eitaa logo
معاونت‌تبلیغ (منطقه‌بابل)
281 دنبال‌کننده
305 عکس
37 ویدیو
43 فایل
کانال«معاونت تبلیغ منطقه بابل» اطلاع رسانی و اخبار مربوط به امر تبلیغ مدیریت حوزه علمیه منطقه بابل #ارتباط‌با‌معاونت‌تبلیغ @moavenattabligh313 شماره دفتر 01132190985 -- 01132190676 شماره تماس معاون محترم تبلیغ منطقه بابل +989193511069
مشاهده در ایتا
دانلود
(از ۲۷ الی ۲۹ دی ۱۴۰۲ قم) ⭕️کانال رسمی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه منطقه بابل https://eitaa.com/joinchat/3898016229C11d3bc73db
🔸 مسابقه غیرحضوری (اینترنتی) دعاهای 3 و 49 صحیفه سجادیه 🔸(دعای سوم)فرشتگان 🔸(دعای چهل و نه)دفع نیرنگ دشمنان ⏰ زمان آزمون: جمعه 18اسفند1402_ساعت10 صبح ✅نمونه سؤالات آزمون‌(بزودی) ✅ منبع آزمون : صحیفه سجادیه "ترجمه استاد حسین انصاریان " ✅سوالات(فقط_عربی وترجمه) ❎ لینک ثبت نام: https://zaya.io/d7hv5 ل @tablighbabol
هدایت شده از جعفر علیجان پور
🔶 "سید رضی " این بزرگ مرد علم و دین و شعر و ادب و اخلاق که مجموعه فضائل و کمالات و نابغه نامی عصر بود، در سن 47 سالگی که در اوج شهرت قرار داشت، و جهان علم و ادب آن روز و خاص و عام در انتظار خدمات بیشتر و آثار فکری و قلمی تابناک تری از وی بودند، در سال 406 (ه.ق" چشم از جهان فانی فروبست، و روح بلندپروازش که قفس دنیا را برای بال و پر گشودن خود تنگ می دید به ملکوت اعلا پرواز نمود. @yavaranbabol
هدایت شده از جعفر علیجان پور
🔷سید رضی(ره) از شاگرد مبرز " شیخ مفید"  بود. او شخصیتی" اندیشمند و دارای قدرت هوش و درکی بالا" بود و در سنین جوانی در علوم مختلفی متبحر بود. 🔸اما بیشتر شهرت او در ادبیات عرب است و او را "سرآمد شاعران آل ابی طالب"دانسته اند. 🔸سید رضی در "دولت آل بویه" مناصب مهم و بـزرگی همچون (نقابت‌، قضاوت در دیوان مظالم، و امیرالحاج )را بر عهده داشت.   🔸او مدرسه ای در شهر بغداد  تأسیس کرد و به تربیت شاگردانی در علوم اسلامی پرداخت و "کتابخانه بزرگی" نیز برای استفاده شاگردان خود در آن مدرسه برپا نمود. 🔸از تالیفات او می توان به:  _(خصائص الائمه،  تلخیص البیان عن مجاز القرآن، _ المجازات النبویه  _حقائق التأویل فی متشابه التنزیل)  اشاره نمود 🔶 "سید رضی " این بزرگ مرد علم و دین و شعر و ادب و اخلاق که مجموعه فضائل و کمالات و نابغه نامی عصر بود، در سن 47 سالگی که در اوج شهرت قرار داشت، و جهان علم و ادب آن روز و خاص و عام در انتظار خدمات بیشتر و آثار فکری و قلمی تابناک تری از وی بودند، در سال 406 (ه.ق" چشم از جهان فانی فروبست،. @yavaranbabol
هدایت شده از جعفر علیجان پور
✅شهید مطهری ره: 🔸امتیاز "نهج البلاغه" برای فردی که سخن شناس باشد و زیبایی سخن را درک کند، نیاز به توضیح و توصیف ندارد، اساساً "زیبایی درک کردنی" است نه وصف کردنی . 🔸نهج البلاغه پس از نزدیک "چهارده قرن" برای شنونده "امروز" همان "لطف و حلاوت و گیرندگی و جذابیت" را دارد که برای مردم" آن روز" داشت. (سيرى درنهج البلاغه،ص62) @yavaranbabol
هدایت شده از جعفر علیجان پور
🔸آيه الله حسن زاده آملی: «مرحوم "الهى قمشه"اى عارف فرزانه و فيلسوف عظيم الشان و مفسر و حكيم والا مقام، بارها در عظمت شأن "نهج البلاغه "مى فرمود: برويم بهشت، نهج البلاغه را خدمت اميرالمومنين عليه السلام درس بخوانيم تا "بفهميم" آن حضرت چه فرموده است». (نامه ها و برنامه ها، ص 88) @yavaranbabol
هدایت شده از جعفر علیجان پور
✅انگیزه تألیف نهج البلاغه سیدرضی(ره) در مقدمه نهج البلاغه انگیزه خود را در جمع آوری این کتاب شریف چنین بیان می دارد: 🔸«من در سنین "جوانی" شروع به تألیف کتابی در "خصائص ائمه اطهار علیهم السلام" نمودم تا اخبار و کلمات آن بزرگواران را به صورت گلچین شده جمع آوری نمایم. زمانی که خصائص مربوط به "امیرالمؤمنین  علیه السلام" را به اتمام رساندم، مشکلاتی پیش آمد که نتوانستم کتاب را کامل نمایم. 🔸 در پایان فصول این کتاب، فصلی در کلمات قصار آن حضرت آمده بود؛ لکن خطبه ها و نامه های مفصل ایشان را ذکر نکرده بودم. چون عده ای از دوستان این فصل از کتاب را دیدند، برایشان جالب بود؛ لذا از من درخواست کردند تا کتابی مستقل درباره "کلمات گرانبهای امیرالمؤمنین علیه السلام" در موضوعات گوناگون تألیف نمایم. 🔸من هم که دیدم چنین گردآوری تاکنون انجام نشده، دست به تألیف این کتاب عظیم زدم.. و نام آن را " نهج البلاغه" گذاشتم. 💧ذکر این نکته لازم است که سیدرضی(ره) از بین منابع فراوانی که در اختیار داشته، قسمت هایی را با دید" ادبی" گلچین کرده است. او خود در مقدمه به این مطلب اشاره دارد و در باب نامگذاری کتابش به نهج البلاغه می گوید: 🔸بعد از تمام شدن کتاب چنین دیدم که نامش را «نهج البلاغه» بگذارم. زیرا این کتاب "درهاى بلاغت" را به روى بیننده مى‌گشاید، و خواسته‌ هایش را به او نزدیک مى ‌سازد. @yavaranbabol
هدایت شده از جعفر علیجان پور
✅آموختن فقه و اصول غیرشیعه: 🔸سیدرضی علاوه برتحصیل علوم شیعی،نزد استادان غیرشیعی نیز علم آموخت.  او نزد محمد طبری مالکی، ابوعبدالله جرجانی(متوفای۳۹۷ق)فقیه حنفی ، قاضی عبدالجبار معتزلی و اکفانی قاضی از عالمان اهل سنت شاگردی کرده است. 🔸درباره فراگیری فقه و اصولِ سید رضی نزد عالمان غیرشیعه امامیه نوشته‌اند. 💧دانشمندان سده‌های پیشین احادیث، فقه و اصول فقه هر دو فرقه را می‌آموختند تا شناخت خویش را به کمال رسانند. زیرا در آن روزگار مناظره و جدل در باره امامت و کلام رواج داشت. 🔸 همچنین چون سیدرضی مسئولیت قضاوت در دیوان مظالم را نیز بر عهده داشت، این مسئولیت‌ها وی را برمی‌انگیخت تا فقه همه مذاهب را فرا گیرد. @yavaranbabol
هدایت شده از جعفر علیجان پور
✅سید رضی کیست؟ سال 359 ق در بغداد و در منزل ابواحمد حسین بن موسی، کودکی چشم به جهان گشود که او را "محمد" نام گذاردند و بعدها مشهور به " شریف رضی و سید رضی" و با لقب‌های ذوالثمانین و ذوالحَسَبین معروف شد. 🔸 او از طرف پدر با پنج واسطه به _امام موسی کاظم(ع) متصل و از جانب مادر نیز به _امام سجاد(ع) منسوب بود. سید رضی از شاگردان شیخ مفید است. صاحب روضات می‌نویسد: 🔶شبی، شیخ مفید در خواب دید که : حضرت فاطمه زهرا(س) دست امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را گرفته‌اند و به جلسه درس او وارد شدند و به شیخ فرمودند: «یا شیخ! عَلِّمهُمَا الفقه؛ ای دانشمند! این دو را فقه بیاموز». 🔸او پس از بیداری، از خواب خود متحیر بود که مرا چه رسد که به آن بزرگواران درس فقه آموزم!؟ پس از مدتی مشاهده می‌نماید بانویی به نام سیّده فاطمه در حالی که دست دو فرزند خود (سید رضی و سید مرتضی) را گرفته، به محضر استاد آمد و همان جمله حضرت زهرا(س) را به شیخ مفید گفت. 🔸 شیخ با شنیدن آن جمله که در خواب بیان شده بود، اشک در چشمانش حلقه می‌زند و به احترام آنان از جا برمی‌خیزد و سپس خواب خویش را برای آنها بازگو می‌کند. @yavaranbabol
هدایت شده از جعفر علیجان پور
✅سید رضی در"سن نوجوانی" آوازه هوش سرشار و استعداد کم نظیرش به همه جا رسید و زبانزد عام و خاص گردید. از همان زمان یعنی در حدود10 سالگی شهره شهر شد، و آینده درخشانی را برایش پیش بینی می کردند. 🔸سید رضی درخردسالی همراه برادر بزرگش علی که بعدها معروف به سید مرتضی شد، به استفاده علوم و فنون متداول عصر پرداخت. 🔸شرح «اصول خمسه» و کتاب «العمده» را نزد قاضی عبدالجبار معتزلی، و علم نحو و دستور زبان عرب را از محضر"سیرافی» و" علم فقه و احکام دینی" را در محضرشیخ مفید آموخت. 🔸همچنین"علم حدیث" را از محمد بن عمران مرزبانی، و ابوموسوی تلعکبری، و" ابوابی از فقه" را از محمد بن خوارزمی، و" علم قرائت قرآن" را با همه روایاتش از ابوحفص عمربن ابراهیم کنانی فرا گرفت و هم «مختصر طحاوی» را نزد خوارزمی نامبرده خواند. 🔸و نیز «مختصر» ابوالحسن کرخی را نزد ابومحمد اسدی اکفانی و "علوم عربیت" را از علی بن عیسی رمانی فرا گرفت، و هم پاره ای از علوم عربیت را نزد ابوالفتح ابن جنی، نحوی معروف و قسمتی از فنون بلاغت و ادبیات را از ابن نباته خطیب نامی آموخت. 🔸نکته قابل توجه اینجاست که سید رضی علوم یاد شده را "پیش از بلوغ" نزد نامبردگان که همه از اساتید مسلم فن و مبتکرین علوم عربیت بودند، تحصیل نمود! 🔸در17سالگی اقدام به تدریس و تألیف علوم و فنونی که اندوخته بود، نمود و در20 سالگی از تحصیل تمامی علوم متداول عصر بی نیاز گشت. 🔸خاندان او از بزرگ و کوچک ، افرادی با استعداد و خوش فهم و بسیار باهوش و نوعاً از علمای نامی بودند،مع الوصف موقعیت سیدرضی مؤلف نهج البلاغه در بین همه آنان امتیازی دیگر و ویژه ای داشت.
هدایت شده از جعفر علیجان پور
🔷سید رضی سال 401 هجری (یعنی یکسال پس از تألیف نهج البلاغه)ملاقاتی میان او و بهاء الدوله دیلمی پسر عضدالدوله روی داد، و چنان مهابتی از وی در دل "پادشاه مقتدر دیلمی" که در بغداد بر سراسر قلمرو بنی عباس حکم می راند نشست که وی را «سید اجل» خواند، و این تعبیر در آن روزگاران از پادشاهی یا خلیفه ای نسبت به کسی دیده نشده بود. 🔶سید رضی در عزت نفس، وفاداری، سخاوت و بلندنظری، رفاقت و دوستی، عشق به علم و کتاب و شعر و نویسندگی در عصر خود مانند نداشت. این معنی را اغلب کسانی که از وی سخن گفته اند یادآور شده اند. نسبت به مبادی دینی و جهات شرعی سخت پای بند بود، و از تملق و چاپلوسی به طور خارق العاده ای احتراز می جست. 🔸در قصائدی که طبق رسوم عصر خطاب به خلفای عباسی، یا سلاطین دیلمی یا وزرای آنها و دانشمندان عصر و دوستان خود می سرود، هرگز از مرز حقیقت تجاوز نمی کرد، و چنانکه خواهیم گفت همه جوانب عاطفی و دوستی یا مدارای با آنها را در نظر داشت. 🔸صله و جوائز شعر را از هیچ کس نپذیرفت. چند بار بخشش و جوائز بهاءالدوله دیلمی را مسترد داشت و حتی صله شعر را از پدرش آن هم در سن نه سالگی قبول نکرد! 🔸ولی در عوض، خود بسیار بلندنظر و دست و دل باز و بخشنده بود. به خصوص نسبت به اهل علم و سادات خویشتن دار بود. @yavaranbabol