eitaa logo
تبیین حکمتهای نهج البلاغه استاد مهدوی ارفع
322 دنبال‌کننده
611 عکس
55 ویدیو
2 فایل
به غیر از مطالب منتقل شده از کانال استاد ، مابقی مطالب، پیاده شده سخنرانی های استاد مهدوی ارفع می باشد. پل ارتباطی ما و شما: @Sarbazekoochek14
مشاهده در ایتا
دانلود
96-6-11-00-mahdavi.mp3
6.48M
تبیین حکمت نهم نهج البلاغه + پرسش و پاسخ - برنامه به توان خدا 96-6-11-00-mahdavi.mp3
🦋🍃🦋🍃🦋 🦋🍃🦋 🦋 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💠 *تأمل در نهج البلاغه* ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🌹🌐🌹 *ادامه تبيين حكمت نهم* : بِسْمِ اللّه الرّحْمٰنِ الرّحیٖم در *حکمت نهم* نهج‌البلاغه حضرت می فرمایند: *چون دنیا به کسی روی آورد نیکی های دیگران را به او عاریت دهد. برعکس و چون دنیا از او روی برگرداند خوبی های او را نیز برباید.* مردم حرف خوبشم رو قبول ندارند. سابقه خوبشم رو قبول ندارن. میگن نه بابا اینجوری نبوده که! این نشانه دنیازدگی یا دنیا نزدگیه به قول ما. یعنی اگه کسی دنیا آلوده اش بکنه، می‌بردش توی توهمات، دلش خوشه برای خودش. چون دیگران دارن به هر طمعی این دروغها رو براش میگن اونم خیال می‌کنه که دااااره دیگه. و اگر کسی دنیا از فریب دادنش ناامید بشه بهش لگد می‌زنه. لگدش یکیش اینه حتی مردم بر سر زبانشان خوبی‌های او را هم نمی پذیرند. خب! چکار باید کرد؟! خوشحال باش دیگه! خوشحال باش! اگه اینجوری شد بفهم دنیا نتونسته فریبت بده. آخه حرفای منو به اسم دیگران چاپ بکنن؟ خب چاپ کنن. اون اشتباه خودشو می‌کنه تو چرا نگرانی؟ مگه حرفا مال تو نیست؟ اونی که باید بدونه این کتاب مال کیه اون می‌دونه. اونی که باید بدونه این مسجدو کی ساخته( اون می‌دونه). میگن هارون الرشید برای ریاکاری مسجد بسیار بزرگی رو داد ساختند. فقط کاشی سردرش مونده بود بسازند و بنویسند *مسجد هارون الرشید* که شبانه بهلول اومد نردبونو گذاشت و نوشت *مسجد بهلول* . صبح اومدند دیدند، گرفتنش. گفتند مرد حسابی ما این‌همه خرج کردیم تو اسم خودتو نوشتی؟ بهلول گفت: دیدین برای خدا کار نکردین؟ اگه برای خدا ساختین چه فرقی می‌کنه اسم کی باشه!؟ خدا در قرآن فرموده: *« اِنّٰـا لَـهُ کــٰاتِبُون »* ما می نویسیم. تو چرا نگرانی؟ *دوستان عزیزم!* *از الان عادت کنید نفستون اینقدر غنی و قوی باشه خیلی براتون مهم نباشد حتما اسم شما را ببرند یانه. دست شما بالا بره یانه.* *بگن این کار خوبو این کرده یا نه. بگو من یه کسی داره مینویسه نامه اعمال منو که همان بدونه بسه. حالا دیگران فهمیدند فهمیدند نفهمیدند روی من چه اثری داره.* https://eitaa.com/joinchat/4292345904C0b5c499fe5
🎀🍃🎀🍃🎀 🎀🍃🎀 🎀 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💠 *تأمل در نهج البلاغه* ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🌹🌐🌹 *تبيين حكمت دهم* : بِسْمِ اللّه الرّحْمٰنِ الرّحیٖم قبل از اینکه وارد مبحث *حکمت دهم* نهج‌البلاغه بشیم نکته ای را یادآوری کنم. اگر خاطرتان باشه من در مناسبتی *حکمت* را یه توضیح خودمونی دادم. عرض کردم اون چیزی است که شاید اگر علمی بهش نگاه کنیم می‌گیم خوب این که معلومه دیگه. اما وقتی قلبی بهش نگاه می‌کنیم می‌گیم عجب! چرا ما به این توجه نکردیم؟! عجب! مثلا وقتی شاعر می‌گه بنشین بر لب جوی و گذر عمر ببین/ کین اشارت ز جهان گذران ما را بس. عه! ما اینهمه کنار رودخونه رفتیم چرا دقت نکردیم؟! ربط رد شدن آب به رد شدن عمر. حکمته دیگه. یعنی رفتی لب رودخونه بشینی خربزه بخوری یه دفعه حواست رفت، عجب! عمرم داره به همین سرعت میره ها!! این حکمته که قلب انسان را قلقلک می‌ده. قلب انسان رو بیدار می‌کنه. قلب انسان رو سرحال می‌کنه. به خاطر همین در روایات ما تو بحث‌های فقهی هست که شعر خوندن شب جمعه کراهت داره مگر اینکه شعری که توش حکمت باشه. چرا چون یک موعظه است دیگه. منو بیدار می‌کنه. خیلی عجیبه. یعنی هر چیزی که به ما حکمت می‌ده. تو نهج البلاغه ان‌شاء‌الله می‌خونیم بعدا که حکمت اصلا گمشده مؤمنه. همش دنبالشه. گمشده یعنی چی؟ من مثلا خدای نکرده بچه‌مو گم کردم همه جا سر می‌زنم تا پیداش کنم. وقتی پیدا کنم چه حسی بهم دست میده می‌گم خدا رو شکر بریم؟ یا نه یه دو ساعتی اونجا می‌شینم فقط از ته دل یا می‌خندم یا گریه می‌کنم.‌ قلبم میگه آخیش پیداش کردم. حکمت تا تو قلب مؤمن نیاد نه حکمته آروم و قرار داره، نه قلب مؤمن. لذا‌ دوستان عزیز و نوجوانانم! بیایین تا می‌تونین به این نهج‌البلاغه بچسبید و قلباتونو با حکمت‌های امیرالمومنین آرامش بدید. آرامش! واقعا انسانو سرحال می‌کنه. امروز ما سر سفره یکی دیگه از این حکمتهاییم. امیرالمومنین علیه‌السلام می‌خواد به ما بگه که ببین تو می‌تونی دو جور با مردم رفتار کنی: یکی اون کسی که تا میاد وارد خونه بشه همه میگن وای دوباره اومد! برج زهرمار! تا می‌ره تو جمع رفقا میگن آقا سریع بریم. اومد! آقا کار داریم! ببخشید! خداحافظ! تا نیستی مسافرت طولانی می‌ری می‌گن الحمدلله یه دو سه ماهی از شرش راحتیم. نفس راحتی کشیدیم. یکی اینه که مردم از بودنت زجر می‌کشند از نبودنت خوشحال می‌شن. یکی برعکسه. ۱۰ دقیقه دیر می‌کنه خونه نمیاد همه می‌گن وای اتفاقی نیفتاده باشه؟ مشکلی براش پیش نیومده باشه؟ بابا! دو سه روز فلانیو‌ ندیدیم نکنه مشکلی براش پیش اومده؟ مسجد نمی‌بینیمش دنبالش می‌ریم مدرسه وقتی دیر میاد نگران می‌شیم. اینقدر باید قشنگ زندگی کنی که این‌جوری باشی! تا هستی همه با ذوق و شوق دنبالت باشن. خدای نکرده یه روزیم از این دنیا رفتی هر وقت یاد تو افتادند بدون ریاکاری از ته دل گریه کنند برات. بگن بابا اگه مرد بود اون بود. چه رفیقی بود! چه انسانی! شهید محسن حججی یکی از این انسانهای شریف بود که اینچنین اثرگذار بود. امیرالمومنین علیه‌السلام میگن راهبرد خوبیه ها! اگه بهش برسی. با مردم آنگونه معاشرت کنید که اگر مردید بر شما اشک بریزند و اگر زنده ماندید با اشتیاق سوی شما بیایند. اینجوری باشین. چه جوری می‌شه به این راهبرد عمل کرد؟ اینکه آدم خوب باشه دیگه. خیلی راحت! خوب باشه. خوب بودن یعنی چی؟ هر جایی یه معنایی داره: ما داریم نهج البلاغه می‌خونیم کنار قرآن تا خوب بودنه رو یاد بگیریم. آن جایی که همه نامردی می‌کنند وقتی مردانگی کردی خیلی خوبی! آنجایی که همه می ترسند نترسیدی خیلی خوبی! اوجایی که همه بخل ورزیدند دست نکردند توی جیبشون کمک کنند تو خالصانه کمک کردی خیلی خوبی! اونجایی که همه‌ عیبای کوچولو کوچولوی ما رو رفتن درآوردند تو بوق کردند تو عیباهای درشت درشت ما را پوشوندی خیلی خوبی! اونجایی که همه پشت ما رو خالی کردند تو پشت ما رو گرفتی خیلی خوبی! خوبی که چیزی عجیب و غریبی نیست؟! دوستان عزیز و نوجونم! مردم بزرگوار! بیایید با هم قرار بذاریم از الان برای بعد از مرگمون یه تصور بکنیم. من پیش خودم بگم: آقای مهدوی خدا وکیلی اگه همین الان تو بیفتی بمیری از خانواده ات فامیلت همسایه‌ات، رفیقات بیننده‌هات تو رو می شناختند خوشحال می‌شند؟ یا لااقل بی تفاوتند می‌گن خدا رحمتش کنه. آیا نه میگن آقا نگو اصلا باورم نمیشه یاد مون می افته آدم نابود می‌شه. اگر این دومی هست خوش به حالت! اما اگه اولیه حالا که نمردی خدا گفته می‌خواستم امروز از دنیا برمت! بهت یه وقتی دادم برو ببینم چیکار میکنی؟! بچه ها از همین الان شروع کنید! پدر و مادراتون اطرافتونن همین الان بیفتید پاشونو ببوسید. وای! من یه فیلم دیدم از شهید حججی! فیلم خداحافظیش تو خونه است! اول می‌ره سراغ مادرش. دستش رو که میبوسه صورتشو می‌بوسه
می افته یه دفعه پاشو می‌بوسه. پدرشم خیلی سعی می کنه که نذاره پای پدرشم می‌بوسه. بچه‌ها بسم الله! همین الان شروع کنید. دست و پای مادرتون و پدرتون رو ببوسین. برین دنبال کاراتون. از این به بعد هم جوری باشید که بهترینه. جوری باشید که خاطره بشه. جوری باشید که تا هزار سال بعد مرگتونم از گوشه چشما اشک جاری بشه. یعنی قلبش داره میگه خیلی دلم براش تنگ شده! خیلی! ان‌شاء‌الله همه ما این‌جوری باشیم که با مردم آن گونه معاشرت کنیم که اگر مردیم بر ما گریه کنند و اگر زنده بودیم به هر بهانه بخوان بیان سراغ ما، زنگ بزنند، پیام بدند، احوال بپرسند. داشتیم رد می‌شدیم گفتیم احوال شمارو هم بپرسیم. ان ‌شاءالله همه ما این‌جوری باشیم! ادامه دارد ... https://eitaa.com/joinchat/4292345904C0b5c499fe5
🎀🍃🎀🍃🎀 🎀🍃🎀 🎀 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💠 *تأمل در نهج البلاغه* ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🌹🌐🌹 *ادامه تبيين حكمت دهم* : بِسْمِ اللّه الرّحْمٰنِ الرّحیٖم در ادامه تبیین *حکمت دهم* نهج البلاغه شریف، یکی از نکاتی که در اجرای راهبرد معرفی شده از سوی امیرالمومنین علیه السلام باید مورد توجه قرار گیرد در حکمت ۴۰۱ نهج البلاغه بیان فرمودند: *با مردم در آداب و رسومشان همراهی کنید* . آن دسته از آداب و رسومی که با عقل و شرع مغایرتی ندارد. یا علی علیه السلام در حکمت ششم توصیه به خوشرویی کردند. فرمودند البشاشة حبالة المودة. *خوشرویی ریسمان دوستیابی است و با مردم خوش رو باشید تا مردم دوست داشته باشند با شما معاشرت کنند.* و‌ اساسا این مودت و دوستی رو در حکمت ۱۴۲ نهج البلاغه نیمی از عقلانیت می‌دانند. التودد نصف العقل. دوستی کردن نیمی از عقل است. یا در حکمت ۵۰ نهج البلاغه شریف حضرت یه تعبیر عجیبی دارند می‌فرمایند: قلوب الرجال وحشیه. و من تالفها اقبلت علیه. *قلب‌های انسان‌ها از هم گریزانند به صورت عادی* . چون هر کسی حب نفس دارد و حب ذات دارد و اگرم خودسازی نکرده باشه اون فردگرایی و منیتش باعث میشه از دیگران خیلی فراری باشند. چه جوری میشه اینها را به دست آورد؟ فرمود هر کی با اینها انس بگیره دلها بهش رو می‌کنند اقبال نشان می‌دهد در قلبش رو به سمتش باز می‌کند کنایه از اینکه اونو دوست می‌دارند می‌پذیرند. پس *با مردم انس گرفتن* یکی دیگه از اون راهبردهای معاشرت پسندیده است. یا در حکمت بیست نهج البلاغه می‌فرماید که *از لغزش جوانمردان درگذرید* . ببینید مردمی که باهاشون زندگی می‌کنیم مثل خود ما, غالبا کسانی هستند که تلاش می کنند در چارچوب عقل و شرع و قانون زندگی کنند و اگر خطایی از دستشون سر زد اخلاق الهی و توصیه‌های علوی به ما یاد داده که خطای آنها را بپوشانیم و در گذریم. فرمود از لغزش جوانمردان درگذرید چرا زیرا جوانمردی نمی لغزد مگر آنکه دست لطف خدا او را بلند می‌کند. یعنی خدا بناش بر اینه که جوانمردان را دستگیری کنه. شما چه جوری می‌خواین برخلاف بنای الهی رفتار کنین. از کارهای قشنگی که در خاطره ها تا ابد می‌مانه اینه که فلانی از اشکال ما خبر داشته اما هیچ وقت رو نکرد. جوانمرد یعنی چی؟ یعنی کسی که شما معمولاً ازش خوبی‌ها دیدید. عادتش، بناش بر خوبی کردنه، درست زندگی کردنه، خود شخص جنابعالی هر چی به ذهنت میاری میبینی ازش جز خوبی سراغ نداری. هر چقدر در رفت و آمدها، سوابقتون جستجو می کنید می‌بینید ازشون معمولا خوبی دیدید. در معاشرت با دیگران هم همین دیده میشه که این آدم خوبیه آدم متینیه، آدم با شخصیتیه، آدم مردم داریه، این جوانمرده. مروت داره، مروت! خب اگه یه جایی پاش لغزید ما باید چکار بکنیم؟ چکار باید بکنیم؟ یکی از وظایف ما رو‌ حضرت در حکمت بیست نهج البلاغه بیان کرده: می فرماید اولا از لغزشش در گذرید. بعد جوری در گذرید که انگار از اول اصلا اتفاقی نیفتاده. نه اینکه خب! دیگه حالا این دفعه رو ... نه! جوری با عزت ازش بگذرید که اصلا آب از آب تکون نخوره. این تازه یکی از رفتارهای هست که ما باید به عنوان مومن نسبت به لغزش های جوانمردان داشته باشیم. یکی دیگه اینه که باید اینقدر روی نفسمون کار کنیم که اگر خطای محرزی هم دیدیم از مومنی، هرگز در نوع نگرش ما به او و نوع رفتار ما کوچکترین تغییری ایجاد نشه. خیلی خوبه که از الان به کودکانمان یاد بدیم اگر کسی خطایی کرد بگیم آدم خوبیه ولی کار بدی کرد. باید دعا کنیم که دیگه کار بد نکنه. این که ما سعی ‌کنیم درون خودمان را چنان محکم بسازیم نسبت به مومنین که اگر حالا یک لغزشی هم ازش دیدیم منکوبش نکنیم در ذهن خودمون حتی، منفورش نکنیم. نگاهمون بهش عوض نشه. حتی نگاهمون از درون، چه برسه به رفتارمون و امثال این. مراقبت بکنیم. اینا مربوط به جوانمردانه. بالاتر از این دو، اونجاییست که در دین به ما دستور داده شد که کار خطاشو تا اون آنجایی که امکان داره توجیه به خیر کنید. بگید شاید حواسش نبوده شاید اونجوری بوده، شاید خواسته اونو بگه. در روایت هست که *خطای مومن را تا ۷۰ محمل توجیه کنید* . ۷۰ هم عدد نیست در اینجا، یعنی خیلی! کنایه است از کثرت, یعنی تا میشه کار مومن رو توجیه کنید تا میتونیم توجیه کنیم که منظورش این نبوده. در سیره اهل بیت علیهم السلام بارها و بارها چنین مسایلی را دیدیم. خیلی سخت گرفته خدای عالم که همه این گناهان و‌ ثوابها در محضر او و در چهارچوب شریعت او انجام میشه بناش بر اینه که نشه ثابت کرد جرم یک مومن و گناه یک مومن و یک انسان آبرومند رو. ولی ما انگار بنامون بر اینه که به همدیگه همینجور تهمت بزنیم. بابا! یه کمی انسان باشیم! یک کمی مومن باشیم! یک کمی نهج البلاغه ای باشیم! از ویژگی های انسانهایی که اگر هزار سالم از دنیابروند آدم دلش...
با اوناست یکیش همینه که خطاهای ما رو‌ دیدند هم پوشوندند, هم در دلشون سر سوزنی نگاهشون و رفتارشان با ما فرق نکرد, حتی اگر کسی اومد پیششون گفت هزارتا توجیه برایش درست کردند, ذهن دیگران را هم پاک کردند. این یک زندگی شایسته است. چقدر خوبه دیگران براساس این خلقیات پیش ما احساس امنیت بکنند. ما عیب‌جویی نمی‌کنیم که ایرادشونو در بیاریم. اگر به وقتی ایرادی هم ظاهر شد سعی می‌کنیم نبینیم اگر هم دیدیم سعی می‌کنیم بپوشانیم. وقتی پوشوندیم فراموش کنیم اگر کسی خواست رو‌کنه دفاع کنیم از ایشون و توجیه کنیمو ... خب اینها می‌مونه در دل انسانها می‌مونه انسانها احساس می‌کنند می‌چشند خوبیها رو و این باعث می‌شه ما همیشه در دل مردم باشیم حتی اگر هزار کفن پوسیده باشه. https://eitaa.com/joinchat/4292345904C0b5c499fe5
🦋🌴🦋🌴🦋🌴 🦋🌴🦋🌴 🦋🌴 🌴 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💠 *تأمل در نهج البلاغه* ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🌹🌐🌹 *تبيين حكمت یازدهم* : بِسْمِ اللّه الرّحْمٰنِ الرّحیٖم *امیرالمومنین علی علیه السلام* فرمودند: *اگر بر دشمنت دست یافتی بخشیدن او را شکرانه پیروزی قرار بده.* گاهی ممکنه من و شمام به اشتباه، خیال کنیم که وقتی میگن خدا نعمت می‌ده یا به کسی نعمت دادند یا اگر این کار رو کنی نعمتی نصیبتون میشه نعمت لزوما یه چیزیست که به ما بدهند و قابل حس باشه. اولا: نعمت اصلاً به این معنی نیست که یه چیز خاصی رو به شما بدهند مستقیم، ثانیا: همه نعمتهام که محسوس و ملموس لازم نیست باشه. مثلا محبت شما را به دل دیگران بیندازند این نعمت نیست؟! مثلا شما یه دفعه ای از غصه ای به شادی دلتون منتقل بشه این نعمت نیست؟! این اولا. ثانیا همه ما به فطرت خودمون که مراجعه می‌کنیم می‌فهمیم که اگر نعمتی کسی به ما داد باید شکرشو به جا بیاریم. شکر نعمت و شکر نعمت دهنده و منعم واجبه، واجب عقلیه، حالا *امیرالمومنین علیه الصلوة و السلام* پرده برداری می‌کنند از یک نعمتی که چه بسا اگر حضرت این رو به ما نمی‌فرمودند ما اصلاً باور نمی‌کردیم که این هم یکی از مصادیق نعمته. اون نعمت چیه؟! اینه که یک کسی به شما ظلمی کرده خدایی نکرده و شمام از طریق قانونی محکومش کردی و به چنگ آوردیش، حالا می‌تونی قصاص کنی. حالا می‌تونی طبق قانون تقاصتو بگیری. حالا می‌تونی تو هم تلافی بکنی. این یه نعمته؟! چی نعمته؟ همین که تو دست پیدا کردی به دشمنت، سلطه پیدا کردی به کسی که به تو ظلم کرده این نعمته! عه! آقا این چه نعمتیه؟! چیزی به ما نرسیده؟! رسیده! این که خداوند تویی که ناامید بودی که یه روزی این کسی که حق تو رو خورده را به دام بیندازی و گرفتار قانون بکنی، امروز تو رو مسلط کرده دیگه. کی این کارو کرده؟! خدا! خوب این یه نعمته، از اون نعمت های ویژه ولی پنهانه، وقتی نعمت شد قانون دوم باید عمل کنی. قانون دوم چی میگفت؟! می‌گفت شکر نعمت واجبه. حالا شکر نعمتِ تسلط پیدا کردن بر دشمن بر کسی که به ما ظلم کرده چیه؟! بخشیدنشه. عفوه ، گذشته، اگر گذشت نکنیم چکار می‌کنیم؟! هیچی. قصاص می‌کنیم. با قصاص کردن که ما کار بزرگی نکردیم. نعمتی که خدا داد رو استفاده نکردیم. یعنی اگر انسان هیچ اخلاق الهی هم نداشته باشه خب می‌ره قصاص می‌کنه. *اما حالا که خدا نعمت دست یابی به دشمن رو به ما داده شکرش و قدردانیش به اینه که از اون خطاکار بگذریم. و عفوش کنیم* . https://eitaa.com/joinchat/4292345904C0b5c499fe5
هدایت شده از استاد مهدوی‌ ارفع
اول یه دوش عقل بگیر....mp3
3.3M
🎙اول یه دوش عقل بگیر... ‌-اساسا اگر تفکر و تعقل، اندیشه ورزی درست، تعطیل بشود، قطعا تو وقتی نماز شب میخوانی داری به شیطان سواری میدهی! پیاده روی اربعینت هم به نفع ابلیس تمام خواهد شد! شک نکن!! 🔹 حجت الاسلام 🗓۱۳/شهریور/۹۹ ⏱مدت زمان: ۴:۳۳ ثانیه 📥دریافت صوت کامل سخنرانی با موضوع: «تغییر ذائقه؛ راهبرد جنگ نرم ۵»👇👇 eitaa.com/mahdavi_arfae/8873 🔸 ، هیات امام صادق(ع) 🆔 @mahdavi_arfae
🦋🌹🌴🦋🌹🌴 🦋🌹🌴🦋🌹 🦋🌹🌴🦋 🦋🌹🌴 🦋🌹 🦋 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💠 *تأمل در نهج البلاغه* ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🌹🌐🌹 *تبيين حكمت دوازدهم* : بِسْمِ اللّه الرّحْمٰنِ الرّحیٖم *امیرالمومنین علی علیه السلام* فرمودند: *« أَعْجَزُ النَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ اكْتِسَابِ الْإِخْوَانِ، وَ أَعْجَزُ مِنْهُ مَنْ ضَيَّعَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ مِنْهُمْ.»* *« ناتوان ترین مردم کسی است که در دوست‌یابی ناتوان است و از او ناتوان تر آن که دوستان خود را از دست بدهد.»* *حکمت دوازدهم نهج البلاغه* به تعبیری تفسیر بخشی از *حکمت ششم نهج البلاغه* است. حضرت در حکمت ششم نهج البلاغه فرمودند: *خوشرویی ریسمان دوستیابیه.* یعنی شما با حداقل زحمتی که خوشرو بودنه می‌تونید با دیگران دوست بشید. دیگرانو به سمت خودتون جذب بکنید. خب! حالا در حکمت ۱۲ می‌گن آدم چقدر باید عاجز باشه. چقدر بی‌عرضه و ناتوان باشه که نتونه دوست بدست بیاره. خب! ربط این به حکمت ششم چیه؟ آخه وقتی آدم می‌تونه با یه خوشرویی دوست به دست بیاره چقدر باید ناتوان باشه که یه خوشروییم نمی تونه انجام بده؟ نمی‌تونه چهره خودش رو حتی، کلام خودش رو زیبا کنه که دیگران ازش خوششون بیاد و باهاش دوست بشن. پس *ناتوان ترین فرد کسی است که نمی‌تونه دوست بدست بیاره* . بعد می‌فرمایند از او ناتوان تر هم هستا و اون کسیه که حالا به زحمت دوست خوبی به دست آورده! اما! *نتونسته حفظش بکنه* . با بداخلاقی، با رعایت نکردن حقوق دوست، از دستش داده. پس اگر از ما پرسیدند ناتوان ترین آدم کیه؟ بگیم کسی که حتی بلد نبوده با خوشرویی، بدون هیچ هزینه و مالیاتی دوست بدست بیاره. از اون ناتوان‌تر کیه؟ کسی که تونسته دوست بدست بیاره نتونسته حفظش کنه. حالا یا بدخویی کرده، بداخلاقی کرده باهاش، یا حقش را جایی رعایت نکرده، جایی که باید ازش حمایت می‌کرده حمایت نکرده، جایی که باید بهش انتقاد می‌کرده تا خودشو درست کنه انتقاد نکرده طرف سرش به سنگ خورده وووو انواع حقوقی که داشته. *امیدوارم منو شما اینقدر دیگه ناتوان نباشیم که نتونیم با خوشرویی دل‌های مردمو متوجه خودمون بکنیم و با خوشرویی دوستان خودمونو ان‌شاءالله نگه داریم.* https://eitaa.com/joinchat/4292345904C0b5c499fe5
🦋🎁🌴🦋🎁🌴 🦋🎁🌴🦋🎁 🦋🎁🌴🦋 🦋🎁🌴 🦋🎁 🦋 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💠 *تأمل در نهج البلاغه* ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🌹🌐🌹 *تبيين حكمت سیزدهم* : بِسْمِ اللّه الرّحْمٰنِ الرّحیٖم در *حکمت سیزدهم* *امیرالمومنین علیه الصلوة و السلام* با یک عبارت بسیار شیرین و شیوایی، یکی از سنت‌های محکم الهی را می‌خوان به ما یادآوری کنند. و اون سنت بزرگ و محکم اینه که: وقتی خدا نعمتی به کسی می‌ده که حالا یا قبلش کاری کرده استحقاق پیدا کرده یا نه خدا مستقیما از لطفش یه نعمتی داده، حالا منتظر می‌شه ببینه: قدر این نعمتو میدونه؟ به جا مصرف می کنه؟ شکرشو به جا میاره؟ اگر شکر کرد این قانون الهی برش حاکم می‌شه که: *لإن شکرتم لازیدنکم* اگر نعمتی که به شما داده شده رو شکر کردید قطعاً من زیادش می کنم. قطعاً. اما اگر نعمتو بهش داد، فراوان هم داد، ناسپاسی کرد اون موقع باید منتظر این سنت الهی باشه که: *و لإن کفرتم ان عذابی لشدید.* اون نعمتو که ازتون می‌گیرم و خودتون رو گرفتار می‌کنم به عذابی شدید که ناسپاسی نعمت‌ها عذاب آوره. حالا حضرت در حکمت ۱۳ می‌فرمایند که: وقتی که نعمت‌های الهی نشانه‌هاش آشکار شد، دیدید خدا داره یه جایگاهی به شما می‌ده، یه احترامی داره پیش مومنین به شما می‌ده یه فهم خوبی داره توی مسایل علمی به شما می‌ده یه بیان قشنگی در تبیین مسائل دینی به شما داره می‌ده نشانه هاش که آشکار شد *مواظب باشید که با ناسپاسی نعمتی که داره نزدیک می‌شه رو دور نکنید، پس نزنید،* چون عالم یکسره با سنت‌ها و قوانین خدا اداره می‌شه، اگر قدردانی در شما آروم آروم شکل گرفت اون نعمت هم به شما نزدیک می‌شه، نزدیک می‌شه و شما باهاش ارتباط می‌گیرید. اگر خدای نکرده هنوز نیومده آثار ناسپاسی و ناشکری در شما آشکار شد این سنت از کار می‌اوفته و سنت محروم کردن انسان ناسپاس و ناشکر فعال می‌شه. *ان‌شاءالله همه ما در همه لحظات نسبت به همه نعمت‌های الهی شکرگزار باشیم.* https://eitaa.com/joinchat/4292345904C0b5c499fe5
🦋🎁🌴🦋🎁🌴 🦋🎁🌴🦋🎁 🦋🎁🌴🦋 🦋🎁🌴 🦋🎁 🦋 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💠 *تأمل در نهج البلاغه* ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🌹🌐🌹 *تبيين حكمت چهاردهم* : بِسْمِ اللّه الرّحْمٰنِ الرَّحیم *حکمت چهاردهم نهج البلاغه شریف* ، یک حکمت تربیتیست. گاهی وقتا ما در انتخاب و اختیار بین خوب و خوب‌تر هستیم. گاهی وقتا مخیریم بین انتخاب خوب یا بد، گاهی وقتا مخیر می‌شیم بین انتخاب بد یا بدتر. انسان مومن یعنی انسان عاقل، برای هر یک از این شرایط، یک رفتار خاص و یک الگوی خاص رفتاری داره. یکی از مواردی که ممکنه ما در تربیت مخصوصاً تربیت فرزندانمون، نوجوانانمون بهش برخورد بکنیم و در حلش دچار مشکل بشیم اونجاییست که نوجوان عزیز ما، جوان بزرگوار ما، رفتارهایی ازش سر می‌زنه که ما خیلی نمی پسندیم، کارهایی می‌کنه، خلقیاتی از خودش بروز می‌دهد که خیلی مورد خوشایند ما نیست، در محیط خانه، در محیط کانون فرهنگی، در محیط مدرسه، مسجد و امثال این مخصوصاً خانواده، خب! در یک همچین شرایطی ما دو تا تکلیف همزمان داریم: یکی اینکه برای این سوء اخلاقش یا سوء رفتارش مطالعه، مشاوره، بررسی، تفکر، تأمل و تدبر، توسل، دعا و امثال این، یک برنامه‌ای داشته باشیم که اون اشکالش را هم برطرف بکنیم یه بحثه، اما یه برنامه دیگه هم باید برای حفظش داشته باشیم. یعنی کسی که به یک مسیر خطایی کشیده می‌شه از یه نقطه کمی آغاز می‌کنه این خطا رو، و این مسیر اگر کنترل‌ نشه به بدترین جاها کشیده می‌شه‌. ما یه تکلیف داریم که از همین یه مقدار اشتباه هم اونو برش گردونیم، یه تکلیف هم‌ داریم که مواظب باشیم بدتر نشه. پس ما گاهی وقتا توی مسئله تربیت در حالت تحیر بین بد و بدتر هستیم. بین خوب و خوب‌تر یا حتی خوب و بد، که اگر یک اشتباه بکنیم ممکنه اوضاع وخیم تر بشه. مثلا یه وقتی یه کسی می‌ره چهره خودش رو در اختیار یک آرایشگر قرار می‌ده برای یک مراسمی، جشنی، عروسی، چیزی، یه مقدار تزئینش بکنه. خب! اونجا بین خوب و‌خوب تر انتخاب میکنه مدل های مختلفو ، مثلا بهش نشون می‌دن یا در موردش باهاش گفتگو می‌کنند و اون به سلیقه و ذائقه خودش اون بهترینه را انتخاب می‌کنه. اما یه وقتی هست کسی دچار یک آسیبی در یک سانحه تصادف شده چشمش آسیب جدی دیده. حالا پزشکان در اتاق عمل مرددند بین اینکه این چشمو عمل کنند و یا اینکه این چشمو تخلیه کنند. هر دو زجر داره درد داره سختی داره، چه کنند؟ میگن عمل اول را انجام می‌دهیم امیدواریم بیناییش برگرده اگر برنگشت دیگه چاره ای نیست چشمو باید تخلیه کرد. یعنی بین بدو بدتر مخیرند‌. در یک همچین شرایطی دو تا تکلیف دارند: یکی اینکه امیدوارانه، مجدانه تلاش کنند که این بینایی در معرض از دست رفتن برگرده، دو این که آسیب به بقیه سیستم مغز این کشیده نشه مثلاً‌. در یک هم چنین شرایطی یک مجموعه مسئله جلوی چشم پدر و مادر و مربی میاد. یعنی در اون موقعیتی که میخواد فرزندشو در اون مسیری که داره می‌ره هم برش گردونه هم لااقل الان اجالتا متوقفش کنه که جلوتر نره. اونجا چه باید بکنه؟ یکی از مهمترین راهبردهایی که در یک همچین شرایطی پدر و مادر خبیر ، مربی ماهر و توانمند باید بهش مجهز باشه عبارت است از جاذبه. باید به گونه‌ای رفتار بکنه که اون فرزند احساس نکنه اون شاگرد احساس نکنه که از چشم پدر و مادر و استاد افتاده و دیگه هیچ‌ ملاتی که اینها رو بتونه بهم بچسبونه نیست. که در این شرایط هزار آفت پیش میاد. اون *جاذبه* باید همچنان حفظ بشه بلکه تقویت بشه. به تعبیر عوامانه بیشتر باید تحویلش گرفت. محبت باید به سمتش سرازیر کرد. توجه بهش کرد. اگر توجه بهش نکنیم آسیب‌های جدی داریم که یکیش در نهج البلاغه در *حکمت چهاردهم* بیان شده. امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند: *کسی که نزدیکانش او را واگذارند بیگانه او را پذیرا می‌شود.* کسی که نزدیکانش بی توجهی بهش بکنند، او را تضییع بکنند او رو رها بکنند این خطر در کمینش هست که بیگانگان اونو جذب بکنند. بره ببینه بیرون جذب بشه. دیگه اونجا قابل کنترل نیست. ادامه دارد ... https://eitaa.com/joinchat/4292345904C0b5c499fe5