💠 پرسش|اگر قرار باشد عزاداری بکنید، باید یک شب باشد، نه اینکه دو ماه صفر و #محرم!
✅ پاسخ: عزاداری برای #امام_حسین علیه السلام بخاطر مصیبتی که ایشان تحمل کردند اجر بالایی دارد تا حدی که امام صادق علیه السلام فرمودند:به راستی که آسمان و زمین در مصیبت حسین گریه کردند و سرخ شدند. و هیچگاه گریه نکردند؛ مگر بر یحیی بن زکریا و حسین بن علی. (1)اما در مورد مدت عزاداری نیز نهی یافت نشده بلکه آیات قرآنی دلالت بر گریه های هر روزه و هر ساله ی حضرت یعقوب بر حضرت یوسف سلام الله علیهما دارد که اگر قرار بود این عمل قبیح باشد، قطعا حضرت یعقوب انجام نمیدادند یا خداوند ایشان را نهی می کردند.(2)و تعداد سال هایی که برای گریه ی این پدر و فرزند طول کشیده، 80 سال بوده که زمخشری می نویسد:
گفته شده: چشمان یوسف از زمان فراق یوسف تا دیدار او که هشتاد سال طول کشید، از اشک خشک نشد. در آن زمان کسی محبوبتر از یعقوب در نزد خداوند نبود. از رسول خدانقل شده است که از جبرئیل سؤال کرد: اندوه یعقوب به چه اندازهای رسیده بود؟ فرمود: به اندازه اندوه هفتاد زن جوان مرده . سؤال فرمود: پاداشش چه اندازه بود؟ فرمود: پاداش یک صد شهید داشت و یک لحظه هم به خداوند گمان بد نبرد.(3)
نتیجه اینکه: با توجه به عظمت مصیبت حسینی و در نظر گرفتن زنده نگه داشتن عبرت های عاشورا مناسب است اهمیت ویژه و زمان قابل توجهی برای عزای حسینی در نظر گرفته شود که محبان حضرت با اختیار و با کمال میل در طول سال این کار را انجام می دهند و البته حضور در این مراسم کاملا اختیاری است و کسی مجبور به حضور در این مراسم نمی شود.
پی نوشت:
(1)وَحَدَّثَنِی مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَینِ عَنْ وُهَیبِ بْنِ حَفْصٍ النَّحَّاسِ عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّه قَالَ: إِنَّ الْحُسَینَ بَكَى لِقَتْلِهِ السَّمَاءُ وَالْأَرْضُ وَاحْمَرَّتَا وَلَمْ تَبْكِیا عَلَى أَحَدٍ قَطُّ إِلَّا عَلَى یحْیى بْنِ زَكَرِیا وَالْحُسَینِ بْنِ عَلِی.
كامل الزیارات، ص 181
(2)آیات 83 الی 86 سوره ی یوسف
(3)قیل ما جفت عینا یعقوب من وقت فراق یوسف إلى حین لقائه ثمانین عاماً ، وما على وجه الأرض أكرم على الله من یعقوب . وعن رسول الله صلى الله علیه وسلم : (555)أنه سأل جبریل علیه السلام: (ما بلغ من وجد یعقوب على یوسف؟ قال: وجد سبعین ثكلى. قال : (فما كان له من الأجر)؟ قال: أجر مائة شهید، وما ساء ظنه بالله ساعة قط.
الكشاف عن حقائق التنزیل وعیون الأقاویل فی وجوه التأویل، ج2، ص468.
💡 تبلیغ نیوز |پایگاه خبری دفتر تبلیغات #اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 حدیث روز | ۹۹/۶/۲۷
🔸امام صادق(ع): كونوا دُعاةً لِلنّاسِ بِغَيرِ ألسِنَتِكُم، لِيَرَوا مِنكُمُ الوَرَعَ وَالاِجتِهادَ وَالصَّلاةَ وَالخَيرَ ، فَإِنَّ ذلِكَ داعِيَةٌ
🔹 مردم را با غير زبان خود [به مذهب خويش] دعوت كنيد، تا پارسايى و سختكوشى [در عمل و عبادت] و نماز و خوبى را از شما ببينند؛ زيرا اينها، خود [بهترين] مبلّغند
📚 الکافي، ج ۲، ص ۷۸
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 از فعالیت میدانی تا حضور رسانه ای مبلغان نخبه در ماه محرم
🔹رئیس اداره امور تبلیغ نخبگانی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از حضور پر رنگ مبلغان نخبه در ماه محرم امسال در فضای مجازی و رسانه خبر داد.
👈 مشروح این خبر در:
dte.bz/oOXhu
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 پرسش| اگر #امام_حسین برای قیام و جنگ علیه یزید به سمت کوفه رفت، چرا اهل بیت و خانواده ی خودش را با خودش برد؟ ایا این کار #امام_حسین عقلانی هست؟
✅ پاسخ: نکته ی اول: #امام_حسین علیه السلام بخاطر دعوت کوفیان و اینکه آن ها نقشه ای برای مقابله امام ندارند، به سمت کوفه حرکت کردند و بردن خانواده به جایی که قرار است در آنجا سکونت داشته باشند، امری طبیعی است .
نکته ی دوم: با توجه به تهدیدات دشمن نسبت به حضرت، در صورت ماندن در مدینه جان ان بزرگواران در خطر بوده و لذا باید تدبیری می اندیشیدند. خروج اهل بیت #امام_حسین علیه السلام در این موقعیت کاملا عقلانی و منطقی قلمداد می شود.
نکته ی سوم: صحنه ی بزرگ عاشورا نیاز به پیام رسان داشت و اینکه نمی بایست این واقعه ی عظیم در کربلا محدود می شد.
حضور خانواده ی ابا عبدالله الحسین و شخص زینب کبری و فرزندان باعث شد، حقانیت حسینی به گوش جهانیان برسد و کربلا در کربلا نماند.
کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود / سر نی در نینوا می ماند اگر زینب نبود
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات #اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 افتتاح شعبه صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات اسلامی در پردیسان قم
🔹 مدیر عامل صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از افتتاح شعبه پردیسان این صندوق در دانشگاه باقرالعلوم(ع) خبر داد.
👈 مشروح این خبر در:
http://dte.bz/q7bCx
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 #مهارت_تبلیغ | شیوه های معاشرت مبلغ با کودکان و نوجوانان(3)
👈 یکی از شیوه های جالب وجذاب قصه گویی با روش خلاق گونه است به این صورت که ما فقط گوینده نباشیم بلکه در ضمن قصه از کودک بخواهیم آن را ادامه دهد کمکشان کنیم تا در ادامه دادن آن از خیالات و هنر خود آزادانه استفاده کنند و خودشان قصه را به پایان برسانند.
ارتباط صحیح در تبلیغ
ج: شیوه های فنی و ساختاری
۱. درک موقعیت سنی
بی شک فردی در هنر ارتباط قوی و موفق است که ادبیات هر قومی را بداند وبا آنها آشنا باشد ودر انتخاب جمله ها و واژه ها دقت لازم را بکار گیرد و احساس مخاطب را درک کند و متناسب با آن سخن بگوید سبک سخن گفتن با کودک خیلی سطحی و مقدماتی است و نباید از واژگان سخت و دور از ذهن استفاده کرد پس باید با کودک متناسب با سطح درک و فهم او سخن گفت،به عنوان مثال :
الف : موضوعات متناسب با کودکان۱۲ـ۷ساله عبارتند از:
در مورد دوستان،پدر و مادر،همسایگان،مربیان،سلام،خداحافظی،بازی،نظم،خدا و طبیعت،ادب واحترام،قرآن،مهمان،داستان های اعتقادی ،شوخی،دوستی ،انتخاب دوستان خوب،آفت های دوستان بد،حجاب،عفاف،پرخاشگری،شکر و سپاس گزاری استفاده ی صحیح از و قت،الگوها و برترین ها،بدی ها و خوبی ها و.....
ب: بکارگیری موضوعات با نشاط
ج: روی نیاوردن به موضوعات اضطراب آور
د: عدم استفاده از کلمات دشوار
۲. قصه گویی خلاق
یکی از شیوه های جالب وجذاب قصه گویی با روش خلاق گونه است به این صورت که ما فقط گوینده نباشیم بلکه در ضمن قصه از کودک بخواهیم آن را ادامه دهد کمکشان کنیم تا در ادامه دادن آن از خیالات و هنر خود آزادانه استفاده کنند و خودشان قصه را به پایان برسانند.
۳. بازی
به طور کلی بازی برای همه ی بچه ها ،چه کوچک چه بزرگ لذت بخش و شیرین است ما می توانیم از این فرصت استفاده کنیم به عنوان مثال می توان از طریق بازی آنها را با محیط آشنا کنیم یا مهارت تحصیلی یا راه استفاده از اندامها و احترام به آنها را آموزش دهیم حتی می توان در ضمن بازی روش ایجاد رابطه ی صحیح اجتماعی و انسانی و دوستانه را آموزش داد البته ناگفته نماند که بازی های کودکان باید متناسب با سن و درک و فهم آنها باشد.مثلا برای نوجوانان مسابقات فوتبال یا بازی های فکری جذابیت بیشتری دارد.
۴. تشویق و تنبیه
تشویق و تنبیه یکی و نوجوانان از مهم ترین روش های تربیتی بشمار می رود با این روش می توان از رفتارهای مثبت و درست حمایت کرد و او را به انجام آنها ترغیب کرد در نتیجه کودک با اعتماد بنفس بیشتری به رفتار صحیح خود ادمه می دهد.برای تنبیه محومیت یا محدودیت می تواند روش مطلوبی باشد و بهترین اثر را بگذارد.
منبع:
۱.شیوه های معاشرت مبلغ با کودکان ص۱۱۰ـ۱۳۸
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #تیزر | همایش ملی مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم
🔸 تهیه شده در : #روابط_عمومی دفتر تبلیغات اسلامی
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 مصلحت اندیشی در سیرۀ مدیریتی حضرت یوسف علیه السلام
👈 #فصلنامه_علمی_پژوهشی پژوهش های قرآنی در مقاله ای با عنوان " مصلحت اندیشی در سیرۀ مدیریتی حضرت یوسف علیه السلام" آورده است: در این پژوهش که با روش مطالعۀ کیفی و نگرشی تحلیلی، تدوین شده است پس از ذکر اجمالیِ مقدماتی در مصلحت اندیشی، با تحلیل بارزترین نمونۀ مصلحت اندیشی در سورۀ یوسف (علیه السلام) یعنی ماجرای جاسازی ظرف مخصوص در بار بنیامین و تطبیق ضوابط اصولی بر آن، ضمن پاسخ به شبهات پیرامونی، به یافته های جدیدی رسیده است؛ اولاً متزاحم اهمّ در این ماجرا -که بر بیشتر مفسّران مشتبه شده - مشخص شده است .
ثانیاَ با تطبیق اجزای دخیل در این ماجرا از جمله قضیۀ اتّهام دزدی به بنیامین با معیارهای فعل اخلاقی، شبهۀ مذمومیت اخلاقی و استفاده از وسیلۀ غیر اخلاقی در این مصلحت اندیشی، ردّ شده است .
ثالثاً چهار راهبرد تشخیص مصلحت احصاء شده سپس ضمن تطبیق تفکّر سیستمی با مدیریت ماجرا، نگاه سیستمی جامع به عنوان راهبرد کلان یوسف علیه السلام در تشخیص مصلحت معرّفی شده است .
📎بیشتر: http://jqr.isca.ac.ir/article_69191.html
💥 #فصلنامه_علمی_پژوهشی پژوهش های قرآنی به مدیر مسوولی دکتر #سید_عباس_صالحی و به صاحب امتیازی پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر می شود.
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 طراحی مدل مطالعه انسانشناختی اسلامی در مطالعات اجتماعی (با تاکید بر دانش رفتار سازمانی)
👈 #فصلنامه_علمی_پژوهشی اسلام و مطالعات اجتماعی در مقاله ای با عنوان " طراحی مدل مطالعه انسانشناختی اسلامی در مطالعات اجتماعی (با تاکید بر دانش رفتار سازمانی)" آورده است: شناخت پدیدهی سازمان و حل مسائل آن، نیازمند شکلگیری بنیادهای فکری و مبانی اساسی دانش سازمان و مدیریت است. شناخت عنصر انسانی در سازمان و مدیریت، نیازمند شناخت مبانی متعددی است که در این مقاله تلاش شده است برخی از آنها تبیین گردد.
جهتگیری این پژوهش بنیادی و از نظر هدف اکتشافی است. گردآوری اطلاعات نیز بر مبنای مطالعات کتابخانهای صورت گرفته است. روش پژوهش به کار گرفته شده در این پژوهش تحلیل محتوای کیفی است. که با ایجاد دادههای محاسبهپذیر آغاز و سپس به استنتاج پدیدهها، پرداخته و در نهایت به روایتگری پژوهش انجام شده است.
در این پژوهش سه دسته از مبانی انسانشناختی با عنوان مبانی فلسفی، مبانی تجربی، و مبانی دینی مورد شناسایی قرار گرفت. بر اساس نتایج این پژوهش، مدلی برای شناخت انسان، که در رفتار سازمانی موثر است شناسایی گردید. در این پژوهش تنها به نُه مبنای انسانشناختی توجه شد و کاربرد آنها در رفتار سازمانی نشان داده شده است.
📎بیشتر: http://jiss.isca.ac.ir/article_69207.html
💥 #فصلنامه_علمی_پژوهشی اسلام و مطالعات اجتماعی به مدیر مسوولی حجت الاسلام والمسلمین دکتر #نجف_لکزایی و به صاحب امتیازی معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر می شود.
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
❌ لینک شرکت در #همایش_مجازی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم»
🔹همانگونه که در اطلاع رسانی های قبلی در خصوص همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» به استحضار رسید، نظر به وضیعت #کرونایی قم و ضرورت رعایت #پروتکل های بهداشتی، این همایش بصورت مجازی برگزار خواهد شد.
👈 لینک شرکت:
http://dte.bz/moghavemat
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 پرسش| اگر طبق داستان های دینی مردم کوفه حضرت علی (سلام الله علیه) را یاری نکردند، پس چرا #امام_حسین (س) باز هم به این مردم اعتماد کرد دعوت آنان رو قبول کرد؟
✅ پاسخ: نکته ی اول: #امام_حسین علیه السلام هیچ گاه به کوفیان اعتماد نکردند بلکه بر اساس مقتضیات زمان و در پاسخ به درخواست آنان برای به دست گرفتن امور، به آنجا سفر کردند.
نکته ی دوم: همه ی کوفیان اهل بی وفایی نبودند و مذمت کوفیان در کلام اهل بیت علیهم السلام ناظر به عهد شکنان و برخی از انان بود.برای تایید به گفتار امیر المومنین علیه السلام که در نهج البلاغه فرموده اند نگاهی میاندازیم:اهل کوفه که در میان انصار یک پایه ی ارزشمند هستند و در میان اعراب جایگاه ویژه ای دارند . بسیاری از اصحاب اهل بیت علیهم السلام کوفی بودند مانند حبیب بن مظاهر، هانی بن عروه و... از دیگر دلایل حرکت حضرت نامه ی مسلم بود که نوشتند و به امام گفتند که مردم کوفه با شما هستند و حضرت حرکت را شروع کردند و بعد از آن بود که مردم کوفه طغیان کرده و جناب مسلم را به شهادت راساندند.
پی نوشت: (1) من عبد الله علی أمیر المؤمنین إلى أهل الكوفة جبهة الأنصار ( 1 ) . وسنام العرب
نهج البلاغة، خطب الإمام علی ( ع )، ج3، ص2.
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات #اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 حدیث روز | ۹۹/۶/۲۸
🔸امام مهدى(عج): لِيَعمَل كُلُّ امْرِءٍ علَى ما يُقَرَّبُ مِن مَحَبَّتِنا
🔹 هر يك از شما بايد كارى كند كه با آن به محبّت ما نزديك شود.
📚 بحار الأنوار، ج ۵۳، ص ۱۷۶
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 پرسش| چرا #امام_حسین علیه السلام علی رغم علم به شهادت خود و مسلح به علم غیب، راهی کربلا شدند؟ آیا این عمل خودکشی نیست؟
✅ پاسخ: نکته ی اول: گاهی شرایط به گونه ای است که آدمی، به ناچار برای رسیدن به مقصد و مقصود خویش، هر کاری انجام می دهد؛ حتی اگر بداند به مرگ او می انجامد. رزمندگان #اسلام که در دوران دفاع مقدس، برای عبور از میدان مین، بر هم سبقت میگرفتند، میدانستند سرانجام داوطلب شدن و سبقت گرفتن برای رفتن به میدان مین، شهادت آنان است، لیکن چون میدانستند برای دفاع از نظام #اسلامی، چاره ای جز این نیست، پا در این میدان بی بازگشت میگذاشتند. #امام_حسینعلیه السلام در موقعیتی که اصل #اسلام عزیز درخطر بود و نزدیک بود که فاتحه ی #اسلام خوانده شود، اقدام به این حرکت بزرگ کرده و به رگ های #اسلام عزیز، خون تازه ای جریان ساخت.
نکته ی دوم: حضرات معصومین علیهم السلام، مکلف نبودند تا بر اساس علم غیب عمل کنند بلکه مأمور به ظاهر بودند. با توجه به اینکه دنیا نشئه تکلیف است و آن پیشوایان نور نیز همانند سایر مردم، مکلّف به تکالیف الهی بودند، مکلّف به استفاده از علوم غیرعادی نبودند و تنها باید طبق علم عادی رفتار میکردند. البته در مواردی که خداوند به آنها اجازه میداد، از علوم غیرعادی برای اعجاز و اثبات حق بودن دعوت یا دعوا استفاده میکردند. پس استفاده از علوم غیرعادی به اذن خاص الهی بستگی داشت، نه به اراده خودشان. .پیامبر خدا می فرماید من بین شما فقط با شاهد و قسمهایتان قضاوت میکنم.(1)
نکته ی سوم: اهلبیت علیهم السلام، تسلیم قضا و قدر الهی بودند و داشتن علم به چیزی، مانع تسلیم خدا بودن آنذوات نورانی و تغییر قضا و قدر حتمی خدا نیست.#امام_حسین علیه السلام می فرمایدرضایت خدا، رضایت ما اهلبیت است.(2)
نکته ی چهارم: شهادت، فدا کردن جان در راه هدفی والا و بالا است و خودکشی، ضایع کردن جان در برابر مسئله ای ناچیز.
نتیجه اینکه: #امام_حسین علیه السلام بر اساس ظاهر، وظیفهی خود را فداکردن جان خود و اصحاب، برای حفظ اصل #اسلام عزیز دیدند و با این حرکت عظیم، #اسلام را از تحریف و نابودی حفظ فرمودند.
پی نوشت:
(1) إِنَّمَا أَقْضِی بَینَکُمْ بِالْبَینَاتِ وَ الْأَیمَان
الکافی، ج1، ص258.
(2) رِضَى اللَّهِ رِضَانَا أَهْلَ الْبَیت
الکافی )ط - ال#اسلامیة(، ج 7 ، ص: 414. 2
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات #اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 #مهارت_تبلیغ | روش های مناسب در تبلیغ(1)
👈 برای اینکه پذیرش مخاطبین بنحواحسن شکل بگیرد لازم است،سیر منطقی بحث را خوب بیان کنیم،و از استدلال عقلی،و نقلی بهره مند باشیم،تا ارزش و جایگاه محتوا را بیشتر و حق ان را خوب ادا کنیم.
اصولا اگر سخنران نتواند مطالب و محتوای سخنرانی را به شیوه ای جذاب ارائه کند،سخنرانی موفق نخواهد داشت،و در عین حال برای مخاطبین خیلی قابل استفاده نخواهد شد.[۱]
از این رو برای اینکه محتوای سخنرانی خوب بیان شود و از طرفی برای مخاطبین هم قابل استفاده باشد،لازم است با روش های مناسب در هنگام ایراد سخنرانی آشنا شده و عمل کنیم.
این روشها عبارتند:[۲]
الف:قابل پذیرش بودن
ب:جلب اعتماد مردم
ج:زمینه سازی
د:تبلیغ بر اساس فطرت مخاطبین
برای اینکه روشها را بنحواحسن عمل کنیم،لازم است ویژگی ها و نکات لازم آن را به صورت مفصل بیان کنیم تا امکان استفاده بهتر حاصل شود.
و اما توضیح روش اول:
الف:قابل پذیرش بودن:
برای پذیرش تبلیغ از سوی مخاطبین،شرایط و ویژگی هایی لازم است،که در صورت رعایت آنها استقبال از سوی مخاطبین بیشتر خواهد شد.
۱.آسان و قابل فهم بودن
تبلیغات معارف الهی باید با زبان ساده و قابل فهم در اختیار توده های مردم قرار گیرد،و هیچ نقطه ابهامی نداشته باشد.برای اینکه بتوانیم در مرحله عمل این مساله را خوب رعایت کنیم لازم است که بعد از آماده کردن محتوا، وقبل از حضور در سخنرانی تامل و دقت کافی برای بیان و انتقال مفاهیم داشته باشیم.
اگر ما آیات قرآن کریم و سیره پیشوایان دینی را مورد مطالعه قرار دهیم،متوجه خواهیم شد که بیان تبلیغ آنها ساده و روان و قابل فهم هست،مگر اینکه در برخی موارد مخاطبین خاصی مد نظر بود.
«وَ لَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّکِرٍ»(۲۲/سوره قمر)
ما قران مجید را برای تذکر مردم اسان کردیم،آیا کسی هست که از آن متذکر شود؟
این آیه در یک سوره چهار بار تکرار شده،نشان می دهد که هدف الهی آسان گویی برای ارشاد و هدایت مردم است.
امام صادق علیه السلام می فرماید:«رسول خدا(ص)هرگز مطابق عقل خود با کسی سخن نگفت»[۳]
نبی مکرم اسلام(ص) زمانی که نماینده خود«معاذ بن جبل »را به کشور«یمن» می فرستاد،دستور داد:
ای معاذ!سعی کن به مردم بشارت ده و متنفرشان منما،و همچنین آسان بگیر و سختگیر مباش»[۴]
به طور خلاصه؛ساده و روان بودن بیان محتوا طبق سیره اهل بیت علیهم السلام یک حسن و امتیاز می باشد.
۲.منطقی بودن
در صورتی مخاطبین و توده های مردم جذابیت معارف الهی را خوب درک می کنند که منطق و برهان محتوا را احساس کنند.
و تحقق این روش در صورتی حاصل می شود که مطالعه و تامل کافی در مباحث محتوا انجام بگیرد.
پس برای اینکه پذیرش مخاطبین بنحواحسن شکل بگیرد لازم است،سیر منطقی بحث را خوب بیان کنیم،و از استدلال عقلی و نقلی بهره مند باشیم،تا ارزش و جایگاه محتوا را بیشتر و حق آن را خوب ادا کنیم.
۳.احتراز از تعصب
دوری از تعصب و نگاه عمیق و واقع گرایانه بزرگترین وجه مثبت در یک سخنرانی است،چنین روشی باعث جلب توجه بیشتر مخاطبین و اهل نظر خواهد بود.
در حدیثی از رسول خدا(ص) می خوانیم که می فرمایند:
رسولُ اللّهِ(ص): لَیسَ مِنّا مَن دَعا إلى عَصَبِیَّةٍ...[۵]
از ما نیست که مردم را به تعصب و حمیت وا دارد....
پس برای اینکه بتوانیم ازنگاه سطحی گرایانه و مغرضانه به دور باشیم و یک بحث جامع و دلپسند و مطابق با واقعیت را ارائه دهیم، لازم است،از تعصب دوری کنیم،در این صورت انگیزه مخاطب برای پذیرفتن حق و تسلیم در مقابل آن بیشتر خواهد شد.
منابع:
[۱].سلمه ای،مسعود،روش شناسی سخنرانی دینی،موسسه امام خمینی،۱۳۹۳
[۲].علی اکبر بابا زاده،شیوه هایتعلیم وتبلیغ،انتشارات دانش و ادب،۱۳۸۲
---------------------------------------------------------------------------------
پی نوشت:
[۱]. سلمه ای؛ مسعود،روش شناسی سخنرانی دینی،ص۳۲
[۲].بابا زاده؛علی اکبر،شیوه های تعلیم وتبلیغ،ص۲۰۱-۲۰۷
[۳].مکارم الاخلاق،ص۲۰
[۴].میزان الحکمة ج۱،ص۴۶۹
[۵].سنن ابی داود ج۴،ص۳۳۲ح
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 پیوند اسماء الهی در فواصل آیات، با مضامین و غرض سورۀ احزاب
👈 #فصلنامه_علمی_پژوهشی پژوهش های قرآنی در مقاله ای با عنوان " پیوند اسماء الهی در فواصل آیات، با مضامین و غرض سورۀ احزاب
" آورده است: تحلیل اسماء بهکار رفته در فواصل آیات از جمله مباحث مهم تفسیری است. قرآن پژوهان، با اعتقاد به توقیفی بودن چینش کلمات وآیات، اسماء مذکور در پایان آیات را بررسی نموده، تا ضمن فهم دقیق آنها؛ به ارتباطشان با محتوای آیات و غرض سوره دست یابند.
این پژوهش، با رویکردی تحلیلی، با تکیه برمتون تفسیری و کتب لغت، بهدنبال تبیین نحوۀ ارتباط اسماء الحسنای پایان آیات با مضامین و غرض سورۀ احزاب می باشد.
یافته ها نشان میدهد که این ارتباطِ نظام مند، علاوه بر خود آیه، با آیات قبل و بعد مرتبط بوده، بهگونه ای که با حذف آنها، یا جانشین کردن اسامی دیگر، در معنا و غرض آیه اضطراب ایجاد شده و از رونق بلاغت آیات کاسته میشود.
پربسامدترین دلایل آن نیز تعلیل، تکمیل، تهدید، تأکید و تمهید برای احکام جدید بوده است. همچنین بررسی این اسماء، قرینۀ قابل اطمینانی برای کشف و تثبیت غرض سوره خواهد بود.
📎بیشتر: http://jqr.isca.ac.ir/article_69192.html
💥 #فصلنامه_علمی_پژوهشی پژوهش های قرآنی به مدیر مسوولی دکتر #سید_عباس_صالحی و به صاحب امتیازی پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر می شود.
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 پرسش| شیعه میگوید اشک برای #امام_حسین علیه السلام همه گناهان انسان را میبخشد پس ما یک سال گناه و فقط #محرم عزاداری میکنیم تا گناهان ما بخشیده شود؟
✅ پاسخ: نکته ی اول: اینگونه نیست که هر کسی هر گناهی کرد با گریه بر حسین بن علی علیه السلام، بخشیده شود.
وقتی روایات در این زمینه را کنار هم قرار می دهیم: منظور گریه ی با معرفت بر اباعبدالله است و نه فقط ریختن اشک بدون معرفت.
اهل بیت فرموده اند: کسی که مطیع خدا باشد، دوست ما و شخص گنهکار و معصیت کار دشمن ماست.لذا اشک بدون معرفت باعث بخشش گناه نمی شود.این اشک با معرفت است که هم شخص را در مسیر اهل بیت حفظ می کند و هم انان را به توبه و جبران سوق.
پس آنچه باعث بخشش گناه می شود: توبه و استغفار حقیقی است و اشک با معرفت بر ابا عبدالله علیه السلام زمینه ساز چنین موقعیتی است.
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات #اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
❌ مهم | قابل توجه خبرنگاران محترم
🔹همانگونه که در اطلاع رسانی های قبلی و در پوستر همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» 👆 به استحضار رسیده است، نظر به وضیعت #کرونایی قم و ضرورت رعایت #پروتکل های بهداشتی، این همایش صرفا بصورت مجازی برگزار خواهد شد و خبرنگاران نیز می بایست از طریق لینک ذیل برنامه را دنبال کنند.
👈 لینک شرکت:
http://dte.bz/moghavemat
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 پرسش| چرا اینقدری که برای #امام_حسین علیه السلام عزاداری میکنیم و مراسم میگیریم برای بقیه ی اهل بیت (س) اینکار رو انجام نمیدهیم؟ آیا بقیهی معصومین مهم نیستند؟
✅ پاسخ: به نکاتی می توان اشاره کرد از جمله:
۱- اوج مظلومیت که البته همه معصومین مظلوم بودند و دشمنان به آنان ستم ها روا داشته ولى جنایاتى که در حادثه کربلا شکل گرفت سابقه ندارد.(۱)
2- نقش #امام_حسین علیه السلام در احیاى دین که همه امامان علیه السلام حاملان و پاسداران دین بودند اما نقش #امام_حسین علیه السلام در برهه و مقطعى که زندگى مى کند، در حفظ و احیاى دین آن قدر اهمیت دارد که جز با کشته شدن و ریخته شدن خون #امام_حسین علیه السلام ، دین نمى توانست زنده بماند.
نقش #امام_حسین علیه السلام در حفظ دین به حدّى است که گفته شده است
#اسلام با پیامبر(ص) به وجود آمد و با حسین باقى ماند.(2)
۳- سفارش و سیره معصومان علیه السلام که معصومان علیهم السلام به جهت نقشى که احیا و زنده نگهداشتن نام و یاد و قیام حسین در حفظ دین و ارزش هاى دین داشت، هم خود عزادارى مى کردند و هم دیگران را به برگزارى عزادارى سفارش مى نمودند.
پی نوشت:
(1) برّرسى تاریخ عاشورا، ص۱۵۲.
(2) إنّ ال#اسلام محمدى الحدوث، حسینى البقاء .
فرهنگ عاشورا، ص۱۴۹.
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات #اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 حدیث روز | ۹۹/۶/۲۹
🔸امام سجاد(ع): إذا صَلَّيتَ فَصَلِّ صَلاةَ مُوَدِّعٍ
🔹 هرگاه نماز مى گزارى، [چنان باش كه گويى] نماز آخرين را به جاى مى آورى.
📚 بحار الأنوار، ج ۷۸، ص ۱۶۰
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 پرسش| چرا شیعه ها فقط گریه میکنند به دنبال ناراحت کردن مردم هستند؟ چرا دین شیعه فقط دین عزاداری و گریه است؟
✅ پاسخ: در مذهب شیعیان همیشه گریه و عزاداری نیست بلکه مذهبی است که عزاداری را به عنوان یکی از شعائر و گریه را به عنوان پله ای برای رسیدن به اهداف بالاتر قبول دارد.در دین #اسلام در رابطه با فرح و شادیروایاتی بیان شده است و اهمیتی زیادی به آن داده شده است.
رسول الله صلی الله علیه واله فرمودند:بهترین و یکی از محبوبترین اعمال نزد خداوند شادی و خنده بر لب شخصی وارد بکند.(1)
البته در شادی ها باید حدود الهی مراعات شود و مواظب باشیم که در شوخی ها به کسی بی احترامی نکنیم همانطور که پیامبر اکرم می فرمایند:من شوخی و مزاح میکنم ولی جز حرف حق، چیزی نمی گویم.(2)
گریه فقط مختص شیعیان نیست بلکه اگر کسی احساس عاطفه داشته باشد، از برخی امور احساس تاثر کرده و گریه می کند مانند سیل و طوفان در چین و ژاپن و انفجار کارخانه و کشته شدن چندین تن که باعث به گریه افتادن تعدادی از مردم شد. در حالی که نه شیعه بودند و نه مسلمان . در مورد گریه بر #امام_حسین علیه السلام، گریه بخاطر مظلومیت آن حضرت می باشد و همچنین برای محبت است برای اینکه نشان بدهیم تابع ایشان هستیم . و در بیانات امام رضا علیه السلام است که خطاب به ریان بن شبیب فرمودند:
اگر خواستی برای چیزی گریه کنی برای ابا عبدالله گریه کن چون ایشان با به بدترین شکل به شهادت رساندند.(3)
پی نوشت:
(1) قال رسول الله ( صلى الله علیه وآله ) : إن أحب الأعمال إلى الله عز وجل إدخال السرور على المؤمنین.
الكافی، الشیخ الكلینی، ج2، ص189.
(2) أن رسول الله ( صلى الله علیه وآله وسلم ) كان یقول : إنی لأمزح ولا أقول إلا حقا .
مكارم الأخلاق، الشیخ الطبرسی، ص21.
(3) یا بن شبیب، إن كنت باكیا لشئ، فابك للحسین بن علی بن أبی طالب ( علیه السلام ) ، فإنه ذبح كما یذبح الكبش.
الأمالی، الشیخ الصدوق، ص192.
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات #اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
✳️ افتتاحیه مجازی همایش "مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم"
✔ با قرائت پیام حضرت آیت الله نوری همدانی
✔ و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور مدیر حوزه های علمیه خواهران
⏰ امروز شنبه ساعت ۹ صبح
📽 پخش زنده از طریق صفحات زیر👇
👈 اینستاگرام:
instagram.com/isca.ac.ir
👈 آپارات:
aparat.com/isca_video/live
👈 سایر لینک ها:
http://dte.bz/moghavemat
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews