هدایت شده از سفیر
💠 بصیرت در دشمن شناسی، حدیثی از امام علی(علیه السلام)
وَ اعْلَمُوا أَنَّكُمْ لَنْ تَعْرِفُوا الرُّشْدَ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِي تَرَكَهُ وَ لَنْ تَأْخُذُوا بِمِيثَاقِ الْكِتَابِ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِي نَقَضَهُ وَ لَنْ تَمَسَّكُوا بِهِ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِي نَبَذَهُ.
بدانيد كه هيچ گاه حق را نخواهيد شناخت جز آن كه ترك كننده آن را بشناسيد.هرگز به پيمان قرآن وفادار نخواهيد بود مگر آن كه پيمان شكنان را بشناسيد، و هرگز به قرآن چنگ نمى زنيد مگر آن كه رها كننده آن را شناسايى كنيد.
📚 نهج البلاغه/ خطبه 147
هدایت شده از سفیر
💠 تنبیه💠
منطقه، تازه از وجود اشرار پاک سازی شده بود و نگهبانیِ شب در آن شرایط بسیار حیاتی بود. یک شب که نگهبانها پستشون رو بدون اجازه ترک کرده بودند؛ به دستورِ محمود باید وسط محوطه سینهخیز میرفتند و غَلت میزدند تا تنبیهی اساسی بشن و حساب کار دستشون بیاد.
تنبیهِ نگهبانها که شروع شد، یه مرتبه دیدیم محمود هم لباسش را درآورد و همراه آنها شروع کرد به سینه خیز رفتن. محمود که نگاههای متعجب ما را دیده بود، گفت: «یه لحظه احساس کردم که از روی هوای نفس میخوام اینا رو تنبیه کنم؛ به همین خاطر کاری کردم که غرور، بر من پیروز نشه».
🌷 شهید محمود دولتی مقدم🌷
هدایت شده از سفیر
شیعه حقیقی کسیاست که...
محمد پسر عجلان مىگوید: خدمت امام صادق (ع)بودم، که یکى از شیعیان وارد شد و سلام کرد، حضرت از او پرسید: برادرانت در چه حالى بودند؟او در پاسخ، آنان را ستود و گفت:مردمان خوب و شایستهاى هستند!.
امام (ع) فرمود: رفت و آمد ثروتمندانشان با فقرا و احوال پرسى ایشان از همدیگر چگونه بود؟
مرد گف: ارتباطشان اندک است و زیاد احوال یکدیگر را جویا نمىشوند.
امام (ع) پرسید: انفاق و دستگیرى ثروتمندان با تهیدستان چگونه بود؟
مرد جواب داد:شما از اخلاق و صفاتى مىپرسید که در میان مردم کمیاب است!.
امام (ع) فرمودند: بنابراین آنان چگونه خود را شیعه مىنامند؟!
شعیه حقیقى کسىاست که در راه کمک و یارى مستمندان گام بردارد و آنان را در مهر و محبت کردن فراموش نکند.(بحارالانوار جلد 74 صفحه 353)
هدایت شده از سفیر
تداوم اعمال نیک تا قیامت!!
سدیرصیرفی میگوید: نزد امام صادق(ع) بودم. سخن از مومن به میان آمد. آن حضرت(ع) به من رو کرده و فرمودند: اى اباالفضل! نمىخواهى درباره مقام مومن نزد خداوند برایت سخن بگویم؟
عرض کردم چرا، بفرمایید.
فرمودند: هنگامى که خداوند روح مومن را گرفت، دو فرشتۀ مراقبِ اعمالش به آسمان رفته و به پیشگاه خداوند عرضه مىدارند: خدایا فلان بندهات بنده خوبى بود، در طاعت تو شتابان و در نافرمانیت کُند بود، و اکنون آن را بسوى خود بردهاى، در این حال چه دستورى مىفرمایى؟
خداوند به آنها دستور مىدهد: به دنیا بازگشته و در کنار قبر بندهام باشید. به نیابت از او مرا تحمید، تسبیح، تهلیل و تکبیر نموده و این اعمال را براى بندهام بنویسید تا زمانی که او را از قبرش برانگیزم!. (ثوابالاعمال و عقابالاعمال،صفحه 431)
هدایت شده از سفیر
دلیل شادی
مردی در حال نشاط و خوشحالى خدمت امام جواد(ع) رسید.
حضرت فرمود: چه خبر است که این چنین مسرور و خوشحالى؟!
آن مرد عرض کرد: فرزند رسول خدا! از پدر شما شنیدم که مىفرمود: بهترین روز شادى انسان روزى است که خداوند توفیق انجام کارهاى نیک و خیرات و احسانات به او دهد و او را در حل مشکلات برادران دینى موفق بدارد. امروز نیازمندانى از جاهاى مختلف به من مراجعه کردند و بخواست خداوند گرفتاریهایشان حل شد و نیاز ده نفر از نیازمندان را برطرف کردم، بدین جهت چنین سرور و شادى به من دست داده است.
امام جواد(ع)فرمود: به جانم سوگند! که شایسته است که چنین شاد و خوشحال باشى! به شرط این که اعمالت را ضایع نکرده و نیز در آینده باطل نکنى.(بحارالانوار جلد 68 صفحه 159)
هدایت شده از سفیر
مرگ زودرس با ترک صلۀرحم!
داود رقى مىگوید: به محضر امام صادق(ع) رفتم، بدون اینکه سخنى بگویم، فرمود: اى داود! روز پنج شنبه هنگامى که برنامه اعمالتان را پیش من آوردند، در آن دیدم که تو درباره پسر عمویت، فلانى، خوب کردهاى. از این کار تو خوشحال شدم. ولی همین قطع صلۀ رحم از جانب او، باعث مرگ زودرس پسر عمویت خواهد شد. داود مىگوید:
پسر عمویى داشتم بسیار بدفطرت و مخالف صلۀ رحم و دشمن سر سختم بود، هنگامى که شنیدم او و خانوادهاش در فقر و نادارى شدید، روزگار بدى را به سر مىبرند، ضمن سرکشی به ایشان، برایش مقدارى مخارج فرستادم، سپس به سوى مکه حرکت نمودم- و او بعد از من فوت شده بود- موقعى که در مدینه خدمت امام صادق(ع)رسیدم بدون اینکه حرفى بزنم امام(ع) آن جریان را به من خبر داد.(بحارالانوار جلد 74، ص93)
هدایت شده از سفیر
اول ترک حرام
مفضل مىگوید:در محضر امام صادق(ع) بودم، سخن از چگونگى اعمال به میان آمد.
من گفتم: عمل من چه مقدار کم است؟
حضرت فرمود: عمل کم با پرهیزگارى، بهتر از عمل بسیار بدون پرهیزگارى است.
گفتم:عمل بسیار بدون پرهیزگارى چگونه مىشود؟
فرمود: مانند عمل کسى که به مردم و همسایگانش نیکی و محبت مىکند و در خانهاش به روى مردم باز است، ولى هنگامى که در معرض کار حرام قرار مىگیرد از آن خوددارى نمىکند! و مرتکب حرام و گناه مىشود. بلى! این است نمونۀ عمل بدون تقوا.
اما شخص دیگرى نیز هست که کارهاى نیک(مهربانى به همسایه و...)انجام نمىدهد، ولى اگر کار حرامى برایش پیش آمد، خویشتن دارى نموده، مرتکب کار حرام و گناه نمىگردد، و البته که شخص دومى بهتر از اولى است.(بحارالانوار جلد 70، ص 104)
هدایت شده از سفیر
خود را مسخره نکنیم!
امام رضا (ع) مىفرماید: شش چیز بدون شش چیز دیگر، مسخره است:
1.هرکس با زبان استغفار کند ولى در قلب استغفار نکند، خود را مسخره کرده.
2.هرکس از خدا توفیق بخواهد و کوشش ننماید، خود را مسخره کرده.
3.هرکس هوشیارى و احتیاط در زندگى بطلبد ولى بىمبالاتى کند، خود را مسخره نموده.
4.هرکس از خدا بهشت بخواهد و بر مشکلات عبادت صبر نکند، خود را مسخره کرده.
5.هرکس از آتش جهنم به خدا پناه برد ولى خواستههاى نامشروع دنیا را ترک ننماید، خود را مسخره نموده.
6.و هر کس به یاد خدا باشد ولى سرعت براى دیدارش نگیرد خود را مسخره کرده(بحارالانوار جلد 78، ص 356)
هدایت شده از سفیر
آیا در ما خیری هست؟
امام باقر علیهالسلام فرمودهاند:
اگر خواستی بدانی که در تو خیری هست یا نه، به دلت بنگر: اگر اهل طاعت خدا را دوست داشت و از اهل معصیت بدش میآمد، در تو خیری هست و خداوند تو را دوست میدارد.
اما اگر دلت از اهل خدا بدش میآید و اهل معصیت را دوست میدارد در تو هیچ خیری نیست و خداوند تو را دوست ندارد و هر انسانی با کسیاست که او را دوست دارد.(اصول کافی، ج3، ص192)
هدایت شده از سفیر
جواب رد به شکم!
روزى حضرت على(ع) از درب دکان قصابى مىگذشت.
قصاب به آنحضرت عرض کرد:
یا امیرالمؤمنین: گوشتهاى بسیار خوبى آوردهام، اگر میخواهید ببرید.
حضرت فرمود: الان پول ندارم که بخرم.
عرض کرد من صبر مىکنم پولش را بعداً بدهید.
امام فرمود: من به شکم خود مىگویم که صبرکند!. اگر نمىتوانستم به شکم خود بگویم، از تو مىخواستم که صبر کنى ولى حالا که میتوانم به شکم خود مىگویم که صبرکند.
هدایت شده از سفیر
تعلق خاطر
شنیدم که پیرمرد عارفی به مرید خود میگفت:
ای پسر، چندانکه تعلق خاطر آدمیزاد به «روزی» است، اگر به «روزیده» بود به مقام ملائکه میرسید!.
(گلستان سعدی)
هدایت شده از سفیر
خودبینی عبادت سوز است
روزى حضرت عیسى(ع) از صحرایى مىگذشت. در راه به عبادتگاهى رسید که عابدى در آنجا زندگى مىکرد. حضرت با او مشغول سخن گفتن شد. در این هنگام جوانى که به کارهاى زشت و ناروا مشهور بود از آنجا گذشت.وقتى چشمش به حضرت عیسى(ع) و مرد عابد افتاد، پایش سست شد و از رفتن باز ماند و همانجا ایستاد و گفت: خدایا من از کردار زشت خویش شرمندهام. اکنون اگر پیامبرت مرا ببیند و سرزنشم کند، چه کنم؟ خدایا! عذرم را بپذیر و آبرویم را مبر.
مرد عابد نیز تا آن جوان را دید سر به آسمان بلند کرد و گفت:
خدایا! مرا در قیامت با این جوان گناهکار محشور مکن.
در این هنگام خداى برترین به پیامبرش وحى فرمود که به این عابد بگو: ما دعایت را مستجاب کردیم و تو را با این جوان محشور نمىکنیم، چرا که او به دلیل توبه و پشیمانى، اهل بهشت است و تو به دلیل غرور و خودبینى، اهل دوزخ.
(غزالى، محمد، کیمیاى سعادت، ج ۱، ص ۱۰۵)
🌟🌺🌿🍂💗🎄🌺🌟🌿
#نقطه_های_قوت_انسان_از_دیدگاه_قرآن
آنچه راخداوند(ج)ذاتابه انسان داده است تکریم است،اما آنچه رابه واسطه عقل اکتساب می کند،تفضیل نامیده می شود.
۱-✔️ خود اگاهی
🔶انسان بر اعمال خوب و بد خویش آگاهی دارد. خداوند(ج) در سوره قیامت آیات ۱۴ و ۱۵ می فرماید:
🍃 "بل الانسان علی نفسه بصیرة ولو القی معاذیره"🍃
/ انسان بر نفس خود بنا است و لو اینکه عذر بیاورد.❇️
#قرآن
#سبک_زندگی_قرآنی
🆔👇
@mohtaveytablighdini
✅خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: ۱۰
♦️مفسر: علامه جوادی آملی
♦️موضوع: ذلک الکتاب لا ریب فیه
👌اقامه نماز و انفاق از روزی ها از صفات متقیان است. #قیام در قرآن چند معنی دارد. اگر در برابر سجود قرار گیرد به معنای ایستادن است اما اگر در برابر عوج و کجی باشد به معنای #ایستادگی و بصورت استقامت یا مستقیم است.
🔺اقامه یعنی برپاداشتن نماز نه خواندن نماز، به طوری که این نماز بتواند در برابر انحرافات بایستد و نماز گذار را از شر گناهان در امان بدارد وگرنه نماز، قیام نکرده و نشسته است که اثری ندارد.
🛡خداوند ایستادگی را #اساس_دین قرار داده است. و همه جوانب دین برای قیام است از جمله:
1⃣ درباره خود دین آیه 13 شورا گوید ما پیامبران را فرستادیم که دین را اقامه کنند «أن اقیموا الدین و لا تتفرقوا فیه»
2⃣ در مورد اصول کلی دین یعنی رسالت و کتب الهی نیز قران گوید پیامبران و کتب فرستاده شدند تا قسط را بوسیله مردم اقامه کنند و کارشان قیام و برپاداشتن #قسط است. البته اقامه قسط برای توده مردم است اما در مورد مسوولین که کارشان پرخطر است قران گوید اینها باید قوّام به قسط باشند و قسط را در جامعه احیا کنند تا دیگران نیز به سوی قیام به قسط کشیده شوند. آیه 135 نساء گوید «کونوا قوامین بالقسط شهداء بالله» و آیه 8 مائده گوید «کونوا قوامین لله شهداء بالقسط».
3⃣ مظاهر دین نیز برای قیام است مانند کعبه که در آیه 97 مائده فرمود: «جعل الله الکعبة البیت الحرام قیاماً للناس». قیامها از کعبه شروع می شود؛ چه شروع رسالت پیامبر خاتم و چه ظهور ولی عصر (عج). کدام کعبه عامل نجات مسلمین است؟ کعبه ای که عامل قیام باشد نه کعبه ی در اسارت #آل_سعود. مومنین باید کعبه را از حصر اینان آزاد کنند...
👈 اگر کسی ولی عصرش را یاری نکرد اگر به درون کعبه نیز پناهنده شود خدا یاریش نمی کند مانند زبیر که از ترس حجاج به کعبه پناه برد اما حجاج با منجنیق کعبه را با خاک یکسان کرده و زبیر را اعدام کرد؛ چون کعبه برای قیام مردم است وگرنه ظاهرش که سنگ است و دوباره می شود آنرا ساخت. این مرکزیتِ #قبله نیز برای همین قیام و یکپارچگی است.
4⃣ در مورد مناسک دین مانند نماز نیز هدف، قیام است. نماز برای همه پیامبران بوده است. حضرت ابراهیم در آیه 40 ابراهیم از خدا می خواهد که «خدایا توفیق بده نماز را اقامه کنم». اولین چیزی که خدا پس از به رسالت رسیدن موسی به او گفت نیز اقامه نماز بود.
🔷تنها #نماز_قائم جلوی فساد را می گیرد نه هر نمازی. اگر پس از نماز مبتلا به منکر و فحشا شدیم باید بدانیم که نمازمان را خدا قبول نکرده است. نماز ستون دین است لذا اقامه نماز، اقامه خیمه دین است.
🔵خلاصه اینکه دین با همه جوانبش برای #قیام مردم آمده است نه اینکه یک چیز ظاهری باشد.
📚 #تفسیر_تسنیم
#تفسیر
🆔👇
@mohtaveytablighdini
@tafsire_tasnim1 |۱۰.mp3
3.01M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_۱۰
🔺 مفسر: علامه جوادی آملی
#تفسیر
🆔👇
@mohtaveytablighdini
💠 #حديث_روز یکشنبه 26 خرداد 1398
🔺 با#بركت ترین #سفره
🔅 #پیامبر_اکرم_(ص) :
🔸 ما مِن مائِدَةٍ أعظَمَ بَرَكَةً مِن مائِدَةٍ جَلَسَ عَلَيها يَتيمٌ. .
🔹«هيچ سفره اى بابركت تر از سفره اى نيست كه يتيمى بر سر آن نشسته باشد.»
📚 الفردوس : ج ٤ ص ٤٦ ح ٦١٤٤
#حدیث
🆔👇
@mohtaveytablighdini
📚 بی حرکت بودن مکان نماز
مکان نمازگزار بايد بیحرکت باشد، يعنی طوری باشد که نمازگزار بتواند با آرامش بدن و بدون تکان، نماز بخواند، بنابراين نماز در جایی که بدن بیاختيار تکان میخورد مانند خودرو و يا بعضی تخت های فنری و امثال آن صحيح نيست، مگر هنگامی که بخاطر تنگی وقت و غير آن مجبور باشد در چنین مکانی نماز بخواند.
#احکام_نماز
#مکان_نمازگزار
#احکام
🆔👇
@mohtaveytablighdini