eitaa logo
تبلیغ نیوز | TablighNews
5.9هزار دنبال‌کننده
12.8هزار عکس
1.9هزار ویدیو
486 فایل
پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 پرسش| چرادرشهادت مشکی بپوشیم؟ مگر در از پوشیدن لباس مشکی نهی نشده است؟ ✅ پاسخ: در هر چیزی حلال است مگر آنکه دلیلی بر حرام بودن آن باشد.(1) در صورتی که برای نپوشیدن لباس مشکی دلیلی نیست . و در مقابل احادیثی وجود دارد که در صدر لباس مشکی می پوشیدند و پیامبر نیز نهی از آن نمی کردند مانند دختر ام السلمه که در این باره نوشته اند: در شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا، دختر ام سلمه هم عزاداری كرد و هم 3 شبانه روز لباس سیاه پوشید.(2) امام حسن نیز بعد شهادت پدرشان لباس مشکی پوشیده و عمامه ی مشکی بر سر قرار داده بودند.(3) پس علاوه بر اینکه نهی در این باره وجود ندارد بلکه با توجه به روایات، دلالت بر جواز آن نیز می کند. پی نوشت: (1) كلّ شیء لك حلال حتى تعرف أنه حرام (2) بكت بنت أم سلمة علی حمزه رضی الله عنهما ثلاثة أیام و تسلّبت. جارالله زمخشری- الفائق فی غریب الحدیث، ج2، ص192. (3) علیه ثیاب سود وعمامة سوداء مدینة المعاجز، السید هاشم البحرانی، ج7، ص449. 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 انتشار ویژه نامه الکترونیکی همایش ملی مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم 🔹ویژه نامه الکترونیکی همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» به سه زبان فارسی، عربی، انگلیسی از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با مصاحبه ویژه ای با رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و جدول ، و های همایش و به سردبیری محمدرضا قربان زاده منتشر شد. 👈 مشروح خبر و دانلود ویژه نامه: dte.bz/xveNK 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 تأکید رئیس دفتر تبلیغات اسلامی بر انجام کار ماندگار در عرصه شهید و شهادت 🔹رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به ظرفیت های این دفتر در زمینه های پژوهشی، رسانه ای، فضای مجازی، هنری و...، از آمادگی دفتر تبلیغات اسلامی در برگزاری کنگره شهدای استان قم خبر داد. 👈 مشروح این خبر در: dte.bz/hZu9X 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 تشریح جزئیات برگزاری همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» 🔹رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از برگزاری همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» از ۲۹ شهریورماه تا سوم مهرماه خبر داد. 👈 مشروح این خبر در: dte.bz/qkbDe 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 | موضوعات مهم در معارف دینی (3) 👈 در روش تفسیر آیه به آیه مبلغ می تواند یک سوره را معین کند و آیه به آیه آن را انتخاب کرده و توضیح دهد،در این دست مبلغ برای طرح موضوعات مختلف بازتر است چرا که مباحث مختلفی قابل بیان می باشد . بحث تفسیر قرآن: یکی از موضوعات مهم در بحث معارف دین،بیان نکات تفسیری و استفاده از آیات قرآن می باشد. اگر مبلغ موضوع مورد بحث خود را تفسیر قرآن قرار می دهد،می تواند از این روش ها استفاده کند: الف: روش تفسیر موضوعی در این روش مبلغ یک موضوعی را انتخاب می کند و در مورد آن در آیات قرآن تفحص کرده و مطالب مهم را جمع آوری می کند سپس آنها را دسته بندی کرده و به بیان آنها می پردازد، مثلا: موضوع نماز و آثار آن در قرآن،عبد الرحمان و صفات آن ،آثار تقوا در دنیا وآخرت و......البته این روش برای برنامه هایی خوب است که پیوسته باشد. ب: تفسیر آیه به آیه در این روش مبلغ می تواند یک سوره را معین کند و آیه به آیه آن را انتخاب کرده و توضیح دهد،در این دست مبلغ برای طرح موضوعات مختلف بازتر است چرا که مباحث مختلفی قابل بیان می باشد . ج: روش تفسیر تاریخی در این روش مبلغ می تواند با نگاه تاریخی به قران ،قصه های قران را مورد بحث قرار دهد در طی یک یا چند جلسه قصه ای را از قرآن مطرح کرده و نکات اخلاقی ،اجتماعی، اعتقادی،عرفانی و....آن را متذکر شود مثلا :داستان پیامبران و یا شخصیت های مهم مثل اصحاب کهف یا ذوالقرنین و.....را محور سخنرانی خود ونکات مورد نیاز و متناسب با مجلس و مخاطبین را بیان کند. منبع: اسلامی فر،جعفر،سخن وسخنوری،ص۱۶۷ـ۱۶۹,مشعر،۱۳۹۰ 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 قلمرو حجیت عقل‌منبع در تفسیر قرآن با تأکید بر تفسیر المیزان 👈 پژوهش های قرآنی در مقاله ای با عنوان " قلمرو حجیت عقل‌منبع در تفسیر قرآن با تأکید بر تفسیر المیزان" آورده است: در بین مدافعان تفسیر اجتهادی در مورد حیطه و دایره حجیت عقل در تفسیر قرآن، اختلاف نظر وجود دارد. در این تحقیق برآنیم تا قلمرو حجیت عقل‌منبع را در تفسیر المیزان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تفاسیر اجتهادی فریقین بررسی نماییم. برای تحقق این منظور، ابتدا مراد از عقل و گونه‌های آن (عقل‌منبع و عقل‌مصباح) روشن گردید، و بر اساس آن تفسیر اجتهادی قرآن به سه گونه نقل‌گرا، عقل‌گرا و کشف‌گرا تقسیم‌بندی شد، و با عنایت به این که عقل‌مصباح و کشف و شهود، تخصصاً از عنوان مقاله خارج بود، لذا بحث را در مورد قلمرو عقل‌منبع ادامه داده و به بررسی گونه‌های تفسیر اجتهادی عقل‌گرا یعنی بدیهیات عقلی، برهان‌های عقلی، مبانی کلامی، فلسفی و علمی و مدرکات عقل عملی در المیزان پرداختیم. نتیجه آن شد که همه گونه‌های تفسیر اجتهادی عقل‌گرا در تفسیر المیزان مطرح شده است؛ بنابراین از دیدگاه مؤلف المیزان قلمرو حجیت عقل‌منبع در تفسیر قرآن، شامل همه گونه‌های یادشده می‌باشد. 📎بیشتر: http://jqr.isca.ac.ir/article_69186.html 💥 پژوهش های قرآنی به مدیر مسوولی دکتر و به صاحب امتیازی پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر می شود. 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 تاثیر مدرنیته بر مبانی اندیشه‎‌ی سیاسی ایران در دوران قاجار 👈 علوم سیاسی در مقاله ای با عنوان " تاثیر مدرنیته بر مبانی اندیشه‎‌ی سیاسی ایران در دوران قاجار" آورده است: هدف پژوهش حاضر ارزیابی تحول مبانی اندیشه‌ی سیاسی ایران در مواجهه با مدرنیته و سنجش پیامدهای آن در زندگی سیاسی ایرانیان در دوران قاجار بود. سوال اصلی این است که مبانی حاکم بر اندیشه‌ی سیاسی در ایران، قبل از مواجهه با مدرنیته بر چه گزاره‌های اساسی معرفتی استوار بوده و پس از مواجهه، این گزاره‌ها چگونه متحول شده‌اند؟ در این پژوهش، تاثیر مدرنیته بر حوزه‌ی هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی و انسان‌شناسی اندیشه‌ی سیاسی ایران در دوران قاجار مورد تحقیق قرار گرفته و میزان تحولات هر یک از این سه بخش و نتایج آن‌ها بررسی شد. داده‌های این پژوهش با رویکرد تاریخی و در چارچوب روش تحلیل کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند. نتایج نشان می‌دهند که در آغاز، این مواجهه فعالانه بوده و تحول در اندیشه‌ی سیاسی و ساختارهای آن با حفظ اصول کلی مبانی اندیشه‌ی سیاسی رخ داده است؛ ازاین‌رو، به‌ندرت با مکتوباتی مواجه می‌شویم که بر نقض مبانی مستقر ناشی از این مواجهه دلالت داشته باشند. 📎بیشتر: http://psq.bou.ac.ir/article_68613.html 💥 علوم سیاسی به مدیر مسوولی حجت الاسلام والمسلمین و به صاحب امتیازی دانشگاه باقرالعلوم(ع) دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر می شود. 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 نسبت میان دین وفرهنگ درتلقی های جامعه شناختی 👈 اسلام و مطالعات اجتماعی در مقاله ای با عنوان " نسبت میان دین وفرهنگ درتلقی های جامعه شناختی" آورده است: ادیان الهی هم خود ظرفیت بسیارغنی وتجدید شونده ای برای تولید وعرضه یک فرهنگ متعالی متناسب باظرفیت های آموزه ای واهداف ورسالت این جهانی خود به بشراجتماعی دارند وهم بسته به ظرفیت آموزه ای، موقعیت اجتماعی، کمیت وکیفیت موالیان، نحوه تعامل آنهاباتعالیم وحیانی، قرائت هاوتفسیرهای ارائه شده ازسوی دین پژوهان، فرصت هاومحدودیت های محیطی و...‌ نقش بسیارقاطع وتعیین کننده ای درهدایت وراهبری، پالایش وپیرایش، شکوفایی وتعالی ظرفیت ها، صیانت وپاسداری، تعمیق وتثبیت، اعتباریابی وقداست بخشی، کمک به درونی سازی، افزایش انگیزه هابرای التزام ورزی نظری وعملی؛ فرهنگ های عرفی ومولفه های مختلف آن دارند. ازاین رو، نسبت میان دین وفرهنگ ونحوه تعامل آندو بویژه درفرایند تاریخ اجتماعی بشر، ازجمله موضوعاتی است که عموماازسوی جامعه شناسان دین مطرح شده ودرمقام پاسخ بدان، دیدگاهها ومواضع مختلفی اتخاذ شده است. این نوشتاردرصدد است تابرخی ازمهم ترین این مواضع را ازمنابع ومتون مربوط استخراج ومورد واکاوی وتحلیل قراردهد. براین اساس، سوال اصلی آن نسبت های محتمل میان دین وفرهنگ به مثاله دونظام معنایی جامع درمقام تحقق وعینیت اجتماعی ازمنظرجامعه شناختی است. 📎بیشتر: http://jiss.isca.ac.ir/article_69208.html 💥 اسلام و مطالعات اجتماعی به مدیر مسوولی حجت الاسلام والمسلمین دکتر و به صاحب امتیازی معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر می شود. 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 پرسش| چرا شیعیان که خودشان قاتل بودند، برای ایشان عزاداری می کنند؟ ✅ پاسخ: سید امین از علمای شیعه در این باره می نویسند: منزه است خداوند از اینکه قاتلین علیه السلام از شیعیان باشند ؛ بلکه کسانی که ایشان را کشتند از اهل طمع بودند که دین نداشتند و بعضی از اشرار نا اهل بودند و بعضی از ایشان به دنبال رؤسای خود رفتند ؛ رؤسایی که دوستی دنیا ایشان را به جنگ حسین بن علی علیه السلام کشانده بود.(1) و خود حضرت وقتی دشمنانشان را مورد خطاب قرار دادند، فرمودند: وای بر شما ای طرفداران خاندان ابو سفیان ؛ اگر دین ندارید و از روز قیامت نمی ترسید در دنیای خودتان آزاده باشید ؛ و به اصل خود بازگردید اگر عرب هستید–همانطورکهگمانمی کنید.(2) و در آخر اینکه معاویه شیعیان کوفه را از بین برده بود و شیعه ی آنچنانی در آنجا وجود نداشت که بخواهند، چندین هزار نفر مجهز برای جنگ بشوند.(3) نتیجه اینکه: شیعیان یاران واقعی و اصحاب با وفای اباعبدالله الحسین بودند که در برابر یزید و یزیدیان ایستادند و عزیز را حفظ کردند. پی نوشت: (1) حاش لله أن یكون الذین قتلوه هم شیعته، بل الذین قتلوه بعضهم أهل طمع لا یرجع إلى دین، وبعضهم أجلاف أشرار، وبعضهم اتبعوا روءساءهم الذین قادهم حب الدنیا إلى قتاله أعیان الشیعة، ج1، ص585. (2) ویلكم یا شیعة آل أبی سفیان، إن لم یكن لكم دین، وكنتم لا تخافون یوم المعاد، فكونوا احراراً فی دنیاكم هذه، وارجعوا إلى احسابكم، إن كنتم عرباً كما تزعمون. أعیان الشیعة للسید الأمین، ج1، ص609. (3) كتب معاویة نسخة واحدة الى عماله بعد عام المجاعة أن برئت الذمة ممن روى شیئا من فضل ابى تراب واهل بیته فقامت الخطباء فی كل كورة وعلى كل منبر یلعنون علیا ویبرءون منه ویقعون فیه وفی أهل بیته وكان أشدّ الناس بلاء حینئذ أهل الكوفة؛ لكثرة من بها من شیعة على علیه السلام، فاستعمل علیهم زیاد بن سمیة وضمّ إلیه البصرة فكان یتتبّع الشیعة وهو بهم عارف لأنّه كان منهم أیام على علیه السلام، فقتلهم تحت كلّ حجر ومدر، وأخافهم، وقطع الأیدى والأرجل، وسمل العیون، وصلبهم على جذوع النخل وطرفهم وشرّدهم عن العراق، فلم یبق بها معروف منهم. شرح نهج البلاغة، ج11 ، ص 44 و النصایح الكافیة ، محمد بن عقیل، ص 72. 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 پرسش|اگر قرار باشد عزاداری بکنید، باید یک شب باشد، نه اینکه دو ماه صفر و ! ✅ پاسخ: عزاداری برای علیه السلام بخاطر مصیبتی که ایشان تحمل کردند اجر بالایی دارد تا حدی که امام صادق علیه السلام فرمودند:به راستی که آسمان و زمین در مصیبت حسین گریه کردند و سرخ شدند. و هیچگاه گریه نکردند؛ مگر بر یحیی بن زکریا و حسین بن علی. (1)اما در مورد مدت عزاداری نیز نهی یافت نشده بلکه آیات قرآنی دلالت بر گریه های هر روزه و هر ساله ی حضرت یعقوب بر حضرت یوسف سلام الله علیهما دارد که اگر قرار بود این عمل قبیح باشد، قطعا حضرت یعقوب انجام نمیدادند یا خداوند ایشان را نهی می کردند.(2)و تعداد سال هایی که برای گریه ی این پدر و فرزند طول کشیده، 80 سال بوده که زمخشری می نویسد: گفته شده: چشمان یوسف از زمان فراق یوسف تا دیدار او که هشتاد سال طول کشید، از اشک خشک نشد. در آن زمان کسی محبوب‌تر از یعقوب در نزد خداوند نبود. از رسول خدانقل شده است که از جبرئیل سؤال کرد: اندوه یعقوب به چه اندازه‌ای رسیده بود؟ فرمود: به اندازه اندوه هفتاد زن جوان مرده . سؤال فرمود: پاداشش چه اندازه بود؟ فرمود: پاداش یک صد شهید داشت و یک لحظه هم به خداوند گمان بد نبرد.(3) نتیجه اینکه: با توجه به عظمت مصیبت حسینی و در نظر گرفتن زنده نگه داشتن عبرت های عاشورا مناسب است اهمیت ویژه و زمان قابل توجهی برای عزای حسینی در نظر گرفته شود که محبان حضرت با اختیار و با کمال میل در طول سال این کار را انجام می دهند و البته حضور در این مراسم کاملا اختیاری است و کسی مجبور به حضور در این مراسم نمی شود. پی نوشت: (1)وَحَدَّثَنِی مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَینِ عَنْ وُهَیبِ بْنِ حَفْصٍ النَّحَّاسِ عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّه قَالَ: إِنَّ الْحُسَینَ بَكَى‏ لِقَتْلِهِ‏ السَّمَاءُ وَالْأَرْضُ وَاحْمَرَّتَا وَلَمْ تَبْكِیا عَلَى أَحَدٍ قَطُّ إِلَّا عَلَى یحْیى بْنِ زَكَرِیا وَالْحُسَینِ بْنِ عَلِی. كامل الزیارات، ص 181 (2)آیات 83 الی 86 سوره ی یوسف (3)قیل ما جفت عینا یعقوب من وقت فراق یوسف إلى حین لقائه ثمانین عاماً ، وما على وجه الأرض أكرم على الله من یعقوب . وعن رسول الله صلى الله علیه وسلم : (555)أنه سأل جبریل علیه السلام: (ما بلغ من وجد یعقوب على یوسف؟ قال: وجد سبعین ثكلى. قال : (فما كان له من الأجر)؟ قال: أجر مائة شهید، وما ساء ظنه بالله ساعة قط. الكشاف عن حقائق التنزیل وعیون الأقاویل فی وجوه التأویل، ج2، ص468. 💡 تبلیغ نیوز |پایگاه خبری دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 حدیث روز | ۹۹/۶/۲۷ 🔸امام صادق(ع): كونوا دُعاةً لِلنّاسِ بِغَيرِ ألسِنَتِكُم، لِيَرَوا مِنكُمُ الوَرَعَ وَالاِجتِهادَ وَالصَّلاةَ وَالخَيرَ ، فَإِنَّ ذلِكَ داعِيَةٌ 🔹 مردم را با غير زبان خود [به مذهب خويش] دعوت كنيد، تا پارسايى و سخت‏كوشى [در عمل و عبادت] و نماز و خوبى را از شما ببينند؛ زيرا اينها، خود [بهترين] مبلّغند 📚 الکافي، ج ۲، ص ۷۸ 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews