eitaa logo
روشنای تبیین✔️
24.3هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
6.7هزار ویدیو
361 فایل
امام‌خامنه‌ای:جهادتبیین‌یک‌واجب‌فوری‌وقطعی‌ست. باذهن‌فعال‌وزبان‌گویا،امیدآفرین‌هستی. موسسه‌جهادی‌رسانه‌ای‌روشنای‌ تبیین،مردمی‌‌است‌ومتعلق‌به‌‌هیچ‌ نهادیاگروه‌سیاسی‌‌نیست. 💌مدیر: @jehadetabyien 💌ادمین: @tabyienadminn عضویت‌؛ارسال‌عدد۲۰به۳۰۰۰۱۴۲۲۰۰
مشاهده در ایتا
دانلود
✅بزرگترین وظیفۀ منتظران بزرگترین وظیفه منتظران امام زمان این است که از لحاظ معنوی، اخلاقی و عملی و پیوند‌های دینی، اعتقادی و عاطفی با مؤمنین و همچنین برای پنجه درافکندن با زورگویان، خود را آماده کنند. کسانی که در دوران دفاع مقدس، سر از پا نشناخته در صفوف دفاع مقدس شرکت می‌کردند، منتظران حقیقی بودند. کسی که وقتی کشور اسلامی مورد تهدید دشمن است، آماده‌ی دفاع از ارزش‌ها و میهن اسلامی و پرچم برافراشته‌ی اسلام است، می‌تواند ادعا کند که اگر امام زمان بیاید، پشت سر آن حضرت در میدان‌های خطر قدم خواهد گذاشت، اما کسانی که در مقابل خطر، انحراف و چرب و شیرین دنیا خود را می‌بازند و زانوانشان سست می‌شود؛ کسانی که برای مطامع شخصی خود حاضر نیستند حرکتی که مطامع آن‌ها را به خطر می‌اندازد، انجام دهند؛ این‌ها چطور می‌توانند منتظر امام زمان به حساب آیند؟ کسی که در انتظار آن مصلح بزرگ است، باید در خود زمینه‌های صلاح را آماده سازد و کاری کند که بتواند برای تحقق صلاح بایستد. (مقام معظم رهبری ۱۳۸۱/۰۷/۳۰) 🆔 eitaa.com/tabyien
❇️ مراحل تولی و تبرّی در زیارت جامعه 🔅1 ـ اظهار می کند من در مقام نظر و اعتقاد، به شما و آنچه که شما ایمان آورده اید، مؤمن هستم چنان که به دشمنانتان و آنچه که شما کفر ورزیدید، کافرم: «مؤمنٌ بکم و بما آمنتم به کافرٌ بعدوّکم و بما کفرتم به» و اینکه که ایمانش تقلیدی و کورکورانه نیست؛ زیرا از روی بصیرت و شناختی است که به خاندان عصمت و طهارت (ع) و دشمنانشان دارد. 🔅2ـ در میدان عمل نیز با شما و دوستانتان هستم و همراهی با دشمنانتان را مبغوض می دارم: «موالٍ لکم و لأولیائکم مبغضٌ لأعدائکم و مُعادٍ لهم» 🔅3 ـ اعلام آمادگی برای دفاع از عقیده خود در جنگ و صلح با ائمه. از این جهت هر اندیشه و عقیده ای که شما حق دانستید و برای تحقق آن کوشیدید من نیز برای تحقق آن می کوشم و در مقابل، هر مکتب و فکری را که شما باطل دانستید و ابطال کردید، من نیز محققانه ابطال می کنم: «محقّقٌ لما حقّقْتم مبطلٌ لما أبطلتم». از این نیز فراتر می رود و می گوید: فقط با کسانی زندگی مسالمت آمیز خواهم داشت که تسلیم شما باشند: «سلمٌ لمن سالمکم» اما با کسانی که سر جنگ و نزاع با شما دارند، نبردی بی امان خواهم کرد: «حربٌ لمن حاربکم» 🔅 4 ـ اعلام غایت مقاومت و پایداری در اعلام تولی و تبرّی است: الف) تسلیم قلبی و اعتقادی؛ «قلبى لکم مسلّمٌ» ب) تبعیت در مقابل تصمیم و اراده؛ «ورأیى لکم تبع» ج) آمادگی در صحنه کارزار و یاری رسانی؛ «و نصرتى لکم معدّة» اما نتیجه اینکه خداوند به وسیله ائمه اطهار (ع) دین خود را زنده می کند؛ «حتی یحیى الله دینه بکم». 🔅ادب فنای مقربان، ج 1 🆔 eitaa.com/tabyien
﷽ 🔰(حفظه‌الله): ✅ و روشنگری لازم است. وظیفه تبیین بر دوش همه است.تبیین را بدانید. ذهنها را با عمق‌یابی، به اعماق حقایق و مسائل برسانید.(٩۵/٣/٣) 🔸شما و دانشجویان عزیز به مسئله‌ی «» اهمّیّت بدهید. هر کدام از شما به عنوان یک ، مثل یک چراغی، پیرامون خودتان را روشن کنید. (اربعین حسینی) (١۴٠٠/٧/۵) 🔰: ✅ در موضوعات مطرح شده ✅ استفاده از تمیز، تماشایی، دیدنی، خواندنی و ✅ استفاده از و پرهیز از انتشار محتوای نامطمئن ✅(👌) مخصوص و ✅ بهره‌مندی از اساتید و پژوهشگران حوزه و دانشگاه و مدیران متعهد و انقلابی .🌹👇 🆔 eitaa.com/tabyien
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(4دقیقه) 💠 الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ حَسِيبًا(سوره مبارکه احزاب آیه 39). 🔰(حفظه‌الله): 🔸شرط تبلیغ این است که : صادقانه باشد، صمیمانه باشد، امانتدارانه باشد و مسئولانه باشد. شروع هفته() با ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌ 🆔 eitaa.com/tabyien
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(3دقیقه) ✅حضرت سه مرتبه این جمله را تکرار میفرمایند: نافلۀ شب را حتماً بجا بیاور! معلوم میشود خصوصیاتی در بلندشدن در نیمۀ شب، سحرخیزی، و عبادت کردن وجود دارد که در هیچیک از نمازهای بیست و چهار ساعتِ دیگر، این خصوصیات وجود ندارد. : کتاب «الشافی فی العقاید، الاخلاق و الاحکام و امالی» روزهای شنبه؛ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌ ‎‌‌‌‎‌‌‌ 🆔 eitaa.com/tabyien
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(١دقیقه)👌 🔹تلاوت بسیار زیبا و دلنشین از استاد محمود شحات انور 🔸تلاوت اگر زیبا باشد، در اعماق وجود انسان بیشتر نفوذ می‌کند. در روایت، صوت خوش، زیور قرآن معرفی شده است. از پیامبراکرم صلی الله علیه و آله نقل می‌کند که فرمود: 🔸لِکلِّ شی ءٍ حِلیه وحِلیه القرآنِ الصَّوتُ الحَسَنُ؛ 🔸هر چیزی زیوری دارد و زیور قرآن، صدای خوش است. (حفظه الله) درباره تلاوت زیبا می‌فرماید: البته تلاوت قرآن با صدای خوش، کار بسیار خوبی است. ؛ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌ ‎‌‌‌🆔 eitaa.com/tabyien
🔰(حفظه‌الله): ✅ جوانان برای ورود به میدان تبیین خود را مجهز کنند.(١۴٠٠/٧/۵) . 👇 🆔 eitaa.com/tabyien
🔰(حفظه‌الله): 🔸در بین جهادها جهادی هست که خدای متعال در قرآن آن را «» نام نهاده: وَ جٰهِدهُم بِه‌ جِهادًا کَبیرًا؛ در سوره‌ی مبارکه‌ی فرقان است؛ «بِه‌» یعنی به قرآن، «جٰهِدهُم بِه‌» یعنی به‌وسیله‌ی قرآن با آنها جهاد کن؛ جِهاداً کَبیرًا. این آیه در مکّه نازل شده. ! در مکّه جنگ نظامی مطرح نبود؛ پیغمبر و مسلمانها مأمور به جنگ نظامی نبودند، کاری که آنها میکردند کار دیگری بود؛ همان کار دیگر است که خدای متعال در این آیه‌ی شریفه میگوید: وَ جٰهِدهُم بِه‌ جِهادًا کَبیرًا. آن کارِ دیگر چیست؟ آن کارِ دیگر، ایستادگی و مقاومت و عدم تبعیّت [است.] فَلا تُطِعِ الکٰفِرینَ وَ جٰهِدهُم بِه‌ جِهادًا کَبیرًا؛ . اطاعت نکردن از کفّار همان چیزی است که خدای متعال به آن گفته . این تقسیم‌بندی غیر از تقسیم‌بندی  و  است: جهاد اکبر که از همه سخت‌تر است، جهاد با نفْس است، همان چیزی است که هویّت ما را، باطن ما را حفظ میکند؛ جهاد اصغر، مجاهدت با دشمن است، منتها در بین جهاد اصغر یک جهاد هست که خدای متعال آن را «جهاد کبیر» نام نهاده که آن همین است. «جهاد کبیر» یعنی چه؟ یعنی اطاعت نکردن از دشمن، از کافر؛ از خصمی که در میدان مبارزه‌ی با تو قرار گرفته اطاعت نکن. اطاعت یعنی چه؟ یعنی تبعیّت؛ تبعیّت نکن. تبعیّت نکردن در کجا؟ تبعیّت در میدان سیاست، در میدان اقتصاد، در میدان فرهنگ، در میدان هنر. در میدانهای مختلف از دشمن تبعیّت نکن؛ این شد «جهاد کبیر»(٩۵/٣/٣) 🆔 eitaa.com/tabyien
🔰(حفظه‌الله): 🔸فَلا تُطِعِ الکٰفِرینَ وَ جٰهِدهُم بِه‌ جِهادًا کَبیرًا؛(سوره فرقان آیه ۵٢) از مشرکین اطاعت نکن.اطاعت نکردن از کفّار همان چیزی است که خدای متعال به آن گفته جهاد کبیر. این تقسیم‌بندی غیر از تقسیم‌بندی جهاداکبر و جهاد اصغر است. 🔰وظایف بزرگ ما در عرصه‌ جهاد کبیر ✅ ١- تبیین، روشنگری و رساندن ذهنها به اعماق حقایق و مسائل ✅ ٢- حفظ شعارهای انقلاب با ژرف‌نگری در آنها علاوه بر بعد احساسات ✅ ٣- تربیت کادرهای شایسته و صالح برای نظام مدیریتی کشور ✅ ۴- تدوین تجربه‌های متراکم انقلاب با کار علمی 🆔 eitaa.com/tabyien
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌 🔰 پیامبران الهی 🔸، همواره انبیاء الهی را مانع رسیدن به اهداف خود می‌دید، با آنها به جنگ برمی‌خاست و تا کشتن ایشان پیش می‌رفت تا اینکه زمان تولد موعود دومی که در تورات وعده داده شده بود، فرا رسید. یهود برای مقابله با او در کمین نشست❗️ 🆔 eitaa.com/tabyien
🔸سیاست دینی یا دین سیاسی⁉️ 🆔 eitaa.com/tabyien
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 چرا مظلومیت امام حسن (ع) از امام حسین (ع) از جهتی بیشتر است؟! 🆔 eitaa.com/tabyien
🔰 ⁉️ چرایی ولایتعهدی امام رضا (ع) ❌ نه سازش و نه تسلیم ✅ بلکه مبارزه سیاسی 🔸 مأمون امام رضا (ع) را به جبر از مدینه به خراسان آورد و ایشان را وادار به پذیرش ولایتعهدی خود کرد تا از این طریق بر خلافت ناحق خود جامه مشروعیت ببخشد.اما امام‌ رضا (ع) با طرح شروطی ولایتعهدی را پذیرفت که در ادامه همه چیز علیه مأمون تمام شد و باردیگر جبهه دین بر کفر پیروز شد. ◾️برخی پذیرش ولایتعهدی از سوی امام رضا (ع) را نوعی سازش با خلیفۀ ناحق تلقی کرده و معتقدند که امام رضا (ع) نمی‌بایست ولایتعهدی مأمون را می‌پذیرفتند و باید تا حد کشته شدن، مقاومت می‌کردند! برای پاسخ به این اشکال لازم است کمی به تاریخ بنگریم. 🔹 مأمون، وارث خلافت عباسی است. عباسی ها از روز اول، برنامه شان کشتن و شکنجۀ علویان بود. مأمونی که برای خلافت، برادر خود را می کشد، چگونه حضرت رضا (ع) را از مدینه احضار کرده و ابتدا از ایشان می‌خواهد که خلافت را بپذیرد و بعد با تهدیدهای سخت، ولایتعهدی را به امام می‌قبولاند؟! در این خصوص چند فرضیه وجود دارد: 1⃣ فضل بن سهل وزیر مأمون که همه کاره دستگاه خلافت اوست، مأمون را وادار به این کار کرد. 2⃣ نظر مشهورتر این است که این کار به ابتکار خود مأمون بوده است. 📚 در سیره ائمه اطهار (ع) 🆔 eitaa.com/tabyien
🔰 🔲 تحلیل تاریخی ولایتعهدی امام رضا (ع) 🔴 با توجه به سخنان امام و رفتار ایشان با مأمون مشخص می‌شود که ابتکار این کار از خود مأمون بوده و او از اول هم صمیمیتی با امام نداشته و این کار را به خاطر سیاست وملک داری انجام داده است به این جهت که: 🔹 اول، نظر ایرانیان را جلب نماید؛ زیرا اکثر آنها مشتاق علویان بودند و تحت شعار «الرضا من آل محمد» می‌جنگیدند و مأمون به حضرت، لقب «رضا» داده و اعلام کرد که این، همان است که شما به خاطرش قیام کردید. 🔹 دوم، فرو نشاندن قیام‌های علویان؛ 🔹 سوم، مسألۀ خلع سلاح خود حضرت. هنگامی که در دستگاه خلافت به حضرت مقامی داده شده دیگر ایشان نمی‌تواند از نارضایتی مردم برضد دستگاه خلافت استفاده کند و از طرفی این کار موجب خدشه دار شدن چهرۀ امام، نزد مردم می‌گشت. در روایات ما این مطلب وجود دارد که حضرت به مأمون فرمودند: «تو با این کار می‌خواستی مرا خراب کنی.» 🔴 برای فهم این موضوع، لازم است آن را از جانب امام رضا (ع) نیز بررسی کنیم: چند چیز در تاریخ مسلّم است: 🔸 الف. احضار امام از مدینه به مرو، حالتی آمرانه و بدون مشورت داشت و مأمون امام را تا وقتی که به مرو رسید از موضوع باخبر نکرد. 🔸 ب. مسألۀ ولایتعهدی از سوی امام مطرح نشد، بلکه از جانب مأمون بود و امام هم به شدت امتناع می‌ورزیدند و می‌فرمودند: اگر حق توست، به چه اجازه‌ای به ما می‌دهی و اگر نیست، چرا آن را غصب کرده‌ای؟ 🔸 ج. این امر به نحو پیشنهاد نبوده است، بلکه به صورت احضار و اجبار بوده است و مأمون، تهدید را با استدلال درهم آمیخت؛ یعنی وقتی که گفت: کار تو مثل کار علی (ع) در شورای شش نفره است، از طرفی استدلال می‌کرد که چون حضرت سازش کرد، پس اشکالی ندارد و از طرفی چون عمر در صورت عدم تصمیم آنها را تهدید به مرگ کرده بود، می‌خواست بگوید: تو نیز چنین وضعی داری. 🔸 د. امام رضا (ع) شرط کرد که من این امر را قبول می‌کنم به شرطی که در هیچ کاری مداخله نکنم. در واقع، می‌خواست مسئولیت کارهای مأمون را نپذیرد و ژست مخالفت را حفظ کند. 🔸 ه. طرز رفتار حضرت، پس از مسألۀ ولایتعهدی، قابل توجه است. غالباً رسم است که ولیعهد از حاکم تشکر کند و مأمون انتظار داشت که حضرت، تأییدی از او و خلافتش کند؛ ولی در مراسم بیعت، اصلاً چنین نشد و حضرت فرمود: «ما حقی داریم و آن خلافت است، شما مردم هم حقی دارید و آن این که خلیفه باید شما را اداره کند و شما باید حقمان را به ما بدهید، اگر دادید، وظیفه‌مان را انجام می‌دهیم.» نه تشکری از مأمون صورت می‌گیرد و نه حرف دیگری مطرح می‌شود؛ بلکه جوّ حاکم، خلاف روح جلسۀ ولایتعهدی است. ❇️ ممکن است برخی بگویند حضرت باید مقاومت می‌کردند تا کشته شوند! در پاسخ باید گفت که چنانچه می‌دانیم؛ از نظر شرعی خود را به کشتن دادن گاهی جایز می‌شود، به شرط آن‌که اثر کشته شدن بیشتر از زنده ماندن باشد، یا امر دایر باشد که شخص یا کشته شود و یا فلان مفسدۀ بزرگ را متحمل شود؛ مثل قضیۀ امام حسین (ع). سؤال اساسی این است که آیا شرایط امام رضا (ع) نیز آن چنان بود؟ در قضیه حضرت رضا (ع) ایشان، مخیر می‌شود بین یکی از این دو کار: ولایتعهدی، به این شرط که مسئولیت کارهای دستگاه، به عهدۀ حضرت نباشد و یا کشته شدن. قطعاً ایشان اولین راه را باید انتخاب می نمودند؛ زیرا صرف همکاری که گناه نیست، نوع همکاری مهم است. وقتی که بتوانیم به اسلام، بهره‌ای برسانیم، وارد شدن به دستگاه ظلم و جور، جایز است. اگر بتوانیم از طریق آن، امربه معروف و نهی ازمنکر بکنیم، وارد شدن به آن واجب است. در سیرۀ ائمه اطهار این موضوع فراوان دیده می شود. در مدت ولایتعهدی امام کاری به نفع عباسیان صورت نگرفت؛ ولی حضرت با تثبیت شخصیت علمی خود از طریق دستگاه خلافت و پاسخ به شبهات علمی به نفع اسلام کار کرد. 📚 در سیره ائمه اطهار (ع) 🆔 eitaa.com/tabyien