eitaa logo
تأملات و تألمات 🇵🇸
84 دنبال‌کننده
106 عکس
5 ویدیو
1 فایل
تأملات و تألمات فرهنگی و اجتماعی، همراه با طرح سوالاتی به صورت ضمنی یا صریح. جواب‌ها و نظرات شما بهترین هدیه برای من خواهد بود @mohtif
مشاهده در ایتا
دانلود
🌱 شکوفه‌زدن ریحانه‌های مغرب زمین (۱) تاملی کوتاه بر کتاب «طعم غربی ایمان؛ تجربه زیسته زنان نومسلمان در غرب» 🔸 این کتاب را از دو جهت انتخاب کردم: ۱- بعد جنبش مهسا جامعه ایرانی با این موضوع بیشتر درگیر است ۲- دوست بیرجندی‌مان مجتبی ساقینی این کتاب را ترجمه کرده که از این جهت فرصت گفتگو درباره کتاب بیشتر فراهم است. 🔸 این کتاب یک تجربه‌نگاری فرهنگی است که با ژرف‌نگری می‌توان نکات فکری و نظری متعددی را از آن اصطیاد کرد. 1⃣ مهاجرت ایمانی این بانوان فعلا آن‌ها را به اسلام سنی رسانده و شوق این ریحانه‌ها به حضرت رسول و دیگر مفاهیم اسلام سنی توانسته زندگی آن‌ها را تغییر دهد. برای برخی نگاه‌های فرقه‌ای که به هیچ‌انگاری تسنن مشغول هستند، این فرصت برادری اسلامی قابل درک نیست و نمی‌توانند از این فرصت بهره ببرند. 2⃣ معمولا این نومسلمانان مسیر هجرت ایمانی‌شان از مسئله‌ای شروع می‌شود که فکرش را هم نمی‌کنند؛ فردی از پوشش یک بانوی زیبای مسلمان متعجب می‌شود و سوال می‌کند، جواب کوتاه بانوی مسلمان مثل یک انفجار درونش را بهم می‌ریزد، فردی دیگر به خاطر ادب مسلمانان فرزندش را به مدرسه اسلامی می‌فرستد و از همینجا به دام می‌افتد و... 3⃣ با تعریف فرهنگ غربی، زندگی و شخصیت متعادلی داشته‌اند. برخی مشغول برهنگی، گلوپ‌های شبانه، الکل و... بوده‌اند ولی بعد مدتی این مدل از آزادی را بالا می‌آورند. 4⃣ بعد از تجربه زیست غربی‌ و چشیدن مصائب آن، احکام حرمت الکل، حرمت اختلاط و... برایشان معقول است و در جانشان می‌نشیند. 5⃣ یکی از دلایل این هجرت موفق این است که بین اسلام و فرهنگ جوامع اسلامی تفکیک قائل می‌شوند. و از نگاه شان جهل به اسلام و عمل نکردن به آن عامل ظلم به زن است و نه خود اسلام. 6⃣ در اوج شادی‌های مرسوم نمی‌توانند خودشان را از بند سوال‌های عمیق و همیشگی پیش‌روی بشر رها کنند. برای پاسخ به این سوالات محققانه تن به هجرت می‌دهند. ادامه دارد... https://eitaa.com/taamolha
🌱 شکوفه زدن ریحانه‌های مغرب زمین (۲) 7⃣ اسلام را «به مثابه سبک زندگی و نه فقط دین» یافته‌اند که البته به نظر می‌رسد منظور از لفظ دین در اینجا مناسک و معنویت صرف باشد. از این رو متمایل‌اند عبودیت را در زندگی‌شان جریان دهند. 8⃣ پوشش‌ اسلامی و اخلاق جنسی اسلام هر چند برایشان سختی‌هایی دارد و جامعه غربی از سر جهل و ترس با آن مقابله می‌‌کند ولی برای ریحانه‌ها سرشار از معنا، عقلانیت و زیبایی است: - جزیی از فرامین الهی و نه محصول جوامع اسلامی و پیشا اسلامی - بندگی و خضوع الهی - پایان نقش تحریک و جلب توجه مردان - نماد افتخارآمیز زن مسلمان - آزاد شدن از هوس‌های خود و دیگران و عرصه دادن به رشد استعدادهای دیگر و توجه به زیبایی‌های درون - رهایی از توهم «تسلط بر مردان با جلوه‌گری‌های زنانه در عرصه عمومی» - مرز و حصنی برای زنان - رهایی از فشار‌های جسمی و روانی مسابقه بی‌پایان زیبایی 9⃣ «امر جنسی» برایشان «عبادتی خصوصی»! است. و همزمان با جلال و شکوه زنانه‌شان در جلوت، جمال و جلف‌بودن‌شان در خلوت حفظ می‌شود. 0⃣1⃣ هویت و نقش‌های جنسی را مشوش و آزار دهنده می‌بینند. همانطور که مستند ۲۰۲۲ «زن چیست؟» به خوبی این امر را نشان می‌دهد. 1⃣1⃣ در باب تفاوت‌های طبیعی زن و مرد، تفاوت نقش‌های اجتماعی و تفاوت حقوق زن و مرد را می‌فهمند. حق اقتصادی زن و عدم تکلیف اقتصادی او برایشان جذاب است. 2⃣1⃣ عشق زمینی‌شان را در پرتو عشق آسمانی ریشه‌دار‌تر و با دوام‌تر می‌یابند. 3⃣1⃣ علی رغم برساخت رسانه‌ای، مرد مسلمان لطافت دارد ادامه دارد... https://eitaa.com/taamolha
🌱 شکوفه زدن ریحانه‌های مغرب زمین (۳) 4⃣1⃣ در پرتو توحید خود را از امیال کورکورانه جامعه رها می‌بینند. آرامش توحید در حل نزاع‌های خانوادگی آنها هم نقش بی‌بدیلی دارد. و باعث می‌شد در دنیای پر از غرور و نخوت در برابر حقیقت مطلق خضوع کنند. 5⃣1⃣ عقل جمعی که توسط یک نهاد خانواده مستحکم شکل می‌گیرد در مسیر انتخاب‌های ازدواج کمک کننده است. و مانع از ظاهرسازی‌های ارتباطات آزاد پیش از ازدواج می‌شود 6⃣1⃣ خودشان را از «فقر مدرن» و مصرف‌زدگی و همچنین آزاد‌ی‌هایی سخیف رها می‌بینند. 🗂مصائب مصرف‌زدگی که مارکوزه در «انسان تک‌ساحتی» به آن می‌پردازد. 🗂مفهوم «فقر مدرن» را می‌توان در آثار شهریار زرشناس دنبال کرد. 7⃣1⃣ یکی مسائل مهم جامعه شناختی و تمدنی که در کتاب با آن پرداخته شده خواهرانه‌هایی است که بعد از مسلمانی برایشان تولید می‌شود. دوست‌داشتن‌های خالصانه‌ای که در پرتو عشق الهی شکل گرفته و زنان مسلمان با هر وضعیت طبقاتی، قومیتی، ملی، ظاهری و... خواهر یکدیگر می‌شوند. احکام شریعت هم از خواهرانه‌های آن‌ها محافظت می‌کند و دیگر لازم نیست در محیط مختلط و برای تسخیر قلب مردان به صورت و قلب یکدیگر چنگ بزنند. 🗂 این تنازع و «داروینیزم اجتماعی» را می‌توان در مولفه‌های لیبرالیسم جست‌وجو کرد. 🗂و این از هم گسیختگی اجتماعی پیشامسلمانی را می‌توان در ویژگی‌های جامعه مدرن پی گرفت، نظریات مختلف توسعه این جامعه مدرن را غیرعاطفی، منفعت‌طلب، رقابت‌جو و.. می‌دانند. 8⃣1⃣در بخشی از کتاب به نکته مهم معرفت‌شناختی و روش‌شناسی اشاره می‌کند و از نارسایی کلمات انگلیسی برای توضیح مفاهیم اسلامی شکایت می‌کند و معتقد است که با پیشفرض‌های غربی نمی‌توان به فهم چرایی فرهنگ اسلام رسید. 🗂این مسئله تداعی کننده دغدغه نظریه‌پردازان نظریه‌های «گفتمان» می‌باشد. https://eitaa.com/taamolha
🎓 پنج اندیشمند و پنج اندیشه عاشورایی 1⃣ 📍اهداف و انتخاب‌های حرکت عاشورا و حرکت‌آفرینی آن (۱) 📖 عاشورا، علی صفایی 🔸 اولا زبان عین صاد زبان خاصی هست و دوما ایشان «کم‌گوی و گزیده‌گوی» هستند. بنابراین برای هضم مراد ایشان باید کتاب را حداقل دو دفعه خواند. 🔸 بخاطر این زبان و فشرده‌گویی، از بیان خلاصه و گزیده تحلیل ایشان بیمناک هستم ولی امیدوارم که این خلاصه و گزیده، انگیزه‌ای برای مطالعه این کتاب باشد: ❇️ زندگی سرتاسر پیکار است و برای سنجش هر مبارزه‌ای باید در آن مبارزه پنج مولفه را به نقد و بررسی نشست. بررسی پنج مولفه در عالی‌ترین نوع مبارزه، یعنی و : 1⃣ ۱-گستردگی ۲- عمق ۳-پویایی و لحاظ قواعد فریادگری و پنهان‌کاری بهترین مبارزه را رقم می‌زند. 2⃣ ۱- بینش «درحرکت‌بودن» ۲- ایمان و عشق به الله و عیال الله ۳- توحید و لازمه آن یعنی سازش‌ناپذیری با هر بت محدودکننده و ضد‌حرکت ۴- مرگ رشدآفرین که خریدار آن الله است. های ما را از ۱- ضرورت‌های آزادی‌خواهانه، اقتصادی و.. ۲- آوازه گری‌ها ۳- خودخواهی‌های فردی و جمعی ۴- قدرت‌طلبی‌ها عبور داده و به اوج می‌رساند. 3⃣ جهاد، آزادی دادن به رشد استعداد‌های انسانی هست، بعد این آزادی، انسان رو به رشد از آزادی هم آزاد خواهد شد و روح او پس از آزادی از انجماد یخ‌زدن، تبخیر می‌شود ولی باید این بخار برای حرکت آفرینی با سرپوش مهار شده و «شکل» بگیرد که ایده‌آل‌ترین شکل رشد انسان «دین و عبودیت» است. برای ایجاد آزادی، زمینه انتخاب و شکل‌یافتگی انسان، باید با قدرت‌های طاغوتی درگیر شد تا تعادل قدرت و یا لااقل تزلزلی در قدرتشان ایجاد شود. این انسان‌های شکل گرفته با کوران حوادث آبدیده و امتحان خواهند شد. 4⃣ هر مبارزه و درگیری به نیرو، نفرات و رهبری دارد و هرچقدر اهداف وسیع‌تر و عمیق‌تر باشد رهبر باید در تهیه نیرو و نفرات رنج و صدمه بیشتری ببیند و انگیزه‌های بزرگی برای افراد ایجاد کند و بجز زمانه قدرت نمی‌تواند به ائتلاف‌ها و زد‌و‌بندها اتکا کند. تلاش ۱۳ ساله و ۲۵ ساله رسول و امام علی گویای این مطلب است. این رهبران بزرگ، هدفشان نه خوب شدن مردم بلکه ایجاد زمینه برای انتخاب انسان است. 5⃣ های بزرگ و متعددی برای مبارزه وجود دارد و رهبر باید با تفهیم و انتخاب و نه تلقین و انضباط و سخت‌گیری روح‌ مبارزان را در برابر مشکلات بزرگ کند و نه اینکه مشکلات را تضعیف و کوچک شمارد. انسان برای جان دادن و عبور از خود-عاشقی، باید عشق بزرگتری را تماما در وجودش احساس کند که در اینصورت تنها ترس او گسستن از این عشق بزرگ خواهد بود. ادامه دارد....
... 📍اهداف و انتخاب‌های حرکت عاشورا و حرکت‌آفرینی آن (۲) ❇️ پیکار حسین (ع) 🔸مقدمات: - حسین(ع) برای آزادی انسان و حکومت حق پیکارش را شروع می‌کند. - درگیری او و یزید به عنوان دو بینش و شناخت، اجتناب ناپذیر است. - تحلیل‌ عاشورا به دلیل عظمت و ابعاد متعدد آن، سخت و متکثر می‌شود. ♦️تحلیل‌های رایج و نقد آن: 1⃣ اگر هدف قیام را « شفاعت و شهادت» بدانیم؛ ا) به قتل امام رضایت داده‌ایم و از شهادت او خشنود شده‌ایم، در حالی که بدلیل نفوذ و شخصیت اجتماعی متفاوت معصوم، جای خالی حسین(ع) را معصوم دیگری پر نمی‌کند. ب) بین «هدف» و «انتخاب و نتیجه کار» خلط کرده‌ایم، شهادت انتخاب حسین (ع) است، نه هدف. و شفاعت نتیجه هست، نه مقصد. 2⃣ هرچند حرکت حسین(ع) همراه با «امر به معروف.. و مبارزه با ستم» است. ولی متوقف در آن نیست و برنامه بزرگ‌تری را در پیش دارد. چون بالفرض اگر یزید پذیرای حرف امام بود و یا امام با او بیعت می‌کرد و یا به موازات او حکومتی را تشکیل می‌داد باز هم قدرت و زلالی امامت نمی‌توانست دائما حکومت استعداد‌کش بنی‌امیه را تحمل نماید. 3⃣ اگر هدف قیام را «تشکیل حکومت» باشد، با مسئله «علم امام به شکست» ناسازگار است. ♦️حرکت حسین (ع) با ابعاد به ظاهر متضادی همراه هست که تحلیل آن و توجیهات سه‌گانه را دشوار می‌کند: ۱- خطبه‌های انقلابی و نامه‌های دعوت امام به شهر‌ها ۲- کناره‌گیری از درگیری با والی مدینه و مکه و کناره‌گیری از شروع جنگ. ۳- طرز بیرون آمدن با آن همه غوغا و جنجال (نشانه از عدم تسلیم و عدم مبارزه!) ۴- گرفتن اموال و هدایای یزید در میان راه. (مصادره اموال) ۵- طرح کناره‌گیری و استسلام، آن هم حتی پس از مرگ دوستان (لو ترک القطا لنام) ۶- تفاوت رفتار امام با معاویه و یزید
...📍اهداف و انتخاب‌های حرکت عاشورا و حرکت‌آفرینی آن (۳) ⬅️ هدف و انتخاب‌های امام!؟ ♦️حسین(ع) در زمان معاویه و یزید به اقتضای ایمان، توحید و امامت برای «هدف حکومت» زمینه‌سازی می‌کند و برای این هدف بزرگ باید نیازهای بزرگی را تامین کرد، پس او روح‌ها رت تربیت می‌کند، گامهای محکم پرورش می‌دهد. به شهر‌ها نامه می‌نویسد... ♦️ تا اینکه یزید پیش‌دستانه بیعت می‌خواهد ولی اکنون که یاران و شرایط را توان رساندن به «هدف» نیست باید برای سازندگی بیشتر و در میان ضرورت‌ها و راه‌های موجود «انتخاب» کند: 🔸 در مدینه و تحمیل بیعت انتخاب او چیست؟ ۱و ۲- «بی تفاوتی و روزمرگی» و «سازشگری» که با ایمان و توحید و امامت نمی‌سازد ۳- «بیعت» که بی نتیجه خواهد بود و در پس آن کینه‌توزی بنی‌امیه خوابیده هست ۴- «مبارزه و قیام» همانطور که گفته شد روح‌های بزرگ و گام‌های محکم می‌خواهد ۵- فقط می‌ماند «کناره‌گیری برای سازندگی» 🔸 چرا برای سازندگی مکه را انتخاب می‌کند؟ - مکه مادر شهرهاست و از آنجا می‌تواند آگاهی‌های وسیع را به تمام شهر‌ها انتقال دهد 🔸 در توطئه قتل امام در حرم امن الهی انتخاب چیست؟ - شهادت در حرم، خفه‌کشی و بی‌تقصیر جلوه دادن بنی امیه را در پی دارد و فایده شهادت در نینوا، رویارویی کوفه و آگاهی شام بر آن مترتب نیست. پس در نیمه حج و با همراهی عیال که نشانه عدم آشوب هست، مکه را ترک می‌گوید. 🔸 برای سازندگی بیشتر کجا را انتخاب کند؟ شهر علی(ع) که سرشار از روح حماسه است. شهر حسین (ع) که دعوت‌های فراوانی از او شده و شهری که بنی‌امیه را می‌ترساند. 🔸 در مانع‌تراشی حر مبارزه را انتخاب کند یا مصالحه؟ - هنوز با کوفه احتجاج نشده و این مرگ باری ندارد و هنوز حسین یارانی را می‌طلبد. پس «عدم حرکت به سمت کوفه تا رسیدن خبر از کوفه» را مصالحه می‌کنند 🔸 خبر حاکم کوفه به نینوا می‌رسد، همان احتمالات مدینه دوباره مطرح می‌شود، حسین(ع) کدام را انتخاب کند؟ بیعت و سازشگری که با شأن امام نمی‌سازد و علاوه بر آن بی‌نتیجه هست فقط می‌ماند: ۱- کناره‌گیری همراه با سازندگی و تهیه یاور‌ها؛ که او بعد شهادت همه یاران هم بدنبال سازندگی هست حتی زمانی که شوق پرواز دارد. ۲- مبارزه و شهادت همراه با بیداری‌ها؛ مرگی را انتخاب می‌کند: سازنده، بارور، حرکت‌آفرین و مولد‌آگاهی. کاروان اسارت هم امتداد بیدار‌گری کاروان شهادت است. @taamolha
🎓 پنج اندیشمند و پنج اندیشه عاشورایی 2⃣ 🔆 حیات اسلام و جامعه اسلامی با إحیاء امر به معروف در نهضت حسینی (مقدمه) 📖 حماسه حسینی جلد ۱، مرتضی مطهری 🔸 برخلاف کتاب علی صفائی، سخنرانی‌های مطهری با توضیح بیشتری بیان شده و خواننده با کتاب قطوری مواجه می‌شود که ایشان به فراخور مباحث مختلف عاشورایی مثل تبلیغ، امر به معروف، حماسه و... درباره این مفاهیم و لوازم آن هم سخن گفته است. از بیان بخشی‌هایی از این مفاهیم که به نهضت عاشورا بی‌ارتباط یا کم ارتباط است، صرف نظر می‌شود. 🔸 بنا به ضرورت کوتاه بودن متن، در استخدام واژه‌ها صرفه‌جویی شده فلذا خواندن آرام و با تامل این متن پیشنهاد می‌شود. 🔸 این کتاب به دو مسئله مهم دیگر نظر داشته ولی در این تقریر از بیان آن صرف شده: ۱- چرا حضرت بعد از امر به معروف به «سیره جد و پدر» استناد می‌کنند و سیره دقیقا به چه معناست؟ ۲- نقش زنان در نهضت عاشورا و تاریخ؟ 🔸 کتبی برای مطالعه خلاصه اندیشه عاشورایی استاد مطهری: ۱- انتشارات بینش مطهر ۲- انتشارات دانشگاه امام صادق 🔸 امیدوارم با مراجعه با اصل کتاب و بعد از درک تأملات و تألمات مطهری، در پایان هر سخنرانی از روضه‌خوانی یک متفکر اشک‌ریزان باشید. https://eitaa.com/taamolha
تأملات و تألمات 🇵🇸
🎓 پنج اندیشمند و پنج اندیشه عاشورایی 2⃣ 🔆 حیات اسلام و جامعه اسلامی با إحیاء امر به معروف در نهضت
🔆 حیات اسلام و جامعه اسلامی با إحیاء امر به معروف در نهضت حسینی (۱) 📖 حماسه حسینی جلد ۱، مرتضی مطهری 🔴 نهضت عاشورا و امام حسین دو چهره کم‌نظیر و یا بی‌نظیر دارد: ۱- چهره سیاه، جنایت‌گونه که موجد حس تراژدیک، مصیبت، رثاء و نفله شدن در مخاطب است و نماد هنری آن شعر محتشم می‌باشد. ۲- چهره نورانی و حماسه‌ فراگیر و انسانی که از جهت هدف و انگیزه، خالص و از جهت بینش، قوی و منطقی و از جهت محیطی در تاریکی و سکوت مطلق فریاد بر‌می‌آورد و نماد هنری دعبل است. از جنایات‌های دوستداران امام حسین این است به چهره اول عاشورا بسنده کرده و در رثای یک انسان نفله و بیچاره و نه یک قهرمان، می‌گریند. شخصیت حسین (ع) و امام بودن او، نمود کلامی و رفتاری او در تمام زندگی مثبت چهره حماسی اوست که تمام تحلیل‌ها، احساسات، اشک‌ها و مناسک باید بر اساس این چهره، بازخوانی شود تا بتواند احیا کننده فرد و جامعه باشد. 🔴🔴 عاشورا در عین داشتن منابع تاریخی محکم و مستند، تحریفات لفظی فراوانی در آن صورت گرفته که مبارزه با این تحریفات وظیفه عوام و خواص می‌باشد. ولی تحریف معنوی خطرناک‌تر است و باعث می‌شود که نهضت حسینی از اثر گذاری و احیاگری تهی شده و حتی گاهی اثرگذاری آن منفی شود. ۱- شهادت حسین (ع) بیمه گناهان ما ۲- قیام حسین (ع) دستوری خصوصی به او و عدم قابلیت پیروی از مکتب حسین (ع) دو نمونه از تحریفات معنوی در تحلیل هدف عاشورا هشت. https://eitaa.com/taamolha
تأملات و تألمات 🇵🇸
🔆 حیات اسلام و جامعه اسلامی با إحیاء امر به معروف در نهضت حسینی (۱) 📖 حماسه حسینی جلد ۱، مرتضی مطهری
🔆 حیات اسلام و جامعه اسلامی با إحیاء امر به معروف در نهضت حسینی (۲) 📖 حماسه حسینی جلد ۱، مرتضی مطهری 🔴🔴🔴 و اما ماهیت و هدف نهضت حسینی: ♦️مقدمه: نهضت حسینی یک قیام: ۱- آگاهانه و نه انفجاری از طرف حسین (ع) و همه یاران ۲- چند ماهیتی، چند مقصدی و چند معنایی ♦️ارزیابی عوامل نهضت به ترتیب اولویت و ارزش‌گذاری: 1⃣ عامل بسیار با ارزش: امر به معروف ... ⬅️ ماهیت: آغازگری و تهاجم ⬅️ وظیفه امام: انقلاب و قیام علیه منکرات در جهان اسلام ⬅️ با منطق شهادت خود و دعوت دیگران به شهادت. 🔸دلیل: ۱- خطبه منی ۲- در نامه به معاویه هم بدنبال فرصتی برای قیام بود « به خدا قسم از اینکه با تو نبرد نمی‌کنم می‌ترسم در بارگاه الهی مقصر باشم» ۳- پیام صریح امام به محمد ابن حنفیه ۴- بارها و در بین راه حتی زمانی که خبرهای یاس آوری به گوش می‌رسد، شعله‌های قیام برافروخته‌تر و به این اصل تمسک می‌شود. ۵- خطابه مواجه با حر «من رأی سلطانا جائرا ...» 🔸 دلیل ارجحیت آن بر دو عامل بعدی این است که: - اگر دعوت کوفه و تقاضای بیعت یزید هم‌ نبود، این نهضت به اقتضای اصل مسئولیت‌آور، حیات‌بخش و عزت‌آفرین امر به معروف، تداوم می‌یافت. بطوری که حسین (ع) ارزش اثباتی (در نگاه جهان اسلام) امر به معروف را بالا برد. - نص پیام حضرت به محمد ابن حنفیه و در ابتدای حرکت از مدینه از «اصلاح امت جد، امر به معروف، و سیره جد و پدر» سخن می‌گوید و از عاملیت بیعت یزید حرفی به میان نمی‌آید و همچنین در آن موقع دعوتی از طرف کوفه صورت نگرفته است. - در زیارت وارث هم به این اصل اعتراف می‌کنیم 2⃣ عامل: تقاضای بیعت یزید از امام همزمان با ارسال خبر مرگ معاویه به والی مدینه ⬅️ ماهیت: عکس‌العملی منفی ( نه گفتن) = تدافعی و تقوایی ⬅️ وظیفه امام: بیعت نکردن بدلیل امضاء شخصیت خاص یزید و سنت خلافت موروثی. و تا لحظه شهادت بر این وظیفه پافشاری می‌کند. 3⃣ عامل: دعوت کوفه (موقتا و از دریافت نامه‌ها تا خبر قتل مسلم) ⬅️ ماهیت: عکس العملی مثبت (آری گفتن) = تعاون ⬅️ وظیفه امام: پاسخ مثبت به دلیل اتمام حجت با کوفه و تاریخ. 4⃣ تبلیغ اسلام: (مطهری در فصولی جداگانه این عامل را با سه عامل دیگر مقایسه و ارزش‌گذاری نکرده و فقط به بیان آن اکتفا کرده است، ولی به نظر می‌توان آن را بعد از امر به معروف قرار داد) حسین (ع) و اصحاب و بویژه زینب (س) و سجاد (ع) حقانیت و پیام جامعیت اسلام را به گوش جامعه و تاریخ رساندند و در فعل و قول خود منادی توحید و عرفان و اخلاق و انسانیت و... شدند. و این پیام رسانی را با شخصیت ویژه خود و با فصاحت بلاغت فریاد زدند. https://eitaa.com/taamolha
🤝 ضرورت و فضیلت مدیران 🔸 امروز هر چند بمناسبت هفته دولت، موقتا و مقداری «قطب فرهنگی» بودن را احساس کردیم. 🔸در نماز جمعه امروز حدود ۲۰ مسئول و سازمان بصورت حضوری پاسخگوی مردم بودند. مدتی بدنبال طرح مسئله و یا بیان مطالباتی از مدیران میانی یا کارمندی بودم ولی فرصت این مهم فراهم نمی‌شد امروز بنا به فرصت ایجاد شده و بخاطر مدیران در عرض نیم ساعت و براحتی پنج مسئله و یا مطالبه اقتصادی و فرهنگی را با برخی از مدیران در میان گذاشتم. 🔸 انس و ارتباط رسمی و مدیران با و نمازجمعه یک بازی برد-برد برای مردم-حکومت-مسجد خواهد بود و رونق و احیای بیشتر مسجد و نهاد دین را درپی خواهد داشت. @taamolha
🌱 جوانه‌های تقریب!؟ 🔸 گروه «ملت ابراهیم» با هنر تمرکز بر مشترکات، اردو‌های جذاب و پرمحتوایی را برای دانش‌آموزان اهل سنت برگزار می‌کند. 🔸نوع برنامه‌ها و موضوعات این اردو نشان می‌دهد هنوز هم ذهن‌های پویا و قلب‌های لطیفی در قم وجود دارند که می‌توانند با تکیه بر ، و نه صرفا هویت شیعی، و حتی با دیگران فکر‌ کنند، محبت بورزند و زندگی‌ کنند. 🔸آن هم در فضای عمومی حوزه و قم که معمولا نسبت‌شان با تقریب «بشرط لا» و یا «لا بشرط» بودن است و در «بشرط شی» بودن‌شان هم نمایش‌نامه‌ تقریب را بازی می‌کنند 🔸 برخی از فعالیت‌های ابتکاری اردوی یاوران امین توسط گروه ملت ابراهیم: 📍https://eitaa.com/mellateibrahim/222 📍https://eitaa.com/mellateibrahim/224 @taamolha
راه کربلا از قدس می‌گذرد!؟؟ 🔸 سفر معنوی-معرفتی اربعین مثل همیشه پر از نکات ناب دینی و جامعه شناختی هست، که متاسفانه زبان ما و رسانه در بیان آن نارسا است 🔸در این سفر به همراه دو تن از دوستان نوجوان پرچم فلسطین را به رقص باد سپردیم و همزمان جرعه جرعه از «حقیقت سمیر» نوشیدیم، (کتاب خاطرات سمیر قنطار) تا همزمان بازخوردهای مثبت اعراب را شاهد باشیم و اندکی هم مبلغ خاطرات عجیب یک انسان آزاده باشیم. تا زیارت‌مان یک عاشقانه یواشکی و تلذذ معنوی صرف بین ما و امامان نباشد، که امام اگر نتواند انگیزه و محتوای کلی مبارزه را نشان‌مان دهد دیگر امام نیست!!؟ 🔸 حالا که هویت انسانی و آزادگی انسان‌ها در اروپا و آمریکای لاتین و... برای آزادی قدس هزینه می‌دهند گاهی مثل راشل کوری جان می‌دهند شیعه حسین (ع) می‌تواند نسبت به درد مشترک انسانی و اسلامی بی‌تفاوت باشد!؟ 🔸همانطور که در اربعین هرسال فریاد استغاثه به امام منتظر بیشتر می‌شود، باید به گام‌های میانی رسیدن به ظهور هم اندیشید که آرمان قدس و مبارزه با صهیون یکی از این گام‌های میانی نزدیک شدن به ظهور است همانطور که «امام به ما آموخت که انتظار در مبارزه است» 🔸 سمیر نوجوان هرچند اسماعیلی است و زندگی و مبارزه او متأثر از مذهب هم هست ولی در زمانه سوسیالیسم و ناسیونالیسم مبارزه او ذیل مکتب دینی تعریف نمی‌شود او به شکنجه‌های غیرقابل‌تصور و اسارت سی‌ساله تن می‌دهد و سرانجام این تداوم در مبارزه، او را شیفته مکتب تشییع و حزب الله لبنان می‌سازد. ما شیعیان اگر عشق و حال زیارت برایمان بت شود و به عبارت دیگر به تفسیری نحیف و حداقلی از زیارت بسنده کنیم ممکن است تدریجا تن به ارتجاع داده و از تشییع‌مان چیزی باقی نماند, همانطور که ع.ص: «کفر متحرک به اسلام می‌رسد و اسلام راکد پدر بزرگ کفر است» 🔸 دشمنان دانای منورالفکر در زمانه رضاخان به سرکوب مجالس روضه خوانی می‌پرداختند بطوری که در کتاب «ننگ‌سالی» و خاطرات مقاومت فرهنگی یکی از محلات اصفهان آمده که بدلیل شدت خفقان روضه و گریه‌شان فقط با نگاه کردن به ظرف آب وسط اتاق بوده!😔 حالا همان دشمنان دانا با آلت دست کردن برخی مقدس‌نماها می‌خواهند از عظمت اجتماعی- سیاسی اربعین و حسین (ع) بکاهند که مبادا از عشق و حال زیارت کم شود!؟ @taamolha
♦️ استقرایی ناقص از علل عدم همراهی برخی از جامعه ایرانی با آرمان 1⃣ ایرانیت با تقریر ناسیونالیسم افراطی: در این نوع نگاه افغانستانی‌ها، پاکستانی‌ها و بویژه عرب‌ها غیر‌قابل تحمل هستند و برخی ایرانی‌ها در بدزبانی و نفرت‌پراکنی بی‌کنترل می‌شوند. 2⃣ تشیع با تقریر تکفیری و فرقه‌ای: در این نوع نگاه سنی‌ستیز احساس تعلق به دیگر مذاهب از بین می‌رود و احکام متعدد تعامل و تعایش با دیگر مذاهب و دفاع از دارالسلام فراموش می‌شود. نظام حساسیت‌ها به گونه‌ای هست که به کمک حصار‌های متعدد امنیت قم در لعن و نفرین پدیده‌های تاریخی ناموجود شیر و در مبارزه با استعمار و طواغیت جهانی موجود موش می‌شوند. 3⃣ سیاست‌گریزی و یا سیاست‌ستیزی: تقریبا هر امری سیاسی را پلید می‌دانند و به همه سیاست‌ها بدبین هستند. اسلام سیاسی و اسلام قدرت در زمانه غیبت را یک انحراف می‌دانند. مبارزه با اسرائیل به عنوان یک خروجی پرقدرت و عزت‌مند از اسلام سیاسی نفی می‌شود مخصوصا اگر برچسب جمهوری اسلامی را داشته باشد. 4⃣ غرب‌زدگی یا غرب‌ستایی خروجی‌های فکری و رسانه‌ای انسان مو‌ بور چشم آبی مثل خودش زیبا و دلربا هست! و دیگر جایی برای تامل جدی در باب آن نیست، به قول لیونی نخست وزیر اسبق اسراییل« آنها به نمایندگی از طرف دنیای آزاد می‌جنگند» 5⃣ تحلیل آنی و لحظه‌ای با کمترین اطلاعات با گسترش بیشتر شبکه‌های اجتماعی و با یک عامل جدیدتری مواجه شده‌ایم و اینکه افراد با دیدن چند کلیپ کوتاه از نحوه اسارت سربازان اسرائیلی با اعتماد به نفس درباره کل تاریخ ۱۰۰ ساله استعمار یک ملت و امت قضاوت می‌کند. برخی از علل گاهی ترکیبی می‌شود مثل ۲ و ۳. @taamolha
تأملات و تألمات 🇵🇸
راه کربلا از قدس می‌گذرد!؟؟ 🔸 سفر معنوی-معرفتی اربعین مثل همیشه پر از نکات ناب دینی و جامعه شناختی
🔸خدمات متقابل کربلا و قدس!؟ 🇵🇸 دوستی می‌گفت که تا مدتی کربلا نمی‌رفتم و استدلال این بود که تا آدم نشوم به کربلا نمی‌روم و دوستی دیگر جوابش داد که تا کربلا نروی آدم نمی‌شوی. با تفاسیر و ظرافت‌هایی هر دو گزاره قابل دفاع است. تا اهل‌قدس نشویم و برای آرمان‌های امت اسلامی مجاهدتی نداشته باشیم با چه رویی به زیارت امام مجاهد برویم که «جاهدت فی الله حق جهاده» و از دیگر سو با زیارت امام مجاهد بر شور و شعور مجاهدت برای قدس و عزت امت اسلام و مبارزه علیه شر مطلق افزوده می‌شود. و اینگونه قدس و کربلا هم افزایی دارند و هم راه کربلا از قدس می‌گذرد و هم راه قدس از کربلا می‌گذرند. یکی از راه حل‌های اصلی این است که قدس عاشورایی برگزار شود و این مجاهدت، اجتماعی و عمومی شود؛ یعنی خودجوش، و ... به عنوان مثال اخیرا خانمی خانه‌دار که یک دورهمی مادرانه دارد با همکاری جمع‌شان سفره‌ای برای پیروزی فلسطین انداخته و از بانوانی از کشور‌های مقاومت برای تحلیل و بیان خاطرات دعوت نموده‌ و یا در سر در خانه‌ای پرچم فلسطین عکس شهید القدس و پرچم یا لثارات حسین را مشاهده می‌کنید .... @taamolha
☘ مرگ و زندگی در ♦️ "گی دولیل" کارتونیست کانادایی حدود یکسال بصورت خانوادگی در فلسطین زندگی کرده و توانسته مقداری با زندگی روزمره آنجا انس بگیرد، محصول سفر طولانی او ۳۴٠ صفحه سفرنامه مصور است که با عنوان "سرزمین مقدس" چاپ شده است - فرهنگ و آداب دولیل تفاوت‌های جدی با فرهنگ اسلامی دارد و در چند برنامه و مواجهه او این تفاوت فرهنگی به نحو خنده‌اوری بروز پیدا می‌کند. ♦️ نکات و ملاحظات فراوانی از این کتاب قابل برداشت هست که تیتر‌وار به برخی از آنها اشاره می‌شود: 🔸 تنوع ملی و قومیتی ساکنان اسرائیل و شهرک‌ها که نشان از عدم اصالت آن‌هاست. 🔸 روند تدریجی و وحشیانه غصب مداوم سرزمین‌ فلسطین و تخریب خانه‌ها حتی برخلاف همان توافقات ظالمانه بین‌المللی 🔸 دموکراسی گزینشی و تنبیه دموکراسی غزه 🔸 سیطره اسرائیل بر زندگی و نیاز‌های روزمره فلسطینی‌ها مثل آب، درمان و.. 🔸 نتیجه مایوس کننده مذاکرات سازش و زیاده‌خواهی روزافزون اسراییل به خوبی خودش را در کرانه باختری نشان می‌دهد. 🔸 فضای شدید امنیتی و آمد و شد بسیار سخت 🔸 فشار روانی و جسمی به کودکان 🔸 حملات وحشیانه‌ای شبیه حمله به بیمارستان 🔸 خشونت شهرک‌نشین‌ها و اعجاب دولیل از عادی بودن سلاح نزد برخی از آن‌ها.. 🔸 و اما عجیب است که صبر و زندگی در جریان است 🌱 🔸 و... 📎 تصویر صفحاتی از کتاب... @taamolha
📚 فهم زمانه و اولویت‌بندی در مطالعه در زمانه‌ای که قلب و ذهن بخش قابل توجهی از جامعه ایرانی با مهمترین پدیده استمعماری غرب آسیا و خطرات آن برای ایران و تمام منطقه همراه نیست حداقل مطالعات جانبی عموم مردم و بویژه فعالین فرهنگی به سمت موضوع فلسطین- اسرائیل سوق پیدا کند تا بتوانیم ابتدا گره‌های ذهنی و احساسی خود و دیگران را باز کنیم. 👇