eitaa logo
لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ
90 دنبال‌کننده
274 عکس
165 ویدیو
6 فایل
وظیفه ی هر مومن تبین مسائل بهترین تبین تنها با کلام الله المتعال ،پیامبران و اوصیای برحقشان صورت میگیرد خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار ارتباط با ادمین @Allahoakbar12
مشاهده در ایتا
دانلود
امام به حق ناطق علی بن الحسین ملقب به امام سجاد علیه السلام می‌فرمایند «اِنَّ اَبْغَضَ النّاسِ اِلَی اللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَنْ یَقْتَدی بِسُنَّةِ اِمامٍ وَلا یَقْتَدی بِاَعمالِهِ» مبغوض ترین مردم نزد خداوند عزّ و جلّ کسی است که ادّعای پیروی از امامی را دارد ولی در عمل به او اقتدا نمی کند. روضه کافی ص ۲۳۴ در شب میلاد ابا عبدالله الحسین علیه السلام از خدا بخواهیم هم قلبمون و هم عملمون نشون بده دوستدار اهل بیت علیهم السلام هستیم https://eitaa.com/tabyenehandavar
آیا میخواهید حقوق دیگر مومنین را شناخته و بدان عمل کنید؟ 💠 عَن الصادقِ جعفرِ بنِ محمدٍ عن اَبیهِ عَن آبائِهِ عَن علیِّ بنِ ابی‌طالبٍ علیهم‌ُالسلام قالْ قالَ رسولُ اللهِ صلی‌الله‌علیه‌وآله لِلْمُؤْمِنِ عَلَى الْمُؤْمِنِ سَبْعَةُ حُقُوقٍ وَاجِبَةٍ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَیْهِ (۱) [پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله فرموده‌اند که هر مؤمن بر برادر مؤمنش هفت حق دارد که از طرف خدا ادای این حقوق بر او واجب شده است.] خب وجوب این حقوق را بایستی جدی گرفت. الْإِجْلَالُ لَهُ فِی عَیْنِهِ یکی [از این حقوق] این [است]. معنایش این است که برای این برادر مؤمن جلالتی در دل خود در نظر بگیر که طبعاً در چشم تو جلالت پیدا می‌کند. جلالت از چه جهت؟ از جهت ایمانش؛ یعنی لازمه‌ی این بیان، لزوم تکریم برادران مؤمن از یکدیگر است؛ نگاه تجلیل‌آمیز به برادر مؤمن. یعنی با نگاه سبک به برادر مؤمن نگاه نکند. این [حق] اول. وَ الْوُدُّ لَهُ فِی صَدْرِهِ دوم اینکه محبت او را در دل خودت داشته باشی. وَ الْمُوَاسَاةُ لَهُ فِی مَالِهِ با او در مال خود همراهی کنی. یک‌وقت شما داری، او در نهایت احتیاج است، باید به او کمک کنی. وَ أَنْ یُحَرِّمَ غِیبَتَهُ پشت سر او بدگویی را ممنوع کنی؛ نه خودت [غیبت او را] بکنی نه بگذاری دیگران بکنند. وَ أَنْ یَعُودَهُ فِی مَرَضِهِ وقتی مریض شد از او عیادت کنی. وَ أَنْ یُشَیِّعَ جَنَازَتَهُ بعد از مرگ هم دست از او برنداریم. اگر برادر مؤمنمان از دنیا رفت جنازه‌ی او را هم تشییع کنیم. یعنی با او تا بعد از مرگ باشیم. وَ أَنْ لَا یَقُولَ فِیهِ بَعْدَ مَوْتِهِ إِلَّا خَیْراً بعد از مرگش هم نیکی او را بگوییم. حتی اگر چنانچه بدی‌ای هم دارد آن را نگوییم. که در روایت دارد که اُذْکُروُا مَحاسِنَ مَوتاکُم (۲). آنهایی که مردند و رفته‌اند و قدرت دفاع از خودشان را ندارند، خوبی‌هایشان را بگو. بالاخره هر کس یک خوبی‌ای دارد. 📚 پی نوشت ۱) الامالی شیخ صدوق، صفحه‌ی ۸۵ ۲) روایتی از پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله: «اُذکُروُا مَحاسِنَ مَوتاکُم وَ کُفّوا عَن مَساویهِم» نیکى‌هاى مردگان خود را یاد کنید و از بدی‌هایشان چشم بپوشید. نهج‌الفصاحه https://eitaa.com/tabyenehandavar
دوستی با دوستان اهل بيت علیهم السلام راهی برای رسیدن به بهشت 💠 عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ وَ حَفْصِ بْنِ اَلْبَخْتَرِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ اَلرَّجُلَ لَيُحِبُّكُمْ وَ مَا يَعْرِفُ مَا أَنْتُمْ عَلَيْهِ فَيُدْخِلُهُ اَللَّهُ اَلْجَنَّةَ بِحُبِّكُمْ وَ إِنَّ اَلرَّجُلَ لَيُبْغِضُكُمْ وَ مَا يَعْرِفُ مَا أَنْتُمْ عَلَيْهِ فَيُدْخِلُهُ اَللَّهُ بِبُغْضِكُمُ اَلنَّارَ . 🌸 ترجمه: امام صادق عليه السلام فرمود: شخصى شما (شيعه) را دوست دارد و نمي داند شما چه عقيده داريد، خدا او را به سبب دوستي اش با شما به بهشت می برد، و شخصى شما را دشمن دارد و نميداند شما چه عقيده داريد، خدا او را به سبب دشمني اش با شما به دوزخ می برد. 📚 الکافي ج ۲، ص ۱۲۶ https://eitaa.com/tabyenehandavar
24.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم‌الله الرحمن الرحیم هرکه با آل علی در افتاد ورافتاد جالب و شنیدنی یا علی مدد هر کاری برای هرکی نیکنی فقط به خاطر مولا امیرالمؤمنین علیّ‌بن‌ابی‌طالب علیه السلام انجام بده https://eitaa.com/tabyenehandavar
السلام علیــــــــــــــــــــک یا عبدالصالح یابن امیرالمؤمنین یا ابوالفضل العباس علیه السلام میلاد پرخیر و برکت ،میلاد سردار کربلا بر عاشقانش مبارک به حضرت ابوالفضل بی اعتقاد باشی چی میشه⁉️👇 🍃 روزى يک شخص معمّم براى عيادت مرحوم علّامه امينى رحِمهُ الله در منزل موقّت ايشان که در طهران پيچ شميران بود رفته بود؛و علّامه: صاحب الغدير سخت مريض و به پشت خوابيده بودند، 🍃و در ضمن سخنان گفته بود که: آقا! مثلًا اگر انسان به حضرت عبّاس علاقه و محبّت نداشته باشد به کجاى ايمان او صدمه ميخورد؟! 🍃علّامه امينى متغيّر شده و با آن نقاهت نشست و گفت: به حضرت أبو الفضل که سهل است، اگر به بند کفش من که نوکرى از نوکران حضرت أبو الفضلم علاقه نداشته باشد ازاين‏جهت که نوکرم و الله به رو در آتش خواهد افتاد! 📚 «معادشناسی» ج ۷ ص ۸۳. https://eitaa.com/tabyenehandavar
قال امیرالمومنین (علیه‌السلام): أَحَبُّ الْعِبَادِ إِلَی اللَّهِ تَعَالَی الْمُتَأَسِّي بِنَبِيِّهِ وَ الْمُقْتَصُّ أَثَرَهُ محبوب ترین مردم نزد خداوند متعال، کسی است که به پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) اقتدا کند و راهرو راه او باشد. تصنیف غرر / حدیث ۱۹۴۹ https://eitaa.com/tabyenehandavar
امام شناسی 💠 امام باقر عليه السلام : إنَّ عَلِيَّ بنَ الحُسَينِ‏ عليه السلام قاسَمَ اللَّهَ مالَهُ مَرَّتَينِ؛ امام على بن حسين‏ عليه السلام دارايى خود را دوبار در راه خدا تقسيم كرد. 📚 مناقب آل أبى طالب، ج 3، ص 294 🌸 امام صادق‏ عليه السلام : كانَ عَليُّ بنُ الحُسَينِ‏ عليه السلام إذا قامَ فِي الصَّلوةِ كَأَنَّهُ ساقُ شَجَرَةٍ لايَتَحرَّكُ مِنهُ شَى‏ءٌ إلّا ما حَرَّكَهُ الرِّيحُ مِنهُ؛ امام سجّاد عليه السلام هرگاه به نماز مىايستاد چنان تنه درختى بود كه چيزى از آن نمى‏جنبيد مگر آنچه را كه باد مى‏جنباند. 📚 الكافى، ج 3، ص 300 سخنان برگزیده زین العابدین علیه السلام: 🌸 امام سجّاد عليه السلام : مَن رَمَى النّاسَ بِما فيهِم رَمَوهُ بِمالَيسَ فيهِ؛(1) هر كس مردم را به دليل چيزى كه در آنان هست، وانهد، او را به دليل چيزى كه در او نيست، وا مى‏نهند. 🌸 امام سجّاد عليه السلام : نَظَرُ المُؤمِنِ في وَجهِ أخيهِ المُؤمِنِ لِلمَوَّدَةِ و المَحَبَّةِ لَهُ عِبادَةٌ؛(2) نگاه مؤمن به چهره برادر مؤمن خود از روى دوستى ومحبّت به او عبادت است. 🌸 امام سجّاد عليه السلام : كانَ آخِرُ ما أوصى‏ بِهِ الخِضرُ مُوسى‏ بنَ عِمران‏عليهما السلام أن قالَ لاتُعَيِّرَ نَّ أحَداً بِذَنبٍ؛(3) آخرين سفارش حضرت خضر به حضرت موسى اين بود كه: هرگز كسى را به سبب گناهش خوار نكن. 🌸 امام سجّاد عليه السلام : كَفى‏ بِنَصرِاللَّهِ لَكَ أن تَرى‏ عَدُوَّكَ يَعمَلُ بِمَعاصِي اللَّهِ فِيكَ؛(4) تو را يارى خدا همين بس كه مى‏بينى دشمنت به قصد تو خدا را نافرمانى مى‏كند. 🌸 امام سجّاد عليه السلام : رأيتُ الخَيرَ كُلَّهُ قَدِ اجتَمَعَ في قَطعِ الطَّمَعِ عَمّا في أيدي النّاسِ؛(5) همه خوبى‏ها را در بريدن طمع از آنچه در دست مردم است، ديدم. 🌸 امام سجّاد عليه السلام : وَيلٌ لِمَن غَلَبَت آحادُهُ أعشارَهُ؛(6) واى به حال كسى كه يكانش (گناهان) بر ده‏گانش (نيكى‏ها) چيره شود. 🌸 امام سجّاد عليه السلام : مُجالَسَةُ الصّالِحينَ داعِيَةٌ إلَى الصَّلاحِ؛(7) همنشينى با صالحان، به سوى صلاح رهنمون مى‏شود. 🌸 امام سجّاد عليه السلام : أمّا حَقُّ ذِي المَعروفِ عَلَيكَ فَأن تَشكُرَهُ و تَذكُرَ مَعروفَهُ و تُكسِبَهُ المَقالَة الحَسَنَةَ و تُخلِصَ لَهُ الدُّعاءَ فيما بَينَكَ و بَينَ اللَّهِ؛(8) حق كسى كه بر تو نيكى مى‏كند، اين است كه او را سپاس بگويى و نيكى‏اش را به زبان آورى و از وى به خوبى ياد كنى و ميان خود و خداوند برايش خالصانه دعا كنى. 1⃣ بحار الأنوار، ج 75، ص 261 2⃣ تحف العقول، ص 282 3⃣ الخصال، ص 111 4⃣ بحار الأنوار، ج 78، ص 136 5⃣ همان، ج 73، ص 171 6⃣ همان، ج 71، ص 243 7⃣ همان، ج 78، ص 304 8⃣ الخصال، ص 568 https://eitaa.com/tabyenehandavar
بخاطر چهار گروه از عذاب سخت منصرف می شوم!! پیامبر (صلی الله علیه و آله) : خداوند متعال می فرماید:من اراده می‌کنم که اهل زمین را عذاب کنم ولی هنگامی که 1⃣ به آبادکنندگان خانه‌هایم نگاه می‌کنم(آبادانی مسجد به حضور نمازگذار است) 2⃣ و به کسانی‌که در شب بیدارند و عبادت می‌کنند 3⃣ و به کسانی‌که در راه من یکدیگر را دوست دارند 4⃣و به کسانی‌که در سحرگاهان طلب آمرزش می‌کنند، عذاب را از آن‌ها برمی‌گردانم. رَوَی أَنَسٌ عَنِ النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله) أَنَّهُ قَالَ: إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی یَقُولُ: إِنِّی لَأَهُمُ بِأَهْلِ الْأَرْضِ عَذَاباً فَإِذَا نَظَرْتُ إِلَی عُمَّارِ بُیُوتِی وَ إِلَی الْمُتَهَجِّدِینَ وَ إِلَی الْمُتَحَابِّینَ فِی اللَّهِ وَ إِلَی الْمُسْتَغْفِرِینَ بِالْأَسْحَارِ صَرَفْتُهُ عَنْهُم. بحارالانوار ج ۸۴ ص ۱۱۰ https://eitaa.com/tabyenehandavar
وای از دست زبان،وای از آن زبان که بی دلیل میشود عیان امام سجاد علیه السلام: زبان انسان هر روز صبح برتمام اعضا و جوارحش وارد می‌شود و می‌گوید: چگونه صبح کردید؟ [اندام] می‌گویند: اگر تو ما را رها کنی، خوب و آسوده ایم؛بخاطر خدا ما را در نظر بگیر‌. زیرا با تو ثواب و عذاب به ما می‌رسد. اِنَّ لِسانَ ابْنِ آدَمَ يُشْرِفُ كُلَّ يَوْمٍ عَلى جَوارِحِهِ فَيَقولُ: كَيْفَ أَصْبَحْتُمْ؟ فَيَقولونَ: بِخَيْرٍ اِنْ تَرَكْتَنا! وَ يَقولونَ: اَللّه‏َ اَللّه‏َ فينا! وَ يُناشِدونَهُ وَ يَقولونَ: إِنَّما نُثابُ بِكَ وَ نُعاقَبُ بِكَ؛ کافی ج ۳ ص ۱۷۷ https://eitaa.com/tabyenehandavar
خانه وسیله ی به سوی بهشت ! امام صادق(ع): پیامبر خدا فرمود: «هر زنی که در خانه شوهر خود، به قصد مرتّب کردن آن، چیزی را جا به جا کند، خداوند عز و جل به او نظر [لطف] می کند و خدا به هر کس نظر [لطف] کند، عذابش نمی کند». أیمَا امرَأَةٍ رَفَعَت مِن بَیتِ زَوجِها شَیئا مِن مَوضِعٍ إلی مَوضِعٍ تُریدُ بِهِ صَلاحا، نَظَرَ اللّهُ عَزَّوجَلَّ إلَیها، ومَن نَظَرَ اللّهُ إلَیهِ لَم یعَذِّبهُ. خانواده تنبيه الخواطر ج ۱ ص ۱۳۰ در روایت دیگری فرمود : «سه گروه از زنان هستند که خداوند عذاب قبر را از آنان برداشته و در روز قیامت، با فاطمه دختر پیامبر صلوات الله علیه محشور خواهند شد: اول، زنی که بر غیرت ورزی شوهرش صبر پیشه کند. دوم، زنی که بداخلاقی شوهرش را تحمل کند. سوم، زنی که مهریه‌اش را به شوهرش ببخشد. خداوند به هر کدام از این زن‌ها ثواب هزار شهید را عنایت می‌فرماید و در نامه اعمال هر کدام از آن‌ها عبادت یک سال نوشته خواهد شد.» وسائل الشیعه https://eitaa.com/tabyenehandavar
خانه وسیله ی به سوی بهشت! امام باقر علیه السلام: هركس حتى يك سخن(ناگوار)را از زن خود تحمل كند : ۱-خداوند او را از آتش جهنم رها مى‌سازد ۲- و بهشت را بر او واجب مى‌كند ۳- و دويست هزار حسنه براى او مى‌نويسد ۴- و دويست هزار عمل زشت را از(نامه عمل)او پاك مى‌كند ۵- و مقام او را دويست هزار درجه بالا مى‌برد ۶- و خداوند عز و جل به ازاى هرموى بدنش عبادت يك سال را براى او مى‌نويسد. نکته: آیت الله وحید خراسانی: ما نه معنای حسنه را می فهمیم که یعنی چه؟! کلام فوق تصور ماست. نه منظور امام از درجه را متوجه می شویم.‌‌‌‌.. اینکه فرمود: دویست هزار درجه... مقصود از درجه چیست؟! عقل بشر در درک آن لنگ است. مَنِ اِحْتَمَلَ مِنِ اِمْرَأَتِهِ وَ لَوْ كَلِمَةً وَاحِدَةً أَعْتَقَ اَللَّهُ رَقَبَتَهُ مِنَ اَلنَّارِ وَ أَوْجَبَ لَهُ اَلْجَنَّةَ وَ كَتَبَ لَهُ مِائَتَيْ أَلْفِ حَسَنَةٍ وَ مَحَا عَنْهُ مِائَتَيْ أَلْفِ سَيِّئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ مِائَتَيْ أَلْفِ دَرَجَةٍ وَ كَتَبَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ بِكُلِّ شَعْرَةٍ عَلَى بَدَنِهِ عِبَادَةَ سَنَةٍ. مکارم الاخلاق ص ۲۱۶ https://eitaa.com/tabyenehandavar
پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله: «و لا تناج مع رجل و انت مع آخر». هنگامی که در مجلسی نشستی با کسی در گوشی سخن مگو. ---------- (بحار ج ۸۴ ص ۳۵۴) https://eitaa.com/tabyenehandavar