⭕️ سرمایهگذاری بانکها در بورس رکود تولید را تشدید میکند
🔹 یکی از انتقادات درباره رشد شاخص بورس در ماههای گذشته، عدم هدایت نقدینگی واردشده به بورس به سمت تولید و ایجاد اشتغال در کشور بوده است، در واقع بازار سرمایه فعلی هیچ ارتباط معناداری با تولید و بخش واقعی اقتصاد ندارد که اگر غیر از این بود، با رشد 4 برابری شاخص بورس طی فروردین تا تیرماه سال جاری باید شاهد یک تحول اقتصادی یا حداقل مشاهده نشانههایی از وقوع یک تحول در بخش واقعی اقتصاد بودیم. این در حالی است که با رفع ممنوعیت فعالیت بانکها برای سرمایهگذاری در بازار سرمایه، منابع بانکی که موظف به حمایت از تولید ملی و تخصیص تسهیلات به فعالیتهای مولد اقتصادی است، ممکن است با بازگشت رونق به بازار سرمایه، با طمع کسب سود بیشتر به سمت بازار سرمایه سوق یابد.
🔸 اگرچه استدلال شورای عالی بورس برای اخذ چنین تصمیمی شرایط فعلی بازار سرمایه بوده و رفع این ممنوعیت با استدلال جلوگیری از کاهش شاخص بورس صورت گرفته اما سوال این است: در شرایطی که هزاران پروژه عمرانی و توسعهای کشور نیازمند تامین مالی از سوی نظام بانکی است و بانکها در ارائه تسهیلات به بنگاههای اقتصادی با وسواس عمل میکنند، چرا باید بخشی از منابع عمومی کشور در بانکها صرف این امر شود؟ بدون شک این اقدام منجر به تشدید رکود اقتصادی خواهد شد. در واقع فارغ از ایرادات قانونی سرمایهگذاری بانکها در بازار سرمایه، تشدید رکود و به تبع آن افزایش تورم را میتوان یکی از تبعات اجرایی شدن این اقدام دانست.
⭕️ مسیر اشتباه کردهای شمال سوریه
🔹با شروع بحران سوریه در سال 2011، ارتش این کشور تمام توان و نیروی خود را برای مقابله با گروههای تروریستی سلفی- تکفیری که از سوی بازیگران منطقهای و بینالمللی بهشدت حمایت مالی، نظامی و سیاسی دریافت میکردند؛ بسیج کرد. دولت سوریه که قادر به جنگ در چند جبهه نبود به ناچار و بر اساس اولویتهای خود از شمال سوریه عقب نشست و این مسئله فرصت مناسبی را برای کردهای شمال سوریه فراهم کرد تا عَلَم استقلالخواهی را در شمال این کشور دوباره بلند کنند.
🔸طی 10 سال گذشته کردهای سوریه در اجرای این هدف چشم امید خود را به حمایتهای سیاسی و نظامی دولت آمریکا دوختهاند. اما طی این مدت چه در دوره اوباما و چه در دوره ترامپ رؤسایجمهور آمریکا بارها به کردها خیانت کرده و آنها را سر بزنگاه رها کردهاند. دولت آمریکا تنها به کردهای شمال سوریه بهعنوان ژتون چانهزنی در روابط خود با بازیگران منطقهای نگاه میکند و حاضر نیست روابط خود را با کشورهایی مثل ترکیه فدای اهداف خیالی و دور از دسترس کردها نماید. متأسفانه کردها نیز هیچگاه متوجه این نکته نشده و از گذشته روابط خود با آمریکا عبرت نگرفته و ظاهراً قرار هم نیست عبرت بگیرند.
🔹کردهای سوریه متأسفانه در طرف اشتباه تاریخ ایستادهاند. آنها از شمال با ارتش ترکیه و از جنوب با ارتش سوریه مواجه هستند. خط قرمز ترکیه تشکیل یک دولت خودمختار کردی در شمال سوریه است و مقامات ترک بارها صریحاً گفتهاند که اجازه نخواهند داد این فاجعه ژئوپلیتیک در شمال سوریه شکل بگیرد. از سوی دیگر زمانی که عملیات ارتش سوریه بر ضد گروههای تروریستی در این کشور تمام شود ارتش سوریه متوجه مناطق شمالی و سرزمینهایی خواهد شد که در دست کردهاست و آنها حاضر نیستند مناطق تحت تصرف خود را به دولت سوریه واگذار کنند. در آن زمان کردهای گرفتار در میانه دو لبه این قیچی و برای فرار از مخمصهای که چندان هم از آنها دور نیست باید چارهای بیندیشند. امید بستن به آمریکا همان مسیر اشتباهی است که قبلاً کردها بارها آن را طی کرده و در نهایت سرخورده شدهاند. بهترین راه برای کردهای شمال سوریه همراهی با دولت اسد و زندگی زیر سایه کشور واحد سوریه است.
⭕️ ظرفیتهای صنعت پوشاک
🔹گزارشی از سید روحالله لطیفی سخنگوی گمرک درباره صادرات پوشاک کشورمان رسانهای شد که بهنوعی نشاندهنده ظرفیتهای اقتصادی بدون نفت کشور ما در بخشهای مختلف اقتصادی است. در این گزارش آمده است: «ایران در ۵ ماهه ابتدایی امسال بالغبر ۴ هزار و ۵۲۷ تن انواع پوشاک به ارزش ۳۵ میلیون و ۱۹۰ هزار و ۵۲ دلار به بیش از ۲۹ کشور جهان صادر کرده است؛ این در حالی است که کشورهای مقصد پوشاک ایران در سال گذشته صرفاً ۴ کشور افغانستان، روسیه، عراق و یمن بوده است.» آنچه حائز اهمیت در این گزارش است اینکه، برند پوشاک ایرانی به کشورهای پیشرفتهای همچون استرالیا، آلمان، کره، ژاپن، امارات، انگلستان، ایتالیا، ترکیه، کانادا، سوئیس، پاکستان، دانمارک و کویت صادر شده است.
🔸نکات تحلیلی: 1- طبق بررسیهای کارشناسی، پتانسیل اشتغالزایی صنعت پوشاک ۲ میلیون نفر شغل است که در حال حاضر کمتر از ۶۰۰ هزار نفر در این حوزه مشغول به کار هستند و 50 درصد ظرفیت تولید پوشاک در حال حاضر خالی است. گفتنی است در صنعت پوشاک این ظرفیت وجود دارد که 10 میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشته باشد. ورود فعالانه در صنعت پوشاک میتواند مشکلات اشتغال کشور را حل کند تا آنجا که واردات نیروی کار نیز لازم میشود. 2- در کشورهای همسایه برای صنعت پوشاک 28 رشته دانشگاهی وجود دارد؛ اما در ایران تنها 3 رشته در صنعت پوشاک وجود دارد که بازنگری در این بخش ضرورت دارد و میبایست رشتههای مرتبط در بخش فنیوحرفهای جدی گرفته شود. 3- یکی از تفاوتهای کشور ما با سایر کشورها در حوزه تولید پوشاک، تولید نامتناسب با نیاز بازار کشور است، بهطوریکه حدود 40 تا 50 درصد صنعت پوشاک در دنیا روزانه است که مصرف بالایی دارد؛ اما در کشور ما این قضیه برعکس است؛ حدود 60 درصد تولید پوشاک در کشور تولید پوشاک کلاسیک مثل کتوشلوار و لباسهای رسمی است. با این وضعیت، ترکیب پوشاک در ایران نسبت به دنیا متفاوت است و برای حل آن، تولید پوشاک باید متناسب با نیاز تولید شود.
🔹نکته راهبردی: با توجه به ظرفیتهای اقتصادی ایران در صنعت پوشاک و ارزآوری بالای آن، باید در حوزه طراحی پوشاک، برندسازی، سیاستگذاری برای خردهفروشی، متوازنسازی تولیدات پوشاک در کل کشور، محدودسازی واردات، مبارزه با قاچاق و سروسامان دادن به فعالیتهای مناطق آزاد گامهای بلندی برداریم تا با این ظرفیتهای همافزا بتوانیم قدرت پولسازی را بالا ببریم و به اجرای اقتصاد مقاومتی نزدیکتر شویم.
⭕️نگاه تکلیفی جمهوری اسلامی به مقوله حجاب
🔹حیا و عفت جزو ذات زنان و مردان ایرانی است و نمیتوان تصوری از بیحجابی کامل در این سرزمین داشت، به همین جهت است که حجاب ابتدا نه توسط جمهوری اسلامی ایران، بلکه توسط خود مردم یک ضرورت دانسته شد. الزام حجاب به مفهوم عام برای مردان و زنانی که به آن اعتقاد ندارند، اثری ندارد؛ برای کسانی که اهل حیا و غیرت و پاکدامنی و حیا هستند، مفید است؛ زیرا مراقبت در وارد نشدن به یک جریان غیر الهی و غیرانسانی یک اصل عقلی است. ما نباید محیطی ترتیب دهیم که در این محیط ترس و دلهره از منحرف شدن وجود داشته باشد. درواقع قانون برای این مهم وضع میشود.
🔸گزاره خبری: «مهدی نصیری»، فعال رسانهای در برنامه زاویه شبکه چهار مدعی شد، 70 درصد مردم ایران با الزام حجاب مخالف هستند. او در صحبتهایش مستقیم و غیرمستقیم نظر به تعطیلی احکام اسلامی در جامعه داده و برای این ادعای خود نیز از آمارهایی استفاده کرد. یکی از آمارهایی که نصیری از آن استفاده کرد، مربوط به یک مرکز افکارسنجی به نام «گمان» است. مرکز گمان درباره دینداری ایرانیان گزارشی ارائه میدهد که حمایت مالی این کار به عهده «بنیاد برومند» بوده است. جستجوها نشان میدهد که هم مرکز گمان و هم بنیاد برومند بودجه خود را از NED (بنیاد اعانه ملی برای دموکراسی) دریافت میکنند که مشخصاً بودجهاش را از کنگره آمریکا و سازمان سیا میگیرد. نصیری قانون حجاب را ناکارآمد، رضاخانی، عامل پمپاژ تنفر در جامعه و ... دانسته است!
🔹گزاره تحلیلی: نصیری از ناکارآمدی قانون حجاب میگوید و معتقد است رعایت حجاب افت کرده، درحالیکه میتوان با این دلیل به همه قوانین تاخت. حجاب را نهفقط قانون، بلکه باید جزو عقاید انقلاب اسلامی دانست که عدم پایبندی به آن مساوی است با عدم پایبندی به همه اصول انقلاب؛ زیرا وقتی یک اصل انکار شود، خودبهخود اصول دیگر هم قابلنقض است. برخی در این میان از اختیاری بودن حجاب سخن میگویند، اما آیا نظام اسلامی میتواند اختیار به امری که تالی فاسد دارد بدهد؟ اجرای این اختیاری که عدهای از آن دم زده میشود، از اختیار در استفاده از ماسک گرفته تا حمل سلاح و حجاب و... فقط آسیبزننده بر حیات مادی و معنوی بشر بوده است؛ بنابراین جمهوری اسلامی نگاهی تکلیفی به حفظ جامعه از هرگونه فساد دارد و این منافاتی با اختیار خدادادی انسان در نگاه تکوینی ندارد.
⭕️منافع شرکتهای آمریکایی در عراق
🔹 به گزارش پایگاه خبری «المعلومه»، «محمود الزجراوی» عضو کمیسیون انرژی در پارلمان عراق در توضیح فعالیت شرکتهای آمریکایی در کشورش، تصریح کرد: «شرکتهای آمریکایی فعال در عراق برای کشور خود کار میکنند و با وجود سالها فعالیت و حضور در عراق و اختصاص میلیاردها دینار به آنها برای اجرای پروژهها، تاکنون هیچ دستاورد حقیقی برای عراق نداشتهاند.» الزجراوی افزود: «برخی از این شرکتهای آمریکایی حاضر در عراق، فعالیتهای اطلاعاتی انجام میدهند و در پروندههای مختلف حضور دارند. این شرکتهای آمریکایی و سایر شرکتهای وابسته به کشورهای همسایه تاکنون در بخش اقتصادی و نفتی و سایر بخشهای حیاتی دستاوردی برای عراق رقم نزدند. 🔸بغداد طی هفده سال گذشته بیش از چهل میلیارد دلار تنها برای بهبود وضعیت برق هزینه کرده، اما به دلیل سیاستهای آمریکا و جلوگیری او از چرخش بغداد به سوی دیگر شرکتهای بزرگ جهانی برای برونرفت از بحران برق، مشکل برق این کشور همچنان لاینحل باقی مانده است». «سعد الخزعلی» نماینده فراکسیون «الصادقون» در پارلمان عراق نیز دلیل عدم حلوفصل بحران برق در عراق را سیاسی دانسته و میگوید: «آمریکا پشت پرده بحران برق در عراق قرار دارد. برق شریان اساسی زندگی و اقتصاد کشور است و مشکل برق عراق اساساً سیاسی است و آمریکا آن را ایجاد کرده تا حکومتی ناکام در عراق باقی باشد».
⭕️ روزمان را با قرآن آغاز کنیم
🔹ضعف دشمن در مقابل قدرت معنوی و اسلامی ملت ایران
[سوره آلعمران (3): آيه 173]
الَّذِينَ قالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزادَهُمْ إِيماناً وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ (173)
مؤمنان كسانى هستند كه (چون) مردم (منافق) به ايشان گفتند: بى شك مردم (كافر مكّه) بر ضد شما گرد آمده (و بسيج شده) اند، پس از آنان بترسيد، (آنها به جاى ترس) بر ايمانشان بيافزود و گفتند: خداوند ما را كفايت مىكند و او چه خوب نگهبان و ياورى است.
🔸🔸بیاناتات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در دیدار جمعی از دانشآموزان و دانشجویان ۱۳۷۲/۰۸/۱۲
🔹همهی دنیا، به رهبری امریکا و شوروی، آن روز [ایام جنگ تحمیلی ]متّفق القول شدند برای اینکه ایران را در این جنگ شکست دهند و نتوانستند. اینکه مالِ تاریخ گذشته نیست. این مالِ همین چند سال قبلِ خودِ ماست. آحاد ملت ایران به چشم خودشان دیدند. مگر نبود که این دو قدرت متّحد شدند برای اینکه شاید بتوانند خوزستان را از ایران جدا کنند؟! شاید بتوانند جمهوری اسلامی را ذلیل کنند، ضعیف کنند، سرنگون کنند و نتوانستند؟! مگر غیر از این است؟! آن روز دو قدرت بودند، هر دو هم قوی، هر دو هم در قضیهی ایران، متّحد و نتوانستند کاری کنند. امروز اینها چه کار میتوانند بکنند؟! چرا میترسید؟! چرا قرآن را نمیخوانیم که اینقدر تکرار میکند: «الذین قال لهم الناس ان الناس قد جمعوا لکم فاخشوهم فزادهم ایماناً و قالوا حسبنا اللَّه و نعم الوکیل.» چرا از دشمن میترسید؟! دشمنِ ضعیف، دشمنِ ناتوان، دشمنی که همین امروز هم برای اینکه ایران را زیر فشار قرار دهند، دریوزگی اروپا را میکند. سراغ این کشور و آن کشور اروپایی میرود که «بیایید با ما همدست شوید، شاید بتوانیم به ایران فشار بیاوریم.» این، دلیلِ این نیست که به تنهایی نمیتواند فشار بیاورد؟! این، دلیل بر این نیست که این ملت عظیم، با این قدرت معنوی و اسلامی، بر قدرت مادّی او، تا به حال فائق آمده است؟! چرا فکر نمیکنند؟!
🖋 رجبعلی بازیاد
⭕️ مسکن از بیراهه نقدینگی به مقصد نمی رسد
🔹طی روزهای اخیر بحثها درباره خطر رشد فزاینده نقدینگی بالا گرفته است. تصمیمات ناگزیر درباره تامین مالی برنامه های مواجهه با کرونا و برداشت های ریالی متعدد از صندوق توسعه ملی که در شرایط فعلی به منزله استقراض از بانک مرکزی محسوب می شود، موجب شد تا رکورد رشد 34 درصدی نقدینگی در یک سال منتهی به خرداد امسال ثبت شود. این رکورد در شرایطی است که کسری بودجه ادامه دار دولت و فقدان راهکار کارآمد برای جبران کسری بودجه موجب شده است تا در عمل برای ادامه سال نیز استقراض مستقیم یا غیرمستقیم از بانک مرکزی و دیگر تصمیمات منتهی به رشد نقدینگی کاملا متصور باشد. روند رشد نرخ ارز و آمار ماه های اخیر از رشد نرخ تورم نشان می دهد که روند رشد بیشتر نقدینگی و تورم در حال تحقق است. در چنین شرایطی سیاست های تثبیت اقتصادی و مهار تورم و اجتناب از افزایش نقدینگی حتما باید در دستور کار باشد.در این شرایط مجلس با نیت بهبود وضعیت اقتصادی مردم و جبران کمبود چشمگیر ساخت مسکن، تلاش دارد در زمینه مسکن تصمیمات کارگشایی بگیرد. در این میان تغییر در قانون مربوط به مالیات خانه های خالی در همین راستا انجام شد که با ابلاغ آن در آینده ای نزدیک بخشی از واحدهای مسکونی خالی به تدریج روانه بازار خواهد شد و قیمت مسکن و اجاره را تا حدی تعدیل خواهد کرد. با این حال دومین تصمیم مجلس درباره مسکن با تدوین طرحی در کمیسیون عمران مجلس با عنوان طرح جهش تولید مسکن همراه شد، طرحی که با وجود اهداف خوب وبرخی مواد قانونی راهگشا برای رونق تولید مسکن با ابهامات و اشکالاتی در تصمیمات اقتصادی کلان مرتبط با بخش مسکن مواجه است.
واقعیت این است که هر طرحی درباره مسکن به ویژه از جنبه تامین مالی می تواند تاثیرات مهمی بر شاخص های اقتصادی کلان کشور داشته باشد. به عنوان مثال در این طرح قرار است تغییرات اساسی در نحوه ارائه تسهیلات بانکی صورت گیرد. این تغییرات می تواند نقدینگی کشور را کاملا تحت تاثیر قرار دهد. در گزارش روز گذشته مرکز پژوهش های مجلس درباره این طرح آمده است: «تامین مالی این طرح، رقمی حدود سالانه 300 هزار میلیارد تومان برآورد می شود که این رشد نقدینگی در نهایت خود را در تورم های بالا و التهابات مجدد و چندباره در بازار مسکن، خودرو، ارز و... نشان خواهد داد.»
🔸این موضع صریح بازوی پژوهشی مجلس درباره خطر رشد نقدینگی در صورت تصویب این طرح نشان می دهد که باید درباره تصویب این طرح تامل کرد. به ویژه در شرایطی که این طرح با وجود آثار اقتصادی کلان، صرفا در کمیسیون عمران مجلس بررسی و نهایی شده است و دیدگاه کمیسیون های تخصصی مرتبط با اقتصاد از جمله کمیسیون های اقتصادی و برنامه و بودجه دیده نشده است. اگرچه مجلس با مصوبه دیروز که پس از تصویب کلیات طرح، جزئیات آن را به کمیسیون های اقتصادی و برنامه و بودجه نیز ارجاع داد، مشخص کرد که خود نمایندگان مجلس نیز در خصوص تبعات اقتصادی این طرح دغدغه دارند و حتما هشدارهای اقتصاددانان درباره رشد نقدینگی و قیمت گذاری دستوری مصالح ساختمانی را شنیده و به آن اهمیت داده اند.
🔹در هر صورت شرایط اقتصادی کشور به گونه ای است که کسری بودجه امسال در عمل تاثیر خود را بر رشد نقدینگی خواهد گذاشت، بنابراین نباید با تصمیمات دیگر، بار اضافه تری بر رشد نقدینگی سوار کرد. چرا که دمیدن در تنور داغ نقدینگی، آتش قیمت ها را شعله ورتر و تبعات آن زندگی مردم را سخت تر خواهد کرد.
⭕️ رهگیری ناوگروه هواپیمابر آمریکایی با پهپادهای بومی سپاه
🔹سردار علیرضا تنگسیری در مراسم الحاق 188 فروند پهپاد و بالگرد به نیروی دریایی سپاه از رهگیری ناوگروه هواپیمابر آمریکایی با پهپادهای بومی سپاه خبر داد و اظهار کرد: «در این رهگیری، ناو هواپیمابر نیمیتز به همراه ناوهای اسکورت کننده شامل دو فروند ناوشکن 114 و 104، رزم ناوهای 58 و 59، دو ناوچه گشتی 9 و 12 و یک فروند شناور گارد ساحلی هزار و 333 ارتش تروریستی آمریکا، قبل از ورود به تنگه هرمز و خلیج فارس شناسایی شدند.» به گزارش تسنیم فرمانده نیروی دریایی سپاه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به الحاق 188 فروند پهپاد و بالگرد به نیروی دریایی سپاه تصریح کرد: «فیلمبرداری و عکاسی برای انهدام اهداف ثابت و متحرک دریایی از قابلیتهای این پهپادهاست.» وی با بیان این که «همه مأموریتهای نیروی دریایی سپاه، زیر پوشش پهپادهای بومی ایرانی قرار میگیرد» خاطرنشان کرد: «رصد و پایش همه تحرکات دریایی با این پهپادها انجام میشود».
⭕️ 21سپتامبر؛نقطه عطف انقلاب یمن
🔹« سید عبدالملک الحوثی» رهبر انصارا... یمن در سخنانی به مناسبت ششمین سالگرد انقلاب 21 سپتامبر تاکید کرد که این انقلاب، آغازی برای خروج از گذشته تاریک و گامی در جهت ساخت آیندهای بر اساس ارزشها و اصول مردم یمن بود.مردم یمن با برگزاری تظاهرات علیه دیکتاتوری 33 ساله «علی عبدا...صالح» قیام کردند. با وجود دخالت همهجانبه برخی کشورهای عربی و آمریکا، در نهایت قیام مردم یمن نتیجه داد و عبدا... صالح برکنار شد.به قدرت رسیدن «عبدربه منصورهادی» اگرچه مطلوب مردم یمن نبود، اما از آن جایی که به برکناری عبدا... صالح منجر شد یک پیروزی بزرگ بود. منصور هادی فوریه 2012 به قدرت رسید و سپتامبر 2014 یعنی کمتر از سه سال بعد موقعیت خود را از دست داد.پرسش مهم این است که چرا یمنی ها طی کمتر از سه سال شاهد دو انقلاب بودند؟به نظر می رسد مهم ترین دلیل، تداوم نوع حکومت کردن عبدا... صالح در دوران منصور هادی بود. منصور هادی، 18 سال معاون عبدا...صالح بود و از سوی دیگر با حمایت آمریکا و عربستان و در یک فرایند انتخابات نمایشی و تک نامزدی به قدرت رسید. بنابراین، منصور هادی در عمل توان مستقل عمل کردن نداشته و حتی به مراتب بیشتر از عبدا... صالح به مجری سیاست های آمریکا و عربستان در یمن تبدیل شد. در واقع، در دوران منصورهادی، یمن به حیاط خلوت عربستان سعودی و ابزاری در خدمت آل سعود تبدیل شده بود. این در حالی است که مهم ترین هدف مردم یمن از برکناری عبدا... صالح، رسیدن به استقلال بود، موضوعی که انقلاب 21 سپتامبر آن را با وجود هزینه های سنگین ناشی از جنگ ائتلاف سعودی محقق کرد.وابسته بودن و استقلال نداشتن یمن به حدی حائز اهمیت بود که عربستان سعودی با حمایت مستقیم آمریکا تنها شش ماه پس از انقلاب 21 سپتامبر به یمن حمله کرد، جنگی که 66 ماه از آن می گذرد.دلیل دیگر درخصوص چرایی وقوع انقلاب 21 سپتامبر، نبود اراده نزد دولت موقت منصورهادی برای برگزاری انتخابات و تشکیل دولت دایمی بود. عبد ربه منصورهادی فوریه 2012 به عنوان رئیس جمهور موقت و دو ساله یمن قدرت را در اختیار گرفته بود اما فوریه 2014 کنگره مردمی یمن برای مدت یک سال ریاست جمهوری منصور هادی را تمدید کرد، اقدامی که خلاف قانون بود. 🔸از سوی دیگر حتی در دوران تمدید شده یک ساله نیز هیچ نشانه ای مبنی بر تمایل دولت منصورهادی برای برگزاری انتخابات و تشکیل دولت دایمی دیده نمی شد. بر همین اساس، تابستان 2014 تظاهرات مردمی علیه دولت موقت منصورهادی شکل گرفت که به توافق 21 سپتامبر دولت موقت با انصارا... و سهیم شدن انصارا... یمن در قدرت منجر شد. دلیل سوم این بود که دولت موقت منصورهادی به حدی سرگرم منافع سیاسی و فرقه ای شد که توجهی به معیشت مردم یمن نداشت. از زمانی که منصورهادی قدرت را در یمن در اختیار گرفت، بر مشکلات اقتصادی مردم یمن افزوده شد. این موضوع نیز به عاملی برای شروع تظاهرات در یمن با هدف کنار گذاشتن منصورهادی از قدرت تبدیل شد.
⭕️ وعده 7 ساله به شیوخ ابوظبی!
🔹اظهارات سفیر آمریکا در مناطق اشغالی درباره موضوع تحویل جنگندههای اف ۳۵ به حاکمان سازشکار امارات، آب پاکی را روی دست آن ها برای تحویل فوری آن ریخت.به گفته دیوید فریدمن ، حدود هفت سال طول خواهد کشید تا امارات اولین جنگنده اف 35 را دریافت کند. از زمانی که خبر عادی سازی روابط امارات متحده عربی با رژیم صهیونیستی منتشر شد، خبر فروش هواپیمای اف 35 از سوی آمریکا به امارات نیز به طور موازی در رسانه ها دست به دست شده است. 🔸خبری که بسیار ضد و نقیض مطرح شد از این قرار بود که امارات متحده عربی به شرط فروش هواپیماهای اف 35 از سوی آمریکا به این دولت حاضر به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی شده است. هر چند این خبر همه ماجرا نبود اما خلاصه موضوع این بود که یکی از شرط های امارات متحده عربی برای امضای توافقنامه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، دستیابی به هواپیماهای اف35 بوده است.طی پنج سال اخیر بین کشورهای منطقه غرب آسیا، رقابتی جدی بر سر خرید هواپیماهای اف 35 وجود داشته است. با توجه به این که توافق استراتژیک نظامی ایالات متحده با رژیم صهیونیستی مبنی بر تبادل جدیدترین سلاح های پیشرفته بین دو طرف با رعایت توازن منطقه ای از سال 2017 در جریان بوده است ایالات متحده قرارداد واگذاری دست کم 30 فروند از این هواپیما را به صهیونیست ها داده اما پس از رژیم صهیونیستی که هم اکنون این هواپیما را در نیروی هوایی خود عملیاتی کرده است، کشورهای ترکیه، امارات متحده عربی و عربستان سعودی رقابت شدیدی را بر سر دستیابی به این هواپیما آغاز کرده اند. 🔹ترکیه با آن که تا تحویل یک فروند هواپیمای اف 35 پیش رفت، اما به دلیل خرید سامانه موشکی اس 400 از روسیه ، از سوی آمریکایی ها تحریم شد و آمریکا اعلام کرد دیگر به هیچ وجه این هواپیما را به ترک ها نخواهد فروخت.عربستان نیز از زمان آغاز جنگ یمن به شدت به دنبال دستیابی به اف 35 بود. سال 2017 طی سفر دونالد ترامپ به ریاض قرارداد تسلیحاتی بزرگی میان عربستان سعودی و ایالت متحده منعقد شد اما آمریکایی ها با وجود عقد این قرارداد که بخش قابل توجهی از مشکلات اقتصادی آن ها را حل می کرد حاضر به واگذاری این هواپیما به سعودی ها نشدند چرا که مورد اعتراض صهیونیست ها قرار گرفت اما امارات متحده عربی، سومین دولت خواستار اف 35 بود که چندان مورد توجه آمریکایی ها قرار نگرفت. 🔸آمریکایی ها با بازی های سیاسی درخواست های امارات متحده عربی را جدی نگرفتند و در رفت و آمدهای اماراتی ها بیشتر آن ها را مشغول مسائل حاشیه ای کردند. در این درخواست هم رژیم صهیونیستی مهم ترین مانع دستیابی امارات متحده عربی به هواپیمای اف 35 بود.حالا گفته های سفیر آمریکا در مناطق اشغالی نشان می دهد که اف35 وعده ای سرخرمن بیش نبوده است. در پی تناقض در اظهارات مسئولان اسرائیلی درباره فروش تسلیحات نظامی پیشرفته به ابوظبی به عنوان یکی از بندهای توافق صلح میان دو طرف، پیشتر نیز وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود که مخالف فروش جنگنده های اف ۳۵ ساخت آمریکا به امارات است.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #مجله_تصویری_تبیین
قسمت پنجم/ بخش اول
دومینیوی عادی سازی روابط اعراب با رژیم صهیونیست