💠 #مهارت_تبلیغ | موضوعات مهم در معارف دینی (2)
👈 مباحث اخلاقی را از منظرآثار آن مورد می توان بررسی قرار داد، انسان وقتی آثار خوب چیزی را بفهمد به آن رغبت پیدا می کند و وقتی آثار سوء چیزی را درک کند از آن منزجر می شود، ذکر آثاراعمال حسنه فردی ویا اجتماعی، بهترین روش برای جذب مخاطب است.
بحث اخلاقیات
یکی از مباحث مهم در بحث معارف دین، بحث اخلاقیات است که جایگاه موثری در تربیت و رشد فکری دینی و اعتقادی افراد دارد.
اگر مبلغ می خواهد مباحث اخلاقی (فردی و اجتماعی) را مطرح کند علاوه براستفاده بسیار از قرآن و حدیث باید به نکات دیگری در نوع روش بیان مطالب، دقت نماید.
از جمله:
الف : بیان آثار اعمال
مباحث اخلاقی را از منظر آثار آن مورد می توان بررسی قرار داد، انسان وقتی آثار خوب چیزی را بفهمد به آن رغبت پیدا می کند و وقتی آثار سوء چیزی را درک کند از آن منزجر می شود، ذکر آثار اعمال حسنه فردی و یا اجتماعی، بهترین روش برای جذب مخاطب است.
برای مثال چنین نکاتی در بحث آثار مهم است:
۱. بیان آثاراخلاق خوب در دنیا در آخرت در نزد خداوند ،در زندگی اجتماعی و روابط انسانی
۲. بیان آثار رفتار بد مثل غیبت و.....در زندگی فردی و دنیا و عالم برزخ و قبر و آخرت
ب: بیداری وجدان و انصاف
برخی از افراد قلب بیدار و حکمت پذیری دارند وجدانشان با ذکر حدیث و یا آیه ای از کلام الله متاثر می شود و برخی با شنیدن وقایع تاریخی و ذکر مصیبت خیلی متاثر می شوند لذا تسلط به حال مخاطب و مطاله ی لازم در هر دو موضوع برای تاثیر عمومی و جذب مخاطب در سخنرانی ها لازم و ضروری است.
ج: مقایسه ی اعمال
بیان اخلاقیات خانوادگی با استفاده از تجربیات والگوها ومقایسه ی خوب و بد آنها مثلا: در مورد نوع سخن گفتن با همسر در زمانها وشرایط مختلف با معرفی الگوهای مناسب و مقایسه ی خوب و بد آنها می توان مخاطب به صورت مناسب اقناع کرد.
منبع: اسلامی فر،جعفر،سخن وسخنوری، ص۱۶۴-۱۶۶،مشعر،۱۳۹۰
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 ابهام زدایی از ظواهر آیات ناظر به فلسفة خلقت با تأمل در مسأله خلود
👈 #فصلنامه_علمی_پژوهشی پژوهش های قرآنی در مقاله ای با عنوان "ابهام زدایی از ظواهر آیات ناظر به فلسفة خلقت با تأمل در مسأله خلود" آورده است: از منظر قرآن عبادت و نیل به رحمت، اغراض اصلی خداوند از خلقت انسان است؛ اما مسیر طغیان و عذاب که اکثریت انسانها طی میکنند، بهویژه مسئله خلود عذاب، موهم نقض غرض الهی است.
این تحقیق نشان میدهد که رفع ابهام فوق، منوط به تحلیل درست مسئله عذاب و خلود است به این معنا که عذاب را بایستی واجد جنبه تربیتی دانست و خلود را به معنای مدت طویل نه جاودانه؛ چراکه معنای جاودانگی عذاب، مخالف قواعد عقلانی توحید و موجب ابهام در فلسفه خلقت خواهد شد.
نوشتار حاضر با رویکردی توصیفی، تحلیلی مهمترین دلایل خلود را بررسی و میزان قوت آنها را در مقابل ادله توحیدی، عقلی و نقلی بررسی میکند تا ضمن مبناسازی برای نفی جاودانگی عذاب، تصویری هماهنگ تر و عمیقتر از فلسفه خلقت از منظر قرآن ارائه دهد.
این تصویر به دلیل اشتمال بر مؤلفههای احساسی و انگیزشی، از حیث کاربردی در حل معضلات روانی جامعه نیز موثرتر است.
📎بیشتر: http://jqr.isca.ac.ir/article_69185.html
💥 #فصلنامه_علمی_پژوهشی پژوهش های قرآنی به مدیر مسوولی دکتر #سید_عباس_صالحی و به صاحب امتیازی پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر می شود.
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 پرسش| جنگ بین #امام_حسین (سلام الله علیه) و یزید برای قدرت و حکومت بود. چرا ما ایرانی ها باید خودمان را در این دعوا سیاسی گذشته دخالت بدهیم؟
✅ پاسخ: نکته ی اول: هدف #امام_حسین علیه السلام از قیام، احیاء حق و از بین بردن باطل، امر به معروف و نهی از منکر و زنده نگه داشتن #اسلام عزیز بود.و اینکه یزید و یزیدیان شأنیت برای حکومت دارینداشتند و نتیجه ی حکومت داری آن ها نیز مظلوم کشی و نابودی دین و مکتب رسول خدا بود.حضرت در بیانی فرمودند :اگر قرار باشد یزید و یزیدیان این روند را ادامه بدهند باید فاتحه ی #اسلام را خواند . (1)نکته ی دوم: از دلائل قیام حضرت، از بین بردن بدعت هایی بود که در مقابل سنت رسول الله در حال نهادینه شدن بود و در صورت ادامه دار بودن اثری از معارف نبوی باقی نمی ماند. (2)
اباعبدالله الحسین علیه السلام، در وصیت نامه ای که به برادرشان می نویسند، می فرمایند:من برای اصلاح امت جدم قیام کردم و برای امر به معروف و نهی از منکر بود . (3)نکته ای که نباید فراموش کنیم این است: خروج در برابر کسی که حتی خود علمای اهل سنت اعتراف به ناصبی بودن وی کرده اند، از واجبات است.(4)
نتیجه اینکه: قیام حسینی در راستای احیاء و حفظ #اسلام عزیز بود و هیچ ارتباطی به نزاع های سیاسی و قومی نداشت.
پی نوشت:
(1) وعلى ال#اسلام السلام إذ قد بلیت الأمة براع مثل یزید
بحار الأنوار، العلامة المجلسی، ج44، ص326.
(2) فان السنة قد أمیتت
بحار الأنوار، العلامة المجلسی، ج44، ص340.
(3) إنما خرجت لطلب الاصلاح فی أمة جدی صلى الله علیه وآله أرید أن آمر بالمعروف وأنهى عن المنكر
بحار الأنوار، العلامة المجلسی، ج44، ص329.
(4) یزید كان ناصبیا.
سیر اعلام النبلاء، ج4، ص37.
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 حدیث روز | ۹۹/۶/۲۶
🔸امام رضا(ع): اِنْ سَرَّکَ اَنْ تَکُونَ مَعَنا فىِ الدَّرَجاتِ الْعُلى مِنَ الجِنانِ فَاحْزَنْ لِحُزْنِنا وَ افْرَحْ لِفَرَحِنا.
🔹 امام رضا(ع) به ریّان بن شبیب فرمود: اگر تو را خوشحال مى کند که در درجات والاى بهشت با ما باشى، پس در اندوه ما غمگین باش و در شادى ما خوشحال باش .
📚 جامع احادیث الشیعه، ج ۱۲، ص ۵۴۹
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 پرسش| چرادرشهادت #امام_حسین مشکی بپوشیم؟ مگر در #اسلام از پوشیدن لباس مشکی نهی نشده است؟
✅ پاسخ: در #اسلام هر چیزی حلال است مگر آنکه دلیلی بر حرام بودن آن باشد.(1) در صورتی که برای نپوشیدن لباس مشکی دلیلی نیست . و در مقابل احادیثی وجود دارد که در صدر #اسلام لباس مشکی می پوشیدند و پیامبر نیز نهی از آن نمی کردند مانند دختر ام السلمه که در این باره نوشته اند: در شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا، دختر ام سلمه هم عزاداری كرد و هم 3 شبانه روز لباس سیاه پوشید.(2)
امام حسن نیز بعد شهادت پدرشان لباس مشکی پوشیده و عمامه ی مشکی بر سر قرار داده بودند.(3)
پس علاوه بر اینکه نهی در این باره وجود ندارد بلکه با توجه به روایات، دلالت بر جواز آن نیز می کند.
پی نوشت:
(1) كلّ شیء لك حلال حتى تعرف أنه حرام
(2) بكت بنت أم سلمة علی حمزه رضی الله عنهما ثلاثة أیام و تسلّبت.
جارالله زمخشری- الفائق فی غریب الحدیث، ج2، ص192.
(3) علیه ثیاب سود وعمامة سوداء
مدینة المعاجز، السید هاشم البحرانی، ج7، ص449.
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات #اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 انتشار ویژه نامه الکترونیکی همایش ملی مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم
🔹ویژه نامه الکترونیکی همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» به سه زبان فارسی، عربی، انگلیسی از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با مصاحبه ویژه ای با #استاد_واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و جدول #افتتاحیه، #اختتامیه و #کمیسیون های همایش و به سردبیری محمدرضا قربان زاده منتشر شد.
👈 مشروح خبر و دانلود ویژه نامه:
dte.bz/xveNK
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 تأکید رئیس دفتر تبلیغات اسلامی بر انجام کار ماندگار در عرصه شهید و شهادت
🔹رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به ظرفیت های این دفتر در زمینه های پژوهشی، رسانه ای، فضای مجازی، هنری و...، از آمادگی دفتر تبلیغات اسلامی در برگزاری کنگره شهدای استان قم خبر داد.
👈 مشروح این خبر در:
dte.bz/hZu9X
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 تشریح جزئیات برگزاری همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم»
🔹رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از برگزاری همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» از ۲۹ شهریورماه تا سوم مهرماه خبر داد.
👈 مشروح این خبر در:
dte.bz/qkbDe
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 #مهارت_تبلیغ | موضوعات مهم در معارف دینی (3)
👈 در روش تفسیر آیه به آیه مبلغ می تواند یک سوره را معین کند و آیه به آیه آن را انتخاب کرده و توضیح دهد،در این دست مبلغ برای طرح موضوعات مختلف بازتر است چرا که مباحث مختلفی قابل بیان می باشد .
بحث تفسیر قرآن:
یکی از موضوعات مهم در بحث معارف دین،بیان نکات تفسیری و استفاده از آیات قرآن می باشد.
اگر مبلغ موضوع مورد بحث خود را تفسیر قرآن قرار می دهد،می تواند از این روش ها استفاده کند:
الف: روش تفسیر موضوعی
در این روش مبلغ یک موضوعی را انتخاب می کند و در مورد آن در آیات قرآن تفحص کرده و مطالب مهم را جمع آوری می کند سپس آنها را دسته بندی کرده و به بیان آنها می پردازد،
مثلا: موضوع نماز و آثار آن در قرآن،عبد الرحمان و صفات آن ،آثار تقوا در دنیا وآخرت و......البته این روش برای برنامه هایی خوب است که پیوسته باشد.
ب: تفسیر آیه به آیه
در این روش مبلغ می تواند یک سوره را معین کند و آیه به آیه آن را انتخاب کرده و توضیح دهد،در این دست مبلغ برای طرح موضوعات مختلف بازتر است چرا که مباحث مختلفی قابل بیان می باشد .
ج: روش تفسیر تاریخی
در این روش مبلغ می تواند با نگاه تاریخی به قران ،قصه های قران را مورد بحث قرار دهد در طی یک یا چند جلسه قصه ای را از قرآن مطرح کرده و نکات اخلاقی ،اجتماعی، اعتقادی،عرفانی و....آن را متذکر شود
مثلا :داستان پیامبران و یا شخصیت های مهم مثل اصحاب کهف یا ذوالقرنین و.....را محور سخنرانی خود ونکات مورد نیاز و متناسب با مجلس و مخاطبین را بیان کند.
منبع: اسلامی فر،جعفر،سخن وسخنوری،ص۱۶۷ـ۱۶۹,مشعر،۱۳۹۰
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 قلمرو حجیت عقلمنبع در تفسیر قرآن با تأکید بر تفسیر المیزان
👈 #فصلنامه_علمی_پژوهشی پژوهش های قرآنی در مقاله ای با عنوان " قلمرو حجیت عقلمنبع در تفسیر قرآن با تأکید بر تفسیر المیزان" آورده است: در بین مدافعان تفسیر اجتهادی در مورد حیطه و دایره حجیت عقل در تفسیر قرآن، اختلاف نظر وجود دارد.
در این تحقیق برآنیم تا قلمرو حجیت عقلمنبع را در تفسیر المیزان بهعنوان یکی از مهمترین تفاسیر اجتهادی فریقین بررسی نماییم.
برای تحقق این منظور، ابتدا مراد از عقل و گونههای آن (عقلمنبع و عقلمصباح) روشن گردید، و بر اساس آن تفسیر اجتهادی قرآن به سه گونه نقلگرا، عقلگرا و کشفگرا تقسیمبندی شد، و با عنایت به این که عقلمصباح و کشف و شهود، تخصصاً از عنوان مقاله خارج بود، لذا بحث را در مورد قلمرو عقلمنبع ادامه داده و به بررسی گونههای تفسیر اجتهادی عقلگرا یعنی بدیهیات عقلی، برهانهای عقلی، مبانی کلامی، فلسفی و علمی و مدرکات عقل عملی در المیزان پرداختیم.
نتیجه آن شد که همه گونههای تفسیر اجتهادی عقلگرا در تفسیر المیزان مطرح شده است؛ بنابراین از دیدگاه مؤلف المیزان قلمرو حجیت عقلمنبع در تفسیر قرآن، شامل همه گونههای یادشده میباشد.
📎بیشتر: http://jqr.isca.ac.ir/article_69186.html
💥 #فصلنامه_علمی_پژوهشی پژوهش های قرآنی به مدیر مسوولی دکتر #سید_عباس_صالحی و به صاحب امتیازی پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر می شود.
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 تاثیر مدرنیته بر مبانی اندیشهی سیاسی ایران در دوران قاجار
👈 #فصلنامه_علمی_پژوهشی علوم سیاسی در مقاله ای با عنوان " تاثیر مدرنیته بر مبانی اندیشهی سیاسی ایران در دوران قاجار" آورده است: هدف پژوهش حاضر ارزیابی تحول مبانی اندیشهی سیاسی ایران در مواجهه با مدرنیته و سنجش پیامدهای آن در زندگی سیاسی ایرانیان در دوران قاجار بود.
سوال اصلی این است که مبانی حاکم بر اندیشهی سیاسی در ایران، قبل از مواجهه با مدرنیته بر چه گزارههای اساسی معرفتی استوار بوده و پس از مواجهه، این گزارهها چگونه متحول شدهاند؟
در این پژوهش، تاثیر مدرنیته بر حوزهی هستیشناسی، معرفتشناسی و انسانشناسی اندیشهی سیاسی ایران در دوران قاجار مورد تحقیق قرار گرفته و میزان تحولات هر یک از این سه بخش و نتایج آنها بررسی شد.
دادههای این پژوهش با رویکرد تاریخی و در چارچوب روش تحلیل کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. نتایج نشان میدهند که در آغاز، این مواجهه فعالانه بوده و تحول در اندیشهی سیاسی و ساختارهای آن با حفظ اصول کلی مبانی اندیشهی سیاسی رخ داده است؛ ازاینرو، بهندرت با مکتوباتی مواجه میشویم که بر نقض مبانی مستقر ناشی از این مواجهه دلالت داشته باشند.
📎بیشتر: http://psq.bou.ac.ir/article_68613.html
💥 #فصلنامه_علمی_پژوهشی علوم سیاسی به مدیر مسوولی حجت الاسلام والمسلمین #شمس_الله_مریجی و به صاحب امتیازی دانشگاه باقرالعلوم(ع) دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر می شود.
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 نسبت میان دین وفرهنگ درتلقی های جامعه شناختی
👈 #فصلنامه_علمی_پژوهشی اسلام و مطالعات اجتماعی در مقاله ای با عنوان " نسبت میان دین وفرهنگ درتلقی های جامعه شناختی" آورده است: ادیان الهی هم خود ظرفیت بسیارغنی وتجدید شونده ای برای تولید وعرضه یک فرهنگ متعالی متناسب باظرفیت های آموزه ای واهداف ورسالت این جهانی خود به بشراجتماعی دارند وهم بسته به ظرفیت آموزه ای، موقعیت اجتماعی، کمیت وکیفیت موالیان، نحوه تعامل آنهاباتعالیم وحیانی، قرائت هاوتفسیرهای ارائه شده ازسوی دین پژوهان، فرصت هاومحدودیت های محیطی و... نقش بسیارقاطع وتعیین کننده ای درهدایت وراهبری، پالایش وپیرایش، شکوفایی وتعالی ظرفیت ها، صیانت وپاسداری، تعمیق وتثبیت، اعتباریابی وقداست بخشی، کمک به درونی سازی، افزایش انگیزه هابرای التزام ورزی نظری وعملی؛ فرهنگ های عرفی ومولفه های مختلف آن دارند.
ازاین رو، نسبت میان دین وفرهنگ ونحوه تعامل آندو بویژه درفرایند تاریخ اجتماعی بشر، ازجمله موضوعاتی است که عموماازسوی جامعه شناسان دین مطرح شده ودرمقام پاسخ بدان، دیدگاهها ومواضع مختلفی اتخاذ شده است. این نوشتاردرصدد است تابرخی ازمهم ترین این مواضع را ازمنابع ومتون مربوط استخراج ومورد واکاوی وتحلیل قراردهد. براین اساس، سوال اصلی آن نسبت های محتمل میان دین وفرهنگ به مثاله دونظام معنایی جامع درمقام تحقق وعینیت اجتماعی ازمنظرجامعه شناختی است.
📎بیشتر: http://jiss.isca.ac.ir/article_69208.html
💥 #فصلنامه_علمی_پژوهشی اسلام و مطالعات اجتماعی به مدیر مسوولی حجت الاسلام والمسلمین دکتر #نجف_لکزایی و به صاحب امتیازی معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر می شود.
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 پرسش| چرا شیعیان که خودشان قاتل #امام_حسین بودند، برای ایشان عزاداری می کنند؟
✅ پاسخ: سید امین از علمای شیعه در این باره می نویسند:
منزه است خداوند از اینکه قاتلین #امام_حسین علیه السلام از شیعیان باشند ؛ بلکه کسانی که ایشان را کشتند از اهل طمع بودند که دین نداشتند و بعضی از اشرار نا اهل بودند و بعضی از ایشان به دنبال رؤسای خود رفتند ؛ رؤسایی که دوستی دنیا ایشان را به جنگ حسین بن علی علیه السلام کشانده بود.(1) و خود حضرت وقتی دشمنانشان را مورد خطاب قرار دادند، فرمودند: وای بر شما ای طرفداران خاندان ابو سفیان ؛ اگر دین ندارید و از روز قیامت نمی ترسید در دنیای خودتان آزاده باشید ؛ و به اصل خود بازگردید اگر عرب هستید–همانطورکهگمانمی کنید.(2) و در آخر اینکه معاویه شیعیان کوفه را از بین برده بود و شیعه ی آنچنانی در آنجا وجود نداشت که بخواهند، چندین هزار نفر مجهز برای جنگ بشوند.(3)
نتیجه اینکه: شیعیان یاران واقعی و اصحاب با وفای اباعبدالله الحسین بودند که در برابر یزید و یزیدیان ایستادند و #اسلام عزیز را حفظ کردند.
پی نوشت:
(1) حاش لله أن یكون الذین قتلوه هم شیعته، بل الذین قتلوه بعضهم أهل طمع لا یرجع إلى دین، وبعضهم أجلاف أشرار، وبعضهم اتبعوا روءساءهم الذین قادهم حب الدنیا إلى قتاله
أعیان الشیعة، ج1، ص585.
(2) ویلكم یا شیعة آل أبی سفیان، إن لم یكن لكم دین، وكنتم لا تخافون یوم المعاد، فكونوا احراراً فی دنیاكم هذه، وارجعوا إلى احسابكم، إن كنتم عرباً كما تزعمون.
أعیان الشیعة للسید الأمین، ج1، ص609.
(3) كتب معاویة نسخة واحدة الى عماله بعد عام المجاعة أن برئت الذمة ممن روى شیئا من فضل ابى تراب واهل بیته فقامت الخطباء فی كل كورة وعلى كل منبر یلعنون علیا ویبرءون منه ویقعون فیه وفی أهل بیته وكان أشدّ الناس بلاء حینئذ أهل الكوفة؛ لكثرة من بها من شیعة على علیه السلام، فاستعمل علیهم زیاد بن سمیة وضمّ إلیه البصرة فكان یتتبّع الشیعة وهو بهم عارف لأنّه كان منهم أیام على علیه السلام، فقتلهم تحت كلّ حجر ومدر، وأخافهم، وقطع الأیدى والأرجل، وسمل العیون، وصلبهم على جذوع النخل وطرفهم وشرّدهم عن العراق، فلم یبق بها معروف منهم.
شرح نهج البلاغة، ج11 ، ص 44 و النصایح الكافیة ، محمد بن عقیل، ص 72.
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات #اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 پرسش|اگر قرار باشد عزاداری بکنید، باید یک شب باشد، نه اینکه دو ماه صفر و #محرم!
✅ پاسخ: عزاداری برای #امام_حسین علیه السلام بخاطر مصیبتی که ایشان تحمل کردند اجر بالایی دارد تا حدی که امام صادق علیه السلام فرمودند:به راستی که آسمان و زمین در مصیبت حسین گریه کردند و سرخ شدند. و هیچگاه گریه نکردند؛ مگر بر یحیی بن زکریا و حسین بن علی. (1)اما در مورد مدت عزاداری نیز نهی یافت نشده بلکه آیات قرآنی دلالت بر گریه های هر روزه و هر ساله ی حضرت یعقوب بر حضرت یوسف سلام الله علیهما دارد که اگر قرار بود این عمل قبیح باشد، قطعا حضرت یعقوب انجام نمیدادند یا خداوند ایشان را نهی می کردند.(2)و تعداد سال هایی که برای گریه ی این پدر و فرزند طول کشیده، 80 سال بوده که زمخشری می نویسد:
گفته شده: چشمان یوسف از زمان فراق یوسف تا دیدار او که هشتاد سال طول کشید، از اشک خشک نشد. در آن زمان کسی محبوبتر از یعقوب در نزد خداوند نبود. از رسول خدانقل شده است که از جبرئیل سؤال کرد: اندوه یعقوب به چه اندازهای رسیده بود؟ فرمود: به اندازه اندوه هفتاد زن جوان مرده . سؤال فرمود: پاداشش چه اندازه بود؟ فرمود: پاداش یک صد شهید داشت و یک لحظه هم به خداوند گمان بد نبرد.(3)
نتیجه اینکه: با توجه به عظمت مصیبت حسینی و در نظر گرفتن زنده نگه داشتن عبرت های عاشورا مناسب است اهمیت ویژه و زمان قابل توجهی برای عزای حسینی در نظر گرفته شود که محبان حضرت با اختیار و با کمال میل در طول سال این کار را انجام می دهند و البته حضور در این مراسم کاملا اختیاری است و کسی مجبور به حضور در این مراسم نمی شود.
پی نوشت:
(1)وَحَدَّثَنِی مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَینِ عَنْ وُهَیبِ بْنِ حَفْصٍ النَّحَّاسِ عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّه قَالَ: إِنَّ الْحُسَینَ بَكَى لِقَتْلِهِ السَّمَاءُ وَالْأَرْضُ وَاحْمَرَّتَا وَلَمْ تَبْكِیا عَلَى أَحَدٍ قَطُّ إِلَّا عَلَى یحْیى بْنِ زَكَرِیا وَالْحُسَینِ بْنِ عَلِی.
كامل الزیارات، ص 181
(2)آیات 83 الی 86 سوره ی یوسف
(3)قیل ما جفت عینا یعقوب من وقت فراق یوسف إلى حین لقائه ثمانین عاماً ، وما على وجه الأرض أكرم على الله من یعقوب . وعن رسول الله صلى الله علیه وسلم : (555)أنه سأل جبریل علیه السلام: (ما بلغ من وجد یعقوب على یوسف؟ قال: وجد سبعین ثكلى. قال : (فما كان له من الأجر)؟ قال: أجر مائة شهید، وما ساء ظنه بالله ساعة قط.
الكشاف عن حقائق التنزیل وعیون الأقاویل فی وجوه التأویل، ج2، ص468.
💡 تبلیغ نیوز |پایگاه خبری دفتر تبلیغات #اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 حدیث روز | ۹۹/۶/۲۷
🔸امام صادق(ع): كونوا دُعاةً لِلنّاسِ بِغَيرِ ألسِنَتِكُم، لِيَرَوا مِنكُمُ الوَرَعَ وَالاِجتِهادَ وَالصَّلاةَ وَالخَيرَ ، فَإِنَّ ذلِكَ داعِيَةٌ
🔹 مردم را با غير زبان خود [به مذهب خويش] دعوت كنيد، تا پارسايى و سختكوشى [در عمل و عبادت] و نماز و خوبى را از شما ببينند؛ زيرا اينها، خود [بهترين] مبلّغند
📚 الکافي، ج ۲، ص ۷۸
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 از فعالیت میدانی تا حضور رسانه ای مبلغان نخبه در ماه محرم
🔹رئیس اداره امور تبلیغ نخبگانی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از حضور پر رنگ مبلغان نخبه در ماه محرم امسال در فضای مجازی و رسانه خبر داد.
👈 مشروح این خبر در:
dte.bz/oOXhu
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 پرسش| اگر #امام_حسین برای قیام و جنگ علیه یزید به سمت کوفه رفت، چرا اهل بیت و خانواده ی خودش را با خودش برد؟ ایا این کار #امام_حسین عقلانی هست؟
✅ پاسخ: نکته ی اول: #امام_حسین علیه السلام بخاطر دعوت کوفیان و اینکه آن ها نقشه ای برای مقابله امام ندارند، به سمت کوفه حرکت کردند و بردن خانواده به جایی که قرار است در آنجا سکونت داشته باشند، امری طبیعی است .
نکته ی دوم: با توجه به تهدیدات دشمن نسبت به حضرت، در صورت ماندن در مدینه جان ان بزرگواران در خطر بوده و لذا باید تدبیری می اندیشیدند. خروج اهل بیت #امام_حسین علیه السلام در این موقعیت کاملا عقلانی و منطقی قلمداد می شود.
نکته ی سوم: صحنه ی بزرگ عاشورا نیاز به پیام رسان داشت و اینکه نمی بایست این واقعه ی عظیم در کربلا محدود می شد.
حضور خانواده ی ابا عبدالله الحسین و شخص زینب کبری و فرزندان باعث شد، حقانیت حسینی به گوش جهانیان برسد و کربلا در کربلا نماند.
کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود / سر نی در نینوا می ماند اگر زینب نبود
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات #اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 افتتاح شعبه صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات اسلامی در پردیسان قم
🔹 مدیر عامل صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از افتتاح شعبه پردیسان این صندوق در دانشگاه باقرالعلوم(ع) خبر داد.
👈 مشروح این خبر در:
http://dte.bz/q7bCx
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 #مهارت_تبلیغ | شیوه های معاشرت مبلغ با کودکان و نوجوانان(3)
👈 یکی از شیوه های جالب وجذاب قصه گویی با روش خلاق گونه است به این صورت که ما فقط گوینده نباشیم بلکه در ضمن قصه از کودک بخواهیم آن را ادامه دهد کمکشان کنیم تا در ادامه دادن آن از خیالات و هنر خود آزادانه استفاده کنند و خودشان قصه را به پایان برسانند.
ارتباط صحیح در تبلیغ
ج: شیوه های فنی و ساختاری
۱. درک موقعیت سنی
بی شک فردی در هنر ارتباط قوی و موفق است که ادبیات هر قومی را بداند وبا آنها آشنا باشد ودر انتخاب جمله ها و واژه ها دقت لازم را بکار گیرد و احساس مخاطب را درک کند و متناسب با آن سخن بگوید سبک سخن گفتن با کودک خیلی سطحی و مقدماتی است و نباید از واژگان سخت و دور از ذهن استفاده کرد پس باید با کودک متناسب با سطح درک و فهم او سخن گفت،به عنوان مثال :
الف : موضوعات متناسب با کودکان۱۲ـ۷ساله عبارتند از:
در مورد دوستان،پدر و مادر،همسایگان،مربیان،سلام،خداحافظی،بازی،نظم،خدا و طبیعت،ادب واحترام،قرآن،مهمان،داستان های اعتقادی ،شوخی،دوستی ،انتخاب دوستان خوب،آفت های دوستان بد،حجاب،عفاف،پرخاشگری،شکر و سپاس گزاری استفاده ی صحیح از و قت،الگوها و برترین ها،بدی ها و خوبی ها و.....
ب: بکارگیری موضوعات با نشاط
ج: روی نیاوردن به موضوعات اضطراب آور
د: عدم استفاده از کلمات دشوار
۲. قصه گویی خلاق
یکی از شیوه های جالب وجذاب قصه گویی با روش خلاق گونه است به این صورت که ما فقط گوینده نباشیم بلکه در ضمن قصه از کودک بخواهیم آن را ادامه دهد کمکشان کنیم تا در ادامه دادن آن از خیالات و هنر خود آزادانه استفاده کنند و خودشان قصه را به پایان برسانند.
۳. بازی
به طور کلی بازی برای همه ی بچه ها ،چه کوچک چه بزرگ لذت بخش و شیرین است ما می توانیم از این فرصت استفاده کنیم به عنوان مثال می توان از طریق بازی آنها را با محیط آشنا کنیم یا مهارت تحصیلی یا راه استفاده از اندامها و احترام به آنها را آموزش دهیم حتی می توان در ضمن بازی روش ایجاد رابطه ی صحیح اجتماعی و انسانی و دوستانه را آموزش داد البته ناگفته نماند که بازی های کودکان باید متناسب با سن و درک و فهم آنها باشد.مثلا برای نوجوانان مسابقات فوتبال یا بازی های فکری جذابیت بیشتری دارد.
۴. تشویق و تنبیه
تشویق و تنبیه یکی و نوجوانان از مهم ترین روش های تربیتی بشمار می رود با این روش می توان از رفتارهای مثبت و درست حمایت کرد و او را به انجام آنها ترغیب کرد در نتیجه کودک با اعتماد بنفس بیشتری به رفتار صحیح خود ادمه می دهد.برای تنبیه محومیت یا محدودیت می تواند روش مطلوبی باشد و بهترین اثر را بگذارد.
منبع:
۱.شیوه های معاشرت مبلغ با کودکان ص۱۱۰ـ۱۳۸
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #تیزر | همایش ملی مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم
🔸 تهیه شده در : #روابط_عمومی دفتر تبلیغات اسلامی
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 مصلحت اندیشی در سیرۀ مدیریتی حضرت یوسف علیه السلام
👈 #فصلنامه_علمی_پژوهشی پژوهش های قرآنی در مقاله ای با عنوان " مصلحت اندیشی در سیرۀ مدیریتی حضرت یوسف علیه السلام" آورده است: در این پژوهش که با روش مطالعۀ کیفی و نگرشی تحلیلی، تدوین شده است پس از ذکر اجمالیِ مقدماتی در مصلحت اندیشی، با تحلیل بارزترین نمونۀ مصلحت اندیشی در سورۀ یوسف (علیه السلام) یعنی ماجرای جاسازی ظرف مخصوص در بار بنیامین و تطبیق ضوابط اصولی بر آن، ضمن پاسخ به شبهات پیرامونی، به یافته های جدیدی رسیده است؛ اولاً متزاحم اهمّ در این ماجرا -که بر بیشتر مفسّران مشتبه شده - مشخص شده است .
ثانیاَ با تطبیق اجزای دخیل در این ماجرا از جمله قضیۀ اتّهام دزدی به بنیامین با معیارهای فعل اخلاقی، شبهۀ مذمومیت اخلاقی و استفاده از وسیلۀ غیر اخلاقی در این مصلحت اندیشی، ردّ شده است .
ثالثاً چهار راهبرد تشخیص مصلحت احصاء شده سپس ضمن تطبیق تفکّر سیستمی با مدیریت ماجرا، نگاه سیستمی جامع به عنوان راهبرد کلان یوسف علیه السلام در تشخیص مصلحت معرّفی شده است .
📎بیشتر: http://jqr.isca.ac.ir/article_69191.html
💥 #فصلنامه_علمی_پژوهشی پژوهش های قرآنی به مدیر مسوولی دکتر #سید_عباس_صالحی و به صاحب امتیازی پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر می شود.
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 طراحی مدل مطالعه انسانشناختی اسلامی در مطالعات اجتماعی (با تاکید بر دانش رفتار سازمانی)
👈 #فصلنامه_علمی_پژوهشی اسلام و مطالعات اجتماعی در مقاله ای با عنوان " طراحی مدل مطالعه انسانشناختی اسلامی در مطالعات اجتماعی (با تاکید بر دانش رفتار سازمانی)" آورده است: شناخت پدیدهی سازمان و حل مسائل آن، نیازمند شکلگیری بنیادهای فکری و مبانی اساسی دانش سازمان و مدیریت است. شناخت عنصر انسانی در سازمان و مدیریت، نیازمند شناخت مبانی متعددی است که در این مقاله تلاش شده است برخی از آنها تبیین گردد.
جهتگیری این پژوهش بنیادی و از نظر هدف اکتشافی است. گردآوری اطلاعات نیز بر مبنای مطالعات کتابخانهای صورت گرفته است. روش پژوهش به کار گرفته شده در این پژوهش تحلیل محتوای کیفی است. که با ایجاد دادههای محاسبهپذیر آغاز و سپس به استنتاج پدیدهها، پرداخته و در نهایت به روایتگری پژوهش انجام شده است.
در این پژوهش سه دسته از مبانی انسانشناختی با عنوان مبانی فلسفی، مبانی تجربی، و مبانی دینی مورد شناسایی قرار گرفت. بر اساس نتایج این پژوهش، مدلی برای شناخت انسان، که در رفتار سازمانی موثر است شناسایی گردید. در این پژوهش تنها به نُه مبنای انسانشناختی توجه شد و کاربرد آنها در رفتار سازمانی نشان داده شده است.
📎بیشتر: http://jiss.isca.ac.ir/article_69207.html
💥 #فصلنامه_علمی_پژوهشی اسلام و مطالعات اجتماعی به مدیر مسوولی حجت الاسلام والمسلمین دکتر #نجف_لکزایی و به صاحب امتیازی معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر می شود.
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews