هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
بسیاری از امراض انسان، ریشه در زمان بارداری و دوران جنینی فرد دارد. این امراض تا وقتی نوزاد در رحم مادر است رنجی برای او ایجاد نمیکند، اما پس از تولد، آرام آرام نشانههای بیماری بروز میکند!
دنیا رحم است و ما جنین آخرتیم. امراض روح ما در آخرت خودشان را نشان میدهند، چون روح ما متعلق به آنجاست. خشم، شهوت، زیاده طلبی و سایر رذایل و امراض اخلاقیِ خود را در دنیا نمیفهمیم، بلکه در آخرت درمییابیم و آنجاست که روحمان باید رنج بکشد، چرا که این مریضیها را از رحم دنیا به آخرت بردهایم و در آنجا مانند یک نوزاد ناقص الخلقه و مریض مادرزاد، پا گذاشتهایم.
@haerishirazi
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
رزق، مثل ظرف آب مرغداریهاست. آب خوری آنها این طور است که کمی بالاتر از لبه ظرفی را سوراخ کرده و آن را پر از آب میکنند و روی یک ظرف بشقاب مانند، بر میگردانند و آب توی بشقاب زیرین میآید. وقتی آب در بشقاب جمع شد و مقابل سوراخ رسید متوقف میشود و جوجهها از آبها میخوردند. یعنی وقتی مصرف شد تولید میشود نه این که تولید میشود تا مصرف شود.
روزی همیشه با مصرف همراه است نه تولید. اگر ده جوجه آب بخوردند، آب بیشتری بیرون میآید و اگر پنج جوجه بخورند، آب کمتری بیرون میآید.
روزی انسان این چنین است. اگر کسی هزینه چند خانواده را تامین کند، مصرف آنها، موجب زیاد شدن درآمد میشود زیرا هرکس روزی خودش را میخورد و نمیتواند روزی شخص دیگری را بخورد.
اگر انسان این معنی را بداند، وقتی کسی از او کمکی بخواهد؛ خوشحال میشود و میفهمد که بناست خداوند به او روزی بیشتری بدهد. اما اگر سفرهاش را بست و جلوی مصرف دیگران را گرفت، روزی هم بند میآید.
@haerishirazi
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
اگر پنبه کنار آهنربا باشد، آهنربا کششی نسبت به پنبه ندارد، اما اگر براده آهن را درون پنبه بگذارید، در این حالت پنبه به سمت آهنربا کشیده میشود.
در اینجا خود پنبه جذب نمیشود، بلکه برادههای آهن به سمت آن کشیده میشوند.
معصیتها مثل آهنربا، نان حرام مانند آهن و انسان مثل پنبه است.
وقتی که انسان گوشتش از نان حرام روییده باشد، نمیتواند از کنار معصیتها بگذرد. وقتی از کنار معصیت رد میشود، مجذوب آن میشود.
این خاصیت درونی لقمه حرام است.
اما اگر لقمه صددرصد حلال باشد، از کنار عبادات که میگذرد، عبادات او را جذب میکنند، از کنار امامزاده که میگذرد به زیارت ایشان میل پیدا میکند.
@haerishirazi
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹هیچ کرسی با دو پایه نمیایستد پایه سوم میخواهد.
دنیا و آخرت دو پایه هستند.
پایه سوم، تفریح است.
فکر نکنید تفریح هرچه کمتر بهتر. تفریح جزء ارکان زندگی است.
لِلْمُؤْمِنِ ثَلاَثُ سَاعَات: فَسَاعَةٌ يُنَاجِي فِيهَا رَبَّهُ، وَسَاعَةٌ يَرُمُّ مَعَاشَهُ، وَسَاعَةٌ يُخَلِّي بَيْنَ نَفْسِهِ وَ بَيْنَ لَذَّتِها فِيَما يَحِلُّ وَ يَجْمُلُ.
انسان با ايمان ساعات شبانهروز خود را به سه بخش تقسيم مىكند: قسمتى را صرف مناجات با پروردگارش، قسمتی براى ترميم معاش و كسب و كار زندگى و قسمت سوم را براى بهرهگيرى از لذات حلال و دلپسند مىگذارد. حکمت 390 نهج البلاغه
دور هم بنشینید و کباب درست کنید و بخورید. اما به لغو و لهو ولعب نگذرانیدش.
به نفست بگو؛ به کبابی که بهت میدهم نگاه کن، وقتی نماز میخوانی هی نگو خسته شدم. کباب را بگیر یک چیزی پس بده. یک خواب خوبی بکن در عوضش یک فکر خوبی هم بکن. تفریح خوبی بکن در عوضش دَرست را هم خوب بخوان.
@haerishirazi
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸تقدیرالمعیشه و نظم🔸
پارچهای دارید و میخواهید با آن لباس بدوزید.
اگر ناشی باشید، زود قیچی دست میگیرید و پارچه را ضایع میکنید، بعد میبینید تکههایی را هدر دادهاید اما پارچه کم آمد.
قبل از بریدن، باید الگوی خیاطی داشته باشید.
درآمد و پول، مثل پارچه است. اندازهگیری دخل و خرج، مثل الگوی خیاطی.
اگر چنان الگو را بگذارید که نه زیاد بیاورید نه کم، این میشود «تقدیرالمعیشه».
همین مثال را بر زمان و کار تطبیق بدهید.
کاری که میکنیم الگو است. زمانی که در اختیار داریم، پارچه است.
کار را چنان در این وقت بگنجانیم که نه وقت زیاد بیاوریم نه کم. «نظم» یعنی اینکه کار را بهدقت اندازهگیری کنیم.
@haerishirazi
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸احترام به والدین و جایگاه آن ها نزد خداوند🔸
پدر و مادر رابطه بین تو و خدای تو هستند. این پل ارتباطی خودت را قطع نکن.
تو شاخه نازکی هستی مثل درختان که شاخه امسال بر روی شاخه پارسال تکیه دارد. نسل امروز به نسل گذشته تکیه دارد. این تکیه گاه خودت را محکم نگه دار.
اگر تو حاجتی داری بدان که خدا گرو میکشد. روایت داریم خدا میگوید برو به مادرت بگو به من بده تا من به تو بدهم. من تاکنون از راه پدر و مادرت به تو روزی دادم و الآن آنها را سبک نمیکنم. حال که آنها از دنیا رفتند یا فرتوتاند، باز هم واسطه رزق تو آنها هستند.
روایت داریم برو سر قبر مادرت دو رکعت نماز بخوان و حاجت بگیر.
میگوید ما از این کانال به تو روزی میدادیم الان هم برو آنجا. پشت سرتان را محکم کنید تا پیش رویتان محکم بشود. مشکلات پیش رو ریشه در مشکلات پشت سر دارند.
@haerishirazi
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸جوان ها مثل پیرمردها عزاداری نکنند!🔸
جوانها توجه کنند که اظهار علاقۀ جوان به امام حسین علیه السلام شکلی دارد و اظهار علاقۀ پیرمرد نیز شکلی دیگر؛ همانطور که وقتی شخصی از دنیا میرود، بستگان او هر کدام به شکلی شیون میکنند. شما جوانها بدانید که هنوز وقت آن نشده که آرام آرام اشک بریزید. کار شما فعلاً این نیست.
@haerishirazi
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
❓سؤال:
هفت سال اول که فرزند امیر است یعنی اینکه ما هیچ چیز به بچه نگوییم؟
✅ پاسخ آیت الله حائری شیرازی:
نه، بگویید؛ ولی آنطور که به امیر می گویید! شما حتی برای ائمه مسلمین باید [تذکراتتان را] بگویید: (النصیحه لائمه المسلمین). [اما بصورت نصیحت بگویید،] یعنی برای ائمه مسلمین «خیرخواهی» کنید. اگر مطلبی هست بگویید ولی در ملأ عام نگویید که [امام مسلیمن را] سبک کنید. (من نصح اخاه سراً فقد زانه و من نصحه علانیة فقد شانه) هرکس کسی را در نهان نصیحت بکند او را جلوه داده است، زینت داده است و اگر در ملاء و در حضور دیگران نصیحت بکند، او را زشت کرده است.
#تربیت_کودک
@haerishirazi
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸شما سپاهی ها می توانید؛ چرا بیکار نشسته اید؟🔸
من به برادران سپاه که خودشان این جنگ [و مشکلاتش] را تجربه کرده اند می گویم شما چرا بیکار نشسته اید؟ چرا اینجور می کنید؟ چرا طبق این الگوی [ربوی] عمل می کنید؟
ما آرزو داریم که همه ی این بانک ها ورشکست بشوند؛
قالب این خشت تو بر هم بزن
خشت نو از قالب دیگر بزن
من مطمئنم بانک های سپاه هم ورشکست می شوند! من انتظار این روز را دارم.
چرا؟
چون خدا از اول گفته: یمحق الله الربا: من ربا را نابود می کنم!
«خدا» پشت سر این نابودی نشسته. وقتی خدا می گوید من «نابودش» میکنم، شما چطور می توانید «بودش» کنید؟
به سپاه توصیه می کنم که خودش بیاید و پولی را با پشتوانه ی طلا خلق کند و بگوید ضمانت می کنم که این مقدار پول در مقابلش بدهم. لازم هم نیست که اگر کسی اسکناس آورد، شما در عوضش طلا بدهید. [بلکه] به اندازه ی این طلا، کالا بدهید تا طلا از کشور خارج نشود. طلا [صرفاً] به عنوان «واحد اندازه گیری» باشد.
+ خبرنگار: قطعا نمی تواند این کار را بکند. چون متولی اش بانک مرکزی است.
چرا نمی تواند؟ آن موقعی که سپاه آمد چی دستش بود؟ تخصص داشت؟ سلاح داشت؟ دست خالی آمد در میدان. از صفر شروع کرد. همه چیز دست ارتش بود. سپاه، سیستمش را عوض کرد. با یک سیستم جدید به میدان آمد. با گوشت و پوست و استخوانش مسائل را حل کرد. ارتشی ها وقتی داخل اینها شدند و اینها را دیدند، اگر هم از اولش اینجور نبودند، اینجور شدند. بعضی ارتشی ها از نظر دیانت و تقوا از سپاه کم نبودند و بلکه جلوتر هم بودند. اما «سیستم» ارتش مشکل داشت. سیستم دولتی مجبورشان می کرد [که اینطور باشند].
من به سپاه میگویم شما می توانید. بیایید وارد بشوید [و همانطوری که سیستم نظامی جدیدی در عرض ارتش ایجاد کردید، سیستم بانکی غیر ربوی ایجاد کنید]
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹 آیت الله حائری شیرازی (رحمت الله علیه)🔹
🔸به عقلتان اهمیت بدهید / عقل، حجه الله است/ تبیین نسبت عقل و اهل بیت🔸
من همیشه به شما توصیه میکنم به این #عقل اهمیت بدهید. عقل، صبح تا شام دارد با شما حرف میزند. شما اینطور فکر کن که آقای بهجت که از دنیا رفته، یک قالب مثالی دارد در وجود تو، ایناها! (اشاره به سر)
این عقل، «بهجتِ» تو است! شب و روز هم پهلوی تو است. حتی من میگویم این چیزی که تو داری، از آقای بهجت هم بالاتر است! خدا چیزی بالاتر از آقای بهجت در وجود تو گذاشته. آقای بهجت چون بیرون از تو بود، محترم بود، این عقل، گناهش این است که خودمانی شده و دم دست انسان است! انسان راحت میتواند با او حرف بزند [لذا کمتر قدرش دانسته می شود]. این بهتر از آقای بهجت است؛ چرا؟
چون آقای بهجت را میتوانستی به او بگویی «حجت الاسلام»، میتوانستی بگویی «آیت الله»، میتوانستی بگویی «آیتالله العظمی»، اما آیا میتوانستی به او بگویی «حجت الله» بهجت؟! میتوانستی به او بگویی حجتالله؟ به امام زمان میشود گفت حجتالله، اما به آقای بهجت نمیشود گفت حجتالله.
آقا جان! این که در تو است، #حجتالله است!! (۱)
خوب حالا چکار بکنیم؟ خدا این حجتالله را ارزان در اختیارت گذاشته، حرفش را گوش کن، هر چه حرفش را گوش کنی، او صریحتر با تو حرف میزند؛ این جوری هست! تو هرچه دقت بکنی، او صدایش بالاتر میرود، صدایش را محکمتر میشنوی. هر چه به او بیاعتنایی کنی، صدایش ضعیفتر میشود. تکریمش بکن، تجلیلش بکن، تحقیرش نکن.
پس ببینید؛ این عقل، هم بزرگترین تهدید است برای انسان و هم بزرگترین فرصت است. میدانی چه جوری میشود که هم تهدید است، هم فرصت است؟ شما در بازار دارید راه میروید، یکی بیایید صد میلیون تومان بگذارد در جیبَت؛ این بزرگترین تهدید است و بزرگترین فرصت؛ درست است؟ جیببرها، زورگیرها اگر این را ببینند، ولو سَرَت را بِبُرند، صد میلیون را باید از جیبَت دربیاورند؛ اما اگر این را به «مقصد» رساندی، همه چیز تمام است. باید به یک جای امنی آن را برسانی. اما ما به آن جای امن نرسیدیم و این پول زیاد را هم به ما دادهاند؛ از این جهت هم تهدید است، هم فرصت است؛ الا [اینکه] بتوانی به یک نقطه امنی برسانی آن را.
اگر خدا به تو محبت داد و عشق به اهل بیت پیدا کردی و دلت آنجا جا گرفت، این، «من دخله کان آمنا» است.
------------------------------
(۱) اشاره به روایت: ان لله علی الناس حجتین، حجه ظاهره و حجه باطنه ...
@haerishirazi
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸چرا وارد کاری که در توانت نیست می شوی؟🔸
در هر کاری قدرت و استطاعت خودتان را در نظر بگیرید. یک بابی داریم در کافی به نام: «باب کراهه ان یتحمل المومن ما فوق طاقته». بد است که مومن مسئولیتی ما فوق طاقتش را تحمل و قبول کند.
#ثبت_نام_نمایندگی_مجلس
@haerishirazi
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
8.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ ویژه ♨️
🏴 کلیپ ویدئویی #بسیار_زیبا از آیت الله حائری شیرازی (ره)
(تهیه شده توسط سازمان فرهنگی رسانه ای اوج)
@haerishirazi