eitaa logo
تبیین حکمتهای نهج البلاغه استاد مهدوی ارفع
316 دنبال‌کننده
611 عکس
55 ویدیو
2 فایل
به غیر از مطالب منتقل شده از کانال استاد ، مابقی مطالب، پیاده شده سخنرانی های استاد مهدوی ارفع می باشد. پل ارتباطی ما و شما: @Sarbazekoochek14
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از استاد مهدوی‌ ارفع
تغییر ذائقه راهبرد جنگ نرم جلسه چهارم حجت الاسلام مهدوی ارفع.mp3
21.93M
🔈 (۴) 🗓 جلسه چهارم | ۹۹/۶/۱۲ 🏴 دهه دوم الحرام ۱۴۴۲ 🎙 حجت الاسلام 🔶 ، خیابان ایران، هیات امام صادق(ع) 🆔 @mahdavi_arfae 🆔 @h_nehzat
هدایت شده از استاد مهدوی‌ ارفع
تغییر ذائقه؛ راهبرد جنگ نرم-ج۵.mp3
21.74M
🔈 (۵) 🗓 جلسه پنجم | ۹۹/۶/۱۳ 🏴 دهه دوم الحرام ۱۴۴۲ 🎙 حجت الاسلام 🔶 ، خیابان ایران، هیات امام صادق(ع) 🆔 @mahdavi_arfae 🆔 @h_nehzat
هدایت شده از استاد مهدوی‌ ارفع
تغییر ذائقه؛ راهبرد جنگ نرم-ج۶.mp3
21.5M
🔈 (۶) 🗓 جلسه ششم | ۹۹/۶/۱۴ 🏴 دهه دوم الحرام ۱۴۴۲ 🎙 حجت الاسلام 🔶 ، خیابان ایران، هیات امام صادق(ع) 🆔 @mahdavi_arfae 🆔 @h_nehzat
هدایت شده از استاد مهدوی‌ ارفع
تغییر ذائقه؛ راهبرد جنگ نرم-ج۷.mp3
20.93M
🔈 (۷) 🗓 جلسه هفتم | ۹۹/۶/۱۵ 🏴 دهه دوم الحرام ۱۴۴۲ 🎙 حجت الاسلام 🔶 ، خیابان ایران، هیات امام صادق(ع) 🆔 @mahdavi_arfae 🆔 @h_nehzat
هدایت شده از استاد مهدوی‌ ارفع
تغییر ذائقه؛ راهبرد جنگ نرم_ج۸.mp3
21.5M
🔈 (۸) 🗓 جلسه هشتم | ۹۹/۶/۱۶ 🏴 دهه دوم الحرام ۱۴۴۲ 🎙 حجت الاسلام 🔶 ، خیابان ایران، هیات امام صادق(ع) 🆔 @mahdavi_arfae 🆔 @h_nehzat
هدایت شده از استاد مهدوی‌ ارفع
00019.mp3
23.01M
🔈 (۹) 🗓 جلسه نهم | ۹۹/۶/۱۷ 🏴 دهه دوم الحرام ۱۴۴۲ 🎙 حجت الاسلام 🔶 ، خیابان ایران، هیات امام صادق(ع) 🆔 @mahdavi_arfae 🆔 @h_nehzat
هدایت شده از استاد مهدوی‌ ارفع
تغییر ذائقه؛ راهبرد جنگ نرم_ج۱۰.mp3
25.09M
🔈 (۱۰) 🗓 جلسه دهم | ۹۹/۶/۱۸ 🏴 دهه دوم الحرام ۱۴۴۲ 🎙 حجت الاسلام 🔶 ، خیابان ایران، هیات امام صادق(ع) 🆔 @mahdavi_arfae 🆔 @h_nehzat
هدایت شده از استاد مهدوی‌ ارفع
سخنرانی-8-3-99-حسینیه مجازی.mp3
19.16M
🔈صوت : ( ۲۰) 🌹 شرح حکمت های شریف. (جلسه بیستم ) ✅ محور بحث : شرح حکمت ۱۵ مفهوم این حکمت تایید فریب خورده ها نیست ، بلکه به معنی این است که آنها قابل هدایت نبودند و باید تا فتنه انگیزی نکرده اند بروند ./ برای شناخت حق از باطل و ظیفه ما شناخت شاخص هاست و نه اشخاص و در این صورت است که گیج ، سر درگم و گمراه نخواهیم شد . 🔷 حجت الاسلام 🔶 حسینیه مجازی ۹۹/۳/۸ @mahdavi_arfae @hoseyniyemajazi
هدایت شده از استاد مهدوی‌ ارفع
سخنرانی 9-3-1399-حسینیه مجازی.mp3
22.95M
🔈صوت : ( ۲۱) 🌹 شرح حکمت های شریف. (جلسه بیست و یکم ) ✅ محور بحث : شرح حکمت ۱۶ موضوع قضا وقدر ، جبر و اختیار ؛ اینکه اراده و اختیار ما در چهار چوپ مقدرات خداست ، مثال : اختیار بازیکن فوتبال اما طبق قواعد و قوانین مقرر شده ./ عصر جمعه یاد امام زمان کنیم ، اذکرونی واذکرکم . 🔷 حجت الاسلام 🔶 حسینیه مجازی ۹۹/۳/۹ @mahdavi_arfae @hoseyniyemajazi
هدایت شده از استاد مهدوی‌ ارفع
سخنرانی 12-3-1399-حسینیه مجازی.mp3
19.22M
🔈صوت : ( ۲۲) 🌹 شرح حکمت های شریف. (جلسه بیست و دوم ) ✅ محور بحث : شرح حکمت ۱۷ بیان مقتضیات زمان درقالب طرح یک سوال پویایی و عدم رکود از ویژگی های فقه شیعه دوازده امامی ، با استفاده از اصول کلی و توجه به مقتضیات زمان ، پاسخگو بودن به همه موضوعات قدیم و جدید . 🔷 حجت الاسلام 🔶 حسینیه مجازی ۹۹/۳/۱۲ @hoseyniyemajazi @mahdavi_arfae
هدایت شده از استاد مهدوی‌ ارفع
در زمان ظهور بعضی از فقها در مقابل امام عصر....mp3
3.56M
🔈 در زمان ظهور بعضی از فقها در مقابل امام عصر می ایستند!! -لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً وَ لَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً(خطبه۱۶) -چنان به بلا گرفتار میشوید و چنان غربال میشوید ... 🔹 حجت الاسلام 🗓۹۹/۶/۲ (شب چهارم محرم) ⏱مدت زمان: ۴:۵۶ دقیقه 📥دریافت صوت کامل با موضوع: « آیین عشق بازی ۴ »👇👇 eitaa.com/mahdavi_arfae/8791 🔸 مجموعه فرهنگی عاشوراییان 🆔 @mahdavi_arfae
تبیین حکمتهای نهج البلاغه استاد مهدوی ارفع
☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘ بصیرت سیاسی 1⃣ سوال: در فتنه ها چه کنیم؟ پاسخ: اولا بابد دید مرادتان از فتنه، کدام معنای آن است؟ در نهج البلاغه «فتنه» در چند معنا به کار رفته است: ۱. آزمایش و اختبار؛ مثلا حضرت به اشعث که در مرگ فرزندش، عزادار شده است، می فرمایند:«... یا اشعث! ابنک سرک و هو بلاء و فتنه...» یعنی فرزندت تو را شاد می کرد در حالی که وجودش برای تو مایه ابتلاء و آزمایش بود. ۱ (این فرمایش اشاره است به آیه شریفه « انما اموالکم و اولادکم فتنه»۲ ) ۲.عذاب و عقاب؛ مثلا در نهج البلاغه می خوانیم:« کم من مستدرج بالاحسان الیه ...و مفتون بحسن القول فیه..»یعنی چه بسا کسی که به واسطه ستایش مردم گرفتار می شود.۳ ۳. آشوبهای اجتماعی بویژه در حکومت اسلامی. اکثر موارد کاربرد واژه فتنه در نهج البلاغه در این زمینه است. اکنون مشخص شد که مراد از فتنه در پرسش « در فتنه ها چه کنیم؟» همین معناست. ثانیا باید دانست که این نوع فتنه _آشوب و نزاع اجتماعی_ غالبا در جامعه ای که حکومت اسلامی در آن مستقر شده است، توسط مخالفان طراحی و ایجاد می شود. ریشه آن «هواپرستی و بدعت گذاری در احکام آسمانی۴» است و همواره با ایجاد شبهه در اصل حکومت دینی یا فروع آن آغاز می شود « ان الفتن اذا اقبلت شبهت: فتنه ها آنگاه که روی می آورند با حق مشتبه میشوند.»۵ یعنی سران و طراحان فتنه به مدد سوابق مثبت ( مانند طلحه و زبیر، پایه گذاران فتنه جمل ۶) یا شعار بظاهر حق (مانند خوارج و شعار لاحکم الا لله ۷) یا امثال این حربه ها، مردم را به تردید می اندازند تا جایی که خیلی ها در تشخیص اینکه کدام گروه حق است و کدام، باطل ناتوان می شوند. در چنین شرایط شبهه گونی یکی از شیطنت های اصحاب فتنه این است که القا کند اگر نمی توانی حق را کشف کنی، ساکت باش و از فتنه کناره گیری کن و بی طرف باش. همین استراتژی باعث می شود که نه حق یاری شود و نه باطل خوار گردد. مثل چهار شخصیت مطرح در زمان امیرالمومنین علیه السلام( سعد ابی وقاص، محمد بن مسلمه، اسامه بن زید و عبدالله بن عمر ) که در فتنه جمل ادعای تردید کرده و از یاری حضرت کناره گیری کردند. ۸ و سبب شدند افراد دیگری مانند حارث بن حوط هم مردد شده و پشت حضرت را خالی کنند.۹ در چنین شرایط فتنه آلودی ما باید چه کنیم؟ اولا باید حق و باطل را از طریق شاخص ها شناخت نه اشخاص « ای حارث! تو زیر پایت رادیدی ولی به پیرامونت نگاه نکردی، پس سرگردان شدی. تو حق را نشناختی تا بدانی که اهل حق چه کسانی هستند و باطل را نشناختی تا اهل باطل را بشناسی.» ۱۰ امام صادق علیه السلام می فرمایند:: « من دخل في هذا الدين بالرجال أخرجه منه الرجال كما أدخلوه فيه و من دخل فيه بالكتاب و السُّنَّةِ زالَتِ الجبالُ قَبلَ أن يَزولَ : هر کس بواسطه افراد داخل این دین بشود، همان افراد هم از دین خارجش می کنند ولی کسی که به واسطه کتاب و سنت داخل دین شود، کوهها متزلزل می شوند و او نمی شود.» ۱۱ ثانیا باید در روزگار فتنه ضمن حضور در جبهه حق و دفاع جانانه از حق بگونه ای رفتار و موضعگیری کرد که باطل نتواند سوء استفاده کند؛ مانند بچه شتر نر دو ساله که نه هنوز پشت محکمی دارد تا از او سواری بگیرند و نه پستانی دارد که شیرش را بدوشند ۱۲ و این معنای حکمت اول نهج البلاغه است و پاسخ سوال این نوشتار. __________________ پ.ن: ۱. نهج البلاغه؛ حکمت ۲۹۱ ۲. سوره مبارکه تغابن؛ آیه ۱۵ ۳. نهج البلاغه؛ حکمت ۲۶۰ ۴. نهج البلاغه؛ خطبه ۵۰ ۵. نهج البلاغه؛ خطبه ۹۳؛ بند ۲ ۶. نهج البلاغه؛ حکمت ۴۵۳ ۷.نهج البلاغه؛ خطبه ۴۰ ۸. نهج البلاغه؛ حکمت های ۲۶۲، ۱۸، ۱۵ ۹.نهج البلاغه؛ حکمت ۲۶۲ ۱۰. همان. ۱۱. غیبت نعمانی؛ ج۱؛ ص۲۲ ۱۲. نهج البلاغه؛ حکمت ۱ @mahdavi_arfae 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
هدایت شده از استاد مهدوی‌ ارفع
سخنرانی 16-3-1399-حسینیه مجازی.mp3
22.75M
🔈صوت : ( ۲۳) 🌹 شرح حکمت های شریف. (جلسه بیست و سوم ) ✅ محور بحث : شرح حکمت ۱۹ آرزوها : لغت شناسی آرزو و شناخت مولفه ها و شاخصه ها با طرح سوال : چه آرزویی ، برای چه و در چه زمینه ای ، لذا هر آرزویی که با هدف خلقت همسو باشد و در تعارض نباشد پسندیده است ، در غیر اینصورت حتی اگر عنوان معنوی هم داشته باشد ثمری ندارد / مهم ترین آرزو در عصر غیبت نصرت ولی عصر عج الله تعالی است . 🔷 حجت الاسلام 🔶 حسینیه مجازی۹۹/۳/۱۶ @mahdavi_arfae @hoseyniyemajazi
هدایت شده از استاد مهدوی‌ ارفع
زندگی در تاریخ تحول جهان-ج۱.mp3
21.62M
🔈 (۱) 🗓 جلسه اول | ۹۹/۷/۲۱ 🏴 دهه سوم ماه صفر 🎙 حجت الاسلام 🔶 ، هیات انصارالشهدا 🆔 @mahdavi_arfae 🆔 @h_nehzat
هدایت شده از استاد مهدوی‌ ارفع
سخنرانی 18-3-1399-حسینیه مجازی.mp3
13.28M
🔈صوت : ( ۲۵) 🌹 شرح حکمت های شریف. (جلسه بیست و پنجم ) ✅ محور بحث : شرح حکمت ۲۱ 1⃣ پرهیز از ترس های بی جا 2⃣ پرهیز از خجالت های بی جا 3⃣ استفاده از فرصت های نیک 🔷 حجت الاسلام 🔶 حسینیه مجازی۹۹/۳/۱۸ @mahdavi_arfae @hoseyniyemajazi
هدایت شده از استاد مهدوی‌ ارفع
امام حسن عسگری ناشناخته ترین سوژه مطالعاتی ما.mp3
28.16M
🔊 امام حسن عسگری ناشناخته ترین سوژه مطالعاتی ما -اهل بیت ضامن بقای اسلام 🏴شهادت امام حسن عسکری(ع) 🔷 حجت الاسلام 🗓دانشگاه امام جعفر صادق علیه السلام هیات میثاق با شهدا ۹۸/۸/۱۴ 🆔 @mahdavi_arfae
هدایت شده از استاد مهدوی‌ ارفع
مهمترین هنر امام حسن عسگری(ع).mp3
1.92M
🔈مهمترین هنر امام حسن عسکری(ع) -چرا امام حسن عسکری(ع) اصرار بر زیارت اربعین دارند؟! -گیرکار شیعیان کجاست؟! 🔷حجت الاسلام 🗓شهادت امام حسن عسگری ۹۸/۸/۱۴ ⏱مدت زمان: ۲:۱۶ دقیقه 🔶تهران هیات میثاق با شهدا 📥دریافت صوت کامل با موضوع:« امام حسن عسکری ناشناخته ترین سوژه مطالعاتی ما» 👇👇 eitaa.com/mahdavi_arfae/9189 🆔 @mahdavi_arfae
هدایت شده از استاد مهدوی‌ ارفع
سخنرانی19-3-1399-حسینیه مجازی.mp3
14.63M
🔈صوت : ( ۲۶) 🌹 شرح حکمت های شریف. (جلسه بیست و ششم ) ✅ محور بحث : شرح حکمت ۲۲ حق و تکلیف ،حکومت همانگونه که حق است تکلیف هم هست، اگر شرایط اسقرار حاکم اسلامی محقق شود ، بر حاکم تکلیف است که بپذیرد ، و در صورت محقق شدن برگشت به عقب ندارد حتی به قیمت جان حاکم . لذا حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات است . 🔷 حجت الاسلام 🔶 حسینیه مجازی۹۹/۳/۱۹ @mahdavi_arfae @hoseyniyemajazi
کانال تاریخ تحلیلی اسلام به جهت اهمیت مطالعه تاریخ و صرفا جهت تجمیع مجموعه سخنرانی های استاد پناهیان با همین موضوع از سایت استاد گرفته شده تا اعضای محترم در پیام رسان ایتا بهره مند شوند.🌸 والعاقبه للمتقین لینک عضویت👇👇👇: @tarikhe_tahlili_panahian
لینک گروه 👇 °🌺•🍃°🌾✼🍁•🍃๑ •🍃 🦋💐•° °🌾•🍁° •🍁°• 🍂 با سلام خدمت دوستان عزیز🌹 ⁉️ این روزها زمان خود را چطور سپری میکنید؟ به نظر شما در ۱۰ دقیقه 🕙 چه کارهایی می توان انجام داد؟ 📢 یک خبر فوق العاده🎊 ما سعی داریم کتاب نهج البلاغه را با روزی ۱۰ دقیقه پای منبر امیرالمؤمنین(ع) در ۵ ماه بخوانیم. ❇️ زمان شروع : ۱۷ ربیع الاول 💐 ✨منتظر حضور نورانی شما در این گروه هستیم : https://eitaa.com/joinchat/1723203658Cfdfdde2be3 🌷گروه مخصوص خواهران است. 🍂 •🍁°• °🌾•🍁° •🍃 🦋💐•° °🌺•🍃°🌾✼🍁•🍃๑
📣 مژده مژده 📣 کتاب نهج البلاغه حضرت امیرالمومنین علیه السلام با ترجمه استاد محمد دشتی با بازنگری مجدد و ویرایش فنی جدید توسط نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی آماده ارسال به متقاضیان می باشد. تصاویر صفحات اول این اثر منحصر به فرد جهت بهره مندی اعضای محترم کانال ارسال می گردد.
برنامه مطالعه روزانه نهج البلاغه
راه های ارتباطی با نهضت نهج البلاغه خوانی