🔰 علی الاصول | ۱
🔹علی الاصول یعنی: «امام بزرگوار ما فرمود: آمریکا #شیطان بزرگ است؛ واقعاً این تعبیر، تعبیر فوقالعادهای است. ... تجربه به ما نشان داد که ما در هیچ مسئلهای نمیتوانیم [با او] مثل یک طرف مورد اعتماد بنشینیم صحبت کنیم.
انسان گاهی با دشمن هم حرف میزند امّا دشمنی که به حرف خودش پایبند باشد و انسان بتواند اعتماد کند که او به هر دلیلی زیر قول خود و زیر تعهّدات خود نخواهد زد. با این دشمن میشود حرف هم زد، بله؛ امّا وقتی ثابت شد که دشمن، دشمن نابکار است، دشمنی است که در عمل، از نقض عهد هیچ ابائی ندارد و نقض عهد میکند، بعد هم وقتی میگوییم آقا چرا [نقض عهد] کردی، باز لبخند میزند، باز زبان چرب و نرم را باز میکند و یک جوری توجیه میکند، با این [دشمن] نمیشود وارد مذاکره شد. اینکه بنده سالها است دائم تکرار میکنم که با آمریکا مذاکره نمیکنیم علّتش این است.» (۱۳۹۵/۰۵/۱۱)
🔸اما: «نظام جمهوری اسلامی دربارهی موضوعات خاصّی که #مصلحت بداند، با این #شیطان برای رفع شرّ او و برای حلّ مشکل، مذاکره میکند.» ( ۱۳۹۲/۱۰/۱۹)
🌹روشنای تبیین | عضو شوید.👇
https://eitaa.com/joinchat/2137587722C603b2cd06b
♨️ خوانش اصلاح طلبانه از بیانیه رهبری
تفاسیر موسعی از بیانیه رهبر معظم انقلاب درباره تفاهمنامه با آمریکا صورت گرفت. طیفهای فکری-سیاسی تلاش کردند طوری آن را تفسیر کنند که به نقطهای که اکنون خود ایستادهاند معنا دهند و برای فهم پیشینی خود اعتبار تولید نمایند.
1⃣ برخی از بیانیه چنین استنباط کردند که تفاهمنامه بر رهبری تحمیل شده است و فحاشی به تیم مذاکره کننده را شروع کرده اند و دست نوشته به تجمعات میآورند.
2⃣برخی شعام را عبور کرده از رهبری دانستند.
3⃣ برخی که اساسا مخالف هرگونه مذاکره بودند خود را نزدیکترین طیف به نگاه رهبری دانستند.
4⃣برخی در خواست دولت برای مذاکره و اجازه رهبری را کاملا طبیعی و مسبوق به سابقه دانستند که در دولت روحانی هم تکرار شده بود و رهبر شهید اجازه دادند اما اعلام کردند من خوشبین نیستم. حتی قبل جنگ١٢ روزه گفتند مذاکره شرافتمندانه نیست اما اجازه دادند.
5⃣ برخی احترام رهبری به نظر شعام و رئیس جمهور را به معنای احترام رهبری به مردم سالاری دانستند که روی دیگر آن اثبات عدم فرد محوری و دیکتاتوری در اداره کشور است.
6⃣ برخی هم خوشحال شدند که روشن شد در آیندهی (احتمالیِ) ناکامِ تفاهمنامه، رهبری نقشی ندارد و فضا شفاف شد.
7⃣ اما خوانش و تفسیری که قدیمی بود و توسط طیفی از اصلاحات به روز رسانی شد اینکه: عدهای که به پزشکیان رای داده بودند اما او را پرچمدار اصلاح طلبی مدّ نظر خود نمیدانستند، یک مرتبه به ستایس او پرداختند و او را کم نظیر معرفی کردند. علت آن است که مطلبوشان رئیسجمهوری است که با نظام چالش کند و بر دیدگاههای خود اصرار ورزد یا به قول خودشان تدارکاتچی نباشد. اکنون از بیانیه رهبری، ایستادن پزشکیان بر نظرات خود را استنباط کردهاند و مطلوب و ایده آل خود را یافتهاند. این طیف همان طیفی است که خوانش دموکراسی خواهانه از جمهوری اسلامی را می پسندد و عرفی گرایی را بر اسلام سیاسی ترجیح می دهد.
✍ عبدالله گنجی
🌹روشنای تبیین | عضو شوید.👇
https://eitaa.com/joinchat/2137587722C603b2cd06b
💥 آقای نبویان را از جمله مسئولین سالم، مومن، انقلابی و جهادی میدانم اما صحبتهای اخیر ایشان در رسانه ملی دور از انتظار بود...
در مورد غلط بودن مذاکرات و تفاهمنامه چندین مطلب در کانال نوشتم و از اساس دشمنشناسی برخی از آقایان را ناقص یا ضعیف میدانم اما با صحبت آقای نبویان به پنج دلیل موافق نیستم:
۱. در شرایط فعلی باید احساسات را ذیل عقلانیت قرار داد. مهمترین مانع شکست دشمن وحدت میان مردم است بنابراین در این شرایط نباید احساسات را تهییج کرد بلکه باید با تبیین کردن منطقی عقلانیت جامعه را تقویت کرد. یعنی انتقاد ما به تفاهمنامه و اصرار بر عملیاتی شدن نظر رهبری کاملا منطقی و عقلانی است نه صرفا احساسی. (مجدد میگویم بنده با اصل انتقاد آقای نبویان موافقم با شیوه بیان انتقاد ایشان مخالفم).
۲. ما در وضعیت پیروز جنگ هستیم. ما در جنگ علیرغم اینکه میتوانستیم بسیار جلوتر باشیم و انتقام خون امام شهیدمان را هم بگیریم ولی به دلیل برخی تصمیمات غلط به آن موقعیت نرسیدیم اما همین وضعیت فعلی ما، پیروزی حتمی در مقابل دشمن است، طوری سخن نگوییم که انگاره شکست در جامعه پر رنگ شود.
۳. سخن خصوصی را در فضای عمومی نباید مطرح کرد. اگر حرفی عمومی نبود و خصوصی مطرح شد آیا اجازه ای برای پخش عمومی نامهها وجود داشته؟ اگر هم به دلایلی ضرورت بر افشای صحبتهای خصوصی هست، نباید مستقیم از جانب رهبری مطرح میشد.
۴. نباید طوری نقد کرد که باب انتقاد از تفاهمنامه بسته شود، با توجه به انتقادات رئیس جمهور و دولت از رسانه ملی، اگر از فردا صدا و سیما بخواهد برنامه تبیینی برای تفاهمنامه برگزار کند هم با این سخنان ایشان نمیتواند.
۵. این صحبت ها همانطور که عدهای را تهییج میکند، عدهای را مأیوس و عدهای دیگر را بدبین به نظام میکند.
✍ جبارپور
🌹روشنای تبیین | عضو شوید.👇
https://eitaa.com/joinchat/2137587722C603b2cd06b
🔰نگاهی به خطای راهبردی افشای ناقص اسناد محرمانه در فضای عمومی
🔺در فضای سیاسی و امنیتی، زمانی که یک سند طبقهبندیشده یا بخشی از آن، بهصورت ناقص، گزینشی و خارج از بافت منتشر میشود، خطر آن از اصل سند بیشتر است. چرا که نقل ناقص، زمینهساز «تفسیر غلط» میشود. و بافت حذفشده، ممکن است کل معنی را وارونه کند. و مهمتر از همه، اعتماد عمومی به نهادهای امنیتی و اطلاعاتی را تخریب میکند.
🔺اسناد محرمانه، محصول فرآیندی دقیق و چندلایهاند که با هدف حفظ منافع ملی، امنیت عملیاتها و حریم خصوصی افراد تولید میشوند. محرمانگی این اسناد، نه از سر پنهانکاری، بلکه از سر مسئولیت در قبال جان و مال مردم و امنیت کشور است.
هر سندی که بدون مجوز و خارج از چارچوب قانونی منتشر شود، عملاً به «مهمات روانی» برای دشمن تبدیل میشود.
🔺 وقتی بخشی از یک سند – که شاید در جای خود، نشانهی «ضعف»، «تردید» یا «اختلاف نظر درونسیستمی» باشد – بدون ذکر بافت کامل و پاسخهای آن منتشر شود، به راحتی میتوان آن را به عنوان «سند خیانت»، «نشانه فروپاشی» یا «دلیل ناتوانی» معرفی کرد.
این دقیقاً همان تکنیکی است که رسانههای معاند سالهاست با آن کار میکنند. اما وقتی یک جریان داخلی، همین روش را به کار میگیرد، آسیب آن دوچندان است: هم به دشمن مشروعیت میدهد، هم اعتماد مردم را به نهادهای خودی از بین میبرد.
✅ ما به نقد و شفافیت نیاز داریم، اما نقد باید مسئولانه، مستند و با رعایت چارچوبهای قانونی باشد. افشای ناقص اسناد محرمانه، نه شفافیت است، نه جهاد تبیین؛ بلکه نسخهای خطرناک از «دشمنشناسیِ وارونه» است که در نهایت، دشمن را به هدف میرساند و نظام را تضعیف میکند.
👈 ضمنا اشتباه بزرگتر آن است که برخورد سیاسی کنیم و از فرد خاطی، قهرمان بسازیم. اجازه بدید قانون، کار خودش را بکند و محرمانه، محرمانه باقی بماند.
✍ محمدرضا حدادپور جهرمی
🌹روشنای تبیین | عضو شوید.👇
https://eitaa.com/joinchat/2137587722C603b2cd06b
۲۰:۳۴/ ۳۱ خرداد
در مذاکرات سوئیس تیم مذاکرهکننده ایران بر تحقق شروط پنجگانه، به طور جدی و سازشناپذیر تمرکز کرده است.
ایران عقیده دارد امریکا از ساعت اول در لبنان توافق را نقض کرده است. مسئله تعلیق تحریمهای نفتی و آزادسازی اموال بلوکه شده ایران نیز روی میز است. به دنبال تشدید در جبهه لبنان تنگه هرمز از دیروز با پیگیری تیم ایرانی مسدود شده است. فشار درباره مسئله لبنان و انسداد تنگه همزمان با مذاکرات تیم امریکا بویژه ترامپ را به شدت عصبانی کرده است.
همچنین، ایران در مذاکرات اجازه هیچ بحثی درباره موضوع هستهای را نداده است.
سخنان امروز ترامپ تلاشی برای جلوگیری از تحقیر بیشتر در مذاکرات بود. پاسخ فوری رییس هیئت مذاکره کننده ایران به تهدید ترامپ و ترک محل مذاکرات از سوی تیم ایرانی امریکا را در وضعیت دشواری قرار داده است. مذاکرات همچنان در جریان است.
@tabyien
هدایت شده از اطلاع رسانی ایتا
📣 اطلاعیه
🔹 ساعتی پیش به دلیل اختلال در شبکه برق یکی از مراکز داده میزبان ایتا ارتباط کاربران با اختلال مواجه شد
🔸 بر خود فرض میدانیم بابت این وقفه در خدمترسانی که خارج از اراده ایتا بروز نمود از همه کاربران عزیز صمیمانه عذرخواهی نمائیم
🔹 هماکنون ارتباط بخش عمدهای از کاربران برقرار شده است و تا دقایقی دیگر تمامی خدمات طبق روال عادی برقرار خواهد شد
•┈••✾••┈•
🔰کانال رسمی اطلاعرسانی ایتا:
https://eitaa.com/eitaa
💘 به فدای دین
👌 بعد از قضیه عاشورا بازم کسی میتونه بگه از دین نمیشه دفاع کرد؟
@tabyien
روشنای تبیین
💘 به فدای دین 👌 بعد از قضیه عاشورا بازم کسی میتونه بگه از دین نمیشه دفاع کرد؟ @tabyien
.
عاشورا بهمون یاد داد:
ظالم رو ببین → ساکت نشو → بایست 💪
حضرت عباس (ع) نگفت «به من چه؟!»... گفت «تا زندهام میایستم» 🏴
تو هم نسل حسینی هستی✨
در زندگی حقیقی و مجازی... در برابر ظالمین عالم بایست، قیام کن و استقامت داشته باش... لازم نیست توی کربلا باشی تا یار امام بشی.
تنها بودن به معنای باختن نیست!
تنها موندن امام حسین (ع) بزرگترین پیروزی تاریخ رو رقم زد... چون حق همیشه زندهست 🌱
فقط کافیه دست از حق برنداری، تا قهرمان بشی🏆🔥
@tabyien