eitaa logo
تاملات حقوقی
445 دنبال‌کننده
7هزار عکس
3.2هزار ویدیو
357 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ ریشخند جواب لبخند! ⭕️سخنان انقلابی سید شجاع الدین ابطحی، امام جمعه شجاع ایرانشهر را بشنوید. ⭕️ مبارزه با فساد دستگاه قضایی بالاترین مصداق نهی از منکر است.
⭕️ حمایت از «امنیت و حاکمیت ملت‌ها» (تحلیلی از مواضع رهبر معظم انقلاب درباره حوادث اخیر لبنان و عراق) ⭕️ یادداشت تحلیلی دکتر سعدالله زارعی http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=43869
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از خانه طلاب جوان
🔴 امام خمینی(ره) نزدیک تر از دیگران به امامان معصوم(علیهم السلام) 🔴 💠 هیچ کس به خود اجازه نمی‌دهد که احدی را با امامان معصوم علیهم‌السلام هم‌سنگ و هم‌تراز بداند؛ امّا انسان جایز می‌شمارد که بگوید «حضرت قدّس‌سرّه نزدیک‌تر از دیگران به علیه‌السلام است؛ آنهاست؛ را ازآنها برده است که دیگران نبرده‌اند؛ راه آنان را به گونه‌ای پیموده است که دیگران طی نکرده‌اند»، زیرا هر کدام از آنها، یا گفتند «شریعت است منهای سیاست»؛ یا «طریقت است بدون سیاست»؛ یا گفتند: «أنا ربّ الإبل و للبیت ربٌّ»؛ ولی او همه‌ی این حرف‌ها را زیر و رو کرد و زیر پا گذاشت و گفت: «شریعت» با «سیاست»، «طریقت» با «سیاست» و «حقیقت» با «سیاست» همراه است. 📖بنیان مرصوص/صفحه۱۰۵ 📚📘 خانه طلاب جوان ⬇️🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
. نکته ای حقوقی درباب توقیف فیلم "خانه پدری" ⭕️ برنتافتن وظیفه ذاتی نظارت قضایی بر امور کشور نقض حاکمیت قانون و استقلال قوا و دامن زدن به آنارشیسم حقوقی است. حاکمیت قانون ایجاب می کند همه افراد و گروه ها و صنوف به قانون ملتزم باشند. نظارت بر حسن اجرای قانون وظیفه ذاتی دستگاه قضایی است. عدم احترام به استقلال قوا و نپذیرفتن انجام وظیفه ذاتی و قانونی قوه قضائیه و برنتابیدن قوانین و هنجارهای لازم الاجرا و نظامات قانونی، عملا موجب آنارشیسم حقوقی در کشور می شود. دستگاه قضایی در مواجهه با رفتارهای اجتماعی و دریافت گزارش ها و اعلام جرم های واصله گام های مختلفی بر می‌دارد. گاه در گام اول بطور موقت دست به توقیف می زند و در گام دوم ممکن است مدیر اجرایی در مظان اتهام یا زمینه ساز و تسهیل کننده ارتکاب جرم را مورد تعقیب قرار دهد. در ماجرای اخیر نیز، دستگاه قضایی در راستای اجرای همین وظیفه ذاتی خود در گام اول دستور توقیف فیلمی را صادر کرده است. نظارت قضایی درباب موضوعاتی که با اجتماع و فرهنگ و باورهای اسلامی و اخلاقی اجتماع سروکار دارد، جایگاه ویژه خود را دارد و نظارت صنفی مانع و نافی نظارت قضایی نیست. لذا پس از بررسی لازم، در صورت اثبات مجرمیت برخورد جدی با مسبب و مباشر و مجرم و معاون احتمالی آنها خواهد شد. هنجارشکنان در هر صنف و در هر لباس و موقعیتی که هستند، چه بخش خصوصی باشند یا دولتی، باید مورد نظارت و تعقیب و مجازات قرار گیرند. این مطالبه قانونی ملت موضوع بند 1 اصل سوم قانون اساسی مبنی بر ایجاد محیط مساعد برای رشد فضیلت ها و مبارزه با همه مظاهر فساد و تباهی است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 حقوقدانان قلم بزنند. ⭕️ ضرورت روشنگری حقوقدانان : برخی افراد با طرح بعضی مسائل درباره لوایح یا معاهدات بین‌المللی مردم را می‌ترسانند. ⭕️حقوقدانان احق به اظهارنظر درباره لوایحی چون اف.ای.تی. اف، هستند. ⭕️ مرجع بحث درباره لوایح مرتبط با اف.ای.تی. اف، حقوقدانان ما، دانشگاه و جامعه حقوقی است. .ای.تی.اف ⭕️ در دیدار با بسیج حقوقدانان کشور🔹 ۸ آبان ۱۳۹۸
هدایت شده از شناخت رهبری
✅بی‌تفاوتی نسبت به فقرا، یکی از نشانه‌های تکذیب دین! ✍️رهبرانقلاب: مبارزه با فقر یک «مبارزه‌ی همگانی» است: ««الّلهم اغن کلّ فقیر. الّلهم اشبع کلّ جائع. الّلهم اکس کلّ عریان». این دعا فقط برای خواندن نیست؛ برای این است که همه خود را برای مبارزه با فقر و مجاهدت در راه ستردن غبار محرومیت از چهره محرومان و مستضعفان موظّف بدانند. این مبارزه، یک وظیفه همگانی است. در آیات قرآن میخوانیم: «أرایت الّذی یکذّب بالدّین. فذلک الّذی یدعّ الیتیم. و لایحضّ علی طعام المسکین». یکی از نشانه‌های تکذیبِ دین این است که انسان در مقابل فقر فقیران و محرومان بی‌تفاوت باشد و احساس مسؤولیت نکند.۸۱/۹/۱۵ ⬛️ @shenakhte_rahbari
هدایت شده از مهدوی ارفع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.... خوش آمدی.... مرد هر دو حسن اند! اما این کجا و آن کجا؟ 🆔 @mahdavi_arfae
هدایت شده از مهدوی ارفع
🍀برگ دهم 🔴 منتظر استاد مباش❗️ 💠وقتی قرآن کریم قابل برداشت اصولی غیرتفسیری است و نباید مردم را به بهانه ترس از تفسیر به رأی از تدبّر و استفاده از آن محروم کرد، به طریق اولی نباید مردم را از استفاده مستقیم و عمومی از نهج البلاغه محروم کرد. 🔰 رهبر فرزانه انقلاب اسلامی درباره ضرورت رجوع مستقیم مردم و خصوصاً نسل جوان به نهج البلاغه می فرمایند: ✅ «فضلا و اندیشمندان کار خود را بکنند اما جوانها نباید منتظر اساتید، فضلا و پیشروان اندیشه و علم و ادب بمانند. نهج البلاغه را باید از ابعاد گوناگون مورد نظر قرار دهیم و برای این کار، جمع ها و جلسه ها تشکیل دهیم.... وقتی فکر می کنم می بینم آرزویی که داشته ایم و داریم این است که جامعه ما باید با این کتاب عزیز، الفت و انس پیدا کند.... شما عزیزان، با نهج البلاغه انس پیدا کنید. ✅ نهج البلاغه، خیلی بیدار کننده و هوشیار کننده و خیلی قابل تدبّر است . در جلساتتان ، با نهج البلاغه و کلمات امیرالمؤمنین علیه السلام، انس پیدا کنید. اگر خدای متعال توفیق داد و یک قدم جلو رفتید، آن وقت با صحیفه سجادیه هم که علی الظاهر فقط کتاب دعاست، اما آن هم مثل نهج البلاغه، کتاب درس و کتاب حکمت و کتاب عبرت و کتاب راهنمای زندگی سعادتمندانه است، انس بگیرید.» 🖊حجت الاسلام 📘کتاب گنج ناشناخته پدری ↩️ ادامه دارد... 🆔 @mahdavi_arfae
⭕️چرا؟ چرا؟ چرا؟ چرا دولت پاسخ نمی دهد؟ چرا مجلس سؤال نمی کند؟ چرا هیچ نشانی از مضامین برگزیده‌ی این کتابها(ی لانه جاسوسی آمریکا ) در مجموعه‌ی مدارس ما، دبیرستان‌های ما، دانشگاه‌های ما نیست؟ ⭕️ این کتابها حدود هفتاد جلد است؛ شماها خوانده‌اید اینها را؟ ⭕️ چرا هیچ نشانی از مضامین برگزیده‌ی این کتابها در مجموعه‌ی مدارس ما، دبیرستان‌های ما، دانشگاه‌های ما نیست؟ چرا؟ این یکی از اعتراضهای من است. ⭕️ وزیر جدید محترم آموزش‌وپرورش اینجا در جلسه هستند؛ چرا اینها را داخل کتابهای درسی قرار نمیدهید؟ ⭕️ چرا نمیگذارید نسل جوان ما، نسل جدید ما بفهمد و بداند که آمریکا با اینجا چه کرده است و چه توطئه‌هایی زیر سر داشته؟ ⭕️ حرکت دانشجویان برای تسخیر سفارت، واکنش به این‌همه خباثت بود که پیروزمندانه اتّفاق افتاد؛ یعنی جلوی تحرّک ابرقدرتِ پُرروی زیاده‌خواه آمریکا را در داخل کشور گرفت؛ انقلاب یعنی این.  ۱۳۹۵/۰۸/۱۲  ⭕️ بیانات امام خامنه ای در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان http://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=4036 ؟
⭕️چرا؟ چرا؟ چرا؟ چرا دولت پاسخ نمی دهد؟ چرا مجلس سؤال نمی کند؟ چرا هیچ نشانی از مضامین برگزیده‌ی این کتابها(ی لانه جاسوسی آمریکا ) در مجموعه‌ی مدارس ما، دبیرستان‌های ما، دانشگاه‌های ما نیست؟ ⭕️ این کتابها حدود هفتاد جلد است؛ شماها خوانده‌اید اینها را؟ ⭕️ چرا هیچ نشانی از مضامین برگزیده‌ی این کتابها در مجموعه‌ی مدارس ما، دبیرستان‌های ما، دانشگاه‌های ما نیست؟ چرا؟ این یکی از اعتراضهای من است. ⭕️ وزیر جدید محترم آموزش‌وپرورش اینجا در جلسه هستند؛ چرا اینها را داخل کتابهای درسی قرار نمیدهید؟ ⭕️ چرا نمیگذارید نسل جوان ما، نسل جدید ما بفهمد و بداند که آمریکا با اینجا چه کرده است و چه توطئه‌هایی زیر سر داشته؟ ⭕️ حرکت دانشجویان برای تسخیر سفارت، واکنش به این‌همه خباثت بود که پیروزمندانه اتّفاق افتاد؛ یعنی جلوی تحرّک ابرقدرتِ پُرروی زیاده‌خواه آمریکا را در داخل کشور گرفت؛ انقلاب یعنی این.  ۱۳۹۵/۰۸/۱۲  ⭕️ بیانات امام خامنه ای در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان http://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=4036 ؟ کانال تلنگر بیداری دانشگاهیان @jedbie
⭕️ مصوبه کمیسیون آموزش عالی مجلس کجاست؟ اخیرا در کمیسیون آموزش عالی مجلس مصوبه ای مبنی بر گنجاندن جنایات آمریکا و استکبار در کتب درسی و برنامه های فرهنگی آموزش و پرورش و وزارت خانه های علوم و بهداشت به تصویب رسیده است. ⭕️ این مصوبه به صحن مجلس برای تبدیل به قانون شدن ارسال شده است، لکن خبری از تصویب آن در صحن علنی مجلس نشده است.
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺فیلم | نحوه برخورد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با جاسوسان آمریکایی که در لانه جاسوسی بازداشت شده بودند 🔸ماجرای تهیه غذای آمریکایی و... @Farsna
📢 اطلاعیه تمدید ۹۸ 🔻بنا بر اعلام روابط عمومی مرکز وکلا،کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه زمان ثبت نام در سال ٩٨ به مدت "یک هفته" تمدید شد. 🔸مطابق این اطلاعیه فارغ التحصیلان و دانشجویان ترم آخر رشته های حقوق، فقه و مبانی حقوق اسلامی و همچنین دارندگان مدارک معادل حوزوی می‌توانند تا روز (چهارشنبه ١۵ آبان ماه) با مراجعه به وب سایت مرکز وکلا قوه قضائیه نسبت به ثبت نام در آزمون اقدام نمایند. ⏰آزمون وکالت ١٣٩٨ روز جمعه ٢٩ آذرماه در حوزه های آزمونی سراسر کشور برگزار خواهد شد. 📎جهت ثبت نام از طریق لینک زیر اقدام نمایید👇 http://www.judiciarybar.ir/news/228-faq.html @markazvokala
هدایت شده از کانال خبری رجانیوز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اسناد لانه جاسوسی در کتاب های درسی منتشر می شود ✅ @Rajanews
⭕️مستند «راه رهایی» دوشنبه امشب «راه رهایی» ‌‌مستند جدید تولید شده در اداره‌کل پژوهش‌های اسلامی سازمان صداوسیما امشب ساعت ۲۳:۱۵ از شبکه یک سیما پخش می‌شود.
کلیات طرح الزام دولت به تعیین سرفصل جنایات آمریکا در کتب درسی تصویب شد ⭕️ در جلسه علنی دوشنبه مصادف با سیزده آبان روز استکبارستیزی -نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۸۰ رای موافق ۶ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر در جلسه، کلیات طرح الزام دولت به تعیین سرفصل جنایات آمریکا در کتب درسی را تصویب کردند. در هنگام بررسی این طرح تعدادی از نمایندگان پیشنهاداتی را مطرح کردند که برای بررسی بیشتر و اصلاحات لازم، آن را به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ارجاع دادند تا پس از اصلاح در دستور کار مجلس قرار گیرد. علیرضا سلیمی نماینده محلات در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات این طرح گفت: همه ما لیست بلند جنایات آمریکا علیه ایران را می‌دانیم و بر این مساله واقف هستیم که اسناد لانه جاسوسی در بیش از ۷۰ صفحه چاپ شده و در اختیار ما است و نسل جدید و آینده هم باید از این لیست بلند بالای جنایات آمریکا اطلاع داشته باشند. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: بررسی و کنکاش در این اسناد به ما درس‌های بسیار زیادی می‌دهد؛ همه به یاد داریم که سفارت آمریکا در ایران، اتاق فرماندهی آشوب بود، آمریکایی‌ها در ایران به دنبال نفت ما بودند و چیز دیگری از ما نخواستند؛ آمریکایی‌ها از ابتدا قابل اعتماد نبودند و گذشته، آینه آینده است و باید مراقب باشیم که مبادا تاریخ تحریف شود. https://www.irna.ir/news/83541286
⭕️ -اللهیار ملکشاهی رئیس کمیسیون قضایی مجلس در مخالفت با طرح تقلیل مجازات حبس تعزیری گفت: قوانین فعلی همه ظرفیت هایی لازم جهت تخفیف مجازات را ایجاد کرده است و قضات می توانند از آن ها استفاده کنند. اگر قضات از این ظرفیت استفاده نمی کنندف این یک مسئله مدیریتی است که باید در جای دیگری بررسی شود. در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی موضوع رد مصوبه روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی درباره طرح «تقلیل مجازات حبس تعزیری» مورد بررسی قرار گرفت و اللهیار ملکشاهی، حسینعلی حاجی دلیگانی و محمد کاظمی در ضرورت لغو مصوبه پیشین مجلس و حسن نوروزی، یحیی کمالی پور و محمدجواد فتحی به عنوان مخالفان رد این مصوبه صحبت کردند. «اللهیار ملکشاهی» رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در مخالفت با طرح تقلیل مجازات حبس تعزیری گفت: قوانین فعلی همه ظرفیت هایی لازم جهت تخفیف مجازات را ایجاد کرده است و قضات می توانند از ان ها استفاده کنند. اگر قضات از این ظرفیت استفاده نمی کنندف این یک مسئله مدیریتی است که باید در جای دیگری بررسی شود. وی با اشاره به این که مطالعات علمی درباره تبعات قوانین قضایی فعلی صورت نگرفته است گفت: مسئولین امنیتی، انتظامی، قضات و مردم به این که چرا برخی مجازات های کم هستند اعتراض دارند. ملکشاهی با تاکید بر این که این مصوبه با نصف کردن مجازات حبس در قوانین،  تمام سیستم قانونگذاری کشور را به هم می ریزد، گفت: طبق قانون اساسی تدوین لوایح قضایی با رئیس قوه قضائیه است و در صورت تصویب این طرح، شورای نگهبان با آن مخالفت خواهد کرد. https://www.irna.ir/news/83543021
⭕️تصویب شتابزده و دو فوریتی طرح قضایی چرا؟ ⭕️ طبق اصل 158 قانون اساسی تدوین لوایح قضایی در صلاحیت انحصاری رئیس قوه قضائیه است. لذا کارشناسان پیش بینی می کنند تصویب شتابزده طرح تقلیل مجازات حبس، از حیث اینکه ماهیت قضایی دارد و از پشتوانه نظرات و ظرفیت کارشناسی قضایی چندان بهره زیادی ندارد شورای نگهبان با آن مخالفت خواهد کرد. ⭕️ آیا به اثرات اجتماعی این طرح فکر شده است؟ «حسینعلی حاجی دلیگانی» به عنوان دیگر مخالف این طرح گفت: مجلس مدتی پیش طرح افزایش مجازات اسیدپاشی را تصویب کرد و حالا با این طرح می خواهد آن را نصف کند. طبق این طرح مجازات تجاوز به ناموس و دزدی می خواهد نصف شود. وی با اشاره به این که موافق اصل کاهش مجازات حبس است گفت: چرا می خواهیم یا مسئله را با مصوبه ای سه روزه انجام دهیم؟ آیا به اثرات اجتماعی این مصوبه فکر شده است؟ چرا برای تصویب این قانون که کل نظامات قضایی کشور را تحت تاثیر ممی گذارد فقط سه روز زمان بررسی گذاشته شده است؟ وی در پایان گفت: این طرح فقط باعث افزایش جرایم خواهد شد که طی ۲ تا ۳ سال آینده خود را نشان خواهد داد. در این طرح کارشناسی لازم صورت نگرفته است محمد کاظمی، عضو کمیسیون قضایی هم در مخالفت با طرح گفت: بعد از پیروزی انقلاب تمام سیستم قضایی و جزایی کشور به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار گرفته است و کررات درباره نوع مجازات و قوانین آن بررسی های لازم صورت گرفته است. کاظمی که خود سابقه ۳۰ سال فعالیت در دستگاه قضایی را دارد افزود: درسال ۹۲ ابزارهای لازم جهت اعمال تخفیف مجازات حبس در اختیار قضات قرار گرفته است و شایسته نیست امروز با تصویب این طرح سابقه ۳۰ سال دستگاه قضایی را در نظر نگیریم و آن را دچار آشفتگی و به هم ریختگی کنیم. وی با اشاره به این که شورای نگهبان با این طرح مخالفت خواهد کرد، گفت: رئیس قوه قضائیه هم موافق اجرای این طرح نیست، چرا که کارشناسی لازم روی آن صورت نگرفته است. پیشنهاد میکنم این طرح به کمیسیون بازگردد و با کارشناسی متخصصات از حوزه های مختلف، بررسی شود برای اطلاع بیشتر رک به : https://www.irna.ir/news/83543021
نوموس نظم و سامان اجتماعی است که داعی به خویش است و شهروندان را موظف به رعایت خویش می‌کند. بدون نوموس نه تنها جامعه، بلکه دین و فرهنگ در مظان تردید قرار می‌گیرد. نوموس در یک چنین معنی اعم از نظم در شئون ظاهری اجتماع و بی‌نظمی مقابل آن است. به ‌نظر چنین می‌آید که در طرف مقابل، یعنی در یک وضعیت آنارشی نیز اصل نوموس قابل تحقق و تصور است. چنین معنایی دربرگیرنده از نوموس بیان دیگری از نظم وجدانی انسان متعهد اجتماعی است تا صرف نظم بیرونی به نیروی جبار دولتی که مسئول اداره سیاسی و اجتماعی جامعه است. از این‎ رو تفوق نوموس به دولت و آنارشی یکسان است و نمی‌توان در جهت مقابل دولت جبار، وضعیت آنارشی را تا حد موضع سوفسطی تقلیل داد که نوموس را یک امر نسبی و فاقد ویژگی جوهری می‌داند. قانون انسانی خود به خود ضد انسان و آزادی او نیست. فلسفه قانون انسانی، مخالفت با آزادی انسانی نیست، بلکه تقسیم و تنظیم مراتب شئون گوناگون انسانی است که بدون وجود قانون می‎تواند به تزاحم و تضاد بینجامد. به همین دلیل نباید در آغاز تبیین کلمه قانون آن را با فصل تحدید آزادی‎های انسانی تعریف نماییم. قانون را که در آغاز در برابر آزادی انسانی تعریف کنید، تحمل آن را برای انسان‎ها سخت و دشوار خواهید ساخت و انسانی که خود را مجبور به پذیرش قانون می‎داند، از انسانی که خود را مختار به پذیرش قانون می‎داند، نافرمانبردارتر و به ‎همان میزان، ضعیف‎تر است. بنابر این شاید نوموس منحصر در قرارداد اجتماعی نباشد و حاضر در حالات گوناگون متقابل و متعارض طبیعت انسانی باشد. نظم در فلسفه و اندیشه سیاسی پرسش از نظم، در فلسفه سیاسی و اندیشه سیاسی فیلسوفان و سیاستمداران یونان باستان همراه بوده است با تحقیق در نظم؛ آن‌چنان‌که مردمان در حیات اجتماعی زمانة خویش با آن مواجه بوده‌اند. افلاطون در «جمهوری» به صراحت بهترین نظم سیاسی ممکن را، آن می‎داند که با عدالت درآمیخته باشد و بلکه پایه آن نظم سیاسی باشد. اجرای عدالت به‎ خیر همگانی برای همة اجتماع سیاسی می‎انجامد و به سود همه نه صرفا به سود جناح‎هاست. آنچه مصلحت ‎برتر است، نه جنگ است و نه تفرقه، بلکه این دو را باید کنار نهاد؛ صلح و منافع خیر متقابل است که بهترین است. افلاطون نیز تابع سلف خود ـ سولون ـ به آشتی و صلح اعتبار خاص بخشید، به ‎نحوی که در عمل سیاسی آن را مقدم بر همه چیز می‎دانست؛ اما این صلح مبتنی بر توازن و اتحاد هماهنگ بین طبقات و جناح‎های گوناگون اجتماعی بود. در دیدگاه فیلسوفان یونانی و به‌خصوص افلاطون، سرنوشت شهر با سرنوشت نظم درهم‌آمیخته است و بهترین وضعیت برای نظم و قانون، در شهر برتر (یا مدینه فاضله) قابل تصور است. «شهر» همان جای زیست اجتماعی است که در آن به ‌سر می‌بریم و انضمامی‌ترین پدیده انسان کلی است. پس آغاز ظهور درک فلسفی سیاسی، درک انضمامی و حقیقی از نوموس است و نه فهمی انتزاعی و غیرحقیقی از آن. فیلسوفان و عالمان علوم سیاسی دوره جدید، تفقه در نظم را با پیشفرض‌هایی چون قانون طبیعی، وضع طبیعی دولت و اجتماع درآمیخته‌اند. بایست گفت نظم اجتماعی برخلاف آنچه هابز می‎پندارد، اساسا از جبر متمایز است. نوع انسان نفع خویشتن را در بقای اجتماعی و حضور جامعه تلقی می‎نماید و نظم می‎تواند پشتیبان حیات اجتماعی انسان باشد و انسان با اراده خویش، نظم را برای حفظ حیات خویش پذیرفته و یافته است. به‎ هنگام تعارض آزادی‎های انسانی، نظم اجتماعی موجب حفظ حیات نوعی می‎شود؛ زیرا به‎رغم اینکه آزادی هر انسانی در طبیعت آن با آزادی انسانی دیگر تضاد ندارد، اما در شرایط و مقتضیات خاص، این آزادی‎ها ممکن است در برابر آزادی دیگران به ضیق و ظلم بر دیگری منجر شود. ممکن است انسان در زندگی روزمره نظم موجود را بپذیرد و تصور عمومی این باشد که بین پذیرش نظم موجود و وفاق اجتماعی، نسبتی ضروری برقرار است؛ اما از نظر فیلسوف، استناد این دو مفهوم به یکدیگر به‎ نحو تصادفی و عرضی است و نه به ‎نحو ذاتی. اگر وفاق اجتماعی همواره داعی به حفظ نظم موجود می‎بود، پس انقلاب‎های جهان، شورش‎ها و جنگها و برخوردها در جوامع، هرگز نباید رخ می‎داد؛ زیرا برای این دگرگونی‎های عظیم بر پایه اراده فردی انسان‎ها به‎وجود نیامده، بلکه برای تحقق آن به مقادیر بزرگی از اراده‎های مردمی و وفاق ایثارگرایانة عمومی نیاز بوده است. این بدان معناست که نظم اجتماعی به موازات وفاق اجتماعی شکل می‎گیرد و نظم هیچ‎گاه یگانه عامل و سبب اصل وفاق و همبستگی اجتماعی نیست، گرچه ممکن است معلول و فرآیند بعدی آن به ‎حساب آید. نظم یک مرتبه پیش از وفاق اجتماعی محسوب نمی‎شود و بنابر این دلیلی وجود ندارد تا آن را با ضرورت بنیادین جامعه‎شناختی قرین بپنداریم. ادامه دارد © روزنامه اطلاعات https://www.ettelaat.com/mobile/?p=21456&device=phone
هدایت شده از محمود عیسوی
🔴 یادداشت قابل تامل 🔵 اصلاح طلبانِ ایران، صدری های عراق و ۱۴مارسِ لبنان ؛ شباهتی عجیب و شوم ! 🔺شاید این سه جریان در نگاه اول هیچ گونه اشتراک و شباهتی باهم نداشته باشند اما این سه گروه با همه تفاوت هایی که باهم دارند در یک داستان، به هم شباهت دارند. قصه پر غصه، عجیب و مشترکِ این سه جریان شنیدنی است... 🔺در ایران اصلاح طلبان، تمام قد در حمایت از شیخِ تدبیر و امید وارد شدند و با ائتلافی منفعت طلبانه دو قوه مجریه و مقننه را بدست گرفتند. اما از آنجا که مرد عمل نیستند و حرف و ادعا را بیشتر از کار و زحمت بلدند، بلافاصله بعد از تَکرارِ پیروزی در انتخابات خرداد ۹۶ ، بازی عجیبِ خود را که در تاریخ حکومت ها و جریانات سیاسی جهان بی سابقه بود آغاز کردند. یعنی در عین حال که در دولت و مجلس حضور دارند ، به انتقادهای تند علیه دولت و حکومت روی آورده و با آمدن برخی از مردم به خیابان ها و گِل آلودکردنِ آب فضای سیاسی کشور ، سعی در ماهی گیری داشتند. انگار نه انگار که در همین زمان، خودشان در مسند قدرت هستند. 🔺نکته جالب تر و عجیب تر اینکه از هر توان و اختیارِ خود در قدرت استفاده می کردند که با تصمیمات شاذ و سختگیرانه اقدام به افزایش نارضایتی در بین اقشار ضعیفِ جامعه نموده و در آتشِ اعتراضات بدمند. بیننا و بین الله ... ناجوانمردانه تر و شوم تر از این بازیِ کثیفِ سیاسی ، سراغ دارید؟ 🔺دقیقاً شبیه همین بازی را جریان صدر در عراق انجام می دهد. این گروه با هر ترفندی بود توانست در نظام پارلمانی عراق جزئی از گروه های پیروز و صاحب کرسی در مجلس و مناصبِ مختلف سیاسی و حکومتی باشد. اما حالا قصد موج سواری در امواج اعتراضات علیه حکومت را دارد و شعار سرنگونی حکومتی را می دهد که خود از اعضای همین حکومت است!!! 🔺همین داستان را در رابطه با جریان ۱۴مارس و حزب المستقبلِ سعد حریری در لبنان شاهد هستیم. نخست وزیر و رئیسِ دولت ، همین حریری است که با سیاست های مالیاتی سختگیرانه اوضاع را برای قشرهای ضعیف لبنانی سخت تر می کند و در عین حال طرفداران و حامیانِ همیشگی همین جریان، خیابان ها را علیه حکومت، صحنه اعتراض و اغتشاش می کنند. 🔺وقیحانه ترین اتفاق هم پیوستن سعد حریری بعد از استعفاء به صف معترضین است!!! یعنی عامل همه نابسامانی ها ، خودش مدعی شده است!!! 🔺نکته بسیار مهم و کلیدی این است که بازی در این نقشِ بسیار پیچیده و متتاقض ، نیازمند شخصیت های منفعت طلب، متناقض، پیچیده، غیر شفاف و رنگ به رنگی است که هر سه جریان مذکور مملو از این گونه شخصیت هاست... 🆔 @eisavim