران و شرایط را توان رساندن به «هدف» نیست باید برای سازندگی بیشتر و در میان ضرورتها و راههای موجود «انتخاب» کند:
🔸 در مدینه و تحمیل بیعت انتخاب او چیست؟
۱و ۲- «بی تفاوتی و روزمرگی» و «سازشگری» که با ایمان و توحید و امامت نمیسازد
۳- «بیعت» که بی نتیجه خواهد بود و در پس آن کینهتوزی بنیامیه خوابیده هست
۴- «مبارزه و قیام» همانطور که گفته شد روحهای بزرگ و گامهای محکم میخواهد
۵- فقط میماند «کنارهگیری برای سازندگی»
🔸 چرا برای سازندگی مکه را انتخاب میکند؟
- مکه مادر شهرهاست و از آنجا میتواند آگاهیهای وسیع را به تمام شهرها انتقال دهد
🔸 در توطئه قتل امام در حرم امن الهی انتخاب چیست؟
- شهادت در حرم، خفهکشی و بیتقصیر جلوه دادن بنی امیه را در پی دارد و فایده شهادت در نینوا، رویارویی کوفه و آگاهی شام بر آن مترتب نیست.
پس در نیمه حج و با همراهی عیال که نشانه عدم آشوب هست، مکه را ترک میگوید.
🔸 برای سازندگی بیشتر کجا را انتخاب کند؟
شهر علی(ع) که سرشار از روح حماسه است. شهر حسین (ع) که دعوتهای فراوانی از او شده و شهری که بنیامیه را میترساند.
🔸 در مانعتراشی حر مبارزه را انتخاب کند یا مصالحه؟
- هنوز با کوفه احتجاج نشده و این مرگ باری ندارد و هنوز حسین یارانی را میطلبد.
پس «عدم حرکت به سمت کوفه تا رسیدن خبر از کوفه» را مصالحه میکنند
🔸 خبر حاکم کوفه به نینوا میرسد، همان احتمالات مدینه دوباره مطرح میشود، حسین(ع) کدام را انتخاب کند؟
بیعت و سازشگری که با شأن امام نمیسازد و علاوه بر آن بینتیجه هست
فقط میماند:
۱- کنارهگیری همراه با سازندگی و تهیه یاورها؛ که او بعد شهادت همه یاران هم بدنبال سازندگی هست حتی زمانی که شوق پرواز دارد.
۲- مبارزه و شهادت همراه با بیداریها؛
مرگی را انتخاب میکند: سازنده، بارور، حرکتآفرین و مولدآگاهی.
کاروان اسارت هم امتداد بیدارگری کاروان شهادت است.
@taamolha
🎓 پنج اندیشمند و پنج اندیشه عاشورایی 2⃣
🔆 حیات اسلام و جامعه اسلامی با إحیاء امر به معروف در نهضت حسینی (مقدمه)
📖 حماسه حسینی جلد ۱، مرتضی مطهری
🔸 برخلاف کتاب علی صفائی، سخنرانیهای مطهری با توضیح بیشتری بیان شده و خواننده با کتاب قطوری مواجه میشود که ایشان به فراخور مباحث مختلف عاشورایی مثل تبلیغ، امر به معروف، حماسه و... درباره این مفاهیم و لوازم آن هم سخن گفته است.
از بیان بخشیهایی از این مفاهیم که به نهضت عاشورا بیارتباط یا کم ارتباط است، صرف نظر میشود.
🔸 بنا به ضرورت کوتاه بودن متن، در استخدام واژهها صرفهجویی شده فلذا خواندن آرام و با تامل این متن پیشنهاد میشود.
🔸 این کتاب به دو مسئله مهم دیگر نظر داشته ولی در این تقریر از بیان آن صرف شده:
۱- چرا حضرت بعد از امر به معروف به «سیره جد و پدر» استناد میکنند و سیره دقیقا به چه معناست؟
۲- نقش زنان در نهضت عاشورا و تاریخ؟
🔸 کتبی برای مطالعه خلاصه اندیشه عاشورایی استاد مطهری: ۱- انتشارات بینش مطهر ۲- انتشارات دانشگاه امام صادق
🔸 امیدوارم با مراجعه با اصل کتاب و بعد از درک تأملات و تألمات مطهری، در پایان هر سخنرانی از روضهخوانی یک متفکر اشکریزان باشید.
https://eitaa.com/taamolha
تأملات و تألمات 🇵🇸
🎓 پنج اندیشمند و پنج اندیشه عاشورایی 2⃣ 🔆 حیات اسلام و جامعه اسلامی با إحیاء امر به معروف در نهضت
🔆 حیات اسلام و جامعه اسلامی با إحیاء امر به معروف در نهضت حسینی (۱)
📖 حماسه حسینی جلد ۱، مرتضی مطهری
🔴 نهضت عاشورا و امام حسین دو چهره کمنظیر و یا بینظیر دارد:
۱- چهره سیاه، جنایتگونه که موجد حس تراژدیک، مصیبت، رثاء و نفله شدن در مخاطب است و نماد هنری آن شعر محتشم میباشد.
۲- چهره نورانی و حماسه فراگیر و انسانی که از جهت هدف و انگیزه، خالص و از جهت بینش، قوی و منطقی و از جهت محیطی در تاریکی و سکوت مطلق فریاد برمیآورد و نماد هنری دعبل است.
از جنایاتهای دوستداران امام حسین این است به چهره اول عاشورا بسنده کرده و در رثای یک انسان نفله و بیچاره و نه یک قهرمان، میگریند.
شخصیت حسین (ع) و امام بودن او، نمود کلامی و رفتاری او در تمام زندگی مثبت چهره حماسی اوست که تمام تحلیلها، احساسات، اشکها و مناسک باید بر اساس این چهره، بازخوانی شود تا بتواند احیا کننده فرد و جامعه باشد.
🔴🔴 عاشورا در عین داشتن منابع تاریخی محکم و مستند، تحریفات لفظی فراوانی در آن صورت گرفته که مبارزه با این تحریفات وظیفه عوام و خواص میباشد.
ولی تحریف معنوی خطرناکتر است و باعث میشود که نهضت حسینی از اثر گذاری و احیاگری تهی شده و حتی گاهی اثرگذاری آن منفی شود.
۱- شهادت حسین (ع) بیمه گناهان ما
۲- قیام حسین (ع) دستوری خصوصی به او و عدم قابلیت پیروی از مکتب حسین (ع)
دو نمونه از تحریفات معنوی در تحلیل هدف عاشورا هشت.
https://eitaa.com/taamolha
تأملات و تألمات 🇵🇸
🔆 حیات اسلام و جامعه اسلامی با إحیاء امر به معروف در نهضت حسینی (۱) 📖 حماسه حسینی جلد ۱، مرتضی مطهری
🔆 حیات اسلام و جامعه اسلامی با إحیاء امر به معروف در نهضت حسینی (۲)
📖 حماسه حسینی جلد ۱، مرتضی مطهری
🔴🔴🔴 و اما ماهیت و هدف نهضت حسینی:
♦️مقدمه: نهضت حسینی یک قیام:
۱- آگاهانه و نه انفجاری از طرف حسین (ع) و همه یاران
۲- چند ماهیتی، چند مقصدی و چند معنایی
♦️ارزیابی عوامل نهضت به ترتیب اولویت و ارزشگذاری:
1⃣ عامل بسیار با ارزش: امر به معروف ... ⬅️
ماهیت: آغازگری و تهاجم ⬅️
وظیفه امام: انقلاب و قیام علیه منکرات در جهان اسلام ⬅️ با منطق شهادت خود و دعوت دیگران به شهادت.
🔸دلیل:
۱- خطبه منی
۲- در نامه به معاویه هم بدنبال فرصتی برای قیام بود « به خدا قسم از اینکه با تو نبرد نمیکنم میترسم در بارگاه الهی مقصر باشم»
۳- پیام صریح امام به محمد ابن حنفیه
۴- بارها و در بین راه حتی زمانی که خبرهای یاس آوری به گوش میرسد، شعلههای قیام برافروختهتر و به این اصل تمسک میشود.
۵- خطابه مواجه با حر «من رأی سلطانا جائرا ...»
🔸 دلیل ارجحیت آن بر دو عامل بعدی این است که:
- اگر دعوت کوفه و تقاضای بیعت یزید هم نبود، این نهضت به اقتضای اصل مسئولیتآور، حیاتبخش و عزتآفرین امر به معروف، تداوم مییافت. بطوری که حسین (ع) ارزش اثباتی (در نگاه جهان اسلام) امر به معروف را بالا برد.
- نص پیام حضرت به محمد ابن حنفیه و در ابتدای حرکت از مدینه از «اصلاح امت جد، امر به معروف، و سیره جد و پدر» سخن میگوید و از عاملیت بیعت یزید حرفی به میان نمیآید و همچنین در آن موقع دعوتی از طرف کوفه صورت نگرفته است.
- در زیارت وارث هم به این اصل اعتراف میکنیم
2⃣ عامل: تقاضای بیعت یزید از امام همزمان با ارسال خبر مرگ معاویه به والی مدینه ⬅️
ماهیت: عکسالعملی منفی ( نه گفتن) = تدافعی و تقوایی ⬅️
وظیفه امام: بیعت نکردن بدلیل امضاء شخصیت خاص یزید و سنت خلافت موروثی. و تا لحظه شهادت بر این وظیفه پافشاری میکند.
3⃣ عامل: دعوت کوفه (موقتا و از دریافت نامهها تا خبر قتل مسلم) ⬅️
ماهیت: عکس العملی مثبت (آری گفتن) = تعاون ⬅️
وظیفه امام: پاسخ مثبت به دلیل اتمام حجت با کوفه و تاریخ.
4⃣ تبلیغ اسلام: (مطهری در فصولی جداگانه این عامل را با سه عامل دیگر مقایسه و ارزشگذاری نکرده و فقط به بیان آن اکتفا کرده است، ولی به نظر میتوان آن را بعد از امر به معروف قرار داد)
حسین (ع) و اصحاب و بویژه زینب (س) و سجاد (ع) حقانیت و پیام جامعیت اسلام را به گوش جامعه و تاریخ رساندند و در فعل و قول خود منادی توحید و عرفان و اخلاق و انسانیت و... شدند. و این پیام رسانی را با شخصیت ویژه خود و با فصاحت بلاغت فریاد زدند.
https://eitaa.com/taamolha