⭕️ سرخط| پاسخ درست به ترور خصمانه دشمن کدام است؟‼️
🔻ترور تاسفبار دانشمند خدوم شهید «محسن فخریزاده» و دلایل این اقدام جنایتکارانه دشمن و همچنین اقداماتی که باید در پاسخگویی به متهمان اصلی در دستور کار قرار بگیرد مهمترین موضوعی است که طی سه روز گذشته فضای سیاسی و رسانهای کشور را درگیر خود کرده است.
🔹مانند بسیاری از موضوعات مهم دیگر که در بزنگاه تصمیمگیری و تعیین راهبرد، بعضا نگاههای صفر و صدی مطرح میشود، بررسی اظهارنظرهای مقامات رسمی از جمله مصاحبه وزیر امور خارجه، برخی نمایندگان مجلس و... پس از این ترور نشان میدهد که مشخصا دو رویکرد در این خصوص وجود دارد.
1️⃣ رویکرد نزدیک به دولت معتقد است که یکی از اهداف اصلی این اقدام تحریک ایران برای اقدامات مقابلهای سخت میباشد، بنابراین ارائه هرگونه شدت عمل از جنس اقدامات سخت، بازی در زمین دشمن است و امکان بهرهگیری کشور از تحولات رخ داده در عرصه بینالمللی برای رفع تحریمها را از بین میبرد.
2️⃣ در مقابل؛ نگاهی که نمایندگان سرسختی به ویژه در مجلس دارد، پاسخ سخت را اقدامی ضروری برای تنبیه دشمن و متوقف ساختن او تلقی میکنند و معتقدند عدم پاسخگویی، موجب تجری معاندین و افزایش انگیزه آنان برای انجام اقدامات بعدی خواهد شد.
🔹منتقدان به نظریه اول این پرسش را مطرح میکنند که در سایه تداوم خویشتنداری، چه تضمینی برای تداوم نیافتن این اقدامات و عدم تعمیم آن به سطوح و مقامات بالاتر و مراکز حساستر وجود دارد؟
🔹مخالفین نظریه دوم نیز معتقدند که پیگیری رویکرد پاسخگویی سخت میتواند ریسک ورود به یک جنگ تمام عیار را افزایش داده و دشمن را به انجام اقدام نظامی متقابل ترغیب نماید.
🔹بسیار روشن است که جنگ هیچگاه اولین گزینه در قبال مقابله با تهدیدات نیست. از طرف دیگر استفاده از ابزار دیپلماسی در شرایطی که برداشتها حاکی از وجود محدودیت، ناتوانی و استیصال در طرف مذاکره برای حفاظت از منافع خود باشد، قطعا نمیتواند منافع ملی را تامین کند.
🔹طرفداران رویکرد دیپلماسی البته، بهرهگیری از این ابزار را استفاده هوشمندانه از قدرت نرم میدانند و به هیچ وجه آن را اقدامی از سر «انفعال» و وادادگی تلقی نمیکنند.
🔹طرفداران نظریه پاسخ قاطع نیز با تبیین موقعیت سیاسی و نظامی دشمن بر این نکته تاکید دارند که ضربه قاطع ضمن آن که تنبیه دشمن را به همراه دارد به دلیل بالا بردن هزینههای انجام اقدام متقابل، ابتکار عمل را از دست دشمن خارج کرده و احتمال «شکلگیری جنگ» اساسا منتفی است.
🔹بطور طبیعی راه درست مواجهه با این مسئله تقویت رویکرد «بازدارندگی فعال» است که تنها از مسیر بهرهگیری هوشمندانه از مجموعه امکانات و ظرفیتهای سیاسی، اطلاعاتی، نظامی و اجرای «طرحهای ترکیبی و موثر» تحقق خواهد یافت، زیرا کارزار طراحی شده علیه کشورمان اساسا تک بعدی نیست که بتوان در مقابله با آن به راهکارهای تک بعدی بسنده کرد.
🔹 آنچه مسلم است اینست که انتقام تنها با اجتناب از نگاههای صفر و صدی، شکلگیری اجماع در سطح تصمیمسازان و تصمیمگیران و پشتیبانی نهادهای اجتماعی، سیاسی و رسانهای محقق خواهد شد.
🔻 #سرخط_تحلیلے| نکته قابل توجه در این خصوص شکلگیری برخی اقدامات ناآگاهانه یا بعضا آگاهانهای است که طی چند روز گذشته با رویکرد تخریب و تضعیف نهادهای امنیتی، اطلاعاتی و نظامی کشور بروز و ظهور یافته و عملا در پازل دشمن برای کاهش توان مقابلهای کشورمان ایفای نقشی موثر کرده است. کشور در شرایط بسیار خاصی قرار دارد که عبور موفق و عزتمندانه از آن مستلزم آرامش و اقدامات هوشمندانه و موثر است.
⭕️ ساماندهی بازار خودرو
🔻در چند سال اخیر به خاطر محدودیتهای تحریمی و عدم همکاری شرکتهای خارجی با خودروسازان ایرانی برای تأمین قطعات، قیمت خودرو سیر صعودی به خود گرفت، بهطوریکه در یک مدت کوتاه، قیمت خودرو تا سه برابر هم افزایش یافت که بخش زیادی متأثر از این عوامل بود. علاوه بر این، نوسان نرخ ارز و سیاستگذاری غلط دولت در زمینه سرکوب قیمت عرضه کارخانه، سرمایهای شدن خودرو بهجای مصرفی بودن آن، تقویت و رشد روحیه دلالی در بازار به شیوههای مختلف و گران شدن قیمت مواد اولیه، در سیر افزایشی قیمتها هم تأثیرگذار بود. با این وجود، این روزها برخی سیاستگذاریها در مجلس و کاهش نرخ ارز سبب کاهش قیمت خودرو شده است.
🌐نکات تحلیلی:
🔹 1- در حال حاضر معاملات در بازار خودرو به خاطر تعطیلی برخی صنوف، ازجمله نمایشگاههای خودرو، در سطح پایینی قرار دارد و قیمتها همچنان رو به کاهش است و در چند روز گذشته قیمتهای خودرو افت 32 درصدی داشته است. این در حالی است که روند کاهشی قیمتها به دنبال افت نرخ ارز و انتظار مشتریان برای پایینتر آمدن قیمت، همچنان ادامه دارد.
🔸2- مجلس شورای اسلامی جهت بالا بردن بهرهوری، کیفیسازی و همچنین ایجاد رقابت میان خودروسازهای داخلی و با محصولات خارجی، پیشبینی کرده است از چهار منبع میتوان خودرو وارد کرد؛ خودروسازان و قطعهسازها ما به ازای صادرات محصول میتوانند خودرو وارد کنند. افرادی که خارج از کشور دارای ارز و منابع مالی هستند و میتوانند از محل ارز شخصی اقدام به واردات نمایند. گروه بعدی نیز کسانی هستند که نفت را از دولت میخرند و میتوانند از محل صادرات بخش نفتی، اقدام به واردات خودرو کنند.
💢نکته راهبردی: آنچه در صنعت خودرو مهم است اتفاق بیفتد این است که باید با استفاده از طراحیهای داخلی و ایجاد نوآوری از کپی کاری در حوزه خودرو و مونتاژ خارج شویم و به سمت خلق خودرو با استفاده از طراحی نیروهای متخصص و نخبگان کشورمان حرکت کنیم. مضاف بر این باید طرح تولید خودروی ارزانقیمت و بهروز با استفاده از ظرفیتهای داخلی صورت گیرد که در این راستا شرکتهای خودروساز کشور باید از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان، دانشگاههای صنعتی و معاونت علمی و فناوری رئیسجمهوری بهترین بهرهبرداری را ببرند. تنها با همین روشها میتوان به اهداف سند چشمانداز دست یافت؛ در سند چشمانداز ۱۴۰۴، صنعت خودروی ایران باید به تولید ۳ میلیون خودرو دست یابد و حداقل باید سی درصد از این محصولات را به بازارهای خارجی صادر کند.
🌀نویسنده: علی قاسمی
⭕️ زاکانی: تمام نظارتهای فراتر از پادمان مانند پروتکل الحاقی باید قطع شود
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس گفت: تمام نظارتهایی که فراتر از پادمان است از جمله پروتکل الحاقی باید یک ماه بعد از تصویب قانون در مجلس، قطع شود و شرایطی که یک عده به عنوان جاسوس قانونی بهره میگیرند کنار گذاشته شود.علیرضا زاکانی نماینده تهران و رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی امروز (سهشنبه 11 آذر) در جلسه علنی و در جریان بررسی جزئیات طرح دو فوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریمها و صیانت از ملت ایران اظهار داشت: نمایندگان مجلس به تصمیم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پایبند هستند، اما این فرصت دوماهه را یک فرصت اضافی میدانند ضمن اینکه ما باید بتوانیم زمانی را فراهم کنیم که اگر ۱+۴ تجدیدنظر کردند، فرصت یک ماهه مدنظر قرار گیرد.وی افزود: تمامی نظارتهایی که فراتر از پادمان است از جمله پروتکل الحاقی باید یک ماه بعد از تصویب قانون در مجلس، قطع شود و شرایطی را که یک عده به عنوان جاسوس قانونی بهره میگیرند کنار گذاشته شود.رئیس مرکز پژوهشهای مجلس تصریح کرد: جلوگیری از این ماجرا مورد تفاهم جدی بین مجلس و شورای عالی امنیت ملی است، بنابراین این فرصت یک ماهه امکانی را میدهد که هم ما بتوانیم در واقع در رفع تحریمها و مشکلات نفتی و بانکی راستی آزمایی کنیم و از طرفی هم این امکان وجود دارد تا قانون شرایط اجرایی خودش را پیدا کند و در مسیری قرار گیرد تا فرصت راستی آزمایی طرف مقابل هم وجود داشته باشد.
1_588567793.pdf
160.5K
⭕️✅#یادداشت
💠نسخه word
💢موضوع: چرا با آمریکا مذاکره کنیم؟
🔻روابط اقتصادی ما با همسایگان بدون دلار آمریکا هم میتواند صورت بگیرد.
🔹 مشکل دشمنان با ایران بر سر ماهیت جمهوری اسلامی است نه برنامه هسته ای و اقتصادی.
🔺مذاکره تا زمانی که ایران ظرفیت های غیر فعال اقتصادی خود را فعال نکند، سم است.
⭕️ دست دشمنان رو شد
🔹 محور غربی، عبری، عربی با وقوف به شکست سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران، طرحی استراتژیک را علیه ج.ا.ا اجرایی نمود که شهادت دانشمند برجستهی هستهای و دفاعی کشورمان، حلقهای از زنجیره آن بود.
🔸 طراحی استراتژیک نظام سلطه
✅ فاز اول، ایجاد جنگ روانی- ادراکی از احتمال وقوع حمله نظامی آمریکا به ایران در مدت زمان باقی مانده از دولت ترامپ بود. مرحله دوم این طرح راهبردی، باور پذیر و معتبر ساختن وقوع حمله بود که با تحرکات نظامی و انتقال تجهیزات تهاجی امریکا به منطقه انجام شد.
🔹 در پاسخ به دو گام ذکر شده، دشمنان باید سیگنال استقبال از مذاکره را از داخل ایران دریافت میکردند که البته ارسال شد.
✅ در فاز سوم طراحی استراتژیک، ایران باید تا استقرار دولت بعدی آمریکا (ترامپ/بایدن) در کاخ سفید به سمت بیعملی سوق داده میشد. از این رو تحمیل هزینه به ایران با ترور دانشمند هستهای و دفاعی کشورمان شهیدمحسن_فخری_زاده در دستور کار قرار گرفت.
🔹 در ادامه این سناریو، همزمان دو مرحله باید اجرایی میشد. از یک سو کشورهای اروپایی باید در تبادل و تعامل دیپلماتیک، ایران را به خویشنداری، بخوانید بیعملی، دعوت میکردند و از سوی دیگر با جنگ ادراکی، اینچنین القاء میکردند که اقدام تروریستی یک دام است تا ایران وادار به اقدام نگردد.
🔸 سیاستگذاران و کارگزاران این طرح استراتژیک در فاز پایانی بر این انتظار بودند که ایران با بیعملی و دست خالی به میز مذاکره کانالیزه خواهد شد و بناچار مزیتهای راهبردی جدیدی در قبال بازگشت آمریکا به برجام از ایران ستانده میشود.
✅ با رو شدن دست دشمنان، حالا نمایندگان مجلس از قانون اقدام راهبردی در حوزه هستهای رونمایی خواهند کرد تا اولین گام ایران در پاسخ به طراحی استراتژیک دشمنان و محاسبه پذیر ساختن آنان برداشته شود.
💢 البته قانون اقدامات راهبردی در مورد درصد و ظرفیت غنیسازی اورانیوم، لغو پروتکل و... تنها بخشی از اقدامات متقابل ایران است و الباقی بعدا صدایش درخواهد آمد.
✍️رضا سراج
مذاکره.docx
17K
⭕️✅#یادداشت
💠نسخه word
💢موضوع: چرا با آمریکا مذاکره کنیم؟
🔻روابط اقتصادی ما با همسایگان بدون دلار آمریکا هم میتواند صورت بگیرد.
🔹 مشکل دشمنان با ایران بر سر ماهیت جمهوری اسلامی است نه برنامه هسته ای و اقتصادی.
🔺مذاکره تا زمانی که ایران ظرفیت های غیر فعال اقتصادی خود را فعال نکند، سم است.
1_588567793.pdf
160.5K
📝🍃
🍃
📌جزوه بیانات مقام معظم رهبری
در تاریخ 1379/09/12
🔰فهرست بندی شده
📆محتوای کار شده در سال 96
#هفته_مکتب_انقلاب_اسلامی99
🍃
📝🍃
6.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ پژواک 33؛ مجازات عاملان ترور؛ضرورت بازدارندگی عزتمندانه
⭕️ احکام سیاسی(سؤال 91): اگر اصلح را نشناسیم وظیفه چیست؟ از طرفی اگر تحقیق کنیم و به شخص اصلح نرسیم میتوانیم در انتخابات شرکت نکنیم؟ پاسخ: در تشخیص فرد اصلح میتوانید از کسانی که به لحاظ دین تعهد و بصیرت دارند و مورد اعتمادند، کمک بگیرید و درهرصورت شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی است.
⭕️ روحانی: مصوبه دیروز مجلس را مضر میدانم، امّا نرفتنم به مجلس به خاطر رعایت پروتکلهاست
🔹بسیار علاقمند بودم که طبق سالهای گذشته سخنان امروزم خطاب به مردم و نمایندگان مجلس در صحن علنی مجلس ایراد میشد.
🔹عدم حضورم در مجلس صرفا به دلیل مصوبات ستاد ملی کروناست و همه موظف هستیم دستورات این ستاد را شرعی و قانونی اجرا کنیم.
🔸 گمانهزنیهایی که ممکن است در رسانهها مطرح شود که عدم حضور من در مجلس به خاطر مصوبه دیروز مجلس است که البته دولت با آن مصوبه موافقت ندارد و آن را برای روند فعالیتهای دیپلماتیک مضر میداند، امّا نرفتن به مجلس صرفاً به دلیل پروتکلهای بهداشتی بوده نه مسئلهای دیگر.
@rahnama_97
🇮🇷🍃
🍃
⭕️ دیپلماسےعزت
🎙/ امام خامنهای(حفظهالله):
🔹پیروزی، بدون مجاهدت، بدون حرکت،
بدون خطرپذیری، امکان ندارد. خدای متعال
وعدهی پیروزىِ بدون حرکت به هیچ کس
نداده است. صِرف مؤمن بودن هم کافی
نیست؛ مجاهدت لازم است، صبر لازم است.
📆تاریخ: ۱۳۹۱/۰۳/۲۹
🍃@tabyinn
🇮🇷🍃