💠 تحلیل و واکاوی گونه های روابط علم- دین
👈 #فصلنامه_علمی_پژوهشی اسلام و مطالعات اجتماعی در مقاله ای با عنوان " تحلیل و واکاوی گونه های روابط علم- دین" آورده است: کنکاش در ماهیت رابطه علم و دین، به مثابه دو خاستگاه مهم معرفت بشری، همواره در کانون توجه اندیشمندان حوزههای فکری مختلف قرار داشته است.
🔸 این رابطه اما با قرار داشتن در معرض تفاسیر متعارض و متنافر، دستخوش فراز و فرودهای بسیار بوده و هیچگاه معنای صلب و ثابت و ایستایی نداشته است. با این همه، صاحبنظران، با طرح مدلها و نظریههای متنوع، به انحاء گوناگون، سعی در تبیین این رابطۀ حقیقتاً پیچیده داشتهاند. هدف از مقاله حاضر، تحلیل و واکاوی این نظریهها و آراء متکثر است.
🔸 بدین منظور، ابتدا به تأسی از مدل متأخر الکساندر، انواع روابط چهارگانه متصور میان علم و دین اعم از «تضاد، تفکیک، ترکیب و تکمیل» در پرتو آراء و مباحث نظری مرتبط توصیف میشوند و سپس رهیافتی نومایه و بدیع در این زمینه مطرح میشود که با فراروی از شیوههای رایج فهمِ رابطه علم و دین، توان آن را دارد که مناسبات و پیچیدگی های این رابطه را در پرتوی دیگرگونه آشکار سازد.
📎بیشتر: http://jiss.isca.ac.ir/article_69220.html
💥 #فصلنامه_علمی_پژوهشی اسلام و مطالعات اجتماعی به مدیر مسوولی حجت الاسلام والمسلمین دکتر #نجف_لکزایی و به صاحب امتیازی معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر می شود.
💡 تبلیغ نیوز |پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
هدایت شده از 📿 تبلیغ نیوز | دفتر تبلیغات اسلامی
💡 #تبلیغ_نیوز مرجع رسمی اطلاع رسانی:
📣 جذب، ساماندهی و #اعزام_مبلغان
📚 کتب جدید #بوستان_کتاب
✏ محتوا های #تبلیغی (ره توشه و ...)
⁉ پاسخ به سوالات و #شبهات_دینی
💻 پذیرش #دانشگاه_باقرالعلوم(ع) و موسسات آموزشی
📗 دستاوردهای #پژوهشی اسلامی
👥 همایش ها و #نشست های علمی و پژوهشی
💿 #نرم_افزار های دینی و قرآنی
🎥 کلیپ های علمی با موضوع #بیانیه_گام_دوم_انقلاب
📩 مجلات علمی، پژوهشی و نحوه #چاپ_مقالات شما
💳 #تسهیلات_قرض_الحسنه طلاب
🔔 و تمام رویدادهای مهم #دفتر_تبلیغات_اسلامی
❌ به ما بپیوندید:
🆔 @tablighnews
💠 #مهارت_تبلیغ | موضوعات مهم در معارف دینی (2)
👈 مباحث اخلاقی را از منظرآثار آن مورد می توان بررسی قرار داد، انسان وقتی آثار خوب چیزی را بفهمد به آن رغبت پیدا می کند و وقتی آثار سوء چیزی را درک کند از آن منزجر می شود، ذکر آثاراعمال حسنه فردی ویا اجتماعی، بهترین روش برای جذب مخاطب است.
بحث اخلاقیات
یکی از مباحث مهم در بحث معارف دین، بحث اخلاقیات است که جایگاه موثری در تربیت و رشد فکری دینی و اعتقادی افراد دارد.
اگر مبلغ می خواهد مباحث اخلاقی (فردی و اجتماعی) را مطرح کند علاوه براستفاده بسیار از قرآن و حدیث باید به نکات دیگری در نوع روش بیان مطالب، دقت نماید.
از جمله:
الف : بیان آثار اعمال
مباحث اخلاقی را از منظر آثار آن مورد می توان بررسی قرار داد، انسان وقتی آثار خوب چیزی را بفهمد به آن رغبت پیدا می کند و وقتی آثار سوء چیزی را درک کند از آن منزجر می شود، ذکر آثار اعمال حسنه فردی و یا اجتماعی، بهترین روش برای جذب مخاطب است.
برای مثال چنین نکاتی در بحث آثار مهم است:
۱. بیان آثاراخلاق خوب در دنیا در آخرت در نزد خداوند ،در زندگی اجتماعی و روابط انسانی
۲. بیان آثار رفتار بد مثل غیبت و.....در زندگی فردی و دنیا و عالم برزخ و قبر و آخرت
ب: بیداری وجدان و انصاف
برخی از افراد قلب بیدار و حکمت پذیری دارند وجدانشان با ذکر حدیث و یا آیه ای از کلام الله متاثر می شود و برخی با شنیدن وقایع تاریخی و ذکر مصیبت خیلی متاثر می شوند لذا تسلط به حال مخاطب و مطاله ی لازم در هر دو موضوع برای تاثیر عمومی و جذب مخاطب در سخنرانی ها لازم و ضروری است.
ج: مقایسه ی اعمال
بیان اخلاقیات خانوادگی با استفاده از تجربیات والگوها ومقایسه ی خوب و بد آنها مثلا: در مورد نوع سخن گفتن با همسر در زمانها وشرایط مختلف با معرفی الگوهای مناسب و مقایسه ی خوب و بد آنها می توان مخاطب به صورت مناسب اقناع کرد.
منبع: اسلامی فر،جعفر،سخن وسخنوری، ص۱۶۴-۱۶۶،مشعر،۱۳۹۰
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 ابهام زدایی از ظواهر آیات ناظر به فلسفة خلقت با تأمل در مسأله خلود
👈 #فصلنامه_علمی_پژوهشی پژوهش های قرآنی در مقاله ای با عنوان "ابهام زدایی از ظواهر آیات ناظر به فلسفة خلقت با تأمل در مسأله خلود" آورده است: از منظر قرآن عبادت و نیل به رحمت، اغراض اصلی خداوند از خلقت انسان است؛ اما مسیر طغیان و عذاب که اکثریت انسانها طی میکنند، بهویژه مسئله خلود عذاب، موهم نقض غرض الهی است.
این تحقیق نشان میدهد که رفع ابهام فوق، منوط به تحلیل درست مسئله عذاب و خلود است به این معنا که عذاب را بایستی واجد جنبه تربیتی دانست و خلود را به معنای مدت طویل نه جاودانه؛ چراکه معنای جاودانگی عذاب، مخالف قواعد عقلانی توحید و موجب ابهام در فلسفه خلقت خواهد شد.
نوشتار حاضر با رویکردی توصیفی، تحلیلی مهمترین دلایل خلود را بررسی و میزان قوت آنها را در مقابل ادله توحیدی، عقلی و نقلی بررسی میکند تا ضمن مبناسازی برای نفی جاودانگی عذاب، تصویری هماهنگ تر و عمیقتر از فلسفه خلقت از منظر قرآن ارائه دهد.
این تصویر به دلیل اشتمال بر مؤلفههای احساسی و انگیزشی، از حیث کاربردی در حل معضلات روانی جامعه نیز موثرتر است.
📎بیشتر: http://jqr.isca.ac.ir/article_69185.html
💥 #فصلنامه_علمی_پژوهشی پژوهش های قرآنی به مدیر مسوولی دکتر #سید_عباس_صالحی و به صاحب امتیازی پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر می شود.
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 پرسش| جنگ بین #امام_حسین (سلام الله علیه) و یزید برای قدرت و حکومت بود. چرا ما ایرانی ها باید خودمان را در این دعوا سیاسی گذشته دخالت بدهیم؟
✅ پاسخ: نکته ی اول: هدف #امام_حسین علیه السلام از قیام، احیاء حق و از بین بردن باطل، امر به معروف و نهی از منکر و زنده نگه داشتن #اسلام عزیز بود.و اینکه یزید و یزیدیان شأنیت برای حکومت دارینداشتند و نتیجه ی حکومت داری آن ها نیز مظلوم کشی و نابودی دین و مکتب رسول خدا بود.حضرت در بیانی فرمودند :اگر قرار باشد یزید و یزیدیان این روند را ادامه بدهند باید فاتحه ی #اسلام را خواند . (1)نکته ی دوم: از دلائل قیام حضرت، از بین بردن بدعت هایی بود که در مقابل سنت رسول الله در حال نهادینه شدن بود و در صورت ادامه دار بودن اثری از معارف نبوی باقی نمی ماند. (2)
اباعبدالله الحسین علیه السلام، در وصیت نامه ای که به برادرشان می نویسند، می فرمایند:من برای اصلاح امت جدم قیام کردم و برای امر به معروف و نهی از منکر بود . (3)نکته ای که نباید فراموش کنیم این است: خروج در برابر کسی که حتی خود علمای اهل سنت اعتراف به ناصبی بودن وی کرده اند، از واجبات است.(4)
نتیجه اینکه: قیام حسینی در راستای احیاء و حفظ #اسلام عزیز بود و هیچ ارتباطی به نزاع های سیاسی و قومی نداشت.
پی نوشت:
(1) وعلى ال#اسلام السلام إذ قد بلیت الأمة براع مثل یزید
بحار الأنوار، العلامة المجلسی، ج44، ص326.
(2) فان السنة قد أمیتت
بحار الأنوار، العلامة المجلسی، ج44، ص340.
(3) إنما خرجت لطلب الاصلاح فی أمة جدی صلى الله علیه وآله أرید أن آمر بالمعروف وأنهى عن المنكر
بحار الأنوار، العلامة المجلسی، ج44، ص329.
(4) یزید كان ناصبیا.
سیر اعلام النبلاء، ج4، ص37.
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 حدیث روز | ۹۹/۶/۲۶
🔸امام رضا(ع): اِنْ سَرَّکَ اَنْ تَکُونَ مَعَنا فىِ الدَّرَجاتِ الْعُلى مِنَ الجِنانِ فَاحْزَنْ لِحُزْنِنا وَ افْرَحْ لِفَرَحِنا.
🔹 امام رضا(ع) به ریّان بن شبیب فرمود: اگر تو را خوشحال مى کند که در درجات والاى بهشت با ما باشى، پس در اندوه ما غمگین باش و در شادى ما خوشحال باش .
📚 جامع احادیث الشیعه، ج ۱۲، ص ۵۴۹
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 پرسش| چرادرشهادت #امام_حسین مشکی بپوشیم؟ مگر در #اسلام از پوشیدن لباس مشکی نهی نشده است؟
✅ پاسخ: در #اسلام هر چیزی حلال است مگر آنکه دلیلی بر حرام بودن آن باشد.(1) در صورتی که برای نپوشیدن لباس مشکی دلیلی نیست . و در مقابل احادیثی وجود دارد که در صدر #اسلام لباس مشکی می پوشیدند و پیامبر نیز نهی از آن نمی کردند مانند دختر ام السلمه که در این باره نوشته اند: در شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا، دختر ام سلمه هم عزاداری كرد و هم 3 شبانه روز لباس سیاه پوشید.(2)
امام حسن نیز بعد شهادت پدرشان لباس مشکی پوشیده و عمامه ی مشکی بر سر قرار داده بودند.(3)
پس علاوه بر اینکه نهی در این باره وجود ندارد بلکه با توجه به روایات، دلالت بر جواز آن نیز می کند.
پی نوشت:
(1) كلّ شیء لك حلال حتى تعرف أنه حرام
(2) بكت بنت أم سلمة علی حمزه رضی الله عنهما ثلاثة أیام و تسلّبت.
جارالله زمخشری- الفائق فی غریب الحدیث، ج2، ص192.
(3) علیه ثیاب سود وعمامة سوداء
مدینة المعاجز، السید هاشم البحرانی، ج7، ص449.
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات #اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 انتشار ویژه نامه الکترونیکی همایش ملی مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم
🔹ویژه نامه الکترونیکی همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» به سه زبان فارسی، عربی، انگلیسی از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با مصاحبه ویژه ای با #استاد_واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و جدول #افتتاحیه، #اختتامیه و #کمیسیون های همایش و به سردبیری محمدرضا قربان زاده منتشر شد.
👈 مشروح خبر و دانلود ویژه نامه:
dte.bz/xveNK
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 تأکید رئیس دفتر تبلیغات اسلامی بر انجام کار ماندگار در عرصه شهید و شهادت
🔹رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به ظرفیت های این دفتر در زمینه های پژوهشی، رسانه ای، فضای مجازی، هنری و...، از آمادگی دفتر تبلیغات اسلامی در برگزاری کنگره شهدای استان قم خبر داد.
👈 مشروح این خبر در:
dte.bz/hZu9X
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 تشریح جزئیات برگزاری همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم»
🔹رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از برگزاری همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» از ۲۹ شهریورماه تا سوم مهرماه خبر داد.
👈 مشروح این خبر در:
dte.bz/qkbDe
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 #مهارت_تبلیغ | موضوعات مهم در معارف دینی (3)
👈 در روش تفسیر آیه به آیه مبلغ می تواند یک سوره را معین کند و آیه به آیه آن را انتخاب کرده و توضیح دهد،در این دست مبلغ برای طرح موضوعات مختلف بازتر است چرا که مباحث مختلفی قابل بیان می باشد .
بحث تفسیر قرآن:
یکی از موضوعات مهم در بحث معارف دین،بیان نکات تفسیری و استفاده از آیات قرآن می باشد.
اگر مبلغ موضوع مورد بحث خود را تفسیر قرآن قرار می دهد،می تواند از این روش ها استفاده کند:
الف: روش تفسیر موضوعی
در این روش مبلغ یک موضوعی را انتخاب می کند و در مورد آن در آیات قرآن تفحص کرده و مطالب مهم را جمع آوری می کند سپس آنها را دسته بندی کرده و به بیان آنها می پردازد،
مثلا: موضوع نماز و آثار آن در قرآن،عبد الرحمان و صفات آن ،آثار تقوا در دنیا وآخرت و......البته این روش برای برنامه هایی خوب است که پیوسته باشد.
ب: تفسیر آیه به آیه
در این روش مبلغ می تواند یک سوره را معین کند و آیه به آیه آن را انتخاب کرده و توضیح دهد،در این دست مبلغ برای طرح موضوعات مختلف بازتر است چرا که مباحث مختلفی قابل بیان می باشد .
ج: روش تفسیر تاریخی
در این روش مبلغ می تواند با نگاه تاریخی به قران ،قصه های قران را مورد بحث قرار دهد در طی یک یا چند جلسه قصه ای را از قرآن مطرح کرده و نکات اخلاقی ،اجتماعی، اعتقادی،عرفانی و....آن را متذکر شود
مثلا :داستان پیامبران و یا شخصیت های مهم مثل اصحاب کهف یا ذوالقرنین و.....را محور سخنرانی خود ونکات مورد نیاز و متناسب با مجلس و مخاطبین را بیان کند.
منبع: اسلامی فر،جعفر،سخن وسخنوری،ص۱۶۷ـ۱۶۹,مشعر،۱۳۹۰
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews